OnePlus brengt OnePlus 12 en 12R op 23 januari uit in Benelux

OnePlus brengt de OnePlus 12 na een release in thuisland China ook in de rest van de wereld uit, waaronder in de Benelux. Het smartphonemerk maakt nog geen prijzen voor de OnePlus 12 en details over de OnePlus 12R bekend.

OnePlus 12De smartphones komen gelijktijdig uit in de Benelux, laat OnePlus tijdens een eigen evenement weten volgens Hardware Info. In China is de OnePlus 12 al verkrijgbaar, voor een omgerekende instapprijs van zo'n 560 euro. De OnePlus 11 kostte daarentegen in Nederland 819 euro, wat vermoedelijk een betere indicatie van de prijs geeft. Verder meldt het medium dat OnePlus een zwarte versie van de OnePlus Fold uitbrengt en nieuwe iot-producten gaat ontwikkelen. Daar zijn vooralsnog geen verdere details over bekendgemaakt.

De OnePlus 12 wordt aangedreven door een Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 en heeft minimaal 12GB Lpddr5x-geheugen, zo werd eerder al bekendgemaakt. Het toestel heeft een 6,82"-oledscherm en een 5400mAh-accu die met een vermogen van 100W opgeladen kan worden. Over de OnePlus 12R is officieel nog niets bekend, maar naar verluidt krijgt deze vermeende rebrand van de in China uitgebrachte OnePlus Ace 3 de iets oudere Snapdragon 8 Gen 2-soc en een kleiner 6,74"-scherm.

Door Yannick Spinner

Redacteur

08-12-2023 • 13:17

44

Reacties (44)

Sorteer op:

Weergave:

Het zou bedrijven meer sieren om ervoor te zorgen dat je langer met een telefoon kan doen. Zo snel gaat het allemaal niet meer in telefoon land. Ik heb liever dat het makkelijker wordt om de accu te vervangen dan dat er elk jaar een nieuwe telefoon uitkomt met nieuwe features die je waarschijnlijk toch niet gebruikt.
Helemaal mee eens. Ik heb helaas ook weinig hoop dat bedrijven uit zichzelf hiermee komen, uitzonderingen daargelaten. Wat mij betreft iets waar de EU wat aan mag doen, een verplichting om een accu relatief makkelijk te kunnen vervangen en minimaal 5+ jaar verkoop van orginele accu's.
Helemaal mee eens. Ik heb helaas ook weinig hoop dat bedrijven uit zichzelf hiermee komen, uitzonderingen daargelaten. Wat mij betreft iets waar de EU wat aan mag doen, een verplichting om een accu relatief makkelijk te kunnen vervangen en minimaal 5+ jaar verkoop van orginele accu's.
Ik heb goed nieuws, de EU heeft al besloten dat batterijen eenvoudig vervangbaar moeten zijn:
Draagbare batterijen in apparaten zullen zo ontworpen zijn dat consumenten ze zelf gemakkelijk kunnen verwijderen en vervangen;
Zie https://www.europarl.euro...er-presterende-batterijen

Het duurt helaas nog tot 2027 tot de wet in gaat, al is er niks dat bedrijven tegen houdt om het nu al vrijwillig te doen.
Helemaal mee eens. Ik heb helaas ook weinig hoop dat bedrijven uit zichzelf hiermee komen, uitzonderingen daargelaten. Wat mij betreft iets waar de EU wat aan mag doen, een verplichting om een accu relatief makkelijk te kunnen vervangen en minimaal 5+ jaar verkoop van orginele accu's.
Mijn OnePlus Nord (2020) heeft na drie jaar nog steeds een goed functionerende accu. Jammer alleen dat de software support (na iets meer dan drie jaar) inmiddels is gestopt, want verder bevalt deze nog steeds goed.

Een nieuwe OnePlus zou ik sowieso niet snel meer overwegen, omdat a) het ColorOS steeds meer de overhand krijgt over het geroemde OxygenOS, en b) al hun telefoons ook een steeds groter formaat scherm meekrijgen. Een afmeting van bijna 165 x 80 mm is niet ongewoon meer. Daarbij zijn het ook al lang geen prijsvechters meer, dus de concurrentie biedt steeds interessantere alternatieven.
Inderdaad prijs is niet meer One Plus eigen.
Heel jammer merk is top.
Het echte OP is al een paar jaar dood.
Op software kunnen ze nog aardig sturen om je (te (dwingen) een nieuwe telefoon aan te laten schaffen. Dat is als de EU eist dat belangrijke componenten makkelijk vervangbaar of repareerrbaar moeten zijn - en ook mbv onderdelen van derden, anders kunnen fabrikanten daar ook nog op sturen.

Vele jaren geleden ooit eens tijdens een interview van iemand van Philips gehoord dat ze een gloeilamp zo zouden kunnen maken dat deze wel 20 jaar mee kon...maar dat ze dan weinig meer zouden verkopen. Zo is het natuurlijk met tal van producten - een goede balans (althans voor de fabrikant) om het product als betrouwbaar en duurzaam te laten overkomen, maar wel de afhankelijkheid van regelmatig vernieuwen te behouden. 'Nieuwe' features behoren hier natuurlijk ook toe.
Heb je al eens gekeken naar Fairphone dan? Die maken het bewust heel makkelijk om zelf zaken te vervangen zoals een batterij of een camera en de productie zo te doen dat het milieu zo min mogelijk belast wordt. Als je echt niet om de nieuwste features geeft in een mobieltje is dit wellicht een goede optie voor je:
https://www.fairphone.com/nl/

Ik heb het zelf heel lang overwogen maar ben toch voor meer features en een nieuwer OS gegaan voor hetzelfde geld. Maar ik zal het bij elke aanschaf van een nieuwe mobiel (elke 2-3 jaar in mijn geval) toch weer even overwegen en kijken waar dit bedrijf nu staat met hun nieuwste model.

[Reactie gewijzigd door Elmo_nl op 22 juli 2024 21:44]

Jazeker, ik ken het merk en waar ze voor staan. Ik heb alleen hetzelfde 'issue' met Fairphone die je benoemt. De nieuwste Fairphone komt ook steeds dichter in de buurt bij een mobiel die ik zou kopen. Voor nu kies ik toch nog steeds voor een mobiel van Samsung/Oneplus.
Fairphone loopt te ver achter op vrijwel ieder vlak.
Als je dan ziet wat het kost dan kiest vrijwel niemand voor een Fairphone.
De kritiek past niet meer in huidige tijd.
Op batterijen niveau hebben ze stappen gemaakt. Cyclus is 1600 ipv 800.
5 jaar is daarmee mogelijk. 4 maal OS updates en 5 jaar beveiliging.
Ze zouden toch nieuwe 'versies' kunnen geven mits het formaat gelijk blijft? Of is dat te makkelijk gedacht?
Snap niet wat je bedoelt.
Een bedrijf heeft zijn bestaansrecht om te verkopen. Maar de kritiek was vroeger terecht en is verbeterd. Mensen klagen altijd krijg ik de indruk. Het is nooit goed.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 juli 2024 21:44]

Ah ik las je reactie verkeerd zie ik nu!

Uitleg op wat ik zei:
Ik bedoelde dat accu's blijven doorverkopen prima mogelijk is in mijn ogen; Verkopers kunnen met de nieuwere accu technologie een nieuwe 'revisie' maken van de bestaande accu en door blijven verkopen, hier blijft natuurlijk wel dat het formaat van de accu hetzelfde moet blijven.
Een heel retour proces inrichten kost uiteindelijk meer tijd en geld.
Afgezien van de verkorte batterij levensduur in je nieuwe smartphone.
Beter is de batterijen te verzamelen en door een specialist te ontmantelen.
Recycling 95% van batterijen is al mogelijk.
Mijn eigen ervaring is ook inderdaad dat accu's van de laatste generaties voldoende lang meegaan. Recent mijn Oneplus 8 pro vervangen maar zeker niet omwille van de accu.

Echter kom ik op mijn werk (als IT'er) regelmatig collega's tegen die klagen dat hun mobiel van soms nog geen 3 jaar oud, dat de accu totaal versleten is. Dit zowel bij Apple als Samsung. Als ik zo moet schatten toch wel bij 30% van de gebruikers.
Ik gebruik op mijn Pocophone F1 een app (Charge Alarm) die gaat piepen als de accu 84% is opgeladen (instelbaar). Ik denk dat een accu een stuk langer meegaat door niet steeds tot 100% te laden. Mijn accu is in ieder geval nog prima na 5 jaar. Wel jammer dat mijn telefoon geen functie heeft om maar tot 80% te laden, zoals mijn Acer laptop wel heeft. Maar misschien hebben andere telefoons dat tegenwoordig wel?
De app kan het laden ook niet afbreken, maar kan alleen gaan piepen.
De OnePlus die ik heb heeft ook smart laad functies. Geen idee of Apple/Samsung dit heeft. Ken een collega die dit via Home Assistant heeft opgelost :D

Ik denk dat de meeste mensen hun werkmobiel echt zien als gebruiksobject en hier niet mee bezig zijn. Dus als zo'n smart laad functies niet automatisch aanstaat niet gebruikt wordt.
Mijn samsung galaxy s23 ultra stopt vanzelf bij 85% , uiteraard nadat je dit in diens android / one ui heb aangezet: " batterij beschermen - als u de levensduur van uw batterij wilt verlengen, beperkt u de maximale lading tot 85% ". En dat werkt perfect ook bij draadloos laden. Het is mijn eerste samsung maar ik begrijp dat dit op elke samsung zit???

Bij rugged phones zit het op zowat alle modellen van blackview, die kan je op 70 80 of 90% zetten: "customized charging mode - you can canfigure the maximum charge capacity by yourself. to extend the battery life, it is recommended to set value at 70-90%" zegt mijn blackview tablet die het ook heb.

En apple heb het nu voor het eerst op de iphone 15 serie die kan je op 80% zetten.

Al deze phones kun je dus tot het oneindige aan de lader laten maar gaan niet voorbij de aangegeven percentages.

Kijk ook naar de gigaset gx6 > waterdicht / draadloos oplaadbaar / 5 jaar android updates / VERVANGBARE batterij ... terwijl die dus waterdicht is / en opladen kan je laten stoppen op 70 80 90% bij die smartphone.

[Reactie gewijzigd door schietdammer op 22 juli 2024 21:44]

Bedankt voor de update.
Hangt er natuurlijk erg vanaf hoe je er mee om gaat. Mijn oneplus 5T tikt binnenkort de 6 jaar aan en ik hoop er nog eentje aan vast te plakken
Maar dan zit je op de custom roms zeker? Want hij krijgt dan al lang geen beveiligingsupdates meer toch.

Aangezien je veel privacy gevoelige zaken op je telefoon doet (bankieren etc) zijn die security patches wel een must.
Ja, dat is waar. Maar dat is dan ook praktisch het eerste wat ik doe op een telefoon
Mijn OnePlus 9 Pro is ook nog heel goed. Zie geen reden om een andere telefoon te kopen.
Ik had er ook een inmiddels heb ik die aan mijn vrouw gegeven. Reden voor een andere was bij mij de dramatische camera, na vastlopers op belangrijke momenten was ik er klaar mee. Heb nu een pixel 7pro en ja het is misschien cliche, de software en camera zijn geweldig en een echte verbetering. Ik ga niet meer terug naar OP.
en die gaat ook nog eens naar in de aankomende tijd. Begonnen op de Android 11 en straks naar Android 14. 2.5 jaar support gaat al de goede kant op!
Mijn oneplus 5 is ook nog steeds in gebruik en zal het komende jaar dat ook zeker nog blijven doen.
Fun fact die je wellicht al wist, de accu van de oneplus 5 en 5t zijn ook nog relatief makkelijk te vervangen ivm het niet hebben van een glazen achterkant. Ik gebruik de 5 nog steeds op mijn motor, werkt nog prima met zijn 2de accu.
Ja eens, met name de CPU race doet mij vrij weinig op het moment. M'n 4.5 jaar oude Mi 9t pro (met custom rom) is echt prima qua snelheid en met de nieuwe accu kan ik er prima anderhalve dag mee door. De enige feature waar ik iets nieuws voor zou aanschaffen is de camera denk ik.
Terwijl je met een Gcam bij dat toestel nog een heel eind komt! En die popup selfie cam is wel erg gaaf hoor
Verplichten om x-aantal jaar upgrades en updates te voorzien zou ook al veel helpen. Nu zou dat in Californië verplicht worden en dat zou ook de reden zijn waarom Google 7 jaar aan updates voorziet (volgens een gerucht).
Op papier een mooi toestel dat waarschijnlijk zal concurreren met de Samsung S24 (Ultra). Zal dan ook afhankelijk zijn van de startprijzen en diverse promoties en kortingen.
Voor eerst dat er aangegeven word dat de R variant in Benelux uit komt. Ben benieuwd hoeveel bedrijven daar op gerekend hebben. Wij als telefoon accessoire groothandel zagen het niet aankomen. Nu twijfelen wij of we überhaupt de accessoires gaan aanschaffen. We wachten nog even af.
OnePlus Fold? Moet dat niet de OnePlus Open zijn?
Een product presenteren en geen prijs geven.
Dat maakt je presentatie op zijn zachts gezegd irrelevant.
Spelen in korte tijd veel factoren bij. Valuta stijging? Transportkosten? Dus zal wel last minute pas kenbaar maken.
Een maand van tevoren. Kan nooit absurd groot verschil zijn.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 22 juli 2024 21:44]

Lijkt me sterk dat 1 van die dingen de reden is, prijzen van nieuwe electronica zijn soms al maanden vam te voren bekend. Denk dat het meer marketing en omzet maximalisatie is.

[Reactie gewijzigd door Darksequence op 22 juli 2024 21:44]

Zo veel geld vragen en een boe scherm plaatsen.
Ik zie in reacties terugkomen dat telefoons de laatste jaren niet meer zoveel nieuws bieden. Behalve snelheid en betere camera's klopt dat denk ik wel, ik zie zelfs goede features verdwijnen. Sneller snelladen is alleen bij de Chinese telefoons een nieuwe ontwikkeling.

Mijn Huawei Mate 20 Pro van 2018 gaat nog altijd goed mee hier. De telefoon is nog steeds snel voor dagelijks gebruik, de accu heeft nog gaat nog steeds een dag mee. Ik heb inmiddels de derde beschermhoes, de usb-poort houdt kabels minder goed vast dan 5 jaar geleden en sommige apps hebben een langere laadtijd dan een nieuwe telefoon nu zou hebben. En ik ontvang nu bijna een jaar geen updates meer. Zijn dat redenen om nu een nieuwe telefoon te kopen? Willen: uiteraard. Moeten: nee.

Over de batterij: ik heb nu nog 62% batterijlading over en AccuBattery voorspelt op basis van 3 jaar lang meten dat ik daar nog bijna 17 uur standby-tijd of 4 uur schermtijd uit haal. Ik kan daar heel tevreden mee zijn. De accu heeft nu een degradatie van 25%. Dat klinkt veel maar is nominaal voor een lipo-accu van 5 jaar oud. En we zijn qua accutechniek ook weer 5 jaar verder, dus wie weet of en hoeveel de accu van de aangekondigde OnePlus 12 beter gaat zijn.

Ik zag dat Huawei in november had aangekondigd om voor deze telefoon nog een update uit te brengen naar HarmonyOS 4. Of ik dat moet willen laat ik even buiten beschouwing, maar het is 5 jaar na uitbrengen, en bijna een jaar na de laatste Android-update. Grote kans dat ze dit ook doen om alle Huawei-producten in hun eigen ecosysteem te krijgen.

Deze Oneplus 12 is waarschijnlijk wel veelbelovend, en gaat misschien op mijn verlanglijst. Er waren ten tijde van de Oneplus 11 betere Android telefoons waar geen Samsung op staat, maar de 11 was niet verkeerd. In China is nog veel meer keus uit zeer goede telefoons (Vivo X100 Pro Plus, Redmi K70 Pro), maar Chinese Androidversies zijn in Nederland te beperkend.
Kan deze telefoon ook draadloos opladen?
Bij elke nieuwe smartphone heb ik minder het idee dat ik er op vooruit ga.
Ja hij is wat sneller, intern en qua verbindingen. Nieuwe functies zijn er niet meer te bedenken. Beetje beter camera.
De smartphone is af.
Zelfde geldt voor het OS. Dat is ook wel af.
De tijd tussen opvolgende toestellen wordt bij mij dan ook steeds langer.
Alleen koopdrift laat me uiteindelijk weer eens een bestelling plaatsen.....
I bought a xiaomi 14 512gb from giztop.com worst experience.
giztop scammed me of my money lost 160 euros because i need to pay 65 euros return shipping fee for a faulty defective device and afterward they only refunded me partial of the phone price so i lost in total 150 160 euros because of their mistake no responsibility stay away from giztop. And mind you i returned the device 17 November just got me partial refund yesterday that al most a month.
They stated on their website if you received faulty product you are eligible for a return shipping fee refund and full purchase price but none of those i got. On the return shipping fee they said they never ever refund someone their return shipping fee but why are you stating on your website you would. And the partial refund is because paypal fee. Worst experience ever. Customers need to pay out of their own pocket for receiving faulty defective product no responsibility at giztop stay away

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.