Homey brengt Energy-tabblad en Energy Dongle voor P1-meters uit

Athom Homey maakt het Energy-tabblad voor de app en de Energy Dongle voor het uitlezen van P1-meters beschikbaar. De dongle kost 39 euro en is net als het energietabblad compatibel met Homey Pro's vanaf 2023 en met Homey Cloud.

Homey kondigde de Energy Dongle eind 2024 aan voor gebruikers van Homey Pro-stations en gratis- en premiumgebruikers van Homey Cloud. De dongle kan P1-gegevens uitlezen en toont deze informatie in het nieuwe Energy-tabblad in de Homey-app. Dit tabblad was sinds de aankondiging in publieke bèta en is nu officieel beschikbaar.

Alle gebruikers kunnen via de app livegegevens en historische data over elektriciteits-, gas- en waterverbruik gemeten met de dongle zien. Afnemers van een betaald Homey Cloud Premium-abonnement en gebruikers met een Pro-station vanaf 2023 kunnen daarnaast onder meer zonnepaneelinzichten en historische overzichten met energiemeters van derde partijen inzien. Homey ondersteunt onder meer Homewizard P1, Tibber Pulse, Shelly Pro 3EM en Frient EMI2.

Homey Energy en DongleHomey Energy en DongleHomey Energy en Dongle

Door Yannick Spinner

Redacteur

03-04-2025 • 09:00

91

Reacties (91)

91
90
47
1
0
33
Wijzig sortering
Vast interessante data voor LG om te verkopen aan derde partijen.
Dat mag natuurlijk niet van Homey's privacy policy, waar ook LG zich gewoon aan moet houden. Dus die data gaat nergens heen. Als je een Homey Pro hebt verlaat ie zelfs je device niet (de Homey Energy Dongle verbindt lokaal met je Homey Pro).

Als je meer wilt weten:
https://legal.athom.com/?...rivacy-policy&language=en
Dat het op dit moment niet zo is hoeft niet te betekenen dat dit in de toekomst niet gaat wijzigen. LG heeft niet echt een goede naam op dat gebied.
Dit heeft toch niks met de naam van LG te maken, maar met die van Homey?
Je hebt meegekregen dat LG Homey heeft overgenomen?
LG doet dat vaak veranderen doormiddel van een pop-up waar je alleen op akkoord kan drukken en anders je apparaat weg kan gooien.
Net zoals LG tv updates. Zelfs met automatische updates uit krijg je een popup elke keer als je de tv aan zet of je de update wil installeren. Het is zo fout. Internet maar geblokkeerd.
Jij gelooft zeker ook dat WhatsApp nog steeds geen data deelt met Meta, zoals eerder ook in het privacy policy stond?
Ze kunnen het altijd aanpassen. Dat iets nu (nog) niet mag / gebeurd, geeft geen garantie voor de toekomst.
Daarom ben ik bezig met een zelfbouw meter op basis van ESP8266. Het werkt al met mijn ISKRA 550 AM, maar zit nog op een breadboard.
Belangrijkste reden was dat de HomeWizard het niet deed zonder internet. Maar die irritatie is nu dus voorbij.
https://www.zuidwijk.com/product/slimmelezer-plus/
Nou snap ik de charme van het zelf bouwen, maar werkt dit apparaatje niet op je meter?
Niet lekker, heb ik heel lang geleden al geprobeerd, maar die was niet stabiel.
Dat is dan zonde. Bij mij werkt hij wel. Waarschijnlijk een andere meter. Typisch Genoeg lijkt er verschil in die dingen te zitten...
Zal eerder software gerelateerd zijn, dan hardware. Mijn devices worden in heel Europa gebruikt. Het enige wat soms in de weg zit, is dat elk leverancier hun eigen protocol kan gebruiken (niet NL en BE), maar hoor het meer van Zweden, Litouwen en paar andere landen. Ik zelf doe geen software, en gebruik alleen esphome en esp-link. Daar zijn vaak ook aparte libraries voor te vinden die je kan includen.

Qua hardware kan het ook voorkomen dat de p1 poort te weinig stroom levert dan volgens specificatie. Als wifi dekking dan te “slecht” is, zal het met meer vermogen gaan zenden waardoor er onstabiele brown-outs kunnen ontstaan. In mijn latere default config heb ik een max zendvermogen gedefinieerd wat dit merendeels voorkomt.

Maar kudo’s dat je je eigen reader maakt @haam ! Vind ik als hobbyist het leukste om te lezen :Y)
Mijn router hangt in de meterkast, dus sterke van het signaal zal het niet geweest zijn. Maar met te weinig kennis, ervaring en apparatuur is het ook schier onmogelijk om de oorzaak te vinden.
Maar kudo’s dat je je eigen reader maakt
Echt leuk (als het werk, daarvoor ook een bak frustratie). Ik heb natuurlijk dankbaar gebruik kunnen maken wat anderen delen op het internet. Nu nog hopen dat de printjes goed ontworpen zijn.

Omgekeerd wil ik mijn respect en bewondering naar jou uitspreken. Ik weet uit ervaring dat er soms best een gat zit tussen iets werkend maken en iets bruikbaar maken voor de niet specialist.
Yup, er zijn aardig wat github projecten te vinden. De meeste verwijzen alleen naar het gebruik van een pull up weerstand. Daarmee gebeurde er niks. Heb best moeten zoeken om uit te komen bij een transistor schakeling. Die blijkt perfect te werken (met een aanpassing in de software).
Nice! :)
Leuk om te horen dat er nog 'echte Tweakers' zijn die dit soort dingen kunnen ;)
Dank!

Vooral leuke spielerij (and brings back memories van de MTS Electronica van 100 jaar geleden). Nu nog de veel te dure printplaatjes (hobby mag geld kosten) ontvangen die ik heb 'ontworpen' en besteld voor de transistorschakeling, zodat ik de boel compact kan maken en in een 3D behuizing kan stoppen die ik nog door mn nichtje moet laten printen.

FYI, het heeft 3 weken stil gelegen omdat ik ontzettend de t*ring in had omdat het niet wilde werken zoals overal beschreven stond. Dat compenseer ik nu door elke keer met een smile naar het Energy dashboard van Home Assistant te kijken.
Ik heb die meter wat jaren. In het begin was deze verre van stabiel. Dit is echter al een flink lange tijd opgelost. Probleem zat aan de softwarekant. Verdere details redelijk vergeten. Het gebruikt ESPHome, bij zelfbouw had je makkelijk tegen hetzelfde probleem aangelopen.
Voor mij zat het probleem juist aan de hardware kant (met de zelfbouwmodule).

Leuk om te bouwen, frustrerend omdat het soms over de grens gaat van mijn kennis en kunde.
De lezers van Marcel (zowel wifi als powered) werken bij al meerdere jaren stabiel binnen homeassistant. Ik flash wel altijd de esp-link software er op en stroom via USB. Ook al levert de P1 ook stroom.
Ik heb de mijne in 2022 bij Marcel gekocht. Ik wilde vooral juist geen separate USB, vandaar dat ik hem vervangen heb. Het ding van home wizard werkte zonder extra voeding
https://waterp1meterkit.nl/

Dan heb je de watermeter er ook gelijk bij. Hun ultimate sensor mini is ook erg leuk!
Bijna 80 euro vind ik best veel. En apart gevoed (niet vanuit P1 poort)
Daar hebben ze dit dashboard niet voor nodig. De data was/is er al, alleen nu is het in apart tabje :)

Echter: Zoals @stefanwitkamp al aangeeft staat er expliciet dat ze geen data verkopen aan derden. Ze gebruiken geaggregeerde data voor marketingdoeleinden.

Uiteraard kan dit veranderen (want LG), maar hoe interessant persoonlijke stroomverbruik/opbrengst is voor een derde. De geaggregeerde data kan denk ik boeiender zijn.
Allemaal op de p1 meter die devices, iemand ervaring met goedwerkende p1 splitters?
Psst deze van Homey is vanzichzelf ook al een passthrough (kijk maar eens naar de afbeeldingen ;)
Op de afbeelding kan het ook ethernet zijn, maar ik geloof je direct ;)
Homewizard heeft een actieve splitter.
Tevens ook een p1 meter die ook werkt voor dit doeleinde.

Zou zeker kijken naar een actief exemplaar, zoveel stroom levert de p1 uit de meter uit zichzelf niet.

[Reactie gewijzigd door Source90 op 3 april 2025 09:20]

de p1 splitter van homewizard
https://www.homewizard.com/nl/shop/actieve-p1-splitter/
deze versterkt ook in plaats van alleen dupliceren


https://www.powerbaas.nl/...rbaas-actieve-p1-splitter
https://www.sossolutions.nl/tech4u-p1-poort-slimme-splitter


zuidwij had ooit ook een actieve splitter pcb
maar die is onhold gezet
https://www.zuidwijk.com/...going-active-p1-splitter/

[Reactie gewijzigd door xtrme op 3 april 2025 09:21]

De Homey Energy Dongle heeft een ingebouwde P1 splitter. Deze neemt dus geen ruimte in - hij kan eenvoudig tussen je meter en de rest van je huidige setup. Zit ook een USB-A naar USB-C kabel bij, zodat je de chain ook direct van stroom kan voorzien indien nodig (en je meter niet genoeg levert voor de hele chain) ;)
die van homewizard draait prima - heb ik al een tijdje draaien
Is de roadmap van Home-Assistant te snel voor Homey om bij te benen? Daar zit dit al enige tijd, en is veel uitgebreider
Maar eerlijk is eerlijk, de interface van Home Assistant mag wel iets gelikter worden. Het is super functioneel, maar mag qua looks wel een update krijgen.
Eens, lijkt continu balanceren tussen "aanpasbaarheid", "backwards compatability met eerdere aanpassingen", en "strakke vormgeving"

De community is zo groot dat het geen gebrek aan developer power lijkt, eerder een gebrek aan visie / focus. Afgelopen tijd wel veel updates tav dashboards (2025.4 new areas dashboard, recent gewerkt aan sections dashboard en de header met kleine entities) en ook aan (custom) kaarten ook geen gebrek. Nu wachten op de magic touch die het wow-effect geeft. Het thema hiervoor heb ik ook niet kunnen vinden...

Toch vind ik homeassistant erg leuk, niet alleen voor de lagere kosten maar juist ook voor de aanpasbaarheid / het speel-gehalte.
Ben ik helemaal met je eens. Ik vind HA ook erg leuk. De aanpasbaarheid en het speel-gehalte zijn erg leuk, maar ook dat het daarnaast wel super stabiel werkt. Ik heb daar nagenoeg geen issues mee, en dat speelt erg mee met wat mijn vriendin er van vind. Die gebruikt het eigenlijk ook graag!
Met alle respect, maar Home Assistant kun je aankleden hoe je wilt. Mijn dashboards zijn, en net zoals vele andere, zo goed als uniek, omdat ik zelf aan thema's, CSS, indeling en andere zaken sleutel.

Granted, niet iedereen is daar even goed in. Maar in de basis kost het niet zo veel moeite om mooiere dashboards te maken. Zeker niet met de hulp van kant en klare thema's en plugins.

Daarnaast is Home Assistant zelf bezig met het moderniseren van GUI elementen. Dus by default kun je al mooie dashboards maken tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Aurora op 3 april 2025 09:32]

Ik ben er natuurlijk wel bekend mee wat er allemaal mee mogelijk is ;)
Ik vind persoonlijk dat het native thema wel een update mag krijgen, wat je er ook van vind dat je je plugins, css en thema's installeert, ze zijn niet allemaal even perfect.

Zeker als HA toegankelijker wil worden voor de "gewone" gebruiker, zoals bijvoorbeeld mijn vriendin, dan mag het qua looks wel een update krijgen.
Ik heb het vermoeden dat het een tijdje geleden is dat je de huidig stand van zaken hebt bekeken ;)

Neem eens een kijkje naar de huidige design language:

https://www.home-assistant.io/
Ik draai deze :) ik had het specifiek over het energie dashboard ;)
Ah, nee daar heb je gelijk in inderdaad! Vind ik ook!
De dashboards zijn inderdaad helemaal te smurfen hoe je het zelf wilt, maar de 'beheer-interface' niet (op een redelijke manier in elk geval), en die is ook wel wat 'technisch' bij HA. Die oogt niet echt heel vriendelijk. Zoals ik hieronder al ergens had geschreven, is hij heel erg 'door techneuten, voor techneuten' gemaakt. (gechargeerd verwoord natuurlijk :) )
Hier ben ik het helemaal mee eens.

De beheerinterface van HA is gechargeerd gemaakt 'door techneuten, voor techneuten'. Alles zit er in, je hebt controle over ieder aspect, maar het ziet er niet heel snappy uit.

De 'standaard dashboards' zijn redelijk onbruikbaar (flikker alles in een dashboard in geautomatiseerde categorisering). De nieuw geïntroduceerde dashboards 'per kamer' zijn al echt een grote verbetering.

Ik heb zelf een eigen dashboard gemaakt waar ik helemaal happy mee ben. Het was even gedoe, maar het is nu goed bij te houden en zo. Dit is wel echt een kracht van HA. Dat je zelf gewoon je dashboards kunt maken, dus het er laten uitzien hoe je zelf wilt. Zo kun je ook je partner/kinderen een ander dashboard geven dan jezelf, enzovoorts.

Maar goed. Eerlijk is eerlijk. De look en feel van HA, is al wel echt heel erg verbeterd de afgelopen tijd. Ze zijn er wel heel erg actief mee bezig, maar ze zijn er nog (lang) niet.

Ik heb mijn oude Homey aan m'n schoonzusje gegeven, nadat hij een paar jaar in de kast had gelegen. Ik moet zeggen dat ik de huidige Homey interface ook vrij complex vond. Ik zat ook echt even te trutten om wat 'flows' te maken en het uit te leggen en zo. (Puur gewenning natuurlijk.)
Uiteindelijk is het een focus-ding denk ik. Waar leg je als organisatie de focus op. HA heeft inderdaad al heel lang een energiedashboard. Dat was een keuze.

Homey is bijvoorbeeld iets meer granulair met gebruikers:
https://support.homey.app...ng-user-accounts-on-Homey
HA is 'beheerder' of 'niet beheerder'. En Homey heeft 4 'rollen'.

En dan even los van hoe interessant iemand dit specifieke aspect vindt, is het een keus geweest.
Ander product voor een andere markt/doelgroep. Ja, je kan met home-assistant een hoop meer dan met Homey en het kost aanzienlijk minder, máár je moet echt wel verstand van zaken hebben om dit aan de praat te krijgen. Ik zie Homey een beetje als het Apple van de home automation; het is misschien iets beperkter/meer afgekaderd, maar alles wat je er mee kan krijgt iedereen en z'n moeder voor elkaar.
Overdrijven is ook een vak, zo simpel (al is mijn ervaring met de pro '23 al weer wat gedateerd) als jij beschrijft is het nou ook weer niet en de ondersteuning was voor een kleine 2 jaar geleden gewoon ronduit mager te noemen, zeker op het vlak van Zigbee was het allemaal behelpen en klopte er bijvoorbeeld geen fluit van het hele "energy" dashboard wat Homey had. Ik heb het destijds een jaartje geprobeerd en ben toen weer terug gegaan naar Home Assistant.

De flow editor en de gelikte interface daarentegen mis ik dan wel weer in Home Assistant.
Mooi overzicht maar met alleen een P1 meter ga je dit volgens mij niet voor elkaar krijgen. Als voorbeeld het lijstje van "Top Consumers", dit kan je alleen weten als je per apparaat gaat meten met een slimme stekker er tussen. Of heeft Siemens / Miele een API beschikbaar waar je deze data vandaan kan halen?
Ze proberen uiteraard zo veel mogelijk te verkopen en door alles in de app te stoppen kun je wellicht meer verkopen.
Klopt. De informatie komt van slimme stekkers en apparaten die zelf hun verbruik doorgeven. Die was dus al beschikbaar binnen Homey, maar wordt nu op een duidelijkere manier weergegeven via dit dashboard.
Heeft homey al heroverwogen om hun energy tab ook voor oudere homey's mogelijk te maken? ben eerlijk gezegd er wel een beetje chago over dat ze die support dropten.

Ik snap ook wel dat support niet eindeloos is maar een homey is best een forse investering dus baalde er wel van dat deze functionaliteit die ik eigenlijk juist een beetje zocht niet kwam.
Het kan eventueel een performance ding zijn. Je hebt alle data in principe al, alleen moet het op de juiste manier gecorreleerd en verwerkt worden. Energie-data is best een boel data dat verwerkt moet wroden.

Ik heb zelf HA draaien en ik heb een P1-metertje. Die stuurt iedere 10 seconden de 'huidige' stand van zaken. M'n (microomvormers) worden iedere 5 minuten uitgelezen. Dat wordt gehouden tegen slimme stekkers voor bepaalde apparaten enzovoorts. Daar worden statistieken van gemaakt, en dat soort zaken.

Al-met-al is dat best wel wat rekenwerk. En aangezien alles op de Homey zelf draait, en hij bij de uitgave van de oudere modellen al geen snelheidsmonsters waren, heb je kans dat dit gewoon niet kan. (desnoods al door de hoeveelheid RAM die beschikbaar is)
Ja misschien. Tegelijk kon die data wel allemaal verwerkt worden in het oude energy overzicht.
Dat is ook weer zo. Lastig.

En om nou weer een paarhonderd euro neer te leggen voor dit, is ook weer zo iets. Misschien toch overstappen op HA? ;) Dan kun je modulaire upgrades doen, wanneer nodig ;)
Ja inderdaad. Weet alleen niet of ik de tijd en energie er voor over heb om naar HA over te stappen. Het is toch niet iets minder plug en play.
Nou ja. Wat scheelt, is dat je niet in een keer hoeft over te schakelen. Toen ik jaren geleden overstapte, was dat een traject van maanden. Ik ging letterlijk lamp voor lamp 😊

En het is tegenwoordig wel meer plug&play dan vroeger, hoor. Je hoeft sowieso niets meer in yaml te doen of zo.
Er zit in de oudere homey ook een energie tab... Mogelijks iets beperkter van mogelijkheden. Maar nog geen digitale teller hier.
Helaas enkel in de app, niet op de website.
Ah mooi. Wat concurrentie voor HomeWizard en co. Benieuwd of je hier langer dan 1 jaar mee kunt kijken zonder verder te betalen, want dat is bij HW al een tijdje en eigenlijk wel een aardige beperking.
Ik hoop eigenlijk dat ze dan ook nog eens zo'n watermeter e.d. gaan toevoegen die met Nederlandse watermeters om kan gaan.

Verder ben ik benieuwd of deze wel de benodigde nieuwe Wifi instellingen ondersteund. Ik heb nu zo'n homewizard en daarvoor kan ik bepaalde zaken niet aanzetten in mijn router omdat ie dan zijn wifi verliest. Al heb ik ook nog een NEST en 2 andere devices die dat niet ondersteunen, maar het zijn dit soort devices die 10+ jaar mee moeten gaan en als je dan niet kunt upgraden of een apart netwerk nodig hebt, dan is dat enorm jammer.
Wat bedoel je met die watermeter? Ik gebruik de HomeWizard watermeter i.c.m. mijn Homey Pro en dat werkt uitstekend.
Ik bedoel dat Homey ook een eigen watermeter uit kan brengen
Op Homey Pro is alles natuurlijk inbegrepen en lokaal, zonder een abonnement. Maar je boft: ook de gratis versie van de Homey Cloud dienst bewaart de data van de Homey Energy Dongle - en ook langer dan een jaar! Hiervoor is dus geen betaald abo vereist 😉
Dit energy tabblad bestaat al een tijdje in de app en werkt echt fijn. Dit is iets wat ik echt nog miste, ik hoop ook dat het nog in de webapp komt.
Bij mij crashed het altijd bij het openen... Support van homey is zo goed als onbestaande. Na 2 weken een mailtje terug gekregen met als opmerking: probeerde je al eens uit en terug in te loggen?
Ik ben nu bezig met mijn eigen home assistant en ik heb net een raspberry pi met p1 meter toegevoegd. Homey ziet er wel erg goed uit. Hoe moet ik homey zien tegenover home assistant ? Home assistant lijkt me echt meer voor een doe het zelf-er. Terwijl homey wat gebruik vriendelijker is?
Klopt volledig.
Homey kan je ook makkelijk koppelen aan Google. Bij HA moet je daarvoor maandelijks betalen ( of het zelf helemaal configureren, wat vrij complex is)
Heeft ook een mooie en makkelijk bereikbare webinterface.
Maar kun je Homey ook 'alleen thuis' beschikbaar maken, of is het nog steeds 'always cloud' met een verplicht cloud-account. (dit was vroeger zo). HA kun je volledig offline draaien. (je kunt het op een pi zetten, en je Hue lampen in je caravan op de camping bedienen zonder dat er ook maar een wifi netwerk aan te pas komt (mits je natuurlijk ook Zigbee/Zwave-knoppen bij je hebt ;) ))

Toen ik een Homey had, 'moest' hij aan het internet hangen om te blijven werken. Hij gebruikte zelfs hardcoded de Google DNS servers. Ik had zelfs een keer een storing omdat één van de Homey clouddiensten het niet deed. (toen kwam de app niet meer bij m'n Homey bolletje in m'n eigen LAN.) Ik kreeg Homey dus ook niet aan de praat in eerste instantie omdat ik de Google DNS-server had geblokkeerd staan in m'n router.

HA is op geen enkele manier afhankelijk van internet, behalve voor het updaten/patchen en als je cloud-gebaseerde diensten gebruikt natuurlijk, maar stel dat je echt alleen Zigbee-apparaten gebruikt ofzo, kun je hem gewoon geïsoleerd in je netwerk hangen.

Ik heb zelf geen Google-diensten in gebruik, maar wat ik ervan zie is het inderdaad even gedoe als je dat zelf wil koppelen. Dat is zeker waar. Maar er is gewoon officiële documentatie van HA zelf om het te regelen.
Voor zover ik weet werkt het grotendeels offline ja.
Maar is voor mij totaal niet belangrijk thuis.. als het internet er uit ligt heb ik andere zaken om wakker van te liggen :-)
Nou ja. Het gaat er om, stel dat LG denkt van tot hier met de servers... 😊 En niet iedereen heeft iets met Google te maken. :) En bij LG moet je betalen voor je cloud-backups (waar je het met HA gratis zelf kunt regelen). Zo heeft ieder product z'n voors en tegens.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 3 april 2025 13:16]

Zoiets. Heb hier Homey lopen en ben met Home Assistant aan het experimenteren. Als je exotische hardware hebt die niet door Homey ondersteund wordt zit je vast terwijl bij Home Assistent wel altijd iemand is die dit werkende heeft gekregen. Je kan ook beide naast elkaar gebruiken en delen van Home Assistent in Homey integreren.
De designer van dit stukje is iets geinspireerd door Tesla lijkt me, het huis is bijna een exacte kopie als wat er in de tesla app beschikbaar is onder mijn woning.
De layout van die App doet me heel hard denken aan FusionSolar App van Huawei


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn