Albert Heijn voegt 'generatieve AI' van OpenAI toe aan Mijn AH-app - update

Albert Heijn gaat een generatieve AI in zijn app zetten. Die geeft recepten en tips voor bij het koken. De Nederlandse supermarktketen gebruikt het AI-model van OpenAI voor de assistent en gebruikt geen gebruikersdata om het model verder te trainen.

MijnAH-assistentAlbert Heijn zegt dat de generatieve AI vanaf 11 november beschikbaar is in de Mijn AH-app. Het gaat om een chatbot waaraan gebruikers vragen kunnen stellen over eten, koken en gerechten. In een voorbeeld noemt Albert Heijn vragen over suggesties voor ovenschotels, maar ook vragen over het bereiden van een pompoen of het aanbod van glutenvrije pasta bij de grootgrutter.

Er komt ook een functie in de app waarmee gebruikers ingrediënten op de foto kunnen zetten. Zo kunnen ze suggesties voor gerechten krijgen. Verder vertaalt Albert Heijn de app naar het Engels. Dat kan volgens de supermarkt door de komst van de AI; het bedrijf zegt niet of het om realtimevertalingen gaat.

Update, 19.40 uur: Het oorspronkelijke artikel en de titel zijn aangepast op basis van een statement dat Tweakers van Albert Heijn heeft ontvangen. De winkelketen laat weten dat de AI in Mijn AH gebaseerd is op de modellen van OpenAI en dat de serverinfrastructuur van Microsoft Azure gebruikt wordt. Het bedrijf heeft het model niet getraind, maar levert context aan zoals een recepten- en productendatabase, de spreektoon en onderwerpen waar de assistent wel en niet over mag praten.

Verder benadrukt een woordvoerder van Albert Heijn dat er geen klantendata opgeslagen wordt en dat ook gesprekken en gescande afbeeldingen niet opgeslagen worden. "Iedere keer als je een gesprek start met de assistent, begin je op nul", aldus een woordvoerder. Het bedrijf gebruikt ook geen eerdere gesprekken of aankoopgedrag van klanten. In de lead is ook de bewoording daarover aangepast om dat minder ambigu te maken.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

08-11-2024 • 15:33

126

Submitter: Calamor

Reacties (124)

Sorteer op:

Weergave:

Het is niet bekend welke AI het bedrijf daarvoor gebruikt en op welke data die getraind is, of wat er met gebruikersdata gebeurt.
Vooral dat laatste vind ik best wel kwalijk. Je wordt al overal getracked in een supermarkt met camera's, de bonuskaart, en straks zeker ook nog met je vragen aan die chatbot?

Iets meer openheid en transparantie zou toch wel wenselijk zijn. Als er geen openheid is, geeft dat op voorhand iig weinig reden tot vreugde imho.

Verder vraag ik me toch wel af of dit nu echt een meerwaarde bied. Immers, voor (vragen over) recepten bestaan al letterlijk duizenden sites. Voegt zo'n app daar iets nieuws aan toe wat geen van die sites hebben?
De privacybeleid is in Augustus aangepast.
Als je gebruik maakt van de Albert Heijn app en web kan artificiële intelligentie (“AI”) worden
toegepast waarbij persoonsgegevens worden verwerkt, zoals bij de AH Klantenservice
(paragraaf 4.2.1), kook- en receptenfunctionaliteiten en bepaalde algoritme modellen binnen
onze analytics afdeling (paragraaf 4.3.2.8 en 4.3.2.9).
Kook en recepeten functionaliteiten klinkt als de nieuwe feature in de app.
Het doel van het gebruik van AI is om
specifieke functionaliteiten te verbeteren, waarbij de AI systemen minimale
persoonsgegevens verwerken. We zullen AI altijd op een verantwoorde manier gebruiken en
zorgen ervoor dat de inzet een minimale impact heeft op je privacy. Daarnaast zullen we je
vooraf informeren over het gebruik van AI bij bepaalde functionaliteiten in de AH app of op
web.

Welke gegevens verwerken wij hiervoor?
De AI systemen verwerken enkel persoonsgegevens voor zover dit noodzakelijk is om een
functionaliteit te bieden. Dit betekent dat we waar mogelijk enkel gepseudonimiseerde
gegevens gebruiken die niet direct herleidbaar zijn naar jou (zoals een ID dat verwijst naar je
device of je AH account).

Hoe lang hebben wij toegang tot je gegevens?
In onze AI systemen slaan we heel beperkt gegevens op. In de meeste gevallen is dat
beperkt tot een “sessie”, waarbij gegevens meteen na het generen van de output worden
verwijderd uit het AI systeem. Bijvoorbeeld AH Klantenservice chatbot, waarbij je gegevens
in het AI systeem zijn verwijderd zodra je het beoogde antwoord hebt ontvangen.
Het is dus nog steeds niet helemaal duidelijk, aangezien zij het hebben over 'in de meeste gevallen'.
Wellicht is er meer bekend bij de echte release?

[Reactie gewijzigd door Christoxz op 8 november 2024 15:49]

De privacybeleid is in Augustus aangepast.
Het hele concept privacybeleid is een wassen neus. Bedrijven kunnen het eenzijdig aanpassen en als consument/klant heb je weinig te kiezen anders dan jezelf af te sluiten van techniek en vooruitgang.

Als je via de app wil bestellen bij AH moet je dus je data delen. Ik ga er van uit dat de andere grote supermarkten een vergelijkbaar beleid hebben. Dat ik het niet weet zegt eigenlijk al genoeg. We hebben in het algemeen geen idee wat er met onze data gebeurt en we hebben er geen controle over.
Niemand leest zo'n privacybeleid want je kan toch niet weigeren als je een app/website wil gebruiken. Zelfs als je alles leest en accepteert dan kan het morgen weer anders zijn. Niemand gaat iedere week opnieuw controleren of er iets veranderd is. Als je al de kennis en tijd hebt om zo'n tekst echt te begrijpen.

Dit is één aspect maar er zijn er veel meer, van bonuskaarten tot slimme camera's tot zelfscankassa's tot het wifi-netwerk in de winkel. Op alle punten wordt je gevolgd en getracked en heb je realistisch gezien geen manier om het te weigeren, als je het al weet.

De wetgever weet het best. In de AVG staat duidelijk dat mensen uit vrije wil toestemming moeten geven voor het verwerken van hun data. Ik ken niemand die dat (in het algemeen) wil. De hele wet websites gebruiken deze wet om maar niet te erkennen dat mensen dit niet willen en geen toestemming geven als ze de keuze hebben. Er wordt dus alles aan gedaan om te zorgen dat mensen realistisch gezien niet kunnen kiezen.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 9 november 2024 12:46]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CAPSLOCK20009 november 2024 12:32
In de AVG staat duidelijk dat mensen uit vrije wil toestemming moeten geven voor het verwerken van hun data. Ik ken niemand die dat (in het algemeen) wil. De hele wet en alle procedures er om heen zijn afleiding om maar niet te erkennen dat mensen dit niet willen en geen toestemming geven als ze de keuze hebben. Er wordt dus alles aan gedaan om te zorgen dat mensen realistisch gezien niet kunnen kiezen.
Onzin. De AVG is er om duidelijke regels te stellen rond het verwerken van persoonsgegevens. Deze is er niet als afleiding om maar niet te erkennen dat mensen dit niet willen en geen toestemming geven als ze de keuze hebben. Je doet hiermee een van de meest strengen privacy wetgevingen ter wereld ernstig te kort. Daarbij omschrijft de AVG ook andere situaties en voorwaarden waarbij persoonsgegevens verwerkt mogen worden zoals gerechtvaardigd belang.

De verwerking van persoonsgegevens is rechtmatig als de verwerkingsverantwoordelijke zich kan baseren op één van deze zes grondslagen.

1. Toestemming.
De betrokkene heeft toestemming gegeven voor de verwerking van zijn of haar persoonsgegevens.

2. Noodzakelijkheid voor de uitvoering van een overeenkomst.
De verwerking is nodig om een overeenkomst uit te voeren, of om op verzoek van de betrokkene stappen te ondernemen voordat een overeenkomst wordt gesloten.

3. Naleving van een wettelijke verplichting.
De verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die geldt voor de verwerkingsverantwoordelijke.

4. Bescherming van vitale belangen.
De verwerking is noodzakelijk om de vitale belangen van de betrokkene of van een ander persoon te beschermen.

5. Uitvoering van een taak van algemeen belang of uitoefening van openbaar gezag.
Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken om een taak van algemeen belang of openbaar gezag uit te oefenen

6. Gerechtvaardigd belang.
Het is noodzakelijk om gegevens te verwerken voor het gerechtvaardigde belang van de betrokkene.
[quote]
Onzin. De AVG is er om duidelijke regels te stellen rond het verwerken van persoonsgegevens. Deze is er niet als afleiding om maar niet te erkennen dat mensen dit niet willen en geen toestemming geven als ze de keuze hebben. Je doet hiermee een van de meest strengen privacy wetgevingen ter wereld ernstig te kort.
[quote]
Werkt het? Nee. Dan is de wet niet goed genoeg.

Dat denk niet alleen ik maar ook de Autoriteit Persoonsgegevens. De AP is al verschillende keren door de rechter teruggefloten omdat ze de AVG te streng uitleggen. Dat is een duidelijk teken dat de wet niet goed genoeg is om de beoogde taak te bereiken.

Ja, de AVG is misschien wel de strengste privacywet ter wereld, maar het is niet goed genoeg.
Dat is niet bijzonder, we hebben veel meer wetten die niet voldoen of niet goed worden uitgeveord (zie bv Urgenda).
Daarbij omschrijft de AVG ook andere situaties en voorwaarden waarbij persoonsgegevens verwerkt mogen worden zoals gerechtvaardigd belang.
Fair, de AVG gaat over meer, ik heb mijn post een beetje aangepast. Maar 'gerechtvaardig belang' als voorbeeld nemen is wel typisch omdat dit de meest misbruikte grondslag is.
De verwerking van persoonsgegevens is rechtmatig als de verwerkingsverantwoordelijke zich kan baseren op één van deze zes grondslagen.
rechtmatig != wenselijk

Wetten zijn er om te beschrijven wat de maatschappij wil, niet om dat voor te schrijven. Dat gedrag volgens de wet is toegestaan maakt dat gedrag nog niet ethisch of gewenst. Dat we nog steeds worden bestookt met cookiewalls is een duidelijk teken dat de wet z'n doel niet bereikt als het gaat om het volgen van mensen op internet.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CAPSLOCK20009 november 2024 13:12
Werkt het? Ja. In alle gevallen? Nee. Daarom is er ook een toezichthouder in de vorm van de Autoriteit Persoonsgegevens. Dat is bij andere wetten idem. We hebben bijvoorbeeld ook op andere gebieden toezichthouders en bv politie en justitie.
rechtmatig != wenselijk
Hoe relevant is dit zo lang zich men aan de wet houdt? Er is heel veel wat niet wenselijk is maar toch toegestaan; niet in de laatste plaats omdat zaken ook werkbaar moeten blijven en geen onnodige negatieve impact mogen ervaren. Blijkt dat een wet anders uitpakt dan verwacht dan kan deze uiteindelijk worden aangepast.

Daarbij; wat jij wenselijk of onwenselijk vindt hoeft voor een ander totaal niet zo te zijn. Een wet omschrijft doorgaans niet wat wenselijk is maar stelt regels waar men zich aan dient te houden.

[Reactie gewijzigd door Bor op 9 november 2024 13:14]

Hoe relevant is dit zo lang zich men aan de wet houdt?
Dat is super relevant.

Het doel van wetten is niet dat mensen zich er aan moeten houden.
Het doel van wetten is de wereld beter maken.
Blijkt dat een wet anders uitpakt dan verwacht dan kan deze uiteindelijk worden aangepast.
Dat is precies waar ik voor pleit.
Daarbij; wat jij wenselijk of onwenselijk vindt hoeft voor een ander totaal niet zo te zijn. Een wet omschrijft doorgaans niet wat wenselijk is maar stelt regels waar men zich aan dient te houden.
Dat klinkt alsof de regels in een vacuum bestaan en het volgen van de regels een doel op zich is. Die regels zijn er omdat er overeenstemming is over wat wij (de maatschappij) wel en niet wenselijk vinden. We maken wetten om een doel te bereiken. Als het doel niet wordt bereikt dan is de wet niet goed.
Een wet gaat dus wel over wat we wenselijk vinden in deze maatschappij.
[...]
Het hele concept privacybeleid is een wassen neus. Bedrijven kunnen het eenzijdig aanpassen en als consument/klant heb je weinig te kiezen anders dan jezelf af te sluiten van techniek en vooruitgang.
Ja, ze kunnen het eenzijdig aanpassen, maar ze moeten je daarover wel informeren. En ze kunnen er in schrijven wat ze willen, maar ze mogen je natuurlijk niet onjuist informeren. Als dat aan het licht komt, dan kunnen ze daar stevig voor gesanctioneerd worden.

Je kan alleen weigeren als ze een beroep doen op jouw toestemming. Dat geldt voor gebruik maken van het Wifi netwerk (je gaat akkoord met de voorwaarden als je het wilt gebruiken), dat geldt voor de zelfscankassa (je gaat ook akkoord). Als ze geen beroep doen op jouw toestemming (denk aan beveiligingscamera's in de winkel), dan kan je niet weigeren (in de praktijk kan je wel weigeren door er niet meer te komen natuurlijk). Als je gewoon wilt winkelen, kan je dat doen zonder bonuskaart, zonder zelfscan en zonder wifi. Dat is mogelijk, maar wil je dat?

Het is een misvatting dat de AVG stelt dat je toestemming voor alles moet vragen. Je moet als bedrijf niet noodzakelijk toestemming vragen. Er zijn nog andere rechtsgronden die je kan inroepen voor de verwerking van persoonsgegevens.

Overigens: de woorden die @wildhagen in het vet zet uit het artikel, trokken ook onmiddellijk mijn aandacht. Wat ik zou willen weten: worden mijn prompts bewaard door AH? Dat lees ik precies nergens in het privacybeleid en daar zou wel transparantie over mogen zijn.

[Reactie gewijzigd door Flying Hawkic op 8 november 2024 16:29]

Ja, ze kunnen het eenzijdig aanpassen, maar ze moeten je daarover wel informeren. En ze kunnen er in schrijven wat ze willen, maar ze mogen je natuurlijk niet onjuist informeren. Als dat aan het licht komt, dan kunnen ze daar stevig voor gesanctioneerd worden.
In praktijk zie ik daar niks van.
Je krijgt misschien een melding dat het beleid is veranderd en vervolgens moet je zelf 40 pagina's tekst doorwerken om het verschil te vinden. Dat doet niemand.

Belangrijker nog, wat heb ik eraan om geinformeerd te worden als ik toch niet kan weigeren?
Als je gewoon wilt winkelen, kan je dat doen zonder bonuskaart, zonder zelfscan en zonder wifi. Dat is mogelijk, maar wil je dat?
Dat is precies mijn punt, ik wil dat niet dus dan is het geen vrije keuze om toestemming te geven.
Ik wil niet als holbewoner door de moderne wereld gaan. Als mijn "vrijheid" er uit bestaat dat ik in een hutje op de hei moet gaan wonen dan is dat geen vrijjheid.
Het is een misvatting dat de AVG stelt dat je toestemming voor alles moet vragen. Je moet als bedrijf niet noodzakelijk toestemming vragen. Er zijn nog andere rechtsgronden die je kan inroepen voor de verwerking van persoonsgegevens.
Klopt, maar áls je toestemming geeft dan moet dat uir vrije wil zijn. Daar is m.i. geen sprake van.
Dat lees ik precies nergens in het privacybeleid en daar zou wel transparantie over mogen zijn.
Dat is heel typisch, over het algemeen is zo'n privacybeleid niet te begrijpen als je het niet zelf hebt geschreven. Het is heel makkelijk om vaag te blijven en zo ongeveer alles toe te staan. Misschien zoekt dat de grens van de wet op maar daar is nauwelijks toezicht op en er zijn in praktijk dus nauwelijks gevolgen.
[...]
In praktijk zie ik daar niks van.
Je krijgt misschien een melding dat het beleid is veranderd en vervolgens moet je zelf 40 pagina's tekst doorwerken om het verschil te vinden. Dat doet niemand.
Nette bedrijven zeggen: wij hebben x en y aangepast in ons privacybeleid. Maar ze zijn dat inderdaad niet verplicht (om zo'n samenvatting te geven), helaas. Maar als ze een wijziging doen aan een stuk waar jouw eerder gegeven toestemming over ging, dan moeten ze wel opnieuw jouw toestemming vragen en betekent een wijziging van het beleid dus de facto een weigering.
Belangrijker nog, wat heb ik eraan om geinformeerd te worden als ik toch niet kan weigeren?
Geïnformeerd worden is jouw basisrecht en staat eigenlijk los van jouw toestemming voor iets. Je kan altijd ook stoppen met de dienst te gebruiken natuurlijk. Niemand verplicht je om de AH-app te gebruiken.
[...]
Dat is precies mijn punt, ik wil dat niet dus dan is het geen vrije keuze om toestemming te geven.
Ik wil niet als holbewoner door de moderne wereld gaan. Als mijn "vrijheid" er uit bestaat dat ik in een hutje op de hei moet gaan wonen dan is dat geen vrijjheid.
Ik snap je punt helemaal en ik volg je ook. Ik zit soms met het hetzelfde dilemma.
[...]
Klopt, maar áls je toestemming geeft dan moet dat uir vrije wil zijn. Daar is m.i. geen sprake van.
Toestemming is op basis van de AVG zelfs enkel geldig als die vrij gegeven is. Als je kan aantonen dat die niet vrij gegeven is, is de toestemming ongeldig. Dus dan kiest het bedrijf best een andere rechtsgrond (vanuit het perspectief van het bedrijf dan). Bij jou wringt het schoentje hier: je wilt heel graag die features gebruiken en je MOET daar toestemming voor geven. Maar je kan perfect winkelen zonder die features, maar je wilt dat niet. Juridisch gezien is die toestemming dus vrij gegeven, maar hij voelt voor jou niet vrij.
[...]
Dat is heel typisch, over het algemeen is zo'n privacybeleid niet te begrijpen als je het niet zelf hebt geschreven. Het is heel makkelijk om vaag te blijven en zo ongeveer alles toe te staan. Misschien zoekt dat de grens van de wet op maar daar is nauwelijks toezicht op en er zijn in praktijk dus nauwelijks gevolgen.
In het kader van een onderzoek komt het privacybeleid bijna altijd aan bod. Er is geen proactieve controle op, maar als er een onderzoek is, wordt er zeker naar gekeken. Maar er zijn nu eenmaal ook niet veel onderzoeken.

Als het niet te begrijpen is, is dat trouwens een bijkomende inbreuk. Het moet eenvoudig geschreven zijn, stelt de AVG.
je wilt heel graag die features gebruiken en je MOET daar toestemming voor geven
soms wil je maar 1 feature of helemaal géén features gebruiken, maar ben je verplicht om een klantenkaart of app te gebruiken om in aanmerking te komen voor promoties. Dat is imho klanten verplichten om te betalen met hun privacy en wordt dan gemakkelijkerwijs niet beperkt tot die eenmalige aankoop, maar direct uitgebreid tot élk toekomstig gebruik van desbetreffende app of klantenkaart, zelfs als je bij het gebruik ervan helemaal géén korting meer krijgt maar enkel administratief je aankopen bijhoudt voor bvb garantie.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CAPSLOCK20009 november 2024 12:35
Belangrijker nog, wat heb ik eraan om geinformeerd te worden als ik toch niet kan weigeren?
Je kan weigeren door te stoppen met het gebruikt van de dienst, het opzeggen van een abonnement waar van toepassing en gebruik te maken van jouw rechten onder de AVG.
Klopt, maar áls je toestemming geeft dan moet dat uir vrije wil zijn. Daar is m.i. geen sprake van.
Toestemming is slechts 1 van de grondslagen op basis waarvan persoonsgegevens verwerkt mogen worden. Je kijkt veel te eng naar de AVG op deze manier.
Dat is heel typisch, over het algemeen is zo'n privacybeleid niet te begrijpen als je het niet zelf hebt geschreven
Dit is echt niet waar. Als voorbeeld het privacy beleid van Albert Heijn; https://www.ah.nl/privacy#inhoud

Dat is toch niet zo ingewikkeld? Sterker nog, het is vrij transparant en in begrijpelijke taal uitgewerkt. Je hoeft echt geen privacy expert te zijn om dit te begrijpen.

[Reactie gewijzigd door Bor op 9 november 2024 12:39]

Je kan weigeren door te stoppen met het gebruikt van de dienst, het opzeggen van een abonnement waar van toepassing en gebruik te maken van jouw rechten onder de AVG.
Oftewel je moet jezelf isoleren van de moderne maatschappij, dat is dus geen echte vrije keuze.
Toestemming is slechts 1 van de grondslagen op basis waarvan persoonsgegevens verwerkt mogen worden. Je kijkt veel te eng naar de AVG op deze manier.
Jij kijkt te veel naar de regels en te weinig naar de doelen.
Dit is echt niet waar. Als voorbeeld het privacy beleid van Albert Heijn; https://www.ah.nl/privacy#inhoud

Dat is toch niet zo ingewikkeld? Sterker nog, het is vrij transparant en in begrijpelijke taal uitgewerkt. Je hoeft echt geen privacy expert te zijn om dit te begrijpen.
Serieus? Ik tel 2235 woorden, dat is voor de meeste mensen echt te lang.
Volgens mij overschat je het niveau waarop de gemiddelde Nederlander leest. En denk er aan, deze teksten zijn er niet alleen voor de gemiddelde Nederlander maar voor iedereen. Ook voor de Nederlanders die minder hoog zijn opgeleid en/of minder intelligent zijn.

Ik heb het leesniveau van de tekst door GPT laten analyseren. Die geeft de volgende samenvatting: "Het leesniveau is behoorlijk hoog en gericht op een gevorderd niveau (B2-C1), vooral door de juridische en technische aard van de inhoud."

C1 is VWO niveau. De overheid hanteert B1 als standaard voor communicatie met burgers.
Volgens de standaarden is de tekst van AH dus te moeilijk voor mensen op HAVO/MBO-niveau en dat is de grote meerderheid van NL.
Taalniveau B2
Uitzicht – kan de hoofdlijnen van complexe teksten begrijpen, kan duidelijke, gedetailleerde tekst produceren en kan spontaan aan een gesprek deelnemen.

Taalniveau C1
Effectieve operationele vaardigheid – kan zichzelf vloeiend uitdrukken en kan de taal flexibel en efficiënt gebruiken voor sociale, academische en professionele doeleinden.
Zie hieronder de volledige analyse van GPT:
Het leesniveau van deze tekst over het privacybeleid van Albert Heijn kan worden geanalyseerd aan de hand van complexiteit, taalgebruik, zinsopbouw, en het gebruik van juridische terminologie. Hier zijn enkele observaties:

Complexiteit en Structuur: De tekst is zeer gedetailleerd en bevat een uitgebreide beschrijving van de gegevensverwerkingen, welke partijen toegang hebben, en de rechten van gebruikers. De tekst is opgedeeld in lange alinea's en secties die specifieke processen en regelingen uitleggen. De structuur helpt de lezer om specifieke onderdelen van het beleid te vinden, maar door de lengte en uitgebreide subsecties kan het moeilijk zijn voor lezers zonder juridische achtergrond om snel informatie te vinden.

Juridische en Technische Terminologie: Er worden veel juridische termen gebruikt zoals "verantwoordelijke voor de verwerking," "toepasselijke wet- en regelgeving," en "standaardbepalingen inzake gegevensbescherming." Ook technische termen over gegevensverwerking en beveiliging (bijvoorbeeld "cookies," "versleutelde gegevens") komen voor. Dit maakt de tekst formeler en meer gespecialiseerd.

Gebruik van Ingewikkelde Zinsstructuren: Lange zinnen met meerdere bijzinnen en complexe zinsstructuren komen vaak voor, wat het leesniveau verhoogt. Voor lezers zonder juridische achtergrond kan dit een barrière vormen voor begrip.

Niveau in het CEFR (Common European Framework of Reference for Languages): Gezien de gebruikte terminologie en structuur lijkt de tekst op B2-C1 niveau. Dit betekent dat een gemiddelde Nederlandstalige lezer met gevorderde leesvaardigheid nodig is om de tekst volledig te begrijpen. Veel lezers zullen extra tijd en inspanning nodig hebben om de inhoud volledig te doorgronden.

Aanbeveling: Om de toegankelijkheid van dit privacybeleid te vergroten, zouden kortere zinnen en minder juridisch jargon helpen. Daarnaast zouden bullet points of infographics de informatie overzichtelijker kunnen maken voor lezers die geen juridische achtergrond hebben.

Samenvattend: Het leesniveau is behoorlijk hoog en gericht op een gevorderd niveau (B2-C1), vooral door de juridische en technische aard van de inhoud.
Naar mijn mening is het onmogelijk om een dergelijke tekst te schrijven op een manier dat die echt eenvoudig te begrijpen is voor iedereen. Daarbij is het doel van de AVG niet om mensen te informeren, informatie is er zodat je beslissingen kan nemen, maar om mensen controle te geven over hun persoonsgegevens. Informatie is een midddel, geen doel op zich.

Daarmee kom ik terug bij mijn standpunt dat dit deel van de AVG in praktijk afleiding is. Websites houden zich aan de regel van de wet maar niet aan de geest. De geest is dat mensen hun gegevens niet willen delen als dat niet direct in hun eigen belang is. De AP heeft het geprobeerd maar is door de rechter tegengehouden. Dan is het aan de minister om de wet te verbeteren. Dat is niet gedaan en dus vind ik het hele stuk rond "gebruikers informeren" maar afleiding. Gebruikers informeren is al geen doel op zich, maar een middel, en het werkt niet want een groot deel van NL kan teksten niet eens begrijpen.

Plus dat het onredelijk is om te verwachten dat mensen duizenden woorden lezen voor ze een website of app kunnen gebruiken. Dat doen gewone mensen niet.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CAPSLOCK20009 november 2024 20:38
Serieus? Ik tel 2235 woorden, dat is voor de meeste mensen echt te lang.
Serieus. Wie heeft het hier over te lang? De stelling was:
niet te begrijpen als je het niet zelf hebt geschreven
Je verplaatst hier de doelpalen. De lengte zegt niets over hoe begrijpelijk iets is. Bovendien is het totaal onderverdeeld in hoofdstukken waardoor je het ook kan gebruiken als naslagwerk. Heb je het zelf ook gelezen in plaats van het aan een Ai te voeren?

Vind je de tekst nu echt moeilijk? Ik heb als proef op de som de tekst vanavond voorgelegd aan 6 mensen met mbo niveau gezien jouw claim hierboven. Geen van alleen had moeite de tekst te begrijpen en kon deze prima uitleggen.
Daarmee kom ik terug bij mijn standpunt dat dit deel van de AVG in praktijk afleiding is. Websites houden zich aan de regel van de wet maar niet aan de geest.
Een behoorlijke generalisatie gebaseerd op een eigen inschatting die bovendien echt niet opgaat voor alle websites.
De geest is dat mensen hun gegevens niet willen delen als dat niet direct in hun eigen belang is.
Een heel groot deel van de mensen maakt zich hier (jammer genoeg) helemaal niet druk om.

[Reactie gewijzigd door Bor op 9 november 2024 20:41]

Je verplaatst hier de doelpalen. De lengte zegt niets over hoe begrijpelijk iets is.
De lengte is wel degelijk een indicatie van hoeveel moeite het kost om een tekst te lezen. Dat een tekst in hoofdstukken is onderverdeeld is ook een indicatie van een zekere complexiteit.
Heb je het zelf ook gelezen in plaats van het aan een Ai te voeren?
Na een paar zinnen had ik al genoeg gezien om te weten dat de meeste mensen snel afhaken. GPT bevestigd mijn eigen analyse. Lees het, het is prima uitleg.
Vind je de tekst nu echt moeilijk?
Ja, ik vind dat deze tekst te moeilijk in verhouding tot waar die voor dient.
Als het moet komen mensen er wel door heen, maar het kost te veel tijd en moeite om dat voor ieder site/app te doen. Of ze het echt begrepen hebben, tja, ik zal je maar geloven, maar volgens mij heb je een jurist nodig om dat te controleren en is het niet iets dat je in een paar minuten kan beoordelen. Mijn hele bezwaar tegen 'informeren' in een notendop.
Een behoorlijke generalisatie gebaseerd op een eigen inschatting die bovendien echt niet opgaat voor alle websites.
"in de regel" = "niet alle". Je valt een stropop aan.
Een heel groot deel van de mensen maakt zich hier (jammer genoeg) helemaal niet druk om.
Helaas, dat laat ook zien dat mensen niet geinformeerd zijn.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @CAPSLOCK200011 november 2024 15:47
"van hoeveel moeite het kost om een tekst te lezen" != "over hoe begrijpelijk iets is".
"in de regel" = "niet alle". Je valt een stropop aan.
In de regel is ook wel "gewoonlijk" en ook dat klopt niet. Laten we hier nu geen onnodige semantische discussie van maken.
Heb je daar tegenwoordig, ironisch genoeg, niet ai zelf voor om je op de gewijzigde punten te wijzen ? Dan hoef jij niet meer 40 pagina's door te harken .
Ik winkel bewust zonder selfscan, bonuskaart of aanmeldingen. En dat is best comfi.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Verwijderd9 november 2024 12:41
Dat is best comfortabel maar je loopt er o.a. korting mee mis, kan niet meedoen met acties etc. Aan het niet gebruiken van een bonuskaart (of soortgelijk programma bij andere winkels) kleven nadelen.
Maar je kunt toch gewoon compleet verzonnen gegevens invullen voor de registratie van de bonuskaart? Alleen je telefoonnummer moet kloppen voor de 2FA bij het inloggen, maar je hoeft je echt niet te identificeren bij het aanmelden.
Je laat een belangrijke kant weg. De wetgever stelt niet alleen dat er wettelijk bescherming is, er is ook de kant dat je bij gebrekkige bescherming ook zelf een verantwoordelijkheid hebt de bedrijven waar je een relatie mee hebt (of wil) ter verantwoording te roepen.

Een supermarkt-app is een gemaksproduct. De basis is dat als je het gemak niet wil het gewone winkelen bestaat. Daarmee kan dus niet gedaan worden alsof klanten geen keuze hebben. Daarbij lees ik niet dat klanten niet op de hoogte worden gehouden van wijzigingen in voorwaarden. Dat bijhouden kan iemand niet leuk vinden, maar dat is ook geen excuus. Als klanten zul je dus wel ook zelf moeite moeten doen in plaats van het simpel maar te gaan of blijven gebruiken.
Je laat een belangrijke kant weg. De wetgever stelt niet alleen dat er wettelijk bescherming is, er is ook de kant dat je bij gebrekkige bescherming ook zelf een verantwoordelijkheid hebt de bedrijven waar je een relatie mee hebt (of wil) ter verantwoording te roepen.
Wettelijk klopt het allemaal, maar ik zeg dat de wet niet goed is omdat die onredelijke verwachtingen aan consumenten stelt.
Dat bijhouden kan iemand niet leuk vinden, maar dat is ook geen excuus.
Het is meer dan niet leuk, het is onuitvoerbaar. Niemand heeft daar de tijd voor. En je moet ook maar de hersenen hebben om zo'n lastige tekst te kunnen begrijpen.
Als klanten zul je dus wel ook zelf moeite moeten doen in plaats van het simpel maar te gaan of blijven gebruiken.
Dat doe ik, onder andere via deze posts. Alleen kan ik niks veranderen, dat kan pas als genoeg mensen het een probleem vinden.
Ga eens naar de Dirk als je die in de buurt hebt, ze maken er een heel punt van dat ze niks van je hoeven te weten. Ook op de website. Ze doen niet aan een klantenkaart. Ik rij er voor om sinds ik bij de Jumbo met mn privacy moest gaan betalen. Ze zijn nog eens goedkoper ook, het is gewoon een supermarkt en geen verkapte data broker.
Ga eens naar de Dirk als je die in de buurt hebt, ze maken er een heel punt van dat ze niks van je hoeven te weten. Ook op de website. Ze doen niet aan een klantenkaart. Ik rij er voor om sinds ik bij de Jumbo met mn privacy moest gaan betalen. Ze zijn nog eens goedkoper ook, het is gewoon een supermarkt en geen verkapte data broker.
Bedankt voor de tip, dat wist ik nog niet. Dirk heeft heleaas niet één winkel in de stad waar ik woon.
Geen idee hoe het anno 2024 zit, maar dit bericht uit 2023 was voor mij de reden om juist niet meer naar de Dirk te gaan.

Als ik wil dat er met mij en mijn privacy goed omgesprongen word, hoop ik dat er met andere mensen en factoren óók goed omgesprongen wordt, en daar is bij precies Dirk echt heel veel te winnen. Bij alle supermarkten natuurlijk, maar Dirk lijkt het niet eens te proberen...
Verder vraag ik me toch wel af of dit nu echt een meerwaarde bied. Immers, voor (vragen over) recepten bestaan al letterlijk duizenden sites. Voegt zo'n app daar iets nieuws aan toe wat geen van die sites hebben?
Foto maken van wat ingrediënten en de AI die je op recepten wijst waar je dat voor nodig hebt? Welke site kan dat dan al?

Die sites zijn imo allemaal nuttig als je daar een recept vind en daar de ingrediënten voor koopt. Maar AI leent zich imo juist voor het omgekeerde, aangeven wat je hebt, dat ding komt met een recept en mogelijk moet je nog wat bijkopen waar je dan op gewezen wordt.

Wel is dit verder niet zo uniek dit kunnen andere AI's ook, maar ik snap de toevoeging van de Appie wel, die is getraind om AH producten te (ver)kopen net zoals hun receptenwebsite nu (allerhande), al kan je alles ook ergens anders vandaan halen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 november 2024 15:48]

Foto maken van wat ingrediënten en de AI die je op recepten wijst waar je dat voor nodig hebt?
met als toevoeging "wat dan ook te vinden is in de AH-winkel". Dat kleine detail is nu precies wat je wil vermijden denk ik dan. Adviezen onafhankelijk van (nog) meer verkoop, hebben nu eenmaal de voorkeur.

Maar goed - leuk. Alleen is het doel (zoals altijd): reclame. En wat geef je op? Vast wel iets, gezien de discussie omtrent gebruikersdata en waarvoor? Voor reclame..... :/
met als toevoeging "wat dan ook te vinden is in de AH-winkel".
Totaal geen moeite mee! Wij gebruiken de recepten van de AH (allerhande) voornamelijk om bij de Vomar en/of Aldi de ingrediënten te kopen :+

Ik ga echt niet meer betalen als ik minder kan betalen, dus in de AH komen we zelden, eigenlijk alleen voor de aanbiedingen (en die zijn dan ook echt goedkoper anders zou ik dat niet doen) en de Doritos Naturel want die verkopen ze niet bij de andere winkels in het dorp.
En wat geef je op? Vast wel iets, gezien de discussie omtrent gebruikersdata en waarvoor? Voor reclame
Ik zou niet weten wat er nou zo boeiend is aan mijn eetvoorkeuren, het is maar reclame en het doet me niks, ik ga lekker shoppen waar de prijs het laagste is, ongeacht reclame :)

Bij de AH zijn de persoonlijke aanbiedingen gebaseerd op eerdere aankopen en daardoor kunnen we elk weekend lekker goedkoop zelf guacamole maken (voor bij de doritos) :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 november 2024 16:36]

Ik zou niet weten wat er nou zo boeiend is aan mijn eetvoorkeuren
Maar dat geldt heel vaak voor privacy inbreuk; Er is niets boeiend aan het zien van een naakt persoon als deze de douche uitkomt maar als er iemand naar zit te kijken dan heet eht toch gluren....dit is natuurlijk een gechargeerd voorbeeld.

De ellende is: onder de noemer "we helpen u" heb jij nu wellicht geen echt last van het manupilerende effect van reclame maar toch wordt dat makkelijk als men de eetgewoonten 'weet' van allerlei mensen.

Daarom is het toch niet zo rooskleurig als het lijkt.
Bestaat al lang hoor... receptensites waarbij je ingredient(en) invoert en daarvoor recepten terugkrijgt.
En daarvoor heb je echt geen AI nodig.
Oké, geen foto, maar of dat nu zo'n dealbreaker is?

[Reactie gewijzigd door nightgold op 8 november 2024 16:42]

Biedt het meerwaarde voor de gemiddelde gebruiker? Waarschijnlijk amper. Het staat gewoon "cool", en AH is bang de AI boot te missen.

De meerwaarde is uiteindelijk vooral voor de AH. Ze zullen liever hebben dat een gebruiker in de app blijft en niet naar een of andere site gaat (waar wellicht weer reclame van, of links naar, de Jumbo staan).

Voor mij iig weer een extra reden om de app niet te gebruiken.
Nou, precies dit dus. Het is gewoon een 'ordinaire' chatbot die we eigenlijk al jaren lang kennen. We gooien er een vleugje AI overheen en we zijn weer hip.

Over AH gesproken. We zijn er al jaren vaste klant (want is het dichtsbij), maar sinds we over zijn gegaan naar vlees van de boer merk je pas echt wat voor een troep ze verkopen aan vlees/kip. Het smaakt gewoon 180gr anders en veel beter. Echt een tip om het eens te proberen, je proeft echt verschil.

Ps, klantenkaart heb je helemaal niet nodig. Gewoon vragen aan kassameisje en dan bliept ze een pasje voor je af. Data veilig ;)

[Reactie gewijzigd door Yzord op 8 november 2024 17:48]

Ja ik ben ook benieuwd wat er met die gebruikersdata gebeurt. Als ik geautomatiseerd trash data in de chatbot invoer zoals "Je hebt het fout, de worteltjes moeten 10 minuten in de vaatwasser koken" of dit ook invloed heeft op de antwoorden die de chatbot aan andere gebruiker geeft?
Dat is zeker een concreet risico, en dan is jouw voorbeeld nog relatief onschuldig. In Nieuw-Zeeland is bijvoorbeeld al eens wat aan de hand geweest met een soortgelijke app, dat was best wel een rel:
De app, gemaakt door de in Nieuw-Zeeland bekende supermarktketen Pak ‘n’ Save, is bedoeld als stimulans om overgebleven restjes in de koelkast een tweede leven te geven. Dit om onnodige verspilling tegen te gaan, een trend die in Nieuw-Zeeland de laatste tijd zorgen baart.

[...]

Achter die vrolijkheid gaat echter een sinistere onderlaag schuil, blijkt uit diverse klachten op sociale media waar The Guardian als eerste over bericht. Op het moment dat gebruikers verder experimenteren en meer ingrediënten toevoegen, begint de app op hol te slaan en komt het met de meest eigenzinnige recepten op de proppen. Van een mocktail met bleekwater, sandwiches met lijm tot wentelteefjes met terpentijnsmaak en gebakken aardappelen met antimuggenspray.

De Nieuw-Zeelandse politieke commentator Liam Hehir plaatste volgens de Britse krant de meest in het oog springende creatie: een zogeheten ‘aromatische watermix’, een chemische reactie waaruit het dodelijke chloorgas ontstaat. De app prijst het gerecht aan als ‘de perfecte niet-alcoholische drank om je dorst te lessen en je zintuigen te verfrissen’. Gebruikers wordt geadviseerd het koud te serveren en vooral te genieten van ‘de verfrissende geur’. Inname van chloorgas kan echter grote gevolgen hebben. Ernstige longschade, in het ergste geval zelfs de dood.
Zie AI-rel in Nieuw-Zeeland: kook-app prijst dodelijk chloorgas aan als ‘verfrissend gerecht’

Ik kan niet uit het artikel opmaken of de AH-bot ook met dit soort originele "adviezen" gaat komen, maar je moet er toch niet aan denken wat er gebeurt als mensen die echt in de praktijk gaan brengen.

En ja, natuurlijk moeten mensen ook zelf nadenken. Maar ik denk dat we allemaal weten dat niet iedereen dar doet, en er hoeft er maar één te zijn die het niet doorheeft en de rapen zijn gaar.

AI is leuk, maar imho moeten we het niet overal willen inzetten, en zeker niet zonder de nodige safeguards tegen dit soort excessen.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 8 november 2024 15:56]

Ja, laten we wel zijn - deze AI gaat blijkbaar bepalen wat 'lekker' is op basis van alleen(!) tekstuele informatie (met een sausje van user-reviews als je mazzel hebt).
En gezien wat jij beschrijft heeft een AI geen enkele moeite om van alles aan te prijzen....tot het absurde toe. Logisch ook - er is tenslotte geen ingebouwde rem, geen begrip - alleen combinatoriek. En recepten lijken precies dat te zijn natuurlijk - een combinatie van ingredienten....toch is het wel wat meer dan dat.....
Verder vraag ik me toch wel af of dit nu echt een meerwaarde bied. Immers, voor (vragen over) recepten bestaan al letterlijk duizenden sites. Voegt zo'n app daar iets nieuws aan toe wat geen van die sites hebben?
Hypothetisch: op basis van je aankopen van de afgelopen maanden of zo kunnen ze inschatten wat voor recepten je wel of niet lekker zal vinden. Geen vlees gekocht? Dan een vegetarisch recept. Vaak tomatenblokjes? Dan zal je wel iets italiaans willen.

Dus met zo iets kan ik mij wel een meerwaarde voorstellen.
Dus met zo iets kan ik mij wel een meerwaarde voorstellen.
Dus de computer die voorspelt wat jij lekker zal vinden? Wat nu als jij niet alleen boodschappen doet bij AH? En je vlees bij de slager haalt? Oeps.... :9

De meerwaarde is juist heel beperkt denk ik. De zoveelste "Kijk ons eens met AI in de weer zijn - allemaal voor U" - maar het is niets meer dan "koop meer bij ons" en gaat eigenlijk voorbij aan de wensen van de klant/gebruiker.

Ik wil geen recepten - ik wil goed voedsel en geen geklooi met verpakkingshoeveelheden (als in: even grote doos met minder inhoud - zelfde prijs) of water inspuiten in bepaalde produkten enz.

Dit is zoals altijd verkapte reclame ten koste van de gebruikers.
Het is vooral voor verse inspiratie op te doen. Ineens zegt die AI een bepaalde combi waar jij nog niet aan gedacht hebt. Dan doe jij er weer wat kruiden bij en hoppah nieuwe creatie. Is heel plezierig
Ik zeg dan ook niet dat het totaal nutteloos is. Maar de meerwaarde weegt naar mijn idee nooit op tegen het nog beter kunnen manupileren van mensen middels reclame wat het gevolg is van nog meer informatie bezitten van die mensen (eetgewoonten in dit geval).

Dat is nu precies het probleem; bijvoorbeeld:
Natuurlijk is het handig dat Google weet waar je wont als je vanaf een willekeurige plek naar huis wilt gaan maar wat is nog handiger? Dat google weet waar je woont zodat reclame nog beter op jou afgestemd kan worden. Want reclame die jou 'beter weet te bereiken' is effectiever en kan dus ook beter manupileren....

Privacy is iets wat je makkelijk kan opgeven maar terugkrijgen is een ander verhaal....
Is bekend wel de juiste formulering? Misschien de woordvoerder wist niet waar het over ging of wilde geen verdere details geven.
"Stap 5, na dat u de worteltjes uit de vaatwasser haalt kunt u het vet van de worstjes in de gootsteen gooien"
Dit was ook mijn eerste gedachte. Ik zou niet direct een recept vertrouwen wat daar uit komt rollen...
Is dat voor of nadat ik de kaas aan mijn pizza heb gelijmd?

https://www.theguardian.c...-if-you-like-eating-rocks
Zo staat in de screenshot ook "Kan ik spinazie opnieuw opwarmen", wat als iemand om advies vraagt wat niet resulteert in iets gevaarlijks. Bijv. chili pepers opwarmen in een magnetron kan gevaarlijk zijn, als die AI toch adviseert dat lekker te doen, wie is er dan schuldig?
Het kan best getrained zijn op hun eigen Allerhande data, waar duizenden recepten op staan.
Ik kan het artikel niet meteen vinden, maar een Amerikaanse supermarktketen had ook AI in hun app gestoken en die begon doodleuk recepten voor "heerlijke cocktails" te genereren op basis van schoonmaakproducten.
Ik gebruik zelf geen supermarktapps maar ik snap wel de gedachte. Recent heb ik ook aan ChatGPT gevraagd welke specerijen goed bij elkaar passen wanneer ik er al X in heb zitten of wanneer ik Y als ingrediënt heb, en dan specifiek gevraagd om me in bullet points drie combinaties te geven zodat ik niet tich keer moet doorvragen of door bullshit heen moet lezen. Ik kan dan zelf wel beoordelen of die worteltjes uit de vaatwasser moeten komen, maar er staan genoeg recepten online dat dit soort informatie wel iets is dat het geleerd kan hebben en mogelijk juist ophoest

Zoek ik dat dan in de AH-app? Zeker niet. Hebben mensen die die app toch al gebruiken wellicht er iets aan om niet daar een los iets voor te moeten installeren? Wellicht, ik kan de logica wel volgen

Edit: trouwens, mocht iemand een website hebben voor specerijcombinaties, dat zou ik eerder vertrouwen qua zinnigheid en server-energieverbruik, dus ik hou me aanbevolen :)

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 9 november 2024 04:44]

Als ik online een recept zoek, dan graag van iemand die snapt wat koken is en het recept al een paar keer heeft geprobeerd en verbeterd. Dat zie ik generatieve AI nog niet doen...

Ik snap best dat generatieve AI een receptenmaker kan helpen een recept te verbeteren, maar ik zie mij als consument niet snel gebruik maken van een AI-gegenereerd recept.

AH zou er mijns inziens beter aan doen de zoekfunctie op de site en in de app te verbeteren. Idem bij BOL overigens. Het wrange is dat je via Google vrijwel altijd precies bij het juiste artikel komt, maar op de site zelf zijn veel dingen simpelweg niet te vinden.
Als ik online een recept zoek, dan graag van iemand die snapt wat koken is en het recept al een paar keer heeft geprobeerd en verbeterd. Dat zie ik generatieve AI nog niet doen...

Ik snap best dat generatieve AI een receptenmaker kan helpen een recept te verbeteren, maar ik zie mij als consument niet snel gebruik maken van een AI-gegenereerd recept.
Ik heb het gedaan en heb uitstekende recepten terug gekregen. Het ging fout op het optellen van de hoeveelheden ingredienten. GPT weet niet wat een "snufje zout" is en gaf veel te veel op.

Grappig genoeg is dat precies het soort onduidelijkheid waar beginnende koks last van hebben. Ervaren koks weten wat een "snufje zout" is en passen dat op gevoel en smaak aan. Een beginner gaat opzoeken hoe je en een "snufje zout" moet wegen.

Mijn algemene advies bij deze en andere generatieve AI's is dat je ze alleen moet gebruiken als je de uitkomst zelf kan controleren, liefst in één oogopslag. Gebruik ze niet voor zaken waar je zelf geen verstand van hebt.

Als je kan koken dan kan een AI je goed helpen maar je moet op je eigen instincten kunnen vertrouwen om de gaten in te vullen en de fouten te zien. Als beginner heb je meer aan een kookboek voor beginners.
(Veel kookboeken zijn om precies dezelfde reden niet geschikt voor echte beginners, ze gaan er van uit dat je de techniek beheerst en alleen een lijstje met ingredienten nodig hebt en wat korte hints over de te gebruiken kooktechneik).
In mijn ervaring gaat het vooral fout als Amerikaanse recepten 1 op 1 naar het Nederlands worden vertaald. Dan moet je bijvoorbeeld ‘2 koppen’ bloem afwegen, terwijl Europa niet met cups werkt maar met grammen en liters. En vervolgens gaat het recept op zijn Amerikaans verder met typisch Amerikaanse ingrediënten zoals ‘kosher zout’ (middelgrove zoutflakes), terwijl in het gemiddelde Europese alleen keukenzout en grove zoutkorrels te vinden zijn. En dan eindig je met bijvoorbeeld ‘dubbele room’ (double cream) – veel succes met je zoektocht: bedoelen ze nou slagroom met 30% of 35% vet, kookroom met 20% vet, kookzuivel met 7% vet, of wellicht iets heel anders?

Ik ben benieuwd hoe de AI bot van Albert Heijn hier iets zinnigs van weet te maken.

[Reactie gewijzigd door Tomatoman op 8 november 2024 17:10]

Ik gebruik ChatGPT al twee jaar om recepten te genereren. Tot nu nog nooit iets vreemd tegengekomen. Vooral handig ook om snel wat aanpassingen te vragen, bv ingrediënt vervangen of in de oven ipv de friteuse, etc
Een (online) recept zonder eerst het levensverhaal van de maker te moeten lezen is niet kompleet :+
Wat ik graag weer terug in de app zou zien is de functie om in de app een product te zoeken waarna de app vertelt waar in de supermarkt het product ligt, inclusief navigatie. Dat was een pilot, erg jammer dat die afliep. Werkte volgens mij met bluetooth.

https://labs.ah.nl/ahmaps

[Reactie gewijzigd door MalleEppie71 op 8 november 2024 15:58]

Dat hoeft wat mij betreft niet eens met live navigatie; alleen al een steekwoord of gang-nummer zou zo veel schelen. Ik word door mijn vrouw regelmatig op pad gestuurd, en dan mag ik gaan gokken of de cashew spread bij de gekoelde borrelhapjes, de voorverpakte kaas, de gekoelde bio-afdeling, de niet-gekoelde broodbeleg of de gang met speciale voeding ligt...

Bonuspunten als het filiaal waar ik ben het product helemaal niet heeft, want zelfs dat weet de app niet. Dan zoek je je dus al helemaal het schompes, want vinden ga je het niet...
Als voorbeeld geven ze "Heeft AH glutenvrije pasta"?

Nou zullen gluten niet zo'n heel hoog risico zijn, maar als de AI naar allergieën gaat vragen kan dat een heel groot medisch risico opleveren...
Naast het medisch privacy aspect, zit daarnaast nog een risico als die AI dan ook producten aanbeveelt die allergenen bevat waar die klant dodelijk op reageert.
Als mijn buur een product aanbeveelt, zou ik toch ook nog steeds de verpakking checken
Ik bestel een krat Cola, AI zegt "Doe maar niet, is ongezond voor je".....
Je bedoelt het licht sarcastisch, maar ik denk niet eens dat het een heel slecht iets is om mensen te wijzen op dergelijke producten. De markt kan zichzelf niet reguleren/corrigeren, dan maar in de supermarkt via dit soort methodes. Uiteraard wel een stuk vriendelijker dan je nu schetst, bijvoorbeeld:

"Dit product bevat veel calorieën. Kies optie x/y/z als gezonder alternatief."

Veel mensen hebben geen goed beeld wat gezonde voeding is of kunnen de labels op voeding niet interpreteren. Zelfs de schijf van vijf is inmiddels achterhaalt en zal herzien moeten worden. De halfslachtige oplossingen van de overheid, zoals de Nutriscore, zijn onvoldoende om de groeiende mate van obesitas in te dammen.

De cijfers op een rijtje:
  • 1981: Circa 5% van de volwassenen had obesitas, en ongeveer 28% had matig overgewicht (BMI tussen 25-30)​
  • 2009-2011: Ongeveer 41% van de bevolking had overgewicht, met 10% ernstig overgewicht​
  • 2021: Overgewicht verschilt per opleidingsniveau: 41,6% van de laagopgeleiden en 30,9% van de hoogopgeleiden hadden matig overgewicht, terwijl ernstig overgewicht respectievelijk 18,4% en 9,7% betrof​
  • 2023: Ongeveer 16% van de volwassenen in Nederland had obesitas (BMI van 30 of hoger). Het totaal aantal mensen met een BMI van 25 of hoger bedroeg meer dan 50%, een aanzienlijke stijging sinds de jaren 80

[Reactie gewijzigd door D3F op 8 november 2024 15:53]

Dan zit je bij een supermarkt toch verkeerd. Kijk maar wat voor troep er bij de kassa ligt, om je te verleiden terwijl je staat te wachten.
Klopt. Helaas gebeurt dat nog steeds. Kwalijke zaak, zeker als je bedenkt dat sommige supermarkten zich hard op de borst slaan als ze geen sigaretten meer verkopen. Een goede stap, maar (teveel) suiker is net zo'n sluipmoordenaar als tabak. Jaarlijks zijn er 8 miljoen overlijdensgevallen door de gevolgen van roken, terwijl er 6 tot 7 miljoen mensen overlijden door een slecht dieet, of gerelateerd aan diabetes type 2 of obesitas.

[Reactie gewijzigd door D3F op 8 november 2024 16:00]

Ja, kwalijke zaak. En toch ben ik van mening dat die betutteling gauw moet stoppen.
Suikertax, helemaal geen probleem mee, goed idee zelfs
Biologisch eten, minder BTW, graag zelfs.
Kerosine Europees belasten, helemaal goed.

Maar de continue betutteling, die idiote overheids reclames, zelfs autos die vertellen wat en hoe je moet rijden.

Mensen mogen fouten maken en daar van leren (niet ten koste van anderen ;) ) maar de wereld slaat door.
Mensen mogen fouten maken en daar van leren (niet ten koste van anderen ;) ) maar de wereld slaat door.
Het is alleen de vraag hoe ver je wil gaan in dat "niet ten koste van anderen".

Ga jij 500 euro per maand zorgverzekering betalen omdat zoveel mensen roken/drinken/drugs doen/overgewicht hebben dat alle ziekenhuizen constant vol liggen door aandoeningen die "te voorkomen waren"?

Iedereen doet wel iets wat een risico is. Maar er zijn grenzen. Waar? Geen idee, dat is een groot maatschappelijk debat lijkt mij.
Dat is inderdaad lastig vast te stellen. er zijn legio mensen die niet aankomen van hetzelfde eten waar anderen wel van aankomen. er is niet 1 maatstaaf.
Dat men die 'fouten' maakt moet kunnen, dat de overheid en in generieke zin ook veel mensen daar in overdreven veel betuttelelend overkomen, dat mag wel eens stoppen. Dat belerende vingertje, daar zijn we in NL heel goed in.

Het (belasting)systeem mag/moet groener / gezonder / zelfstandiger. Minder subsidies, minder uitzonderingen, simpeler.
En ondertussen dus steeds minder frisdrank met suiker, aangezien ik van de kunstmatige zoetstoffen last van koppijn en mijn maag/darmen krijg voor mij een kwalijke zaak. Natuurlijk moet ik niet teveel frisdrank drinken en is suiker maar een klein deel van de schadelijkheid van bijvoorbeeld cherry coke, maar waarom zo pushen op "nep-suikers"?
Armselig heeft iets verderop in de reacties een tip voor je om zelf frisdrank te maken zonder nepsuikers, zodat je het wel goed kan verdragen :)
maar waarom zo pushen op "nep-suikers"?
Omdat het voor de meeste mensen wel helpt met overgewicht te beheersen zonder iets te hoeven laten

(Ik zeg niet of dat goed is, enkel wat ik denk dat de reden is)

[Reactie gewijzigd door Lucb1e op 9 november 2024 04:38]

Ben zelf van mening dat een suikervariant ‘beter’ is dan een light/zero product, maar met mate. Heb een lange tijd zero gedronken maar ben me toen meer gaan verdiepen en drink sindsdien weer frisdrank met suiker, maar slechts sporadisch en maximaal 1 per dag.

Overigens pleit ik niet voor nep-suikers in mijn post, maar advies voor gezondere alternatieven.
Blijk ik toch niet uniek te zijn, ik heb namelijk precies hetzelfde met aspartaam, sucralose, xylithol etc etc.
Woon in de UK en dankzij die sugar tax hier is het knap lastig om limonade of frisdrank te vinden waar die troep niet inzit.
Bij Dominos is er welgeteld 1 drankje op het menu waar ik geen lichamelijke klachten aan overhoudt.. water.
Helaas èèn van die plaatsen met Pepsi ipv Coca Cola.

* Xthemes.us tolereert overigens wel Stevia, maar die word en stuk minder gebruikt in producten
Ja en nee, het is ook de manier waarop, in de AH, heb je gewoon dark patterns imho om je bewust te misleiden naar "ethische" producten.
Begrijp me niet verkeerd, allemaal hele goeie bedoelingen, maar als je progressie en cooperatie wilt, dan zal je me moeten overhalen, niet voor de gek houden.
Sterker nog, strooikaas, leuk voorbeeld, bijna onmogelijk om gewoon KAAS te vinden, nadat je ze allemaal bent afgegaan, en overal "VEGA" op leest (gewoon geen kaas dus, maar wel verkocht als), ben ik nu op het punt aangekomen, dat ik ALLEEN nog maar die kaas haal, dan maar het extra belaste product wat naar het onderste schap is verhuisd.

Recalcitrant? mogelijk.
Zielig puberig? mag je vinden.

Nog steeds 10x beter dan het volk voor de gek te proberen te houden onder de vlag "als ik het goed bedoel is alles veroorloofd" (heb jij niet gezegd, weet ik)

Ook ben ik wel een beetje klaar met de ongelovelijk obsessie om zo lang mogelijk leven, niet vriendelijk, niet goed, niet gelukkig, nee lang, je zal zo lang mogelijk moeten ademen, ongeacht hoe jij voelt.

Sorry, zoals je merkt, raakt dit gezeik me, en ga ik er zelf van zeuren.
AH is een supermarkt en wil winst ongeacht wat ze jou verkopen dus dat zal niet snel gebeuren lijkt mij.
eerder je hebt een aantal cola kratten gekocht en is het beter om gezonder te leven; probeer een week gratis sporten bij een van onze *partners* *ad
of;
gebaseerd op je vorige inkopen/ recepten, ook lekker met cola x snack of x drankje etc
Optie 3 kan ook nog. Oh u heeft Coca Cola in uw mandje, maar op Pepsi maken wij 1cent meer winst. Wilt u het veranderen naar Pepsi? (Hele grote ja knop, 3x klikken om nee te kiezen).
Dan zal het sneller zijn:
"De Pepsi is in de bonus aanbieding en gaat goed samen met paprika chips. Zal ik deze cola switchen en de chips toevoegen?"

of "Ik zie dat u augurken en slagroom in het mandje heeft gelegd, wilt u er ook een zwangerschapstest bij"

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 8 november 2024 15:59]

Ik zie dat u augurken en slagroom in het mandje heeft gelegd, wilt u er ook een zwangerschapstest bij
Dit doet me denken aan het verhaal over de inzet van big data door het Amerikaanse warenhuis Target van volgens mij al meer dan tien jaar geleden.

Zo kreeg een tienermeisje ineens allemaal reclame voor zwangere vrouwen thuisgestuurd. Haar vader helemaal boos op Target en kreeg zelfs excuses van het management. Later bleek dat zij inderdaad zwanger was, en dat Target dit eerder doorhad dan haar eigen familie.

Het algoritme werkte door bepaalde "zwangerschapsindicatoren" in aankoopgedrag te herkennen. Producten zoals geurloze lotion, supplementen zoals magnesium, en grotere hoeveelheden wattenstaafjes werden als aanwijzingen gezien dat iemand mogelijk zwanger was. Zodra het algoritme deze patronen herkende, stuurde Target gerichte advertenties en coupons voor baby- en zwangerschapsproducten.
Dit doet mij weer denken aan mijn eigen verhaal van mijn ex die mijn bonuskaart gebruikte.
Ik kreeg de 'speciale bonusaanbiedingen' in mijn app en kon haar zo feliciteren voordat haar nieuwe partner het wist.

[Reactie gewijzigd door Ruffian op 10 november 2024 20:09]

Pepsi is geen Cola!
En een legging is geen broek zeker? :X :)
Het is een merknaam voor cola. Coca Cola is cola, maar cola is niet perse Coca Cola.
Flesje prikwater (merk mag je zelf bepalen) met een scheutje Slimpie aarbei/banaan siroop. Veel lekkerder, en ongetwijfeld ook gezonder (dan cola in ieder geval).

En het blijft lekker in tegenstelling tot cola wat eigenlijk een soort vers-product is, zodra je de fles open maakt en na een tijdje is de prik eruit (dooie cola) kun je de cola weggooien...
Slimpie bevat ook zoetstoffen; kies dan voor Van de Boom siropen waar gewoon ouderwets suiker in zit en doe daar maar een klein beetje er van in, in je flesje (of glas) prikwater.
Volgende App die gedeinstaleerd word. Al die onzin met AI, voor je het weet kunnen ze zonder enige vorm van toestemming alles meekijken wat je wanneer besteld en hoe je het besteld.

Ik ben echt niet van de anti techniek, maar mag toch zeker zelf wel bepalen welke vormen van techniek ik gebruik in een app?
Hoe zou je iets willen bestellen bij AH als je niet wilt dat ze weten wat je bestelt? En bestellen gaat alleen via de app dus hoe wil je dat doen als ze niet mogen weten hoe je iets bestelt? 8)7 8)7 8)7 :z
Dat klop op zich.
Maar bestellen doe ik via de site, niet de app.
De app meer voor een lijstje als ik naar de winkel ga.

En ook ik vind het niet nodig al die AI in dit soort app's
Vaak geef je dan impliciet toestemming voor veel meer dan alleen wat je besteld...
Al zit een groot deel ook al in je bonuskaart natuurlijk....
En u denkt echt dat die website zoveel verschilt met de app? U geeft daar gewoon dezelfde informatie. En moet toch ook een account aanmaken. En een AI assistent kan ook gewoon in een website functioneren. Begrijp niet dat mensen altijd zo bang zijn voor dit soort zaken.
U mag ook gewoon jij, voel ik me helemaal zou oud..
Het is ook zeker niet dat ik bang ben voor ai, voor bv programmeer dingen gebruik ik het zeker.
Maar de app op mijn telefoon neem ik overal mee, de website op mijn PC niet. En op mijn PC vind ik wellicht fijn om op zo'n manier een recept te zoeken, in de app hoef ik het niet.
Op mijn PC zorg ik ook wel dat er van alles wordt geblokkeerd. Tevens weet de site niet waar ik verder ga en sta.
Als ik iets wel zoeken met wat ik in huis heb, is dat handiger thuis, niet in de winkel.
Uhm. Daar hebben ze toch geen AI voor nodig?
Het is nu 19:36:26.646 als ik nu op ‘Halfvolle melk’ druk staat het toch gewoon om die tijd op het lijstje?
Denk heel eerlijk gezegd dat de vraag naar deze functionaliteit heel klein is. Waarom zou ik een AH specifieke AI nodig hebben als een algemene AI assistent hier ook gewoon in kan voorzien?

De functie van het ingredienten fotograferen en vervolgens suggesties krijgen voor recenpten zag ik 5 jaar geleden al in een promofilmpje ergens. Ik zie het mijzelf niet doen en ik zie het ook maar heel weinig anderen mensen doen.

De enige reden waarom ik de AH app, ooit heb geinstalleerd en, gebruik is als ik mijn bonuskaart ben vergeten. Dan heb ik daar een back-up streepjescode.

[Reactie gewijzigd door MSI2 op 8 november 2024 15:45]

Denk heel eerlijk gezegd dat de vraag naar deze functionaliteit heel klein is. Waarom zou ik een AH specifieke AI nodig hebben als een algemene AI assistent hier ook gewoon in kan voorzien?
In mijn ervaring kunnen algemene AI assistenten het nog niet goed genoeg.

Ik heb laatst ChatGPT gebruikt om me te helpen een menu te maken voor etentje. In eerste instantie ging dat goed, GPT ging goed om met de voorwaarden die ik ga ("vegetarisch", "met pompoen", etc..) en kwam met prima gerechten en recepten en na een tijdje had ik een mooi menu met verschillend gangen, hoofdgerechten, bijgerechten etc...

Toen vroeg ik GPT om een booschappenlijstje voor me te maken en daar ging het flink mis. GPT kan namelijk niet rekenen en zat grof naast met de hoeveelheden:

- 1 citroen + 1 citroen = 6 citroenen
- 2 snufjes zout = 60gr zout.
- een beetje melk = 1 "gallon" melk (ondanks dat ik Nederlans sprak met de bot).

Ik denk dat de supermarkt het wel leuk zo hebben gevonden als besteld had in de voorgestelde hoeveelheden maar als ik het onoplettende in de pan had gegooid was het niet goed afgelopen.

Nu wist ik waar ik mee bezig was en dat rekenen een zwak punt is heb dus alles gecontroleerd, maar van een officiele app van de supermarkt verwacht ik niet dat soort fouten.
De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn gaat een generatieve AI in zijn app zetten. Die geeft recepten en tips voor bij het koken. Het is niet bekend welke AI het bedrijf daarvoor gebruikt en op welke data die getraind is, of wat er met gebruikersdata gebeurt.
Ik zou zeggen het is niet geheel helder maar dit licht een tipje van de sluier op:
"De assistent is nieuw en weet nog niet alles, maar hij Ieert snel en wordt steeds slimmer", zegt de supermarkt, zonder daarover uit te weiden. "Zo gaat de Mijn AH-assistent klanten steeds beter helpen."
Ik zie dit al verkeerd gaan en de AI het verschil tussen natuur-azijn en schoonmaak-azijn niet kent.
Want voor de AI is AZIJN=AZIJN

Waarbij de AI van AH zegt dat je beter de veerkeerde azijn kan gebruiken dan natuur-azijn.

Of dat de AI denkt dat je Laurier bladeren uit de tuin moet plukken. {van een plant die niet voor consumptie geschikt is}
Aan je reactie is te zien dat je je voorbeelden niet hebt uitgeprobeerd met de gemiddelde implementatie.

Dat gezegd hebbende vind ik een chatbot in de AH-app ook een verschrikkelijk slecht idee omdat ze zo nog meer proberen om je binnen het AH-ecosysteem te houden.

Als ze echt voor vooruitgang zouden zijn dan zouden ze hun data openbaar maken met een mooie API.
de AI het verschil tussen natuur-azijn en schoonmaak-azijn niet kent.
Want voor de AI is AZIJN=AZIJN
Is dát waarom ik al die CAPTCHA's steeds faal? Ik kwam hier op een gegeven moment ook achter :') Gebruik heel weinig azijn en koop het zelf niet, dus had me er nooit in verdiept. Als ik het nu goed snap, is het verschil dat ze het ene al voor je aanlengen/verwateren in de fabriek en het andere concentraat is. Gerecht was wel goed zuur toen! Vond het al zo vreemd, pas later vroeg iemand welke fles ik gebruikt had. Zover ik weet is wat we in huis hebben wel allemaal eetbaar, dus niet een of ander schoonmaakmiddel, hoewel we het voor ontkalking van bijv. de waterkoker ook gebruiken (liever zelf de dosering kiezen dan dat je zo'n dik tablet erin gooit en dat vervolgens allemaal door de waterzuivering er weer uit moet worden gehaald)

Lol, en bij het plaatsen van deze reactie krijg ik uitgerekend de foutmelding "Het controle-token is niet geldig". Ik ben geen robot!!1 :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.