Game Mania krijgt mogelijk doorstart in Nederland, 35 kandidaten melden zich

Game Mania krijgt mogelijk een doorstart in Nederland. Daarvoor hebben 35 kandidaten zich gemeld. De onderhandelingen daarover zijn nog niet begonnen, zo laat de advocaat van Game Mania weten aan persbureau ANP.

Er zitten geen concurrenten van Game Mania tussen de gegadigden, zegt advocaat Steven van Kerkhof, die medeverantwoordelijk is voor het afhandelen van het faillissement. De gegadigden zijn veel bedrijven die in de gamewereld zitten of er affiniteit mee hebben. In veel gevallen is er vooral interesse in de voorraad van Game Mania.

Op het moment van het faillissement eerder deze maand had Game Mania zestien winkels in Nederland. De Belgische keten is ook in België failliet gegaan. De fysieke winkels gingen eerst dicht, daarna sloot ook de webshop van het bedrijf. Game Mania was daarvoor al maanden op zoek naar een koper.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

26-09-2024 • 16:57

76

Submitter: etrans

Reacties (76)

Sorteer op:

Weergave:

Voor het personeel zou het wel goed zijn uiteraard als er doorgestart wordt. In ieder geval het personeel wat aan het werk kan blijven.

Echter denk ik wel dat GameMania serieus iets aan hun prijzen moet doen, om te voorkomen dat de doorstart ook mislukt op termijn. De winkel op zich, em het personeel, zijn/waren prima op orde.

Maar de prizjen die ze vroeger lagen aanzienlijk hoger dan bij hun concurrenten. Sommige tweedehands produkten waren zelfs bijna net zo duur als een nieuw produkt 8)7

Als ze nou die prijzen omlaag doen naar het niveau waarop de concurrentie ook werkt, geef ik een eventuele doorstart meer kans dan wanneer men zichzelf weer de markt uitprijst.
Een GameMania kan gewoon helemaal niet concurreren op prijs. Ze moeten iets anders aanbieden waarvoor mensen bereid zijn om meer te betalen.
Zoals? Hun service was 25 jaar geleden al onbestaande (met als gevolg dat ik er daarna nooit meer iets gekocht heb.)
Zoals een community, game mania is een winkel die spellen verkoopt en ik ken nu eens geen enkele persoon die ooit game mania als authoritief heeft gezien.

Hadden ze meer op de community gewerkt, dan hadden mensen wel bij heb gekocht. Denk aan COD teams op te richten, bij wijze van spreken een league maken in Belgie en Nederland en hypen.

Idem voor de bordspellen, nog nooit heb ik gehoord dat ze een Belgisch kampioenschap doen van eender welk spel.
Ik vond ook de service erg chaotisch en onpersoonlijk, ik heb er wel eens rondgelopen in verschillende steden, als gamer wil je toch altijd wel even kijken.
Echter was het echt bij elke vestiging eigenlijk ... mwah... bij de games afdeling van de media markt is meer te doen, game mania had echt wel een kans, zeker nu ook bordspellen telkens meer terug lijken te komen juist.

Het idee was leuk, het concept incompleet en de uitvoering nog erger.
Er zit bijvoorbeeld een leuk game winkeltje in Berlijn waar ze ook allerlei gadgets en merchandising enzo hadden, hartstikke vriendelijk personeel en aansluiting op interesses (je weet wel... dat spul wat ze verkopen) en daar wat leuke fallout dingetjes gekocht.
Een hele andere beleving, als game mania ook maar iets meer daarvan haf gehad was het al een stuk beter
De enige reden waarom ik hier on België naar de Game Mania ging was A: omdat de BPost niet altijd te vertrouwen is om een day one release die ik online zou bestellen op tijd te leveren (en soms is een mens toch echt excited voor iets :+ ) en B: om rond te snuisteren bij de 2de hands games.

Dat eerste, ja dat kun je niet echt als een USP hebben. Maar dat tweede? Dat hoor ik dan wel vaker, dat is misschien iets waar ze wat meer mee zouden kunnen doen in een revamped concept. Niet makkelijk met al die online verkoop, maar gezien het gezever vaak met online 2de hands handelen is een goed alternatief wel welkom denk ik.

[Reactie gewijzigd door Cowabungaa op 27 september 2024 08:52]

Zulke teams opzetten kost meer dan dat game mania waard is. Er is geen geld in E sports
Het team zelf zal nooit geld opbrengen, het is de community errond dat opbrengt. Net zoals Formule 1 voor Ferrari niet winstgevend is, maar als je wil gezien worden als de beste van de supercars, dan is dat de beste reclame ever.

We zullen het nooit weten vrees ik.
Tegenwoordig download iedereen toch games. Er is ook geen fysieke app-winkel waar je apps kan kopen..
Je hebt gelijk hoor fysieke games is een aflopende zaak- not zoals bluray movies een krimpende markt is. Ik heb de grote PC game dozen nog meegemaakt. Leuke tijd maar ja downloaden is zoveel makkelijker en ook goedkoper voor de ontwikkelaars.
Ik betwijfel het. Als ik het een beetje goed lees zijn de geïnteresseerden meer geinteresseerd in de voorraad en inboedel dan het bedrijf. Grote kans dat het wordt leeggeroofd en als leeg bedrijf achterblijft en alsnog failliet gaat.
Blijkbaar is dat financieel aantrekkelijker dan alles opkopen via een faillissementen veiling
De inboedel van de fysieke winkels zijn in België al onder de hamer
Daarom wordt er ook alleen gesproken over Nederland
Alles in één keer verkopen, inclusief de huurcontracten van de panden is een stuk gemakkelijker voor de curator en brengt ook weinig kosten met zich mee. De koper mag dan zorgen dat de voorraden worden verkocht, de winkels worden omgebouwd of gesloten. De curator kan het geld onder de schuldeisers gaan verdelen.
IDD, niet te vergeten dat de "BUY-IN/trade-in" prijzen om te lachen zijn,

waarbij ze max 5 euro geven voor een pokemon game, die ze zelf voor 40 euro [used] op de site hebben staan.

dan is het voor veel mensen veel interesanter om het op marktplaats te zetten, en zo te verkopen

en vaak heb je ook nog dat veel oudere games die binnenkomen via trade-in worden vernietigt omdat deze geen winst opbrengen, of teveel plek in het magazijn innemen.
Inruilen doe je ook niet om lekker je spaarpotje te vullen, maar uit gemakzucht om wat korting te krijgen op een andere game.

Overigens behouden Pokemon games aardig hun waarde, dus dat is mijns inziens een slecht voorbeeld.

Toen ik er werkte 6/7 jaar geleden waren eigenlijk alle DS versies veel waard, natuurlijk krijg je er op marktplaats veel meer voor. Maar dan moet je ook zelf dealen met het geneuzel van Marktplaats of wat voor platform dan ook je voorkeur heeft. Dat laatste is voor sommige mensen net de doorslag om het gewoon in te leveren.

Zo even uit mijn hoofd deden de DS Pokemon versies toen zo rond de 25 euro, verkoop was rond de 40 volgens mij.
Daar ben ik het niet mee eens. Nedgame en CEX bieden veel betere inruilprijzen, vooral als je game zijn waarde vasthoudt of een gelimiteerde uitvoering is.
Dat kan zo zijn, zal ik ook niet ontkennen. Maar ook daar ga je uit gemakzucht heen, als je het zelf verkoopt is de kans groot dat je ook meer krijgt dan ze bij Cex of Nedgame betalen
Het probleem is natuurlijk dat je naast alle kosten ook de kosten van het pand moet berekenen. Die komen nou eenmaal niet gratis. Laat ze dan beginnen op iets minder bereikbare plekken (= vaak goedkoper) met een paar winkels om weer plek op de markt te krijgen en zo rustig uit te breiden.

Plus, laat mensen een reden hebben om naar je toe te komen. Vroeger kon je de nieuwste games en consoles proberen, overal speelde previews af en maak nachtelijke releases weer een ding. Bied desnoods in-store reparatie aan voor de meest voorkomende dingen waar je bijvoorbeeld de reparatie diezelfde dag nog op kan halen.
Precies dit, maar de "eer" van winkelier zijn is tegenwoordig niet bestaand.
Ik zie gewoon steeds minder bestaansrecht voor dit soort fysieke winkels. Nieuwe games zijn vaak goedkoop online (digitaal) te kopen. Voor retro gaat het om een zeer kleine niche die deels concurrentie ondervindt van emulatie.
Parkeerplaatsen. Voor zowel fiets als auto. Vaak heb je dit soort panden in de buitengebieden. Dit soort winkels moet wegblijven uit winkelstraten maar moet je juist op plekken hebben waar je veel beschikbare fiets- en autoplekken hebt. En webshop first. De webshop moet primair zijn, een fysiek pand secundair. Fysieke winkels hebben voldoende bestaansrecht als addendum op een goed lopende webwinkel.
Vroegahhhh.... kon je in zulke winkeltjes nog terecht als je met je savegame van zelden vast zat en niet verder kwam haha, kon je daar nog nuttige tips en adviezen krijgen en tja, als je er dan toch al zo geholpen werd bracht je er ook meer tijd door, en meer klanten die meer tijd doorbrengen is meer omzet.

Ik vond het ook altijd leuk bij de free record shop, kon je nog eventjes een cdtje luisteren ter plekke voordat je hem kocht, altijd jammer gevonden dat die hier in de binnenstad toen weg ging, ging er toch wel een paar keer per maand even langs om singletjes te kopen.

Al is dat nu natuurlijk allemaal al achterhaald met downloads, ik mis toch wel dat stenen winkeltje soms nog wel ipv die webwinkels waar zoveel advertenties en zoveel aanbod is dat je uiteindelijk of niks haalt, of allerlei geld uitgeeft aan troep die je niet eens nodig hebt.
Ik heb zelfs nog gamers geholpen aan de telefoon bij de Sega hotline in Hilversum. Was daar een paar keer geweest op uitnodiging. Werd door 1 jongen gerunt. Was leuk. Had ooit een Sega vertegenwoordiger ontmoet bij Correct in Rotterdam. Ik was toen 14 of zo, net in de tijd dat Super Monaco Grand Prix uit kwam op de Mega Drive :)

In de ZwartJanstraat had je ook zo'n import game zaak, die lange gast heette Theo. Kwam daar vaak, ook om games te ruilen.
Plus, laat mensen een reden hebben om naar je toe te komen.
Dat lijkt me de essentie. Op prijs van producten gaat een fysieke winkel het tegenwoordig nooit winnen, gezien hoge personeelskosten en huur.

Repareren inderdaad een dienst die online juist ongemakkelijk is met heen en weer sturen. Misschien zou een game cafe een leuk concept zijn, een ontmoetingsplek voor gamers. Reparatie service, bordspellen spelen met een drankje terwijl je wacht, etc.
Ik ken persoonlijk iemand die een onafhankelijke gamewinkel bezit en ik kan je zeggen dat die prijzen nauwelijks tot niet omlaag kunnen. Voor deze persoon sowieso niet, want onafhankelijk.

Ik kan je zeggen dat de marges op games tegenwoordig waar-de-loos zijn. Daarom dat GM zich ook steeds meer op merch en andere producten begon te richten. Jouw game kost misschien €70, maar de inkoop kan makkelijk €55 zijn. Van die €15 gaat dan nog belasting af, huur van je pand, het betalen van jouw personeel… Allerlei factoren waar webshops en dozenschuivers minder last van hebben. Plus, die inkoop zal voor hen allicht lager zijn. Die kopen een Fifa of Call of Duty per pallet in plaats van per doos.

Game Mania heeft simpelweg geen bestaansrecht meer. Mensen willen lage prijzen én service; die twee gaan gewoon niet samen. Kundig personeel kost geld. Lage prijzen van producten staat gelijk aan een lager salaris voor jouw personeel.

De gemiddelde mens vindt de prijs echter het aller belangrijkste, persoonlijk betaal ik liever die 5-10 euro meer bij een winkel waar het personeel mij uiteindelijk ook kent en weet wat ik graag wil hebben en hun handen in het vuur steken om bepaalde collector’s editions en dergelijke te bemachtigen voor mij.
Hoe kan een game die verkocht wordt voor €70 een inkoop van 'makkelijk' €55 zijn?
De BTW op een verkoopprijs van €70 bedraagt al €12.15.

Nou weet ik niet de exacte marge maar doorgaands mag je wel rekening houden met een veel hogere retail marge.
BTW die over de €55 is betaald mag daar weer vanaf gezien er niet dubbel betaald hoeft te worden. Da's iets minder dan een tientje, dus dan is er nog maar zo'n 2,50 extra BTW ;) .

Toen ik retail werkte gold voor games en CDs 15~20% marge boven inkoopprijs, dan een mooi getal binnen die range als prijs. Dit zit op zo'n 21,5% marge. Lijkt me aardig te kloppen.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 27 september 2024 09:32]

Ik snap dat dit gek klinkt, maar toch is het zo. Dit geldt overigens niet voor alle games, maar flink wat van de heavy hitters flikken dit geintje dus wel onder het mom van: “Dokken, of je hebt een van de grootste releases dit jaar gewoon niet.”
Het probleem is niet zozeer dat de prijs daar 5 euro duurder zou zijn, het probleem is vooral dat alle prijzen overal gewoon absurd zijn.
Sinds microtransacties en onafgemaakte games die op dag 1 al DLC mee verkopen etc is de markt gewoon dodelijk ziek gemaakt.

Mensen gaan voor de service naar een winkeltje, en vervolgens naar huis om het 3 euro goedkoper te downloaden.
Het probleem is niet zozeer die paar euro, het probleem is dat die game sowieso al 80 euro kost, vroeger kocht je zo'n game voor 50 gulden en dat waren de echt AAA games en dan had je wat, je was dan ook gelijk klaar of er moest heel toevallig nog een uitbreiding of een deel 2 komen.

Nu ben je al 80 euro kwijt voor een game en je kan gelijk voor 50 euro een year pass erbij halen omdat je anders 80 kwijt bent aan DLC... en dan heb je nog niet alles, want als je nu een boekje erbij wilt (zoals vroeger in de doos) dan betaal je al 20 of 30 meer bovenop de 80 om de digital deluxe te krijgen etc..

Tja, als mensen dan een paar euro ergens kunnen besparen is dat heel scheef en totaal niet in proportie, maar wel hoe het nu gemaakt is.
Ik persoonlijk betaal ook liever iets meer bij de lokale winkel voor de betere service.
In het geval van games alleen niet meer, dat ligt niet aan de winkel.. maar als ik een fysieke disc koop ik eerst een installatie mag afwachten en daarna een update zo groot als de gehele game mag uitvoeren.. omdat je anders dat spel uberhaupt niet kan opstarten.
dan denk ik ja - kan het net zo goed online kopen.. dan heb je weinig aan de betere service.

Offtopic /
Games met fysieke uitvouwbare mappen zoals bij gta en crackdown.. dat mis ik wel heel erg :'(
de enigeste manier dat game mania iets aan zijn prijzen kan doen is door winkels te sluiten en zoveel mogelijk online retail te doen. Maar zelfs dan zie ik ze het niet halen.

hun grootste concurrenten zijn nu eenmaal zaken dat niet afhankelijk zijn van de kleine marge dat je bij game verkoop hebt. Zoals een media markt

ik denk het zaken model van puur gaming expertise gewoonweg niet haalbaar tenzij je enorm focust op de retro/boardgame kant maar zelfs daar zijn de marges zeer klein. Het gaat er ook op niet verbeteren als je ziet dat Playstation verkoop nummers bij voorbeeld al 70% digitaal en 30% fysiek is.
Game mania onderscheidt zich van de rest door juist nog een fysieke winkel te hebben. Als er constateert wordt dat die fysieke winkels te duur zijn en weg bezuinigd moeten worden, is dat een argument tegen de gehele business case van GM. Laat dan maar zitten, zou ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door dreadnougt op 27 september 2024 13:04]

Zou meer gaan voor een LP/Plato achtige experience - laat de nieuwste FIFA maar over aan de Mediamarkt.

Laatst opzoek naar een GameCube spel (Viewtiful Joe) - zou echt top zijn als je dat daar kon kopen of miss wel huren oid.

Of een keer Halo met een xbox oid, daar zou ik wel geld voor over hebben.
Voor de "Plato"-ervaring moet je bij Nedgame zijn, of een van de vele onafhankelijke gameshops (bijvoorbeeld Press Start Games in Appingedam).
Ik heb verschillende consoles in mini versie... toch is dat echt anders dan het origineel hoor..

Zon originele NES met een cheat cassette(game genie) er nog weer ingeplugd haha, geniaal gewoon.

Daarbij vind ik dat vrijwel alle mini varianten een bepaalde mate van lag hebben en soms ronduit een game te langzaam afspelen (inclusief het geluid) dat ik ze eigenlijk niet eens aanraak en zelfs weer een originele SNES kocht voor super Street fighter 2 turbo 😀
Ik heb het niet over de mini console versies. Ik heb het over minipc's, rpi's, Steamdeck en de chinese handhelds zoals Anbernic, Powkiddy's, Ayaneo's. Die emuleren met gemak 2d games en als je een beetje stevig hebt ook alle 3d games. Daarnaast heb je ook nog allerlei dingen zoals retro achievements tegenwoordig. Natuurlijk is dat anders dan de echte consoles op een crt. Het is dat ik zelf mijn oude consoles en een aantal 20 jaar geleden heb aangeschaft. Als je nu nog helemaal moet beginnen is een chinese handheld van 8 tientjes veel goedkoper als je gewoon de games wilt spelen in plaats van de consoles, cartridges, een crt(als je die al kunt vinden) of een retrothink.
Voor het personeel zou het wel goed zijn uiteraard als er doorgestart wordt. In ieder geval het personeel wat aan het werk kan blijven.
Mwah, volgens mij is er genoeg werkgelegenheid dat het misschien voor de economie vanuit groter perspectief nuttiger zou zijn als het personeel in een productievere sector aan de slag gaat. (Dan bedoel ik niet alleen de winkelmedewerkers, maar ook back-office en stafmedewerkers)
Bij een doorstart is de nieuwe eigenaar gerechtigd om iedereen die niet nodig wordt geacht weg te sturen. Het enige pluspunt als medewerker is dan dat je salarisvordering waarschijnlijk meer kans heeft om uitgekeerd te worden.
Jij hebt het constant maar over een doorstart, en daarna ga je klagen over game mania terwijl je ook hoopt dat het personeel aan het werk kan blijven 8)7 Dat personeel leeft juist van die prijzen waar jij over klaagt.
Uit het artikel
In veel gevallen is er vooral interesse in de voorraad van Game Mania.
Ik vermoed dat vooral lokale succesvolle niet-keten winkeltjes op hun voorraad uit zijn, en geen mensen die een doorstart willen maken onder de naam Game Mania. Bedrijven zonder personeel die daardoor weinig overhead hebben, gerund door liefhebbers die tevreden zijn dat ze er hun boterhammetje mee kunnen verdienen.

[Reactie gewijzigd door TV_NERD op 26 september 2024 18:21]

Iemand die echt sch**'t aan de prijs heeft, gaat al jaren naar allkeyshop toe voor de laagste prijs. Deze zelfde figuren maakt het echt niet uit wat de herkomst van de key is, als het maar werkt.
Het probleem is vooral dat de concurrentie in veel gevallen geen onderneming is die zich specialiseert in games en alles daaromheen.

In de tijd dat ik er werkte heb ik echt enorm genoten, maar het was soms zwaar om de prijzen te verdedigen. Het was echter wel hard nodig.

Zouden we toen dezelfde prijzen gehanteerd hebben als bijvoorbeeld de mediamarkt, dan bleef er zo goed als geen marge over. Ga er eigenlijk vanuit dat dat nog steeds zo is.

Persoonlijk denk ik dat een winkel als de mediamarkt dan het voordeel heeft dat ze genoeg andere producten hebben om winst mee te draaien, en kunnen de goedkope games gewoon als een lokkertje gebruiken.
Net als cex, 2e hands games, zijn, nieuw waarde prijzen,
Ik denk niet dat je gelijk hebt. Een fysieke game winkel heeft gewoon bijna geen bestaansrecht meer. De uitgevers (Sony, Microsoft) sturen hier ook op aan. Games worden te groot om fysiek te verkopen. En sale uit hun eigen virtuele winkel is voor hen ook voordeliger. De huidige generatie consoles heeft nog deels een disc drive. Dat zal alleen maar minder worden. Waardoor de tweedehands markt ook uit sterft.

Welke strategie ze ook zouden kiezen. Ze zullen weer failliet gaat bij een herstart. De eigen winkel van Sony, Microsoft, Nintendo en Steam (en concurrentie daarvan) zal altijd winnen. En als je fysiek nog een schijf wil als verzamelaar bestel je hem 9 van de 10x bij bol of een andere webshop.
Ik ken drie geïnteresseerde partijen, maar zij zijn vooral uit op de naam van Gamemania, de voorraad en soortgelijke zaken voor de doorstart. De schulden, openstaande bestellingen en ongebruikte cadeaubonnen willen zij echter niet meenemen in de overname.
Een gekend scenario, mensen zijn hun geld kwijt. Kennis heeft heel wat georderd met zijn PS5slim en accesoires erbij en alsnog zijn geld niet terug gekregen van GameMedia. Spijtig genoeg komt ie op de laatste plaats als alles verkocht gaat worden .. banken komen eerst, dan andere schuldeisers, meestal blijft er voor de gedupeerde klanten niks meer over om terug te betalen. Cadeaubonnen en abonneediensten ben je natuurlijk sowieso kwijt.


..

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 26 september 2024 19:40]

Ps5 pro is nooit te bestellen geweest bij Gamemania
Ja, sorry, ik heb me mistypt omdat ik die Pro zelf ga kopen. Kennis had die Playstation 5 Slim Digital + 4TB Samsung Internal SSD 990 Pro besteld even terug en was opeens niet meer in stock en zijn order stond dus opeens in afwachting. Maar dat terzijde, gaat erom dat ie zijn geld kwijt is en zijn XP kaart of wat dan ook allemaal.
Ja dat blijft uiteraard vervelend, hopelijk krijgt die uiteindelijk zijn eld terug.
Mijn ps5 pro order is al binnen en bevestigd, donderdag 7 november wordt een thuiswerkdag voor mij :P .
Bij mij is ie voor mijn dochter .. :)

Ik installeer die PS5Pro en zorg dat ie gebruiksklaar is, op vrijdagavond mag ze er dan op beginnen gamen.

Is voor haar verjaardag op 11-11 .. maar dan kan ze er al een extra lang weekend van genieten.
Als ik die op haar verjaardag zou moeten geven,
begint net de schoolweek terug .. zou ik zelf ook niet leuk vinden.

Alles samen €950 met disc erbij en heb enkel PS4 games die ik digitaal kan overzetten voorlopig .. :D
Oh dat gaat ze ieder geval een leuk weekend te gemoed, super leuk cadeau. zal ze zeker heel erg blij mee zijn en dankbaar :D .
Best duur cadeautje voor je dochter als ik het zeggen mag....
Ja, ik had het min of meer beloofd toen de PS5 uitkwam om dan later de PS5PRO aan te schaffen. Wat ik niet had verwacht is dat de prijs zo ging stijgen tgv de PS5. De PS4Pro die we hebben is nu 4 jaar oud en is eigenlijk aangekocht geweest omdat ik die net zeer goedkoop heb kunnen aanschaffen door een foutje op de website van Mediamarkt.nl en gaat hier nog wel heel wat jaartjes meedraaien. Die ga ik nu terug voor mezelf hebben .. :D
Ook, een beetje erg, stom, om, een, preorder te plaatsen in, een al, tijden 'szinkend schip toch..
Nee, was gekocht maar die Playstation 5 Slim Digital + 4TB was opeens niet meer beschikbaar en kwam dan in zijn bestelling op afwachten te staan. Dus werd eigenlijk ongevraagd omgezet naar een soort van pre-order, hij is daar klant met een XP kaart wat hem voordelen gaf.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Dutchzilla26 september 2024 19:22
De schulden, openstaande bestellingen en ongebruikte cadeaubonnen willen zij echter niet meenemen in de overname.
Dat is toch logisch. Dat zijn allemaal kostenposten die in eerste instantie niets opleveren dan verlies. Er zijn maar heel erg weinig doorstarts waarbij schulden, openstaande bestellingen en ongebruikte cadeaubonnen allemaal netjes en vrijwillig worden meegenomen.
Als je een spel wil hebben googled iedereen toch simpelweg voor de goedkoopste prijs?

Een overname is dus compleet nutteloos tenzij je de goedkoopste wordt.
Nah, als ik, een game wil, hebben vibd ik het niet, erg om, de volle normale prijs te betalen.. Snel hebben en snel, gamen,
Is toen een beetje het zelfde verhaal als videotheken, hoeveel zijn er daar nog van over.
Een doorstart is leuk maar gewoon onrealistisch. Game Mania is gewoon de nieuwe Free Record Shop. Ze opereerden in een markt die meer en meer digitaal is geworden of moest concurreren met een webshop zonder hoge kosten voor huur, personeel, etc.

De voorraden zullen opgekocht worden en dat zal het zijn. Geen weldenkend mens gaat een doodgaand concept met tientallen winkels een doorstart geven…
Dit is ook het eerste waar ik aan dacht. Geef het 10 jaar en discs zijn vrijwel niet meer te bekenen. Zelf heb ik sinds de PS4 alles digitaal. De laatste jaren waren ze ook meer aan het inzetten op geek stuff (pokemon pluche en kaarten, game statues, andere card games). Ik denk als ze dat verder doortrekken en goede prijzen hanteren dat er wellicht nog wat te redden valt.
Slagers verdwijnen ook steeds meer, hahah,
Is niet gewoon trekken aan een dood paard? Game wereld is steeds verder aan het digitaliseren, dat ze zo lang hebben bestaan.
Ik vraag mij af of bij een doorstart klanten wel opeens hun geld terugkrijgen van retouren, geannuleerde pre-orders etc. Zo niet dan is zo een doorstart gedoemd om te mislukken lijkt mij maar als ik het goed lees is dat niet erg en zijn de geïnteresseerde alleen geïnteresseerd in de voorraad en niet het bedrijf zelf.
In zo een geval, zou ik het er mee eens zijn als er indien mogelijk een soort verbod op een doorstart komt. Laat ze maar gewoon de voorraad/inboedel opkopen op een veiling zou ik zeggen.
Zeer erg voor de Belgische slachtoffers die hun geld kwijt zijn, net zoals met Bookspot (ECI) is gebeurt stonden zij ook nergens en waren zij al hun tegoeden kwijt of moesten nutteloos zaken beginnen aankopen voor het einde naderde om deze alsnog te valideren. Betaalde abonneekosten waren zij gewoon kwijt.

In Nederland is daar toen ook een doorstart met een overnemer gebeurt zodat Nederlandse klanten bij andere fysieke winkels terechtkonden of online een nieuw profiel konden aanmaken, maar niet voor Belgen, ook werd er vanuit Nederland geen verzending naar België meer aangeboden.

Alsnog vindt ik dat GameMania het nog lang heeft volgehouden nadat Free Record Shop al lang failliet was gegaan. Maar aan alle goede dingen komt een eind in deze digitale wereld, alweer een concurrent uit de weg geruimd door de digitale platformen.
Technologische vooruitgang?
Als bedrijf kan je niet blijven groeien met hetzelfde principe, er moet ook innovatie zijn. Wat is de meerwaarde nu nog van een fysieke games-winkel?

Daarnaast gaan het meeste aantal bedrijven failliet in Nederland ter wereld, dit zou ook iets positiefs kunnen zijn. https://www.telegraaf.nl/...-ook-in-2025-nog-stijging
Bijna niks meer .. enkel SONY met de Playstation en de Xbox ondersteunen nog blu-ray's. Voor PC zitten we al veel langer vast aan digitale platforms en dit heeft in het verleden al uitgewezen zeer onbetrouwbaar te zijn.

Vooral de jaren '90 waren zeer turbulent met zulke platforms die kwamen en gaan, waarbij mensen telkens hun bibliotheek aan games kwijt waren en dus ook hun geînvesteerd geld. Als het platform waar jij op gamed en al je games aankoopt steam is en dit verdwijnt morgen heb jij geen enkel game meer om op PC te spelen.

Dan nog maar te zwijgen over dat je vroeger 1 jaar na uitgave van een fysiek game dit voor 50% van de prijs kon kopen en 2 jaar later met 90% korting in de Outlet bak ergens bij Free Record Shop, Game Mania of Bart Smit.

Hoe meer digitaal "zoals steam" hun stempel drukte, hoe duurder alles werd en er geen koopjes meer waren. Steampacks dan ? Nee, jij wilt 1 bepaald game en niet die anderen die erbij zitten, dus betaal je weer teveel .. voor een aantal games die je dan in je bibliotheek hebt zitten die je nooit ga spelen.

Wat vroeger gratis patches voor games waren, zijn nu "zogezegd" betalende uitbreidingen geworden.

Een mooi voorbeeld :
Ben al 4 jaar aan het wachten om Total War: ROME II - Ultimate Edition aan te kopen op steam en blijft altijd meer dan €95 kosten met hun 50% kortings deal erbij en minder wordt het niet .. dit na 4 jaar .. De prijs zou normaal al lang €15 moeten geweest zijn na 4 jaar. Want de helft van wat erbij wordt aangeboden zijn niet eens volwaardige uitbreidingen, maar gewoon simpele patches.
Net te laat voor de PS5 pro omwisselactie.
...of de Series X Robot White omruilactie . ;(
Veel geïnteresseerden hebben vooral oog voor de voorraad, dat beloofd dan toch niet veel goeds voor de winkel op zich en personeel. Die willen goedkope spullen scoren en de toko alsnog sluiten denk ik dan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.