WhatsApp: AI-chatbot is niet uit te schakelen, zoals channels en status

WhatsApp gaat zijn AI-chatbot niet verwijderbaar maken, zegt moederbedrijf Meta. Het is een optie die in de app blijft staan, net als onder meer channels en status. Er is afgelopen tijd kritiek op de functie die als knop en zoekbalk in WhatsApp is komen te staan.

Meta vindt dat het iets goeds is om WhatsApp-gebruikers te voorzien van de AI-chatbot op basis van Llama 4. "We denken dat het goed is om mensen deze opties te geven en we luisteren altijd naar de feedback van onze gebruikers", aldus het bedrijf in een reactie tegen de BBC.

Het bedrijf wijst op status en channels, voorbeelden van functies die buiten de kernfunctie van WhatsApp vallen maar wel een permanente plek in de interface hebben. Meta AI heeft een knop boven de knop om een nieuwe chat te starten en zit bovendien in de zoekbalk van de chatapp.

Er kwam afgelopen tijd kritiek op de integratie van de chatbot in WhatsApp. De Europese Commissie kijkt of de integratie regels breekt. Mogelijk misbruikt WhatsApp zijn dominante positie om een andere dienst van het moederbedrijf een grote voorsprong te geven. Dat staat op gespannen voet met antitrustwetgeving in de EU.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-04-2025 • 18:08

82

Reacties (82)

82
81
43
1
0
36
Wijzig sortering
"we luisteren altijd naar de feedback van onze gebruikers"

Behalve als deze gebruikers direct een functie uit willen zetten, dan duwen we het gewoon mensen door de strot.

Ben blij dat ik vrijwel volledig ben overgestapt op Signal.
Heb je nog tips hoe je familie kunt overhalen over te stappen?
Als ze contact willen kunnen ze bellen, een sms sturen of een signal bericht sturen.

Is aan hun of ze overstappen op signal of niet.
Voor mij was het simpel, ik ben de techneut in de familie. Als ze mijn hulp willen moeten ze me wel benaderen via Signal want ik heb geen WhatsApp :D

De belangrijkste tip is dat ze ook Signal installeren naast WhatsApp. Dat is al winst.
Het hielp hier om alleen in de Signal familie chat de baby foto's te posten. Kan binnen een jaar gerealiseerd worden. Verder is de groepslink functie ook goud, gewoon linkje delen als uitnodiging naar de signal familie app.
Helemaal overstappen op Signal heb ik een beetje opgegeven.

Ik heb sinds kort wel een Matrix server met bridges voor alle chatdiensten die ik gebruik, incl whatsapp (en Signal), dus gelukkig zie ik die AI troep niet.
Maar ik zit natuurlijk nog wel in hun netwerk en moet hun app alsnog ergens geinstalleerd hebben, dus helemaal geweldig is het ook niet.
Precies net als whatsapp bellen enzo, ja we luisteren naar onze gebruikers.
Nou mooi niet, want functies uitzetten welke dan ook kan niet.
Je kan veel zeggen, maar niet dat Meta niet naar zijn gebruikers luistert.
Ze zullen wel moeten

Nu effe in een normaal nieuwsartikel :)

Privacywaakhond: Maak op tijd bezwaar tegen trainen van Meta AI met jouw data https://www.nu.nl/tech/63...eta-ai-met-jouw-data.html
Maar dat kan dus juist niet als je alleen WhatsApp gebruikt en dus niets van Instgram of andere Meta zaken. Zie ook in een artikel van Tweakers, met dezelfde strekking. Daar staat juist dat - zolang je geen AI-chatbot gebruikt - er niet op jouw data getraind wordt. Als AI nu 'door je strot' gedrukt wordt, is dus de vraag of dit zo blijft. Meta heeft - net als andere grote tech bedrijven - geen goede reputatie op dit vlak.
Ik denk dat het ook heel simpel geactiveerd wordt, als je er gewoon eens 1 keer op drukt.
In whatsapp staat het zo prominent in beeld, dat een keer misdrukken zo gebeurt is.

Maar het is de vraag inderdaad wat er gaat gebeuren uiteindelijk.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 25 april 2025 08:29]

Het is inderdaad erg vreemd, alle dagbladen koppen ermee maar niet tweakers. Althans ik kan het artiekel niet terug vinden dat je maar tot x periode tijd hebt om opt out the doen op de ai ellende van meta.
Ah heb ik die over het hoofd gezien
dan heb ik die over het hoofd gezien inderdaad had nog lopen zoeken.
Ik wist het verder ook niet, en kreeg ook toevallig doorgestuurd.
En lees bij het afmelden het verhaal eens goed, wanneer anderen iets van of over/met jou delen gaan ze het namelijk wel gewoon gebruiken. Ze verschaffen zichzelf gewoon via een omweg toegang tot de gegevens... "We kunnen nog steeds informatie over jou verwerken om AI bij Meta te ontwikkelen of verbeteren, zelfs als je bezwaar maakt of onze producten niet gebruikt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als jij of je gegevens:

-Ergens verschijnt of verschijnen in een openbaar gedeelde afbeelding op onze producten door iemand die deze gebruikt.

-Wordt of worden vermeld in openbare berichten of bijschriften die iemand anders op onze producten deelt."

Mijn account dus nu verwijderd omdat het de spuigaten uit begint te lopen met de rechten die Meta zichzelf toegeëigend heeft.
Jawel.... het past de advertenties daarop aan en welke troep je voorgeschoteld krijgt als suggesties overal!
Ja maar het gaat om de beste ervaring voor de gebruiker! Snap dat dan.
Microsoft doet dit ook met Copilot dat standaard aan staat in office.
Ik ben het eens over het feit dat Whatsapp hier te ver mee gaat. Maar Signal is mij toch een troep app. De kwaliteit is bagger slecht en Whatsapp heeft juist recent zoveel mooie nieuwe functies erbij gekregen. Ik hoef geen downgrade op een app wat precies hetzelfde protocol gebruikt. Hou eens op met al die overdreven onzin over Meta. Ze zijn zich meer dan wie dan ook bewust hoe belangrijk privacy is voor de mensen. Advanced Privacy functies zijn ook deze week erbij gekomen. Ik vertrouw momenteel Meta meer dan Signal. Telegram bleek achteraf ook niet beter dan Whatsapp dus zullen we gewoon stoppen met dat overdreven gedoe hier over Meta.

Er is een sterke reden waarom een app als Whatsapp nog altijd geen advertenties laat zien binnen de chats. Meta is ook niet idioot en snapt dat men het niet zou pikken als ze niet goed omgaan met privacy of de app aanpassen.
Wanneer dringt het door tot de massa?
Dat eindelijk mensen in gaan zien dat overstappen naar Signal (of Telegram) een betere optie is. En overstappen een heel duidelijk signaal naar meta afgeeft dat ze echt moeten stoppen met dit soort fratsen.
Ik kan me nog 10 jaar geleden herinneren (kreeg laatst ook nog een FB herinnering daarvan) dat iedereen toen ging overstappen op Telegram omdat WhatsApp werd overgenomen door Facebook (toen nog).
3 maand later waren alle grote schreeuwers gewoon weer terug op WhatsApp....
Signal is nu toch echt een stuk verder dan Telegram ooit gekomen is. We zijn er nog niet, maar ik krijg tegenwoordig geen vreemde blikken meer als ik zeg dat ik geen WA heb maar wel Signal.
En hoe zit dat op je werk?
Ik werk in de horeca en onze app-groepen zijn nog steeds WA.
Vrienden in de zorg ook alleen WA
En hoe zit dat op je werk?
In mijn sector is WA nooit geaccepteerd. WA voor werk gebruiken wordt als onproffessioneel ervaren, alsof je in je zwembroek naar kantoor komt.
Inderdaad goed wat de medewekers doen geen idee, want we blocken whatsapp verder niet op de werk telefoon(Intune managed devices).
Want je mag je telefoon ook prive gebruiken, maar voor zakelijk doeleinde is het niet de bedoeling je whatsapp gebruikt.

Of het dan gedaan wordt geen idee, maar goed ik gebruik het ieder geval niet.
WhatsApp voor werk? Gelukkig niet zeg!
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CAPSLOCK200024 april 2025 20:44
Signal is nu toch echt een stuk verder dan Telegram ooit gekomen is.
Dat valt wel mee volgens mij. De overstap hype tijdens de overname van WA door Meta was wellicht zelfs groter dan nu. Toen stapten ook vrij veel mensen over om later toch weer terug te gaan. Inmiddels heeft Telegram een redelijk slechte naam, mede door de berichten in de media over duistere zaken. De overstap hype om op Signal over te gaan lijkt alweer af te nemen. Het aantal mensen dat echt afscheid neemt van WA en volledig over gaat op Signal lijkt bovendien niet zo heel groot, zeker wereldwijd gezien niet. Het aantal Signal users slaat nog niet eens een klein deukje in het aantal Whatsapp gebruikers.
Inderdaad het aantal signal gebruikers valt echt wel mee, ja hier op tweakers lijkt het wat meer.
Maar als je gewoon om je heen kijkt, zit het meeste gewoon nog op whatsapp.

Als ik even kijk zie ik wel 5 hele contacten in signal, van de 33 die ik er heb.
Ja, misschien slecht voorbeeld, maar veel mensen die ik ken, heb ik het nummer niet opgeslagen(Aangezien ik ze weinig fysiek zie en meestal alleen in een groepsapp spreek).
Ik heb dus echt alleen contacten in de telefoon van mensen die ik echt zie, en niet eens sporadisch 2 keer per jaar ofzo.
Inderdaad het aantal signal gebruikers valt echt wel mee, ja hier op tweakers lijkt het wat meer.
Maar als je gewoon om je heen kijkt, zit het meeste gewoon nog op whatsapp.
Dat ze ook nog op Whatsapp zitten is jammer voor hun maar verder prima. Het is niet nodig om WA te verlaten om ook Signal te gebruiken. Ik wil juist niet dat iedereen dezelfde app gebruikt, dat is niet gezond.
Als ik even kijk zie ik wel 5 hele contacten in signal, van de 33 die ik er heb.
Ik vind 5/33 een groot succes. Als 1/6e van Nederlander dezelfde auto zou kopen dan zouden we dat een succes noemen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CAPSLOCK200025 april 2025 17:37
Dat is krap 15% van de gebruikers en dat ten tijde van de momenteel gaande hype.

Dat noem ik geen groot succes maar een behoorlijk tegenvallende score. Dit is waarschijnlijk ook nog geen exclusief marktaandeel gezien het gros van de 5 mogelijk alsnog Whatsapp primair gebruikt en enkelen mogelijk Signal toch weer de rug toekeren wanneer blijkt dat er niet meer mensen overstappen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Carlos0_025 april 2025 17:39
Als ik even kijk zie ik wel 5 hele contacten in signal, van de 33 die ik er heb.
Ik haal dat percentage nog niet eens. De mensen die ik op Signal zie zijn daar al enige tijd niet meer online geweest terwijl ze dagelijks op Whatsapp zitten. De potentie is er maar als er nu niet snel meer momentum komt is de kans dat de toename in user aantallen als een nachtkaars uitdooft ook aanwezig.
Oh of ze online zijn geweest geen idee, maar ik zag ze staan bij de contacten.
Dat valt wel mee volgens mij
Zo groot is Telegram nooit geweest in NL.

[quote]
De overstap hype tijdens de overname van WA door Meta was wellicht zelfs groter dan nu.
[/qoute]
Niet in mijn ervaring, Signal is veel groter dan Telegram ooit is geweest.
De overstap hype om op Signal over te gaan lijkt alweer af te nemen.
Ja, zo gaat dat, in golven. Zolang het maar doorgaat is het prima, de golven worden iedere keer groter.
Inmiddels zit meer dan een miljoen Nederlanders op Signal, dat vind ik een succes.
Het aantal mensen dat echt afscheid neemt van WA en volledig over gaat op Signal lijkt bovendien niet zo heel groot,
Dat doet niks af aan het succes van Signal. Het is heel begrijpelijk dat mensen niet direct hun oude app weggooien.
zeker wereldwijd gezien niet.
Wereldwijd is WA nooit zo groot geworden als het in NL is. NL was een van de eerste landen waar WA populair werd. We zijn wel vaker een gidsland op internet. Als een alternatieve chat app als Signal het lukt om nb hier voet aan de grond te krijgen dan is dat een belangrijk signaal (npi).
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CAPSLOCK200025 april 2025 12:30
Zo groot is Telegram nooit geweest in NL.
Niet in mijn ervaring, Signal is veel groter dan Telegram ooit is geweest.
Gezien je dit als feit brengt; dat vraag om onderbouwing met een objectieve bron.
Wereldwijd is WA nooit zo groot geworden als het in NL is.
Mwha, dat is natuurlijk heel relatief. Wat betreft het aantal gebruikers stelt NL weinig voor. Alleen is de US al 100 miljoen users en vergeet India niet. De cijfers spreken je tegen.
Today, WhatsApp is reported to have more than 2 billion monthly active users globally, including 100 million in the US, and is ranked as the most popular mobile messenger app in the world.
  • WhatsApp has over 2 billion monthly active users worldwide.
  • WhatsApp has 100 million monthly active users in the US.
  • WhatsApp is ranked as the most used mobile messenger app in the world.
  • More than 596.6 million messages are sent each day on WhatsApp.
  • More than 596.6 million voice messages are sent daily on WhatsApp.
  • India has the most WhatsApp monthly active users (596.6 million as of 2024).
Bron: https://backlinko.com/whatsapp-users

[Reactie gewijzigd door Bor op 25 april 2025 12:43]

Dat komt omdat de meute die het niks kan schelen of het niet eens weten groter is.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @DaRk PoIsOn25 april 2025 12:49
Heel erg veel mensen vertrokken al niet maar bleven Whatsapp naar Telegram gebruiken. Dat zie je nu met de roep om over te stappen op Signal ook. Vrijwel alle contacten die ik op Signal heb zijn ook nog op Whatsapp actief. Nu ben ik misschien geen 100% representatief voorbeeld maar ik vermoed dat het vaker zo gaat. Het gros van de mensen interesseert het helemaal niet of men doorgrond de issues niet. Een klein deel volgt wat advies op uit de media en ziet op Signal maar een klein percentage van de bekende contacten terug om het vervolgens maar weer links te laten liggen.
Ik heb Signal eens geprobeerd maar vind persoonlijk de hele interface wat onduidelijk, hoe voeg je mensen toe etc, wat ik wel jammer vind want ik zou best Signal willen gaan gebruiken. Maar ander punt is ook dat de meesten die ik op Whatsapp heb staan, echt niet zomaar naar Signal zullen gaan. Velen missen de kennis daarvoor en ook de interesse.
Wat is er onduidelijk aan ik heb het eens geprobeerd, en werkt precies het zelfde als whatsapp.

Toevoegen: Rechts boven heb je een camera knop en een vierkantje met een potloodje, druk op dat potloodje en klaar(Whatsapp is het een plusje).
Verder ziet de chat interface hetzelfde uit.
Dus het ziet er helemaal niet onlogisch uit.

Maar goed ook ik kijk naar hoeveel contacten heb ik, ja 5 hele leuk dat gaat niet werken.
Verder weet ik dat er genoeg niet over willen die ik ken, en genoeg ouders enzo die toch niet kennis etc hebben(En ook hun vrienden etc op whatsapp zitten).
Dan kan je ze wel voor jou overhalen naar Signal, maar dan gebruiken ze toch wel whatsapp voor andere weer.
Rechts boven heb je een camera knop en een vierkantje met een potloodje, druk op dat potloodje en klaar
Ah oke, dat had ik dan nog niet ontdekt, dank je voor de tip.
Maar goed ook ik kijk naar hoeveel contacten heb ik, ja 5 hele leuk dat gaat niet werken.
Precies, hier dan net 1 maar die toch maar bij Whatsapp is gebleven omdat anderen ook op Whatsapp zijn blijven hangen.
Heel jammer. Het voelt heel raar om AI zo te pushen in een chat app. Ik ben echt nog geen use case tegen gekomen.
Het is een chatbot dus ik vind het niet een heel rare oplossing. Ik heb mijn eigen chatbot ook in mijn matrix server geintegreerd.

Ik vind het alleen jammer om het zo door je strot te duwen. Het kan best handig zijn maar laat het dan uit kunnen zetten.
Maar waarom heb ik een AI-chatbot nodig in Whatsapp? Ik zie daadwerkelijk niet hoe een AI-chatbot mijn berichtenapp kan verbeteren. Ik ben absoluut geen hater en ik zie de toegevoegde waarde wel van AI bij Google of bij Office (ook al ben ik niet helemaal eens met de implementatie), maar voor Whatsapp is het gewoon bloatware.
Nou je hoeft dan geen aparte app te hebben voor een chatbot. Dat was voor mij in elk geval de tegen om hem in matrix te zetten.
Is Meta AI überhaupt al uit in WhatsApp?

Maar verder mee eens, ze pushen dit .aar al te graag (doet mij aan Microsoft denken)
Ja op de mijne wel in ieder geval. Staat rechts onderin.
Misschien alleen in de beta? Ik heb hem iig overduidelijk in beeld.
Je app/ telefoon moet wel in het Engels staan. in het Nederlands als het goed is nog niet.
"wij luisteren altijd naar de feedback van onze gebruikers"

En doen daar vervolgens dus duidelijk hélemaal niets mee.
Precies want welke functie is nu uit te schakelen in whatsapp ?
Haha inderdaad.
Verhalen; nee
Kanalen; nee
AI; nee
Bellen; nee (dank @hieronder)

[Reactie gewijzigd door Maarten69 op 24 april 2025 21:07]

Vraag is: wat doet het op de achtergrond met mijn en mijn chat partners hun data als je het niet (wil) gebruiken.

Dan is de volgende vraag: wat gebeurd er met mijn data (vragen) als ik het wel gebruik?

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 24 april 2025 18:17]

Exact!

Ik geef dan misschien geen toepassing, maar de persoon op het andere einde accepteerde elke functie (alsook je telefoonboek delen met 3de dus word je lekker regelmatig gebeld door telemarketing).
Dus mijn chat met de ontvangende partij wordt dan wel ge-indexeert door die hun lokaal AI (dat alles naar META stuurt voor analyse).

Want ja, het is toch E2EE, dus eigenlijk (al geloof ik het niet) kan META niets met jouw data doen op hun servers, of leest deze nieuwe _assistent_ gewoon mee op de app zoals MSFT hun Recall alles mee leest wat je doet?
Het is nog maar de vraag waar (of wanneer) de AI zijn data “leest”.

E2EE is het geval totdat het bericht te lezen is op je device, althans dat neem ik aan. Ik ga er niet van uit dat wanneer het bericht daadwerkelijk hier op mijn device te lezen is het nog encrypted is. Dus dan kan een AI het gewoon inzien alsof het ook op het scherm mee leest als het ware.
Ik weet tevens niet of hier een artikel van is, maar voor de gene die dit niet willen.

https://www.nu.nl/tech/63...eta-ai-met-jouw-data.html

Je moet het wel apart doen voor zowel Facebook als Instagram apart als het goed is, goed om even na te kijken je heb nog een maand.
WhatsApp heeft deze optie niet.
Klopt inderdaad, al heb ik daar nog geen AI in(Komt wellicht telefoon en apps in het Nederlands staan).
Jammer genoeg krijg ik die rotzooi er niet uit door de taal naar Nederlands te wijzigen.
Ik ben ook betatester van Insta, Facebook en Messenger.
Bij mij zijn in de bèta's alle ai knoppen verdwenen
Gek genoeg is het in Facebook & Insta app en Messenger wel zichtbaar, en die staan ook in het Nederlands.
ik vraag me echt af of er hier geen klacht over ingediend kan worden, GDPR gewijs.
als ik het zo zie passeren al je searches ( ik gebruikte dat wel eens om op naam te zoeken ) nu by default langs de meta servers want je krijgt nu van die lullige AI suggestions voorgeschoteld.

ik wil dit helemaal niet.
jullie hebben dit geactiveerd zonder mijn vraag/toestemming.
jullie geven mij geen optie om dit volledig uit te zetten.

dit kan volgens mij echt wel niet en wil er gerust moeite voor doen om dit aan te klagen.
Inderdaad volgens mij mag dit echt niet, verder wil ik dit inderdaad ook niet.
Ben ook benieuwd of hier over geen klacht in te dienen is.
ik stel voor dat we in europa de 4e juli ook maar eens tot independence day gaan uitroepen. van de VS wel te verstaan.
Ooh wat luisteren we graag naar onze gebruikers. Doe er dan ook iets mee graag. En doen bedoel verwijder die zoo..Chanels en dat ai
Ik ben betatester van de app en zat maar te wachten tot die knop verscheen (niet dat ik hem wil), maar hij blijkt (tot nu) alleen te verschijnen als je de app-taal op Engels zet.
Wat best grappig is: als je iets in het Nederlands vraagt dan geeft ie in het Nederlands antwoord, waarna er meteen 'I don’t understand Dutch yet, but I’m working on it. I will send you a message when we can talk in Dutch.' overheen wordt geplempt. Ziet er best bijzonder uit.
Bedankt, taal weer op Nederlands gezet en nu blijft die knop :'(
Welke versie zit je?
Ik zit op 2.25.13.17
Zodra ik terug ga naar EN, is die knop weer weg.
Ik zit op 2.25.12.74

edit:// WhatsApp opnieuw geïnstalleerd naar dezelfde versie en de knop is weg gelukkig.

[Reactie gewijzigd door Minkie op 24 april 2025 20:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.