Western Digital toont SanDisk-sd-kaart met 4TB opslag die in 2025 uitkomt

Western Digital brengt volgend jaar een sd-kaart uit met 4TB aan opslag. De SanDisk Extreme Pro SDUC 4TB heeft een Ultra High Speed-I-interface en kan maximale snelheden van 104MB/s halen. De prijs en exacte beschikbaarheid zijn nog niet bekend.

Western Digital kondigde de kaart aan tijdens een conferentie. Het is voor zover bekend de eerste sd-kaart met een dergelijke opslagcapaciteit die commercieel beschikbaar komt, al gebeurt dat pas in 2025.

De kaart heeft in totaal 4 terabyte aan opslagcapaciteit en ondersteunt onder andere de Secure Digital Ultra Capacity-standaard. De kaart gebruikt verder de UHS-I-interface, die een maximale leessnelheid van 104MB/s heeft. Vooralsnog vermeldt het bedrijf niet welk NAND de kaart gebruikt en geeft het geen verdere specificaties. Eerdere kaarten met veel ruimte, zoals de SanDisk Extreme Pro SDXC, heeft ook een dergelijke interface, maar die gebruiken ook de DDR200/DDR208-modus waardoor de maximale leessnelheid naar 170MB/s wordt getild. Het is niet ondenkbaar dat die modus ook in de nieuwe kaart wordt verwerkt en dat de daadwerkelijke leessnelheid van de 4TB-kaart dus hoger wordt.

De prijs van de kaart is niet bekend. Ook is niet duidelijk wanneer de kaart volgend jaar precies uitkomt voor algemeen, commercieel gebruik.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

12-04-2024 • 16:57

75

Reacties (75)

Sorteer op:

Weergave:

Helaas nog in het ouderwetse full size SD formaat. Dit gaat zeker interessant worden als dit op MicroSD formaat uit gaat komen. Tot nu toe is 1.5TB de grootste. Een extra 4TB in mijn Steam Deck zou zeker welkom zijn.
Die kleintjes raak je nu al kwijt, zou ik niet willen met 4TB. Hoe betrouwbaar zijn die dingen? Inmiddels al 5 stuk met een rpi
Wat heb je daar dan mee gedaan om ze stuk te maken?
Ik hoor dat wel vaker, maar heb er zelfs Domoticz op draaien en pi-hole dus wordt er veel naartoe geschreven en toch heb ik nu na meer dan 4 jaar het kaartje alleen maar gewisseld omdat ik ruimtegebrek had.

OT: 4TB op zo'n klein kaartje; knap dat het kan, maar wat zijn de use-cases voor een sd-kaartje van dit formaat? Ze zijn mi te langzaam voor 4K of 8K opnames namelijk, toch?
Blijkbaar zit er een enorm verschil in kwaliteit. Mijn 32GB kaartje bij een inmiddels antieke Nikon doet het nog steeds, maar die raspberry pi dingen gaan allemaal stuk. Nou draaien mijn rPis vaak bij tropische temperaturen en luchtvochtigheid, zal vast niet helpen
In mijn schuur heb ik mijn PI in een jodenkoeken doos gestopt. De wisseling van luchtvochtigheid kunnen ze niet tegen. Mijn vermoeden is dat ze dan iets van sluiting maken. Na de jodenkoeken fix nooit meer een kapotte SD gehad.
Ik weet natuurlijk niet wat een Pi in je schuur doet, maar hoe krijg je de kabels vochtvrij naar binnen dan?
Gaatje boren en dan een beetje kit en hij is nagenoeg lucht dicht. Hij is trouwens een volumio speler.
Die Raspberry Pi zal waarschijnlijk iets meer vaker data wegschrijven dan die antieke Nikon van je. En dat kunnen die kaartjes gewoon niet zo heel lang.
Dan zou ik endurance kaarten kopen of eentje speciaal voor in beveiligingscamera's.
Waar kan die grootte een use-case voor zijn? In mijn geval een nieuwe mobiel die dit format begrijpt en dan mijn CD verzameling erop, fijn om dat netwerkonafhankelijk tot mijn beschikking te hebben. Nog even wachten tot dit op het Micro-formaat uit komt.

[Reactie gewijzigd door Server.1968 op 23 juli 2024 20:13]

4 TB CD verzameling????
Ja hoor, dat kan best. Als je veel CD's hebt en die ript als flac-bestanden, bijvoorbeeld. Er zijn nog veel mensen die fysieke media van artiesten kopen, maar geen ruimte hebben voor vinyl. Dan zijn CD's een goed alternatief. Vaak komen daar ook versies met een mooie verpakking en bonustracks van uit, dus dan is het leuk om die te verzamelen.
Ik heb ongeveer 800 nummers gedownload als FLAC, ik snap dat dit niet heel veel is voor sommigen, maar dit neemt ook 'slechts' 25GB in beslag. 4TB is een factor 160x meer... Dat zijn 128000 nummers. Nu wil ik niet te veel oordelen, maar wat moet je met zo veel muziek?

Overigens heeft een CD blijkbaar 700MB aan opslag, om 4TB te vullen met alleen CDs heb je er dus ongeveer 5700 nodig, dat is dan toch wel een flinke kast
Ik vind het ook wel wat veel muziek, maar er zijn gewoon liefhebbers natuurlijk.
Dan zijn er natuurlijk nog films en series die je erop wilt zetten misschien, maar ook dan zie ik die 4TB niet vol raken. 🤷‍♂️
Heb je wel eens een goede kwaliteit film gedownload? Mijn leukste films zitten rond de 50gb. Gemiddelde rond de 20 a 30gb. Een seizoen 100 of 200gb. Gaat best snel zo. Dan nog je GoPro filmpjes, Drone, fotos en muziek. En dan nog de backups.
Atmos, Dolby vision etc vreten veel Gbs. En dat is met de huidige x265 compressie. Voorheen x264 was alles nog veel groter. Alle seizoenen Game of Thrones 4k HDR Dolby Atmos zit je rond 1TB. Dan nog je games, mods etc, telefoon fotos, filmpjes en muziek...Gaat echt hard zo.
Ik moet bekennen dat mijn downloads kleiner zijn, zo'n max van 18GB voor een film met HD en DTS-HD.
Maar ik zet die dus gewoon niet allemaal tegelijk op een kaartje/usb-schijfje om mee te nemen voor onderweg of vakantie of zo.
Voor gemaakte GoPro filmpjes tijdens een tocht of vakantie kan ik dan weer wél goed begrijpen, maar ook dan zou ik, vanwege de toch iets mindere betrouwbaarheid (vroeger in ieder geval) mijn risico's liever wat spreiden.
En 's avonds zou ik die gemaakte foto's en video's dan eerder weer uploaden naar mijn private cloud, maar dat is ieder zijn eigen afweging natuurlijk.
Je hebt helemaal gelijk hoor. Bij mij staat ook alles op een NAS en hardeschijven. Bestanden worden gewoon telkens groter. 10 jaar terug filmde je 30fps 1080p, nu 4k 60 of 120fps etc. Ik doe het ook altijd verdelen over meerdere kaartjes. En idd meteen backup maken op andere dingen. Internet is helaas niet overal op de wereld lekker. Daar zijn die kaartjes dan wel weer fijn voor.
Als je ript op flac formaat gaat het hard hoor.
Ik had m'n VPN op Nigeria gezet en een het duurste Tidal abonnement afgesloten voor $4 per maand. CD kwaliteit muziek die je ook kan downloaden, dus heb je geen netwerk dan werkt het nog steeds. Misschien een idee ipv een nieuwe mobiel waar je micro sd kaartjes in kan stoppen.
Dat is in der daad iets wat je kan doen.. echter:
- het internet doet het niet altijd
- sommige mensen, waaronder ik, 'bezitten' liever hun media (ja ik weet het wat boomer van mij :+)
- niet elk apparaat heeft internet toegang, zoals mijn autoradio bijvoorbeeld. Die slikt wel micro SD kaartjes en heeft een USB aansluiting voor een USB stick, maar géén simkaart slot.
- Tidal heeft MQA, en MQA is slangenolie.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 23 juli 2024 20:13]

voor dat geld kan je waarschijnlijk een NAS aanschaffen :p
Heb ik al... Maar alsnog dan moet je goed zoeken naar alle nummers die je wilt hebben, of ze allemaal per stuk aanschaffen in FLAC formaat. Met een streaming service zoals Tidal en Spotify kun je de nummers makkelijk vinden en downloaden, heb je geen internet dan kun je alsnog luisteren. Bij Spotify was het dacht ik zo dat je wel minimaal 1x per week online moest komen om te verifieren dat je abonnement nog geactiveerd was.
Bijvoorbeeld de Nikon Z8 slikt nog SD kaartjes.. met 4TB kun je toch even vooruit..
Er zijn nog veel nieuwe camera's die ermee uitkomen hoor. De nieuwe Fuji X100VI. Vaak zie je bij de meer duurdere modellen een combo van CF Express type B en SD.
Niet aan te raden. Als je kaartje om wat voor reden kapot gaat, ben je veel informatie kwijt. Liever werken met meerdere kleine kaarten. Je zal de eerste niet zijn die alle foto's van een bruiloft verspeelt...
En daarvoor koop je dus een camera die meerdere kaart sloten heeft..
Home Assistant waar de database ook op de SD draait is funest voor zo'n kaart. In mijn geval dan. Heb er 2 versleten tot ik de database overgezet had op mijn nas. Daarna nog een hele tijd prima gedraaid zonder kapotte SD.
Mijn Raspberries hebben er ook al een paar gesloopt, nu sinds een jaar gebruik ik de Samsung Fit Plus USB stick en haal goede snelheden en is betrouwbaar (*tot nu toe)
Ik snap deze redenering nooit. Als ik een disk met 10 spelletjes kwijtraakte in mijn MSX-2 tijd dan vond ik dat erger dan als ik nu 4 TB aan kaartje met gaming informatie kwijt zou raken. Het gaat om wat je met de data doet, niet hoeveel bytes er gebruikt wordt door die data. Nou ja, in dit geval zou je het ook in je portemonnee voelen natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel hoop ik.
Ik snap het niet helemaal goed wat je bedoelt.
Voor mij zijn data op zo’n kaartje sowieso vluchtig, dus is er altijd een back-up van.
Vervolgens probeer ik te verzinnen wat ik zo’n groot kaartje dan voor zou kunnen en willen gebruiken, maar kan zo snel geen reden bedenken.
Ik zie steeds opmerkingen als: het is zo groot, stel je voor dat je dat allemaal kwijt raakt. Maar de belangrijke documenten en zelfs foto's die ik heb zijn helemaal niet groot. Dit zou ik juist gebruiken om tijdelijk video en foto's in op te slaan. Als het dan fout gaat staat het al op je PC, en als het ding stuk gaat tijdens het opnemen kan je hem vervangen door een backup kaartje dat je meeneemt.

De enige use case zie ik voor video's en raw fotos. Voor raw video heb je waarschijnlijk meer snelheid nodig en heeeeeel veel ruimte.
Ik raak iets dat 24/7 in een apparaat zit zeker niet kwijt.

Ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst een defecte SD kaart had. Ik heb 5 Pi's draaien, waarvan 1 met HASS. Ik heb er een in mijn telefoon en een 1TB voor spellen in mijn Steam Deck. Ik heb nog kaarten van de Rpi 1 liggen.
RPi in een kas. Kaartje viel er uit, nooit meer gevonden
Ik snap wel dat je 5 kaartjes kapot krijgt als je je Rpi in een kas hangt, het wordt zo extreem vochtig daar :X
Ik ben wel benieuwd waarom je denkt dat sd kaartjes last hebben van vocht. Ik zou eerder verwachten dat de pi zelf dan de geest geeft (of de adapter)
Het ligt heel erg aan het gebruik, met name schrijfacties, daarin blinken micro SD kaarten namelijk niet uit. :) Data wegschrijven naar het netwerk bijvoorbeeld bespaart dan al een hoop ellende.
Ik heb toch een aantal in mijn telefoon gehad en pas bij het overzetten van data naar een nieuwe telefoon ging het bij veel bestanden dan mis. Gebeurd ook wel met intern geheugen. Gelukkig had ik nog backups van het meeste maar een aantal videos en fotos ben ik kwijt.
Kwijtraken, Hoezo?
Je hebt daar prachtige bewaardoosjes voor.
Inlijsten en aan de muur hangen, het is immers een prachtig stukje techniek
Ligt er ook aan welke class micro SD kaart je koopt, lagere class kunnen minder writes hebben. De RPi "vreet" micro SD kaarten door het aantal schrijfacties die je de micro SD kaart laat doen. Nu ik dat beperk, door data zoveel mogelijk op het netwerk weg te schrijven, voorkom ik een boel ellende van weer een nieuwe micro SD kaart te moeten kopen.
Inmiddels gebruiken we gewoon een ssd van 128GB(kost geen drol meer) en een geprinte behuizing. Net ff robuuster
Die kleintjes raak je nu al kwijt, zou ik niet willen met 4TB.
Het type argument dat elke verhoging van opslagcapaciteit passeert :)

Ik heb hier nog eentje van 16MB liggen. Daar zal vast iemand ook schrik voor gehad hebben om het equivalent van iets meer dan 11 3.5" floppy's kwijt te raken 8-)
Vast. Zal zo rond 2001 geweest zijn. Mijn HD was toen 20 GB ofzo. Inmiddels zit er 4TB in de laptop, dus dat kaartje kan net zoveel data kwijt. Iets met verhoudingen
Ook sandisk? Ik heb ook een aantal sd kaartjes stuk gehad in een rpi, maar dat waren kingstons, merkloos e.d.
Sandisk draait in mijn meerdere rpi's al jaren.
OT
maar de pi staat er om bekend dat sdkaartjes in ongeveer 3 maanden gesloopt worden. Er zijn oplossingen voor (bv ramdisk en read only mounten) maar dat is een ander topic.
Niks mis met dat formaat. Alle camera's die ik ooit heb gehad kunnen dat formaat. Dan hoef je er tenminste geen hoesje omheen te doen om 'm groter te maken.
Er is veel mis mee, want het past nergens meer in. Dan zal ik een adapter moeten gaan kopen van SD naar MicroSD.
Helaas nog in het ouderwetse full size SD formaat. Dit gaat zeker interessant worden als dit op MicroSD formaat uit gaat komen. Tot nu toe is 1.5TB de grootste. Een extra 4TB in mijn Steam Deck zou zeker welkom zijn.
Helaas als je zelf op MicroSD zit te wachten schat ik zo in. Want de full size SD kaart markt is absoluut nog een grote. Zo kan ik er twee in mijn camera kwijt bijvoorbeeld, helaas is deze kaart daar alleen te langzaam voor.
Wat is er ouderwets aan UHS-ii SD kaarten?
Het zijn die ouderwetse grote SD kaarten van vroeger. Ik heb niets meer waar dat in kan.
Ze zijn er al lang maar er is niets ouderwets aan
Ze zijn zeldzaam op nieuwe apparaten. Ze zijn net zo ouderwets als VGA. Het word nog wel gebruikt, maar het is zeldzaam.
Praktisch alle nieuwe camera's hebben een full-size SD slot (al dan niet in combinatie met CFe)
Als ik naar compactcamera's kijk, zijn bijna de helft uitgevoerd met MicroSD. De oudere zijn nog met full-size SD uitgevoerd. Maar goed, het idee van een camera voor consumenten is ook een zwaar achterhaalt iets. Alleen leuk voor hobbyisten en professionals. Zelfde als dat je geen racefiets met nieuwe campagnolo set gaat gebruiken om op zaterdag naar de kroeg te fietsen. De mensen die zo'n camera kopen hebben dat als hobby. Dat is niet een heel normaal apparaat om te kopen.

Mijn computer heeft alleen MicroSD. Mijn Steam Deck heeft alleen MicroSD. Mijn autoradio heeft alleen MicroSD. Mijn Pi's hebben alleen MicroSD. mijn telefoon heeft alleen MicroSD. Mijn 3D printers hebben alleen MicroSD. Op mijn werk, alle producten met SD kaarten, en dat zijn er nogal wat, hebben alleen MicroSD. We hebben standaard een stapel of 100 aan MicroSD kaarten liggen. Ouderwetse SD hebben we al jaren niet meer op voorraad. Het is een compleet achterhaalt iets. Camera's zijn iets wat vroeger normaal was, nu alleen nog voor professionals of hobbyisten. Niet iets wat je normaal nog in huis hebt. Je kunt ook niet bij de lokale garage dezelfde banden als een F1 auto kopen.
Dat klopt niet. Het gros van de camera markt en ook de meeste compactcameras komt met full size (meestal uhs ii) sd slots. Ik heb het idee dat je maar wat roept om een punt te maken. MicroSD kan geen 4k video stream aan met een degelijke bitrate, daar zijn ze te langzaam voor.

Dat iets voor jou overbodig is betekent niet dat anderen er niet van afhankelijk zijn.
Je mist precies wat ik zeg. Camera's zijn niet van belang omdat de meeste consumenten dat niet gebruiken. Het is een niche product gericht op de zakelijke markt dat sommige consumenten gebruiken. Er zijn ook consumenten die managed cisco switches gebruiken. Het is nog steeds een uitzondering en niet de doelgroep.

Op normale consumenten elektronica is ouderwetse SD al jaren geleden de weg van de dodo gegaan.

Het is voor consumenten overbodig. Het is zakelijk voor 99%+ van de bedrijven overbodig. Niemand is er nog afhankelijk van, aangezien adapters bestaan voor ouderwetse apparaten die het nog gebruiken, en niche dingen zoals camera's. Ik heb even de snelheden bekeken en daar zit bijna geen verschil tussen, als je de snelste van beide gebruikt. Dus ook dat is niet relevant.

Je zit maar wat dingen te roepen om een punt te maken, terwijl je zo te zien niet weet waar je het over hebt.

Full size SD kaarten staan in de lijst van MicroUSB, IDE schijven, Windows Vista en MSata. Er zijn nog mensen die het gebruiken, maar het zijn er steeds minder en minder, aangezien de opvolger in 2010 is uitgekomen.
Ik snap nog steeds niet wat je nou wil zeggen. Alle producten die je zelf opnoemt zijn ook niche. Wie heeft er nou een autoradio, 3d printer, Raspberry Pi, of telefoon met microsd slot. Terwijl praktisch alle laptops en camera's een full-size SD kaart slot hebben.
...staan in de lijst van MicroUSB, IDE schijven, Windows Vista en MSata.
Ik vind het ook nogal gek dat je boos van wordt van zo'n discussie over SD kaarten op Tweakers. De laatste spec van SD komt uit 2020 en IDE schijven komen uit de jaren 80. Praktisch elke horizontale video die je op YouTube ziet is eerst opgenomen op een full-size SD kaart. Maar goed, alles om een discussie op tweakers te "winnen"! :+
Telefoons met MicroSD is behoorlijk standaard. Autoradio's hebben miljoenen mensen. Een 3D printer is een stuk normaler om te hebben dan een camera. De laptops die we hier hebben, hebben geen SD kaart meer.

Ik boos? Ik reageer om je "argumenten" die nergens op slaan. Zeker dat YouTube gedoe. Dat is echt een bijzonder argument. Zeker aangezien de meeste of smartphones gebruiken om op te nemen via interne storage of MicroSD, of als ze studio's gebruiken, worden de SD kaarten al helemaal niet meer gebruikt. Jij bent de gene die boos is omdat een techniek van 25 jaar geleden verouderd is en nauwelijks nog gebruikt word.
Ik ben fotograaf van beroep en ik kan je garanderen dat iedereen met sd werkt. Wat zouden we anders moeten gebruiken? CFe slaat niet ècht aan heb ik het idee en op UHS-II SDs kan je gewoon intern 4k log filmen. Een atomos is wel beter en dan werk je inderdaad met SSDs ipv SDs. Maar MicroSD is gewoon veel te langzaam. En nogmaals de laatste spec van SD is pas 4 jaar oud, niet 25. Er zijn inderdaad nog een paar budget telefoons met uitbreidbaar opslag van Motorola en Samsung en ik denk dat Sony het ook nog ondersteunt, maar niet veel mensen gebruiken het echt. Maar MicroSD zie je inderdaad ook nog erg veel, net als SD.
Zot hoe de technologie maar doorraast. In mijn jeugd was een 1.44Mb floppy heel normaal (De shareware versie van Doom paste op 2 floppies) en was ik geschokt toen ik in Elektuur (tijdschrift) een advertentie zag over de eerste 1Gb harddisk. Ik kon het bijna niet geloven en al helemaal niet hoe je dat ooit zou vol krijgen.

Hadden ze mij toen gezegd dat over 30 jaar op iets ter groote van een postzegel 4000 van deze harddisks of 3.300.000 floppies zouden passen, ik had het nooit geloofd.
Werkt ook de andere kant op. Toen ik nog op een servicedesk werkte hadden we aan de lopende band stagiaires mee lopen. Sommigen wisten gewoon niet wat een floppy of een floppydrive is. ;)
De tijd dat als je een CD-rom X2 speler had gekocht (Inc gratis spel) en vervolgens er CDtjes uitkwamen die X4 snelheid vereisten 🥲
Ultra High Speed-I-interface en dan 104MB/s... Voor deze toepassing is het wellicht een hoge snelheid, voor de rest van alle storage toepassingen is het op z'n best ultra langzaam. Een SATA I drive is al sneller.
4Tb met 104 MB per seconde uitlezen heb je bijna 11 uur nodig!
Dus 832Mbit/s SDUC en 1.36Gbps SDXC maximale snelheid (trager dan KPN internet en WIFI ;) )

[Reactie gewijzigd door djwice op 23 juli 2024 20:13]

Grote vraag is inderdaad hoe vaak er naar zo'n kaartje geschreven kan worden voordat het stuk gaat. Betrouwbaarheid is een groot goed. Doorgaans laten dergelijke kaartjes het snel afweten.
Heel leuk maar....
De controller in het apparaat waarin je het kaartje stopt moet het echter wel ondersteunen.
Anders gaat het feest nog niet door.
Nu graag grotere formaten op micro sd graag :).
Ik gok een prijs van 400-500 euro.

De enige betaalbare optie voor een Pi, is een USB met een 2,5 inch SSD. Of het maar niet opslaan op de SD, en dafa opslaan op je NAS of cloud.
Ik blijf het bijzonder vinden. Mijn eerste pc had 20GB en dat zou ik in heel mijn leven nooit vol krijgen.

En nu is er een sd-kaart met 4TB…
Opschepper, de eerste PC die mijn ouders hadden, had een HD van 20MB. En het was bijzonder dat er überhaupt een HD in zat, de meeste PC's (en ook andere computers) hadden alleen een cassette of floppy drive.
Ik was toen “de man” ja :+
Mijn ouders hadden nog een c64 met idd een cassette

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.