X werkt aan labels om parodieaccounts duidelijker te kunnen onderscheiden

X werkt naar verluidt aan een optie waarmee parodieaccounts zichzelf als zodanig kunnen labelen. Daardoor moet het makkelijker worden om parodieën van de echte gebruikers te kunnen onderscheiden.

Apponderzoekers Nima Owji en swak ontdekten dat er gewerkt wordt aan de functie. Volgens laatstgenoemde moeten gebruikers zelf in de instellingen aangeven dat ze een parodieaccount zijn. Vervolgens komt bij iedere post onder de accountnaam een robotemoji gevolgd door de tekst 'Parodieaccount' te staan, op eenzelfde manier als geautomatiseerde accounts al worden gelabeld. Het is onduidelijk wanneer de functie beschikbaar komt.

Voorheen dienden de blauwe vinkjes als manier om echte gebruikers van parodieaccounts te onderscheiden, maar nadat Elon Musk het platform in 2022 overnam en iedereen tegen betaling een vinkje voor zijn naam kon krijgen, verviel deze verificatiemethode. Musk gaf daarom eerder al aan dat alle parodieaccounts dat in het vervolg zowel in hun bio als accountnaam moeten aangeven. Doen ze dat niet, dan riskeren ze een ban.

Labels parodieaccounts X

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

30-11-2024 • 13:11

168

Reacties (167)

Sorteer op:

Weergave:

Hoe belachelijk, het hele ding van parodie is dat het speelt met de werkelijkheid. Hoe kan je er nu mee spelen als je eerst zegt dat het een parodie is?
Het is alsof je de grap uitlegt voor je hem vertelt.
ik denk dat je het woord parodie heeeeeel ruim moet uitleggen in deze context

grappug ook dat elk gerucht 'breaking' news is, de hijgerige inflatie van de taal

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 30 november 2024 14:11]

Elke cabaretier ter wereld komt er anders prima mee weg.
Welke cabaretier heeft er constant 'ik maak grapjes' op diens shirt geschreven dan?
Begrijpend lezen is ook een kunst ;)
https://speld.nl/ is evident een parodiesite, net als https://theonion.com/

Toch zijn ze leuk, leesbaar etc. Zoiets als naar een cabaretvoorstelling gaan - dan weet je ook dat alles op de hak genomen wordt.
X is een parodie op twitter. Twitter had een heel simpel model, ben je het écht ? dan kreeg je een vinkje.
Op X kan iedereen een vinkje krijgen om te laten zien dat ze geld betalen aan Elon Musk.
En nu komen ze met de briljante oplossing, om een vinkje voor een vinkje te maken

Maar goed het verbaast me niks.. Tesla is ook een non-oplossing

Grappig dat zo iemand de machtigste man op aarde kan worden en mensen hem als messiah zien }:O
Dat is wat de huidige gebruikers van X (voorheen Twitter) nodig hebben.
Misschien is iets met vinkjes een idee. Misschien een blauwe vink als iets officieel is en geen parodie account?
Een blauw vink als het echt is, was er vroeger niet zo’n social media ding wat iets met een blauw vogeltje had?
Ja die met dat vogeltje!

Eggs heette dat, toch?
X is een parodie van Twitter geworden ondertussen.
De hele usecase van verrify is gewoon verdwenen. Ipv bekende personen te herkennen heb je scammers met een badge en juist bekende mensen betalen er niet voor vaak. Wat is X toch een slecht platform. Ik wou echt dat de oude twitter terug kwam. Ik mis het echt. Treads is absoluut nog niet de vervanger en ben bang dat het er ook niet gaat komen. X is gewoon waardeloos slecht.
Bluesky kan je proberen
Bluesky, mastodon. Het is allemaal niet hetzelfde als gros van de bekende namen nog op X zit... Het werkt gewoon niet meer.
Wat zijn "grote namen"?

Natuurlijk heeft X rententie van echt interessante mensen, maar X (en threads!) zetten enorm hard in op mensen op het platform houden, dusdanig dat ze ECHTE content creators van hun platform jagen: Hank Green heeft onlangs een video gemaakt wat voor effect het aggressieve en kortzichtige algoritme van X op hem heeft.

Even kort samengevat: X doet heel doorzichtig aan onderdrukking, door tweets (nee ik noem het geen Xjes) die Elon stom vindt onderdrukt worden. En wat vind hij stom? Linkjes, want dan ga je van x af.

Het hele selling point van Twitter was echter dat het laatste nieuws erop kwam, her zat vol met journalisten. Maar ja: waarom zouden die blijven als het enige wat zij eraan hebben, namelijk zorgen dat mensen hun artikels lezen, onmogelijk wordt gemaakt?
Behalve dat dit kut is voor journalisten, is het ook nog eens maatschappelijk schadelijk: het werkt in de hand dat mensen niet meer lezen dan een headline.

Hetzelfde geldt voor andere creators: comedians die hun show promoten, YouTubers die een nieuwe video hebben, artiesten die hun nieuw album willen aankondigen, tech leakers die linken naar hun blog: de reden dat zij op X zitten is zodat ze uiteindelijk hun content kunnen promoten. Maar als hen dat onmogelijk wordt gemaakt, waarom zouden ze op lange termijn nog blijven?

Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat X verzandt in een collectie van roeptoeters wiens primaire "content" tweets zijn. En laten we wel wezen: tweets kunnen amuzant zijn, af en toe kan je echt een leuk gesprek voeren, maar het is geen prime content waar ooit literaire prijzen voor zullen worden uitgereikt.

De enige "creators" die tweets als hun primaire content zullen zien zijn ofwel engagement farmers, content dieven die andere content simpelweg herposten (vaak genoeg zie je dat journalisten hun artikels amper engagement krijgen omdat Elon dat onderdrukt, maar wie een screenshot deelt of stukjes knipt en plakt krijgt wel duizenden retweets en reacties), ofwel ideologische kruisvaarders die hun (meestal radicale) mening willen verspreiden.
Als dat het enige is dat X nog te bieden heeft, dan haak ik af. Dat is waarom ik threads verwijderd heb: de app is razend verslavend, maar uiteindelijk kwam ik erachter dat de kwaliteit van de content bedroevend laag is. Ik lees nu weer gewoon de kwaliteitskrant.

Blueskye doet (nog) niet aan onderdrukking van links, en enkel en alleen daarom is het voor echte creators een veel beter platform. Ik zou je dus aanraden, als je een gelijksoortig social medium leuk vindt, die app even te proberen.
En het is top dat elke keer dat je X opent een post van Elon Musk ziet, daardoor voelt het echt als een vrij platform. ;(
...vreemde rant, want niets van wat je zegt sluit aan bij wat ik zei. Komt dat omdat je mijn post eigenlijk niet gelezen hebt? Want dan zou je beseffen dat ik met links hyperlinks bedoel, geen politieke strekking.

Dat X tweets onderdrukt waar een link in staat is gewoon bekend en bewezen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 1 december 2024 14:09]

Rechts, links, rechts, links. Wat een simpele denkwijze.
Bluesky, mastodon. Het is allemaal niet hetzelfde als gros van de bekende namen nog op X zit... Het werkt gewoon niet meer.
Je zult toch ergens moeten beginnen. X (voormalig Twitter) is nog groot omdat er de bekende namen nog zitten, en de bekende namen blijven er nog zitten omdat het platform nog groot is. Verder is X natuurlijk ontzettend giftig. Ik ben blij om te zien dat Bluesky echt impact begint te maken.
Heb welgeteld 3 dagen een Bluesky account gehad. Het is letterlijk hetzelfde, maar danet minder nazi's. Politiek gezeik en AI generated foto's en filmpjes, flamewars in de comments. Alle sociale media is gewoon terminaal ziek.
Het is letterlijk hetzelfde, maar danet minder nazi's
I mean … that sounds like a win?
Uiteraard. Maar Twitter had eigenlijk sowieso al nooit een bestaansrecht imo. Dat lost BlueSky niet op.
Daarvoor heb je de blocklists ;)
Eender welke product "hetzelfde maar dan met minder Nazis" is een beter product, laten we het daar alsjeblieft over eens zijn.
dus met minder nazi's bedoel je minder mensen die ander mening hebben dan jij ? dat vind nu zo super aan X veel verschilden mensen en niet heel tijd zelfde gedachten hebben als ik heb.

moet je maar zin in hebben om heel dag lekker in je eigen bubbel zitten en iedereen die niet met je eens bent weg te zetten als nazi's.
Of helemaal geen vervanger zoeken. Twitter was al een broedplek van controversie en gekke meningen. Je kan je ook afvragen wat je er aan hebt in je leven. Meestal niks en is je tijd beter besteed aan familie, vrienden en hobbies ipv scrollen door je feeds.
Zelfs Jack Dorsey trok het daar niet meer.

Het is zo makkelijk: geen parodieaccounts, of ze laten beginnen met het de woorden Parody Account. Dan valt de rest van de naam er maar af. Een simpel icoontje met het woord kan ook, ipv het blauwe vinkje.

Overdenken van UI is een cultureel probleem dat bij Twitter nog niet weg is. Ze hadden daar meetings met 100en developers om te debatteren over 1 regel code. En met de meesten van hen ontslagen loopt het nog vrij aardig. En hoeveel FBI functionarissen heb je nodig op de loonlijst van een social media app? Die waren schokkend politiek gekleurd. "Land of the free", maar niet serieus natuurlijk.
Dat is letterlijk wat X nu voorstelt. Een icoontje met de tekst 'parodie account'
sterker: er waren gebruikers die zich schaamden voor betalen voor het blauwe vinkje, en daarom werd het mogelijk om het blauwe vinkje níet te tonen als je betaalt voor je abonnement.
En dat was nog aan het begin van Musk's gekkigheden.
Het is ook gewoon een status symbool als je ergens voor betaald om zowel meer gezien te worden op een platform als een speciaal logotje te krijgen.

Slaat nergens op dat betalende mensen ook hogere zichtbaarheid krijgen. Hele platform is nutteloos geworden daardoor. Iemand zoals ik die niet betaald wordt verborgen bij het stellen van vragen. En crypto dieven en de grootste gekken komen gewoon bovenin.

Want zeg nou eerlijk, de mensen die zo'n abonnement nemen zijn vaak niet de meest intelligente mensen en willen vaak enkel aandacht.
Want zeg nou eerlijk, de mensen die zo'n abonnement nemen zijn vaak niet de meest intelligente mensen en willen vaak enkel aandacht.
welke objectieve gerond gebruik je voor deze bewering? Want het vinkje had namelijk juist ook de betekenis dat het om duidelijkheid geven ging.
Dat we bijvoorbeeld van mening kunnen zijn dat we iemand niet belangrijk genoeg vinden om een status bij te zien doet daar niets aan af. Terwijl het duidelijk wel nodig is om een verschil tussen accounts die zich voor doen als een ander te hebben.
Het is helemaal niet nodig want die troep accounts heb je nog steeds met vinkjes. Nu hebben ze meer exposure dus vinden ze die 20 euro het wel waard om mensen te scammen.

En ja je krijgt alleen maar aandacht zoekers in je feed nu in de comments en die hebben zeker niet de meest nuttige comments. Van enkel trolls en crypto scams tot afzeiken. Geen echte vragen meer, geen echte interesse of input meer. Want die mensen zijn verborgen. Heb ik ongelijk volgens jou?

Ik hoef niet te bewijzen dat X een dood platform geworden is wat enkel voort bestaat omdat er geen beter alternatief gekomen is

edit: laatste statement is subjectief, maar ik doel hiermee een platform wat de massa overbrengt inclussief de bekende personen die we allemaal volgden op twitter. Een ware vervanger wat ook zo voelt in gebruik.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 30 november 2024 21:26]

Dat er onduidelijkheid is gaat juist ook om het onduidelijk zijn wanneer een account echt van een persoon is of iemand die zich voor doet als een ander account. Ik ben het met je eens dat het niet zomaar duidelijkheid geeft, maar dat neemt niet weg dat het wel de bedoeling had en deze parodiemeldingen dat ook weer hebben.

Je kunt natuurlijk prima van mening zijn dat de aanduidingen willen vooral een statussymbool zou zijn. Maar je toont het niet aan en je negeert het andere gebruik wat je niet uit lijkt te komen. Waarbij je ook nog denigrerend doet naar anderen.
Dat je bij je stelling niets kan, en kennelijk zelfs niet wil, aantonen maakt je mening en onderbouwing zeer zwak voor de discussie dat de aanduidingen juist ook gaan om behoefte aan duidelijkheid.
Beste Kodak, je bent letterlijk de zinnen van Elon Musk aan het voorlezen. Heb je het zelf door?

Er waren nooit issues met Twitter. De echtheid van accounts en celebrities waren duidelijk juist door dat vinkje. Willekeurige personen volgden we alleen als we die personen zelf kennen uit onze eigen kring. Waar lag volgens jou een probleem met Twitter? Die is er nooit geweest.

Enkel Elon had er genoeg van omdat onder al zijn berichten crypto scammers actief waren die zijn foto gebruikten. Maar guess what. Daar heb je geen abonnement voor nodig om dat te fixen. Je hebt AI en algoritmes die dat prima kunnen oplossen dus waarom moest alles zoals het nu is?

X is geworden zoals het is door Elon Musk en niemand anders. En als jij achter zijn woorden staat is dat prima jou beleving. Maar de werkelijkheid is simpel. Elon Musk koopt een miljarden bedrijf omdat ie het zat ie dat men de grootste Twitteraar op het platform(hijzelf) parodien en maakt het vervolgens nu onmogelijk om juist de echte celebrities nog te vinden door alle parodie vinkjes heen.

Celebrities, of redacteurs of bekende mensen betalen er lang niet altijd voor en dan moet je maar hopen dat je een echt persoon volgt.

Verrificatie had gratis moeten zijn en een grijs vinkje achter je naam moeten geven. Een blauw vinkje had gewoon een celebrity of bekend persoon moeten zijn. Dat was de enige manier voor Twitter daar geloof ik volledig in. Het platform moet gelijk blijven voor gebruikers om geen verschillen te krijgen in de communitie. Nu heb je betalende X'ers, Betalende X'ers die niet willen dat je weet dat ze betalen. En dan heb je ook nog de gratis gebruikers die ontzichtbaar zijn op het platform. Dat zijn 3 verschillende type gebruikers die als een soort klasse systeem op X zitten.

Twitter moet gewoon op advertenties blijven richten en het platform gratis houden. Simpel als dat.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 1 december 2024 15:00]

Ik ben het er mee eens dat de verificatie zoals twitter die had beter had kunnen blijven. En dat is precies waarom ik stel dat die verduidelijking nodig was en is. Dat doet er niets aan af dat de huidige gebruikers het ook zo kunnen gebruiken. Daar hoeven jij of ik dan weinig waarde aan te hechten, of je kan beweren dat gebruikers het om andere redenen doen, doet daar niets aan af. Er zijn veel verschillende gebruikers die de vinkjes om verschillende redenen gebruiken. Dat gebruik selectief negeren om een eigen mening over de gebruikers te hebben is veel simpel, te kort door de bocht en negeert dat een mening niet zomaar op gaat als je geen bewijs kan of wil leveren om over gebruikers of anderen te oordelen.
Je begrijpt dat je met je laatste alinea jezelf meteen in de hoek drukt waarbij veel mensen denken "daar heb je er weer 1" ?
Het is prima als je dat denkt. Maar het is gewoon gevoelsmatig maar feitelijk ook wat er is gebeurd met het platform. Als bijna iedere ervaring op Reddit, Youtube en zelfs hier in de Tweakers comments hetzelfde aanvoelt. Heb je dan nog werkelijk objectieve gronden nodig? Ik mag toch delen wat ik ervaar. X is gewoon een verschrikkelijk platform geworden. Tot nu toe heb ik niemand horen zeggen dat X een vooruitgang is geweest voor Twitter. Werkelijk niemand.
Van mij mag je prima hele groepen mensen wegzetten op basis van één uiterlijk kenmerk ;)

Tis wel ironisch dat de mensen op X juist vaak beschuldigd worden van dat gedrag 8)7
Ik kijk op naar jouw perfecte morele kompas. Werkelijk, was ik maar zoals jij en niet zo'n wezen die zijn eigen ervaringen weerkaatst op de realiteit en hier een goed beeld van krijgt.

Het feit dat ik een sterke mening heb over een ervaring die ik aanvoel maakt het niet onjuist. Maar het is jammer dat je zelf niks nuttigs brengt aan dit gesprek. Je beschuldigd mij voor mijn ervaringen zonder argument. En hierbij zeggen dat ik dat doe op basis van één kenmerk? Hoe ben je op die conclussie gekomen dan? Volgens mij ben je mij juist aan het beschuldigen of categoriseren zonder feitelijk iets te weten over mijn argumenten.
Want zeg nou eerlijk, de mensen die zo'n abonnement nemen zijn vaak niet de meest intelligente mensen en willen vaak enkel aandacht.
Dat is waar ik een beetje op ga. Op basis van 1 uiterlijk kenmerk (mensen met een Twitter-abonnement) dicht jij leden van die groep 2 generiek negatieve eigenschappen toe ("vaak niet de meest intelligente mensen" en "willen vaak enkel aandacht").

Dan kun je ineens semi-sarcastisch uit de hoek komen, ik vind vooral de ironie zo sterk in deze "sterke mening" over Twitter-abonnementen. Maar goed, ik snap dat de ironie je juist ontgaan is.
Je kan niet iets ironische vinden als het niet op hetzelfde neerkomt. Dat komt het totaal niet. Maargoed, dat is jou synische negatieve beleving weer op basis van de conclussies die jij trekt na het lezen van mijn comments. Dus jij scheert mij nu niet achter een kam wil je zeggen? Dat vindt ik juist ironische. Laten we het hierbij houden. Je naam maakt al duidelijk dat je waarschijnlijk gewoon aan het trollen bent.
Laten we het daar maar op houden, inderdaad. Je slaat nu zoveel onbegrijpelijke wartaal uit dat je in ieder geval elke twijfel over de zinloosheid van deze discussie hebt weggenomen bij me.
Ja sorry, maar mijn taalhart bloed als ik deze reactie lees. Ik ga me hier inhoudelijk niet mee bemoeien, maar ik wil wel de tip geven om je bericht te lezen voordat je op post klikt. Hier staan dermate veel fouten in, waardoor ik even moest reageren.
Het was een poging om meer mensen voor het platform te laten betalen, maar het was super kortzichtig want kapitalisten.
Het begint al bij de naamswijziging. In plaats van het zeer korte ‘X’ lees ik in nieuwsartikelen nu al meer dan twee jaar lang ‘X, voorheen Twitter’, ‘X (het voormalige Twitter)’ of een variatie daarop. Dat geeft toch wel aan dat de naamswijziging van Twitter naar X behoorlijk is misgegaan.
Misgegaan? Zo een grote verandering heeft echt wel tijd nodig. Daarnaast zijn er genoeg mensen die uit rancune nog steeds Twitter zeggen.
Hoe je het ook wendt of keert, de naam "X" is gewoon een letter die voor van alles wordt gebruikt en het is ontzettend dubbelzinnig. Soms valt het mee omdat je het in een bepaalde context gebruikt, maar heel vaak is die context er ook niet of niet duidelijk.

Als iemand mij vraagt "gebruik jij X nog?" dan zal ik eerder geneigd zijn om te zeggen "nee, ik gebruik Wayland" dan dat ik direct aan het voormalige Twitter denk. Onder een nieuwsartikel "Bron: X" zetten is ook erg vaag en kan heel gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden.
Dat ligt toch aan de context? Mensen die niet weten wat Linux is zullen het niet over X11 hebben ofzo.

Misschien het domein erachter; x.com.
Dan nog is het niet duidelijk.
"Bron: X" kan betekenen dat een woordvoerder van het bedrijf achter X dit heeft aangegeven of dat het om een random post op X gaat. :+
"Bron: usertag op X" zou veel beter zijn. En dat is het ook gelijk een stuk duidelijker dat het over X/Twitter gaat.
Dan nog is het niet duidelijk.
"Bron: X" kan betekenen dat een woordvoerder van het bedrijf achter X dit heeft aangegeven of dat het om een random post op X gaat. :+
"Bron: usertag op X" zou veel beter zijn. En dat is het ook gelijk een stuk duidelijker dat het over X/Twitter gaat.
Helemaal mee eens, en dan zou x.com nog beter zijn dan alleen de letter X.
Die rebranding/renaming van Twitter naar X vond pas plaats in juli 2023. Maar idd wordt op veel plekken Twitter nog genoemd als het over X gaat.
X, voorheen Twitter, ook wel bekend als ex-twitter.
In before ze het rebranden in XT.
Elon Musk kennende zou het eerder XD worden. XD
ot: Toen ik de notificatie zag "Mijzelf": https://c.tenor.com/6pdhk4DG5hAAAAAd/tenor.gif

Hij is best wel een memer (en een gamer), en om dan de naam XD te doen als in de smiley is totaal niet buiten zijn doen:

Om even een goed voorbeeld te geven: https://i.imgur.com/YO0CWuB.png

[Reactie gewijzigd door MrFax op 30 november 2024 17:38]

‘The platform formally known as Twitter’
Waarschijnlijk omdat "X" zo weinig gebruikt wordt. :)
Wikipedia: X (disambiguation)

Stel je voor dat Apple morgen gewoon "A" heet. Of Microsoft gewoon "M".
Wat is dat inderdaad met X dat ze elke weer weer de media bereiken met flutnieuws. Ik heb sinds twitter werd overgenomen door die Musk afscheid genomen en mis helemaal niks , maar zie regelmatig dat mensen X in de mond nemen in veel programma's en het blijft een soort negatieve hype die maar blijft komen en dat moet maar eens klaar zijn.
Ben er ook zat van inderdaad, al het nieuws dat van Elon Musk komt lijkt heet lucht.

Helaas houd ik het ook in stand door te kijken en nu zelfs te reageren |:(
Ja dat opvangen van die raketten uit de ruimte en een contract met NASA is idd hete lucht. Of Optimus die vrijwel alle klusjes kan leren, hete lucht.
Wat kinderachtig, nu noem je enkel dingen die half lukte en laat alle loze beloften weg.

Zo laat je weg dat de tweede rakket niet opgevangen is en Optimus tijdens demo's bestuurd werd door een medewerker op afstand.

Dit is tweakers, niet een gesprekje met je ouders waar ze niets van techniek weten hoor.
Eerlijk gezegd vind ik jouw reactie kinderachtig en elitair. Is het niet gelukt dan? Zij hebben het immers wel gedaan. Alsof je tegen een gouden medaillist de behoefte zou moeten hebben om te zeggen dat hij ook keer zilver haalde, puur om de eerdere prestatie naar beneden te trappen. Daarnaast was het niets meer dan een wonder dat het de eerste keer gelijk goed ging, het is logisch dat niet alles direct goed gaat en er progressie is.

Ik heb het niet over de demonstratie. Ik heb het over het product ansicht, waar hij mee bezig is. De zelfrijzende auto's in het algemeen laten ook op zich wachten, ook gebakken lucht? Er is progressie en daar gaat het om, hij gaat dat product mainstream maken. Net als hij deed met Tesla zelf.

Iemand die denkt dat alles first try perfect moet zijn en de behoefte heeft om Elon Musk zijn prestaties te bagataliseren, waarschijnlijk om een politieke kleur, zijn eerder de mensen die aan de keukentafel verhaaltjes vertellen. Verder heb ik jou nou niet om mij de les te lezen over Tweakers, je zit er immers korter op dan ik.

[Reactie gewijzigd door CerandoX.nl op 2 december 2024 09:40]

Jup, just pump and pump, elk nieuwsbericht opnieuw, teveel mensen die er belang bij hebben dat de cijfertjes naar boven gaan. Het moet gewoon naar boven gaan. Vandaar al die hype rond gebakken lucht.

Zie je ook op die tesla evenementen, een hoop pippo’s die hun portemonnee hebben leeggegoten in de handen van elon. Ze hebben geen keuze dan heel het spelletje mee te spelen. Elke scheet van Elon te adoreren, juichen voor elk speelgoedje van tesla alsof ze nog nooit een bout en moer hebben gezien. Sukkelaars 😂

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 30 november 2024 21:26]

Dat was mijn bezwaar ook om te reageren, maar het nieuws feitje stond er al dus toch maar weer energie aan verspild :)
Al was het 100 maal beter geweest dan Twitter, het moet gewoon kapot als het aan de media ligt. Te veel meningen die niet overeen komen met die van de media. Vanuit Tweakers redactie is het niet trouwens opvallend neutraal.

Op Twitter werd alles kapot gecensureerd en op X is het misschien iets te los, maar aan de andere kant liever te vrij dan te strak.
Tijdje geleden maar eens mijn account gedeactiveerd. Weekje later kwam er in het nieuws dat opeens velen andere hetzelfde dat hadden gedaan. Mijn reden was voornamelijk dat ik er zelf niets meer deed en diegene die aan de knoppen zit in eerste instantie wel redelijk respecteerde, maar tijdens het steunen van Trump en gekke tweets was het voor mij echt definitief klaar.
“Het functioneert nu normaal” ook dat is een echokamer. Ik heb gewoon geen zin in feestjes met keiharde muziek, geschreeuw en drugs in het cafe waar ik al 14 jaar lekker zat te lullen.
Dat mag jij vrijheid en normaal vinden, maar ik geef mijn portie dan aan fikkie en zoek een ander cafe.

[Reactie gewijzigd door djhartman op 1 december 2024 12:08]

Liever een echokamer met alle meningen dan een echokamer die je brein corrupteert. Maar dat ben ik.
Toch grappig wat Twitter kan ontwikkelen als er ineens weer wat concurrentie is...
Ik vind het vooral interessant dat het platform gewoon blijft draaien met 80% minder personeel. Ongekend.
Gewoon blijft draaien...

Dat gewoon kun je wel weglaten, er waren zeer zeker technische problemen en ook verviel de moderatie tot een dusdanig lachertje dat veel adverteerders zijn weggelopen. De waarde van het bedrijf is ook ingestort
En de activiteit is groter en ook hogere piekmomenten en nog steeds kan ik het probleemloos blijven gebruiken na wat probleempjes kort na de reorganisatie. Prima gedaan dus.
Er is geen data - behalve Musk’s mening - dat je stelling ondersteunt.


OT:
Qua parodie accounts is het verschil tussen de realiteit van huidige politici en tech miljonairs vs hun parodie zo klein dat dit een begrijpelijke stap is. Je weet het gewoon niet meer, alles lijkt wel een grap tegenwoordig :+
Maar ook de Android tablet versie van Twitter is een grap, gewoon uitgerekte telefoon app. Maar op de Ipad werkt het wel met een tablet vriendelijke UI. Je zou toch zeggen dat ze dat zouden opgelost hebben als ze beweren dat ze zo weinig personeel nodig hebben om alles goed te laten verlopen?
Er is geen moderatie meer. Ik rapporteerde overlaatst een foto van een racistische account waarin zwarte Amerikanen opgehangen werden en ik kreeg een mailtje terug met de melding dat er niets verdacht gevonden werd. Ik heb mijn account dan ook opgezegd, ik neem niet deel aan een dergelijk platform.
heb je facebook dan ook opgezegd? die zegt namelijk hetzelfde als ik pedofilie rapporteer.
Ik heb wisselend succes bij rapporteren. Dus er is wel moderatie. Maar de beslissingen zijn soms onnavolgbaar.
Dat vind ik ook zo bijzonder. Zou het verhaal erachter wel eens willen weten, wie zijn ontslagen en hoe is dat opgevangen?
Ik durf het niet te zeggen of het bij Twitter ook zo was.

Maar een paar jaar terug was er een hype op Instagram/tiktok met iets zoals “a day in the life of a X”

Waarbij naar voren kwam dat een hoop mensen de hele dag eigenlijk niks deden en bij tech bedrijven werkte. Zou zo maar eens kunnnen dat daarom het nog wel loopt


Aan de andere kant is volgens mij een groot deel van de moderatie teams eruit geboenjoerd
Er wordt zeer slecht gemodereerd tegenwoordig. maar dat vindt Elon prima. Lekker de nazis de ruimte geven...
Ik zie de laatste tijd idd erg veel watermeloentjes en jodenhaat uit links radicale hoek op X. Wat mij betreft mag dat wel iets minder.
Je gaat ‘jongeren’ die op jodenjacht gingen (eigen bewoordingen) en willekeurige mensen aanvielen (ook dagen later nog) nog even in verdediging nemen? Ondanks alle feiten die reeds bekend zijn? Ondanks dat we weten dat het vooraf gepland was en ‘jongeren’ uit alle landstreken aanwezig waren. Dat joden die 7 oktober wouden herdenken belaagd werden, dat Joodse basisscholen beveiligd moeten worden door zwaarbewapende marechaussee eenheden, dat diezelfde basisscholen panicrooms hebben en omheind zijn door metershoge hekken. Dat maakt je wat mij betreft net zo moreel failliet als de neonazi’s ‘jongeren’ die het veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 1 december 2024 10:48]

Ze stellen allebei niks voor. Een slap aftreksel van wat er 20 jaar geleden aan social media was. Een bestand naar iemand sturen hebben ze nog nooit van gehoord. Hoe verzin je het?
Hoog tijd dat iedereen eens klaar is met de achtertuinen van Google en Apple. Daar is dit allemaal van gekomen.
Welke concurrentie precies? Mastedon is vrij weinig nog van over en hetzelfde gaat ook met BlueSky gebeuren.
In tegenstelling tot Mastodon is Bluesky eenvoudig te gebruiken. De gemiddelde gebruiker is te dom om door te hebben dat apps en servers niet per se aan elkaar gelinkt zijn, en dat heeft Mastodon de das omgedaan op kritieke momenten. Daarnaast ontbreekt het bij Mastodon aan een goed moderatiesysteem voor grotere accounts en zijn er inherentie problemen op protocolniveau die het een plaag maken om meer dan duizend volgers te hebben.

Alle problemen van Mastodon zijn er niet op Bluesky. Ja, het is gefedereerd, technisch gezien, maar gebruikers geven daar niet om, en dat heeft ervoor gezorgd dat er nu maandelijks een halve Mastodon aan Bluesky-gebruikers binnen komt stromen.

Bluesky zal niet groter worden dan Twitter, maar op dit moment is het een goed alternatief als je geen fan bent van Musk en zijn politieke gezanten, iets dat bij Mastodon alleen het geval was als je iemand bent met een favoriete Linux-distro.
Bluesky zal niet groter worden dan Twitter, maar op dit moment is het een goed alternatief als je geen fan bent van Musk en zijn politieke gezanten, iets dat bij Mastodon alleen het geval was als je iemand bent met een favoriete Linux-distro.
Over grotendeel geeft vrij weinig om Musk zijn uitspraken en/of zijn "politieke gezanten". Dat is voornamelijk de reden dat andere platformen het niet redden, gezien er niet met innovatie iets komt maar een "x killer" met teveel emotie eromheen.
Musk gaf daarom eerder al aan dat alle parodieaccounts dat in het vervolg zowel in hun bio als accountnaam moeten aangeven. Doen ze dat niet, dan riskeren ze een ban.
, prima oplossing zo, vind dit net iets duidelijker dan wel of geen verificatie vinkje.
Mja probleem is dat namen van accounts vooral op de app soms niet goed leesbaar zijn als ze te lang zijn.

Zo gaat er een parody account van Minister Faber rond en daar stond tijdje geleden een tweet waar ze aftrad en ik dacht eerst wow. Tot ik door klikte en toen zag dat het idd een parody account is.
Maar als ze zou aftreden dan hoor/lees je dat via de media.
Mwa ik lees alleen financieel dagblad en Tweakers. Ik hou me verder niet bezig met Nederlandse media.

Maar dat was niet de kern van mijn comment. Het ging erom dat als namen lang genoeg zijn dat je vaak “parody” niet in de naam van de tweets in je tijdlijn ziet.
Financieel dagblad is Nederlandse media.
“Verder niet bezig met”

Dus ik lees wel FD maar verder niets van andere Nederlandse media. Ik snap niet zo goed hoe ze dit niet begrijpt.

[Reactie gewijzigd door Snowfall op 30 november 2024 17:15]

Via ground news op z’n hoogst. Anders gewoon via X - sneller, en je kan gelijk discussiëren met mensen die voor, tegen, of in het midden zitten. Ik ben intelligent genoeg ok de feiten eruit te vissen en niet als waarheid te nemen tot confirmation.
Idealiter zou een te lange naam dan iets gelimiteerd moeten worden op de app om het robot icoontje (of 'parody') erbij te zetten.
Dit is niet zo heel gek. Enkelen zijn zo goed dat ik er zelf wel eens in ben getrapt.
Ik vraag mij af in hoeverre dit te maken heeft met hoe Musk's eigen moeder erin trapte met een parodie account van Liam Neeson :P.

https://www.reddit.com/r/...as_stupid_as_her_son_she/
De parodie-accounts kan ik nog wel waarderen, de haat-accounta daarentegen niet. Maar die passen zo goed in het straatje Trump / Musk waardoor deze niet worden aangepakt. BlueSky blijkt een verademing, in anderhalve week tijd daar meer zinnige gesprekken gehad dan het hele jaar op Twitter (nu ook bekend als X).
BlueSky heeft de tag-feature ook en gebruikt het onder andere om accounts te taggen waarbij mensen zich voordoen als iemand anders zonder toestemming.
Offtopic; weet iemand toevallig wat een apponderzoeker is? Op google kan ik niks vinden wat dat inhoud. Is dat een echte baan of is dat een zelf verzonnen titel?
In dit geval gaat het om mensen die op X geld verdiend door "relevante" wijzigingen aan X/etc te posten, wat dan weer door anderen (zoals Tweakers) gedeeld wordt, wat voor views zorgt, en daarmee geld.

Het is een verzonnen titel, bedacht door mensen die bij de niet bestaande PR afdeling van X willen werken.
Het lijkt me geen beschermd beroep :)
ChatGPT geeft je een mooie uitleg er over.
Een apponderzoeker is iemand die mobiele applicaties onderzoekt, test en analyseert. Het werkveld van een apponderzoeker kan uiteenlopen, afhankelijk van de specifieke context of het doel van het onderzoek.
(En daarna volgen 6 alinea’s die van alles uitkauwen)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.