Bluesky laat vertrouwde accounts andere gebruikers blauwe vinkjes geven

Bluesky gaat vertrouwde accounthouders gebruikers laten verifiëren. Zo kan bijvoorbeeld een medium de eigen medewerkers een blauw vinkje geven in de app. Bluesky gaat vooralsnog zelf geen blauwe vinkjes uitdelen.

Accounts die anderen kunnen verifiëren zijn te herkennen aan een rond icoon met zeven uitstulpingen, meldt Bluesky. Tot nu toe was verificatie mogelijk door het domein als gebruikersnaam neer te zetten en op die manier aan te tonen dat een account hoorde bij een bepaald domein. Bluesky gaat de gegeven blauwe vinkjes wel nalopen, maar zet ze niet zelf.

Door te klikken op een blauw vinkje is ook te zien wie de verificatie heeft uitgedeeld. In een later stadium komt er een formulier waarmee accounts zich kunnen aanmelden voor verificatie of om uitdeler van verificaties te worden. Wanneer dat gebeurt, is onbekend. De verificatie moet het makkelijker maken vertrouwde accounts te herkennen.

Bluesky blauwe vinkjes
Bluesky blauwe vinkjes

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-04-2025 • 15:00

59

Submitter: Ulysses

Reacties (59)

Sorteer op:

Weergave:

During this initial phase, Bluesky is not accepting direct applications for verification. As this feature stabilizes, we’ll launch a request form for notable and authentic accounts interested in becoming verified or becoming trusted verifiers.
Dus voorlopig is het niet zomaar mogelijk om een trusted verifier (van anderen) te worden. Je kan wel met een eigen domein jezelf automatisch laten verifiëren:
You can self-verify by setting your domain as your username. We highly encourage official organizations and individuals to do this.
Dat is dus een beetje als een combinatie van een self-signed/domain validated certificate ("nytimes.com verifieert nytimes.com", domeinverificatie door/via Bluesky, en bij nytimes.com staat een blauwe cirkel met een wit vinkje erin).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 april 2025 15:38]

Met dat verschil dat het uiteindelijk is gebaseerd op een DNS verificatie en je dus controle over de domeinnaam moet hebben. Een self-signed (TLS) certificate claimt zonder verdere onderbouwing dat het betrekking heeft op een domeinnaam.
Klopt. Daarom heb ik mijn reactie aangepast. Het is een beetje een combinatie van self-signed en domain validated, want het heeft karakteristieken van beide. Waarschijnlijk ligt het dichter bij domain validated, want dat is natuurlijk wat aan het einde van de dag gebeurt.
Een vertrouwd account zegt niets over de kwaliteit van wat die persoon post, alleen dat die persoon de persoon is die dat account claimt te zijn?
Dan heb je er eigenlijk best weinig aan. Want dan krijg je straks een aanvulling op de "dat hep op feesboek gestaan" de extra "vertrouwt tog?"....
Als je ooit blauwe vinkjes zag als een soort autoriteitsfiguren of statussymbolen dan doe je het wel verkeerd ja. Het heeft altijd al niks meer betekent dat de persoon is wie die zegt te zijn en niet een oplichter. Bijv ene @BradPitt2307 zal waarschijnlijk niet de echte mening van Brad Pitt vertegenwoordigen.
Ja maar als jij de ook de domein www.BradPitt2307.com weet te bemachtigen zal je wel geverifieerd kunnen zijn en kunnen mensen ten onrechte denken dat je die bekende acteur bent.
Nee, want dat verandert alleen je username en plaatst geen vinkjes naast je naam.
op je eigen domein krijg je vinkjes. Jij bent namelijk de eigenaar van BradPit2307.com, dus jij bent de eigenaar van het account onder dat domein, dus jij krijgt een vinkje.

Als tweakers een BS account maakt onder "tweakers.net" dan zullen zij een vinkje kunnen krijgen omdat ze door het domein geverifieerd zijn als de echte tweakers.net. Als ik een account maak onder het Tweakers.tk domein krijg ik ook een vinkje. Ik zou dan namelijk de persoon achter tweakers.tk zijn.

Gebruikers worden nog wel geacht om te controleren of de domeinen wel bij de persoon horen wie zij denken te zijn. Als ik in mijn wereld kijk zie ik altijd heel veel vragen rondom een account van een Youtuber op Mastodon, maar als diegene zijn domein eraan koppelt krijgt dat account een vinkje. De youtuber linkt op de website naar YouTube en op YouTube naar de website en het social media account. Als volger zie je dan direct: dit is dezelfde persoon.
Ik weet niet wat je bron is maar de blauwe checkmarks als systeem staat compleet los van het domeinnaam systeem. Gebruikers met enkel een domeinnaam krijgen geen vinkjes. De enige manier om tweakers.net als handle te krijgen is door het domein te hebben.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 22 april 2025 17:50]

Ik weet niet wat je bron is maar de blauwe checkmarks als systeem staat compleet los van het domeinnaam systeem. Gebruikers met enkel een domeinnaam krijgen geen vinkjes. De enige manier om tweakers.net als handle te krijgen is door het domein te hebben.
Zijn bron zal de post van bluesky zelf zijn, die is niet heel erg duidelijk. https://bsky.social/about/blog/04-21-2025-verification
How to Get Verified on Bluesky

You can self-verify by setting your domain as your username. We highly encourage official organizations and individuals to do this.

During this initial phase, Bluesky is not accepting direct applications for verification. As this feature stabilizes, we’ll launch a request form for notable and authentic accounts interested in becoming verified or becoming trusted verifiers.
Als ik de post van bluesky goed begrijp gaat de officiële procedure straks zijn dat je eerste via een domein naam jezelf moet verifiëren en je daarna voor jou account 'trusted verifier' status aan kunt vragen bij bluesky.

Een 'verified' account krijgt een blauw vinkje en een verified account worden kan dus op 2 manieren; door jezelf te verifien met een domein naam of door een 'trusted verified account' aangewezen te worden als verified.

Dus iemand met het tweakers.tk domein kan gewoon een blauw vinkje krijgen zonder dat hier iets aan gecontroleerd wordt? Of er komen 2 verschillende soorten 'verified' die dezelfde naam gebruiken maar waarbij 1 wel een vinkje geeft en de andere niet?

[Reactie gewijzigd door Fourtrain op 23 april 2025 12:46]

Zegt net zo weinig als het 'bankrekening gecontroleerd' fiasco bij Marktplaats. Oplichters dragen die 'badge' daar ook, terwijl ze aantoonbaar oplichten. #facepalm
Dus, je zorgt ervoor dat Bluesky je vertrouwt, vervolgens vraag je mensen een x bedrag en je maakt ze ook vertrouwd nadat je onderzoek hebt gedaan.
Ach zo'n storm zal het niet gauw lopen als Bluesky dat niet wilt. Zoals ik het lees blijft er een relatie bestaan tussen degene die het vinkje uitgeeft en wie het ontvangt, dus het zou theoretisch gezien makkelijk zijn al die dingen in 1x te verwijderen als er misbruik van gemaakt wordt door een "uitgever".
Een vergelijkbaar systeem dat lobste.rs gebruikt om te zien wie iemand heeft uitgenodigd, werkt heel goed om misbruik tegen te gaan. Hopelijk werkt het ook goed voor de toepassing van BlueSky.
Bluesky blijft een niche-dingetjes. De groei is er zo goed als helemaal uit.
Snap ook niet zo goed waarom hier op tweakers X eruit is gegooid ten faveure van een klein platformpje als BlueSky dat vrijwel niemand daadwerkelijk veel gebruikt. Zal wel iets met 'voor de bühne' te maken hebben.
'De groei is er zo goed als helemaal uit'.

Feit:
https://backlinko.com/bluesky-statistics
Januari 2025 - 27,5 miljoen gebruikers.
Huidig: 35,2 miljoen gebruikers. (Bron: https://bsky-users.theo.io)

Natuurlijk kan je discussiëren over actieve gebruikers, maar de totalen spreken voor zich.

[Reactie gewijzigd door headout op 22 april 2025 15:47]

De actieve gebruikers laten, helaas voor Bluesky, een minder positief beeld zien.
https://bsky.jazco.dev/stats

En dan kan je bij de verschillende grafieken wat uitzoomen. Waar het eigenlijk op neerkomt, is dat telkens als bijvoorbeeld een Trump / Elon wat heel doms doet, Bluesky een piek in actieve gebruikers krijgt. En dan dooft dat weer uit. Tov vorig jaar zijn er een hele hoop meer actieve gebruikers ja. Maar om nou te zeggen dat er organische groei in zit? Ik zie het niet.
Precies. Klein piekje en daarna gaat het gros gewoon weer terug. Net als voorheen met Mastodon. Zodra de gimmick eraf is en men merkt dat bsky geen fractie van de activiteit heeft van x haken ze weer af
29 januari werd de 30 miljoen gepasseerd
huidig is inderdaad zo 35,2 miljoen. Dat zijn er ruwweg 5 miljoen ongeveer 3 maanden.
X heeft zo'n 335 miljoen ACTIEVE accounts. Zouden we aannemen dat ALLE accounts op bluesky daadwerkelijk actieve accounts zijn en aannemen dat X niet verder meer groeit dan is over 180 maanden bluesky net zo groot als X. 15 jaar. Nee, gaat als een speer met dat bluesky :D
Hmm, ja, nu je het zegt. Deze site was voorheen niet bij te houden, de logs vlogen over het scherm. Dat is nu aardig ingezakt: https://firesky.tv/
Nou, Twitter heeft eigenlijk nul zin meer om te gebruiken aangezien zowat alle andere platformen enige vorm van interactie met Twitter verbannen hebben. Screenshots en links naar X zijn op zo'n beetje iedere subreddit al niet meer toegestaan en X laat zelf ongeregistreerde gebruikers al helemaal niks meer zien. X is gewoon geen stabiel platform meer waar je nog enigszins fatsoenlijk op informatie kunt bouwen. Heeft dus helemaal geen zin om daar wat mee te doen.
een paar honderd miljoen ACTIEVE mensen en bedrijven zijn het daar niet mee eens :) Maar bluesky heeft ook 35 miljoen accounts waarvan de meeste waarschijnlijk inactief EN van mensen die ook gewoon nog op X zitten, dus da's echt een topvergelijking ;)
een paar honderd miljoen ACTIEVE mensen en bedrijven zijn het daar niet mee eens
Precies de mensen en bedrijven die volle bak in hun bubbel zitten.

Maar voor tweakers heeft het echt nul nut. Laatste keer bij de elite lunch lieten ze wat clickthrough cijfertjes zien en daar kwam wel naar voren dat de meeste clicks gewoon komen van mensen zoals jij en ik die al 20 jaar hier lekker artikeltjes lezen en reageren. Socials is echt een procent of wat. Op het totaal niet echt significant.
Dus puur een symbolische overstap van tweakers om te kunnen roepen dat ze deugen, zonder te hoeven roepen dat ze deugen. Duidelijk.
Je leest dus niet wat ik zeg he?

Het heeft niks te maken met deugen, het heeft te maken met X die moedwillig mensen buiten het platform de toegang weigert. De reach van X is daarmee vele malen kleiner geworden. Nu alleen nog maar die paar miljoen terwijl dat voorheen zo’n beetje iedere internetgebruiker was.
Paar miljoen?

https://explodingtopics.com/blog/x-user-stats
There are around 600 million monthly users on X
According to data from Semrush, traffic to X.com is increasing.
In April 2024, around 0.5 billion visits were recorded (87% on mobile). By February 2025, this figure had climbed to 4.83 billion, up from 4.78 billion a month earlier.
in minder dan een jaar tijd is het aantal bezoeken per maand gestegen van 0,5 miljard naar 4,83 miljard

Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat het 'vele malen kleiner' is geworden, maar ik zie graag cijfers, en wat jij onder 'vele malen kleiner' verstaat :)
Maat. Je snapt toch hopelijk zelf wel dat niet ingelogde bezoekers die nu de inhoud van tweets niet meer kunnen zien, nu dus niet meer meetellen?

Kun je wel traffic gaan tellen, maar als je niks meer ziet als je op een link klikt dan telt dat nog wel als een click maar heb je er gewoon niks aan.

Als ik nu klik op een X link dan zie ik niks, maar tel ik wel mee als traffic.
Met ruim 4 miljard geregistreerde accounts is het aantal mensen dat geen account heeft maar toch op X terecht komt niet bijster groot.
Sure. Jij denkt echt dat iedere internet gebruiker een twitteraccount heeft wat ie ook nog daadwerkelijk heeft ingelogd?
Neuh, maar ik denk ook niet in jouw uiterste dat X nog maar een handvol ingelogde users heeft, als gewoon bekend is dat er maandelijks 600 miljoen ingelogde users zijn. 600 miljoen ingelogde, actieve users. bSky heeft 35 miljoen accounts waarvan maar een percentage actief zal zijn. Het is een soort woestijn waar een klein groepje in hun eigen oasebubbeltje leeft.
Mag hoor, maar hier wordt gedaan alsof bSky echt een vervanging voor X is en dat is gewoonweg kolderiek wensdenken :)
Houd er wel rekening mee dat er van die 600 miljoen ook honderden miljoenen bot accounts zijn. Dus dat ook echt niet zo is dat die 600 miljoen unique visits allemaal door mensen komen. De precieze aantallen zijn gewoon slecht vindbaar, maar dat het er veel zijn weten we wel.

https://x.com/RalphLindy1/status/1882581066361577712

Maar origineel ging het er dus om dat het niet ging om een “voor de bühne” wijziging, maar dat het vooral gewoon niet uitmaakt en dan is X gewoon makkelijk vaarwel te zeggen. Niemand die dat echt erg vind.
Het maakt immers niet uit en dan kun je het doen om jezelf op de borst te kunnen kloppen ten overstaan van andere wokies.
Ah. Daar zit t em in. Je denkt dat het om de “wokeness” gaat? Lol.
Jammer dat Tweakers meent dat te moeten doen
Nee. Tweakers vind dat X geen platform is waar ze zelf iets uit halen. En die paar clicks rechtvaardigen niet de kosten. Bsky is “nieuw” dus moet zich nog bewijzen, als over twee jaar blijkt dat het niks is, dan zullen ze daar ook wel mee stoppen.

Daarnaast werkt X ook mee aan de afbreuk van de vrije journalistiek door allerlei zaken te verwijderen en te blokkeren wat niet binnen hun straatje valt. Dat kan een DPG natuurlijk niet financieren.
Dat doen andere platformen ook. Verschil is dat die het doen bij berichten die bv jij luever niet wil zien omdat ze niet passen in de gewenste bubbel. En dat is dat helemaal prima natuurlijk :')
Nee dat doen andere bedrijven niet op die schaal.
En lekkere projectie hee. Enige berichten die van mij verwijdert mogen worden zijn haatdragend en geweldoproepend. Die zijn wettelijk ook niet toegestaan dus daar kunnen we het snel over eens zijn denk ik.
Jup eens. Maar voorheen werden op twitter berichten verwijderd en mensen geband die zeiden dat er twee geslachten zijn. Lijkt me ook niet de bedoeling. Maar ja. Dat werd wel als normaal gezien.
Een platform waarvan de beheerder openlijk vijandig is richting journalistiek en random bans uitdeelt aan journalisten wiens mening niet bevalt.

Ik snap dan wel dat een journalistiek medium daarvoor bedankt en kiest om ook andere platforms een kans te geven.
Je ziet op X nu veel mensen die met veel bombarie vertrokken naar bluesky weer terugkeren omdat bluesky zo dood is als een pier.
Als je geobsedeerd bent met follower/following counts misschien. Geen normaal mens kan interactie aangaan met duizenden volgers, dus voor je eigen handelen maakt het volgens mij vrij weinig uit. Beide platformen hebben genoeg mensen om mee te praten.
Voor velen is X voor reclame uitingen, dan maakt het hoge getal echt wel uit.

Maar weinig mensen gebruiken het denk ik om te "praten"
Ik gebruik ze allebei, maar vindt X toch het fijnst werken. Heb ook Mastodon enzo gebruik, maar daar werd ik niet blij van. Dat werkte toch te ingewikkeld.

Bluesky is makkelijk in gebruik en nog wat federatief in aard, dus blijf het gebruiken omdat ik de tech erachter wel zie zitten. X daarintegen is levendiger, zowel postief als negatief. Je kan op een moment worden doodgegooid met complotten, terwijl je daarna in een algoritme vol kattenvideo's zit.

Voorlopig dus nog X, maar liefst niet meer.
Ja, idd. Kan me ook niet voorstellen dat tweakers erop vooruit is gegaan door naar bluesky te gaan :')
moeten ze verder zelf weten natuurlijk, maar je trapt gewoon een deel van je publiek weg in principe.
Ik zou BlueSky geen niche-dingetje noemen. Het bestaat naast andere platformen en heeft een redelijk bereik. Het is meer een kwestie van smaak, volgens mij. Ik vind X niet prettig maar BlueSky wel. Op dat laatste platform heb ik veel meer interactie met anderen, en de toon is prettiger (beschaafder). Volgens mij is X er bij verschillende bedrijven en organisaties uitgegooid vanwege die (vermeende) losgeslagen toon van het gesprek.
Ik begrijp het wel. Mastodon of iets anders had ook een alternatief kunnen zijn. In ieder geval beter dan enkel op X (Musk) en/of Threads (Meta, Zuckerberg) aanwezig te zijn.
De vraag is niet hoe groot het platform is, de vraag is of je geassioceerd wilt worden met een open riool
Het internet? :D
Sommige stukken stinken harder dan andere stukken :)
De account van Tweakers bestaat nog gewoon op X. Ze gooien de 71,5K volgers natuurlijk niet weg en kunnen zomaar weer terug komen. Zoals zovelen weer terug zijn. Als statement zal het geloofwaardiger zijn, wanneer Tweakers hun account werkelijk van X gedelete heeft.
Omdat twitter van een fascist is en meningen die de eigenaar niet aan staan niet welkom zijn op het platform.

Zelf gebruik ik nu voornamelijk lemmy. Lemmy heeft géén "eigenaar" maar is defederated dus als je het niet eens bent met de hoofdprogrammeurs loop je niet gelijk het risico zoals bij twitter om zomaar gecensureerd of gebannen te worden.
Ik denk dat je als je ook maar een klein beetje het nieuws zou volgen dat het wel duidelijk is dat Musk gewoon een fascist is. Hij heeft ook letterlijk een hitlergroet in het openbaar uitgebracht en zijn anti homo/trans/woke noem maar op uitspraken zouden eigenlijk al reden genoeg moeten zijn om niks met die man te maken te willen hebben.
Prima, dat gevoel is wederzijds.
En toch reageer je weer, dus schijnbaar zit het je dwars wat ik zeg...
Dit gebeurde vroeger bij twitter ook;
via-via konden mensen elkaar boosten.
Dat kwam Twitter niet bepaald ten goede

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.