'Pixel 9a wordt 50 euro goedkoper dan Pixel 8a'

De Duitse website WinFuture heeft officiële afbeeldingen en vrijwel alle details van de aankomende Google Pixel 9a gepubliceerde. Het instapmodel uit de Pixel 9-serie krijgt volgens de techwebsite een adviesprijs vanaf 499 euro.

De telefoon wordt volgens WinFuture aangedreven door dezelfde Google Tensor G4-processor als in de reguliere Pixel 9-modellen, gekoppeld aan een Titan M2-chip. Qua geheugen levert Google het toestel met 8GB ram en er zijn varianten met 128GB of 256GB opslag. De smartphone beschikt over een 6,3”-oledscherm met een resolutie van 2424×1080 pixels, een verversingssnelheid van 120Hz en een maximale geclaimde helderheid van 2700cd/m². Het display wordt beschermd door Gorilla Glass 3.

De Pixel 9a gebruikt verder een tweeledig camerasysteem. De hoofdcamera heeft een 48-megapixelsensor met optische beeldstabilisatie, terwijl de ultragroothoekcamera 13 megapixels telt. Aan de voorkant zit nog een 13-megapixel selfiecamera. Op officiële marketingbeelden van de Pixel 9a, die ook door WinFuture zijn gepubliceerd, valt te zien dat het toestel een ander ontwerp krijgt dan de 'gewone' Pixel 9-serie. De smartphone krijgt bijvoorbeeld geen uitstekende camerabalk. In plaats daarvan zitten de camerasensors in de behuizing van het toestel geïntegreerd.

De telefoon krijgt verder een accucapaciteit van 5100mAh, zo zegt WinFuture. Draadloos opladen behoort ook tot de mogelijkheden. De Pixel 9a draait op Android 15 en krijgt volgens de uitgelekte informatie zeven jaar besturingssysteem- en beveiligingsupdates. De versie met 128GB opslag kost volgens de Duitse techwebsite, 499 euro, die met 256GB moet 599 euro gaan kosten.

Google Pixel 9a-marketingbeelden via WinFutureGoogle Pixel 9a-marketingbeelden via WinFutureGoogle Pixel 9a-marketingbeelden via WinFutureGoogle Pixel 9a-marketingbeelden via WinFuture

Officiële beelden van de Google Pixel 9a. Bron: WinFuture

Door Andrei Stiru

Redacteur

25-02-2025 • 12:17

100

Submitter: Tjolk

Reacties (100)

100
99
52
1
0
40
Wijzig sortering
Jammer van het kleine scherm, in tegenstelling tot kennelijk veel mensen vind ik grote schermen juist wel heel prettig. Ik had liever gezien dat 'ie 6,7" was of iets dergelijks en dan zelf er Graphene OS erop zetten.
Er zijn echt honderden telefoons met een groot scherm en de Pixels zijn net een van de weinige telefoons met een handzaam formaat. Ik ben dus ook een van die mensen die net blij is met het kleiner formaat. Ze hadden bijvoorbeeld wel een iets groter scherm in het toestel kunnen stoppen als die lelijke bezel er niet was geweest, dat doet Samsung toch een pak beter.
De 9a is 6.3 inch waar de 8a nog 6.1 inch is. Ik vind 6.3 alweer te groot eigenlijk. Nu scheelt het maar 2.5 mm in lengte maar toch.
De randen zijn vandaag de dag kleiner dus het verschil is dan eigenlijk minimaal, zoals je zelf ook al aangeeft.

Ben zelf ook niet van die hele grote om eerlijk te zijn en heb mijn Samsung A8 (2018) afgelopen Black Friday uiteindelijk vervangen met een S24 die eveneens maar een paar millimeter verschilt.

Maar liever had ik ook kleiner gehad, met die smaller randen zodat het weer wat makkelijker in je broekzak zit.
Ik geef je helemaal gelijk. Juist bewust voor de 8a gekozen vanwege het kleinere formaat. Jammer dat ze er groter worden. Maar de komende 5 jaar blijf ik mijn 8a gewoon trouw. Tegen die tijd is er wel de 14a. _/-\o_
Ik heb nu een Pixel 8 Pro en jeetje.. ik kan er gewoon niet aan wennen hoe slecht grote telefoons voor onze vingers zijn. Ook net iets te breed. Mijn pixel 5 voelt nu aan als een mini scherm ivg mijn P8P met maar 6 inch. Maar als ik echt eerlijk ben dan vind ik 5,8 toch wel de beste formaat voor een hand navigatie zonder dat je vingers er van gaan krampen.

Ik gebruik nu de Quick Cursor app en dat is echt mijn reddende engel het kan gelukkig veel dingen opvangen dat ik vroeger met 1 hand kon doen. Hoewel het nu wel goed genoeg werkt heb ik in de praktijk toch een kleiner telefoon. Jammer dat ze helaas niet goed verkopen of hier en daar wel iets gesneuveld wordt, waardoor mensen toch voor een vleugje groter gaan.
Hier ook een P8P. Gekocht vanwege de camera, anders was de P8 prima geweest. Ik ben superblij met de camera's. Maar als ik een killerdeal zie voor de Pixel 9 Pro, die kleiner is met dezelfde camera's, dan neem ik die want het formaat is mij echt iets te. Ik ben jaren meegegaan met de groei al hoefde het niet persé van mij maar persoonlijk is voor mij de grens met dit formaat bereikt.
Pixel 9 XL, kun je GOS ook op zetten, het is een pixel en een groter scherm.
Precies dit!

De markt is verzadigd met enorme telefoons. De kleine telefoons van tegenwoordig zijn al niet klein meer. Nu moet je wel een vlaggenschip kopen als je geen enorme telefoon wilt, al snel. IPhone 15/16 (Pro), Pixel 9 (pro/a), SG S25, Sony (weet even niet meer welke), misschien mis ik er nog eentje.

Ik heb zelf een Samsung Galaxy S22+ na een A71 en ik haat nog steeds hoe groot mijn telefoon is. Ik vrees dat ik er weer aan moet geloven omdat het aanbod zo beperkt is. Google is te clean, misschien dat ik GrapheneOS een kans geef, Sony is te duur, ik wil geen iPhone, en de S25 valt tegen qua camera tov mijn huidige toestel.

Als je een grote telefoon wilt, dan is er extreem veel keuze.
Dat kan, maar de a series waren tot voor kort nog een van de weinige productlijnen waar echt nog gesproken kon worden van een compact phone. tegenwoordig is dit al niet meer, en zijn de enige compact phones die beschikbaar zijn óf van apple, óf van een onbekend merk waar ik geen ervaring mee heb en waarvan de webwinkel waar ik het kan kopen net zo sketchy is als het product.

compact phones moeten weer teruggebracht worden, maar er is gewoonweg geen markt daarvoor op het moment
Voor de "budget" Pixel lijken het nette specificaties te zijn... hoop wel dat deze 9a een bump in kwaliteit qua materialen krijgt, de 8a voelde toch wel wat goedkoop aan.
Kunststof is zoveel beter dan metaal en glas voor een dagelijks gebruikt voorwerp. Ik heb nu een Pixel 8, van alle hoeken/randen (allemaal van metaal) is de kleur eraf, daar is niks "premium" aan. Bij door en door gekleurde kunststof heb je dat niet. Nog los van het slechte design met scherpe randen, iets wat met kunststof meestal ook niet het geval is (want een stuk lastiger te realiseren dan in metaal).
Achterkant is gelukkig nog heel, maar grote kans op barsten als je em een keer laat vallen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door aaahaaap op 25 februari 2025 12:37]

Kunststof is zoveel beter dan metaal en glas voor een dagelijks gebruikt voorwerp. Ik heb nu een Pixel 8, van alle hoeken/randen (allemaal van metaal) is de kleur eraf, daar is niks "premium" aan. Bij door en door gekleurde kunststof heb je dat niet.
Veel eigenaren zullen de telefoon in een hoesje / bumper stoppen en hebben dus het issue wat jij noemt niet echt hinder/last/ergernis van.

Voor iedereen die op mij reageert met dat het materiaal niet uitmaakt als je een telefoon in een hoesje of bumper doet: dat is exact mijn punt dus.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2025 13:56]

Precies. Dus aan al dat fancy glas of metaal heb je dus ook niks ;)
Plus ook: wie ken jij in je omgeving die let op de achterzijde van iemands telefoon?
Het werkt als heatsink toch
Glas niet maar bij metaal zou dat zeker kunnen. Ik weet niet of fabrikanten dat al doen maar het is wel best practice lijkt mij
Telefoons voeren hun hitte af door het scherm en het frame. Kijk maar eens naar een teardown van een moderne telefoon (alhoewel voor zover ik weet dit al meer dan 10 jaar zo is) en je zal zien dat de 'vapor chamber' aan de achterkant van het scherm zit geplakt en dus de hitte van de processor daarover verspreid.
Frame en achterkant zit vaak een hoesje omheen, en het glas van het scherm is wat dunner.
Ik heb mijn Pixel 7 in een hoesje (van Rinke) maar ik heb ook veel last van krasjes en putjes op de randen waar het blanke aluminium nu zichtbaar is. Met kunststof had ik hier nooit last van (dat bleef kleurecht).
Doe mij maar plastic
Daarom zou ik liever blank aluminium hebben dan zwart/donker gecoat.
Een putje of buts zie je dan nauwelijks want dat is de zelfde kleur als het omliggende metaal, terwijl metaalkleurige pitjes in een zwarte rand dan weer enorm opvallen.
-edit-
Wat wel jammer is bij de 9a is dat de antennelijnen die de aluminium rand onderbreken recht tegenover elkaar zitten, esthetisch snap ik die keuze want het ziet er gewoon evenwichtiger uit maar qua algehele stevigheid van het toestel zie ik ze liever wat verspringen, dan maar ietsje minder mooi. Wanneer je gaat zitten met dit toestel toevallig in je kontzak kan je wel raden waar het mis gaat.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 25 februari 2025 14:11]

Oprechte vraag, waarom doen mensen hun smartphone in hun kontzak? Dat is toch alleen maar onhandig? Zitten/hurken kan niet even makkelijk, en de kans op diefstal wordt bizar veel groter. Ik vraag me oprecht af waarom men dit doet.
Ik niet iig, bij mij zit 'ie altijd links voor tegen m'n bovenbeen (heb een voorliefde voor de wat kleinere toestellen), sleutels en ander spul zit altijd rechts.
Maar zie het vaak bij vrouwen omdat telefoons steeds groter worden en zakken in vrouwenkleding notoir schaars, ondiep of hooguit decoratief zijn.
Enige manier om die steeds groter en zwaarder wordende telefoons in (strakke) dames broeken/kleding kwijt te kunnen is dan de kontzak wanneer je geen jas of tas draagt.
Al je argumenten ben ik het volledig mee eens maar als man heb ik makkelijk praten met kleding die meestal wel van voldoende, ruime en diepe zakken is voorzien en over het algemeen een wat lossere snit heeft.

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 26 februari 2025 15:01]

Klopt, maar bij gebruik van een bumper is het hele "premium" materiaal topic een beetje zinloos imo.
Het probleem is denk ik de reviewers. Zij hebben het ding zonder bumper in de hand en kijken altijd of het zich goed aanvoelt (inclusief Tweakers.net). De producenten zullen dan weer kijken wat de reviewers zeggen...
Degene die 'm in een hoesje stoppen merken toch niks van het materiaal ;)
Dat is precies mijn punt. ;)
Maar dan heb je er toch ook niks aan dat hij van glas en metaal is gemaakt? Als je er een hoesje omheen doet, maakt dat allemaal niet meer uit.
Dat is dan ook exact mijn punt.
Als je je telefoon toch in een hoesje stopt kan je dat ding net zo goed meteen van kunststof maken.

Een glazen is metalen body heeft weinig nut als je het nooit ziet.
[...]
Veel eigenaren zullen de telefoon in een hoesje / bumper stoppen en hebben dus het issue wat jij noemt niet echt hinder/last/ergernis van.
Veel eigenaren hebben geen andere keus en moet de telefoon in een hoesje stoppen, omdat er voor een zogenaamd "luxe" materiaal is gekozen zoals glas op de achterkant en het scherm ook nog eens curved is en uitsteekt aan de zij en voorkant. Het zijn gewoon design keuzes die dwingen tot het extra moeten beschermen van je telefoon.
Voor die mensen maakt het materiaal dan überhaupt niets uit maar voor mensen zoals ik die liever zonder telefoonrubbertje :+ door het leven gaan is plastic oneindig veel beter. Een telefoon is een gebruiksvoorwerp en moet dus vooral lekker praktisch in elkaar zitten. Die premium look is er alleen voor flashy unboxing videos maar na een jaar (laat staan de 7 jaar die Google toestellen tegenwoordig support geeft) is bare metal gewoon een hele slechte keuze.
Dan hoef je ook niet echt premium materialen te gebruiken als je het wegstopt.
Maar al dat fancy gedoe kost wel geld, het maakt de telefoon duurder.
Als je een iPhone koopt en in een hoesje steekt, heb je eigenlijk 100euro weggegooid.
Maar al dat fancy gedoe kost wel geld, het maakt de telefoon duurder.
Als je een iPhone koopt en in een hoesje steekt, heb je eigenlijk 100euro weggegooid.
Mwa, vind ik niet. Ik heb vorig jaar een iPhone gekocht, hoesje er omheen gedaan et cetera. Maar wil niet zeggen dat het weggegooid geld is. Een iPhone (of eender welke telefoon) koop je niet alleen om ermee te pochen en bij een iPhone koop je het niet alleen vanwege de telefoon, de apps en dergelijken integreren gewoon best goed, ook als je niet op Mac OS zit met een laptop of tablet. Het werkt wel prettig. en dat kan ook best wat waard zijn.
Je snapt het niet: Apple zou exact hetzelfde toestel kunnen verkopen in een kunststof versie welke goedkoper is om te maken (en dan hopelijk ook goedkoper voor ons).
Met een hoesje er rond zie je het verschil niet en het gebruik is exact dezelfde iOS ervaring.
100% eens dat kunststof beter is dan iig glas, metaal vind ik nog wel wat. Maar dan nog heb je diverse soorten kwaliteit plastic en dat van de 8a is vrij dun en voelt en klinkt ook goedkoop. Voor een toestel met een introductieprijs van 500 euries mag dat wel wat beter.
De OnePlus One had een fijne achterkant. Sandstone Black. Veel grip en duurzaam. Dat zie je niet echt meer.
Helemaal mee eens, kunstof is echt beter voor een phone.
En metaal gaat met een hoesje ook 'pitten' doordat er dingen tussen hoesje en telefoon komen.
Plastic ook, maar soit :)
Glas? No thanks!
Ik heb de 8a en die begint ook kaal te worden, weinig kunststof volgens mij.

Maar de 9a weer groter, waarom vond formaat 4a juist fantastisch, de 8a gaat nog net vind ik.
Ja, de afmetingen worden ook steeds groter helaas :( Had voor de 8 een 5a, die beviel me een stuk beter kwa afmetingen en vormgeving/hoe die in de hand ligt, zoveel prettiger. Alleen het glas van het scherm was minder, voelde als soort van hol kunststof, heel raar. Helaas weinig meer te krijgen met die afmetingen en vormgeving.
De "a" modellen zijn toch sowieso de budget modellen van de "gewone" variant, dus dan is het toch niet heel raar dat de "a" modellen dan goedko(o)p(er) aanvoelen? :?
Nee hoor, hoeft helemaal niet... een Galaxy A55 om een voorbeeld te noemen valt in dezelfde prijsklasse en heeft een bijna premium aanvoelende behuizing, kunststof is veel meer hoogwaardig.
Maar de behuizing van de A55 is dus wel minder dan die van de S24/S25. Dat is precies het punt dus. :)
Bij de Pixel 9 vs Pixel 9a is het verschil dus iets groter.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2025 12:59]

Dat zeg ik toch niet? Ik geef aan dat de 8a voor het prijspunt een ondermaatse 'feel' heeft qua materialen vergeleken met andere toestellen in dezelfde prijsklasse zoals de Galaxy A55, dat toestel voelt niet goedkoop aan. Oftewel, er is voor Google niet echt een reden om niet hoogwaardigere materialen te gebruiken... en dat hoeft dan uiteraard geen glas etc te zijn, wel betere kwaliteit plastic.
Maar feit blijft toch, dat bij een goedkoper toestel je geen premium (bouw)kwaliteit hoeft te verwachten? Bij een Google Pixel is dat verschil nu eenmaal wat groter in de behuizing dan bij Samsung toestellen, tja... Samsung bezuinigd dan wellicht op andere zaken (in specificaties bijvoorbeeld: hoeveelheid RAM of opslagruimte...) en Google doet dat (blijkbaar) ook in de behuizing...

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2025 14:06]

Wie heeft het over premium bouwkwaliteit? Behalve jij... er zit heel wat tussen goedkope materialen en premium bouwkwaliteit... 500 euro is nou niet bepaald budgetklasse en dan mag je toch wel wat meer verwachten dan goedkoop plastic... dat is de nuance die ik uitleg maar jij trekt het naar uitersten.
Voor de "budget" Pixel lijken het nette specificaties te zijn... hoop wel dat deze 9a een bump in kwaliteit qua materialen krijgt, de 8a voelde toch wel wat goedkoop aan.
Jouw eerste reactie spreekt toch over 'dat je hoopt op een bump in kwaliteit'? :? Met andere woorden, de kwaliteit die het nu biedt is naar jouw mening niet goed genoeg zoals je het nu schrijft? :)

Ik geef alleen aan, dat als je kiest voor een goedkoper model, het niet raar is dat je goedkopere materialen krijgt bijvoorbeeld, of minder specs. Google kiest voor goedkopere materialen, waar een Samsung meer lijkt te kiezen voor mindere specs. Bezuinigingen ergens op moeten vanuit links of rechts komen.

Je kunt niet verwachten dat je voor een budget van 500 euro een toestel krijgt dat uit hetzelfde houd gesneden is als een flagship model, hoe dat naar uitersten trekken is ontgaat mij even.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2025 14:21]

Kom op, wil je echt zo'n semantische discussie? Ik ben volgens mij meer dan duidelijk geweest, meermaals... nergens heb ik gezegd dat ik flagship kwaliteit verwacht, waar jij nogmaals over begint en waarvan ik meerdere keren heb aangegeven dat niet te bedoelen omdat er tussen goedkoop en premium nog heel veel ruimte zit. Jij bent de enige die telkens die vergelijking trekt naar flagship modellen terwijl ik duidelijk de vergelijking met een gelijk geprijsd toestel maak die wel van betere materialen is gemaakt. Ook qua hardware zijn ze heel erg vergelijkbaar, dus het hoeft nergens vandaan te komen.
Ik geef alleen aan, de hele tijd al, dat het uit de hoogte of uit de breedte moet komen waar er bezuinigd wordt bij de goedkopere toestellen. Of je dat dan vergelijkt met flagship of in dezelfde prijs(categorie) maakt dan toch niets uit?

Google bezuinigd nu eenmaal meer in de behuizing (en dus een andere kwaliteit dan een Samsung dat doet). Maar Samsung heeft dan weer minder goede specs (als je binnen het prijssegment kijkt). Vervolgens is het aan jou als koper waar je dan dus de concessie doet bij de goedkopere telefoons: bouwkwaliteit of specificaties.

Je kan moeilijk een bump in bouwkwaliteit verwachten, als dat juist een van de punten is waarop bezuinigd wordt, toch? En wil je die concessie niet doen, maar wel een toestel uit een bepaald prijssegment, dan zul je dus moeten inleveren op de specificaties.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2025 16:30]

Goedkoop plastic is de 8a zeker niet. Het toestel ligt goed in de hand en voelt stevig aan.

Daarbij zijn er veel vlakken waar een "a" juist uitblinkt tegenover de concurrentie in die prijsklasse. De camera, performance, wireless charging en software zijn gewoon beter geregeld dan bij de A55 :)
De ASUS Zenfone 9 en Zenfone 10 hebben ook een kunststof achterzijde, dat materiaal geeft een superfijn handgevoel en nog belangrijker veel meer grip dan spiegelglad glas.
Zeker in combinatie met blank aluminium zijkanten, deze nieuwe Pixel doet daar erg aan denken en daardoor geloof ik gelijk dat de 9a heel prettig in de hand gaat liggen en zelfs zonder case jarenlang prima "naked" te gebruiken valt.
Scheelt gelijk ook flink in de bulk die een extra case toevoegt aan je telefoon.
Een spekgladde glazen telefoon glijdt binnen no-time uit ietwat droge handen en veroorzaakt dan al snel een dure crash met de grond, dat valt te voorkomen met kunstgrepen als cases, bumpers of stickers maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Als telefoonmateriaal is (de juiste soort) plastic helemaal fantastic.
Eens. Een oude 4a hier ziet er alles behalve premium uit maar lijkt wel nog nagenoeg nieuw want dat goedkope plastic blijft gewoon goed. En de ligging in de hand is van dat toestel nog steeds ongeëvenaard.
Poah, beste tel ever. _/-\o_
Ik zou graag een kunstoftoestel hebben. Lichter, minder makkelijke kapot te maken.

Bovendien moeten ze op de 9a toch ergens besparen, en gezien de geheugen en processorconfiguratie al dezelfde is, vermoed ik dat er toch bij de materialen geknipt zal zijn.
Ten opzicht van de 8 is dit een mooi alternatief. Ik hoop dat het frame metaal is net als bij de reguliere 8. Bij de 8a was die plastic geloof ik... Metaal voelt toch net wat fijner aan.

De afgelopen jaren zit er weinig echt vernieuwing meer in telefoons enkel wat polijsten om het gelikter en mooier te maken. Of je nu de 7, 8 of 9 neemt in de ervaring zit weinig verschil...
Gaaf! Ik vind het tof om te zien dat er relatief minder verschil zit tussen de budget-lijn (de a-reeks) en de andere modellen dan een paar generaties geleden. Zo moest de 6a het nog stellen zonder draadloos opladen, wat toch een gemis is.

Deze Pixel 9a heeft 8GB geheugen, waar de andere modellen beginnen bij 12GB. Dat is, in mijn optiek, toch netjes voor een budget-telefoon. En met de nieuwe minimale lifecycle vanuit Google, kan de 9a ook een lange tijd vooruit.

Ik gebruik mijn Pixel (9 Pro) met GrapheneOS. Ze zullen ongetwijfeld heel snel na lancering ook support voor de 9a uitrollen, dat is veelal binnen dagen, indien niet binnen uren.
Ik snap dat draadloze laden niet helemaal (voor telefoons). Hij moet op 1 plek liggen (wat je bij bedraad laden normaal gesproken ook doet), dus ik zie het voordeel niet helemaal.
Of gaat het puur om de moeite om het kabeltje in de foon te steken?
Oppakken en opladen wanneer je wilt, zonder dat je eerst het kabeltje in de telefoon moet klikken. De USB poort wordt dan veel minder vuil en is dus minder storingsgevoelig door het vele aansluiten en los halen van de laadkabel.
Ik laad meestal maar 1 keer per dag mijn telefoon op. Ik heb dus helemaal geen behoefte aan regelmatig tussendoor bijladen. En als ik laad dan gaat dat met een draadje meer dan twee keer zo snel als draadloos. Terwijl de telefoon er minder warm van wordt wat weer beter is voor de levensduur.
Een accu snel opladen door er meer vermogen (W) er doorheen te jagen maakt niet per se dat een accu langer mee gaat. Sterker nog, veel accu's kunnen daar juist niet tegen.
Dat valt met een Samsung S23 erg mee hoor. Dat vermogen zakt al snel onder de 20 Watt en warm wordt de telefoon amper, wat doorslaggevend is voor batterij levensduur.
Oppakken en opladen wanneer je wilt
Daar is draadloos laden (iig op mijn Pixel) helemaal niet nuttig voor, omdat draadloos laden veel te traag gaat

Als ik even snel wil opladen om wat procentjes erbij te krijgen is met de kabel de enige optie, want die is als enige in staat dat te doen binnen enkele minuten

Ook heb ik als ik hem draadloos oplaad, hij sochtends altijd rond de 93-96% zit inplaats van 100%
En ook nog eens meegemaakt dat ik hem met me slaperige kop op de lader legde, en er volgende dag achter kwam dat ik hem iets te scheef had neergelegd en hij niet opgeladen had

Ligt wellicht allemaal aan mijn telefoon en mijn draadloze lader, maar ik vind het een redelijk nutteloze functie
Ik heb hier een oude Samsung Qi charger liggen, die ik nu weer hergebruik icm mijn iPhone 15 pro max. Werkt best goed. Laden gaat volgens mij normaal, ik merk in elk geval niets ervan, ik lig zelf toch te slapen. Ik heb tot nu toe maar 1 keer gehad dat ik de telefoon niet goed er op had gelegd. De telefoon trilt dan immers even en geeft ook in beeld wanneer het inderdaad aan het laden is. Ik vind het lekker makkelijk in elk geval. :)
Ja daar gaat het om :)
Niet enkel 's avonds voor het slapen gaan waarbij ik hem gewoon op de charging pad leg. Maar ook in de wagen zit dat ingebouwd, dus onderweg laadt die gewoon bij. Of gewoon op mijn bureau, daar heb ik een staander waar de telefoon netjes op staat. Voorheen kocht ik altijd toestellen van 200-250 euro waar dat steevast op ontbreekt. Sinds ik een pixel 8 heb, wil ik dat toch niet meer missen.
Dat dacht ik eerst ook maar vooral s avonds als je naar bed gaat is het enorm handig. Je zet het ding op een stand en zonder ergens over na te hoeven denken laad die op en de volgende dag pak je hem eraf zonder wat de moeten unpluggen.

Het is een verrassend groot gemak.
Dat dacht ik ook voordat ik een model had die draadloos laden ondersteund. Maar het werkt eigenlijk wel fantastisch. Ik heb meerdere plekken in huis waar ik een draadloze lader heb - waarmee ik geen zorgen heb als ik spontaan weg moet.

Ook scheelt het, zoals @CH4OS aangeeft in de USB aansluiting. Ik heb zo'n bouwvakkers case, inclusief stofkapje ervoor. Met mijn Pixel 6a had ik dat niet - op een gegeven moment zat er erg veel 'lint' in dat ding waardoor het opladen niet meer goed/betrouwbaar werkt. Enige manier om dat te fixen was openmaken en grondig reinigen.
De Pixel Xa-lijn is geen budgetserie. In een tijd waarin je voor 200-250 euro een prima bruikbare telefoon hebt met een redelijk updatebeleid, is 549 eerder mis range.
Groot voorstander van de update policy bij de Pixel series, maar qua specs en afwerking vind ik het er toch weer ondermaats uitzien voor de prijs. Denk dan toch maar voor de Poco X7 Pro of Nothing Phone 3a te gaan.
Wat mis je dan? Ik zie juist een bijzonder complete telefoon voor 500 euro. Enkel het opladen vind ik altijd ondermaats bij Pixels.
Voornamelijk een net wat krachtigere SOC, meer werkgeheugen en snelladen. Voor de prijs zijn er wat mij betreft interessantere toestellen verkrijgbaar, de kracht van de Pixels zit 'm in de software ondersteuning en camera. Maar qua prijs-prestatieverhouding is het niet wat de Nexus series vroeger was.

[Reactie gewijzigd door HolyCowHeyNow op 25 februari 2025 12:58]

Ik denk persoonlijk dat je weinig gaat merken van die SoC, alles nu rap. Werkgeheugen, merk je dat echt 8 of 16gb? Snelladen helemaal met je eens. Wel netjes dat ie wel draadloos kan laden, mocht je dat gebruiken.
Kijk de vraag is hoe veel de gemiddelde gebruiker er van gaat merken maar een high-end SoC is het nog steeds niet, ik heb de P7P en nu P9PXL en hoewel het nu een stuk beter is merk ik in ieder geval wel de beperkingen best snel. Lightroom is traag, MotionCam is traag en de SoC is gewoon minder zuinig. Bij de Pixel 7 was dit zekr icm de modem een enorm probleem, hier wat minder maar moet nog meer zien hoe 'ie zich gaat gedragen met warm weer.

Plus als iemand die altijd op beta's draait en ook de nodige dogfood builds heeft gezien. Google doet rare dingen met de software.

Haalt niet weg dat veel dingen erg fijn zijn, camera's zijn (na een mod) top en ook de OS voelt redelijk soepel aan. Ik ben voornamelijk fan van geen geklier met custom rom's en dingen zoals now playing. Maar ik blijf wel realistisch en zou vermoedelijk nooit volle prijs betalen voor de Pixel. Maar goed dat ze icm abbo of 2e hands best snel dalen in prijs
Maakt dat echt uit? Ik heb een pixel 6 en ik doe makkelijk een dag met de accu (haal makkelijk een uur of 6 screen on time maar ik speel geen games oid). Opladen is niet super snel maar die anderhalve keer dat ik moet opladen zit er in 30 minuten meer dan genoeg in.

Ik ervaar het in ieder geval niet als een minpunt in dagelijks gebruik.
Ja ik vind van wel. Ik laad niet 's nachts op. Dus laden met 25W ofzo vind ik wel fijn. Gaat ie lekker rap weer naar de 85%, dan haal ik de telefoon weer van de lader.
Wat vind je er ondermaats aan?
Groot voorstander van de update policy bij de Pixel series, maar qua specs en afwerking vind ik het er toch weer ondermaats uitzien voor de prijs. Denk dan toch maar voor de Poco X7 Pro of Nothing Phone 3a te gaan.
De "a" telefoons van Pixel, zijn dan ook goedkopere modellen van de gelijknamige serie, dat de afwerking dan dus anders of minder goed is, is dan toch ook niet heel raar? Je kunt van goedkopere telefoons nou eenmaal niet verwachten dat je premium kwaliteit krijgt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 25 februari 2025 12:39]

De specs zijn het zelfde als de normale Pixel 9 en 9 Pro die rond de €1100 kosten dus ik zie niet in waarom deze specs voor €500,- ondermaats zouden zijn.
Omdat de normale Pixel inmiddels voor 699 mee te nemen is (ook 256GB), en ook de Pro heeft korting op z'n 'adviesprijs'. Dus zoveel duurder is die niet, de vraag is wat ie extra biedt.
Een verschil van 200 euro, n.b. 40% meerprijs over €500 is wel een forse stap.

Vergelijk dat met de overpriced nieuwe iPhone SE waar je met zo'n €50 meer de standaard iPhone kunt halen.

Dus in mijn optiek, jawel, het is flink duurder dan de a serie.
3a denk ik ook aan. De X7 Pro zal waarschijnlijk wel enorm onderdoen op gebied van camera's en softwareondersteuning.
Ik ben ook wel benieuwd naar het gewicht. Ik ben van de Pixel 4a naar de 7a gegaan, Het viel me behoorlijk tegen hoeveel zwaarder de 7a was t.o.z. van de 4a.
Inderdaad dat viel mij ook behoorlijk tegen, helemaal met de standaard hoes
Ik snap deze niet zo goed...
  • Een verschil van 4GB in RAM geheugen (8GB vs. 12GB)
  • Een [in megapixels uitgedrukte] slechtere ultrawide camera (13MP vs. 48MP)
  • Een betere accu voor de 9a (5100 mAh vs. 4700mAh) én iets sneller opladen.
Verder lijkt hij nagenoeg identiek aan de reguliere Pixel 9 (oké oké, hij heeft Gorilla Glass 3 in plaats van Victus 2). Maar rechtvaardigt dat het prijsverschil van 400 euro (introductieprijs bij Belsimpel) of 180 euro (huidige prijs bij Belsimpel) ten opzichte van een reguliere Pixel 9? Ik vind het nogal een verschil en dat allemaal in het voordeel van de 9a.

Tenzij je erg AI georiënteerd bent of veel ultrawide foto's maakt, wil je toch gewoon de 9a? Misschien ben ik in het begin teveel geïndoctrineerd door het hele "A-serie is budgetspul"? Ik merk dat ik door "a" toevoeging wat terughoudend ben, terwijl het volgens mij een prima opvolger kan zijn voor mijn gewone Pixel 7 zonder dat je veel/belangrijke concessies doet ten opzichte van de gewone Pixel 9.
Met de lange updates is de a-serie misschien ook minder nodig, de niet-a van het jaar ervoor zakt ook weer in prijs en de ontwikkelingen gaan zo traag dat een jaar achterlopen weinig voorstelt. Ik ben benieuwd hoe de toekomst er wat dat betreft uitziet.
- knip -
Wat ik zei klopte niet.

[Reactie gewijzigd door Tristanoz op 25 februari 2025 13:11]

hopelijk weer een goede inruil deal bij belsimpel. Pixel 8a was te krijgen voor 170 euro met abonnement
Heel jammer weer van die 6,3 inch. Max 6 had heel fijn geweest als vervanger van een oude Pixel 4a hier. Zeker nu met kortingsbon van 100 dollar na die recente update. De 4a is al een nieuwe orginele batterij voor besteld voor 40 euro dus die kan dan wel weer een paar jaar mee als backup. Dan slaan we hier de 9a over en dan wordt het de Pixel 10 als nieuwe highend (die dus wel iets groter mag zijn en sowieso aangeschaft zou worden).

Van 5,8 (4a) naar 6,3 inch (9a) betekent 1,25 cm extra en dat is fors, met name voor iemand met wat kleinere handen.
Ik hekel in deze serie toch echt het glas. Waarom Victus of Victus 2 niet gewoon de standaard is tegenwoordig is me echt een raadsel. Is dat zoveel duurder? Gaat de telefoon dan te lang mee voor de prijs?
Ik heb mijn Pixel 4a ooit een keer laten vallen en dat was meteen einde oefening hoewel dat geen bijzonder hoge of harde val was. Ik overweeg deze serie niet meer zolang er niet moderner glas op zit in ieder geval :(
Dit scherm is iig zo vlak als wat, daar kan makkelijk een glazen screenprotector op.
Vaak is het ook net de manier waarop hij neerkomt of het scherm schade oploopt of niet.
Heb toestellen met een rotklap uit een borstzak zien vallen op beton zonder schade en ook van een bank af zien glijden op parket waarbij het toestel net wat ongelukkiger terecht kwam en het scherm vervangen moest worden omdat het vol barsten zat.
Ik ben vooral benieuwd naar de Pixel 10 die voor augustus gepland staat. Geruchten zijn dat de Pixel 10 de Tensor G5 van TSMC krijgt. Ben best benieuwd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.