Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 147 reacties
Bron: Telenet G@MeS

Telenet G@MeS meldt dat enkele oplettende gamers in de nieuwste edtie van Electronic Gaming Monthly een nogal verontrustend nieuwsbericht hebben gevonden rondom Quake IV. Microsoft zou namelijk proberen om de exclusieve rechten voor deze game te verwerven, zodat de titel alleen maar op de Xbox zal verschijnen. Doom III zal een iets minders drastisch lot ondergaan: eerst verschijnt hij op de Xbox en vervolgens komt er een PC release. Hieronder een screenshot uit het blad:

Microsoft wil Quake IV exclusief voor Xbox

hetzesp stuurde de tip.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (147)

1 2 3 ... 8
Ook bij mij klinkt er in mijn achterhoofd "1 April!!"

Hier is wat 'food for thought' :

- John Carmack is dusdanig PC liefhebber en al lang niet meer "In it for the money" dat hij een Xbox exclusive niet toe zou staan.

- John Carmack is trouwens heel groot OpenGL fan, Xbox = DirectX, ondersteunt de Xbox wel OpenGL eigenlijk ?

- Halo is ook een Xbox Exclusive, maar daarmee bedoelt MS dat het op geen enkele andere console verschijnt. De PC versie komt er wel gewoon.

- De mensen van iD zijn heel erg "technology pushing" en dan zou het absoluut lullig zijn om voor een 'fixed' platform als de Xbox te ontwikkelen.

* 786562 JumpStart
Iets "willen" is wat anders dan "krijgen", dus laten we het gespeculeer een beetje rustig houden ;)
Als je zoveel geld te verteren hebt als Microsoft is "willen" helaas vaak hetzelfde als "krijgen".. De vraag is a) hoeveel heeft MS ervoor over en b) wat willen de makers van Q4 ervoor hebben?
Als MS ECHT wil, dan gebeurt het.

Maar eerlijk gezegd betwijfel ik het of MS hier enorm veel geld voor over heeft. Lijkt mij nogal twijfelachtig.. om de (ongetwijfeld hoge) kosten voor het 'opkopen' van QuakeIV terug te verdienen moet je wel heeeeeel veel extra Xboxjes verkopen.

edit:
Dikke kans dat dit een 1 April grap is. Kijk maar, een eindje onder de gemarkeerde text wordt gesproken over Virtua Fighter 4.1 ... En het is helemaal een beetje een maf stukje text. Hoax, als je het mij vraagt.
Ik denk niet dat het Microsoft zo makkelijk gaat lukken. ID Software heeft zich namelijk heel erg gericht op haar klanten, bijvoorbeeld door ook Linux-binaries van hun software uit te brengen. Ik hoop dat we er vanuit kunnen gaan dat ID Software niet zomaar overstag zal gaan. Maar ja, dat zijn natuurlijk maar speculaties, net als dit nieuwsbericht zelf natuurlijk :)
idd, en ik geloof al helemaal niet dat de volgende doom (waarvan nog amper wat informatie is vrijgegeven, ook niet dat de naam Doom III gaat worden) eerst op de Xbox komt, en daarna op de PC

Maar ja, wat Q4 betreft, het wordt niet door id zelf ontwikkeld, maar door Raven Software, hoewel id denk ik wel een grote vinger in de pap heeft zitten.

Trouwens, FPS games doen het sowieso al niet echt super op de console, aangezien muis+toetsenbord nog altijd de lekkerste besturing blijft daarvoor
ff op die [edit] van ziekloon

Virtua Fighter 4.1 nep??? :? Zou best wel echt kunnen zijn... Er is ooit namelijk wel een Virtua Fighter 2.1 verschenen met kleine modificaties...
Zou me dus niets verbazen als ie XBOX only wordt, zeker als je bedenkt dat de US versie van Shenmue II op de Dreamcast niet is uitgebracht omdat Microsoft de exclusieve rechten erop had gekocht... Vervelend maar waar, kruisje-BO-kruisje wordt gewoon door je strot geduwd ;(
Maar eerlijk gezegd betwijfel ik het of MS hier enorm veel geld voor over heeft. Lijkt mij nogal twijfelachtig.. om de (ongetwijfeld hoge) kosten voor het 'opkopen' van QuakeIV terug te verdienen moet je wel heeeeeel veel extra Xboxjes verkopen.
M$ draait toch op iedere xbox $100 verlies? of heb ik het nou verkeerd gehoord? :?
idd microsoft is zo arrogant dat ze altijd hun zin willen hebben. maar wij zijn toch net zo goed klant van microsoft (ikke wel want ik draai ook microsoft xp en microsoft office etc)
Het is inderdaad nog maar de vraag of ID hier iets mee te maken wil hebben...
Toen ik dit artikel las moest ik eigenlijk meteen denken aan de volgende quote van John Carmack:
All we could get out of growth is more money and more money is not a major motivator for me.
hmmm that is the quartermans rumor section

dat zijn geruchten, 9 van de 10 keer is dit niet waar!!
Ja, Virtua Fighter, Star Wars Galaxies enzovoorts allemaal XBox only en Sony en Nintendo fuseren om het aankomende faillisement nog net af te wenden. Daarnaast stort de PC markt in, omdat de consument liever een XBox wil kopen dan een PC. (Jaja, ik heb al bijna me eigen geruchtencolumn :) )
Star Wars Galaxies wordt gemaakt door Sony Online Entertainment, lijkt me sterk dat die een XBox exclusief produkt gaan maken. Dat hele stukje is gewoon complete kul.
Er moet niet vergeten worden dat Carmack ook onderdeel uitmaakte van een advies commissie die zich bezig hield met het bepalen van de specificaties voor de Xbox.

Deze commissie was opgebouwd uit verschillende ontwikkelaars die Microsoft hebben geadviseerd over de techniek die zij graag zouden willen zien in Microsofts console in wording.

Met andere worden, er is al een langdurende relatie tussen Carmack en Microsoft… dus zou vreemd klinkt het allemaal ook weer niet.
Carmack heeft de specs voor de Xbox misschien wel bepaald, maar dan had hij toch ook al kunnen zien dat deze specs niet meegroeibaar waren. Op dit moment is hij bezig met een nieuwe Doom3 engine waarvan hij zelf zegt dat je een zeer snelle 3Dkaart nodig hebt.

Trekt de Xbox dit dan wel? Er zit toch een NV25 (tussen GF3 en GF4) in.
Trekt de Xbox dit dan wel? Er zit toch een NV25 (tussen GF3 en GF4) in.
XBOX != GeForce4 Ti

XBOX GPU == NV2A
GeForce4 Ti == NV25
XBOX gpu hangt tussen gewone Geforce 3 en Geforce 3 Ti500 in.
Ik denk dat de xbox dat wel trekt aangezien je voor het TV-scherm minder pixels/beeldlijnen hoeft te renderen.
Naast NVIDIA is Carmack is een van de meest vervente voorvechters van OpenGL als 3D platform in de gaming industrie. Dus dat zou weer een tegenargument zijn...

Verder lijkt het mij (ook al had ik een Xbox) helemaal geen goed plan om te gaan Quaken op een console. Je scherm resolutie is een heel stuk lager dan waar ik inmiddels aan gewend ben (dus alleen dichtbij zijn de graphics goed), maar bovenals sucken de controls ZWAAR voor 1st person. Toegegeven ik heb nooit veel gegamed op die dingen maar geef mij maar een muis! :)
Jongens, wat een trieste reacties! Er is hier sprake van een hetze tegen alles wat van Microsoft vandaan komt, maar vergeet niet:

a) Jullie draaien vrijwel allemaal een MS besturingssysteem, dus vrij hypocriet gedrag dan

b) Het is een 1 april grap

c) De concurrent(en) doen PRECIES hetzelfde.

d) Als je nou zo beslist geen X-Box wilt, neem je 'em toch niet ? M.i. kun je best zonder Quake 4 leven
Ik maak me hier eigenlijk geen zorgen om want een Xbox emulator is in principe heel makkelijk om te schrijven (niet dat ik het zelf fftjes doe hoor) maar de Xbox is als het ware gewoon een PC. Er zit een harddisk in (gewoon ide), een intel p3 cpu en een geforce. Nou... dat is toch eigenlijk wel een pc :)
Dat is dus niet zo makkelijk als je denkt aangezien de geheugen addressing heel anders werkt

http://www.theinquirer.net/24080109.htm

"That's impossible to emulate in software, because games on X-Box can be designed to load stuff once in to memory and use it directly without uploading it to the graphics card. The whole memory management code for a well-written native X-Box game is therefore completely different from a PC game.

"It would be analogous to running your entire application out of VRAM. In fact, running the whole thing out of VRAM might work as a substitute on the PC, but the bus bandwidth would be greatly reduced - AGP 4X probably wouldn't cut it."

.......
More critically, we learn that X-Box code runs at ring 0 - right next to the silicon where normally only operating systems dare to tread. This allows X-Box developers to code 'to the metal' when necessary, like the PS2.

Zoals je hier uit begrijpt is het toch allemaal lastig te emuleren dan je misschien denkt
Zeg maar onmogelijk op XP en 2000 cores dus, die laten namelijk nooit toe dat software zo dicht bij de hardware komt als het als OS geinstalleerd is.

Zou je mischien een dual boot emulator kunnen creeeren want native op NT 5 draaien kun je wel vergeten met dit soort specs.
Zou je mischien een dual boot emulator kunnen creeeren want native op NT 5 draaien kun je wel vergeten met dit soort specs.
Waarom niet? in een emulator kan dat wel. Een emulator is gewoon een stuk software dat een bepaald stuk hardware vervangt door het te emuleren.

Alleen bij het geval van de Xbox kan er dus geen sprake zijn van 1-op-1 doorsluizen van processor-instructies van de applicatie die in de emulator draait naar de processor van de hostcomputer, zoals bijvoorbeeld VMware doet. VMware is daardoor zo snel. Als je een processor in software emuleert, zoals ze met nieuwe chips bij Intel doen, wordt de performance een flink aantal factoren lager. Dat betekent dat het gamen niet meer aangenaam is.

Reactie op bas: je hebt gelijk maar de voorgestelde oplossing is het hele DRAM van je PC niet te gebruiken en de hele software (OS+game) in het videoram te stoppen. Dan moet de processor over de AGP bus de uit te voeren instructies ophalen, en dat is niet snel. :)
Onzin, er zal wel een driver geschreven moeten worden, die we maar ff-tjes xbox driver zullen noemen, dat is ff-tjes iets anders...
and use it directly without uploading it to the graphics card
AGP heet dat in PC-termen :P

Ze doen alles vanuit het maingeheugen omdat dat nu eenmaal goedkoper is. 1 reepje van 64MB is nu eenmaal goedkoper dan 2 x 32MB.
goede zet van microsoft, maar wel een slechte..
ik denk dat ze op deze manier gebruikers ertoe willen zetten om ook een Xbox aan te schaffen..

Op deze manier onttrekken ze (waarschijnlijk willen ze dit dan vaker gaan doen) gamers van de PC ..
dan moet je wel heel erg een quake die hard zijn, als je speciaal een console gaat kopen voor een game |:((denk niet dat er veel van zulke zijn)
Ik heb de xbox speciaal gekocht voor Unreal Warfare :)
Ja ik ben een diehard.
goede zet van microsoft, maar wel een slechte..
uhuh... :9
M$ wil zoveel.....als ze nou eerst zorgen dat die xbox iets goedkoper wordt
Hebt ge al interviews gelezen met Carmack? Die jongen zal :r als hij zoiets hoort, en hij is wel heel belangrijk voor de quake serie, dus zijn mening telt.

Volgens mij is dit een inderdaad een 4.1-grap
idd, xbox is dx api, Carmack wil alleen code schrijven die muli platform supported is (openGL dus), ik zie hem nog geen dx doom3 engine schrijven for xbox only, doom3 is puur een opengl game, als het uitkomt op xbox wordt het dus vast en zeker geport door een ander softwarehuis (net zoals QII op PSI).
Als je alleen al ziet hoeveel bedrijven de q3 engine afnemen voor games en andere 3d applicaties zou je denken dat de core ook wel voor andere platformen ontwikkeld zal worden. Als dit wel het geval is denk ik dat andere games gebaseerd op de q4 engine ook xbox only worden.

ik zet my 2 eurocents op de april fool
Als Quake IV alleen op de XBOX komt wil dat dus zeggen dat je dit spel niet meer met z'n dertigen tegen elkaar kan spelen.
:r :r :r

Misschien kan iemand een mod maken voor de XBOX, zodat je deze in een netwerk kan hangen. }> }>
Lijkt me alleen irri als je naar een LANparty gaat, want dan moet je ook nog eens je TV meenemen. |:(
Nee, want XBox kan online en dus multiplayer via internet, het ding heeft niet voor niks een 10/100 ingebouwd zitten.
Maar je kan hem dus niet direct in een netwerk hangen?

Op een LANparty is niet altijd een verbinding met het internet aanwezig.

De compo's kunn op een LANparty vaak alleen maar lokaal benaderd worden.
Iedereen is boos op MS, maar wie verkoopt hier nou het exclusieve recht?
Er is helemaal geen rede om boos te worden op id Software. Zij hebben immers nog niks verkocht hoor.
Money talks ;)

Ik zou ID niet blamen, want ik spreek ook vloeiend money :)
Die laatste zin doet, zoals ook al op gamers.nl te lezen is, idd erg vermoeden dat het hier om een 1 April grap gaat of zo.
Gelukkig heeft 'ie het overduidelijk gemaakt, door 3 spellen achter elkaar te quoten die allemaal exclusief zouden zijn, er 4.1 en 'Ah-ha!' achter te zetten. Das Aha erlebnis heet dat, als je de grap doorhebt :)

Eerlijk gezegd lijkt me dit wel iets wat M$ zou proberen, maar zo gek zijn ze nu ook alweer niet, ten eerste zou dit hele slechte PR zijn, er zou een gigantische controverse ontstaan: alle PC en voornamelijk Linux gebruikers zouden dit niet zomaar pikken, ten tweede zou dit de van monopolistische praktijken beschuldigde gigant niet helpen in de rechtbanken, ten derde zou id Software ook niet zo gek zijn om hun meest lucratieve markt (de Windows PC) links te laten liggen, of M$ zou wel heel erg veel geld moeten bieden, maar dat zou in verhouding weer te duur voor ze worden.

Het is wellicht mogelijk dat Q4 eerst voor de X-Box uitkomt en wat later voor de PC natuurlijk, als M$ daar genoeg voor betaalt.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True