Instagram krijgt strengere regels voor AI-seksueel getinte beelden

Facebook en Instagram krijgen strengere regels rondom zonder toestemming door AI gegenereerde seksueel getinte beelden. Tot nu toe moest dat denigrerend zijn om tegen de regels te zijn, maar nu is het voldoende als het zonder toestemming is gemaakt van degene die is afgebeeld.

Moederbedrijf Meta, dat Instagram, WhatsApp en Facebook heeft, volgt de bevindingen van het eigen Oversight Board. Die heeft bepaald dat de regels rondom AI-beelden niet eenduidig of duidelijk waren. Zo zeggen de voorwaarden nu dat het moet gaan om denigrerende beelden, maar volgens het Oversight Board hoeven de beelden niet denigrerend te zijn om grote impact te hebben op degene die zonder toestemming is afgebeeld.

Ook adviseert het Oversight Board om de bewoording en classificatie aan te passen. Zo vermelden de voorwaarden dat het gaat om een photoshop, maar dat is te specifiek volgens de toezichthouder. Ook valt het nu onder de regels voor pesten, maar het zou moeten vallen onder seksuele uitbuiting. Het Oversight Board nam de regels onder de loep aan de hand van twee casussen. Eentje ging om een publiek figuur uit India, de ander uit de VS.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

25-07-2024 • 18:33

72

Reacties (72)

Sorteer op:

Weergave:

Porno is toch sowieso verboden op FB en Instagram?
Instagram zit er gewoon vol mee hoor. Al meerdere accounts gereport met als resultaat dat de account “geen regels schendt”. En dan heb ik het over content waar subtiel alles is te zien inclusief borsten en gaten onbedekt.
haha,

Ja, het lijkt wel dat men overal voor moment aan het kijken is hoe ver ze kunnen gaan om de regels te omzeilen,

Zoals op youtube, al die "informatieve films ivm doorkijk kleding, dry/wet T-shirt "test" en de topper die "borstvoedingstutorials" , om je krank te lachen, die filmpjes beginnen altijd met een disclaimer dat het puur educatief is en geen sexuele of erotische bedoelingen hebben LOL, ik denk als je dat al eerst moet zetten dat je heel goed weet waar je mee bezig bent :) :)

Ik weet echt niet waarom het youtube algoritme mij altijd al die filmpjes voorschotelt, maar meh, wie ben ik om dit erg te vinden :) :) :)
Ik weet echt niet waarom het youtube algoritme mij altijd al die filmpjes voorschotelt, maar meh, wie ben ik om dit erg te vinden
Omdat je als man erop klikt. Gozer toch 😂🤣 (Als je wil dat het algoritme het niet meer toont moet je stoppen om erop te klikken)
Een keer je kijk geschiedenis wissen in YouTube doet ook wonderen. Ik heb vaak dat als ik een bepaalt topic interressant vind, ik elke keer dezelfde dingen krijg te zien als ik er op loop te zoeken. Na het wissen van de kijk geschiedenis krijg je ineens hele andere dingen.
ok , ik denk dat de meeste mensen hier niet begrijpen dat ik dit dus grappig bedoel en heel goed weet hoe dat algoritme werkt :)

was blijkbaar niet duidelijk genoeg met al mijn smilies :) :)
Ik moet ook altijd lachen als mannen gaan klagen dat feed x vol met seksueel getinte zaken zit, dat doe je toch echt zelf 🤣
Inderdaad 😂🤣
Als je een borstvoedingstutorial al als erotisch ziet dan heb je of een kink (wat helemaal prima is!), of je sexualiteit is te lang onderdrukt geweest (dan hoop ik dat je in gelegenheid komt daar vrijer mee om te gaan en gelukkig te worden). Soms is een borst gewoon een borst.
lol, ik denk dat je niet weet welke filmpjes ik bedoel,

Niks mis met borstvoeding , en zeker niks mis met instructiefilmpjes (zou handig geweest zijn 18 jaar geleden toen mijn vrouw bij onze eerste daar wel wat problemen mee had)

Maar deze filmpjes die ik bedoel zijn gewoon 100% gemaakt door het "onlyfans" type vrouwen die gewoon een andere afzetmarkt zoeken en dus manieren gevonden hebben om de "no porn/sex" rules van youtube te omzeilen :)

Ik denk dat de meeste mensen hier niet echt begrijpen dat ik hier niet echt serieus "klachten" heb. (zou denken dat die 5 smilies wel duidelijk waren :)
Je smilies waren zo veelvuldig toegevoegd dat ik even dacht dat je een gniffelende tiener bent die helemaal blij wordt van een tiet. Ik had je ironie niet uit het bericht ogemaakt :)
Goh,

Mijn vrouw zegt wel dat die gniffelende tiener er zeker nog is, maar ik vind dat goed héé :) je bent maar zo oud als je je zelf voelt haha :)

Ben ook nog een oude gamer, en dat wil ik niet veranderen, want het is zoals ze zeggen, je stopt niet met gamen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met gamen :) :)
Ik heb je ironie wel begrepen, dus negeer het vooral.
Ik weet echt niet waarom het youtube algoritme mij altijd al die filmpjes voorschotelt,
hierom
maar meh, wie ben ik om dit erg te vinden :) :) :)
Vroeguh ging je hiervoor naar de bieb. Dat kreeg je namelijk niet uitgelegd op school.

Er valt veel uit te leggen tussen bergen en dal. Als de boel maar redelijk af te schermen valt voor je de jeugdigen onder ons.
Ook FB is hieraan schuldig, melden is compleet zinloos |:(
Yep, facebook is net zo erg.
Rapporteer je het dan "hier worden geen regels geschonden" vaak al binnen enkele seconden.

Je maakt mij niet wijs dat daar ook maar een mens naar kijkt die rapportages.
Die zijn allang wegbezuinigd.
Instagram zit er gewoon vol mee hoor. Al meerdere accounts gereport met als resultaat dat de account “geen regels schendt”. En dan heb ik het over content waar subtiel alles is te zien inclusief borsten en gaten onbedekt.
Omdat enkele jaren geleden de regels zijn veranderd nadat massaal feministen begonnen te klagen waarom ze hun tepels niet mochten laten zien en dat we zogenaamd allemaal preuts en puriteins waren.

Nu mogen dames hun tepels tonen op Instagram, of in ieder geval wordt het getolereerd door schare doorzichtige kleding en wat dan ook. Het is inderdaad softcore geworden.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 26 juli 2024 01:12]

Reclame voor de onlyfans pagina voor vele, daar teert Instagram goed op
[...]
Omdat enkele jaren gelden de regels zijn veranderd nadat massaal feministen begonnen te klagen waarom ze hun tepels niet mochten laten zien en dat we zogenaamd allemaal preuts en puriteins waren.

Nu mogen dames hun tepels tonen op Instagram, of in ieder geval wordt het getolereerd door schare doorzichtige kleding en wat dan ook. Het is inderdaad softcore geworden.
En terecht, als "wij" mannen met alleen een zwembroek op Instagram mogen dan moeten vrouwen diezelfde rechten hebben!
En terecht, als "wij" mannen met alleen een zwembroek op Instagram mogen dan moeten vrouwen diezelfde rechten hebben!
Ik ben niet preuts ofzo maar ik vind dit niet bevorderlijk voor tieners en vooral jonge tieners dan Instagram verslaafd worden ofzo. Het is voor de maatschappij niet echt bevorderlijk om softcore of porno te gaan promoten.

Wat mensen op een naaktstrand doen mogen ze zelf weten maar het zou goed zijn als we met zijn allen gezond verstand gebruiken.
Wat is je motivatie om het te melden? Geweld snap ik maar een beetje bloot doet toch niemand kwaad?
Kan alleen kiezen voor naaktheid, wat in het algemeen al verboden is, tenzij…(vul hier in vele uitzonderingen waar vele mensen over de grens gaan)
Maar dit zijn een van de vele profielen die OF alleen maar promoten. Maar de reports gaan echt over helemaal naakt zijn ook al is het maar een halve seconde in de reels. Dus borsten en edele delen volledig zichtbaar en zeker niet in een kunstzinnige houding en zonder doorzichtige bedekking.

[Reactie gewijzigd door akaash00 op 25 juli 2024 21:15]

omdat de regels bullshit zijn en dat het met 2 maten word geregeld.
schrijf maar iets met als opmerking mooie kont heb jij...of zie poes net niet. Dan krijg jij al een waarschuwing en de 2de of 3de account block voor 180 dagen of permanent.
Nou, je wordt wel snel geblokkeerd op Instagram. Veel mensen die ik ken hebben diverse accounts om die reden omdat ze bijvoorbeeld aan exotische optredens doen.

Ze zouden het gewoon moeten doen als bij reddit, dat je zelf posts aan kan merken als nsfw en dat gebruikers kunnen kiezen of ze die willen zien of niet. Klaar.

Op Reddit heb je de hardste exhibitionisten groepen die het puur voor het plezier doen (al wordt er helaas wel steeds meer OnlyFans gepromoot) maar niemand heeft er op die manier last van.
Dit is dus interessant. Waar eindigt kunst, en begint pornografie.

Ik zou stellen dat een subtiele tepel, niet gelijk staat aan pornografie. Het kan tevens ook geen van beide zijn, maar om alles als pornografie te labelen is ook raar.

Tevens is ook de vraag of dit niet gewoon heel preuts is. Ga je op de site van Wehkamp kijken, dan zie je ook zo tepels, en dan kan je zeggen dat dit niet seksueel is, maargoed als jonge jongen wist ik de Wehkamp en de Neckermann toch echt wel te vinden.

Ik heb er begrip voor dat niet iedereen dit wilt zien, en ik zou persoonlijk het ook prima vinden dat bij dit soort foto's, dat of die persoon, of die specifiek foto's, gemerkt worden als potentieel 18+.
Je kan ook voor verbieden gaan, maar ik blijf er wel bij dat een tepel geen porno is.
Klopt, heb ik zelf ook ervaren. En de goeie mensen krijgen wél op hun donder. Vanmorgen zelfs nog meegemaakt, al is het dan op een iets andere plek. Ik had in de Apple App Store geschreven dat ik de Lidl Plus-app een topapp vond en gaf netjes als tip dat ik het fijn zou vinden als er ondersteuning voor het donkere thema zou komen. Maar mijn review is verwijderd, omdat het niet aan de richtlijnen voldeed. En ondertussen staan er in de App Store wel allemaal reviews met het k-woord en weet-ik-het-allemaal en die worden niet verwijderd, ook niet na ze gemeld te hebben.

En ook op Instagram, YouTube en Reddit al meegemaakt dat alles en iedereen wat/die de regels schendt niet wordt aangepakt, maar mensen die goede dingen doen wel. Het is bijna overal een zooitje.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 juli 2024 12:39]

Is het ook. Tweakers besluit zelf maar het woordje "porno" in de titel te gebruiken. Waarschijnlijk als clickbait. Ze spreken zelf officieel van "intieme" beelden, wat zeker niet hetzelfde is als porno.

Porno bevat intieme beelden, maar intieme beelden hoeven niet per se porno te zijn.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 25 juli 2024 18:50]

De titel is sowieso erg suggestief “zonder toestemming AI-gegeneerde porno”
Alsof er geen toestemming meer nodig is.
De aangepaste regel is dat het verboden is als het zonder toestemming van het onderwerp van de afbeelding is gegenereerd en geplaatst. De titel is wat grammaticaal creatief zoals wel vaker in krantenkoppen, maar wat is er suggestief aan?
tja, in christelijk nederland is een halve tet al vulgaire porno, dus dit is waarschijnlijk hun inschatting ervan
tja, in christelijk nederland is een halve tet al vulgaire porno, dus dit is waarschijnlijk hun inschatting ervan
Amerika is veel preutser en puriteinser dan Nederland. En wat dacht je van Moslimlanden van preutser dan Nederland naar extreem preuts - Turkije (mijn afkomst) verschil Saoedi-Arabië. Dan kan je inderdaad beter in Turkije wonen waar een hoofddoek niet verplicht is, althans niet door de staat/overheid en een privé aangelegenheid.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 26 juli 2024 01:18]

Ik ben een Vlaming, maar weet (zelfs als overtuigd atheïst) dat er net als in de VS een zogenaamde biblebelt is in Nederland, waar ze nog heel gelovig zijn. De benaming die ik gebruikte is dan ook niet van toepassing op héél het land, maar op dat deel wat nog erg hard leunt op haar geestelijke overtuiging, méér dan op de wetenschap of het humanisme.
Ja, ik weet van de Bijbelgordel, echter is 40 of 50% van Nederland niet gelovig, dus dat is een groot verschil waarbij in Turkije 90 tot 99% gelovig is.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 26 juli 2024 19:36]

Mijns inziens heeft het maar half met geloof te maken. Het is niet omdat je niet gelovig bent, dat je heel je tijdlijn vol porno of “halve tetten” wilt hebben staan. Ik ben ook zo: ik ben niet gelovig en niet tegen naakt, porno, etc., maar op platforms als Instagram wil ik dat niet op mijn tijdlijn hebben. Ook niet als het maar één foto is. Als ik naaktfoto's/-beelden wil zien, zijn er speciale sites waar ik naartoe kan gaan.

Uiteraard moet het niet de spuigaten uitlopen. Ik heb bijvoorbeeld laatst al eens van iemand die ik op YouTube volg gehoord dat een van haar video's gedemonetiseerd is, omdat haar tepels iets te zichtbaar waren door haar topje heen. En op Instagram doen ze daar volgens ook moeilijk over. Dat vind ik dan weer sterk overdreven.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 26 juli 2024 12:44]

Mijns inziens heeft het maar half met geloof te maken. Het is niet omdat je niet gelovig bent, dat je heel je tijdlijn vol porno of “halve tetten” wilt hebben staan.
Mensen die religieus zijn, zijn meestal preutser en puriteins. En vooral de Abrahamitische religies. Vandaar.
Daarom zei ik ook “half” en legde de andere helft van het volk uit.
Ik ben ook zo: ik ben niet gelovig en niet tegen naakt, porno, etc., maar op platforms als Instagram wil ik dat niet op mijn tijdlijn hebben. Ook niet als het maar één foto is. Als ik naaktfoto's/-beelden wil zien, zijn er speciale sites waar ik naartoe kan gaan.
Hier ben ik het ook helemaal mee eens.
Uiteraard moet het niet de spuigaten uitlopen. Ik heb bijvoorbeeld laatst al eens van iemand die ik op YouTube volg gehoord dat een van haar video's gedemonetiseerd is, omdat haar tepels iets te zichtbaar waren door haar topje heen. En op Instagram doen ze daar volgens ook moeilijk over. Dat vind ik dan weer sterk overdreven.
Dit is sinds enkele jaren niet meer zo. Dit was voordat het veranderd was en het was inderdaad helemaal doorgeslagen. Maar nu is het helemaal naar de andere kant doorgeslagen. Er zijn nu YouTube videos te zien waar men borstvoeding geeft en zelfs een vrouw zijn vagina staat te scheren onder een educatieve tutorial hoe je dat het beste kan doen.

Gaat een beetje te ver nu, en ik snap dat die videos "age restriction" hebben maar ieder kan een Google account aanmaken en dat makkelijk omzeilen. Vandaar dat ze dus ook YouTube Kids apart hebben blijkbaar omdat alles moet kunnen op YouTube.

Edit: Bronnen als je mij niet geloofd: Hier hele playlist met vrouwen die hun vagina staan te scheren op YouTube: https://www.youtube.com/p...E5aFBzJ_39S6DgOmII3Ndey2F
En hier borstvoeding: YouTube: Breastfeeding Tutorial & Tips [4k]
En dan heb je nog vrouwen die micro bikinis of doorzichtige kleding tonen. Ook op Insta en FB.

Ik noem dit allemaal soft porno dus softcore.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 26 juli 2024 19:48]

Wat een onzin. Dit is een van de meest smerige, vrouwonvriendelijke landen in de wereld. Het ergste is dat 80% dat niet eens door lijkt te hebben. Kijk maar eens door de comments hier. Het is bar en boos. Men wil dit, blijkbaar.
Maarja, zou je anders geklikt hebben?
Maar als je het meld doen ze er niets mee omdat het toch mensen trekt
Porno is toch sowieso verboden op FB en Instagram?
Ze bedoelen soft porno (ook wel softcore genoemd), want tegenwoordig mag je je tepels tonen. Snap niet hoe die beslissing tot gang is gekomen. Nu zijn er dames die van alles tonen en doorzichtige kleding en wat dan ook. Als ik kinderen had zou ik het verbieden totdat ze 15 of 16 zijn want het is niet voor kinderen van 11 of 12 meer sinds de dames heel ver kunnen gaan tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 25 juli 2024 19:26]

Tja. Ik weet anders nog goed dat er vroeger veel meer naakt of topless gezond werd. Geen enkel probleem.

Juist door verboden wordt het spannend. Als meer mensen naakt rondlopen wordt het normaler en ik denk ook beter
Sterker nog wij gingen in de jaren 80 op de basisschool gewoon gezamenlijk douchen. Heel normaal.
Tja, door social media denk ik .
Als je je klasgenoten elke dag naakt zou zien maakt een naaktfoto op social media weinig uit.

Hoe meer natuurlijk naakt hoe minder mensen zich schamen of zorgen hoeven te maken over social media naakt. Althans dat denk ik.
En vroeger werd er ook stevig gepaft, geen enkel probleem. Juist door verbieden wordt het spannend.

(Geen persoonlijke aanval a.u.b., want ik heb nog nooit een sigaret aangeraakt en wil dat ook zo houden. Ik wilde alleen een punt maken.)
Naakt zijn is niet gevaarlijk voor jezelf of voor andere. Roken is dat wel. Dus je vergelijking gaat mank.
Voor seksbeluste mannen ben je dan een makkelijk prooi, dus dat is wel degelijk gevaarlijk voor anderen. En zo kan ik nog wel wat voorbeeld bedenken.

Mijn punt omtrent roken was vooral dat sommige mensen heel erg vastzitten in het “vroeger was alles beter”-gebeuren. Nee, vroeger was niet alles beter, ook qua naaktheid niet. Ik ben niet preuts, maar ik vind het wel goed dat er tot op zekere hoogte minder naakt is.
Schaars geklede vrouwen? Amerika..
A dirty mind is joy forever. Daarvoor moest je naar de bieb ooit.

Voor kids zijn deze strengere regels nu aan de orde en ze zitten en mass op sociale media.
heel insta staat vol met mokkels die met een pop op schoot zitten, hun tetten bloot gooien en dan de pop ertegenaan duwen, om zo de 'borstvoeding mag wel' regels te misbruiken.
om het nog maar niet te hebben over de 'pause challenge' waarin aangeklede dames op 1 frame in de video naakt zijn of gewoon letterlijk dildo's aan het doen zijn. Pauzeer op het juiste moment en je hebt gewoon porno.
doen ze helemaal niks aan bij insta.
Was bij FB ook in de shots.
Ik ben niet vies van seks maar ik wil het zien wanneer ik dat wil.
Instagram is al meerdere malen betrapt op het doelbewust promoten van sexueel materiaal met kinderen. Doen ze ook niets tegen. Instagram en Mastodon zijn walhalla's voor dat materiaal, volgens meerdere onderzoeken. Mastodon is na de overname van Twitter het toevluchtoord voor dat soort mensen geworden omdat Twitter eindelijk begon met het bannen van zulke content.
Hm..Soms zoeken mensen de grenzen op.
Zo is er een nieuwe trend op youtube: "Breast feeding tutorials". Zeg maar legaal borsten tonen met een pop erbij. Slimme loophole.
Ik heb een playlist gemaakt, nu al 16 videos. :9
Ik heb een playlist gemaakt, nu al 16 videos.
Kom op jongen, dit zeg je toch niet online? Gast, ik ga helemaal stuk van het lachen 😂🤣

In de toekomst wordt hij de nieuwe minster-president of een andere belangrijke politici en vind de tegenpartij dit. Hele affaire en ik maak geschiedenis mee 🤣
Ik zie het al voor me "LordLuc" als premier.

Maar het is ook niet echt iets om je voor te schamen vind ik. Als hij dat graag kijkt dan waarom niet. Dit zijn niet de jaren '50 meer. Tegenwoordig kan je je vibrator gewoon op het nachtkastje laten staan.

Als ik iets heb geleerd de afgelopen jaren is het dat iedereen wel iets doet wat een beetje kinky is.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 25 juli 2024 23:45]

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat men je geschiedenis online gebruikt of misbruikt om jou of andere te beïnvloeden.
Al die tijd dat je die video's zit te kijken had je ook kunnen spenderen aan het vinden van een vriendin :+
Met een vriendin kan je ook samen porno kijken hoor. Of nog leuker: zelf maken :P
Maar die video's worden dan vast wel gedemonetiseerd. Laatst nog werd een video van iemand die ik volg gedemonetiseerd omwille van tepels die iets te zichtbaar waren door haar topje. Dan kan ik me niet voorstellen dat borstvoeding ineens wél gemonetiseerd wordt.
Als ik het goed begrijp is porno nu dus verboden op de platforms van de grote partijen, tenzij je een zak geld neerzet om het via advertenties te verspreiden?

Want via die weg heb ik de afgelopen jaren nog redelijk wat aanstootgevende zaken gezien. Van Jort Kelder die zogenaamd crypto aanbiedt tot vage furryporno, en rapporteren levert nergens iets op, dus dan is mijn aanname dat het dan wel mag.

edit:
Aha, na de andere reacties en een Cmd + F in het artikel zie ik dat het inderdaad niet om porno in de originele betekenis van het woord gaat.

[Reactie gewijzigd door Stukfruit op 25 juli 2024 18:57]

Ligt het aan mij of leest de titel niet heel prettig?
Ik moest het ook 4 keer lezen, nog is het in mijn hoofd een hobbelige zin.
Haha het ‘voor toestemming’ verpest het denk ik.Prima om toe te lichten, maar nu teveel info in een zin ofzo. Maar ben ook geen NL expert.
Instagram krijgt strengere regels voor AI-porno zonder toestemming.

Fixed that for you :) Het woord gegenereerde is overbodig en de woordvolgorde is verkeerd. Althans, imho @arnoudwokke
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @TV_NERD25 juli 2024 19:46
prima suggestie, overgenomen, dank je wel!
Ben ik de enige die denkt who cares 🤷🏻‍♂️
Als er wat bloot voorbij komt beslis je toch zelf om te kijken of niet ???
In sta er echt van te kijken dat er nog tweakers zijn die dingen rapporteren op deze platformen
Ik kan het fout hebben maar is het ook niet gewoon bij wet verboden? En gaat de wet niet altijd voor wat een platform aan regels verzint?

En is er ook niet zoiets als portret recht waar dit inbreuk op maakt?

Maar laten we eerlijk zijn, meta geeft eigenlijk niks om te gebruiker of hun veiligheid. Het gaat hen alleen om de centen. Continue zie ik reclames voorbij komen die BN'ers gebruiken (zonder toestemming) en dan linken naar zogenaamde 'echte' nieuwssites met prachtige verhalen of gewoon directe pornografische afbeeldingen. En meld je dat dan, heb je binnen een seconde of twee een melding dat ze er niks mee doen maar dat jij hem niet meer te zien krijgt. Want ja waarom zou je optreden tegen bedrijven die je geld geven he... Dat er geen waakhond of andere instantie is die keihard ingrijpt blijft mij verbazen.
Waar kan je intelligente porno vinden? Ik vraag het ChatGPT wel even.
Raar dat dit kan, zelfs op CivitAI kan je zeer gericht porno blocken, aangezien dit soms vrij ver gaat heb ik bijvoorbeeld XXX uit, maar R en X weer aan, die hebben een super goed filter, van PG, PG-13, R, X tot XXX en dat gaat van een landschapje tot inderdaad alle gaten gevuld, tot goor aan toe.

Als zij dat kunnen als relatief kleine partij, waarom kunnen (willen?!) FB en Insta dat dan niet goed.
zinloos

en ook compleet zinloos zo een overduidelijk nep / porno account te reporten.

dan is de melding dat het profiel de regels niet overtreed.

het is eerder dat mark zuigmeberg zelf die accounts aan maakt in de hoop dat je dom genoeg bent om op een linkje te klikken in een post van dat profiel wat je dan zou door sturen naar een of andere scam porno bla bla website.

wat mij betreft mag een waakhond hier wel stukken harder optreden naast de scam ads die zij ook op hun platform(en) hebben

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.