Lexar kondigt SD-kaarten met metalen behuizing aan

Lexar heeft zijn assortiment SD-kaartjes uit de Armor-serie aangevuld met twee nieuwe modellen. Dankzij het gebruik van onder meer een metalen behuizing moeten ze tegen een stootje kunnen. De adviesprijzen en releasedatum zijn niet bekend.

De fabrikant schrijft in een persbericht dat de Gold SD UHS-II en Silver Pro SD UHS-II de eerste geheugenkaartjes zijn die uit roestvrij staal van het type 316 zijn vervaardigd. Ze zijn stof- en waterdicht volgens IP68-certificering en “bestand tegen buigen”. De fabrikant geeft hier geen details over.

De nieuwe SD-kaarten worden geleverd in capaciteiten van 128GB, 256GB, 512GB en 1TB. Volgens de productafbeeldingen hebben beide modellen een leessnelheid van 280MB/s. De Gold bereikt schrijfsnelheden van 205MB/s, de Silver moet het doen met 160MB/s.

Lexar Armor Gold Silver SD UHS-II

Door Idriz Velghe

Redacteur

07-09-2024 • 12:40

97

Reacties (97)

Sorteer op:

Weergave:

Mooi! Alle kleine beetjes helpen om plastic gebruik te verminderen. Alhoewel het natuurlijk wel klein is, en het waarschijnlijk niet het doel is. Toch mooi om te zien en hopenlijk komen er steeds meer plasticvrije producten!
Als het recycled plastic is, wat is dan het probleem? Het plastic is er al, dan maar beter het opnieuw gebruiken dan gewoon ergens weg te gooien.
Roestvrij staal 316 kan tot bijna 600 kg/cm2 druk aan voordat het vervormt en kan tot ong. 800 graden aan warmte aan, m.a.w. (in tegenstelling tot plastic) kan het goed gebruikt worden om hitte te verplaatsen vd controller en het geheugen koeler houden zodat de kaartjes niet heel snel hoeven te throttelen. Verder is het metaal zo sterk dat het niet snel zal vervormen, m.a.w. in je kontzak stoppen en gaan zitten, latten vallen en erop trappen en verschillende andere scenarios is geen enkel probleem.

In de chemische industrie waar plastic kan smelten of snel kapot kan gaan is dit kaartje dus ideaal, ook voor robuust gebruik (bvb het leger) zijn dit soort kaartjes dus ideaal. Een extreem voorbeeld: ben je in oorlog en heb je een drone met een kaartje met 316 metaal dan is de kans groot dat je het kaartje alsnog kunt uitlezen, zelfs als de drone beschoten wordt met artillerie en/of het in brand vliegt.

Off topic:
@AMD and INTEL heeft wel degelijk een punt, Fraud of Plastic Recycling.

Tldr: We moeten zo snel mogelijk over stappen van oil based plastics naar plant based plastic.

Dat het kaartje in shrinkwrap geleverd wordt of men sla in plastic heeft gekocht, geeft al aan dat we teveel oil based plastics gebruiken. Oplossing vd olie industrie: de beste manier om het te "recyclen" is verbranden... Hoe is dat een oplossing.

Ik weet nog dat de tabak industrie een boete had gekregen van ong. 600 miljard voor het simpelweg liegen en bedriegen en daarmee winstmaximalisatie (letterlijk over de rug van miljoenen doden en verslaafden). Het word tijd dat we de olie industrie ook aansprakelijk moeten maken voor de vervuiling ontstaan door plastics.

Voor de rechter slepen, een grote som laten betalen (en alle vervuiling op laten ruimen) om vervolgens dat geld gebruiken voor de R&D (in samenwerking met oa universiteiten en bestaande onderzoek bureaus) plant based plastics goedkoper te maken/op te schalen, dat na een tijdje terug opgaat in de natuur (zonder sporen achter te laten) en/of we voeden het aan onze veeteelt (het is tenslotte plant based), voor we het probleem doorschuiven naar de volgende generatie.
Ik ben het helemaal eens met het idee om plastic gebruik snel te verminderen en ook om de olie- en gasindustrie keihard aan te pakken op hun leugens en de schade die ze met hun producten aanrichten (en vervolgens geld stoppen in het ontkennen van die schade, net als de tabaksindustrie inderdaad deed).

Maar wat is de winst van het omschakelen naar roestvrij staal voor zoiets als een geheugenkaart? RVS kost een enorme hoeveelheid energie om te maken en de uitstoot van CO2 voor het productieproces is gigantisch. Recycling kan wel veel verschil maken, maar dan nog blijft de impact groot.

En voor wat betreft de duurzaamheid van het geheugenkaartje: ja dat kan soms nuttig zijn, maar ik denk nou juist niet in het geval van de militaire drone. Als die door de vijand wordt neergehaald wil je juist dat er niets meer af te lezen is. Anders achterhalen ze zo de locatie vanwaar de drone is opgestegen en krijgt die groep snel een paar raketten op hun dak.
Je kan prima encrypten met een pub key zonder dat de private key op de drone staat.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @FatGoebbelsIM8 september 2024 11:40
800 graden aan warmte aan,
Met de opmerking dat het relatief ook goed warmte geleid en de elektronica in de behuizing deze temperaturen zeker niet aankan. Aan dit voordeel kleeft daarom ook een nadeel.
m.a.w. (in tegenstelling tot plastic) kan het goed gebruikt worden om hitte te verplaatsen vd controller en het geheugen koeler houden zodat de kaartjes niet heel snel hoeven te throttelen.
Dan is RVS wel een erg rare keuze, want RVS is een erg slechte warmtegeleider (een van de slechtste van alle metalen). Had dan koper of aluminium gekozen, ook veel sterker dan kunststoffen, maar mét goede warmtegeleiding.
Verder is het metaal zo sterk dat het niet snel zal vervormen, m.a.w. in je kontzak stoppen en gaan zitten, latten vallen en erop trappen en verschillende andere scenarios is geen enkel probleem.
Zouden er veel sd-kaarten aan hun einde komen doordat ze in een kontzak krom gaan of omdat iemand erop gaat staan?
In de chemische industrie waar plastic kan smelten of snel kapot kan gaan is dit kaartje dus ideaal
Ligt eraan welke chemie. Plastics kunnen beter tegen sterke zuren en basen dan metalen.
, ook voor robuust gebruik (bvb het leger) zijn dit soort kaartjes dus ideaal. Een extreem voorbeeld: ben je in oorlog en heb je een drone met een kaartje met 316 metaal dan is de kans groot dat je het kaartje alsnog kunt uitlezen, zelfs als de drone beschoten wordt met artillerie en/of het in brand vliegt.
Dan zijn de isolerende eigenschappen van RVS inderdaad een voordeel.

Begrijp me goed hoor, een metalen behuizing heeft meer een premium gevoel en zal langer meegaan, maar sommige van de voordelen die je noemt, vind ik wat gezocht. Als het echt om betere warmtegeleiding te doen was, hadden ze wel voor geanodiseerd aluminium gekozen: krasvast, vrijwel geen vingerafdrukken, kan tegen hogere temperaturen, etc. En na een brand kun je je waarschijnlijk beter zorgen maken om de doorgefikte inhoud van deze rvs-behuizing dan om de behuizing zelf.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 9 september 2024 11:25]

Recycling is een leugen van de plastic industrie om meer plastic te verkopen :

https://www.cbc.ca/docume...try-experts-say-1.5735618

Ik denk alleen zoals ik al zei dat dit niet de directe use case ervoor is, maar alsnog mooi om minder plastic te gebruiken. Hopenlijk wordt het de standaard!
Recycling is een leugen van de plastic industrie om meer plastic te verkopen
Dat wil niet zeggen dat we het daarom maar per definitie niet meer serieus moeten nemen of overwegen.
Er zijn duidelijke redenen waarom het lastig en kostbaar is om het te recyclen en er ook niet veel toepassingen zijn voor het gerecyclede plastic.
Het vervelende is dat er helaas in al die tijd amper onderzoek en ontwikkeling is geweest om daar iets aan te doen. Net zoals met zo'n beetje alles waarvan we nu zeggen dat het slecht is voor het milieu, omdat iedereen alleen bezig was met geld verdienen zonder naar de consequenties voor de toekomst te kijken.
Dat artikel geeft weer dat het ingezamelde plastic voor recycling vaak dus niet gerecycled wordt. Als iets echt van gerecycled plastic wordt gemaakt is het nog steeds wel degelijk daar van gemaakt.
Recyclen van plastic is geen leugen, het is gebeurt gewoon weinig omdat het meer kost dan nieuw plastic gebruiken. Maar als je dus iets van recycled plastic gebruikt help je JUIST plastic waste tegen te gaan.

Het probleem zit hem in "recyclebaar plastic" en het inzamelen van plastic voor recycle doeleinden waar het liegen meer terugkomt omdat dat plastic waarschijnlijk helemaal niet gerecycled gaat worden.
Recycling is een leugen van de plastic industrie om meer plastic te verkopen
Het ligt een stuk genuanceerder dan dat. Als je goed naar de bewoording rondom dit onderwerp kijkt worden er bar weinig duidelijke getallen genoemd. In theorie is 0.01% plastic hergebruik ook al recycling. Deze term is veel te vaag. Ik denk dat het vooral komt dat het geheel al jaren veel te rooskleurig wordt gebracht. Zowel door de bedrijven die het faciliteren als de media/overheid/instanties. Zonder dat er echt goede vragen worden gesteld of harde cijfers worden getoond. Die niet altijd even positief zijn.

Wel spijtig dat het zo al jaren is gegaan. Een groot deel van de mensen zal vast denken dat ze heel goed bezig zijn met o.a. de PMD bak. Die gemeentes nu weer gaan uitfaseren. In de realiteit is de impact erg klein zoals je artikel ook aanstipt. De welbekende "alle beetjes helpen" uitspraak. Uiteraard een kern van waarheid maar als er geen stijgende lijn in het 'beetje' zit blijft het 10%. Waarbij het tonnage achter dezelfde 10% niet sterk verminderd.

Hopen dat dit soort wake-up calls wel gaan helpen om veel meer initiatieven te starten die wel wat met plastic kunnen doen behalve verbranden of storten. Met 'creatieve woordkeuzes' of zoals jij ze noemt leugens, gaan we er in ieder geval niet komen.
Het bekendste verhaal of complot idee van Recycling van Plastic komt van de producent van Tupperware. Toen het in de jaren 50-60 heel populair was wilde iedereen die handige doosjes hebben. En toen iedereen ze had en de verkopen instortte heeft de marketing afdeling van Tupperware een campagne opgezet dat oude Tupperware doosjes niet meer goed waren en als mensen nieuwe kochten en oude inleverde zou Tupperware het recyclen.

Geen idee of het klopt hoor maar het is wel een leuk verhaaltje.
Zo'n SD kaartje kan toch prima in karton? Door geen blister te gebruiken bespaar je meer plastic dat het kaartje zelf.
Exact, zeker als je kijkt dat het vrijwel allemaal via webwinkels verkocht wordt, het kan zelfs prima in een zakje met een kartonnen doosje er omheen.

Geheugenkaartjes zijn vaak nog eens zo in plastic verpakt dat je vrijwel altijd een schaar nodig hebt om ze eruit te knippen...hard rot plastic (voor dit gebruik) waar je je vingers aan kan snijden
Maar karton isoleert enorm, en als dat dan warm wordt en ontvlamt...
Verpakking van zoveel producten is papier of karton.Nog nooit gehoord van een pak macaroni dat in de brand ging.
Maar er zitten geen geheugenmodules in een pak macaroni. Wees maar gerust, SD kaarten uit karton word onderzocht, net zoals alles waar je verbeelding rijkt!
Hij spreekt over de verpakking van de sd kaart, niet over en sd kaart van karton.
De blister is de verpakking, ook wel tarra genoemd.
Bij 230 graden heb je wel meer uitdagingen denk ik dan alleen ontbrandend karton.
Er is een goede reden dat het een dikke blister is: diefstal en fraude (verwisselen). Anders zouden fabrikanten al lang simpele verpakkingen gebruiken ivm marges.
Ze willen het product gewoon een premium uistrating geven. Een geheugenkaartje in een lucifersdoosje moet wel slechter zijn dan eentje in een blister.
Het probleem is dat nieuw plastic goedkoper is dan recycled plastic. Dus elk design zonder plastic is een voordeel.
Ipv daarvan weer een ordertje richting tata steel, nieuwe assemblage machines, enz.

Heeft er iemand ooit al eens een fysiek beschadigde SD kasrt gehad? Met een scheur ofzo? Ik nog nooit.
Nope, en meestal zit een SD-kaart ook in een apparaat, en lijkt de extra bescherming me niet echt nodig.
Ja ik wel. Ik heb twee keer een micro SD gehad die helemaal doormidden was gebroken.

Let wel dat was dus een micro SD dus dit produkt lost dat niet op.

Het probleem was daar behuizingen voor raspberry pi waar de kaart zo strak in zat dat je er steeds een pincet tussen moest wurmen en die was net dik genoeg om de kaart te breken.
Nooit gehad, doe ze wel in zo'n plastic hoesje als ik ze meeneem.
Metaal kost meer energie en aardverstoring om te produceren.

Het is wel makkelijker te recyclen. Maar de vraag is of dat uberhaupt gedaan wordt met zo weinig materiaal.
Niets gezien het waarschijnlijk ‘één’ is met de rest van de sd-kaart. Een gewone sd-kaart lijkt me ook niet recyclebaar gezien het om de pcb gesmolten zit volgens mij
Nee inderdaad maar de hoeveelheid plastic van een SD kaart (en zeker een microSD) vind ik ook redelijk verwaarloosbaar. Zaken als meubilair, witgoed enz, daar zit pas veel plastic aan, laten we daar eerst eens mee beginnen.

Maar mijn punt is: metaal is niet per se beter voor het milieu. Juist omdat het in dit geval zo moeilijk te reyclen is. Olie wordt zo opgepompt maar voor de winning van metaal moet een hoop aarde omgespit worden, dan moet het uit de erts gewonnen worden, dan moet de rest weer ergens teruggeplempt worden, al die rommel moet vervoerd worden enz. Olie is wat dat betreft toch minder impact omdat je dat zo kan oppompen, met minder energieverbruik vervoeren in pijpleidingen enz. Ik denk dat plastic voor sommige dingen wel degelijk de beste keuze kan zijn.

Nog het beste zou zijn om de SD kaarten van hernieuwbaar plastic te maken zoals PLA dat van rietsuiker wordt gemaakt. Dat heeft wel een lagere smelttemperatuur, maar in dit geval lijkt me dat niet zo'n probleem (maar het is wel de reden dat het niet voor koffiebekertjes gebruikt wordt :) )

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 7 september 2024 14:08]

Ik ben het grootendeels met je eens, maar moet hier aan denken:

> Komt een automobilist bij een benzinestation en vraagt aan de persoon achter de kassa "Zeg, wat kost één druppel benzine eigelijk?" en krijgt het antwoord "niets".
>
> De bestuurder is even stil en zegt dan "nou, druppel 'm dan maar vol!"
Duidelijk. Maar het punt is, je moet ergens beginnen. Plastic recycling is nauwelijks serieus momenteel. Dan kan je het beste beginnen met grote stukken die bovendien niet gemixt zijn met andere materialen zoals de harsen waar de SD kaart binnenkant van is gemaakt
Je moet inderdaad ergens beginnen, en dat was ook min of meer mijn punt. Je kunt groot beginnen bij de fabrikant, maar je kunt ook vanaf de andere kant komen en alle consumenten die zo'n ding kopen ook iets laten doen met recycling. Dan kom je ook een heel eind, want veel druppeltjes is ook een emmer vol.
Ja maar recycling van SD's is heel lastig. En er is gewoon nauwelijks eer aan te behalen. De epoxy, silicium en plastic zitten allemaal onlosmakelijk aan elkaar geplakt. Een het zijn maar zulke kleine beetjes.

Dus ik denk niet dat iemand het industrieel gaat doen.

En SD kaarten zijn ook best duur zeker als je bekijkt hoe weinig materiaal er in zit. Ik denk niet dat mensen die zomaar voor de lol kopen. In een flesje cola van 1,50 zit vele malen meer plastic.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 7 september 2024 21:35]

Met die instelling wel ja. Er is meer plastic in een (gemiddeld) huishouden waar dit idee voor kan werken, en nogmaals, alle beetjes helpen.
Die automobilist was Dagobert Duck
Doe maar niet van rietsuiker, dan liever van olie. We gebruiken nu al veels te veel grond als landbouwgrond. Als we massaal naar bio-plastic over gaan moeten we nog meer natuur slopen.
Dat zal je verbazen. Alle metalen uit het restafval wat verbrand wordt wordt uitgezeefd en gerecycled. Er is een hele economie ontstaan rond het verwerken van afval, waarbij er veel verdient wordt aan/door subsidies. Ons restafval reist daarvoor heel Europa door.
Ik vraag me af wat de use case is.

Ik ken niet zoveel mensen die met een aanloopje een SD kaart ergens proberen in te frotten.
En minder plastic is ok, maar geen van beide draagt echt bij aan recycling. Te klein om fastoenlijk te demonteren
Ik zie wel toepassingen in gopros en andere extereme omstandigheden zoals raket lanceringen.
Ik bedoel dat het slot waar de SD kaart inzit, vaak vele malen robuuster is. Zit het kaartje er eenmaal in, dan heeft een RVS omhulsel niet veel nut qua bescherming.

En bij raket lanceringen gaat het veel meer over de verbindingen van de chip dan over de buitenkant.
Bij amateuristische pogingen wil het nog best wel eens mis gaan met zo'n raket. Iets met ongecontroleers neerstorten...
Ik heb wel vaker bij anderen gezien dat het sd kaartje dan in meerdere stukjes ligt.
Ik snap in ieder geval jouw punt met dat slot.
Leuk dat plastic verbruik voor twee gram verminderd wordt, je bent er echter van op de hoogte dat de Carbon voetprint drie tot vier keer zo hoog is voor de productie van RVS?
2gr maal een paar miljoen kaartjes .... :Y)
Helemaal eens, verkoopt natuurlijk wel beter als premium dus meer winst marge?
Tenzij je SD kaartjes in de natuur dumpt betwijfel ik of er enige winst is op het gebied van milieu of klimaat met de SD kaarten.

Er is in ieder geval meer milieu en klimaatschade bij de productie, vooral bij de winning van de grondstoffen en het energieverbruik over de hele toeleveringsketen.

Plastic is best duurzaam. Het probleem is de liefde voor single use plastic en de gewoonte om veel afval in de natuur te dumpen in onze maatschappij. 2 problemen waar dit metalen SD kaartje niets tegen doet.

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 7 september 2024 15:37]

Voor hetzelfde geld zit het keurig in shrinkwrap (en zie je dat niet terug in de webshop). Als ik zo naar hun persfoto's kijk zit er in ieder geval doorzichtig plastic voor: https://drive.google.com/...qWIcu-C7MFGvZz8HDC_Yh5E-a

Maar de salade die ik nu eet zit ook verpakt in meer plastic. En als ik in plaats daarvan (verse) bonen haal zitten die ook weer in iets verpakt. Die memory card is echt niet voor het milieu van metaal gemaakt.
Ik heb al 2x gezegd dat dat niet zo is, maar ja blijf maar commenten. "Het niet het doel is" ik vind het alleen goed als we minder plastic gebruiken voor microplasics. En zoals ik al zei is het heel weinig maar hoe meer producten van metaal ipv plastic te beter, het microplastics probleem is groot. Verder is dat ook behoorlijk off topic, sinds het niet het doel ervan is zoals ik al had gezegd.
Oh, ik zie dat de thread heel wat groter is geworden. Hij stond bij mij nog op weinig replies, tab stond nog open. Mea culpa.
Tja maar dit rvs is zo klein en dun dat de kans dat dit ooit in de verbrandingsoven terecht komt groter is dan dat het metaal ooit gerecycled wordt
Dit is geen plastic vrij product. De PCB is van/gemaakt met plastic. Plastic vrij hoeft ook geen doel te zijn. Je moet kijken naar het totaal plaatje en daar een juiste afweging in maken.
Ik wil juist plastic want dat is vaak lichter in mijn rugtas.
Ja want een paar van deze SD kaartjes ga je achterover laten hangen als een brugpieper op een volle schooldag 🤪
Ik draag een rugzak met een volle fotografie/video gear. Zoveel mogelijk plastic voor mij om mijn rug inderdaad te ontlasten.
Maar als je een goede lens hebt is deze toch gemakkelijk zwaarder dan je camera? Of heb je meerdere kunststof lenzen? En is dat dan niet onpraktischer/zwaarder in totaal?
Ik heb een Sony camera waar je kan kiezen tussen een FullFrame sensor of een APS-C sensor.
Dus, ik heb een G master FF lens en een paar lichte Sigma APS-C lenzen. Daarnaast, action cams, montage onderdelen voor de action cams, statief, laptop, video monitor, drone, flitser en nog meer dingen.....
dus 2 gram gaat je niet helpen. misschien heb je niet altijd alles tegelijk nodig en heb je gewoon 2 rugzakjes.
Je kunt beter kunsttof lenzen gebruiken.
Ja want een paar sd-kaartjes van metaal zal de aarde opwarming doen stoppen |:( 8)7
Dat kan je overal wel op zeggen. Het gaat om het effect van alle maatregelen tesamen.

Maargoed ik denk niet dat dit beter is, voor metaal is meer energie nodig dus de uitstoot is eerder hoger dan lager denk ik. En bepaalde plastics zijn helemaal niet zo slecht en kunnen zelfs milieuvriendelijk zijn. Dat lijkt me sowieso beter dan metaal.
Onder het metaal zit nog steeds plastic.
Alsof we ongelimiteerde bronnen voor metalen hebben.
Praktisch gezien wel ja. Theoretisch gezien is 'ongelimiteerd' een heel andere discussie.

Blijft natuurlijk wel zo dat dit toejuichen 'want minder plastic' wel heel onzinnig is.
Ik hoop dan dat we gelakt worden. De meeste geheugenkaart houders zijn ook van metaal. Ik denk dat na een paar jaar je kaartje vast zit. Iets met contact corrossie...
Ik denk nog dat electromagnetic interference de meeste baat heeft bij deze behuizing.. Ik bedoel.. buigen? Serieus?
Beetje vreemd product. Buigen heb ik echt nog nooit last van gehad. Zelfs niet met wat kaartjes los in m'n kontzak. Jaren terug was het nog wel gangbaar dat mensen een SD-kaartje in een laptop hadden zitten om de opslag van de kleine SSD redelijk goedkoop wat uit te bereiden. Dat zie ik nu ook nooit meer.

Enige echt functionele doel zou denk ik temperatuur kunnen zijn. Als de chips warm wordt onder langdurig gebruik zou metaal als een soort heatsink kunnen fungeren. Al is dat op dit moment niet echt een bottleneck. Wellicht wel in de toekomst als er snellere kaartjes uitkomen.

Heb juist liever plastic dan metaal, zeker als de kaartlezer niet helemaal jovel meer is. Als zo'n kaart sluiting maakt in je camera ben je er ook ziek van. Kans is klein maar wel vele male groter dan bij plastic.
Deze zijn bedoeld voor de professionele markt. Er zou van alles kunnen gebeuren met zo'n geheugenkaartje, en dit is een extra bescherming. Om dezelfde reden dat veel professionele spullen veel zwaarder uitgevoerd zijn dan consumentenproducten.
Kunststof is veel beter bestand tegen impact. Qua hoge temperaturen denk ik dat er veel andere componenten in de buurt van de kaart al problemen geven.

Ik denk niet dat er een grote use case is, eerlijk gezegd
Ik betwijfel of (dun) staal steviger is dan gewoon kunststof. Als je het laat vallen zit er eerder een deuk in het metaal dan in simpel plastic.

Gevalletje marketing denk ik.
Deze wegen waarschijnlijk 2 gram p/s. De kans dat er dan een deuk in zit lijkt mij gering.

Zou je eerder druk maken over buigen.
Gezien industrial grade microSD dit niet doen (die gaan veel langer mee), is het waarschijnlijk bullshit.
Lijkt me toch niet altijd wenselijk. Als je vaak van SD-kaartje moet wisselen, wat het geval gaat zijn als je zulke kaartjes koopt, dan moet je SD-kaart slot ook sterk zijn.
Fabrikanten gaan ervan uit dat de kaartjes van kunststof zijn en daar zijn de kaartlezers in apparaten toch op gemaakt. Nu ga je er telkens iets van metaal in stoppen waardoor slijtage toeneemt.
Nou ben ik eigenlijk wel benieuwd of metalen sd kaartjes bij camera's die bekend staan om oververhitting bij videoppnamen kunnen helpen. De EOS R6 die ik had werd ook behoorlijk warm bij het SD kaart slot namelijk. Uiteindelijk die ingeruild voor de mk II die wat betreft warmtehuishouding een stuk beter is.
Dat is een mooie optie voor een serieuze fotograaf.
De snelhied is ook fijn om effe 1000 30Mb fotos over te hoetsen.
Qua degelijkheid wint een moderne kunststof het toch echt van dit dunne metaal.
Dit type kaartjes is echt alleen maar nuttig voor een hele kleine niche.

Plastic SD kaartjes kunnen echt heel veel hebben vooraleer ze stuk zijn, daar zijn genoeg videos van te vinden.

Voor het milieu is het ook bijkans en non-issue. De hoeveelheid plastic tegenover de ècht significante bronnen is decimalenwerk. Plus de ontginning en verwerking van RVS heeft een flink heftigere milieuimpact dan het beetje kunststof. Het hogere gewicht hakt er ook in op je transportbudget.

Plant-based kunststof klinkt m.i. ook sympathieker dan dat het is, want je moet daarvoor akkers inrichten, en dus land opofferen. Net als biobrandstoffen.

Het beste zou zijn om die dingen helemaal niet nodig te hebben, of om degene die er zijn, veel langduriger in te zetten.
Dat ze maar eens eerst betrouwbare SD kaarten leren maken. Al mijn lexar uhs-ii in de vuilnisbak moeten kieperen omdat ze schrijffouten gaven.
Ja, dat dus eigenlijk.

Afval verminderen gaat door minder te consumeren of producten te maken die langer mee gaan.

Of je nu plastic of metaal produceert/weggooit, beide opties zijn niet goed.

Terwijl als je een SD-kaart maakt die lang mee gaat, het dus eigenlijk niet uit maakt waar die van gemaakt is, dat is altijd beter.
Dat krijg je met TLC en QLC. Dan moet je industrial grade SLC of aMLC kopen. Dat is wel per GB stuk duurder.
Veel zijn gewoon slecht, ook in snelheid. Je moet een merk nemen dat het zich niet kan permitteren om slecht spul te verkopen. Hier een partij TDK en Lenovo die ik voor SBC boot-images gebruik. Nooit iets mee gehad.
Toch raar dat je op basis van "irrelevant" gedownmod wordt. Want dit zouden kaartjes moeten zijn die juist langer mee zouden moeten gaan, en dan kun je de verpakking nog zo "rugged" maken, als het daadwerkelijke geheugen problemen geeft heb je daar eigenlijk niet zo heel veel aan.

Zelf heb ik ook bijzonder slechte ervaringen met Lexar (en Samsung) voor wat betreft SD kaarten (en USB sticks); ik zou op basis van eigen ervaringen dan ook niet zo snel naar deze kaartjes grijpen. Met een Lada 1200 interieur en motor kun je nog zo'n mooi bodywork maken...
Het volgende is een metalen floppy?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.