Arlo verhoogt prijzen van cloudabo's en camera's krijgen gezichtsherkenning

Arlo verhoogt de prijzen van zijn cloudopslagabonnementen. De prijs van een enkele camera stijgt van 4,99 euro per maand naar 7,49 euro per maand. Arlo-camera's krijgen ook ondersteuning voor gezichtsherkenning, maar details daarover ontbreken.

Arlo heeft verschillende gebruikers gemaild met een waarschuwing dat de prijzen stijgen. Reddit-gebruikers plaatsen screenshots van hun ontvangen e-mails, waarin staat dat de prijs stijgt van 4,99 dollar per maand voor een individuele camera naar 7,99 dollar. Voor Nederlandse gebruikers is de abonnementspagina nog niet bijgewerkt met nieuwe prijzen, dus het is niet duidelijk of ook Nederlandse en Belgische gebruikers meer moeten betalen. De europrijzen zijn bij Arlo gelijk aan de dollarprijzen, dus een abonnement voor één camera kost 4,99 euro per maand.

arlo prijsverhogingAls de prijsstijging wordt doorgevoerd voor Europeanen, is dat de tweede keer in korte tijd. Vorig jaar verhoogde Arlo ook al de prijzen met een euro per maand. Arlo stond er altijd om bekend relatief goedkope cloudopslag aan te bieden in vergelijking met andere bewakingscamera's. Het bedrijf wijt de nieuwe prijsstijging nu aan 'toenemende kosten en investeringen in innovatieve oplossingen'.

Daar noemt Arlo geen specifieke voorbeelden van, maar het bedrijf zegt in een losse e-mail dat het voortaan gezichtsherkenning gaat toevoegen aan zijn camera's. Europese gebruikers hebben daarvoor een waarschuwing gekregen dat het privacybeleid wordt aangepast. Daar geeft het bedrijf geen details over. "We lanceren een nieuwe gezichtsherkenningsfunctie voor Arlo-apparaten", schrijft het in de waarschuwingsmail. Het is niet duidelijk welke apparaten daar gebruik van kunnen maken of om welke functionaliteiten het gaat. Op dit moment kunnen Arlo-camera's wel onderscheid maken tussen mensen en bijvoorbeeld dieren, maar geen gezichten herkennen.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

01-02-2024 • 19:21

62

Reacties (62)

Sorteer op:

Weergave:

"van 4,99 euro per maand naar 7,49"
Dat is echt een bizarre prijsstijging.
Ik vind dit echt niet kunnen, ze weten dat mensen niet zomaar op een ander merk overstappen en maken daar gewoon misbruik van.

Edit:
Ik heb het even opgezocht, het abonnement kostte begin vorig jaar nog € 2,99 per maand.
Dat is geen inflatie correctie maar meer een soort van oplichting.

[Reactie gewijzigd door R-v-R op 23 juli 2024 12:10]

Precies waarom ik nog geen smart home apparaten wil die een abo vereisen om goed te werken.
Ik ben zelf daarom ook voor een Reolink bel gegaan, die op mijn lokale server al zijn data oplaat.

Heb letterlijk 3 abonnementen, mobiel, glasvezel en de Home Assistent cloud, en die laatste is meer een €75/j donatie voor HA, dan dat ik het echt nodig heb, hoewel het sommige dingen makkelijk is.
Ik vind alleen een deurbel dubieus als die uit China komt. Als je dat niet wil blijft er eigenlijk alleen Ubiquiti over. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.
De mijne zit op zijn eigen VLAN en neemt op, op mijn eigen Blue Iris server, en neemt alle functies over die ik nodig heb.

Ja, de software is €100, duur, ja misschien, maar als iets gratis is, hey, dan ben je zelf het product, ik zal zeker 5 jaar de software gebruiken voor ik een upgrade doe, dan kom ik uit op €1.65/maand.
Blue Iris van het Digital River GmbH, dus onder de Duitse privacy zit het daar ook wel goed.

En met de 4 Reolink camera's die ik heb, vind ik het een prima deal, die me ongeveer €450 heeft gekost, plus een uur of 8 om alles aan te sluiten en op te zetten op een vm.

Edit: Blue Iris setup video en vergelijk van een 3 verschillende 4 camera setups, een €500 ReoLink, €500~€800 Bleu Iris en €2500 Unify allemaal met AI detectie, en ja, de Ubiquiti is best wel een rip-off!

[Reactie gewijzigd door player-x op 23 juli 2024 12:10]

Waar worden die cameras dan gemaakt?
Oooo, hij heeft zeker een punt, sommige Chinese fabrikanten hebben totaal geen probleem met het product aan je te verkopen, zelfs als er (on)bekende security problemen me zijn, puur omdat ze geen fuck geven om hun klanten, zeker niet een domme gwailo!
Gweilo, dat is toch hetzelfde als wij spreken over spleetogen...
The same difference.
En zo zijn er oneindig veel, zie bijvoorbeeld de ellenlange lijst van het Nederlands taalgebied: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_locofaulismen .
Wij gebruiken het zeker niet 100% van de tijd, daarnaast, we kunnen ons niet voorstellen, hoe ultranationalistisch Chinezen zijn geworden onder Xi, dat zwaar anti westers is geworden.

Een bevriende oud offshore collega, van mij, die kunstenaar is geworden, heeft 5 jaar in China gewoond en gewerkt, nadat hij was uitgenodigd om daar zijn atelier op te zetten, nadat hij de Olympische vlam had ontworpen, hij letterlijk heeft het land voor zijn ogen zien veranderen, van welkom, tot puur toxic, waar hij zich regelmatig moest verdedigen tegen de anti-westerse propaganda van de CCP.

Want het is makkelijk een volk onder controle te houden, als alles wat er mis gaat in het land de schuld te geven aan de Gweilo en xiǎo Rìběn, en continu films over de opium oorlogen en genocide misstanden van de jappen in de jaren 40.
Tja, kleingeestige navelstaarderij is ook ons niet vreemd, met grootschalige dieptepunten zoals Nazi-Duitsland (Übermenschen), de Engelsen (the Empire, Brexit)... Des mensens, Chinees of Europeaan.

Politiek gezien is en blijft China een communistisch land, een dictatuur, met weliswaar een gedeeltelijke vrije markt economie - zolang je je maar niet met politiek moeit. Niemand kan er zeker van zijn of toekomstige rechten gewaarborgd zullen worden door een onafhankelijke rule-of-law, of - meer waarschijnlijk - altijd zullen afhangen van politieke beslissingen.
Het is als een zwaard van Damocles, nooit kunnen vertrouwen waar het naartoe kan gaan. Dat is nu eenmaal eigen aan elke dictatuur.
De invoering van de vrije markt heeft wel voor imponerende resultaten gezorgd, daar verdienen de Confucius Chinezen en de vrije markt pluspunten (dit laatste was natuurlijk al heel lang duidelijk in het Westen, maar knap dat Deng dat invoerde, en het beste dat Mao ooit gedaan heeft was sterven). De dictatuur is een blijvend onzekerheidsmoment, die kan alle richtingen uit zonder waarborg van persoonlijke rechten door een grondwettelijk hof.
En dat maakt China gevaarlijk, als het ooit op buitenlandse veroveringstocht moet gaan om het binnelenlands regime te laten voortbestaan.

[Reactie gewijzigd door D100 op 23 juli 2024 12:10]

Hier komen ook geen apparaten in huis die afhankelijk zijn van een clouddienst van een (uiteindelijk) Chinese fabrikant (*kuch*TuYa*kuch*), tenzij die apparaten van een alternatieve firmware te voorzien zijn, dus ik begrijp de redenatie op zich wel.

Maar "een deurbel die uit China komt" is wel erg generaliserend, dus ik ben benieuwd waar ie dan wel vandaan komt. Merkje zegt uiteraard niet zoveel, de meeste grote bekende merken laten hun producten ook gewoon in China maken.
Mijn Reolink camera's komen iig ook uit China, maar ze worden bij mij iig zeker niet aan het internet verbonden.
En, je moet alleen rekening houden, dat in China, nog veel meer dan in het westen, er fabrikanten zijn, die ook zelfs best goed willend kunnen zijn, om gezichtsverlies te voorkomen, ze dingen nog veel eerder verzwijgen, en er andere zijn die gewoon geen ene f**** erom geven, en gewoon alleen maar geld belangrijk vinden.
Ik ben ook blij met mijn Reolinks :*)
Eufy deurbel heeft geen abbo nodig
Dit is momenteel van veel bedrijven de strategie eerst een product aanbieden (soms zelfs met verlies) om vervolgens langzamerhand de prijs op te krikken (of te vullen met advertenties).

En als d'r niet meer genoeg mensen gebruik van maken, wordt het platform offline gegooid (of moet je de nieuwe 'hardware v2' hebben om nog ondersteund te worden).

Als je tegenwoordig iets koopt, moet je er zeker van zijn dat je het ook lokaal kunt uitlezen/aansturen. Maar voor de gemiddelde consument, komt het er op neer dat je bezeken wordt.
Nu begint Google nestaware heeel goedkoop te lijken voor 10 camera's
Tja, dikke kans dat die over een paar jaar ook de prijs steeds up zullen gaan drijven.

5eu/maand is 60eu/jaar, als je een NVR koopt van 120-180euro, heb je die er na 2-3 jaar al weer uit.
En zo'n camerasysteem installeer je over het algemeen om een jaar of 5-10 vooruit te kunnen.

Zeker als google over een jaar het abonnement ophoogt naar 7,50 en daarna naar 10eu...
Het verschil is wel dat Google voor die 60 euro per jaar 24/24 recording voor 10 apparaten bied
EUfy niet.

In nvr is 24/24 voor 10 camera's heel duur+ je moet het managen. En als het gestolen is, heb je je recordings kwijt.

[Reactie gewijzigd door sebastienbo op 23 juli 2024 12:10]

Ik roep al vaker dat er wettelijke kaders moeten komen.

Ik zie dit soort zaken ook als een vorm van koppel verkoop. Je koopt een product, maar moet daarbij ook nog een abonnement afsluiten. Er is bovendien geen enkele vorm van concurrentie mogelijk, want je bent niet vrij om de "provider" te kiezen.
De manier waarop de camera's in combinatie met een abonnement worden aangeboden voldoet naar mijn idee aan het Europese verbod op koppelverkoop. (zie:https://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop)
Na aankoop ben je volledig overgeleverd aan de grillen van de verkoper en kunnen de prijzen van de cloudservice onbeperkt verhoogd worden, of de cloudserver kan gewoon uitgeschakeld worden, waarmee het gekochte waardeloos wordt.
Ja, exact.
Gelukkig zijn er nog wel partijen die losse (lokale) NVR's verkopen.

Daarnaast heb je de optie om je eigen systeem te 'bouwen' met camera's die 'open' standaarden gebruiken m.b.t. streaming protocollen.

D'r zijn een aantal programma's zoals 'ZoneMinder' of 'Frigate' waaraan je camera's van verschillende fabrikanten kunt koppelen om op te nemen en alerts in te stellen.
Het moet toch mogelijk zijn om fabrikanten te verplichten om open standaarden te gebruiken, of te verplichten om service providers van alle noodzakelijke informatie te voorzien om de camera's ook met die service te kunnen gebruiken.

Dat het werkt zie je aan de smarttrainers. Zeker de smart-trainers voor wielrennen kan je gebruiken met meerdere programma's. Veel fabrikanten leveren een eigen app mee met een abonnement voor een bepaalde tijd, maar daar zit je niet aan vast.
bij veel budget beveiligingscamera's/deurbellen zie je nu dat lokaal opslaan op een SD-kaart wel mogelijk is, maar..... als je dan persoonsherkenning wil, dan MOET je het cloud abbo nemen. dus of je hebt alleen (vrij waardeloze)bewegingsdetectie met lokale opslag en daarbij heel veel false positives - wat wil zeggen dat je die bewegingsdetectie gewoon uit gaat zetten.
of je hebt een verplicht cloud abbo waar in de cloud opslag de AI zit om het beeld te analyseren en te bepalen of er een persoon of voertuig beweegt, of dat het blaadjes of zoiets zijn.

dit geldt bijv voor de nieuwste Annke Smart Video Doorbell. Wat gewoon een budget VicoHome 2,4GHz deurbelletje is met een accu. Het kost niets, is ook (vrij)weinig.
Elke keer als je de app opent en je hebt geen abbo dan moet je eerst 3 pop-ups wegklikken of je het zeker weet dat je geen cloud abbo wilt.
Maar kun je de videostream niet koppelen aan een programma of NVR welke wel 'AI' heeft?

Dat is een beetje mijn punt, je wil niet afhankelijk zijn van de software van de fabrikant.

Want als de hardware eenmaal verkocht is, willen ze steeds meer winst uit de software gaan halen.
Bij de budget zooi vaak niet. Geen onvif/rtsp
Betere hardware, dan wel.
Dit weet je toch als je het koopt.
Precies. Wat mij betreft mogen mensen daar wel eens achter komen. Hier komt er zo min mogelijk smart in huis en koop ik geen producten zoals koelkasten, wasmachines, stofzuigers en vaatwassers die internet 'nodig' hebben, of het uberhaupt aanbieden. Geen enkel product wil ik op basis van lease of abonnement hebben. Een telefoon wordt los gekocht, niet op afbetaling. Ik ben die geldzuigerij nogal zat, dus dergelijke producten vallen direct af. 'ja maar leuk voor de gebruiker'. Nee. Leuk voor andermans bankrekening, voor mij is er geen winst te behalen.
Er is toch niet zozeer iets mis met smart apparatuur? Kan ook heel nuttig zijn. Wel zou ik dan altijd kiezen voor een apparaat waarbij de smart functionaliteit lokaal functioneert, bijvoorbeeld met een lokale API of anderszins. Ik wil het apparaat in Home Assistant kunnen gebruiken, zonder daarbij afhankelijk te zijn van de cloud.
Wel zou ik dan altijd kiezen voor een apparaat waarbij de smart functionaliteit lokaal functioneert, bijvoorbeeld met een lokale API of anderszins.
dat is nou net het probleem, die zijn er nauwelijks tot niet en half de HA integraties zijn integraties op basis van cloud API's (honeywell o.a.)
Zigbee waar mogelijk en er gaat een wereld voor je open. Ik heb voor mijn thermostaatknoppen geen aparte integratie, alleen eentje om het Zigbee stickje in m'n server uit te lezen.
Ik doe al dingen met zigbee, dat is het probleem ook niet. Vervangen van knoppen? Welke dan met vloerverwarming?

Helaas heb je niet altijd een keuze in het apparaat. In mijn geval kwam een vrijwel nieuwe Honeywell thermostaat bij het huis, die ga je niet zomaar weg doen. Het ding werkt lokaal via het Wifi netwerk, ik kan hem ook met de app bedienen als de WAN verbinding er uit ligt.
Honeywell biedt bediening van buiten huis via hun API, hoef je niet te gebruikten. Ik zou ook via de VPN in kunnen loggen en dan alsnog via het lokale netwerk het ding kunnen bedienen.

Slechts de HA integratie loopt via de Honeywell API, je kan het ding niet lokaal uitlezen (althans niet makkelijk). Dát was mijn punt.

Ook al is je data source helemaal lokaal, dan nóg zijn veel HA integraties afhankelijk van een fabrikant API. Ik heb niet de tijd, noch de kennis om zo'n integratie even helemaal opnieuw te implementeren.

[Reactie gewijzigd door divvid op 23 juli 2024 12:10]

De sterke prijsstijgingen zijn anders wel van de afgelopen tijd waar voorheen minimale prijsstijgingen de norm waren. De tijden dat een dienst zoals Netflix het abonnement met een euro verhoogde zijn echt voorbij. De prijzen met minstens 30% opschroeven lijkt de nieuwe norm te zijn.
Niet iedereen is zo inzichtelijk zoals jij dat bent, natuurlijk.
Nope. Niet altijd.
Zie mijn andere comment. Lokale opslag met SD is mogelijk.
Maar. Dan heb je het product en blijkt dat je die AI persoonsdetectie alleen krijgt als je een cloud abbo neemt.
Vorig jaar dit ook al:

nieuws: Arlo stopt volgend jaar met gratis beeldopslag voor verschillende cam...

Ik snap echt niet waarom mensen deze rommel nog kopen, en niet gaan voor een variant met local storage, zoals Reolink of Eufy dat hebben.
Daarom heb ik dus voor Eufy gekozen. In mijn vorige huis 250 euro voor een outdoor cam betaald die alleen maar via de cloud te benaderen is. Op MIJN wifi. Harde les geweest. Wat een onzin dat we dit als consumenten accepteren.

Oja, onderdeel van een alarmsysteem wat ook via de cloud werkt. Mooi, denk je dan, kan ik het OOK vanaf de cloud. Maar nee, dat MOET via de cloud. Ook die dagen dat hun servers er uit liggen, wat nogal regelmatig is.

Ik weet niet of ik het merk mag noemen, want het is nogal belastend (maar niet onwaar) en het is een redelijk vooraanstaand bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Travelan op 23 juli 2024 12:10]

Laat me raden: It Rings a bell?
Oh dat bedrijf dat Veri-sure van hun product is.
mijn eufi deurbel cam heeft ook geen cloudloze werking want die homebase werkt voor zover ik begrepen heb ook niet zonder account

datzelfde geldt ook voor de casch enof data grab van Philips/sugnify die inloggen ook verplicht wilden maken volgens een eerder artikel dat ik las
Er is wel degelijk een verschil tussen:
- Een account maken die kan gebruikt worden om aan te loggen zodat niet eender wie u beelden kan zien op een app.
- Verplicht een maandelijks abonnement afsluiten om uw opgenomen beelden te kunnen zien omdat niet eens lokaal zijn opgeslagen.
Wat mij betreft zit daar geen verschil tussen. Ik wil geen cloud afhankelijkheid, dus beide zijn een grote no-no. Ik wil geen logins, geen data op andermans server en geen product dat stopt met werken als ze de stekker uit een server in verweggistan trekken. Alles lokaal of geen deal.
Dan hoop ik voor jou dat je geen:
- Digitaal krantenabonnement hebt
- Geen YT , Meta of Gmail account
- Je niets koopt bij Amazon, Shein , ...
- De kleine lettertjes van al die klantenkaarten goed gelezen hebt
- Je geen Netflix, Spotify of andere streaming dienst hebt

Of zijn we dan minder consequent?

Er is een wereld van verschil tussen aanloggen op een clouddienst of data opslaan op een clouddienst.

Tevens werkt de Eufy homebase 3 gewoon zonder internet of account. Eerst de handleiding lezen en dan komen roepen aub.
Je haalt zaken door elkaar. Sommige dingen wil je betrouwbaar hebben, met andere maakt het niet zo veel uit of het er uit ligt of niet. En met webwinkels doe je een keer een aankoop, en daarna maakt het niet meer uit waar je dat hebt gekocht.

Maar ik heb inderdaad geen krantenabo (digitaal of fysiek), geen enkel social media of spyware account (inclusief of misschien juist vooral google), koop nooit iets bij Amazon of Bol (Shein heb ik nog nooit van gehoord) en ik heb geen klantenkaarten.

Het enige van je lijstje is een Netflix account, maar daar hecht ik niet zo veel waarde aan. Het is handig, maar als het er uit ligt heb ik hier nog een NAS vol media, en een stapel blurays en dvd’s. Plus nog genoeg andere hobby’s en die hebben allemaal geen internet nodig. Ik overleef de internet/cloud downtime wel.

Zo’n camera moet gewoon blijven werken als de cloud er uit ligt (of uit wordt gezet), terwijl Netflix best mag stoppen, dan neem ik gewoon wat anders ;) Ik ken mensen die hun lichten niet meer aan kunnen zetten zonder hun telefoon. Dat is echt een serieus probleem in de winter, als dat via een cloud loopt en die heeft een storing.
Naar mijn mening zou op particuliere beveiligingscamera’s nooit gezichtsherkenning mogen zitten.

Veel te veel particulieren hebben hun camera’s al niet correct geplaatst dat het alleen hun eigendom in beeld brengt, maar ook het feit dat het hier om een clouddienst gaat, laat bij mij alle alarmbellen rinkelen.

En ja natuurlijk weet ik dat Google photos of welk eender telefoon hetzelfde zou kunnen, is dat toch anders dan een beveiligingscamera..

Ik vind gezichtsherkenning bij beveiligingscamera’s voor overheden al bedenkelijk, laat staan bedrijven en vooral bij particulieren.

En tsja, de prijsverhoging is vrij obvious natuurlijk. Eerst de mensen aan je binden, daarna komt de omzetstijging en nog later hopelijk de enorm dikke winst op abonnementen wel omdat niemand z’n dure apparatuur gaat vervangen door een ander merk.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 23 juli 2024 12:10]

100% Mee eens. Zelfs aanbellen bij mijn familie waar zo een camera (deurbel) hangt en op mijn gezicht staat gericht vind ik niets...
De kans bestaat dat je al wordt gefilmd voordat je überhaupt aanbelt. Dus dan kun je net zo goed gewoon aanbellen.
Ik bel ook wel aan ik geef alleen aan dat ik het niets vind. Er wordt inderdaad al opgenomen zodra de camera een beweging ziet
Hangt van de instellingen af. Je kunt dus beter gewoon op het raam kloppen ipv aanbellen. ;)
Het staat wel bij default uit stond in die mail van Arlo. Los gezien van of dit een wenselijke functie is.
Hier valt en staat het weer met in het begin goed handhaven.

Ik zie het bij mij in de buurt ook met hond uitlaten hoeveel verschillende camera’s gewoon op openbare weg gericht staan.

Politie die regelmatig langsrijd en je ze erop wijst, word er niks mee gedaan. Het is een kleine moeite voor de boa”s/politie om dit te handhaven.
Politie die regelmatig langsrijd en je ze erop wijst, word er niks mee gedaan. Het is een kleine moeite voor de boa”s/politie om dit te handhaven
dit moet je helemaal niet willen handhaven

1: op de openbare weg bestaat er geen privacy iedereen kan en mag daar rondlopen en kan dan zijn wat jij daar doet,
2: bij problemen met camera's op buren gericht wordt er doorgaans eerder wel gekeken maar in eerste instantie is dat ook geen werk voor politie maar voor de rechter

burenrecht is gewoon iets dat je bij de kantonrechter kunt regelen kortom aanspreken overleggen eventueel kragen bij de verhuurder en dan klagen bij de rechter

juist omdat deze problemen niet urgent Ijn zal de politie liever niet komen
https://www.rijksoverheid...gevensbescherming%20(AVG).

Dat mag dus niet. Je mag alleen je eigen ramen/deuren filmen, niet de openbare weg.
Zelfs de overheid is het hier onderling niet over eens.
Je mag een klein deel van een publieke stoep/straat filmen, mits het hoofddoel is eigen eigendommen te filmen en het niet mogelijk is dit te doen zonder ook dat deel van de straat/stoep te filmen.

Overigens - wat bijna niemand meeneemt in hun instellingen is dat je beelden niet langer dan 28 dagen mag bewaren in Nederland. Veel hardware kun je het niet eens in instellen.
Ben blij dat ik de oude Arlo cameras nog heb, die werken perfect zonder abbo. Dus ook geen last van deze verhoging of iets dergelijks. Het is inderdaad geen 4k, maar het werkt nu al een jaar of 4 zonder problemen.
Oei! 60% prijsstijging is wel erg veel.
Zoals vele andere commentaren sluit ik me aan bij het statement dat je erg goed moet uitkijken wat je koopt; die cloud gebaseerde zooi mijd ik dan ook als een enge ziekte en ik wil dit kunnen zonder die afhankelijkheid.
Het abonnement op diensten die je eerder eenmalig aanschafte is het nieuwe verdienmodel helaas… 😢
het is al 300% t.o.v. wat de prijs 2 jaar terug was
Mijn hemel, veel vagere email kun je niet krijgen.
Het leest een beetje als een verhaal uit ChatGPT, ze willen een punt maken zonder uit te leggen wat exact het punt is.
De cloud is dwangbuis - en dan is't aparaat buiten, of meer betalen, als uw leverancier zin heeft om u te melken (u raadt het al - niet mij moi!).
Blij dat ik vorig jaar alles van Arlo eruit getrapt heb en Eufy heb opgehangen. Juist die cloudservice en software van Arlo is om te janken, waar je nu dus nog eens een schandalig bedrag extra voor mag gaan betalen.
Ja ik snap echt niet dat mensen dat kopen.
Niks abonnement, niks cloud, bij mij niet. Ook geen deurbel met camera. Waarvoor in godsnaam?

Als er een beveiligingscamera komt bij mij, dan eentje met een kabel en opslag in huis.
Ik hoef geen systeem die ik op afstand kan inzien, want bij calamiteiten kan ik er toch nooit op tijd zijn.
Moet je willen! /s

En mensen maar klagen over YT Premium.

[Reactie gewijzigd door JustFogMaxi op 23 juli 2024 12:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.