Gerucht: Amazon werkt aan eigen tv-OS als alternatief voor Android

Amazon werkt naar verluidt aan een eigen besturingssysteem voor smart-tv's, schermen en andere apparaten. Volgens journalist Janko Roettgers heet het project intern Vega en enkele partners zouden van het bedrijf te horen hebben gekregen dat de overstap binnenkort plaatsvindt.

Amazon Fire TV Stick 4K Max NederlandVanaf ergens volgend jaar komen mogelijk de eerste Fire TV-apparaten op de markt met het eigen besturingssysteem van Amazon, schrijft Roettgers op basis van verschillende betrokkenen en mogelijke vacatures voor de ontwikkeling van dergelijke software. Vega is naar verluidt gebaseerd op Linux en appontwikkelaars wordt aangeraden om het React Native-framework voor de ontwikkeling te gebruiken. Het besturingssysteem is bedoeld voor uiteenlopende apparaten, waaronder Fire TV-sticks, televisies, Echo Show-schermen en tablets, aldus de bronnen.

Vooralsnog gebruikt Amazon een eigen variant van Android voor de betreffende apparaten onder de naam Fire OS. De nieuwste versie van dit besturingssysteem is gebaseerd op Android 11, terwijl Google-equivalenten op maximaal Android 12 gebaseerd zijn. Volgens Roettgers wil Amazon met het eigen besturingssysteem voorkomen dat het jaren achterloopt op software-updates.

Door Yannick Spinner

Redacteur

10-11-2023 • 08:09

91

Reacties (91)

Sorteer op:

Weergave:

Ik heb in mijn vorige baan apps ontwikkeld voor set-top-boxen, Android, en ook Fire TV. Fire TV OS (wat draait op je Firestick) is een fork van Android. Het werkt _bijna_ als Android maar niet helemaal, is altijd gebaseerd op een oude versie van Android. Je kan geen Google-APIs gebruiken, Amazon gebruikt vervangende services of je moet t maar zelf oplossen.

De documentatie van Fire OS is ook heel erg slecht, er staat zo ongeveer iets van 'kijk naar de documentatie van Android, maar dan met dit-en-dat anders'

Ik begreep nooit dat een van de rijkste bedrijven op aarde, met duizenden en duizenden medewerkers in dienst, zo erg leunt op een product wat niet van henzelf is, waar ze ook geen invloed op uitoefenen. Ik ben superblij om te zien dat ze nu hun eigen oplossing overwegen.

(en natuurlijk ook teleurgesteld: het is weer meer fragmentatie)
Dat doet Microsoft toch ook. Microsoft heeft met Edge een Google Chrome fork gecreëerd waarbij Google diensten vervangen zijn door Microsoft diensten, de telefoons die Microsoft had maakte gebruik van een Android versie, waar veel van Google uit gesloopt is geworden.
Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, zal ik maar zeggen 😊
Dat doet Microsoft toch ook. Microsoft heeft met Edge een Google Chrome Chromium fork gecreëerd
Verschil is wel dat Microsoft zich iets meer bemoeit met de ontwikkeling van Chromium:
A new data has revealed that 161 engineers from the Microsoft Edge team made over 1,835 commits to the Chromium open source project since November of last year.
bron

En ook voor Android:
a new collaborative plan between Google and Microsoft (better known as "The Hell Hath Frozen Over Amigos"). The goal is simultaneously simple and supremely ambitious: to make it easier for developers to create rich progressive web apps that'd be virtually indistinguishable from traditional Android apps in both function and presentation
En dan hebben we het nog niet eens over crossplatform mobile development in Visual Studio, waarmee de drempel voor .Net developers om Android apps te bouwen nog kleiner wordt.

Dus nee, verreweg niet hetzelfde
Verschil is wel dat Microsoft zich iets meer bemoeit met de ontwikkeling van Chromium:
Bemoeit? Je bedoelt waarschijnlijk inzet, MS zet zich meer in. Chromium is een open source project wat wel door Google wordt geleid en ze doen dus gewoon mee. Ze werken dus mee aan het project. Heeft niks met bemoeien te maken. Het is in overeenstemming samen een project voeren. Niet alleen MS doet mee maar ook andere bedrijven en personen.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 24 juli 2024 01:29]

Ik denk dat toen ze met dat 'eigen OS' kwamen vooral het idee hadden om een aantal apparaten te maken waarop ze vooral eigen content en diensten wilden aanbieden, maar niet een achterstand wilden hebben op het gebied van app-aanbod. Voor iets als een televisie is dat veel minder belangrijk, als je alle belangrijke TV-diensten kan aanbieden. Ook andere tv-fabrikanten (LG met WebOS, Samsung met Tizen, en hopelijk Panasonic blijvend met FirefoxOS/MyHoneScreen) bewijzen dit met hun televisie-OS, waaromtrend niet toevallig ooit bredere ambities bestonden.
Ik vindt Android TV ansich een prima OS eigenlijk.
Hier en daar wel wat foutpunntjes.
- Bij mijn TV dimmt hij altijd het menu etc, ondanks ik dat niet wil.

Alleen begrijp ik nooit, waarom dit soort OSsen altijd op een MtK of een aparte CHIP gemaakt worden?
Want een Qualcomm al haal je nu 3 gens terug nog altijd wel een konig is? En daarnaast ook fijn is voor CUSTOM support. Nu zit je altijd met die halfbakken MtK waarop je moet hopen dat AndroidOS goed op draait.
Toen ik lang geleden bij Philips aan Smart TVs werkte, vroeg ik diezelfde vraag over de SoC keuzes.

Volgens de leidingevenden kwam dit omdat Mediatek chips maakte voor TVs met een hele hoop functies geïntegreerd (zoals TV tuners, smart card ondersteuning etc).

Qualcomm en andere spelers hadden geen interesse om voor de TV markt die expertise in huis te halen en daar een extra reeks chips voor te produceren, omdat het volume en de marges in de smartphone en tablet markt veel groter waren.

Dus als we een Qualcomm als applicatie processor wouden gebruiken, moesten we daar een hele hoop losse hardware naast plaatsen, en die fysiek en softwarematig zelf integreren. Dat kost geld, zowel in manuren als materiaal, de productie wordt ingewikkelder en de ontwikkelcyclus wordt ook langer waardoor de apparaten minder snel op de markt kunnen komen.

Bij Mediatek krijg je gewoon een veel completer pakket, en omdat ze de enige op de markt zijn, en niemand van hun klanten lijkt te willen differentieren door een snellere TV, zien ze dit als een goeie markt voor hun oudere chipontwerpen even langer te laten renderen.
Dan had je gedaan wat elk zichzelf respecterende ontwerper doet

Dan kies je voor beiden! Dit geld overigens voor meer dan alleen tv's: denk ook maar eens aan auto's

Neem de baggerchip waar al die functies inzit bouw daar vervolgens een jOS rom voor wat deze rom doet is hij werkt als versterker/tuner voor je tv hij kan dus de hardware tuner en smartcard aansturen en weergeven en hij kan als ontvanger dienen voor externe bronnen en hij is aanstuurbaar via een externe interface laten we die rom tunerOS noemen

Voor je smartv bouw je vervolgens een apart systeempje eigen rom laten we het smarttvOS noemen met een ui en fancy apps, features en externe support voor bijv soundbars etc etc en dus een stukje code om je tunerOS aan te sturen en het grote voordeel nadat Netflix weer eens een nieuwe drm heeft ingevoerd die niet meer werkt op jouw tv hoef je alleen maar je smartv deel te vervangen

Zon opzet zou ook geweldig zijn voor bijvoorbeeld auto's waar motormanagement en camerasysteem en cruisecontrol allemaal in dezelfde niet-upgradebare autoradio lijken te zitten

[Reactie gewijzigd door i-chat op 24 juli 2024 01:29]

Een zichzelf respecterende ontwerper kijkt niet alleen naar de techniek maar ook naar de business case. De uiteindelijke winkelprijs voor de door jouw geschetste oplossing wordt veel duurder. Hoeveel mensen denk je dat er zijn die daarvoor een meerprijs willen betalen? Hoe krijg je het voordeel uberhaupt uitgelegd aan leken die gewoon een grote tv willen kopen?
u
iteindelijke winkelprijs voor de door jouw geschetste oplossing wordt veel duurder.
Ja het wordt duurder maar alles behalve veel duurder al was het maar omdat je voor beide oplossingen niet meer de meest heighend nodig hebt. De verbinding onderling kan via defacto standaard oplossingen als hdmi en wellicht zelfs via hdmi-sec maar anders via hdmi en usb

Als je kijkt naar de kosten of eigenlijk zelfs de retailprijs van een chromcast-stick dan weet je gewoon dat jouw opmerking niet klopt die paar tientjes op een retailprijs van 700 euro (budget tv) is gewoon peanuts

Voor het echt lage segment snap ik wel waarom je zoiets op een enkele chip zet maar ook dan zouden regels rond ewaste ervoor moeten zorgen dan zo'n tv duigdelijk kan blijven werken na software EOL bijvoorbeeld door een jeOS rom met een TVapp en een manier om remotenplay weer te geven

[Reactie gewijzigd door i-chat op 24 juli 2024 01:29]

Ik denk dat je de kosten van het uitleggen van een infrastructuur voor dergelijke ontwikkeling enorm onderschat.
Ik denk dat je gelijk hebt. De meeste mensen willen een tv voor een goede prijs en als er al zoiets als vragen over software om de hoek komen kijken dan betreft het de ondersteuning.
Philips heeft een tijd gekozen om meer premium chips te integreren in hun high end TVs en daarnaast in-house hardware in het toestel in te bouwen. Echter was dit niet kost effectief voor de lage volumes waarin deze toestellen verkocht worden.

De markt voor deze duurdere toestellen is (of was toen althans) erg klein, en dan komt het er op neer dat de ontwikkelkost van deze premium features of hardwareondersteuning gewoon niet terug te verdienen is over de levensduur van het product.

Later is daar van afgestapt om een meer gestroomlijnde productlijn te maken met meer gedeelde stukken en software.

Als deel van de productontwikkeling wil je natuurlijk liever een zo goed mogelijk toestel neerzetten. Maar als dit enkel kan door de productie zo duur te maken dat ze niet meer winstgevend meer is, dan kan je dit nooit blijven volhouden.

[Reactie gewijzigd door sspiff op 24 juli 2024 01:29]

En nu heb je een complexer ontwerp met precies dezelfde problemen als die voorgelegd worden in de comment waar je op reageert. Hardstikke leuk idee natuurlijk, maar waarom zou je het doen als het ook simpeler kan en je doel niet is om "er uit te springen" met een sneller systeem. Blijkbaar vinden ze dat in TV land gewoon niet zo belangrijk.
Het nadeel is alleen dat ik dan twee Philips TVs met AndroidTV in huis heb, en 1 Sony Bravia, en die Philips TVs echt ENORM underpowered zijn (modellen 2019 en 2020). Eigenlijk zou Google dit moeten verbieden want de user experience is echt dramatisch.
Ik vindt Android TV ansich een prima OS eigenlijk.
Hier en daar wel wat foutpunntjes.
- Bij mijn TV dimmt hij altijd het menu etc, ondanks ik dat niet wil.
Ligt dat aan Android TV in het algemeen, of aan jouw TV specifiek?
Alleen begrijp ik nooit, waarom dit soort OSsen altijd op een MtK of een aparte CHIP gemaakt worden?
Want een Qualcomm al haal je nu 3 gens terug nog altijd wel een konig is?
Prijs, en toch geen wens om langdurig zaken te ondersteunen.

Android TV komt het best tot zijn recht op mediaspelers die krachtig genoeg zijn om het fatsoenlijk te draaien. Dat hoeft niet eens nieuwe hardware te zijn. Iets als een Shield TV heeft een SoC met daarin technologie van ~10 jaar oud, en die blaast menig smart TV uit het water met diens prestaties.
De Shield TV is acht jaar op de markt. De techniek in de Shield TV is ouder (bijna 10 jaar).
Ligt dat aan Android TV in het algemeen, of aan jouw TV specifiek?
Denk vooral het verschil tussen HDR (film/serie) en niet HDR (Android TV interface). Bij mij komt altijd in beeld dat HDR aangaat bij het starten van een serie/film en dan wordt alles meteen veel feller.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 01:29]

Idd ik heb enkele Shields topproduct. Nu heb ik ook googletv apparaatjes en die hoeven niet onder te doen. Gebruik maar es iptv, al snel merk je wat n achterlijk systeem op je tv zit. Maw als het geen Android is ben je bedonderd. Als je voor elke app moet betalen om iets deftigs te kunnen gebruiken dan haak ik af. Ben bereid iets te betalen maar niet voor elke apparte apps en zeker niet deze die zga onbruikbaar zijn.Vrijheid moet er ook zijn

[Reactie gewijzigd door vegazosten op 24 juli 2024 01:29]

Zelf ben ik niet kapot van de shield, voor games die meer gpu-kracht nodig hebben is die wel beter, maar voor de rest is er geen reden om bijna meer dan 100 euro extra uit te geven tegenover bv een FireTV 4K(MAX) stick.
Het mag niks kosten en het totaal plaatje met Mediatek zal wel goedkoper zijn voor de fabrikant. Je ziet het zelfs bij high-end Android TVs dat er een te zwakke Mediatek SoC aan boord zit. Dat is niet de fout van Mediatek maar van de TV fabrikant, er zijn prima sterkere SoCs (ook van Mediatek) te krijgen maarja dat kost meer. Aan de andere kant kan Google ook prima eisen stellen aan de minimum specs waar AndroidTV op geleverd wordt.

Wat je ziet bij LG, die als enige geloof ik nog, hun eigen OS en chips maken is dat het goed werkt en vlot is over een groter deel van het productsegment. De kosten voor het chipontwerp hebben ze al uitgegeven of ze daarna hetzelfde ontwerp (eventueel met kleine aanpassingen) hergebruiken voor een lagere SKU TV maakt dan niet zoveel meer uit (uiteraard blijven wafers duur) maar dat zal wel goedkoper zijn dan meerdere chips zelf ontwerpen.

offtopic:
Voor mij ook één van de redenen om LG/WebOS te prefereren over AndroidTV modellen. Het is gewoon vlot/snel/bruikbaar.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 01:29]

Heerlijk he, LG WebOS. Ben zelf groot Android fan maar niet op televisies.. WebOS is superieur in het TV segment.
Enige probleem met WebOS is dat er niet alle apps van een speciefiek land te vinden zijn.

Zo zijn er in België geen apps van VRT Max of VTM go te vinden op WebOS. Er is wel de app van TV Vlaanderen die ik dagelijks gebruik maar het is al een tijdje niet meer geüpdate waardoor ik af een toe crashes heb gehad.
Klopt...

Maar ligt ook wel veel aan developers/publishers. Videoland had bijvoorbeeld echt een top app, maar hebben sinds een tijdje een nieuwe........... ik hoor mijn vriendin regelmatig schelden op de nieuwe app haha :D
Geen problemen met videoland app, aan begin wel toen die bijgewerkt was een nieuwe versie.
Maar dit is al weer maanden geleden, hij liep toen vast bij opstart scherm dacht ik.
Als de videoland app draait, lagt de hele TV. Zogauw ik hem sluit is alles weer normaal.

Wellicht gerbuikt hij meer geheugen dan mijn TV heeft :)
Nou ja ik ben totaal geen Android fan, dus dat is het tegenover gestelde haha.
Maar LG Weboss werkt inderdaad heerlijk, ben al aan mijn 3de LG tv ondertussen(55 inch uiteindelijk 3 jaar later ofzo vervangen voor 65 inch).
Nice! Ik heb mijn eerste LG gekocht bij mijn ouders thuis, hing aan de muur en inmiddels staat hij in mn eigen woonkamer. Nu nog 43 inch, inmiddels 5 jaar oud dus misschien maar keertje naar een 50-55 inch gaan aankomend jaar :)
Webos werkt prima zolang je een redelijk nieuwe tv hebt. Na een paar maanden krijg je al geen actieve verbeteringen meer en alleen maar stabiliteit/security updates. Ik heb zelf een nanocell gekocht 2 jaar geleden en heb al meer dan een jaar geen updates gekregen die nieuwe features toevoegen.

Edit: dat terzijde is het een mooi uitgebreid systeem wat je goed kan finetunen. Dan nog is het een enorm traag os wat makkelijk beter geoptimalizeerd kan worden, maar dan moet LG weer moeite gaan doen.

[Reactie gewijzigd door benvanoers op 24 juli 2024 01:29]

HOezo nieuwe functies/verbeteringen ik kan alles met mijn C2, die ik ook pas een jaar later kocht zodat die goedkoper was(Toen de C3 uit ging komen).
Ik doe er niks anders mee dan mijn C8 van 2018, apps openen als Netflix etc of de playstation of switch aanzetten.

Dat is voornaamste waarvoor je een tv heb staan.
Verder is WebOs totaal niet traag meer tegenwoordig, wellicht de 1ste Webos versie die de nieuwe interface kreeg(In plaats van alleen die schuine balken die omhoog kwamen), maar hedendaags is het echt niet traag meer.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 01:29]

WebOS is zo mogelijk nog rotter dan AndroidTV

Ik had liever gewoon helemaal geen meukOS op die dingen

Gewoon een kernel met wat hardware support en een zooi code om beelden tevtonen de rest mag van mij wel via dnla of chromecast of welk andere remotenplay optie
Wat is er mis met beide dan? WebOS vooral (en dan praat ik even over de oudere versies pre-2019 zonder advertenties) werk ontzettend snel en efficient. Daarnaast zie ik niet in waarom je een Chromecast oid nodig hebt als alle TV's zelf voor bijna alle apps remoteplay ondersteunen (middels webOS/AndroidTV).

Wat is je punt? Wat ga je doen met een TV zonder meukOS? Ik snap je niet helemaal.
Probleem met webos voor mij is dan courante apps er niet voor bestaan dat updates voor je dure tv zo goed als niet kwamen

Heb je meer dan duizend euro voor tv betaald om geen videoland of pathé thuis te hebben geen KPN iptv+ app of ook geen canaldigital iptv
Etc maar wél supertraag opstarten

Had dan gewoon een domme tv gemaakt die behalve hdmi-sec helemaal niks slims kon
Heb je meer dan duizend euro voor tv betaald om geen videoland of pathé thuis te hebben geen KPN iptv+ app of ook geen canaldigital iptv
Etc maar wél supertraag opstarten
Dan weet ik niet wanneer jij welke TV hebt gekocht, maar mijn 2018 4K LG van 400 euro heeft in webOS alle genoemde apps en is bliksemsnel....
Ik heb er 1 uit 2016, maar het switchen van kanaal duurt vrij lang en ik haal minimaal 1 keer maand de stekker er uit omdat van zender wisselen niet meer lukt en resetten de enige optie nog is.
De hoeveelheid apps bij WebOS is kleiner dan bij Android, maar dat er geen koerante apps voor bestaan is lariekoek, alle apps die ik gebruik worden goed en frequent onderhouden en ik heb weinig te klagen dat belangrijke apps niet beschikbaar zijn voor WebOS, alles wat ik wil gebruiken bestaat.
Ik heb de LG C2 die heeft al deze apps er op staan, alleen kpn weet ik niet want heb geen kpn(En geen zin om de tv aan te zetten).
Mijn C8 van 2018 had buiten de kpn app ook gewoon al deze apps, en mijn 47 inch met Webos 1 daar voor had ook videoland en pathe thuis uit 2014.
Al deze modellen waren gewoon prima snel zat, de oude uit 2014 en de C8 hadden nog de oude interface met die schuine balken. En de C2 die uit 2022 komt de nieuwe en die is ook gewoon snel.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 01:29]

Amai? Dat vind ik totaal niet. Ik heb jaren LG gehad en de Smart was dikke BS. Zodra je iptv wilt gebruiken ben je eraan vd moeite. android heeft veel meer vrijheid. Bovendien LG koop ik nooit meer mag nog supergoed zijn. Tv verplaatsen en de diffusers lagen od bodem. Kom zeg? Toen ik de tv opende d8 ik de hele tijd, zo n merk en zo n geklungel om dit aparaat te openen? Terwijl het ner zo eenvoudig. Zou kunnen?.
Hmm vervelend dat je er zo'n ervaring mee hebt... kan natuurlijk ook pech zijn.

Overigens is iptv gebruik dodelijk simpel.. appje installeren en gaan.
Een belangrijk argument tegn Android en dus voor WebOS vind ik de kwestie dat alhoewel alle fabrikanten wel iets van data vergaren, het bij Google de broodwinning is en de hoeveelheid data die van je vergaard wordt een orde groter is dan bij andere systemen. Natuurlijk kun je je TV niet op het internet aansluiten, maar ik vind het juist wel fijn dat ik mijn LG TV wel aan internet kan hangen, de toestemming voor delen van data intrekken, en zo toch een bepaalde mate van privacy heb dat niet elke handeling die ik op mijn TV doe in een database van Google belandt.
Ook helemaal mee eens! Ook al is het alleen maar voor het gevoel....
Ik heb hier een sony tv top model lcd van 2018 staan, dat ding is niks mis mee qua kwaliteit ... maar disney plus opstarten of netflix wat een ramp zeg. Het was al niet zo snel vond ik persoonlijk als we die gekocht hebben, maar het is dikwijls toch echt wel te traag aan het worden.
Ik wil gewoon terug een dumb tv en zal mij wel een extern apparaat aanschaffen dat een beetje meer juice heeft. Het enige dat mij echt tegenhoud is, weer een afstandsbediening extra. En nee cec etc werkt niet zo fantastisch, en logitech heeft harmony opgegeven (spijtig genoeg). Voor alles zal wel een oplossing zijn, maar ik heb geen dagen/weken de tijd om alles "harmonieus" laten samen te werken en uit te zoeken wat gaat wel werken of wat niet. Daarom zo spijtig dat logitech met harmony gestopt is. Ken genoeg mensen die die hier thuis gezien hebben en dan ook gekocht gewoon omdat het zo handig is/was. Zelfs bij installatie van een nieuwe.
Ik verwacht nu niet dat ze er een i9/7950x equivalent gaan insteken, maar iets dat een beetje meekan mag/moet zeker, en wat extra geheugen kan ook geen kwaad lijkt me.
Zelfde gedachten hier.
Vind al dat smart gebeuren voor mij in ieder geval niks. Zelf hebben we 2 Nvidia Shields in huis. Eentje beneden voor alle streaming diensten en boven ook plus het gebruik van de tv app van de provider.
Werkt eigenlijk goed.
Enige is de update van Google voor Android tv waardoor je allerlei reclame meuk op het home scherm krijgt.
Zelf hebben we 2 Nvidia Shields in huis.
(...)
Enige is de update van Google voor Android tv waardoor je allerlei reclame meuk op het home scherm krijgt.
Als tweaker is dat een eigen keuze om daarmee te leven. Zie de TS van het Shield TV topic over het installeren van een alternatieve launcher. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 01:29]

Oh zeker waar. Heb op één van de twee de aanpassing gedaan door de laatste launcher van Android zelf te pakken die dat nog niet had. Maar moet eens kijken welke ik er op zou willen zonder dat ze in huis het niet meer snappen. :P
Dat is dus reden dat wij een Apple TV hebben de Sony tv uit 2016 is qua processor kracht te langzaam. Socket is zelfs vervangen in 2019 buiten garantie want de sockets was te zwak.
Niks beter dan het Google en Androidtv systeem, veel vrijheid voor weinig geld.
En die fabrikant doet het weer omdat er op TV een hele lage marge zit en de consument niet meer wil betalen.
Hier onder andere ook een Android TV in huis, maar dat is er 1 die ik in ieder geval nooit meer aanschaf, wat een drama (los van de tv zelf). Geef mij maar webOS in ieder geval, de C9 Oled draait na 4 jaar nog altijd als nieuw en dat kunnen we hier van Android TV niet zeggen helaas, zitten gewoon een hoop " foutjes " en eigenaardigheden in, en dat zal ongetwijfeld per merk/type verschillen, maar dat is denk ook juist het probleem van Android tv..
Hangt af wat je hebt gebruikt? Ik zou niks anders meer willen dan google of android. Veel vrijheid dan ol v alles te gebruiken. Shield en de nieuwe Mi boxjes werken perfect.
Ik vind Android TV anders maar matig. De standaard launcher (Shield TV) laat te wensen over en de store is zo waardeloos dat het onmogelijk is om iets zinnigs te vinden.

UI van WebOS of Tizen zijn een stuk beter.
Volledig mee oneens. Ik denk dat je ee te weinig van afweet.
Voor mij heeft Android-TV eigenlijk nauwelijks meerwaarde. Indachtig de Android smartphone stelde ik me er wat van voor maar dat is het niet. En ik heb veel moeite gehad allerhande ongewenste bijverschijnselen uit te schakelen en te verwijderen zoals het Disney Home Screen.
Android TV en Google TV (of hoe het nu heet) is in mijn ervaring niet goed.
Ik heb nog niet meegemaakt dat niet een van de onderstaande dingen mis ging. Soms tegelijk, soms 1 ding.
  • Audio synchronisatie is een drama
  • Soms is het gewoon traag
  • Yes! Weer een update. Wat gaat er nu weer stuk?
  • Ah, je kiest weer een andere audio uitgang.
  • Ah, je boot weer naar het homescreen zoals ik het NIET ingesteld heb
  • Instellingen vergeten dus
  • Gelukkig, er is weer een update. Na, dan zal er wel iets gefixed zijn
  • Ah, Dolby Atmos doet het niet meer maar het geluid loopt wel synchroon.
  • pff. 4K is plots te ingewikkeld. Boot ff lekker in 1080p.
Ik kan nog wel ff doorgaan. Het is gewoon nooit af.
Heb overigens een Sony TV (best dik) met een Yamaha versterker. Aangesloten met HDMI ARC. Dus echt spannend zou het allemaal niet moeten zijn...
Anyway: Apple TV gekocht, die gaat nu de versterker in en van de versterker met HDMI naar de TV. Die onthoudt bij deze versie gelukkig wel dat hij naar HDMI1 moet als hij aan gaat. TV van het internet afgehaald (want straks update hij weer en vergeet hij weer wat.)

Voor mij geen Google TV. Doe dan maar Tyzen van Samsung of gewoon een domme TV (beter nog)
De nieuwste versie van dit besturingssysteem is gebaseerd op Android 9, terwijl Google-equivalenten op maximaal Android 12 gebaseerd zijn. Volgens Roettgers wil Amazon met het eigen besturingssysteem voorkomen dat het jaren achterloopt op software-updates.
Volgens mij is het een keuze van Amazon over of zij hier jarenlang op achter liggen. Er staat ze niets in de weg om nieuwere Android TV-versies te ondersteunen.

Voor consumenten mogelijk geen probleem, mits gewenste applicaties beschikbaar zijn. Voor tweakers is dit mogelijk minder interessant, want de kracht van Android (TV) is voor hen juist dat je er vrij code op kan draaien. Denk alleen al aan Kodi, alternatieve YouTube clients, Moonlight, ... Wellicht kan dit ook op Amazon's nieuwe OS, maar voor Android (TV) is al een heel ecosysteem daaromheen opgebouwd.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 01:29]

[...]


Volgens mij is het een keuze van Amazon over of zij hier jarenlang op achter liggen. Er staat ze niets in de weg om nieuwere Android TV-versies te ondersteunen.
Ergens wel maar ergens ook weer niet. De SoC in die devices moet wel driver updates krijgen, daar heeft Amazon niet perse iets mee te maken behalve dat ze natuurlijk de SoC hebben uitgekozen.

Volgens mij richt Amazon zich vooral op het consumeren van media. Daar heb je geen fancy SoC meer voor nodig. Dus ze zouden puur en alleen een duurdere SoC moeten nemen om nieuwe versies van Android waarbij hun usecases maar gebruik maken van 10% van alle features.

Nu denk ik niet perse dat deze stap een goede is maar ik kan me dr wel iets bij voorstellen vanuit financieel perspectief...
Ergens wel maar ergens ook weer niet. De SoC in die devices moet wel driver updates krijgen, daar heeft Amazon niet perse iets mee te maken behalve dat ze natuurlijk de SoC hebben uitgekozen.
En Amazon had daarover afspraken kunnen maken met de fabrikant. Dus het is zeker een keuze van Amazon.
Ergens wel maar ergens ook weer niet. De SoC in die devices moet wel driver updates krijgen, daar heeft Amazon niet perse iets mee te maken behalve dat ze natuurlijk de SoC hebben uitgekozen.
Daar hebben ze alles mee te maken, buiten afspraken kan je je SoC er ook op uitkiezen natuurlijk.

En ook de nieuwe fire sticks die dit jaar uitkwamen werken er niet op. Ik denk dat het probleem juist omgekeerd is: lastig om nu nog nieuwe SoC's te vinden met support voor Android 11.

Overigens zijn de SoC's best flut. Zelfs de 4K Max stick heeft problemen met sommige H265 files. Alleen de Fire Cube heeft een betere SoC maar die heeft weer een Alexa ingebouwd die de hele dag naar je luistert (de Fire Stick heeft ook Alexa maar omdat die via de afstandsbediening werkt op batterijen, luistert die alleen als je de knop indrukt). Dus ivm privacy is die Cube voor mij geen optie.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 24 juli 2024 01:29]

Android staat er bekend om dat het door driverproblemen niet altijd mogelijk is om het OS te updaten, en als het wel kan is het alsnog veel werk voor fabrikanten. Een alternatief welke dat oplost lijkt me dan ook zeer welkom.

Zeker gezien hoe succesvol Android emulators zijn lijkt het me onzin om voor altijd met Google's fouten uit 2005 te blijven worstelen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 01:29]

Android staat er bekend om dat het door driverproblemen niet altijd mogelijk is om het OS te updaten,
Driverproblemen komen uit de keuze van de SoC en een gebrek aan afspraken met de fabrikant, dus dat ligt nog steeds aan Amazon.
Yep, voor mij wordt een nieuwe FireTV stick dan minder interessant, want dan kan ik Movian niet meer draaien, de fijnste non-nonsense mediaplayer.
Ik ben tegenstander, laat ze alsjeblieft op android blijven. Nu kan ik nog de apps sideloaden die ontbreken op de Firestick. HBO zit bv nog steeds niet op de nederlandse firestick. OpenVPN zodat ik ook remote ziggo TV kan gebruiken etc.

Een ander OS zal dit tegenhouden, ik neem niet aan dat jan en alleman er APPS voor zal gaan vrijgeven.
Het is goed mogelijk om Android apps op een ander OS te gebruiken.
Ik zoek nog steeds de NPO Plus app voor de firestick. Heb wel wat apk's gevonden, maar die werkten niet. Heb jij een werkende NPO plus app kunnen vinden?
Jammer genoeg niet, ze hebben google play services nodig. Ik heb doe het via de website op de stick als het niet anders kan.
TV's met Android TV vanaf bouwjaar 2023 stelt Google nieuwe hardware / processor eis: Pentonic 1000. Na ruim 7 jaar - is deze upgrade een flinke verbetering.

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 24 juli 2024 01:29]

Nu is het super. Zelfs n goedkoop Xiaomi 2de generatie werkt uitmuntend. Behalve als je erg goedkope rommel koopt. Dan is de kans groot dat het systeem erg vertraagt.
Waarom zouden ze? Fire TV werkt op basis van Android en het werkt prima, en er zijn veel apps voor juist door het grotere ecosysteem.

Ik gebruik momenteel zo'n stick omdat ze goedkoop zijn maar ik gebruik hem vooral voor VLC dus als dat wegvalt zie ik er geen brood meer in. Bovendien zitten er tegenwoordig reclames in (voor fysieke dingen), zelfs in de Amazon eigen launcher (die van google had het ook al).

Maargoed ze doen maar, ik zoek eigenlijk toch iets dat wat meer open is en geen reclames heeft. Kodi zou mooi zijn maar daar kan je weer geen streaming apps op installeren.
Dan maar hopen dat ze wel Android apps nog compatible mee zijn. Kan me niet voorstellen dat er veel devs een hele app in React gaan bouwen voor een of ander TV Os.
Hoe help ik mijn systeem om zeep: creëer een nieuw OS waardoor App developers weer een extra versie van hun app moeten gaan ontwikkelen en onderhouden.
Waarom brengen ze niet gewoon nieuwe Fire producten uit met Android 13/14?
Sommigen kraken Android af en geven voorkeur aan andere Os maar gebruik eens iptv. Je zal snel veranderen v gedacht. Android is min of meer vrijheid. Andere systemen beperken het en of het kost telkens meer geld. Als ik n tv koop dan MOET het met googletv of androidtv. Dan kan ik tenminste mijn eigen voorkeur en bruikbare goed werkende apps opzetten. Iets wat niet kan zonder Android. Of GoogleTv. Het liefst zou ik n zgn "lege" tv willen kopen...en n goeie n goeie tvbox erop aansluiten. Eentje zonder smart maar dat kan niet meer tgnwrdg en als je ze vindt zijn ze duurder zelfs???.
Meer betalen voor minder... Lol

[Reactie gewijzigd door vegazosten op 24 juli 2024 01:29]

Ik probeer het niet eens meer te gebruiken z'n tvOS, hang meteen mijn Nvidea Shield eraan. Al zal ik wel graag een Android vrij Linux alternatief hebben..
Het zou nou mooi zijn ze "standaard" Linux gaan draaien met hun eigen apps er bovenop.
Zodat OS upgrades blijven kunnen en app upgrades makkelijker worden.
.
Anders krijgen we weer het zelfde embedded liedje, dat al vaak gezongen is: :+
- Ernstige kwetsbaarheden worden laat of niet gepatcht.
- Upgrades wordt na al een paar jaar niet meer geleverd wanneer er nieuwe TV modellen zijn.
.
Voor toekomstige kopers hiervan, bij deze, nu dus vooraf: *caveat emptor*.
.
(En hoe je dit voorkomt is niet heel moeilijk om te bedenken...)

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 24 juli 2024 01:29]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.