Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: FiringSquad

De mannen van FiringSquad hebben een uitgebreide preview in elkaar geknutseld over de nVidia GeForce4 Ti 4200 videokaarten. Zoals bekend komen er twee varianten van deze kaart op de markt; één variant krijgt 64MB geheugen op 500MHz en de ander krijgt 128MB geheugen op 444MHz. Bij beide kaarten komt de frequentie van de core op 250MHz te liggen. Het blijkt dat de 64MB GeForce4 Ti 4200 in bijna alle benchmarks de beste resultaten neerzet. Zolang er geen gebruik wordt gemaakt van anti-aliasing wint de 64MB GeForce4 Ti 4200 overtuigend van de 128MB variant. Aangezien de 64MB variant met een prijskaartje van 179 dollar ook nog eens 20 dollar goedkoper is dan het 128MB exemplaar is de conclusie duidelijk:

GeForce4 Ti logoWould you have been willing to pay, say, $249 for the original 128MB GeForce4 Ti 4200 NVIDIA had originally promised, or would you get the $179 64MB GeForce4? It depends on just how much you enjoy AA (and having a few extra dollars in your pocket) but we have a feeling most of you would answer in favor of the cheaper board. The added memory available on the 444MHz Ti 4200 is nice for OEMs who want to offer 128MB GeForce4-based systems at an inexpensive price point, but those of you who have examined this article now know that not only is the 64MB board the better bargain, it’s also the better performer.

If you know this, retail card manufacturers do too, therefore we’re assuming the 128MB Ti 4200 will find a place in the OEM market, much like the GeForce4 MX 420 and MX 460 appear to be doing. After all, in the OEM world, performance often takes a back seat to having the right mix of features at a given price point. This is an area where NVIDIA is excelling: look at all the combinations of GeForce4s they’ve released so far this year. There’s literally a new product for every price point!
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Ik wil niet lullig doen, maar die conclusie van Firing gaat nergens over v.w.b. de AA. De 64mb haalt 1 fps minder en dan dat alleen in de 1600 resolutie. Hij wint zowat alles van de 128mb 444mhz versie, ook in de AA benchmarks.

Kortom: de 64mb Ti4200 is "way to go" .
Inderdaad. Een gedeelte van de conclusie:
Would you have been willing to pay, say, $249 for the original 128MB GeForce4 Ti 4200 NVIDIA had originally promised, or would you get the $179 64MB GeForce4? It depends on just how much you enjoy AA
Dit slaat dan ook nergens op, als je ziet dat de 64 mb versie het bijna altijd wint van de 128mb versie, zeker met AA aan.

Wel een verschrikkelijk lekker prijsje zeg, $179 voor de 4200ti met 64 mb :9.
gewoon de 64MB versie kopen dus, nu kan je idd nog met FSAA draaien, maar volgend jaar is ook deze kaart waarschijnlijk al weer "traag", en als je dan kan kiezen tussen 800x600+FSAA of 1280*1024 is mijn keuze snel gemaakt hoor
En NU zou ik de benchmarks wel eens willen zien die deze 64MB kaart vergelijken met de radeon 8500. Want het lijkt erop dat NVidia nu zelfs weer goedkoper is dan ATI. Toch nog maar even wachten met het kopen van die nieuwe videokaart...
oh ja.... door die 6mhz isa de 64mb versie sneller :) Maar zou dat ook nog zo bij de latere games zijn? ik neem aan dat 6mhz overclocken van het geheugen geen probleem zal zijn? en ik zou toch die 128 mb versie kopen voor het geval er toch spellen komen die meer dan 64 MB nodig hebben... voor die 20 dollar extra krijg je toch 64 mb erbij op je kaart.

Sorry Hielko... je hebt helemaal gelijk.... tis ook erg vroeg.... zal daar wel doorkomen... ik dacht a... waarom in hemelsnaam 6 mhz verschil?!? :)
en ik zou toch die 128 mb versie kopen voor het geval er toch spellen komen die meer dan 64 MB nodig hebben
Er zijn nu al haast geen spellen die veel meer dan 32mb nodig hebben, laat staan dat 64 dan te weinig is. Alleen als je zware grafische programma's gaat draaien kan je er voordeel bij hebben. (Dit heeft officieel op t.net gestaan hoor ;) )
Sinds wanneer is het verschil tussen 444MHz en 500MHz 6MHz? |:(
Is weer te zien dat die 128MB vooral een marketingtruc is.. Meer is niet altijd beter :)
Daar heb je gelijk in maar voor die 20 dollar meer kan je dus:
Zolang er geen gebruik wordt gemaakt van anti-aliasing wint de 64MB GeForce4 Ti 4200 overtuigend van de 128MB variant.
AA gaan gebruiken, en zeker op hogere resoluties lijkt me dat dan toch wel aangenaam.

Thing is, 20 dollar meer voor 64MB extra is geen geld, alleen de geheugensnelheid gaat omlaag en dat maakt de afweging wel makkelijker. De keuze wordt helemaal simpel als er een 500MHz variant met 128MB, maar ik vrees dat er dan wel wat extra $ komen kijken.

Kortom: wil je hoge AA resoluties draaien dan is die 20 dollar het waard, wil je dat niet en heb je liever snel geheugen, dan toch de 64Mb variant zoals ook dus het artikel zegt.
AA gaan gebruiken, en zeker op hogere resoluties lijkt me dat dan toch wel aangenaam.
AA is juist aangenaam voor de wat minder hoge resoluties, aangezien je op de hoge resoluties al bijna geen last meer hebt van kartelranden.

Die kartelranden zijn juist het ergst op de lage resoluties. Daar is FSAA ook voor ontwikkeld, om die lagere resolutiebeelden mooier te krijgen.

Ik denk dat je op bijvoorbeeld 1600x1200 bijna geen verschil zult zien tussen wel of geen FSAA.
Behalve op een 24" monitor ;)

Maarja die mensen kunnen zich vast ook wel een 4600 veroorloven en dan dus nog redelijke performance met AA halen.

Persoonlijk vind ik 1024x768 zonder AA op een 19" prima te toen, stoor me absoluut niet aan kartelranden.
Daar heb je gelijk in maar voor die 20 dollar meer kan je dus: Zolang er geen gebruik wordt gemaakt van anti-aliasing wint de 64MB GeForce4 Ti 4200 overtuigend van de 128MB variant. AA gaan gebruiken, en zeker op hogere resoluties lijkt me dat dan toch wel aangenaam.
:?
Beste Kaap,
Je zou beter eerst het artikel eens lezen voor je zulke dingen zegt. Bij het gebruik van AA blijft de 64MB-versie het halen van de 128MB-versie, maar de voorsprong wordt wel kleiner, zodat deze niet meer overtuigend genoemd kan worden.
Zoals bekend komen er twee varianten van deze kaart op de markt; één variant krijgt 64MB geheugen op 500MHz en de ander krijgt 128MB geheugen op 444MHz.
iemand? :? waarom? :?

normaal zou je verwachten dat de "uitgebreidere kaart" (de 128mb kaart) de snellere zou zijn, maarja dit is nvidia.
waarom draaien ze eigenlijk op andere snelheden, kon het nergens zien staan?
De vraag is denk ik:
Hoe ver kun je het geheugen van de 128MB varianten overklokken? :Y)
Ligt eraan... als beide versies 4ns geheugen hebben kun je ze ongeveer even ver overklokken [dit kun je van Gainward wel verwachten, die geven met hun GS versies als het ware 'overklokgarantie' en sneller geheugen dan standaard] maar de gewone kaartjes van MTek of Powercolor bijvoorbeeld lopen gewoon op default spec's dus 4ns DDR [500MHz] voor de 64MB variant en 4.5ns DDR [444MHz] voor de 128MB variant.
Bij het laden van groote textures zal de 128 mb kaart zeker voordeel slaan uit de directe geheugen massa die paraat staat maar het is algemeen bekend dat veel geheugen niet altijd sneller maakt. Neem bv een pentium 200 mmx en stop er 512 mb ram is. Veel speelruimte dat wel maar performantie gaat serieus omlaag omdat de andere componenten zoals de chipset hiervoor niet voorzien zijn.

Kijk het is éénvoudig men dient niet naar de componenten op de kaart te zien maar de totale performantie van de kaart in het gewenste systeem. Ik draai met een GeForce 2 ultra 64 ddr en ben daar nog steeds tevreden van. De functies van de nieuwere kaarten zijn vaak nog niet ondersteunt dus ik w8 gewoon tot de spellen en progs met ondersteuning uit komen en dan koop ik wel een nieuwe kaart (die tegen dan nog de helft kost van nu)
Trouwens, is dit geen Review ipv Preview?
Wow kijk dat is nou een intressante videokaart, die komt ook qua prijs dichterbij. nu kan ik serieus gaan nadenken over vervanging van mijn videokaart (geforce 2) wanneer is deze te koop? B-)
ik denk dat die 128Mb een leuke bijkomstigheid is voor de aankomende 3d fanaat (niet zozeer de games) maar voor 3dmax bewerkers en dergelijke. in Digit stond de Gf4 met 128mb ook al aangesprezen als zeer solide kaart (voor z'n prijsklasse) voor de anfangers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True