Amazon krijgt 10 miljoen euro boete in Italië wegens herhaalde aankopen

De Italiaanse concurrentiewaakhond AGCM heeft Amazon een boete van tien miljoen euro opgelegd vanwege oneerlijke handelspraktijken. Volgens de toezichthouder smeerde het bedrijf onoplettende klanten herhaalde aankopen aan.

Via het Subscribe and Save-programma wordt een product periodiek nogmaals gekocht, vaak met extra korting, schrijft Reuters. Deze optie is voor een breed scala aan producten beschikbaar en staat standaard aangevinkt. Volgens de AGCM beperkt dat echter de keuzevrijheid van consumenten, omdat klanten die niet goed opletten, hierdoor onbewust herhaalde aankopen doen, ook al was dat niet de bedoeling.

Amazon is het niet eens met de uitspraak van de waakhond en zegt in beroep te gaan. Volgens Amazon profiteren klanten 'dagelijks' van het programma, doordat veelgebruikte producten regelmatig bezorgd worden. Dat zou geld en tijd besparen, zegt Amazon.

Door Eveline Meijer

Nieuwsredacteur

25-04-2024 • 14:42

75

Submitter: wildhagen

Reacties (75)

75
71
31
1
0
24
Wijzig sortering
Ik moest eerst opzoeken welke automagische bestel/betaal/lever optie nou bedoeld werd bij Amazon.
Maar dat is dus de Spar-Abo optie die ik zelf regelmatig gebruik via Amazon.de.

Dat moet je echt doelbewust doen. Vaak heb je de keuze om iets éénmalig te bestellen en voor extra 5% of 10% extra korting, gelijk als Spar-Abo af te sluiten.
En dat doe ik regelmatig. Maar ook regelmatig cancel ik zo'n Spar-Abo weer.
Artikelen die ik vaak via een Spar-Abo afneem: Olijfolie, wc-papier, diverse biologische meelsoorten, bakproducten, eiwitpoeder, etc. Ideaal en scheelt best wel wat. Maar je kunt het op ieder gewenst moment storneren. Dus wat nou het probleem is?

Dan nog... je krijgt altijd een email notificatie van wat je nou precies afgesloten hebt. En voor iedere nieuwe levering, volgens het gekozen interval, krijg je nogmaals een email met wat en hoe precies. En een reminder voor als je het wilt cancellen.

Dus is dit nou een boete door de ONOPLETTENDE consument? :?
Bizar vind ik het dan.

BTW: een wc-bril kun je niet via een Spar-Abo bestellen. WC-papier daarentegen wel. ;)

[Reactie gewijzigd door ehtweak op 22 juli 2024 19:33]

Nouja, blijkbaar stond dit op de Italiaanse site standaard AAN in plaats van dat het een aparte bestelknop was of een apart proces.
Ik zou het heel onhandig vinden als je bij de supermarkt wat koopt en opeens een week later staan ze op de stoep met precies hetzelfde nog een keer, omdat dat standaard zo ingesteld was.
Natuurlijk kan je het terugsturen en alles, maar gewoon standaard dat soort vinkjes uit. Dat is nu eenmaal de wet: alles moet opt-in zijn. En dat is maar goed ook.
Als jij een abo wilt, dan klik je het vinkje aan. Het moet niet zo zijn omdat je gewoon ff snel wat bestelt, dat je direct vastzit aan allerlei abonnementen omdat je even niet 100% goed oplet.
Iedere keer dat ik bij Amazon bestel (wat ik zo min mogelijk doe) ben ik doodsbenauwd dat ik per ongeluk een Prime abonnement afsluit. :X

Het is en blijft een Amerikaans bedrijf.
Ik heb perongeluk (een maand gratis) Prima afgesloten door blijkbaar in een pop-up net op de verkeerde plaats te klikken. Je kunt dat niet meteen weer afzeggen. Ze moeten eerst je bankrekening controleren en als dat (een paar dagen later) gedaan is kun je het pas annuleren waardoor er een aanzienlijke kans is dat je dat vervolgens vergeet...
.oisyn Moderator Devschuur® @ehtweak25 april 2024 15:11
Jouw reactie strookt met het artikel, waarin staat dat het vinkje standaard aan staat. Dus klopt het artikel dan niet, of is het dat amazon.de die iets anders doet dan amazon.it?

Jouw reactie strookt met het artikel, waarin staat dat het vinkje standaard aan staat. Dus klopt het artikel dan niet, of is het dat amazon.de die iets anders doet dan amazon.it?

Als ik NU naar dit artikel voor wc-papier ga, dan zie ik daar rechts in de balk "single purchase" en "pediodic purchase", waarbij de bovenste standaard is aangevinkt. Als ik voor de periodieke aankoop kies, kan ik daarna nog een leveringstermijn kiezen, al staat er standaaard wel iets ingevuld. Kies ik dan voor "set time", dan lijkt de aankoop verder te gaan zoals hij altijd doet, met een item in mijn winkelmandje e.d. Ik realiseer me nu trouwens dat Chrome de site automatishc vertaald naar het Engels, het staat er origineel in het Italiaans ;)

Dus ik kan me goed voorstellen dat je te snel op die knop drukt (omdat je gewend bent dat daar ergens de koop-knop zit) en dat je dan ineens onbewust aan een abo vast zit.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 19:33]

Ik heb net ff op amazon.it gekeken. En een willekeurig product gekozen wat via een abo besteld KAN worden.
(iets van huisdiervoer)

En dan moet je toch kiezen tussen 'Acquisto singolo' versus 'Acquisto periodico'.
Waar die tweede optie de abonnements versie is.
Die is dus 10%/15% goedkoper (afhankelijk van de hoeveelheden/periodes)

Maar dan nog, zoals ik al eerder zei:
Maar je kunt het op ieder gewenst moment storneren. Dus wat nou het probleem is?

Dan nog... je krijgt altijd een email notificatie van wat je nou precies afgesloten hebt. En voor iedere nieuwe levering, volgens het gekozen interval, krijg je nogmaals een email met wat en hoe precies. En een reminder voor als je het wilt cancellen.
.oisyn Moderator Devschuur® @ehtweak25 april 2024 15:21
Maar je kunt het op ieder gewenst moment storneren. Dus wat nou het probleem is?
Het probleem is dat je men niet onverwacht een abo mag aansmeren. Of je dat achteraf nu heel makkelijk op kunt lossen of niet.
Dan nog... Voor zover ik kan zien.
Zowel op de Duitse als de Italiaanse Amazon site, is het niet onverwacht; je kiest zelf die specifieke abonnements optie. Je kiest toch ook zelf dat specifieke product?

In het Duits noemen ze dat de Spar-Abo, in het Italiaans 'Acquisto periodico'. Dus tja... :?

Of moeten we de consument nu ook al beschermen tegen niet-kunnen-lezen? ;)
.oisyn Moderator Devschuur® @ehtweak25 april 2024 15:25
je kiest zelf die specifieke abonnements optie
Nee, het artikel stelt dat dat standaard staat aangevinkt. De rechtzaak is inmiddels al geweest, denk je echt dat Amazon intussen niets heeft aangepast ?
Of moeten we de consument nu ook al beschermen tegen niet-kunnen-lezen? ;)
We moeten consumenten idd beschermen tegen smerige handelsprakijken, zoals onverwachte abonnementsvormen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 19:33]

Dertig dagen gratis Prime! Ja leuk en daarna zetten we het automatisch om in een betaald abonnement 8)7 fuck off Amazon.
Nou was ik hier toevallig net mee bezig op de amerikaanse site en daar stond het standaard ingeschakeld bij een derde partij verkoper, voor dezelfde prijs als een enkele aankoop O-) ...
Hier een ander voorbeeld met wel amzn zelf als verkoper en ook hier standaard aan: https://www.amazon.com/Pu...lt-Variety/dp/B07D1G19KX/
Op de DE versie staat dit bij de meeste "verbruiks" producten bij, denk aan batterijen, kruiden, wc papier, zonnebescherming etc. Het kan wel nuttig zijn als je dat regelmatig hebt. Dat dit standaard staat aangevinkt tsja dat is discutabel. Ikzelf heb nog nooit een abonnement genomen voor dingen. Maar er staat wel haarfijn bij dat je dit op elk moment kan opzeggen. Denk dat dit op de grens is van het toelaatbare.
Maar batterijen of zonnebescherming bestel ik wel eens, of kruiden die ik moeilijk kan vinden. Maar als ik ouder of minder mobiel moest zijn ofzo ... Een pak wc papier weegt niet zoveel, maar neemt wel veel plek in, dat zou je dan op regelmatige tijdstippen kunnen laten leveren. Ik zie er het nut wel van in. Maar standaard zou ik wel liever hebben dat ze de gewone optie standaard aanvinken. Maar zelfs moest je je vergist hebben in het bestelformulier staat het ook duidelijk aangegeven en dat het om de x aantal tijd is. Tsja als mensen dat niet nakijken dan zijn ze gezien.
.oisyn Moderator Devschuur® @cricque25 april 2024 17:14
Niemand stelt dat het geen nut heeft. Het argument van Amazon is dan ook redelijk irrelevant. Waar het om gaat is dat mensen er bewust voor moeten kiezen, en mensen lijken er in de praktijk dus in gesukkeld te zijn.
Ja, Nl site is niet gelijk aan de DE website. Duitse versie heeft meer keuze dan NL. Italiaanse is volgens mij ook groter dan NL versie. Die zal dan meer in lijn zijn met de DE website en daar komt het inderdaad vaker op voor. NL sporadisch.
Ik lees niet dat het in Italië een duidelijke keuze was. Dus daar kunnen we niet zomaar vanuit gaan.

Maar dan nog, het punt is niet dat de klant een keuze heeft maar hoe die keuze redelijk is. Amazon heeft namelijk niet slechts een verantwoordelijkheid naar enkele leveranciers en hoort door haar omvang ook genoeg onpartijdig te zijn. En ook dat lees ik niet terug. Waardoor het hebben van een keuze dus niet zomaar genoeg is.

Natuurlijk kunnen we beargumenteren dat een klant gelegenheid heeft om van een eerdere keuze af te zien, maar dat is niet zomaar een excuus voor Amazon. Die kan het namelijk niet op de klanten afschuiven dat ze kiezen of niet stoppen om andere leverancier een eerlijke kans te geven. Daar hoort Amazon vooral voor te zorgen.
ik snap niet helemaal waarom dit een issue is?
Als ik een WC bril haal en amazon biedt mij een andere aan, dan koop ik niet een 2e.

(ik ben geen amazon gebruiker voor de duidelijkheid en ben niet bekend met hun processen)

[Reactie gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 22 juli 2024 19:33]

In heel veel landen lijkt Amazon wel een supermarkt. Je bestelt er alles. Vaatwastabletten, kattenvoer, frisdrank, koffie
Hadden ze ooit ook niet een fysiek knopje waarmee je met 1 druk op de knop bijvoorbeeld een pak wasmiddel kon bestellen? Dus dat je in je washok dat knopje ophangt en als je zag dat het wasmiddel bijna op was hoefde je alleen maar op dat knopje te drukken en werd het heel snel bezorgd (en uiteraard automatisch betaald).
Dash-knoppen. Geliefd bij menig hacker en tweaker omdat er leuke dingen mee te doen waren.
Maar verder redelijk geflopt voor het gebruik dat Amazon voor ogen had. Tenzij het meer een marketing stunt was dan een echte strategie.
Jah dat klopt inderdaad, volgens mij was de vervanger daarvan dat je het nu via Alexa doet.
Denk aan elke 3 maanden een bestelling toiletpapier of zoiets
Je bestelt een WC bril en vanaf dan stuurt amazon je er elke maand een.
Voor een WC bril slaat dat nergens op natuurlijk, maar wc papier of iets is al logischer.
Jij weet niet wat ik met mijn WC brillen doe!
Afgaande op je gebruikersnaam krijg ik wel een idee. ;)
Anoniem: 2080528 @heank25 april 2024 15:54
Na 14 geleverde WC brillen moet er toch wel een 💡 gaan branden, anders ben je toch echt een next-level ……
Volgens mij betreft dit artikelen die je vaker nodig hebt, bijv. wc-rollen, schoonmaakmiddel, etc.
Als deze optie standaard aan staat is dat wel zorgelijk.
Daarom is deze boete uitgedeeld.
"The pre-ticking of recurring purchase induces one to periodically buy a product - even without the effective need - thus limiting one's freedom of choice," the authority said in a statement.
Het gaat dus om zaken die je regelmatig nodig hebt. Denk aan de wekelijkse boodschappen bijvoorbeeld.

En dat mag dus niet volgens de autoriteit, omdat je daarmee oneerlijke concurrentie pleegt tov andere partijen.
Dat is iets wat bij Amazaon standaard aanstaat bij sommige goederen die je regelmatig gebruikt(Thee, tandpasta, tampons,...).
Als je niet goed oplet, heb je in plaats van 1 doos tandpasta, een maandabonnement op tandpasta.
Goeie zaak dat dit aangepakt wordt.
Ik snap het ook niet, ik vind de interface heel duidelijk dat je een abonnement instelt (dat je trouwens op elk moment kan annuleren, het is niet zo dat er een termijn aan vast hangt) vs een eenmalige aankoop.

Screenshotje van wc-papier: https://imgur.com/a/uYjKlaE

"Nu instellen" vs "in winkelwagen" of "nu kopen" zou ook duidelijk moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door b12e op 22 juli 2024 19:33]

Oh is dat het? Ik bestel veels te veel via Amazon en het was mij nog nooit opgevallen als optie. Ik heb naar aanleiding hiervan de laatste 20 artikelen bekeken die ik heb gekocht en ik krijg op de productpagina's alleen "in winkelwagen" of "nu kopen" als opties. Om die reden het toiletpapier van je link bekeken en daar staat het wel. Het is dus alleen bij bepaalde artikels en inderdaad appart aangegeven met een duidelijke tekst.
Maar hoe duidelijk is dat op de Italiaanse Amazon site?
Maar wel als ze iedere maand een WC bril sturen (en afrekenen) omdat je bij 't afrekenen niet 't vinkje uit hebt gezet dat je dat wil.
Andersom, je moet specifiek klikken op abonneren. Je kunt ook voor eenmalig kiezen.
De hele boete is juist omdat het standaard aan stond.
Hebben ze misschien dan toch al aangepast>?
Het gaat niet om een WC Bril, maar om verbruiksgoederen, dus eerder WC Papier.

Ook al ging het om een WC Bril, dan nog kan een bedrijf niet ergens een vinkje neerzetten, dat niet goed communiceren en dan zichzelf schuilen achter het argument dat de klant beter op moet letten. Ook al zou je een oplettend persoon zijn, iedereen overkomt hel wel eens dat er in de vlugheid dingen worden vergeten of overzien.

Als de klant zelf ervoor kiest om die dienst af te nemen dan kan die klant dat ook zelf actief aangeven door het zelf aan te vinken. Dan is het een zeer bewuste keuze. Als Amazon dat vinkje standaard aanzet dan kan men niet meer spreken over een bewuste en geïnformeerde keuze.

Persoonlijk ben ik van mening dat als een bedrijf met het argument "beter opletten" komt, dat het een stel oplichters zijn en ik zou er geen zaken mee willen doen.
Mijn hond mag enkel gevogelte brokken eten en had liefst die van Pedigree, enkel verkopen ze die zakken hier in België van 2.5Kg aan 25€, en nergens anders kan ik de 5Kg van 30€ vinden behalve op Amazon. In dit geval had ik een subscription aangenomen om elke 3 maand zo een zak te laten leveren. Handig vond ik... Tot wanneer ze het ook op Amazon niet meer verkochten :(
Ik denk dat jij de betreffende functionaliteit niet kent. Stel je besteld een pak WC papier bij amazon, dan staat standaard de optie aan dat je na x weken opnieuw een pak WC papier thuis krijgt. Hiermee kun je dus per ongeluk opeens een abonnement op WC papier hebben, terwijl je dat helemaal niet wilt.
oh, dat is wel een probleem ja lol.
Nu snap ik de issue wel xD

bedankt voor de comments mensen _/-\o_
Daar moet je dan wel specufiek op klikken, dat gaat niet zomaar.
In het artikel staat het volgende:
Deze optie is voor een breed scala aan producten beschikbaar en staat standaard aangevinkt.
Niet dat ik op de website zelf zie.
Op de Duitse site heb ik dat wel eens gezien , ja.

Je kunt gewoon voor eenmalig kiezen.

Beetje zelf opletten. Voor oudere mensen misschien wel wat lastiger, maar dan nog is het vrij duidelijk.

Schijnbaar klikken een helemaal mensen zomaar ergens op, zonder goed te kijken.
Als het automatisch aangevinkt staat – en ik neem aan dat de Italiaanse waakhond dat op z'n minst juist heeft – dan lijkt de intentie van Amazon me hier wel duidelijk: zoveel mogelijk mensen ongemerkt zo'n abonnement aansmeren. Daar lijkt me de boete ook over te gaan. Uiteraard kun je zelf opletten, maar een bedrijf mag ook niet met zulke dark patterns handelen lijkt me (vinden ze in Italië in ieder geval).
Klopt, maar je kunt zelf klikken op eenmalig. Dus gewoon even opletten en er is niets aan de hand. Amamzon zal het uitleggen als zijnde gemakkelijk voor de gebruiker. Je bespaart ook tot 15% met zo'n abbo.
En waarom is het niet standaard eenmalig, zoals in letterlijk elke andere winkel op de wereld, en als ik wil besparen dan zet ik dit zelf aan. Veel mensen letten niet op deze kleine lettertjes. Daar rekent Amazon juist op. Dat is het hele probleem van dit soort sneaky functies.
Bij het overgrote deel van de goederen is dat ook zo, Ik zie het alleen soms bij bepaalde producten.
Klopt, maar je kunt zelf klikken op eenmalig.
Dat is toch raar? Ga je naar de ijssalon om een ijsje te kopen, zit je direct aan een abonnement vast. Tenzij je Nee hebt geselecteerd... En met alle nieuwe betaalproducten kunnen ze prima de vergoeding incasseren van jouw bankrekening, je hebt er zelf voor gekozen om "Ja" te zeggen. Of eigenlijk "geen Nee" te kiezen.

Dat je het ijsje niet ophaalt, dat is jouw probleem. Je hebt er wel recht op.
Dus gewoon even opletten en er is niets aan de hand.
Dat gaat 10x goed, misschien wel 20x of 100x, maar er komt een dag dat het niet goed gaat.
Beetje zelf opletten.
Of, Amazon moet eens stoppen met deze vieze truukjes waar ze je proberen extra producten aan te smeren. Als ik een abonnement wil, dan zet ik dit zelf aan. Waarom moet dit abonnement op bv wc papier opt out zijn, en niet opt in?
Ik zie het op de Nl site bijna niet, op de Duitse wel wat meer. Zal op de Italiaanse site wel vaker gebeuren dan.
Vooral wat oudere mensen hebben hier denk ik moeite mee.
Die kijken naar het product, oh, dat moet ik hebben en klik, abbo geactiveerd.
Precies. Dat is exact wat er gebeurd, en daarom ben ik er zo vel op tegen. Ja, je kan opletten, maar Amazon weet dat dit vaak niet gebeurd. Als dit wel gebeurde stond die wel op opt-in.
Ze weten nu in ieder geval dat het in italië niet meer mag. Hopelijk halen ze het dan weg bij alle versies websites.
Het mag nergens in de EU. Het is een overtreding van wetgeving die voortvloeit uit een EU richtlijn inzake oneerlijke handelspraktijken. Amazon is er tot op heden alleen gewoon mee weggekomen. Dat is iets heel anders.
De consument moet niet altijd waakzaam zijn. Zo duwen ze alles naar de consument ipv de verantwoordelijkheid bij de fabrikanten, distri of winkels te leggen.

De consument moet sorteren maar alles komt 3 dubbel verpakt aan, de consument moet controleren dat winkels niet doen aan kinderarbeid want je weet wel, wij als consument zijn verantwoordelijk voor dit onrecht.

Ja, ik wil lage prijzen. Maar prijzen die eerlijk, ethisch en verantwoordelijk tot stand zijn gekomen. En merken/ketens die zich daar aan zondigen moeten worden gestraft.

Van mij mag de overheid hier strengere eisen op stellen, zodat ik als consument weet dat alles wat ik koop in mijn land voldoet aan die regels.

Waarom word dit toch altijd omgedraaid?
Het gaat hier dan ook om de Italiaanse versie van de Amazon website, niet de Nederlandse of Duitse. Kans is dus groot dat het daar een opt out is ipv een opt in of bewuste keuze.
Het gaat om bijvoorbeeld aankopen van WC papier of wasmiddel. Je kan het product gewoon eenmalig aanschaffen voor bijvoorbeeld 10 euro. Het wordt geleverd en daarna is het klaar.

Maar je kan ook de subscribe & save optie aanvinken waardoor het product slechts 9 euro is. Maarrrr met een sidenote: je moet dan een interval kiezen van X maanden en dan wordt het product automatisch opnieuw geleverd, een soort abonnement dus. Volgens mij staat het standaard op 1 of 2 maanden.

Kennelijk vinkt Amazon automatisch deze optie aan en dat is niet echt netjes natuurlijk.. Dat moet een opt-in keuze worden, niet een opt-out zoals nu. Het moet dus niet de standaard aangevinkte keuze zijn.

Overigens gebruik ik dit systeem regelmatig in m'n voordeel. Ik koop dan iets dat extra goedkoop is met subscribe & save. Na levering zet ik het abonnement direct uit waardoor er geen extra leveringen komen. Wel de besparing, geen abonnement :D

[Reactie gewijzigd door stin00 op 22 juli 2024 19:33]

"Amazon is het niet eens met de uitspraak van de waakhond en zegt in beroep te gaan. Volgens Amazon profiteren klanten 'dagelijks' van het programma, doordat veelgebruikte producten regelmatig bezorgd worden. Dat zou geld en tijd besparen, zegt Amazon."


Dat is natuurlijk een heel dun argument... non-argument eigenlijk.

Niets houdt Amazon tegen om de optie standaard uitgevinkt te laten en de klant via een popup tijdens het betaalproces erop te wijzen dat hij z'n aankoop automatisch kan laten herhalen indien hij/zij dat wenst.

...maar we weten allemaal waarom Amazon dit écht doet natuurlijk "tijd en geld besparen" laat me niet lachen... het heeft wel met geld te maken ja... maar niet het besparen ervan voor de consument... |:(
Ik maak veel gebruik van amazon.it en krijg mijn koffie via dit programma. Krijg een beetje korting als herhaaldelijke bestelling.

Krijg overigens keurig een mail een week voor tijd dat er een nieuwe order aankomt en dat ik die kan pauzeren

Je kan ook prima eenmalig bestellen maar inderdaad moet je dan even het knopje zoeken
Dan kan het toch ook prima omgekeerd?

i.p.v. dat dat automatisch opnieuw kopen standaard aan staat, dat het gewoon standaard uit staat... en dat Amazon je bvb. keurig in het bevestigingsmailtje laat weten in de trant van "Hallo, wist je dat je deze aankoop automatisch kan laten herhalen voor een voordelige prijs? klik hier"... (en dan het knopje makkelijker vindbaar maken -ook een strategie trouwens!-)
En dan eventueel een maand later nog een herhalingsmailtje: "hallo, je hebt vorige maand koffie besteld, deze geraakt misschien bijna op, je kan deze aankoop voordelig automatisch laten herhalen -klik hier"...

Heeft exàct hetzelfde effect voor diegenen -zoals jij- die het wél handig vinden, (want een bevestigingsmailtje krijg je tóch) maar dan natuurlijk zonder het neveneffect van extra inkomsten voor Amazon door diegenen die het niet beseffen dat "aankoop herhalen" standaard aan staat.

Dat laatste is de crux voor Amazon natuurlijk: mooie marketingpraatjes "onze klanten tijd en geld besparen" maar uiteindelijk is het hen te doen om de extra inkomsten door -wellicht véle duizenden- impulsieve kopers die niet gezien hebben dat iets standaard aangevinkt staat, waarvan er een aantal zullen zijn die het handig vinden, maar ook een groot aantal die uit de lucht vallen wanneer ze plots terug hun koffie (bvb.) ontvangen en ze dit eigenlijk niet hadden bedoeld... waarvan de meerderheid het wellicht toch niet zal terugsturen want het gaat om geen grote aankoop maar doe het x10.000 voor Amazon = extra omzet.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 19:33]

Klopt dat kan ook prima. Maar inderdaad ze hebben liever dat je het standaard aanzet. Kan natuurlijk ook met een popup
Dit doet Amazon nog steeds in Australie. Zoek daar op WC papier en je krijgt vrijwel alleen abonnementen. Klik je op het artikel dan heb je een Set Up knop om iedere x weken automatisch een levering te krijgen.
In kleine letters staat de eenmalige prijs er, maar het is niet duidelijk hoe dit eenmalig te bestellen.
Is dit bij coolblue.nl ook niet zo? Dan kies je een product en in de winkelwagen voegen ze dan vaak een extra optie toe, die je echt zelf moet weg klikken.

Vind ik eigenlijk ook maar vreemd.
.oisyn Moderator Devschuur® @fl200125 april 2024 15:28
:?
Bij Coolblue hoef je niets weg te klikken. Bij elke suggestie staat er een winkelwagen-knop waar je op moet drukken als je dat ding ook wil.
Ik maak ook gebruik van dat Abonneren en sparen bij Amazon Duitsland. Je moet wel opletten inderdaad. Ik zet alles zo ver mogelijk naar voren (iets van 6 maanden) en kijk dan welke producten ik nodig heb.
Vooral drogisterij artikelen (maar ook etenswaren) zijn er een stuk goedkoper en als je meerdere artikelen besteld krijg je meer korting.
Het komt inderdaad vaker voor op de DE versie van de website.
DUS,
Ik ga naar de bakker, koop 3 half brood, en een zakje broodjes omdat ik morgen ga picknicken, en vanaf dat moment rekent de bakker mij ELKE WEEK een zakje broodjes af.

Zonder!!! dat ik daar omgevraagd heb, dat heeft de bakker alvast voor mij besloten.....

In gewoon Nederlands noem ik dat diefstal, alleen nu gebeurd het door een onaantastbaar multimiloenen bedrijf met boeven in dienst die een stropdas dragen.
Aankoop abonnementen: ik wordt :( :o 8)7 |:( van die abonnementen, ik bel mijn psychiater maar weer eens om tot rust te komen, kan ik wel een abonnement op nemen.

Overigens, in de jaren zeventig had je Lecturama die boekenseries verkocht waarvan het eerste deel héél goedkoop waren, had je dat deel besteld werd automatisch elke maand ofzo de andere delen toegezonden voor een véél hogere prijs... tenzij je schriftelijk bij het eerste deel aangaf dat je niet méér delen wilde ontvangen... Readers Digest had in die tijd ook van die ergerlijke verkoop praktijken.
Heel handig, zo krijg ik elke week mijn nieuwe PC binnen :Y) :+

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 22 juli 2024 19:33]

Kan je bij een niet-gewenste herhaalde levering niet gewoon het product terugsturen en je beroepen op de wet koop-op-afstand waarbij je een bedenktijd van 14 dagen hebt?
Bedrag uiteraard storneren indien aut. machtiging afgegeven.
Of gaat die bedenktijd bij "abonnementen" niet op?

Overigens is dit wel eeen n**istreek als dit vinkje standaard aan staat, dat betekent dan weer meer werk voor jezelf om de boel weer te annuleren, tenzij je besluit het product toch maar te houden omdat je het kan gebruiken (maar dan kan je ook zelf het vinkje aanzetten).

Opmerking: dit geldt in NL, geen idee of dit voor de IT situatie van toepassing kan zijn

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.