Game Mania maakt toch geen doorstart in Nederland

Game Mania is definitief failliet in Nederland en keert niet terug. Eerder werd nog gesproken over plannen voor een doorstart, maar dat gaat niet door. De winkelketen werd afgelopen september failliet verklaard.

Advocaat Steven van Kerkhof, die medeverantwoordelijk is voor het afhandelen van het faillissement, zei eind september nog dat er 35 kandidaten waren voor een mogelijke doorstart. Curator Marjolein Oonk-Pallandt zegt nu echter tegenover RetailTrends dat er alleen gegadigden waren voor het overnemen van de voorraden en de inventaris. Negen van hen hebben daadwerkelijk een bod uitgebracht, waar binnenkort een beslissing over wordt genomen.

Volgens de curator heeft echter niemand zich gemeld voor een daadwerkelijke doorstart van Game Mania. Daarmee komt er definitief een einde aan de winkelketen in Nederland, nadat deze in september failliet werd verklaard. Sindsdien worden bestaande bestellingen niet meer afgehandeld. Ook is het niet meer mogelijk om nieuwe aankopen bij de winkel te doen of om tegoeden in te wisselen.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

10-10-2024 • 09:48

162

Submitter: tekken4111

Reacties (162)

162
161
97
2
0
57
Wijzig sortering
Niet zo verbazingwekkend sinds dat het fysieke aspect van computerspellen langzamerhand verdwijnt. Je kan wellicht een populaire nichewinkel hebben die het combineert met andere zaken die gamers interessant vinden, maar voor meerdere winkels onder dezelfde naam en hetzelfde aanbod op verschillende locaties betwijfel ik of er voldoende vraag is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 oktober 2024 09:55]

Niet zo verbazingwekkend sinds dat het fysieke aspect van computerspellen langzamerhand verdwijnt
Voor jou misschien. Maar die downloadstores zijn eigenlijk alleen goed voor de consolefabrikant en niet voor ons als consument, dus ben ik niet van plan daar games te gaan kopen. Je kunt ze niet uitlenen of doorverkopen, er is geen gezonde concurrentie en betaalt dus altijd teveel, en het ergste is nog, als ze om een of andere reden je account blokkeren ben je letterlijk alles kwijt. Voor mij is het nog steeds disc-of-niks, en als ze bij de PS6 besluiten om helemaal geen discs meer te ondersteunen koop ik gewoon geen nieuwe consoles meer. Er is nog genoeg te spelen op huidige en oudere generaties.

That said, ik kocht ook nooit wat bij de Game Mania. Hun tweede hands games waren ook al prijzig. Maar ik zou het wel zonde vinden als alle fysieke winkels zouden verdwijnen.
Ik vind je argumenten nergens op slaan.


- prijs: het gaat er net om dat Game Mania duurder was.
- uitlenen: kan prima op Steam
- account blokkeren: dat kan toch ook met een traditionele doos? Tegenwoordig zit daar toch enkel een key in.

Je bent zo bang dat je "alles kwijt zou zijn" maar ondertussen heb je er geen problemen mee om jezelf buiten spel te zetten door niets meer te kopen. Zo heb je natuurlijk altijd gelijk.
Uitlenen op steam ??

dat ben ik nog niet tegengekomen (toch niet legaal of zonder risico's van je eigen account login gegevens uit te lenen)

Ik heb enkel weet van de family optie (die ik al lang gebruik met mijn kinderen en die nu een super update gekregen heeft dat ze mijn games ook kunnen spelen terwijl ik een ander spel speel op steam)

Heb je meer info ivm die uitleen functie van steam ? want dat moet ik volledig gemist hebben.
Steam Family Sharing
Steam Family Sharing
Hou alsjeblieft op met dit te verkondigen als oplossing om "games te delen".

Steam Family Sharing is een hele mooie features om games met je familieleden te delen. Maar het zit al een beetje in de naam: het is niet bedoeld om games met je vrienden te delen. Doe je dat wel dan loop je het risico dat je toegang tot je volledige library kwijt raakt.

Ook iets om rekening mee te houden. Als je een game via Steam Family Sharing deelt dan wordt jij volledig aansprakelijk gehouden voor het gedrag van die ander in/met de gedeelde game. Loopt die ander te cheaten of andere narigheid uit te halen dan kan het maar zo zijn dat jij een VAC ban op je account krijgt.

En als laatste. Je moet op de PC van die ander inloggen op Steam en die ander op Steam inloggen op jouw PC om Steam Family Sharing te kunnen gebruiken. Inloggegevens moet je nooit delen met anderen, dat is vragen om problemen.

Doe dit dus niet als je geen risico met je Steam account wilt lopen.
Family sharing mocht expliciet ook met je beste vrienden. Ik begrijp dat dat nu is aangepast in de FAQ naar alleen household family members, maar ik kan me niet voorstellen dat je toegang tot je volledige library kwijtraakt als je een paar spellen deelt. Dat vind ik iig niet terug in de ToS/EULA.

[Reactie gewijzigd door Dekar op 10 oktober 2024 15:32]

Family sharing mocht expliciet ook met je beste vrienden. Ik begrijp dat dat nu is aangepast in de FAQ naar alleen household family members, maar ik kan me niet voorstellen dat je toegang tot je volledige library kwijtraakt als je een paar spellen deelt. Dat vind ik iig niet terug in de ToS/EULA.
Er staat daar heel duidelijk in:
You may not reveal, share or otherwise allow others to use your password or Account except as otherwise specifically authorized by Valve.
Door in te loggen op de PC van je buurman en vice versa met als doel het delen van games hebben jullie beide de Steam Subscriber Agreement overschreden. Je buurman is, neem ik voor het gemak even aan, geen familielid van jou.

Valve is altijd heel coulant geweest. Dat is een van de vele redenen waarom ze zo'n grote schare fans hebben gekregen. Maar als Vale of andere uitgevers ooit besluiten dat Valve moet optreden tegen het buiten de familie om delen van de door hun uitgegeven games dan ben je gewoon het bokje.
Die deel je dus niet, want je logt weer uit.
Die deel je dus niet, want je logt weer uit.
Je deelt de games van jouw account. Je deelt dus (een deel van) jouw account. Dat is wat een "account" is, een lijst van dingen die jou worden toegeschreven.
Je doet niets van wat je beweert. Je stelt family sharing in zoals het hoort. Je deelt juist niet je eigen wachtwoord of toegang tot je account. De spellen zijn te spelen via je eigen account.
Je doet niets van wat je beweert. Je stelt family sharing in zoals het hoort. Je deelt juist niet je eigen wachtwoord of toegang tot je account. De spellen zijn te spelen via je eigen account.
Je begaat hier een kleine brain fart. Nogmaals dan.
Jouw account is niet enkel je username en wachtwoord. De games in jouw account zijn ook deel van jouw account. Dat is wat een account is, een lijst met dingen die aan jou zijn toegeschreven.

Door jouw games te delen deel je dus ook jouw account. Als jij hieraan twijfelt, neem dan gewoon even contact op met Valve. Zij zullen je dit ook vertellen.

In het geval van Steam Family Sharing mag je dat delen van games (en dus jouw account) alleen met je familieleden doen. Dat is waar Valve je nadrukkelijk toestemming voor geeft. Je buurman mag je geen toegang geven tot je games. Dat je nog geen ban hebt gekregen betekend niet dat het is toegestaan. Het betekend enkel dat Valve er nog niets aan doet.

Netflix trad in het begin ook niet op tegen delen van accounts buiten je familieleden om. Dat is inmiddels helemaal anders. Ik vermoed dat Valve op termijn dit ook zal gaan doen, maar dat kan nog best een paar jaar duren.
Je doet wat aannames die niet kunnen kloppen. Als iemand zonder kennis van mijn wachtwoord, en zonder in te loggen in mijn account iets kan spelen, dan overtreed ik dat stukje tekst niet. Het gaat daar om toegang verlenen tot je account via inloggen en dan laten spelen. Dus account sharing eigenlijk. Dat is ook duidelijk af te leiden uit de rest van dat stukje in de ToS, waar het enkel en alleen gaat over sharing login en password.
Je doet wat aannames die niet kunnen kloppen. Als iemand zonder kennis van mijn wachtwoord, en zonder in te loggen in mijn account iets kan spelen, dan overtreed ik dat stukje tekst niet. Het gaat daar om toegang verlenen tot je account via inloggen en dan laten spelen. Dus account sharing eigenlijk. Dat is ook duidelijk af te leiden uit de rest van dat stukje in de ToS, waar het enkel en alleen gaat over sharing login en password.
Stop maar. Jij doet nu een aanname die buiten de genoemde casus valt.

Jij deelde jouw account met je buurman. Dat is niet hetzelfde als iemand die jouw wachtwoord, zonder opzettelijke actie van jouw kant, weet te bemachtigen.

Dat zijn totaal verschillende scenario's. Ga nou niet het doel verplaatsen zeg. Het een(wat jij deed) is account sharing op een wijze die buiten de TOS van Steam valt, het andere is computervredebreuk en is een overtreding van de wet. Die twee kun je niet zomaar uitwisselen met elkaar.
Ik deel mijn account niet. Leer begrijpend lezen.
quote]
Steam Family Sharing
[/quote]

Mijn zoon woont ergens anders en kon niet gebruik maken van mijn library omdat hij blijkbaar op hetzelfde netwerk hiervoor moet zitten.
Is niet zo. Google maar even hoe het werkt.
Steam Family Sharing
Ik zeg toch letterlijk dat ik weet heb van de steam family optie, maar @keejoz zegt letterlijk "- uitlenen: kan prima op Steam"

en ik zou toch eens willen weten waar je op steam "legaal en zonder risico" je spellen kan "uitlenen" aan anderen ????
Maar je kunt toch nooit je spellen zonder risico delen? Of is dit alleen mijn persoonlijke ervaring en heb ik vreselijke vrienden/familie gehad?

Legaal is iets anders waar ik mij even buiten laat.

Family sharing gebruik ik ook echt alleen met mijn broer. Geen zin om een gevecht met iemand te hebben wie het spel mag spelen (je kunt niet beiden het spel tegelijkertijd spelen. Je wordt er gewoon uit gegooid als de ander het spel opstart. Of is dat inmiddels verholpen?
Maar ik zal het nog eens herhalen wat ik hier zeg, want je zegt hetzelfde als ik,

Ik reageerde op @keejoz dat hij zij dat je nu momenteel op steam Prima je spellen kan uitlenen !!!!!!

En volgens mij kan dat dus totaal niet (niet zoals je een fysieke DVD zou meegeven met iemand en die later zou terugvragen, met steam zou je uw account info moeten delen !!!!! )

Er is dus enkel family sharing, wat ik zelf al aangegeven had, maar dat is totaal niet hetzelfde als "je spellen uitlenen"
Uitlenen op steam ? Leg uit .. :) Dit zou me heel wat geld kunnen besparen.
Steam Family Sharing. Werkt super. Ik heb BG3 en Hogwarts Legacy gespeeld van mijn buurman.
Maar dit werkt toch enkel op dezelfde computer met ieder zijn eigen account.

Mijn dochter heeft een computer op haar kamer staan, daar ga ik toch niet op gaan gamen.
Ik heb mijn oudere gamebuild op mijn hobbykamer en binnenkort een nieuwe.
Maar geen gemeenschappelijke computer waar wij binnen het gezin allemaal op gamen.
Wel ieder een eigen account, maar verschillende PC's kan. Maar zoals de naam al zegt, het is voor binnen je familie.

En je kunt overigens niet beiden tegelijk spelen.
Tegenwoordig of in ieder geval binnenkort wel. Maar niet samen hetzelfde spel.

https://store.steampowere.../view/4149575031735702628
Zoals @Dekar net vermelde
Nee. Je moet enkel eenmaal inloggen op haar PC, en/of zij op de jouwe. Dan kunnen jullie elkaars spellen spelen.
Heb het net op deze manier geprobeerd en nu werkt het wel.. :Y)
Nee. Je moet enkel eenmaal inloggen op haar PC, en/of zij op de jouwe. Dan kunnen jullie elkaars spellen spelen.
Nu werkt het wel op deze manier, net geprobeerd. Bedankt. :)
En ik vind jouw tegenargumenten dan weer nergens op slaan.
- prijs: het gaat er net om dat Game Mania duurder was.
Het is niet alsof de Game Mania de enige winkel is waar je fysieke games kunt krijgen. Tegenwoordig kom je op rommelmarkten zelfs al PS5 spellen tegen voor 2 tientjes.
- uitlenen: kan prima op Steam
Ik heb zo'n functie nog nooit gezien in Steam, maar er is meer dan Steam. Ik speel voornamelijk op console, niet op Steam. Hoe leen ik een store game van een vriend op de PS5?
- account blokkeren: dat kan toch ook met een traditionele doos? Tegenwoordig zit daar toch enkel een key in.
Dan moet je geen lege dozen met keys kopen. Dat is inderdaad onzin. Je moet een spel met disc kopen, die disc telt als aankoopbewijs. En ik heb ook nog nooit lege dozen gezien. Maar misschien is dat een PC ding ofzo?
Je bent zo bang dat je "alles kwijt zou zijn" maar ondertussen heb je er geen problemen mee om jezelf buiten spel te zetten door niets meer te kopen. Zo heb je natuurlijk altijd gelijk.
Nee hoor, genoeg leuke spellen om te spelen voor bestaande systemen. Ik heb nog stapels discs liggen die ik kan spelen zonder gezeur met keys, accounts en dooie servers. En die werken over 10 jaar nog steeds als je ze netjes behandelt.
Dan moet je geen lege dozen met keys kopen. Dat is inderdaad onzin. Je moet een spel met disc kopen, die disc telt als aankoopbewijs. En ik heb ook nog nooit lege dozen gezien. Maar misschien is dat een PC ding ofzo?
Je kunt sinds een jaar of 10 zogenaamde "code in a box" games kopen. De naam zegt het al, je krijgt dan een doosje met daarin een download code. Dat is bijna hetzelfde als een game digitaal online kopen, met enig verschil dat je een doosje hebt maar dus geen disc.

Ik deel wat dit betreft jouw mening dat als consoles geen fysieke media meer ondersteunen dat ik ze niet zal kopen. Alle console makers hebben bewezen dat ze onbetrouwbaar zijn als het aankomt op het in stand houden van oudere digitale games en na een veel te korte periode de stekker eruit trekken. Succes als je oude console met gedownloade games stuk gaat, je bent dan alles kwijt.
Dan liever gog in plaats van Steam. Op Steam word je net zo goed genaaid met DRM.
Ik koop op steam en sites als cdkeys in de aanbieding AAA games in de aanbieding voor bedragen die je in fysieke winkels amper tegen zou komen. Ik ben niet zo’n fan van fysieke media. CDs gaan vanzelf rotten.
Nou mijn CD van C&C dd 1995 doet het anders nog best. Geen vuiltje aan de lucht. y

Ok je moet wel wat doen om het in W11 aan de praat te krijgen maar het is nog steeds flawless. Kan ik niet zeggen van mijn HDD uit 1995.....
CDs uit die tijd zullen de komende jaren steeds minder betrouwbaar worden.

Het voordeel van steam is juist dat ze professionele en redudant data storage gebruiken waarbij schijven die het niet meer goed doen tijdig worden gewisseld. Ik heb een groter vertrouwen in steam en gog qua het toegang houden tot mijn games dan eigen fysieke media.
Heb je daar een bron voor? Want de bronnen die ik raadpleeg (hoewel meer over CD/DVD-R gaat) stellen hele lange levensduur. zelfs tegen de 100 jaar. Buiten natuurlijk slechte omgang (krassen etc)

Bron: https://www.clir.org/pubs/reports/pub121/sec4/

Maar goed ik heb DC's uit jaren 80 die nog perfect zijn!

Met steam en consorten is het nog maar afwachten hoe lang ze hun line-up beschikbaar houden.
Heb je daar een bron voor?
Basis natuurkunde? Optische discs werken doordat er onder de plastic beschermlaag een oppervlakte zit die door middel van het "branden" fysiek aangepast wordt, maar niet permanent (dat geldt niet alleen voor cdrw). Dat betekend dat met de tijd oppervlakte dus ook vervald waardoor de cd onleesbaar wordt. Dat zou goed zo'n 100 jaar kunnen zijn, geen idee, maar vervallen zal die.

Daarnaast heb je zoals je zelf ook aangeeft hoe je ermee omdat wat effect heeft, maar ook hoe vaak die gelezen wordt heeft invloed op de snelheid van het verval.

Nu hebben cd's ook een laag error handling er in zitten die ervoor zorgt dat een bepaalde hoeveelheid schade opgevangen kan worden, maar als die net op de verkeerde plek schudde krijgt, of gewoon te beschadigd is geraakt dan helpt dat ook niet meer. Deze video heeft nog wel info over hoe die error handling werkt, bij een qr code weliswaar, maar zoals ook wordt gemeld in de video werkt het praktisch hetzelfde bij cd's YouTube: How do QR codes work? (I built one myself to find out)
Basis natuurkunde is niet echt reëel wat je daar stelt. In ieder geval niet voor de gewone mens.

Een CD/DVD is een laagje aluminium waarin putjes worden gebrand voor de bits. putje is 1, geen putje is 0 of andersom.

Het aluminium kan reageren met lucht/vocht en corroderen. Maar de plastic laag (dient) dit te voorkomen. Dit werkt iets anders met CD/DVD-R waardoor deze standaard al langer mee gaan.
De plastic laag is toch wel wat poreus, dus ja, er zal slijtage plaatsvindend door corrosie, maar daarvoor is meer nodig dan enkel een hoge luchtvochtigheid alleen.

Dus ja uiteraard kan alles stuk en over 100 jaar doet mijn C&C disk er niet meer toe.

In any case, uiteindelijk gaat het er om dat een fysiek object niet afgenomen kan worden doordat de developer de stekker er uit trekt. DAT is het daadwerkelijke probleem Daarom werkt mijn PS3 nog steeds op de zolder kamer voor de kids. Gewoon omdat ik er de disks in kan stoppen. Als sony besluit de PS5 online te discontinueren wanneer er een PS6 is dan heb ik dus geen mogelijkheid meer om mijn PS5 te gebruiken met de mooie games.

Totdat dit niet is opgelost zullen puristen echt nog wel heilig geloven in fysieke media. Maar het zijn dan wel meer de puristen. Hierdoor hebben zaken als Game Mania, minder bestaansrecht omdat de klanditie gewoon niet genoeg is.

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 10 oktober 2024 13:43]

Maar als je games 30 jaar geleden origineel hebt gekocht, dan waren die niet gebrand, maar geperst. Een gebrande cd zal inderdaad na 10 jaar vaak niet goed meer functioneren, maar een geperste cd gaat vele malen langer mee.
Helaas bestaat er iets als Disc Rot
Het komt voornamelijk voor bij (oude) gebrande discs, maar kan ook bij (legitieme) gedrukte discs voorkomen.

Ik heb hier een originele SSX voor de Xbox360 liggen, maar daar zitten nu vlekken op en is niet meer leesbaar :(

Gelukkig is het relatief zeldzaam, maar het komt zeker wel voor.
Kan me niet voorstellen dat die duur of zeldzaam is, je hebt voor een paar euro zo een nieuwe.
In princiepe kan je een backup maken van de games die je wil spelen.
Je kan die gewoon uit de steam folder kopieren en ergens opslaan.
Elke externe dienst kan er ooit mee stoppen. Het is gewoon een soort risico afweging.

Ik heb hier honderden CD's en originele CD-roms, vele 30 jaar of ouder die het nog steeds prima doen. Voor gebrande CDR's ligt dat anders, daar heb ik her en der onleesbare schijfjes. Van al mijn originele CD's heb ik twee schijfjes met disc-rot (bronzing), dat betrof een productiefout waarbij je nog jarenlang gratis vervangende schijfjes kon krijgen. Helaas kwam ik daar net te laat achter.
Wikipedia: Compact disc bronzing

Ik maak me over mijn originelen niet veel zorgen en ga ze zeker ook niet weg doen.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 10 oktober 2024 12:32]

Mijn CD wel, maar mijn key is ondertussen nauwelijks meer leesbaar. :D
Probeer dat maar eens met diverse games vanaf 2010, waarvoor je allemaal oneday patches moet downloaden, die niet meer beschikbaar zijn.
Misschien niet van de servers van de developer, maar vaak zijn die toch nog wel te vinden.
Stop killing games initiatief zou daar hopelijk verandering in kunnen brengen.
Exact dit! Geldt overigens voor meer dan alleen games zoals bijvoorbeeld software paketten, licenties & OS'en.

[Reactie gewijzigd door RichD1011 op 10 oktober 2024 11:07]

Voor de pc heb je een redelijk goed aanbod aan digitale winkels waar je games kunt kopen (dan laat is sommige "grijze" cdkey sites nog buiten beschouwing), en welke vaak nog interessante aanbiedingen hebben.

Voor consoles is het echter zo dat er maar 1 aanbieder is en er dus geen concurrentie is. Ik heb daarom voor mijn PS5 eigenlijk alleen fysieke versies van games, omdat ik deze makkelijk 2de hands kan kopen.
Fair enough. Ik speel eigenlijk geen console games en snap dat het daar anders ligt. Al snap ik eigenlijk niet waarom iemand nog een console zou kopen als een goedkope kleine PC die je op je TV aan kan sluiten op z’n minst grotendeels dezelfde games heeft (en nog veel meer) en vaak sneller is ook. En voor mobile heb je een asus rog of legion go. Daar kan je vrijwel je hele collectie aan games op door blijven spelen. Maar goed dat is een andere discussie. Ik snap je punt wel.

[Reactie gewijzigd door PjotterP op 10 oktober 2024 13:44]

Ja, maar voordeel van Steam/GoG is dat je je spellen kan blijven spelen. Als je in je PS5 store een spel koopt dan kan je straks op de PS6 dat spel mogelijk niet meer spelen. Dat is in ieder geval bij de Nintendo consoles altijd al zo geweest. Je kan je spellen lekker 3x kopen.
Gebrande CD's hebben een lifetime van 15> jaar. CD's van de fabrikant kunnen wel 100-200 jaar mee. Daar gaan wij dus sowieso geen last van krijgen.
Geperste CD's rotten niet. Recordables rotten. Dus als je netjes je disc hebt gekocht ipv gebrand voor een gehackte console doet ie het nog steeds. Ik heb nog bergen discs van consoles die ondertussen meer dan 20 jaar oud zijn en die doen het allemaal nog prima. Het enige nadeel aan discs is de opslagruimte die ze innemen. Maar dat is geen probleem voor mensen die toch altijd alleen het nieuwste willen spelen. Die hebben hun PS2 spellen allang al gedumpt of verkocht.
Nou ja, problemen niet groter maken dan ze zijn natuurlijk, maar discrot bestaat weldegelijk.

Mijn "Last Train to Trancentral" CD-single van The KLF (1991) is niet meer speelbaar door het vele roest onder het plastic.

In mijn oude Laserdisc-verzameling had ik meerdere discs die niet meer goed afspeelbaar waren door discrot.

Maar het blijven uitzonderingen - de meeste geperste CD's/CD-ROM's werken nog prima en blijven dat vast ook wel doen.

Goedkopere gebrande discs echter niet - die vergaan.
Dan denk ik dat je straks gewoon geen games meer kunt kopen, want de kans dat de volgende generatie een diskdrive krijgt, is klein.
Dat is dan maar zo, er zijn nog zat games uit het verleden die ik nooit heb gespeeld en door mijn collectie met oudere games uit te breiden groeit mijn backlog gestaag.

Daar komt bij dat de huidige generatie wat mij betreft behoorlijk tegen valt, vooral first party schittert in afwezigheid. Toen de PS4 zo oud was als de PS5 nu had ik volgens mij het dubbele aan spellen.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 10 oktober 2024 11:21]

Nou dit dus, Ik wil de games ook gewoon fysiek. Ook voor kleinere indie games als 'The Invincible' of 'Fort Solis' wacht ik graag ietsje langer op een fysieke release die misschien ook iets meer kost maar dat heb ik er voor over. Ik heb ook wel een paar digitale games uit de sale maar full priced digital zie je mij niet kopen.

Ander voorbeeld is 'Alan Wake 2', ik ben een gigantische fan van alles wat Remedy maakt maar een digital only release die uit de koker van Epic Games kwam kan ik gewoon niet ondersteunen. Dus ik heb gewoon gewacht en ja hoor de fysieke release werd later ook aangekondigd voor eind deze maand. Ik stond vooraan om die te bestellen, en met mij vele anderen. De game heeft digital only eigenlijk underpeformed in sales, ik ben heel benieuwd wat fysiek gaat doen.

Maar voor mij ook, een console zonder fysiek komt er niet in.
er is geen gezonde concurrentie
het is juist omgekeerd omdat er zo weinig fysieke game winkels zijn is er daar nul concurentie. Nooit geweest en zal er nooit zijn.
Online echter is het simpel oim van gelijk welke site te bestellen en is er dus grote condurentie.

Als ik steam open zie ik reclame voor xcom2 , een oude game die idd nog 50 euro kost.
Online vind ik dat terug voor 2 tot 10 euro.
Omgekeerd? Nee hoor. Op de PS5 kan ik alleen spellen kopen van Sony, en op de Xbox alleen van MS. Niks concurrentie.
Die even duur zijn in game mania als ik zo snel eens zie.
2e hands vind je heus net zo goed op andere manieren.
Online alleen voor de pc, online voor consoles is dat er niet. Ps store is de enige waar je online je games kan halen. Daar is 0,0 concurrentie.
dat weet je als je een console koopt
Jij zegt:
Online echter is het simpel oim van gelijk welke site te bestellen en is er dus grote condurentie.

Ik zeg die is er dus alleen voor de pc. Dus jouw stelling klopt niet.
Ik haal regelmatig games bij een kringloop. Voor Ps4 en Xbox X. Ik lag de ballen uit mijn broek, betaal hoogstens een euro per game.
Voor jou misschien.
Voor de markt.
Maar die downloadstores zijn eigenlijk alleen goed voor de consolefabrikant en niet voor ons als consument, dus ben ik niet van plan daar games te gaan kopen.
Als PC-speler koop ik mijn spellen bij voorkeur bij GoG. Tevens archiveer ik de offline installers en patches. Juridisch gezien koop je daar een licentie. Effectief gezien heb je een stukje eigendom dat niet weggenomen kan worden enkel omdat één of andere MBA tot de conclusie komt dat het benadelen van de betalende klant winstgevend is.

Single player en self-hostable multiplayerspellen op Steam kraak (waar nodig) en archiveer ik. Spellen met onnodig zware beveiliging (zoals Denuvo) koop ik niet, maar hebben gelukkig ook niet mijn interesse.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 oktober 2024 11:07]

Je kan digitale games bij PlayStation delen met anderen, zelfs buiten het huishouden. En die kan je dan ook tegelijk spelen.

Toch beter dan fysiek.
Als je de keuze hebt wel ja, PC-games is bijna enkel nog digital only en als het al op een schijf is dan is het eigenlijk alsnog een download en voor altijd aan je account gekoppeld. Niet door te verkopen dus geen nut om het fysiek te hebben. Mijn PC heeft al 10+ jaar geen DVD/BR drive om die reden, het voegt niks toe.

Op consoles koop ik juist wel het liefst de schijfjes want daar kan je ze (nog) wel doorverkopen en/of uitlenen en/of weggeven.

Komt ook omdat je op de PC echt heel vrij bent waar je wat koopt en soms ook nog voor welke launcher (Epic of Steam bijv). Die vrijheid mis ik op de PS5 met digitale games, en ik ga liever niet gedwongen gebruik maken van Stores (net als op smartphones, daar koop ik ook zo min mogelijk).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 oktober 2024 11:17]

Klopt. Daarom moet de EU met wetgeving komen dat spellen die je digitaal koopt eigendom zijn en in de oneindigheid, of voor live games een redelijke termijn (zeg 5 jaar) speelbaar blijven. Én het recht om te resellen.
Dan zou ik er geen problemen mee hebben.

Tot die tijd is het bij mij thuis alles fysiek, of op Steam/GoG.

Echter te duur ben ik het niet mee eens. Spellen zijn al superlang dezelfde prijs, omdat mensen niet meer willen betalen. Dit is een goede oplossing voor games en uitgevers, maar dan moet het wel net zo eerlijk als een fysieke kopie.

[Reactie gewijzigd door Dekar op 10 oktober 2024 11:37]

Het zou mijn niks verbazen als de volgende generatie consoles enkel nog een HDD heeft en geen schijfjes meer slikt.

Hetzelfde voor PC's. Laptops hebben ook al een tijdje geen dvd drive meer. Je kan het er mee eens zijn of niet maar over 5/10 jaar is er geen 1 game meer te krijgen op een fysiek medium denk ik. Hoogstens speciale collector edities van 200+ euro.

Dan kan je natuurlijk de keus maken om enkel oudere games te blijven spelen, maar je eerste opmerking 'voor jou misschien' geld denk ik dan vooral voor jou ;) de rest van de wereld die wel nieuwere games wil spelen zal vanzelf mee moeten.
Maar nu beschrijf je wat jij graag zou willen zien.

De markt toont echter aan dat de downloadstores het gewoon gaan winnen, want de verkopen lopen daar alleen maar op terwijl de ene na de andere fysieke winkel omvalt. Op de PC is fysiek gewoon dood en op consoles loopt het ook rap terug - veel games krijgen al niet eens meer een fysieke release, of alleen via publishers die zich vooral richten op verzamelaars en dan kleine oplages produceren.
Als de wens steeds sterker naar voren komt dat licenties doorverkocht kunnen worden en alle partijen er aan kunnen verdienen onder het mom van "service verlening", zou ik het nog wel kunnen zien gebeuren. Wellicht iets naïef, maar toch.
Hun tweede hands games waren ook al prijzig.
Als je tweedehands games moet controleren en aanbieden met garantie is dat gewoon werk wat tijd kost. Ook al krijgen winkelmedewerkers minimumloon is het domweg niet mogelijk dat veel goedkoper te doen.
Hoezo kun je die games niet uitlenen? je kan toch je steam account laten gebruiken? :o
Je hebt gelijk wat de meeste stores betreft maar de uitzondering is GOG die:

- DRM vrij verkoopt
- offline installatie bestanden beschikbaar stelt voor Windows en als er support is macOS en Linux
- samenwerkt met developers om oudere titels speelbaar te maken op moderne systemen

Dus niet alles wat digitaal is is evil. Ik heb Valve ook eens horen zeggen (heb de bron niet nu paraat) dat mocht er aanleiding zijn dat Steam er uit zou gaan ze er alles aan zouden doen om het lokaal installeerbaar te maken. Ik zie nog niet zo goed hoe ze dat willen doen maar de intentie is er.
Het is al mogelijk om binnen je LAN een Steam server op te zetten, waarvan je dan kunt downloaden.

Dit wordt vaak gebruikt bij grote LAN parties en dergelijke zodat de internetverbinding niet volgetrokken worden door iedereen die games aan het downloaden is, die komen dan van de lokale steam proxy.
er is geen gezonde concurrentie en betaalt dus altijd teveel
Digitaal zijn ze ontzettend vaak in de aanbieding en vaak goedkoper dan fysiek. Heb de indruk dat je fysiek vaak teveel betaalt. Daarbij koop je fysiek tegenwoordig ook niet meer dan een key of een fysieke sleutel, de rest van de game moet je nog digitaal binnenhalen met (day-1) updates.
en het ergste is nog, als ze om een of andere reden je account blokkeren ben je letterlijk alles kwijt.
Maar hoevaak gebeurt dat en welk belang hebben 'ze' hierbij? Als je huis afbrandt ben je al je fysieke games kwijt maar is je online collectie nog gewoon intact. Gelukkig gebeurt ook dat niet zo vaak.
Je kunt ze niet uitlenen
Jawel. Ik deel mijn hele (xbox-) library met mijn broertje 50km verderop, en hij met mij. Idem voor ons gamepass-abo. En wil ik het met een ander dan m'n broertje delen dan kan dat ook.

[Reactie gewijzigd door B Tender op 10 oktober 2024 13:37]

Games waren gewoon te duur.
Ja, zowel nieuw als 2de hands was gewoon te duur. Ik hoef echt niet de goedkoopste prijs te betalen voor een game, maar regelmatig gehad dat de 2de hands prijs van een game bij de GM slechter was dan de nieuwprijs van dezelfde game bij bol oid, laat staan in vergelijking met marktplaats.
Tja. De huur en werknemers moeten toch betaald worden. De markt is gewoon op met digitale distributie. Het gros heeft geen tijd om met een uurtje extra winkelen een 10tje te besparen. De doelgroep is grotendeels volwassen geworden.

Wellicht had je nog wat kunnen innoveren met het werkelijk kunnen proberen van alle games in de winkel voor een klein bedrag zodat je het later thuis digitaal kan aanschaffen als het bevalt. Soort demo, maar dan zonder beperkingen en aparte benodigde SW dev. Maar dan moeten de uitgevers ook maar net willen meewerken.
Mensen kijken online en bestellen dan. Naar een winkel gaan kost meestal meer tijd.
Ja in deze handel moet je dynamisch prijzen, op basis van de nieuwprijs elders. Verder is marktplaats natuurlijk ook een stevige concurrent als je bereid bent iets meer risico te nemen of iets langer te wachten.
Nieuwe game 80 euro. Elders 65 euro.
Inderdaad. Paar keer gehad bij de winkel in Utrecht. Dan was een spel bij Mediamarkt zo minimaal 5 euro goedkoper of zelfs meer. En Mediamarkt zit 2 minuten lopen verderop.
Deze keer wel, maar dat is natuurlijk een beetje kortetermijndenken. MediaMarkt geeft die korting waarschijnlijk alleen maar omdát die winkel er zit. Als die eenmaal vertrokken is omdat het allemaal niet meer rendabel is, hoef je er niet op te rekenen dat (die) MediaMarkt de prijzen net zo laag houdt. En maakt het werkelijk uit als je €5,- meer uitgeeft aan iets waar je hopelijk langere tijd plezier van hebt? Koop desnoods drie in plaats van vier spellen, dat gaat voor het plezier op de lange termijn echt geen groot verschil maken.
Klopt. Normaal vind ik zo'n verschil peanuts en de concurrent niet die dag in de buurt zit dan zou ik hem ook kopen. Dan doe ik niet de moeite. Nu was de afstand/tijd miniem. Nu GM weg is, ga ik MM wel vergelijken met webshops. Dan wordt de kans kleiner dat MM altijd de winnaar wordt.

En als GM geen keten was geweest maar een lokale winkel dan accepteer ik het duurder zijn. Dan gun ik die zaak de klandizie. Witgoed/bruingoed koop ik meestal hier bij een lokale zaak. Mede ook voor de service als er wat is.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar fysieke spellen. Ondanks dat het tegenwoordig niet meer is dan een hoesje en schijfje/cartridge zonder boekje is het toch leuk om iets fysieks neer te kunnen zetten. Game Mania was gewoon veel te duur. 2e hands games kostte daar vaak evenveel als een nieuwe variant elders...dan doe je dus iets fout.
Ze doen niets fout, ze leunden gewoon op doelgroep mensen die niet slim waren, op deze manier konden ze werknemers en huur winkel betalen. Blijkbaar die doelgroep mensen die niet slim waren zijn sneller slimmer geworden en toen kon de winkel niet meer volhouden. Failliet.

[Reactie gewijzigd door cem. op 10 oktober 2024 13:31]

Als je failliet gaat doe je toch iets fouts lijkt mij.
Dus om te zeggen dat ze niks fouts doen lijkt mij een beetje apart. Als ze niks fouts hadden gedaan, bestonden ze nu nog of hadden ze er gewoon een einde aangemaakt en al hun schulden afbetaald. Nu kunnen ze dat niet en worden er mensen/bedrijven financieel benadeeld, vandaar ook die failliet verklaring. Men kon de schulden niet meer voldoen. Ze deden dus iets fouts.
Ik vind het kopen van een doosje met key dan eigenlijk wel weer het toppunt van sufheid. Tuurlijk, ik begrijp dat je iets van een display-piece hebt maar verder is het net zo digitaal als een normale digitale aankoop. Het is, eenmaal gekoppeld, niet meer te verkopen of uit te lenen en dat was het dan.

Waar ik kan, voor de Switch, koop ik alles fysiek. Juist ook vanwege het uitlenen en kunnen doorverkopen. Tuurlijk zullen sommige games nooit verkocht worden, Zelda's of Mario Kart bijv. Maar ik heb al wel eens wat spelletjes 2e hands gekocht, uitgespeeld en weer opnieuw verkocht. Heb je toch de ervaring en uiteindelijk heb je dan maar een fractie betaald van de anders nieuwprijs of de aanbiedingsprijs. En de aanbiedingen op games in digitale stores is ook niet altijd je-van-het. Bij Steam of Epic of Ubisoft heb je nog best wel eens goede acties. Maar ik vind de aanbiedingen in de Nintendo Store doorgaans niet echt bijzonder te noemen.

Bij Microsoft heb je dan nog weer de optie om een abonnement te nemen en kan je zoveel games spelen als je wilt (binnen wat mag) waar ook gewoon allerlei nieuwe titels onder vallen. Dat concept is opzich wel prima, maar dan lap je op jaarbasis toch ook al snel €150,- wat dan neer zou komen op 2-3 nieuwe spellen of een zwikje 2e hands spellen. En de vraag is of je ook al die spellen wel had gekocht als je dat abonnement niet hebt...
Ik denk dat we wel steeds meer die kant opgaan mbt de abonnementen. Je ziet het al met streamingdiensten voor video en muziek (gebruik zelf ook Spotify en via familie Netflix) maar tel alles maar eens bij elkaar op wat je per maand uitgeeft. Dat is toch best wel wat.
Maar ik vind de aanbiedingen in de Nintendo Store doorgaans niet echt bijzonder te noemen.
Nintendo prijst games van 60 euro regelmatig af naar 40 (vnl rond de zomer en kerst). Daarnaast zijn er genoeg derde partijen die spullen veel verder afprijzen, er zijn genoeg pareltjes te vinden die regelmatig onder de 10 euro komen.
Het is ook wat niche inderdaad, een bedrijf als CeX pakt het een stuk breder aan. Tweede hands electronica met garantie. Scheelt soms een flinke dut, het maakt mij persoonlijk weinig uit dat een switch controller krassen heeft, zeker als dat de helft van de prijs is van een nieuwe.

Zelfde voor mijn partner, die graag een smartwatch wou om dingen te meten tijdens het slapen. Dat dat ding bekrast is en het niet langer dan 12 uur volhoud op de batterij is maakt bijzonder weinig uit.
Ik heb met een gamewinkel eigenaar gepraat recent die het voorraad even bekeek van een filiaal dat geveild zou worden. Je koopt als het ware hun probleem op.

Los van het pand waar je mee zit, zit daar niche merchandise troep zoals Barbies(?), raar League of legends merchandise en etc. waarbij je gewoon snapt waarom zo'n keten het niet meer gaat redden.
Voorbeeld: Ze verkopen funko POPs, maar er is niet genoeg keuze, want het is geen speciaalzaak ervoor.

Ze hebben van alles nog wat, het minimale ervan wat meestal gewoon rommel wat is en niet verkocht kan worden.

Al het voorraad kun je gewoon makkelijk bij distributeurs (nieuw) halen en het oud 'kelder' spul neemt het game mania personeel gewoon (terecht) zelf mee, dus dat zul je ook niet tegenkomen als mensen daar zitten op te azen. Dat heb ik ook meegemaakt met intertoys filialen 6 jaar terug, het personeel vond ineens oude ex-demo modellen van gameboys / DS, ik mocht een gameboy color meenemen omdat ik het personeel daar toevallig ken en ik altijd een leuk praatje met ze heb, maar de rest nam de teamleider zelf mee :)
Gamemania ging vooral plat vanwege de hoge prijzen.
Ik koop bijna al mijn PS5 games fysiek. Bijna altijd goedkoper dan in de PS Store en ik kan ze doorverkopen als ik er klaar mee ben.
Wellicht dat een zaak Variaworld er ook games bij kan gaan doen. Zo doen buiten lp's en cd's toch ook al Films. Ze hebben ook drie filialen met Utrecht als meest centrale in Nederland.
Gamemania was wel meer dan alleen games verkopen en om dat nu niche te noemen is wel overdreven. Er waren ook 2e hands consolegames en consoles, merchandise, TCG en board games. Winkels met dit soort aanbod verdwijnen helaas uit het straatbeeld omdat webshops die producten vaak voor scherpere prijzen kunnen aanbieden.
Ik last dat bepaalde winkels franchises zijn en dus onder eigen naam verder zullen gaan. Ze gaan dus niet allemaal dicht, maar het merk bestaat straks niet meer.
Ik liep afgelopen zaterdag door leiden heen en de Gamemania daar is open onder een andere naam.
Ohana games, ook in de winkel nog veel van Gamemania te zien zonder de naam te noemen.
Heette die in Leiden Ohana? Die in Katwijk ook. Vraag me af of het dezelfde eigenaar is of dat misschien verschillende franchisenemers samenwerken.
Oud medewerker hier. Is inderdaad dezelfde eigenaar.
Wat gek, hoe zit dat precies in elkaar dan? Dezelfde eigenaar kan denk ik moeilijk de voorraad kopen van z'n eigen failliete bedrijf en dan een nieuw bedrijf beginnen die hetzelfde doet in hetzelfde pand?
Als franchise ondernemer ben je in principe gewoon "pietje B.V." en koop je (meestal) je voorraad (en marketing materiaal en naamrechten, etc.) in bij het moederbedrijf. De voorraad in de zaak is in principe gewoon van jouw Pietje B.V. en niet van het moederbedrijf. Hoe dat verder zit met facturering/creditering etc. kan verschillen per constructie, maar als franchise bedrijf ben je niet een veredelde bedrijfsleider maar echt wel een ondernemer (in de meeste gevallen). Hoe dat bij Game Mania precies werkte heb ik geen kennis van.

[Reactie gewijzigd door Razwer op 10 oktober 2024 14:40]

Bij Game Mania werkt het inderdaad op deze manier.
Goed om te weten, dan ga ik er de volgende keer dat ik er ben weer langs.
Vraag me alleen af hoe goed zo een winkel het dan doet, de formule was schijnbaar niet een groot succes en ze zullen nu een eigen voorraad moeten gaan aanleggen. Inkopen lijkt me een stuk lastiger als je gewend bent dat je franchise "verlener" (kom even niet op de naam) dit voor je doet en eventueel zelfs herverdeeld waar nodig...
Volgens mij is het niet zo dat je als franchisenemer zelf geen voorraad moet inkopen, dat zal wellicht goedkoper zijn doordat je gezamenlijk inkoopt.

En kans bestaat dat het los van de franchise, op die specifieke locatie, wel goed loopt. Omdat daar simpelweg meer vraag naar is, maar het zal vast geen booming business meer zijn...
Volgens mij hebben zulke winkels niet veel stock die ze betalen, naar wat ik weet is het de leverancier die de games komt leveren. Na verkoop van een spel krijgt de leverancier zn deel end e winkel uitbater zen deel.
Interessant, maar wie is dan de leverancier? Nintendo of distributeur daarvan? Of was dat GameMania de "holding"?
Neen, naar mijn weten zijn er distirbuteurs die instaan voor 'merken' in landen/eu die de distributie etc op zich nemen.

Wanneer games neit verkocht raken dan kost dat de winkel niks.
Ze zullen zich vast minder gaan richten op nieuwe game releases. Want daar is de concurrentie toch moordend. Ik verwacht dat ze eerder zullen inzetten op retro, misschien nog steeds het opkopen van consoles/games van consumenten en wellicht wat gaming merch. En die troep zoals funkopops.
In Utrecht was de winkel op Hoog Catharijne afgelopen zaterdag dicht. Dus vermoedelijk geen franchise-winkel.
Met heel veel briefjes dat ze tijdelijk gesloten waren, denk dat ze nu tijdelijk wel kunnen doorstrepen.
Vond het daar eigenlijk een slechte locatie, Mediamarkt zit een klein stukje verder, daar konden ze het al niet winnen op prijs. Bleef alleen de merch over, alleen hadden ze daar eigenlijk te weinig voor om echt op te vallen.
Vergeet niet 2e hands, want IMHO was dat het enige dat nog interessant was aan die winkels, maargoed, op marktplaats ben je vaak een stuk goedkoper uit.
Om eerlijk te zijn, was Nedgame ook vaker goedkoper met 2e hands dan dat GM dat was.
Ik heb eigenlijk daar nooit een game gekocht (behalve dan Horizon Forbidden West omdat ik alleen mijn PS5 als bundel daar kon kopen). Mijn vrouw heeft daar alleen een Pokemon autocatcher gekocht en een handtas.
En zo eigenlijk in mijn complete kennissenkring, ik ken eigenlijk niemand die er dingen kocht, wel bij andere zaken en online, maar eigenlijk nooit bij GM.
Och ik kocht nog wel eens een 2e hands PS3 game ofzo.
Volgens mij was dit zo voor de winkel in Maastricht! Als ze het gaan doen ga ik er zeker vaker een spel kopen :)
Ergens toch jammer, ondanks de toch zeker aanwezige minpunten die anderen ook al noemen. Het was in zekere zin de laatste grote game keten, dus het is toch wel het einde van een tijdperk.

Nooit meer pre-orders afhalen, graaien in de voordeelbak of praten met een echt mens over je eventuele aankopen... :( :'(

Ook zonde van mijn nog opgespaarde punten, die nu dus allemaal vervallen, tenzij ik ze nog bij GameMania België kan gebruiken, maar dat zal wel niet.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 10 oktober 2024 10:00]

Misschien niet zo groot als Gamemania. Maar mocht je er één in de buurt hebben, of in de buurt zijn van; loop dan eens bij Nedgame naar binnen. Veel leukere winkels om te bezoeken dan Gamemania.

https://www.nedgame.nl/onze-winkels/
Thanks, maar die kende ik uiteraard al en ik bestel er ook regelmatig, alleen uitsluitend via online en als oudere gamer heb ik toch nog wel een band met fysiek ergens heen gaan, alleen geen enkele van de Nedgame vestigingen is in mijn buurt, dus een winkel binnenstappen is er helaas niet meer bij.
Wij kopen al onze fysieke PS games tijdens promoacties of net na de feestdagen bij uitverkopen in de Carrefour te Burcht of Mediamarkt en Fnac te Antwerpen. Die zijn daar altijd al veel goedkoper geweest dan GameMania. En die verkopen daar trouwens nog altijd heel wat fysieke games, omdat disc games voor playstation nog steeds populair blijven en goedkoper is in prijs.

Strategie van SONY voor de PS5 .. €120 bijvragen voor de discdrive om mensen te beletten dat ze dit zouden aankopen en op die manier kunnen ze hun klanten in hun te dure onlinestore gevangen zetten.

Wel ja, dat is ook een soort van klantenbinding neem ik aan ... :D


..

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 10 oktober 2024 11:15]

I know. Daarom zei ik ook aan het einde "maar dat zal wel niet." ;)
Kijk even op hun website, dan zie je dit.

Als u nog een voorschot, kadobon of digitaal tegoed heeft die haar oorsprong heeft in de Game Mania webshop in België of Nederland kunt u een vordering indienen bij de curator. De kans dat daarop een uitkering kan plaatsvinden is vooralsnog erg klein.

Waarschijnlijk dus gewoon alles kwijt, net zoals alle mensen die daar nog cadeaubonnen hadden van geannuleerde orders of voor pre-orders en orders hebben betaald.
Ja, zoiets dacht ik al. Het was ook meer iets wat me ineens te binnen schoot en ik had ook niet heel veel punten meer over, maar meestal was het wel goed voor een kleine korting op iets dat ik kocht. Ik maak me er dus niet al te druk over, wat voor mij betekent dat ik het voor zo'n kleinigheid teveel moeite vind om dit nog aan te gaan kaarten bij een curator, maar toch bedankt voor het meedenken. :)
Blijf het jammer vinden, ondanks dat ik er zelf aan heb bijgedragen dat ze failliet zijn door daar niet meer te kopen.

Ik vind de digital only beweging achter specifiek consoles niet zo fijn. Ik wil een ouderwets hoesje hebben met een disc erin die ik altijd kan blijven spelen, zonder afhankelijk te zijn van licenties of online servers. Ook het risico omtrent eventuele hacks is iets wat vaak vergeten wordt. Ik koop al mijn games tweedehands en games die ik wil houden, verkoop ik niet door. Mocht het ooit mogelijk worden om digitale gamelicenties door te verkopen - ik begreep dat daar wel naar wordt gekeken - dan zou ik het eventueel willen overwegen.
Tegenwoordig moet je een disc game toch ook nog installeren op je console met een berg updates, logins etc? Daarbij heb je met disc based twee andere problemen, je bent gelimiteerd aan de opslag van de disc en optische media zijn gewoon traag. Een PS5 heeft niet voor niets een snelle SSD, lange laadtijden omdat alles optisch ingelezen moet worden wil ook niemand meer hebben.
Een PS5 heeft niet voor niets een snelle SSD, lange laadtijden omdat alles optisch ingelezen moet worden wil ook niemand meer hebben.
Die traagheid is niet relevant als je de game installeert natuurlijk, daarna moet de disc alleen nog erin om te bewijzen dat je dat spel (nog) hebt, en doet de snelheid er niet meer toe.
Dat ligt er een beetje aan. Voor zover ik weet kun je vrijwel iedere Nintendo Switch game gewoon oflfine spelen zonder te hoeven updaten. Vaak staat er wel een update klaar maar die is niet verplicht, het hele spel staat op de cartridge.

Bij PlayStation 5 moet er vaak wel een installatie plaatsvinden, of hij dan de files van de cd naar de PS5 kopieërt óf van internet nieuwe bestanden download weet ik niet.

[Reactie gewijzigd door Roerdomp op 10 oktober 2024 12:41]

Ik heb de fysieke versie van Cyberpunk 2077 op de series X. Was snel geïnstalleerd en loopt als een trein.
En over honderd jaar kijken ze er meewarig op terug. Waarom langzame schijfjes kopen die je kwijt kan raken, die updates nodig hebbem en die ruimte innemen. Zo onpraktisch allemaal ;)

Het is maar wat je gewend bent. Ik ben al jaren volledig digitaal en ik mis het absoluut niet.
Ik betaal graag niet te veel. En met de monopolies die er op licentievlak zijn (consoles), vind ik het merkwaardig dat consumenten zich niet bewust zijn van de risico’s.
Aanbiedingen zat op steam en gog en alle andere stores. Het enige wat je nodig hebt is geduld.

En risico's? Het leven zit er vol mee, ik vind deze dan niet zo ernstig. Over 30 jaar kan ik misschien geen spellen van nu meer spelen. Soit, dan speel ik gewoon wat er dan beschikbaar is.
zijn ook veel te duur.
Kunnen onmogelijk die prijzen hanteren tegenover online shops.
Hun tweedehands games zijn ook veel te duur, vond dat altijd wel een top concept maar vaak alsnog te duur.

Ik vind dat ze nog een lange adem hebben gehad.
Ik liep af en toe een rondje, maar moest eigenlijk altijd een verbaasde lach inhouden. Vooral de 2e hands prijzen waren soms absurd (zeker die van Nintendo, maar dat is wellicht ook meer een Nintendo probleem). Het loonde voor mij totaal niet om daar fysieke releases te kopen.
Ik denk dat voor dit soort tweedehands stores het oude videotheekconcept misschien nog wel het beste werkt. Of een bedrag om een game een x aantal dagen te huren, of een vast bedrag per maand om onbeperkt een aantal games tegelijk te kunnen huren.
Je bedoelt zoals Xbox game pass dat ik vanuit mn luie stoel direct kan bestellen? Geen idee waarom iemand daarvoor nog naar een stenen winkel zou gaan...
Afhankelijk van de locatie van de winkel denk ik dat er genoeg mensen zijn die graag fysiek iets willen, of voor oudere systemen. Tuurlijk het gros kan digitaal, maar ALS je zo'n soort keten in stand wil houden dan is een abo/huur constructie denk ik beter dan verkoop en terugkoop.
Jammer, waren leuke zaken om even door te lopen. maar dat is het juist net - even doorlopen is niet hetzelfde als kopen, wat waarschijnlijk minder en minder gedaan werd.
Jammer maar te verwachten als veel gaming-platforms het online kopen van games aanbieden en het gemak waarmee dit gaat. Ook was game-mania niet altijd de goedkoopste.
Voor ik wat online koop kijk ik hier altijd in de stad bij gameshop twente of ze daar geen goedkopere variant hebben liggen.
Paar keer naar binnen geweest bij Game Mania, maar verbaasd me niet dat het over de kop gaat. Waardeloze winkels zonder sfeer.

Bovendien ook altijd duurder of iets niet op voorraad en ja, dan gaan mensen de weg van de minste weerstand kiezen: online.

Winkelstraten zijn toch op de retour en dus ook dit soort ketens, omdat het zo specifiek is. Ik zal er niks aan missen, maar voor de mensen die op straat komen is er gelukkig voldoende werk.
Qua personeel was het wel wisselend. Rotterdam Centrum altijd leuk geïnteresseerd praatje gehad met de medewerkers daar.
Die in Vlaardingen was blij dat ze je geld hadden en je weer weg ging. Kwam geen woord uit.

Toen ik nog in Rotterdam werkte dus wel regelmatig even langs en ook wat gekocht. Pre-orders stonden daar ook vaak al klaar, maar uiteindelijk ook wel duurder dan andere winkels waar je die spellen kon halen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.