Hangar 13 toont trailer van Mafia: The Old Country op basis van Unreal Engine 5

Take-Two en Hangar 13 hebben een nieuwe trailer uitgebracht van Mafia: The Old Country. Die game speelt zich af op Sicilië in Italië, aan het begin van de 20e eeuw. Het spel komt in 2025 uit, maar het is niet bekend wanneer.

De uitgever en ontwikkelaar van de game toonden de trailer tijdens de Game Awards. In de game zijn alleen cutscenes, maar geen gameplaybeelden te zien. De game draait om een hoofdpersonage, Enzo, dat onderdeel wil worden van een criminele organisatie.

Take-Two liet eerder dit jaar al weten aan een nieuwe Mafia-game te werken, al waren daar toen nog weinig details over. Er gingen eerder nog geruchten dat The Old Country, zoals de prequel heet, van de Unreal Engine 5 gebruik zou maken. Dat bevestigt Hangar 13 nu op zijn site. Verder kunnen spelers niet alleen in auto's rijden, maar ook op paarden.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

13-12-2024 • 08:57

41

Reacties (41)

41
41
15
1
0
23
Wijzig sortering
De trailer ziet er tof uit! Ik hoop voor Hangar13 dat het een succesje wordt. Zelf vind ik jammer dat deze studio ook is overgestapt naar Unreal Engine 5. Maar voor zo’n ‘kleine’ studio snap ik wel dat ze dit gedaan hebben.

[Reactie gewijzigd door orangemic op 13 december 2024 11:40]

Waarom vind je dat jammer?
Tegenwoordig lijkt bijna elke studio UE5 te gebruiken. Het moge duidelijk zijn dat het qua optimalisatie absolute bagger is. Veel inhouse engines van studios draaien beter en zien er fantastisch uit. Tegenwoordig bij PC ports met UE5 is: gooi er maar een upscaler tegen aan om een beetje performance terug te winnen.
Dit heeft meer te maken met dat studios met weinig ervaring UE5 gebruiken omdat het zo toegankelijk is. Studios die een inhouse engine hebben, hebben ook de nodige ontwikkelteam die weet hoe de engine werkt en ook kunnen helpen met het optimaliseren van het spel. Studios die UE5 gebruiken bestaan voor een groter percentage uit artists of gameplay programmers, geen engine programmers. Dezelfde studios zouden ook een bagger geoptimaliseerd spel maken als ze een inhouse engine ontwikkelden. Of ze zouden het spel helemaal niet maken omdat ze er het geld niet voor hadden voor een inhouse engine.
Wat je nu ziet is dat voor elke game op een custom engine er tig games op UE5 komen, veel gemaakt door onervaren studios en dat schets een scheef beeld. Er zijn goed lopende spellen op UE5 gemaakt, kijk bijvoorbeeld naar Satisfactory, gebruikt nanite (en heeft een optie voor lumen) en het loopt prima terwijl het je letterlijk honderden gebouwen laat bouwen.
Trouwens, zo goed zijn sommige inhouse engines ook weer niet. Kijk bijvoorbeeld naar Metaphor: ReFantazio, Dragons dogma 2, Wild Hearts, Starfield. Zelfs BG3 had problemen met optimalisatie in act 3 bij release. Maar al die inhouse-engines produceren maar 1 spel per 2-5 jaar dus dat valt minder op.
Klopt niet helemaal. Zelfs Fortnite heeft voornamelijk op PC meer dan genoeg problemen vanwege Unreal. Het is heel lastig om een Unreal game te optimaliseren, dat is eigenlijk niet te doen.
Spel zelf geen Fortnite maar als ik het begrijp zit de stutter daar vooral in shader compilation en niet in traversal. En daardoor komt de stutter terug na elk update van het spel of driver. Dit is zeker te verhelpen meteen shader compilation stap vooraf of object niet tekenen voordat de shader gecompileerd zijn maar dat zit niet in het spel. Waarom ze dat niet doen mij een raadsel. Andere spellen hebben het zeker verholpen. Zie bijvoorbeeld Hellblade 2, vertoont geen stutters terwijl het er mooi uitziet dus het is zeker wel te doen.
Alex van Digital Foundry over Hellblade:
"However, Hellblade 2 does still suffer from what I like to call traversal stutter, which triggers frame-time jumps when you move across an invisible boundary in the game world and data is lump loaded and deloaded.

On the relatively low-end Ryzen 5 3600, this leads to obvious and distracting stutter in places, and this is also true (if reduced in magnitude) on faster CPUs like the Ryzen 7 7800X3D."
Ik vind zelf wel Hellblade een van de beter draaiende Unreal games tot nu toe, maar je merkt nog steeds dat het een Unreal game is.
Naja ik ben het niet helemaal met je oneens, als je als kleine studio niet de mankracht hebt om een engine te onderhouden dan is UE5 natuurlijk een super uitkomst.

Maar ik heb het eigenlijk meer over grote studio's zoals CD Project Red en 343 die nu ook overstappen naar UE5. Deze studio's hadden eigenlijk wel zelf hele toffe engines. Zo vind ik dat er toch iets van creativiteit verloren gaat zodra iedereen op dezelfde engine gaat werken. Vaak kan je echt wel zien wanneer iets op UE draait.

Daarnaast is het ook wat lars-h2017 aangeeft dat er gewoon super veel prestatie problemen zijn op UE5. Niet alleen de PC, maar ook de consoles hebben het maar zwaar op deze engine waarbij interne resoluties echt super laag gezet worden. Daarnaast is er een hele generatie met UE4 games die gewoon niet zonder problemen op de PC gespeeld kan worden, ongeacht de hardware.

Het is natuurlijk ook gek dat Fortnite, ontwikkeld door Epic zelf, ook gewoon constant frame pacing issues heeft. Als Epic zelf niet deze problemen kan oplossen, hoe moet zo'n kleine studio dat dan wel gaan doen?

[Reactie gewijzigd door orangemic op 13 december 2024 11:42]

Ik lees dit vaker, maar ik begrijp niet waarop dit gebaseerd is. Waarom zou dit persé aan de engine moeten liggen? Zou het bijvoorbeeld niet zo kunnen zijn dat een hoop studio's die geswitcht zijn van hun eigen engine (die ze goed kennen) naar de Unreal Engine (die ze nog niet zo goed kennen) nog niet weten hoe ze het beste uit die engine kunnen halen en daardoor dingen inefficiënt gemaakt hebben?
Simpel gevalletje van patroonherkenning. De overeenkomst tussen slecht geoptimaliseerde games is meestal Unreal Engine.
Dat zegt niets. Correlation does not mean causation. Belangrijk dat je dit leert.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 13 december 2024 13:07]

Dat weet ik, maar toch voorkom je patroonherkenning niet. Helaas is het gewoon zo dat het gros van de UE games in slechte technische staat wordt uitgebracht. Soms worden ze überhaupt nooit gefixt (zoals Jedi Fallen Order en Jedi Survivor). Unreal Engine staat bijna garant voor een matige ervaring en het zegt dus in de praktijk heel erg veel.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 13 december 2024 15:50]

Volgens mij ligt dat niet per se aan de engine, maar nemen developers niet de tijd om de Unreal engine optimaal te optimaliseren voor hun game.
Ben zelf geen developer maar ik volg een dev van Thread Interactive die erg kritisch is op UE5 over met name Lumen en Nanite implementatie. Wel interessante content die begrijpbaar wordt uitgelegd.
Omdat we op weg zijn naar een hele industrie die afhankelijk is van 1 enkele provider. En dat is niet goed. Je krijgt een hoop devs die nooit iets anders gaan gekend hebben dan UE en als Epic op een dag beslist van UE achter zich te laten en zich ergens anders op te focussen krijg je een industrie die ineens zonder een kritieke tool komt te zitten.

Concurentie is belangrijk om zovele redenen. Het jaagt innovatie aan, het houdt alles betaalbaar, het zorgt voor een bredere beschikbaarheid van de benodigde vaardigheden om een product te ontwikkelen en onderhouden, ...
Op zich zijn er genoeg andere engines in omloop, denk aan Snowdrop, id Tech en Unity. Geen idee waarom Unreal zo populair is, maar er zijn zeker wel andere opties in de markt.
Het is de bekendste engine met een goede reputatie, grote asset marktplaats en is volop in gebruik bij AAA games.
Unity is een stuk minder populair geworden na hun licentie debacle (Unity belooft verandering controversiële prijzensysteem en biedt excuses aan).
Je noemt er nu wel twee op die, voor zo ver ik weet, enkel in-house gebruikt worden. Snowdrop bij Ubisoft, idTech bij Bethesda (althans, ik heb die engine al in geen jaren meer bij games buiten Bethesda om gespot).

Unity heeft zijn problemen zoals @SPee ook aangeeft. CryEngine bestaat nog, maar weet zich om wat voor rede dan ook niet echt populair te maken.

Ik vond de REDEngine van CD Projekt altijd erg interessante tech, maar ook die kiezen nu voor Unreal. Het is geen goede gang van zaken als we straks nog alleen Unreal hebben. Het is wellicht de grootste, maar daarmee alles behalve de beste. Dat zie je ook in IT sectoren. SAP is de grootste aanbieder qua ERP-pakketten, maar ik heb nog nooit iemand gehoord die daadwerkelijk te spreken is over die software.
Tsjah, voor kleine studio's ben je beperkt in de opties, en ga je sneller de massa volgen. Spijtig maar inderdaad niet onlogisch.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 13 december 2024 09:47]

Hopelijk wordt dit wat. De eerste Mafia game en eigenlijk ook de 2de vond ik echt wel fantastisch.
Toch 1 van mijn meer memorabele titels die ik vroeger gespeeld heb.
Same here. Mafia 1 (de 2002 versie) heb ik misschien wel 30x opnieuw gespeeld. En dan jaren gehoopt op een deel 2. En toen kwam eindelijk, na jaren wachten, deel 2 in 2010. Ook daar heb ik van genoten. Mafia 3 vond ik minder. Maar 1x uitgespeeld en daarna nooit meer aangeraakt.
Mafia 1 Definitive edition uiteraard wel weer gespeeld, leuke trip down memory lane.
Kan je in de tussen tijd Mafia 2 Definitive edition nog een keer spelen, en daarna doorgaan met deel 4 ? :P .
Ziet die er zoveel beter uit dan de mafia 2 uit 2010?
Nee die is meer gelijk gebleven aan de originele Maria 2, maar vond het wel leuk hem nog eens te spelen.
Hij staat geloof ik wel in mijn steam. Dus leuk om te spelen tijdens de kerstdagen. Maar moet eerst de nieuwe Indiana Jones game nog uitspelen ;)
Ik vond de achtervolgingen voor die tijd echt wel leuk gedaan. Ook dat je de banden lek kon schieten van de auto was voor die tijd best nieuw en uniek. Daarvoor was het eigenlijk altijd een auto van de weg af rijden of klem rijden. Nu kon je voor het eerst langs een auto komen en dan de banden schieten.
Hopelijk gaan we met deze game terug richting de gameplay en verhaallijn zoals bij de eerste Mafia game. Dat nog steeds 1 van de beste games is ooit gemaakt .. :)

En of die paarden een leuke toevoeging gaan worden valt nog af te wachten, maar kan me voorstellen dat dit in het Sicilië van begin 20ste eeuw best handig kan zijn gezien het landschap daar.


.

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 13 december 2024 11:33]

Dit ziet er goed uit! Ik hoop dat de gameplay van Mafia 1 kwaliteit is (alleen anno 2025, wat minder houterig). Maar de sfeer is in ieder geval goed neergezet.
Eerste mafia game zonder muziek uit een auto radio
Misschien kun je onderweg wel een muzikant oppikken die dan vanaf de achterbank of vanuit de laadbak wat muziek voor je maakt ;)
Waren er toen wel muziek en autoradio's begin 20ste eeuw .. was een zeldzaamheid denk ik en best duur.
Citroën bood in 1925 als eerste een autoradio aan waarna het Engelse Crossley in 1933 ook een autoradio aanbood als optie.
Als hardcore Mafia-fan ben ik zo blij met dit nieuws! Al helemaal nu het verhaal zich afspeelt in de periode 1900 - 1920 (dus nog voor mafia 1). Ik hoop dat ze eer doen aan Mafia 1 met een aantal goede referentie naar Don Saliëre/ Don Peppone/ etc.

Al met al hoop ik dat het een goede mix wordt van Mafia 1 met Red Dead Redemption 2 (daar zat ook een stukje mafioso in wat zo goed in elkaar stak met het verhaallijn van RDR2).
Dit is de game waar ik het meest naar uitkijk volgend jaar! De sfeer in de Mafia games is fantastisch en ik ben blij dat deze game vooral gaat draaien om het verhaal en niet om de Open World. IGN heeft wel een leuk interview gepubliceerd met de Dev’s.
Ohhh gaaf. Vorige week weer opnieuw begonnen met Mafia 1 voor de vierde keer. In de kerst vakantie verwacht ik alle 3 de Mafia spellen weer uitgespeeld te hebben.

Ooit in een game bundle Mafia 3 gekregen (volgens mij Humble Monthly toendertijd). Ik kwam deze later tegen in de lijst van ongespeelde spellen op mijn Steam account en gespeeld. Na het uitspelen direct 1 en 2 gekocht. Een van de bruutste spel series die ik ken. De verhalen zijn zo goed, vooral bij 1 en 2. Deel 3 is een soort GTA V achtig spel maar nog steeds met een goed verhaal.
Mafia 3 is niet te vergelijken met GTA 5. Zelf Red Dead Redemption 1 heeft betere animaties en AI dan Mafia 3.
Zag er goed uit maar die stemmen... Ik vond het eerder als Engels met een oost-europees/ Roemeens accent klinken dan als Engels met een (zuid)Italiaans accent... Misschien heb ik teveel Godfather gekeken hoor maar het viel me meteen op.
Heb wel vertrouwen in deze game en in Hanger 13, de vorige 3 games met heel veel plezier gespeeld. Dat zijn games die mensen graag aanbevelen doe, ben erg benieuwd naar deze game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.