Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 116 reacties
Bron: The USA Register

De Amerikaanse afdeling van The Register schrijft dat er voorlopig weinig Xbox consoles zijn verkocht in europa. In de eerste drie dagen na de lancering van de Xbox zijn er Duitsland slechts 10.000 consoles verkocht en een gelijk aantal in Frankrijk. Alleen Engeland zette betere cijfers neer: daar werden totaal 48.000 Xboxen verkocht. Vergeleken met de Playstation 2 zijn dit lage getallen. In de eerste twee dagen na de lancering wist Sony toentertijd 140.000 exemplaren aan de man te brengen in Engeland en Duitsland:

Microsoft Xbox logo (klein)In the first three days in Germany MCV says only 10,000 Xboxes got into the hands of consumers, and this position was mirrored in France. In the UK it chalked up a healthier 48,000 in the first three days. MCV speculates however that large quantities of machines will have been bought by dealers; so although they might show up in any sales claims Microsoft makes (it hasn't, yet), they're only real say when (or if) they go out of the shop door.

MCV compares the Xbox European rollout to the Playstation 2 launch. In November 2000, around 140,000 units were sold in Germany and the UK. Meanwhile, recent Japanese sales figures have shown Xbox sales flattening fairly swiftly after a post-launch spike.

Met dank aan Superscape voor de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (116)

Komt gewoon door de hoge prijzen
Xbox kost hier iets van 450, das zo'n 1000 gulden. Toen de Playstation 2 uitkwam kostte die 1100 piek dus aan de prijs kan het niet liggen denk ik.
Daar ligt het wel aan. Veel mensen vinden de xbox te duur. Toen de PS2 uitkwam was het de enige next-gen console die te koop was. Er was geen concurrentie dus kan je de prijs wel hoog houden. Nu kunnen de mensen kiezen uit een PS2 (met veel goede games en lagere prijs) of een xbox (met hd, ethernet en wel mooiere gfx)
Ik vind het een beetje jammer dat wij als europeanen voor amerika mogen betalen. Toen die daar gereleased werd werd dat ding voor onder de de standaard prijs verkocht. En dat verlies mogen wij hier meer betalen ? D8 het niet.

In duitsland is zo'n xbox ook al gauw 100 goedkoper.

En besides, waarom een xbox kopen ? Het is in mijn ogen een opgefokte pc, even wachten en de games kun je met een emulator op je pc spelen.

Flame: en het is een M$ product :r ( dus dat zegt wel weer wat over mijn objectiviteit) }>
Wij betalen meer dan Duitsland en Duitslan betaald meer dan USA. Omdat er zowiezo al heel veel computerapparatuur via Duitsland Euopa binnenkomt er daar zit nou eenmaal importkosten en belastingen op. Komt dat nog eens naar Nederland, dan krijg je nog es 19% BTW erboven op. Het ligt niet zozeer aan de USA, maar aan de hoge belastingen die Europese lidstaten erop los laten.
Het is echt niet zo dat de btw de verklaring voor de hoge prijzen is, het ligt in de eerste plaats aan de dollarkoers en in de tweede plaats aan de tussenhandel in de landen waar de producten worden verkocht, het wordt tegenwoordig beter, maar een jaar geleden (en nu ook nog wel) kon er nog wel eens 50-100% toeslag op een product zitten omdat de importeur een semi-monopolie had, een amerikaan heeft daarnaast ook nog eens het voordeel dat de dollar is de vs niet meer dan 1,70 waard is en je dus een gf4 4400 voor 299x1,70=508,30/2,20371=230,65 euro (508 gulden, zonder vat/btw), dat is toch wel wat anders dan de +/- 350-399 euro die je er hier voor betaald, tegenwoordig is de $koers in euro'sx$prijs gelukkig al een stuk dichterbij de prijs die in nl voor een product wordt gevraagd (incl 19% btw)
Die hogere prijs komt echt niet alleen doodat er hier nog belastingen bovenop komen. Hij wordt gewoon te duur hier verkocht.

In de US of A kost dat ding een stuk minder. En ik heb trouwens liever dat mijn originele games vanzelf slijten in plaats van dat die XBOX dat voor mij doet ;)
Inderdaad.

Die emulator is er trouwens al, want die heb ik op een FTPje zien staan ergens.

Wat mij meer interessant lijkt, is het proggie dat de spellen kan omzetten naar de PC-versie want dat schijnt zeer makkelijk te zijn 8-)
XBox is dus te krijgen voor 369
Komt gewoon door de hoge prijzen
Ik denk eerder dat dit komt doordat de Xbox nog geen 'fanbase' heeft. Sony kon meteen al uitgaan van hoge verkoop aantallen omdat veel PSOne eigenaren hoe-dan-ook een PS2 wilden.

Microsoft heeft dat voordeel niet met z'n Xbox.
Niet alleen door de prijzen, de ps2 kostte destijds in Nederland ook Fl 1200,- en die verkocht wel meer. Hij was zelfs binnen 1 dag uitverkocht. Vooral in Japan en de States ontstond een ware stormloop naar de winkel om dat ding in huis te halen...mensen die 3 dagen van te voren al met hun slaapzakje voor de winkel lagen...dit soort dingen zijn niet gebeurd met de X-box.
Veel mensen kennen dat ding gewoon nog niet denk ik. Toen die X-box stands in de winkels kwamen dachten de winkeliers eerst zelf ook dat het om een ps2 ging met een paar nieuwe spellen ;)
De prijs vind ikzelf ook achterlijk hoog, maar dat vond ik bij de introductie van de ps2 ook. Denk dat dat ook veel mensen van een aankoop weerhoudt.
Ik vind dat er een hoop voordelen van de Xbox vergeten worden in de vergelijking met de PS2. De standaard HD alleen al. Dit is natuurlijk een ontzettend groot voordeel omdat er een aantal games aan gaan komen die daar gebruik van maken (oa Project Ego). Omdat de PS2 geen standaard HD heeft zullen de spellen hier ook niet zo gauw gebruik van maken.
Dan de standaard 4 controller porten en ethernet aansluiting. Door die standaarden zijn er meer spellen die dit ook ondersteunen. Hoeveel spellen op de ps2 ondersteunen meer dan 2 spelers?? Halo ondersteunt 16 spelers over internet of systemlink, en uiteraard 4 spelers per xbox. Ik vind multiplay namelijk een heel belangrijke feature. Ik vind het geweldig om gewoon flink te gamen met mn maten (en ze in te maken uiteraard :P ) Daarnaast geil ik ook nog eens op gfx dus dan zit ik bij de Xbox gewoon goed.Want je kan lullen wat je wilt, maar zo mooi als DOA3 heb ik een spel nog nooit gezien. En HALO is ook geweldig mooi. En als ik de berichten lees over wat er nog komen gaat doe ik het al bijna in me broek van ongeduld :)
Denk 't ook!

Gelukkig zijn er nu wat acties bezig, en winkels verkopen hem nu al voor zo laag als 330 Euro!
(meestal bij aankoop van een spel of twee)

w00t!

Als je er voor een lagere prijs een wilt kijk dan effies op: http://www.gameshop.nl
yes, ik als anti-m$ fan wrijf natuurlijk ik m'n handjes :)

Wat wil je ook... Als je het technisch beziet, stelt de xbox niet veel voor. Nog steeds 32bit technologie met bottlenecks waar je ook kijkt. Af en toe wat extra power door MMX, SSE instructies (die wel resp 64, 128 bit zijn)

PS2,GameCube en consorten hebben een veel beter (hardware) design. Ze gelijken sterk op de krachtige arcade machines die eye-candy ten over hebben en zijn minstens 64bit (MIPS5k die in de PS2 zit is een native 64bit CPU met 128bit extensies, en een *gigantische* databus naar periferie toe (2048bit dacht ik))

Als je er nog bijdenkt dat er nu zoiets bestaat als ene "green screen of death" (iets wat een uniekum is voor consoles (!!! - sta hier even bij stil)), is het niet moeilijk dat Xbox zo slecht verkoopt.

Europeanen, heb ik gemerkt, hebben in sommige gevallen een dubbel IQ ivm de amerikanen. (gelukkig maar) en wij denken liever eens na voordat we zomaar iets slikken (in dit geval de reclame campagne vd XBox).

Anyway, voor meer info, zie de "XBOX vs PS2" op:
http://users.skynet.be/xsuw/ps2vsxbox1.html
Ik ben geen "fan" en geen "anti-fan" (simpelweg omdat ik echt betere dingen te doen heb in mijn leven dan fan zijn van een stuk plastic), laten we dat voorop stellen.

Hoewel jouw punt op zich erg plausibel lijkt, hou je met een lullig detail geen rekening:

De gemiddelde console-koper houdt zich niet bezig met geavanceerde technische specificaties. Denk je echt dat ze bij de Bart-Smit gaan vragen waar de rendering-bottelnecks zitten? En denk je bovendien dat ALS ze dat vragen er een zinnig antwoord komt uit de gemiddelde speelgoedwinkel-medewerker?
Precies, mee eens.

Zoals altijd komt het bij de consoles aan op de games en het imago die de console heeft bij de klant.

De doorsnee klant wil gewoon een game spelen en heeft daar toevallig een console voor nodig. Dus gaat hij rondkijken welke console bij de game(s) past die hij op het oog heeft. Verder laat hij zich over het algemeen beinvloeden door het zoontje van de buurman (de cool-factor).

De X-Box, PS2 en Gamecube kunnen naar mijn inziens (ik heb ze alle 3! - console collector) gelijkwaardig graphics/sounds etc. voorschotelen. De een kan dit beter de ander dat, maar het punt is dat als je midden in een game zit het die relatief kleine verschillen niets uit maken.

Mijn favoriet is trouwens de Gamecube, een echte gamers console zonder poespas met een hoge cool-factor. :)
nou zijn die xbox reclames wel erg stoer ;) vooral die met die muggen....
en je kan wel gaan gooien met bits en bandwiths etc maar de xbox is een beest van een console en kan makkelijk meekomen met de PS2 en hem zelfs voorbij streven, hoe dan ook heb je daar niets aan want een console wordt verkocht door de spellen die er voor te krijgen zijn
Je vergeet voor het gemak dat de Xbox geen bottlenecks heeft de de PC wel heeft:

- Xbox heeft Unified Memory (geheugen kan direct benaderd worden door CPU en GPU en hoeft niet van main memory naar video memory geswapped te worden zoals op een PC)

- Xbox heeft geen AGP/PCI bus bottleneck die iedere PC wel heeft. Een Xbox heeft geen vertragende busstuctuur!

- Xbox heeft 4 x 32-bits memory pipelines die een throughput realiseren van 6.4 Gb/s door het hele systeem (vs. ca. 1 Gb/s voor een PC door de limiet van de 4x AGP bus bottleneck)

- Xbox heeft geen North- en Southbridge bottleneck

- Xbox heeft AMD hypertransport

Overigens zegt het al genoeg over het artikel op skynet dat deze zaken onvermeld blijven
Ik ben PS2 fan, maar die vergelijking van die belg daar klopt niet alles van helaas, hoe graag ik het ook zou willen.
Hij overdrijft inderdaad, ik heb zelf ook een PS2 en zie wel echt het verschil tussen een Xbox en PS2. Maar dat verschil is alleen maar in de textures eigenlijk, nauwelijks hogere framerates of meer polygonen.

Maar wat ik interessanter vind aan wat die Belg zegt is dat de Xbox al zoveel van zijn resources gebruikt. Al die verhalen van "MGS 2 gebruikt 40 % van de PS2" geloof ik niet maar ik geloof zeker dat er nog ruimte is voor groei, en als dat ontbreekt bij de Xbox hebben ze een probleem...
Die gast van de eerder genoemde site is waarschijnlijk zwaar ANTI-Microsoft en is inmiddels een persoonlijke kruistocht tegen Microsoft begonnen.


Wat ik dan niet begrijp: Als je al weet dat ie overdrijft, waarom zou je em dan nog wel geloven op de andere punten ?

Ik heb zowel op de PS2 als op de XBox wat spelletjes gespeeld en zowel de PS2 als de X-Box is een prachtig ding. Op beide platformen kun je prachtige spellen spelen, klaar.

Prijs zal wel dalen van de X-Box, alles wat nieuw is, is duur (gold ook voor de PS2).

Dat de PS2 nog maar 40% capaciteit gebruikt en de X-Box al bijna 100% is louter speculatie, ik kan ook wel een foto maken van een X-Box en een PS2 naast een scoop en signaalgenerator en nog wat moeilijke apparaten, dan wat onzin neertypen en op een website gooien.

Kortom: Die website moet je nie te serieus nemen..
Oordeel zelf:

Suggestief:
Persoonlijke mening van een Belgische (PS2) user:users.skynet.be/xsuw/ps2vsxbox1.html

Objectieve vergelijkingen tussen de XBox, PS2 en Gamecube:
Anandtech: www.anandtech.com/showdoc.html?i=1561&p=13
Segatech (1): www.segatech.com/technical/consolecompare/index.html
Segatech (2): www.segatech.com/technical/consolecompare2/index.html
Tomshardware: www4.tomshardware.com/consumer/02q1/020204/index.html

Anandtech en Tomshardware hebben toch een naam hoog te houden lijkt me...
Nufreak als je de Xbox technnisch gaat vergelijken met andere consoles is hij toch een heel stuk krachtiger!

Ik ben geen Xbox fan maar als je ziet dat hij bijv. een 733cpu en een Geforce3 heeft dat wil al genoeg zeggen.

Ik weet zeker als je Halo gaat draaien op een Gamecube je alleen maar framedrops krijgt!
Lees eens hier: http://users.skynet.be/xsuw/ps2vsxbox1.html

Als dit allemaal klopt dan kijk je er toch anders tegen aan.

Hmm, net wakker, niet gezien dat het hier boven al stond...

Zelf weet ik dus niet in hoeverre het klopt, maar ik weet wel dat alleen processorkracht niets zegt, dus ook al klopt het verhaal maar half, dan is het nog steeds veel.
Mhz zeggen niks en wat heb je aan de grafische kracht van een Geforce3 op een TV-scherm. Oftewel wat je hier zegt slaat nergens op...
Waarom zou je HALO willen spelen op een gamecube,

als de nieuwe perfect dark al in de maak iz .......
Ik heb xbox Halo op de CeBIT gezien, en echt indrukwekkend vond ik het niet. Liep ook niet al te vloeiend.
Dat verhaal van die Belg kom je ook overal tegen. Helaas is het niet zeer relevant. Hij beschrijft namelijk enkele details zeer uitgebreid en denkt niet na over hun samenhang.

Zo zou de bus van de Emotion Engine sneller zijn dan die van de PIII. Dat klopt, maar de EE doet dan ook samen met de vector eenhouden T&L berekeningen, die op de XBox afgehandeld worden door de Nvidia NV2A. De PIII doet slechts AI en spelverloop, en daarvoor is hij meer dan rap genoeg, ook al door zijn veel hogere kloksnelheid, en zijn cache die 2.5x zo groot is als de EE.

Hij komt zelfs aan met het aloude RISC vs CISC verhaal. Kennelijk is de micro-ops decoder in de PIII-architectuur compleet aan hem voorbij gegaan, evenals dat pure RISC applicaties meer ruimte in het geheugen kosten.

Zijn andere argument is dat de VRAM-bandbreedte 6.4 GB/s is bij de XBox, en maar liefst 48 GB/s bij de PS2. Theoretisch waar, maar dat is naar een klein stuk geheugen van 4 MB, waar geen complete scene in past, en alleen als alle 16 pixel pipelines parallel lopen. Zoals al vaak gezegd is na 2 jaar PS2 nog geen 40% gelukt. Daarna moet hij terugvallen op een langzame (3.2 GB/s) pijp naar een kleine 32 MB main geheugen, gedeeld met de EE, en RAMBUS dus met relatief hoge latency. Daarentegen heeft de NV2A altijd tussen de 5.3 - 6.4 GB bandbreedte naar het complete 64 MB dual channel DDR geheugen.

Het bewijs zit natuurlijk in de spellen. Kijk eens naar multi-platform spellen, zoals Tricky SSX en Tony Hawk's Pro Skater 3. De XBox versies hebben prima frame rates met de mooiste texturen en schaduweffecten, zoals al in een vergelijkingstest van de Duitse C'T werd beschreven.
Ik heb het artikel gelezen, het klinkt me als muziek in de oren, maar zoals iemand anders hieronder vermeld, te goed om waar te zijn ? (er zouden wat onvolkomendheden in het artikel zitten ?)

Ik weet dat hij gelijk heeft, als je kijkt naar de spellen die er in het begin waren en de eindresultaten (MGS en FFIX) op de PSX dan kan dat alleen maar beter worden !
(ik speelde liever MGS en FFVII liever op de PSX als op de pc (en dan speelde ik nog met een emulator (ePSXe) die er niet alles uithaalde.)

(eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de Xbox NU al gelikte spellen heeft (erg mooi, maar denk inderdaad dat ze door de "bekende" pc-configuratie bekant op hun max programeren, en als iets van de specs waar is, daar niet veel meer ruimte in zal komen))

[/mod]
Heb de consolevergelijking eruit gehaalt, bleken mensen zich aan te storen.
[mod]
Begrijp me niet verkeerd hoor, PS2 is een pracht van een machine, GT3 is echt wel heel cool om te doen net als MGS2, maar ja, ik denk dat als je heel eerlijk bent, dat toch de Xbox er wat beters uitpompt dan de PS2.

Dat er geen ruimte is voor betere/mooiere spellen ? Dat snap ik niet, denk je niet dat programmeurs nieuwe trucjes onder handen krijgen ?

Denk je niet dat ze gewoon de DirectX zullen updaten van dat ding waardoor hij weer sneller is ?

(Voorbeeld, check de detonator drivers van NVidia voor de PC, het scheelde bij de GF3 meer dan 20 tot 30% als je goede drivers had). Voordeel bij de Xbox is dat je gewoon je systeem kan updaten en je dus ook zo snelheidswinst kan boeken.

Allemaal beetje ondoordachte uitspraken op die site, van iemand die zwaar gefrustreerd is op MS en waarschijnlijk ook al 3 jaar geen sex heeft gehad ofzo...

Iedereen heeft natuurlijk een eigen mening, maar die site is gewoon niet zo heeeeel doordacht (lees : echt niet doordacht). Daarnaast heeft die gast waarschijnlijk echt compleet geen verstand van programmeren en daar ervaring in opbouwen, dus hij weet ook niet echt waar hij het over heeft.
Nou het is natuurlijk wel vrij logisch, die 140.000 mensen die genoemd worden als PS2 kopers gaan i.i.g. niet ook nog eens een XBox kopen. Dat scheelt je dus i.i.g. al tienduizenden klanten!
De enigste reden waarom de Playstation 1 en 2 een suc6 zijn, is de mogelijkheid van het ombouwen en spellen copieren. Laten we wel eerlijk zijn: het merendeel van die consoles is toch omgebouwd. Zonder het ombouw suc6 van de PS1, had Sony nooit zoveel platystations kunnen verkopen. Hetzelfde geldt nu voor de PS2.

Greetz,
Basix
Ik wil hier toch ook tegenin brengen dat als de Sony games NIET zo makkelijk te kopieeren waren geweest, de prijs van games waarschijnlijk ook lager zou zijn geweest, waardoor ze weer meer games (en ook consoles) verkocht zouden hebben.

De meeste mensen hebben volgens mij een PSX gekocht omdat dat de enige console is die games voor volwassenen biedt.

En wat betreft de PS2: het is natuurlijk slim van Sony om dat ding er mooi uit te laten zien (de X-Box was initieel mooi, maar nu is het gewoon een koffer zonder handvat geworden), zo valt 'ie niet uit de toon in de huiskamer (hoog stereomeubel gehalte). De lompheid van de X-Box doet me vooral denken aan de lompheid van de oude Atari 2600 (die grote doos met dat nephout, niet de latere kleine versie).

Ook de backwards compatibility met de oude PSX is natuurlijk heel slim. Mensen die een PSX hebben die kapot gaat, zullen geen nieuwe PSX kopen, maar gelijk een PS2.

Daarnaast is Microsoft gewoon dom bezig met de introductie. Ze brengen hem EERST in Japan uit! Notabene gelijk in het hol van de leeuw. Stom hoor. Europese gamespelers klagen al jaren steen en been dat gamesconsoles altijd eerst in Japan en de VS uitgebracht worden en pas een half jaar later in Europa. Microsoft heeft een flinke lap goodwill van Europese gamers verloren door de Europese gamesmarkt ook op de 2e plaats te zetten.
Ze hebben hem eerst in de VS uitgebracht, en later in Europa en Japan (tegelijk, geloof ik).

Verder hebben alle anderen Europa ook op de 2e plaats gezet. Misschien omdat hier niet meteen alles wat nieuw is wordt gekocht, en in de VS wel. Daar MOET je dus wel als 1e zijn.
Europa is geen markt maar door taal en cultuurverschillen meerdere markten die apart benaderd moeten worden. Daardoor is de introduktie in europa veel duurder en bewerkelijker dan in de vs of japan.

Het is veel gemakkelijker en profijtelijker om eerst in de vs de xbox een succes te maken. Japan is het land van gamefreaks, maar ook van "early adopters" (mensen die altijd het nieuwste willen) en dat maakt japan een interessant land om nieuwe produkten voor het eerst te introduceren. Dat doen veel fabrikanten.

De xbox moet eerst marktacceptatie en naamsbekendheid opbouwen. Ik denk dat microsoft er op gokt dat zij op langere termijn voor de xbox een groter aanbod van games kan realiseren dan de concurenten, omdat PC-games relatief eenvoudig kunnen worden omgezet.

Vergeet niet, MS streeft naar marktdominantie. In een derde plaats zijn ze niet geinteresseerd. Op korte termijn denk ik dat ze daarom gaan proberen de prijs drastisch te verlagen. Microsoft heeft diepe zakken.
De enigste reden waarom de Playstation 1 en 2 een suc6 zijn, is de mogelijkheid van het ombouwen en spellen copieren
Wow wat een onzin! Het feit dat je middels aanschaf van een PS1/2 de automatenhal in je huis haalt heeft dus niets niet met het succes te maken?

Tuurlijk, de copieerbaarheid van de gamez heeft *bijgedragen* aan het succes, maar om nou te zeggen dat dit de enige reden is, lijkt mij een beetje kort door de bocht :)

Met name het aanbod van goede spellen en de hardwarematige voordelen van de PS2 (zie ook http://users.skynet.be/xsuw/ps2vsxbox1.html ) zullen er IMO voor zorgen dat de X-box geen succes wordt.
Dat artikel op skynet.be is onwaarschijnlijk suggestief. Technisch gezien klopt het voor geen meter. Lijkt me meer een analyse van een PS2 fan.

Zie de links hieronder voor artikelen die wel technisch onderbouwd zijn en bovendien objectief. In alle vergelijkingen komt de Xbox als beste naar voren:

Anandtech: www.anandtech.com/showdoc.html?i=1561&p=13
Segatech (1): www.segatech.com/technical/consolecompare/index.html
Segatech (2): www.segatech.com/technical/consolecompare2/index.html
Tomshardware: www4.tomshardware.com/consumer/02q1/020204/index.html
Die links van jou ruiken juist naar met geld gekochte reviews die vol zitten met fouten en propaganda.

Anand is in eerste instantie zwaar bekritiseerd met zijn XB review en heeft naar aanleiding daarvan een hoop correcties aangebracht in zijn artikel.

De praktijk zegt genoeg: geen enkele programmeur is vol lof over de XB t.o.v. van de PC of andere consoles qua power. Hij valt gewoonweg een beetje tegen op dat gebied , maar is daarentegen toch leuk en krachtig genoeg speelgoed i.v.m. de rest.

Face it, hij is niet de wondermachine die MS je probeert te laten geloven, en de frameratedrops zijn net zoals bij de PS2 en GC duidelijk zichtbaar op bepaalde momenten.
Anandtech en Tomshardware hebben zich om laten kopen om een goede Xbox review te doen. Tuurlijk!

Wat een onzin. En dat de Xbox in het niet valt tegenover een PC verklaart waarschijnlijk de reactie van John Carmack dat Doom3 er op de XBox en op de PC hetzelfde uit zal zien (= geen grafisch verschil)
Tom en Anand hebben in ieder geval volledig de plank misgeslagen met hun review, die niets meer of minder dan een letterlijke opsomming was van de gegevens die MS hun gaf.

Je mag van mij geloven wat je wil maar het lijkt me duidelijk dat de vele correcties die Anand inmiddels heeft aan moeten brengen wegens forse kritiek al genoeg zeggen over zijn 'deskundigheid' in zake Xbox specs en de echte waarheid erachter. Tom's werd ronduit uitgelachen voor zijn overdreven pro-Xbox artikel.

Sites die kopje onder dreigen te gaan zijn soms net zo betrouwbaar als hun beurs dik is, en het lijkt er sterk op dat hun reviews niet gestoeld zijn op enige kritische benadering de echte waarheid boven tafel te krijgen.

Wat betreft Doom3: het zal er grafisch misschien wel hetzelfde uit kunnen zien ( i.v.m. low res PC ), of het net zo goed loopt is maar zeer de vraag. Daar heeft meneer Carmack helemaal nix over gezegd. En je hoort er elders eerlijk gezegd ook geen hond over. Het enigste dat je hoort is dat in sommige gevallen het spel er beter uitziet omdat de GF3 ( vertex en pixel shaders ) optimaal benut kunnen worden en dat men dergelijke zaken in PC versies wat minder kan benadrukken door het rekening houden met hardware-diversiteit van de consument.
Het is angstvallig stil onder de programmeurs op het topic: is de Xbox zo krachtig als men beweert en laat ie de PC ver achter zich. Mag jij raden waarom dat men daar nix over zegt: Bill says shut up about performance, en proggers gooien niet hun eigen ruiten in omdat men brood verdient met dit ding.
Maar als je dan weer kijkt naar de informatie op deze link van Tom's Hardware Guide komt de XBOX weer beter uit de spreekwoordelijke bus:

http://www4.tomshardware.com/consumer/02q1/020204/index.html

En DOA3 ziet er echt een stuk beter uit dan DOA2, dus tja...

Of de PS2 is gewoon onbegrijpelijk moeilijk voor programmeurs of de XBOX is grafisch toch beter.
DOA3 op xbox beter dan DOA2 op PS2?

Ja lijkt me logisch: zit toch wat jaartjes ontwikkeling tussen in zeg maar.... kijk maar naar dune2 --> warcraft --> starcraft --> dune2000 --> c&c etc etc.

zelfde idee.. maar steeds verbeterde engine...

Ik zou heeeeeeel raar opkijken als een opvolger van een spel er niet op z'n minst iets beter uitziet dan z'n voorloper.

|:( |:( |:( |:(
een volgende versie is in die gevallen altijd mooier omdat de hardware van bv. PC's ook vooruitgaat...in dit geval is dat dan de XBOX die qua hardware beter is dan de PS2...ik dacht dat je de hint wel zou begrijpen...
Tuurlijk, de copieerbaarheid van de gamez heeft *bijgedragen* aan het succes, maar om nou te zeggen dat dit de enige reden is, lijkt mij een beetje kort door de bocht
De enige reden dat het Windows-platform zo succesvol is geworden is de hoeveelheid illegale software die ervoor te krijgen was.

De enige reden waarom Betamax en Video2000 het niet gehaald hebben, was het enorme aanbod aan porno-video's welke alleen voor VHS te krijgen was.

Dit zijn 2 voorbeelden van 2 andere keiharde feiten.

Ook al heeft die XBOX volgens de "kenners" nog zo'n superieure kwaliteit, het zouden best wel eens de mod-mogelijkheden van de PSx consoles kunnen zijn die de doorslag hebben gegeven of nog gaan geven.
Dit artikel is grote onzin.

Er wordt beweert dat de PS2 geweldig is, maar omdat hij zo complex is, is het programmeren moeilijk. Echter is de complexe opbouw van het ding (programmeren ervoor moet echt een nachmerrie zijn) en het gebrek aan goede Developer Kits de schuld van Sony. Nintendo maakt goed programmeren met de Gamecube wel goed mogelijk, simpelweg door het ding intelligent en overzichtelijk op te bouwen.
Het artikel gaat verder met de bewering dat de 'emotion engine' (CPU vor normale mensen) 128 bit is. Lijt me sterk als het beste wat er voor de rest is 64 bit is. En als het 128 bit zou zijn, was het volkomen nutteloos.
Dan de bewering dat de Xbox 1 GB memory bandwidth zou hebben: ook onzin, want hij deelt gewoon de 6.4 GB met de videokaart (en 1 GB is trouwens genoeg voor die CPU).
Dan: "De GeForce3 reeks gebruikt namelijk een NV20 tot NV25 core."
Weer onzin, GF3=NV20, GF4=NV25 en NV17.
Dan een intelligente opmerking over de 2048 bit (was dat niet 1040 trouwens??) bus naar de videochip op de PS2. Waarbij hij wel even vergeet te vermelden dat er maar 4 MB op zit. 4 MB texturen is NIETS.
"Naast de uitstekende memory interface heeft de PS2 nog een voordeel."
Deze 'uitstekende' interface zorgt er juist voor dat developers niets van de geweldige snelheden kunnen halen.

Hij vermeldt bovendien NIETS over de gamecube, die ook op het eerste gezicht niet zulke geweldige specs heeft, maar wel heel intelligent in elkaar zit (eDRAM bijvoorbeeld, en dat ook nog sneller dan op de PS2).

Kortom, slap gelul. Het Nederlands is ook nog catastrofaal:

"performantie", "gesatureerd", "je kan".

Wel goed dat er eens iemand verder kijkt dan de eerste specs.
Lees eerst maar eens een goed artikel over hoe de ps2 opgebouwd is.

Die ps2 zit heel vernuftig in elkaar met 3 (!) cpu's. Waarvan er 2 voor de hoofd CPU KAN werken (niet moet)
4 MB texture is trouwens ook niet waar, er zit 4 MB op de chip, maar de textures kunnen ook gewoon in de 64 MB rdram staan.

http://arstechnica.com/reviews/1q00/playstation2/ee-1.html


Is een hele goede review van de opbouw van de ps2, ze gaan lekker diep in op de EE chipset.
En als je meer dan 4 MB nodig hebt, gaat de snelheid dus weer drastisch omlaag.
En dat hij slim in elkaar zit bestrijd ik niet, maar dat zorgt er wel voor dat geen enkele programmeur er iets van snapt.
>De enigste reden waarom de Playstation 1 en 2 een
>suc6 zijn, is de mogelijkheid van het ombouwen en
>spellen copieren

Als je vooral andere tweakers in je sociale kring hebt lijkt dit misschien zo, maar neem maar gerust aan dat de meeste mensen geen weet hebben van die mod-chips. "de enigste reden" is het volgens mij dus zeker niet.
Mwoh, valt wel mee hoor, ook op school wordt er gepraat en wat gratis/goedkoop is slaat aan en wordt dus ook doorverteld. Mijn neef heeft ook zo'n apparaat ooit eens laten ombouwen, terwijl hij toch echt niet tot het tweakers-publiek kan worden gerekend.

<font color=#786562>* Mavic\'A heeft zelf geen enkele console, omdat hij toch geen spellekes speelt, beetje zonde zou het dan zijn he :)
</font>
Alhoewel, zo'n PS2 als Linux router is wel interessant natuurlijk, es kijken hoe duur zo'n kitje nou nog is
Juist, en het is een publiek geheim dat Sony die info over het ombouwen expres heeft doen uitlekken, om de N64 uit de markt te drukken.

Het zou me niets verbazen als MS ook zoiets zou gaan doen...
Komt niet door de prijs , maar vooral omdat de meesten nu al een Dreamcast of Ps2 hebben en het dan redelijk loos vinden van der een Xbox bij te kopen
Of gewoon omdat Sony al een keer een console heeft uitgebracht.
Mensen die een PSX hebben zullen eerder overstappen op een PS2 dan op een X-Box. Omdat ze al weten wat je bij Sony kunt verwachten.

Daarnaast heeft M$ een slechte reputatie in het algemeen dus dat weert ook kopers af.
en dan hebben we ook nog eens het probleem dat kopers zich als kippen zonder kop laten leiden en niet ff rustig kijken welke bedrijven er voor de X-Box spellen ontwerpen en welke specs de X-Box heeft (want die specs zijn echt bijna 2x zo hoog als die van de PS2)

De meeste mensen kopen alleen maar wat ze van hun vriendjes moeten kopen zeg maar. "De PS2 is echt kewl en de Nintendo is voor babies en MS is slecht"
Als je dan gaat vragen waarom MS zo slecht is dan weten ze dat echt niet. Of ze komen met "Windows is instabiel". Dan begrijpen ze nog niet dat Windows nix te maken heeft met de X-Box |:(
Hoewel ik het eens ben met wat je zegt is dit:
Dan begrijpen ze nog niet dat Windows nix te maken heeft met de X-Box
toch echt niet waar.
Het OS van de X-Box is gebaseerd op windows. Alleen door het feit dat er maar rekening gehouden hoeft te worden met zeer zeer weinig verschillende hardware en randapparatuur die aan allerlei eisen moet voldoen, is het makkelijk(er) om het zeer stabiel te maken en houden en om het OS zeer snel te maken.
De Dreamcast draait op WindowsCE, dus om nou een console te gaan pakken op welk OS ie draait lijkt me wat flauw...
Dreamcast draait niet op Win CE, het is wel mogelijk om Win CE er op te draaien. Vlak na de launch van de Dreamcast was CE niet een te krijgen(als ik het me goed herinner). Het was de bedoeling dat er heel veel Win CE games op de markt zouden komen ,dat viel dus goed tegen. Misschien omdat M$ toen al met de gedachte liep om zelf een console te bouwen ?
hij draait wel degelijk op WindowsCE.. lijkt me anders dubbel om op iedere case 't Microsoft Logo WindowsCE logo te persen...

Idem met de vele mogelijkheden die windows-ce bied qua programeren, dan heb ik 't over DivX afspelen, Mp3s, Emulators (zoals Snes/n64/playstation) en de PC games die door liefhebbers omgezet zijn, zoals Quake 1 + Doom 2 (let daarbij vooral op de Exit To Dos menuoptie) ;)

de enigste legitieme reden van de slechte verkoopcijfers van de X-Box is.... de mensen hebben de laatste 2 jaar al 'n Console gekocht... (PS2/DC) omdat dat de eerste 2 consoles waren in 'n lange periode (N64 uit 96? was de laatste).

De XBOX heeft even de tijd nodig om populairiteit te winnen, en wat 'n goede stimulans zou zijn, als de gamescollectie eens wat zou groeien (en dat gebeurt).
Een ding hoor ik nooit, en dat is dat die xbox toch een groot lelijk ding is dat er daardoor ook goedkoop uitziet. de spelconsoles (80's) uit de begintijd waren vaak nog leuker om tegenaan te kijken. De PS2 daarintegen ziet er erg mooi uit. Ik denk dat Europeanen en Japanners itt Amerikanen niet gaan voor lomp en lelijk. M$ heeft niet voor niets geprobeerd met doorzichtige Xboxen de Japanners over te halen, maar zelfs de doorzichtige versie is lomp en heeft iets goedkoops.
't oog wilt ook wat? als je de xbox vergelijkt met 'n pc.. moet je de case ook gaan vergelijken met 'n pc-kast.. dan wordt ie opeens 'n stuk aantrekkelijker, ik denk dat dat er weinig mee te maken heeft.

De reden dat de Xbox wat groter is, is omdat er wat meer hardware in zit: HD / Speciale netwerkkaart / speciale videokaart / geluidskaart / etc. bij die andere genoemde consoles zit alles onboard.. denk niet dat de buitenkant 'n rol speelt.. en anders zet je m gewoon boven op de videorecorder in 'n kastje en nieman die 't op merkt :)

en als ik op looks ga kijken, vind ik de Atari 2600 't mooist (versie 1 en 2) (good ol' times)
Daar zit wel heel wat in ja.

de XBOX ziet er groot en lelijk uit vind ik. Zet daar een PSone, PS2, Gamecube of zelfs een SuperNes tegenover en je gaat echt geen xbox willen. Je denkt misschien: wat is dat nou voor onzin, maar het is waar, het oog wil ook wat.
dr draait anders wel een gemodificeerde versie van windows 2000 op :)
Je kan er wel DVD's op af spelen!!
Je moet "enkel" nog een extra ding kope ervoor, een remote-controller en nog iets om in te pluggen op de X-box. En dat maar voor de prijs van 50euro :)
Dus zoals gewoonlijk, je krijgt voor veel geld het basis-pakket en voor extra euro's de rest.
Je kan er wel DVD's op af spelen!!
Er zal wel weer een regio beperking opzitten, zodat je bijvoorbeeld alleen DVD's met regio 1 code kunt kijken..

Je zal de XBOX dus eerst weer regio vrij moeten maken voordat je al je films kunt kijken.
Waar slaat dat nou weer op?

Een Nederlandse Xbox met DVD Remote kit speelt gewoon regio 2.
Gelukkig heeft de PS2 genoeg bugs in de dvd-routines dat Sony het nodig vond om een update-cd te maken... Kost je ook slechts enkele tientallen euro's, maar je krijgt er wel een gratis afstandsbediening bij. En hoe installeer je die update? Op een memorycard, kost je ook maar 50 euro.
Ti. Playstation 2 140.000 exemplaren en er waren er veel te weinig geproduceerd om aan de vraag te voldoen.

Waarom zou de vraag niet zo groot zijn?:
1- Te weinig / qualitatief mindere spellen
2- Te duur
3- Anti-Microsoft
4- Verkeerde seizoen
5- Te veel negatieve signalen uit VS en Japan
5- Te veel negatieve signalen uit VS en Japan
*grijns* Europeanen houden kennelijk niet van een scratch-pad voor hun DVD's ;)
Met name ook omdat de pers erg veel negatieve publiciteit heeft geschonken aan dit onderdeel (lijkt ook een beetje anti-ms). Uit cijfers blijkt dat minder dan 1% hier last van had en dat zelfs de krasjes niet op het "beschreven" gedeelte van de dvd zaten, maar helemaal aan de rand.
Als de krasjes aan de rand zitten zou dit dus betekenen dat deze WEL op het beschreven gedeelte zitten (bij xbox wordt de data van buiten naar binnen geschreven ipv de normale dvd drives bij de pc)
Maar goed, hoe dan ook, dit kan echt geen reden zijn om geen xbox te kopen. Minder dan 1% van de Xbox gebruikers had hier last van.
Er staat mij iets bij dat op de PS2 ook nog de PS1 spellen te spelen zijn. Is toch ook wel prettig als je een nieuw apparaat aanschaft.
Er staat mij iets bij dat op de PS2 ook nog de PS1 spellen te spelen zijn. Is toch ook wel prettig als je een nieuw apparaat aanschaft.
En hoe wil je dat dan vergelijken met de XboX waarvan er maar 1 versie op de markt is in tegenstelling tot de PSX (PSone en de PS2) :?
En hoe wil je dat dan vergelijken met de XboX waarvan er maar 1 versie op de markt is in tegenstelling tot de PSX (PSone en de PS2)
Als je een PS1 hebt, en die nog regelmatig gebruikt is het dus een goede stap om in plaats van een XBox een PS2 te kopen: je kunt dan immers nog steeds genieten van je favoriete Old Skool spellen. In de strijd tussen MS en Sony pakt Sony daar toch weer een paar puntjes, en is de vergelijking op dit punt dus relevant.
Dit lijkt me nog al logisch! Ten eerste is die gewoon te duur. Het is ook logisch dat de PS2 beter heeft verkocht, want de PSX had zo'n grote naamsbekendheid dus wilden alle opgefokte pubers allemaal een PS2 hebben nou en genoeg kregen of kochten hem dan ook. En nou om te zeggen dat Microsoft zo'n goede naamsbekendheid heeft, met alle bugs en nog meer van allerlei slechte dingen, dus er zijn ook mensen die denken van "Nou die komt van Microsoft, dan zal er wel eens wat mis mee kunnen zijn", mijn vader die zei dat zelfs en het is nou niet echt dat hij een computeranalfabeet is.
je spreekt jezelf meerder malen tegen, vriend :Y)

XBox is goedkoper dan de PS2 was (tijdens de release)

Als je vader geen computeranalfabeet is :) dan is 't logisch dat ie weet dat MS weleens fouten heeft...

Maar bij ieder groot bedrijf worden de fouten 't snelst opgemerkt, maar als er iets goeds uitkomt, hoor je er weinig positieve dingen over... (bijv. Xbox / WindowsXP) ;)
Ik vind het jammer dat alles van de XBOX zo duur is.

Vooral als je nog wat jonger bent is dat een reden om geen XBOX te kopen.

Ben je blij dat je eindelijk een XBOX hebt bemachtigd, kun je er geen spellen meer voor kopen omdat je geld al aan de console is opgegaan.
ja dat is waar, maar niet alleen met de XBOX, dit was ook zo met de PS2 en 1, al was daar het copieren weer een oplossing voor...
consoles zijn gewoon duur sinds de SNES (en vergelijkbaar SEGA prul uit die tijd ;) ) voor hoeveel gaat de PS2 nu over de toonbank?

troll? tsss stelletje watjes

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True