GLS bevestigt dat klanten e-mails met andermans pakketinfo krijgen - update

Verschillende individuen melden dat ze tientallen e-mails hebben ontvangen van pakketbezorgdienst GLS met informatie over pakketten van anderen. In de mails zouden ook klantengegevens en de mogelijkheid tot het wijzigen en weigeren van bezorgingen staan.

Een getroffene meldt op Twitter dat ze tientallen mails kreeg van GLS Netherlands en andere bedrijven die van de pakketdienst gebruikmaken. Ze zou geen contact kunnen krijgen met de klantenservice van het bedrijf. Op de betreffende tweet reageren verschillende anderen die zeggen tot dusver honderden tot zelfs duizenden mails van GLS te hebben ontvangen en ook geen contact te kunnen krijgen met het bedrijf. Ondertussen zou de toestroom van e-mails gestopt zijn, zeggen verschillende getroffenen op Twitter.

Het is vooralsnog niet duidelijk hoeveel mensen zijn getroffen door het vermeende datalek en wat de oorzaak hiervan is. GLS is niet direct bereikbaar voor toelichting. Een werknemer van een bureau dat de pr voor GLS Netherlands doet, zegt tegenover Tweakers dat er nog geen duidelijkheid is over het probleem.

Update, 16.10 uur: Managing director van GLS Netherlands Milo Kars heeft tegenover Tweakers bevestigd dat een onbekend aantal gebruikers momenteel onbedoeld e-mails ontvangt over pakketten van anderen. De mails zouden geen 'hypergevoelige' data bevatten: e-mails zouden alleen adressen en pakketnummers bevatten. Dit spreken meerdere getroffenen tegen. Overigens zegt GLS met de Autoriteit Persoonsgegevens te gaan overleggen of een officiële melding van een datalek nodig is.

De oorzaak van het probleem is officieel nog niet bekend, maar Kars zegt dat GLS het vermoeden heeft dat de fout veroorzaakt werd door de gehanteerde e-mailprovider. De betreffende e-mailprovider, die niet bij naam genoemd werd, is door GLS gecontacteerd en ondertussen is al het e-mailverkeer vanuit de bezorgdienst stopgezet.

Dat betekent dat klanten momenteel geen e-mails meer kunnen ontvangen van GLS. Kars zegt dat dit vervelend is, maar dat bestelinformatie niet per se via de mail gedeeld hoeft te worden.

Opdrachten van mensen die onbedoeld e-mails kregen en hebben geprobeerd om andermans bezorgmoment te weigeren of wijzigen worden niet uitgevoerd. GLS zou dergelijke verzoeken überhaupt pas de volgende dag verwerken en alle opdrachten vanaf het moment dat het probleem ontstond worden retroactief geannuleerd.

Door Yannick Spinner

Redacteur

18-07-2023 • 15:41

89

Submitter: Aurodazzle

Reacties (89)

Sorteer op:

Weergave:

Hoe gaat zoiets nou in z'n werk?

Zijn bijvoorbeeld de 'onjuiste' ontvangers mensen die ooit eerder iets via GLS bezorgd hebben gekregen?

Een serieuze vraag, want ik heb werkelijk geen idee!
Zover ik de mailbox heb kunnen zien bij ons, lijkt het op alsof er bv vandaag 5000 mailtjes uit moesten gaan naar 5000 mensen over hun pakket, maar dat elk van de mailtjes dus naar alle 5000 mensen is gestuurd.
Ik verwacht van wel. n=1: bij ons kwamen de mails binnen op twéé mailadressen, die beiden eerder (zover ik weet als enige) "normaal" ook mails (verzendbevestigingen e.d.) van GLS ontvingen.
Dat is ook eigenlijk de enige verklaring die logisch klinkt...een e-mailadres wat een beetje op een ander lijkt kan (volgens mij) niet.
Nee, precies. Ik ben met een IT collega (ter eigen lering) ook even aan het brainstormen over wat hier fout kan zijn gegaan... vermoeden: configuratiefout waardoor álle ontvangers in BCC in álle mails zijn gezet, in plaats van alleen in 'aan' in hun éigen mails.. We zagen in de betreffende mails immers 'gewoon' de ontvanger in 'aan' staan, en zagen ons eigen mailadres niet in de mail terugkomen.
Ik kan dit bevestigen: Heel veel mails gehad van GLS met diverse meldingen. Een paar highlights van dit datalek:
  • Naam- en adresgegevens van tientallen GLS-klanten
  • Namen van de winkels waar ze besteld hebben
  • Informatie over bezorgklachten
  • Afhaalberichten waarmee je pakketjes kunt komen ophalen
De klantenservice is onbereikbaar vanwege een "technische storing".
Precies dit. Wij (zakelijk) hebben er ook ruim 1.962 gehad; inmiddels het verzendende domein geblokkeerd.
Uiteraard melding gedaan bij de Data Protection Officer van GLS. https://gls-group.com/NL/nl/privacybeleid

[Reactie gewijzigd door SanderE87 op 23 juli 2024 00:52]

Hier ook bijna 500 mailtjes gehad, allerlei persoonlijke gegevens zichtbaar.
Wij hebben er zakelijk ook duizenden gehad. Met inderdaad al deze informatie.
Zelfde hier. Honderden mails met e-mail adressen, namen, adres en waar de bestelling van af komt. Ook berichten dat pakketten bij de buren zijn afgeleverd.
En ook een afmeldingslink onderaan, zodat ik namens die klant me af kan melden voor toekomstige berichten.
Tientallen? Meer dan 2000 mailtjes ontvangen in een filiaal van ons, andere filialen precies hetzelfde!
Thuis adressen van mensen, privé mail adressen... Niet best dit :")
Idem, ruwweg 1400 mails gehad voordat ikzelf het inkomende mail adres op de blacklist heb gezet.
Nu de taak om het op te schonen....
De oorzaak van het probleem is officieel nog niet bekend, maar de woordvoerder zegt dat GLS het vermoeden heeft dat de fout veroorzaakt werd door de gehanteerde e-mailprovider. De betreffende e-mailprovider, die niet bij naam genoemd werd, is door GLS gecontacteerd en ondertussen is al het e-mailverkeer vanuit de bezorgdienst stopgezet.
Huh? De e-mail moet toch aangeboden worden door een systeem (van GLS?) aan de e-mailprovider? Die e-mail provider maakt toch niet zelf deze mailtjes?
GLS heeft natuurlijk een provider die de emails verstuurt. Een emailsysteem zeg maar, waarschijnlijk SaaS.

[Reactie gewijzigd door b12e op 23 juli 2024 00:52]

Zo te zien aan MX records is dit Microsoft 365. Lijkt mij eerder een probleem vanuit de applicatie van GLS. In de mails die ik heb gezien staat een ander mailadres dan waar deze daadwerkelijk naar verzonden is.
Uitgaande emails worden doorgaans niet altijd verzonden door het inkomende systeem.

Ze zullen vast M365 gebruiken voor hun persoonlijke emails, en emails naar bepaalde adressen doorsturen naar een derde partij (bvb klantenservicesysteem).

Voor uitgaand kan je beter kijken naar SPF records.
include:_spf.psm.knowbe4.com include:spf.protection.outlook.com include:_spf-mailgw-office.gls-group.com include:spf.topdesk.net include:_spf.spotler.email include:amazonses.com include:spf.sendinblue.com include:spf.mandrillapp.com
Dus kan een van die geweest zijn, of een andere.

[Reactie gewijzigd door b12e op 23 juli 2024 00:52]

Ik heb een GLS email en het is Brevo. Ze versturen vanaf sendinblue.com.
Ja, inderdaad! Ik was te vroeg met mijn conclusie :) Kan natuurlijk een externe partij zijn die de e-mails er uit gooit. Ik dacht bij "e-mailprovider" meteen aan een Microsoft of Google :)
Dat men geen contact weet te krijgen met GLS verbaast me weinig als ze net zo opereren als de meeste andere partijen. Je loopt al snel stuk op FAQ, bots en chats met non antwoorden. Enfin, dat is ook het resultaat van jarenlang "gratis bezorging" aan te bieden door webshops waardoor niemand wil betalen voor de bezorging van pakketjes, het allemaal wel zo snel mogelijk moet en er dus aan alle kanten door deze bedrijven aan de kosten wordt geschaafd.

Het zit voor mij ook op het punt dat ik eigenlijk wel graag extra zou willen betalen als hiermee mijn pakketten bezorgd worden door een betrouwbare partij die wel de zaken op orde heeft (IT, bezorgers goed betalen en realistische routes/tijden geven).
Vorig jaar een keer pakketje via GLS (was al bang dat het fout zou gaan... GLS hier is echt slecht maar misschien is dat algemeen zo?) en ja hoor, pakketje weg, wel bezorgd maar niet bij mij en stond ook nergens waar dan wel... Dus maar een 1 gegeven voor de bezorging als review, ze reageerden toen wel snel maar ze werken alleen tussen maandag en vrijdag (vreemd genoeg..).
2 dagen later kwam de bewoner waar het was bezorgd alsnog langs brengen bij mij, 1 dag later kwam de bezorger excuses maken en proberen het pakketje bij het verkeerde adres terug te krijgen (paste door de brievenbus) maar dat hoefde al niet meer.

PostNL, DHL en DPD zijn hier het meest betrouwbaar en eigenlijk altijd op tijd. Die kan je ook nog enigszins telefonisch bereiken.
Ik mijd ook webwinkels die GLS gebruiken om te verzenden, maar toevallig werd er vorige week een pakketje wat normaal met DHL verzonden wordt met GLS verzonden. Meteen gebeld of ze dat niet konden omzetten en toen werd het gelukkig alsnog met DHL verzonden anders had ik het pas 5 dagen later ontvangen :X snap niet dat die partij nog levensvatbaar is.

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 23 juli 2024 00:52]

Ik denk dat ze allemaal een slechte klantenservice hebben, als je ze al kunt bereiken kunnen ze eigenlijk (bijna) nooit iets voor je betekenen. Niemand is meer in staat om een telefoon op te pakken en intern te communiceren. Allemaal geleid door 'het systeem'. Ook meer dan waarschijnlijk dat dit soort klantenservices de eerste slachtoffers worden van ai, er is geen enkele toegevoegde waarde van een mens hier. Ook een bot kan met geveinsde emoties reageren "ik snap dat je het vervelend vind, maar ik kan niets meer veranderen" "dat is zeker niet de bedoeling we gaan gelijk je klacht verwerken (3-punter de prullenbak in)" "wat jammer dat je teleurgesteld bent, maar we kunnen niets voor je doen".

Maar de belangrijkste factor in de DHL/PostNL/GLS/DPS is wel niet/goed discussie is je lokale distributiecentrum. In Amsterdam is PostNL bijv regelmatig een ramp, gaat DHL meestal wel goed en ook GLS is juist weer een van de meeste betrouwbare. Maar ik hoor regelmatig de omgekeerde verhalen.

Hoe dan ook ben het niet helemaal eens dat het 'gratis' bezorgen de oorzaak is. Dat werd gewoon over de prijs uitgesmeerd. De moordende concurrentie daarentegen is wel de oorzaak. Toen DHL op de markt kwam waren ze een echte prijsvechter en hadden veel lagere marges. De kwaliteit was ook erg laag, maar met hun prijs kaapten ze veel van PostNL weg. In paniek gingen die ook als een gek automatiseren en de service verminderen om zo te snijden in hun kosten en dat was de begin van de downfall van pakketten bezorgen in Nederland. Nu zitten ze allemaal op een minimaal niveau van service. Zo lang het allemaal geautomatiseerd gaat komt het meestal wel aan en gaat het goed. Maar zodra er ergens iets spaak loopt (drukte, pakje weg, schade, etc) val je in een soort zwart gat van non-service. En dan krijg je ook nog dingen zoals dit nieuwsitem, waarbij de automatisering tot grote fouten kan leiden. Op zich niets mis met automatiseren, maar als je vervolgens ook oganisatiebreed de kwaliteit omlaag haalt... tja..
De moordende concurrentie daarentegen is wel de oorzaak. Toen DHL op de markt kwam waren ze een echte prijsvechter en hadden veel lagere marges. De kwaliteit was ook erg laag, maar met hun prijs kaapten ze veel van PostNL weg.
Wellicht heb ik het verkeerd gecontextualiseerd, maar dit valt wat mij betreft ook onder hetzelfde principe of iig dezelfde categorie oorzaak en gevolg. DHL kon goedkoper bezorger en omdat we allemaal op de centen zitten vonden we dat allemaal, ik generaliseer uiteraard, helemaal prima. Met idd de race naar de bodem tot gevolg die je hiernaar omschrijft.

Hoewel ik het niet helemaal eens ben met het stukje
Zo lang het allemaal geautomatiseerd gaat komt het meestal wel aan en gaat het goed.
Wellicht goed als in "je krijgt meestal wel je pakket" maar in steeds meer gevallen wel op een niveau dat het op zichzelf al een wonder is. De meeste pakketbezorgers hier bij ons appartement bellen in hun haast al aan bij een willekeurig nummer, roepen dat er een pakket is door de intercom en als de deur van de hal wordt opengebuzzerd gooien ze nog net niet alle pakketjes naar binnen om weer weg te racen.
En ik neem het de bezorgers niet kwalijk, die worden compleet uitgeknepen om maar zo snel mogelijk die pakketjes te bezorgen.
Dat men geen contact weet te krijgen met GLS verbaast me weinig als ze net zo opereren als de meeste andere partijen. Je loopt al snel stuk op FAQ, bots en chats met non antwoorden. Enfin, dat is ook het resultaat van jarenlang "gratis bezorging" aan te bieden door webshops waardoor niemand wil betalen voor de bezorging van pakketjes, het allemaal wel zo snel mogelijk moet en er dus aan alle kanten door deze bedrijven aan de kosten wordt geschaafd.
Ik vind dit dus echt zo'n hekelpunt hè.. Het is tegenwoordig zo ontzettend moeilijk om gewoon een mens te spreken, en als je dan eindelijk iemand aan de lijn krijgt lezen ze vaak alsnog gewoon de FAQ voor.. ;(
Het is belachelijk. En het wordt steeds gekker. Het heeft bij mij 2 weken geduurd om iemand aan de lijn te krijgen bij Sony Playstation vanwege een game aankoop die ik niet gedaan heb. Kon fluiten naar mn geld want was buiten de periode. ja WTF als je heel de tijd een Bot aan de lijn krijgt....
Sony vind ik sowieso een ramp, heb een PS5 maar wat een gezever met accounts. Net verhuisd binnen Europa en niks is mogelijk, niet te bereiken bijna en het familie gedoe is helemaal een ramp. Nu iedereen een gewoon account gegeven en ben 2 digitale spelen kwijt. Bizar
Daar is wel serieus slecht.
Ik heb een tijdje terug zelf een foutje gemaakt bij EA.
Ik had m’n foutje voorgelegd en kreeg netjes m’n geld terug.
Ik heb het ook al op diverse plekken aangegeven.

Nu ik er aan denk. Er waren toch een paar van die Zweedse clubjes die het wel voor elkaar zeggen te hebben. Hoe gaat het daar nu mee?
Budbee en Instabox? Best goed volgens mij. Budbee werkt in ieder geval prima, maar dan ook nog geen klantenservice van nodig gehad. En ze hebben Instabox inmiddels overgenomen geloof ik.
Budbee heeft juist veel klachten de afgelopen tijd, omdat het ze niet lukt om de pakketten op tijd te bezorgen en het dan vaak later pas een keer bezorgd wordt.

Instabox heeft Red je Pakketje overgenomen en is in Nederland inmiddels failliet.
Budbee heeft juist veel klachten de afgelopen tijd, omdat het ze niet lukt om de pakketten op tijd te bezorgen en het dan vaak later pas een keer bezorgd wordt.
Daar hebben PostNL en andere bezorgdiensten ook enorm last van, personeelstekort en zo. Ik heb eigenlijk nooit echt problemen met PostNL gehad maar de afgelopen maanden is het vaker fout dan goed gegaan.
Instabox heeft Red je Pakketje overgenomen en is in Nederland inmiddels failliet.
Ah ja, ik zie het, maar dat gaat dus alleen over de Nederlandse dochter. Budbee en het Zweedese moederbedrijf Instabox zijn inderdaad samen gegaan: https://instabee.com
Budbee is geniaal. Je krijgt eerst een globaal tijdvenster en uiteindelijk krijg je ook een korter tijdframe. Je kunt tevens zien hoeveel stops er nog zijn.

Heel fijn, kun je nog even naar de supermarkt (of weet je dat je nog even moet wachten), kun je je nog ff douchen enz.
Je zal maar een artikel hebben gekocht van een firma zoals Easy Toys en je berichtje komt bij net de verkeerde uit. Oef..
Nee, zoals ik onlangs op GoT las en zelf meemaakte: waarschijnlijk staat je pakket niet op naam van EasyToys maar "Top Products BV". Wat is dat voor bedrijf? Geen idee, maar 't is in ieder geval het voorbeeld in de API-documentatie van GLS :')

Verschrikkelijk bedrijf met lamlendige technologie. Meestal komt de bezorger niet eens bij mij langs omdat mijn huisnummer en numerieke toevoeging aan elkaar geplakt worden op hun labels. Die hele houding van dat bedrijf ook:
De mails zouden geen 'hypergevoelige' data bevatten; e-mails zouden alleen adressen en pakketnummers bevatten. Dit spreken meerdere getroffenen tegen. Overigens zegt GLS met de Autoriteit Persoonsgegevens te gaan overleggen of een officiële melding van een datalek nodig is.
Hypergevoelige data? We kennen binnen de AVG persoonsgegevens en als subset daarvan bijzondere persoonsgegevens. Naam, adres, woonplaats zijn al persoonsgegevens. Het is niet opeens allemaal oké als het 'slechts' normale persoonsgegevens waren. Hoeveel mensen moeten we nog met fakkels voor de woningen van politici zien verschijnen voordat we inzien dat naw-gegevens hartstikke gevoelig zijn? En deze vent 'gaat nog overleggen' of ze eigenlijk wel melding moeten doen. Wat een walgelijke tent.

[Reactie gewijzigd door BeefHazard op 23 juli 2024 00:52]

Ik wil niks recht praten, maar er zit wat mij betreft een verschil tussen religieuze gezindheid/seksuele geaardheid of een ip-adres/track and trace nummer.

Ik vermoed dat ze daar op een ongelukkig verwoorde manier op doelen.
Het is irrelevant of het om bijzondere persoonsgegevens of persoonsgegevens gaat. De AVG is overtreden, dat is het enige wat telt.

Die opmerking over het overleg met de AP mag niet van een managing director komen. Het getuigt van incompetentie en is een afgang voor het bedrijf. zet het bedrijf in het verkeerde licht.

[Reactie gewijzigd door oef! op 23 juli 2024 00:52]

Klopt. Dat spreek ik toch ook niet tegen. Zie mijn eerste zin.

Ik heb het puur over de term ‘hypergevoelig’ en wat zij daarmee kunnen bedoelen.

De door de GLS gebruikte term ‘hypergevoelig’ is natuurlijk geen ‘echte term’ de in AVG wordt gebruikt, maar het geeft wel aan dat er niet, in de praktijk, heel gevoelige gegevens (zoals mijn voorbeelden) zijn gelekt.

Dat staat los van het feit dat de AVG überhaupt is overtreden en dit moet uiteraard gewoon worden uitgezocht en indien zodanig bepaald door de betreffende instanties, beboet
Je gelooft toch niet zelf dat alle pakketten via GLS dan op 'Top Products' staan? Zoals ik 't lees is het een API documentatie welke te vinden op hun website. Deze tutorial kauwt alles voor, alleen luie IT' ers moeten wel wat voorbeelden in de code veranderen. Doen ze dat niet zal het met copy paste inderdaad zo heten. Dat lijkt me meer luiheid / onwetendheid vanuit Valve. Ga er stiekem vanuit dat zo'n zelfde documentatie ook beschikbaar is bij DHL, Post NL en consorten. Gok dat ze daar ook dummies invullen als voorbeeld.
Ach, het is 2023, we leven toch niet meer in de tijd dat we rode koontjes krijgen bij alleen maar de gedachte dat een buurman of buurvrouw een aktief seksleven zou hebben? Laat ze vooral veel plezier van de aanschaf hebben!

Daarnaast, ik krijg de indruk dat je vooral mailtjes krijgt bedoeld voor wildvreemden.

Dat er in deze wereld mensen zijn die een Tarzan of Fleshlight naast het bed hebben liggen, dat wist ik al. Nou ja, blijkbaar woont er dan ook eentje in Harderwijk (ik roep maar wat).
Volgens mij gaat zoiets altijd wel discreet (ik spreek niet uit ervaring!).
De verpakking is discreet. De rest niet ;)
Wat is daar raar aan dan?
Sommige mensen blijven nog wat hangen in een preutse samenleving waar dit een bijzonder fenomeen is. Laat ze niet horen dat water nat is.
Ben benieuwd of jij wél alles open en bloot vertelt tijdens een familie etentje of tijdens lunch met je collega's :/
Of ik wel of niet met mijn partner bepaalde dingen doe? Geen geheim. Gezond seksleven hoort erbij. Bij mij is dat echt geen taboe. Als iemand ernaar vraagt, eerlijk antwoord. Als iemand er niet naar vraagt, heeft diegene geen behoefte om het te weten.

Dus ja, op t werk grappen we erover, en familie boeit het niet veel :+
Hoeveel drakendildo's hebben jullie?
Geen een, heb geen idee wat dat is 😂
Eigenlijk... Is water niet nat. Water is een vloeistof, en vloeistof brengt andere materialen/objecten in een natte staat door ermee in contact te komen. Nat is de staat van een niet-vloeistof iets wanneer er vloeistof mee gebonden is. Of in ieder geval... Er is een heel debat over.

Van GLS naar sex speeltjes naar water en nat. Iets te off-topic? :+
Tja want als mevr vaatdoek een xxxl roze speelgoed stok heeft besteld is dat heel bijzonder, de buurvrouw zal waarschijnlijk al dezelfde hebben
Geachte meneer Vaatdoek82 wonende op straatnaam en huisnummer 14,

Uw Turbo Assdestroyer 4000Xtreme (2 takt variant) met extra grote opzet wordt vanmiddag bezorgd.

De gewenste horeca emmer glijmiddel met distributiepomp is helaas vertraagd.
Niet eens met SDS aansluiting? Ik vraag me dat abrupt ineens echt af, of er dildo’s zijn met SDS aansluiting zijn die op je Makita accu boorhamer kunnen :+
Potver! Jij hebt mijn track & trace gekregen? :D
Compleet vergeten mengsmering bij te bestellen, stom!
Yes kan het hier ook bevestigen 2000+ mailtjes (zakelijk) ...
Verschillende? Of sturen ze dezelfde -tig keer?
Uit de screenshots te zien van anderen lijken het allemaal verschillende te zijn
Voorlopig nog "maar" een duizendtal mailtjes hier. Ik heb er 10 willekeurig open geklikt: het zijn 10 verschillende.
Zeker verschillende 2000+ verschillende informatie over tracking informatie waaronder info als afzender en ontvanger. Ook berichten als we hebben je gemist.
Pijnlijke fout van/bij GLS. Ik lees ook al berichten dat mensen honderden mailtjes hebben gehad.
Ik ben benieuwd naar de oorzaak. Misschien een hack?
Waarom zou een hacker dit gedrag veroorzaken? Die zorgt dat alle data naar zichzelf gaat, niet naar willekeurige andere gebruikers.

Lijkt me eerder een configuratiefoutje o.i.d.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 23 juli 2024 00:52]

Lijkt me eerder één of andere cronjob die niet goed is doorgetest.. Of misschien een seeder die per ongeluk op productie gedraaid is..
Om GLS slecht in het nieuws te brengen? Maar een configuratiefoutje lijkt mij logischer inderdaad.
Om GLS slecht in het nieuws te brengen? Maar een configuratiefoutje lijkt mij logischer inderdaad.
Om GLS slecht in het nieuws te brengen hoef je dit niet te doen, gewoon alleen de afkorting GLS te noemen.

Niets dan klachten over die firma.
Hier ook vanaf ongeveer 13:45 tot 15:15 honderden e-mails ontvangen met adres details, order details, afhaal berichten, etc..
GLS lijkt hierin te zeggen geen volle adresinformatie te hebben gelekt maar dit is dus wel het geval?
Dit is inderdaad wel het geval
Hier inmiddels al duizenden mails ontvangen (zakelijk)....
Verwachtte je wel een pakketje van GLS of kreeg je ze spontaan binnen?
Weet niet of het er iets mee te maken heeft maar ik had gisteren een bestelling geplaatst bij xddesign en die konden me geen bevestigingsmail sturen omdat er aan die kant problemen waren. Als dit er wel mee te maken zou kunnen hebben lijkt mij dat het een wat breder probleem is. Zijn er bij toeval meer mensen die dit nu meemaken? Zij maken overigens gebruik van DHL.
Dat lijkt me volledig ongerelateerd te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.