Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties
Bron: ExtremeTech

ExtremeTech bericht ons dat Fonix Corporation een overeenkomst heeft getekend met Microsoft voor het leveren van spraakherkenning voor de Xbox. Op de planning staat dat in de tweede helft van 2002 de ASR engine voor Engels geleverd gaat worden aan de ontwikkelaars van spellen voor de Xbox. Dit zou moeten gebeuren via de Xbox Development Kit (XDK). Voor het einde van het jaar zouden ook de volgende talen ondersteund moeten worden: Frans, Duits, Italiaans, Japans, Koreaans en Spaans. Het opmerkelijke aan dit nieuws is dat verleden week nog verschillende bronnen meldden dat Microsoft meer controle over het ontwerp en de productie van de Xbox wilde hebben. Met de aan Fonix aangepaste Xbox Development Kit zouden de ontwikkelaars spellen kunnen maken met veel interessante toevoegingen:

Microsoft Xbox logo (klein)The Fonix-enabled XDK will allow developers to create games that recognize the user's voice, permitting the user to direct on-screen action, input information, and otherwise interact verbally with the game environment, the company said.

Met dank aan Goodiem4n voor de suggestie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

permitting the user to direct on-screen action
Ik hoop dat de spraak wel beter herkend wordt dan gemiddeld spraakherkennigsprogramma nu doet. Anders komt er niet veel van die "direct" actie.

Misschien dat dat de reden is dat nederlands (nog?) niet ondersteund gaat worden. Mijn computer herkend mijn stem iig beter als ik engels spreek. Maar dat kan ook juist weer komen omdat engels niet mijn moedertaal is (en ik daarom onbewust duidelijker spreek).
Menubesturing via spraakherkenning is op zich wel grappig maar wat mij betreft quite nutteloos voor game-consoles als de X-box. Zeker gezien dat je niet constant in het menu zit (immers, je wil spellen spelen). Bij een PC heeft spraakherkenning wel zijn nut (denk aan tekstverwerking en de 'constante' menubesturing).

Kan iemand mij uitleggen wat nou echt een toegevoegde waarde is van spraakherkenning in een game-console :? :z

Ik zie me bij Quake nog niet echt roepen: 'Fire on 15 degrees', 'jump forward', 'HELP' :D
Spraakherkenning in games is natuurlijk geweldig,
denk eens aan de mogelijkheden:

- je speelt Halo en je geeft de AI gestuurde computer opdrachten om je te dekken ("cover me") of om je te volgen ("follow me") of om aan te vallen ("attack enemy", of juist niet) etc.

- je verandert je wapen door een simpel commando (bijv. "use shotgun", "use staingun")

- je kan je opdrachten geven om iets te bouwen ("build"), op te pakken ("pick up"), te bestuderen ("study"), te gebruiken ("use"), te ruilen ("change") etc.

- in geavanceerde RPG games (Shenmue 2, MGS etc.) kan je voor het eerst iets zinnigs zeggen tegen een AI spelkarakter die het nog begrijpt ook! (dus niet meer kiezen uit eindeloze lijsten met opties maar gewoon antwoord geven op een vraag die je gesteld wordt)

Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos en zullen developers nog veel meer eruit halen dan we nu kunnen bedenken.
>in geavanceerde RPG games (Shenmue 2, MGS
>etc.) kan je voor het eerst iets zinnigs zeggen tegen
>een AI spelkarakter die het nog begrijpt ook! (dus
>niet meer kiezen uit eindeloze lijsten met opties
>maar gewoon antwoord geven op een vraag die je
>gesteld wordt)

spraakherkenning = woordjes herkennen

dat wil nog niet zeggen dat je met je computer een gesprek kan voeren :)
Nou denk dat een beperkte conversatie wel mogelijk is. Denk bijv. vroeger in die oude adventure games (larry, space quest, police quest e.d.) dat je complete zinnen in kon tikken. Het spel zet de ingetikte zin tegenover een database met woorden en weet afhankelijk van de gekozen woorden hoe te reageren of te handelen, dat was ruim 10 jaar terug al geen probleem voor elkaar te krijgen op een 1.44 meg flop, laat staan nu met een dvd waar plek is voor veel meer interactie gegevens. Gebruik ipv die zin een goede spraakherkenning en hij zal de keywords in je zinnen gebruiken om hier op te reageren. Straks is het zelfs mogelijk om te herkennen of je agressief praat of dat je fluistert e.d. wat nog meer opties toevoegd aan het spel :)
Je zou een beperkt gesprek kunnen voeren. Als het computer karakter je iets vraagt dan kan je letterlijk antwoorden met "yes", "no", "left", "right" etc.

Handig in Final Fantasy games (als die ooit op Xbox komen) want daar moet je dit nu steeds kiezen uit een lijst.
Zou hij ook simpele zinnen kunnen begrijpen zoals "Stick your head in your ass hole" :+
Lijkt me een leuk vooruitzicht: je vriendin verbieden geluid te maken omdat anders de "vijand" je hoort...
Microsoft heeft een dergelijk systeem al uitgebracht voor de PC, genaamd Microsoft Sidewinder Gamevoice.
Hierbij kun je in de (meegeleverde) microfoon commando's doorgeven die met een bijbehorend programma aan toetscombinaties worden toegekend.
Het principe werkt vrij aardig, maar er is een klein nadeel. Over het algemeen heeft de spraak herkenning ongeveer een volle seconde nodig om te detecteren welk commando je zojuist gegeven hebt (en het systeem wil nog wel eens commandos missen, maar dat ligt natuurlijk ook deels aan de gebruiker)
Het is dus niet echt werkbaar voor actie spellen, waarbij je ogenblikkelijk een reactie wilt van je computer. Maar voor turn-based games, en strategie spellen die niet real-time zijn, kan het wel een leuke toevoeging bieden.
Die heb ik!!! Het is overigens niet een geweldig systeem want als je in bijvoorbeeld Unreal Tournament in een keer een flak cannon wil hebben kan je sneller op 8 rammen dan dat je inspreekt "flak cannon" en dan moet ie eerst denken....... gaat ie het nog een keer herhalen en dan pas pakt ie hem. Dat duurt dus zeker 3seconden voor je hem hebt en dan ben je al lang dood :)
Ja, spraakherkenning is inderdaad geweldig! Dit is alweer een goede reden om een Xbox te kopen!

edit:

Troll? Hmm zal wel.
spraakherkenning in games is niet zo geweldig als het klinkt. Voor echte aktiespellen is het gewoon te traag. Je roept wat, en wil dat die aktie meteen uitgevoerd wordt, maar vaak zit er net een vertraging in. Heb het wel eens met CS geprobeerd. Dat ging echt verkeerd.

En zie je jezelf al zitten? Komt er iemand binnen en die ziet je tegen je console praten. Dan wordt je toch ook meteen in een inrichting opgesloten? :D
Hmmm, dit soort commentaar is in het verleden heel vaak gegeven aan de voorgrond van een nieuwe technologie. Er zijn altijd sceptici die denken dat je als je de technologie gebruikt in een inrichting zou moeten worden gestopt... In het begin zagen mensen die in hun hand praatten er ook heel raar uit. Tegenwoordig weet je dat ze een mobieltje hebben.

Daarnaast, over snelheid kun je natuurlijk nooit zinnige uitspraken doen. Je eigen karakter besturen met enig realisme mag dan uitgesloten zijn zolang de besturing niet direct op je hersengolven zit aangesloten, maar het aansturen van teammates kan uitermate realistisch. De vertraging die de spraakherkenning veroorzaakt is of wordt vanzelf zo minimaal dat het niet meer is dan de tijd die een mens nodig zou hebben om je order te herkennen. Realisme ten top, dus...

Verder, zoals al eerder genoemd is dit natuurlijk helemaal geweldig voor spellen waarin juist gepraat moet worden met NPC's.... Het valt te verwachten dat NPC's steeds slimmer worden en dus een steeds uitgebreider bewustzijn krijgen. Vanzelfsprekend kun je op een gegeven moment praten met ze als waren ze door andere mensen bestuurd.

De toepassingen van spraakherkenning zijn legio. Wat ik echter nog wel mis is dat je via je karakter praat met een ander karakter dat ook door een mens wordt gespeeld. Xbox moet online... Stel je een MMORPG voor zoals Everquest waarin je dan met elkaar praat via je karakter....
De toepassingen van spraakherkenning zijn legio. Wat ik echter nog wel mis is dat je via je karakter praat met een ander karakter dat ook door een mens wordt gespeeld. Xbox moet online... Stel je een MMORPG voor zoals Everquest waarin je dan met elkaar praat via je karakter....
Hier heb je toch geen spraakherkenning voor nodig, dit is eerder een kwestie van een audioverbinding in het spel inbouwen. Hier zijn trouwens al wat programmaatjes voor (Roger Wilco ofzo? Ik kom ff niet op de naam.) Spraakherkenning is volgens mij alleen nuttig als je wat naar elkaar kunt roepen in verschillende talen en de spraakherkenning vertaalt dit naar de taal van de andere speler. Dan is het wel nuttig.
Roger Wilco is wel leuk, maar natuurlijk geenzins realisme zoals gewenst door de voorgaande poster en mij.

Met Roger Wilco moet ik namelijk eerst een verbinding regelen met degene met wie ik wil praten en dan kan ik ook vervolgens altijd met diegene praten ongeacht waar we zijn. Veel cooler is als je met iedereen in de online game zou kunnen praten, maar je elkaar alleen hoort als je ook echt bij elkaar in de buurt ben (net zoals vincinity nu ook gelimiteerd is). Dit zou wel onwijs aan de realisme factor bijdragen (en een wens voor mobieltjes in-game creŽeren).
Uiteraard kan het sneller gemaakt worden
bovendien vind ik die menutjes in bijv. UT ook niet echt snel door bladerbaar.. voor cover me, somebody get the flag ed.. is directe reactie niet echt nodig...
pauze
Je hoeft geen knop te zoeken, en dus op een beter moment op pauze zetten :P
Ik denk dat er een hoop spel-ontwikkelaars zijn die wel raad weten met spraakherkenning op een game-console...

//edit
wat is hier overbodig aan...of moet ik net zo uitgebreid ingaan op de mogelijkheden als yep ?
//edit
Ik vind dat ze net als grafitti voor handschrift(palm)
ook een bepaalde spraaktaal moeten verzinnen, zodat een commando niet 3x verkeerd begrepen kan worden. Een aantal vaste termen (niet persee correct engels) werk beter ipv echte woorden als retreat, hide, follow.
Wel handig hoor, als je op de bank zit te gamen, en hij loopt vast, hoef je niet op te staan en roep je gewoon keihard vanaf de bank: "REBOOT!!!!" 8-)
Hoezo als ie vastloopt? Gewoon als je tegenstander aan het winnen is }>
Of als ie aan het booten is: "FASTER, FASTER!!!"
of als je een blauw scherm heb
'I WANT GREEN!'
en je krijgt opeens een groen scherm... hmmmm
:+
Nadeel:

spraakherkenning vreet over het algemeen VEEL van je pc, dus ik ben benieuwd hoe HALO gaat lope met spraakherkenning.... beetje schrokkerig mischien?
Misschien wel schokkerig, schrokkerig dat weet ik zo niet :Y).

Maar ze zijn er mee bezig, als blijkt dat het niet te realiseren is, dan zullen ze het ongetwijfeld niet uitbrengen.

# weer een vd voordelen van een console.
Als ze het testen, en het werkt, dan weten ze direct dat de shit het overal doet.

Maar het lijkt me sterk dat de xbox opeens gaat schokken, puur door de spraak herkenning.

Het zal wel mogelijk zijn, maar ze vinden wel een manier.

Neem als voorbeeld maar eens nintendo.
Daar worden de spellen aangepast aan het grafisch kunnen vd machine, maar dan niet weer ten koste van de gameplay.

De luitjes van sony aan de andere kant, durven gerust een spel uit te brengen dat er echt over schokt. Puur omdat het teveel geld heeft gekost om het spel te ontwikkelen.

Wat vind microsoft belangrijker is dan de vraag.
Zoho, das bijzonder. Zelfs op de N64 had je al spellen met spraakherkenning. Dan kon je tegen je mannetje praten en die reageerde daar dan op.
Hmm, alleen een beetje vervelend dat er GEEN microfoon voor de N64 bestaat he? :z

Weet je wel wat spraakherkenning is joh? ;)

Damn.. waarom werkt dat hier niet :P

foxFX: :>
kmoet niet te snel dingen gaan roepen :(
Ik weet niet hoe met het de N64 zit, maar elke ochtend praat ik tegen mijn Seamannetje op m?n Dreamcast. Er zit een microfoon in de controller geplugd.
Je kan geen echte gesprekken met hem voeren maar hij herkent wel woorden en reargeert daarop.
Er is wel degelijk een mike voor de N64. Inclusief Voice Recognition. Zie ook amazon: http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B00005249C/qid%3D1012096058/br% 3D1-6/ref%3Dbr%5Flf%5Fvg%5F6/102-9069465-0709719

Weet jij wel wat een N64 is? }>
-Hier haak ik nog ff op in op netsucker-

Shit sorry dat ik erover begin, maar ik vindt het irritant als mensen (BrZ),
andere mensen dishen terwijl ze zelf niet beter weten.

Er bestaat al een lange tijd een microfoon voor de N64.
Alleen niet in europa volgens mij.

Ja sorry dat ik deze titel noem, maar ik moet toch ff.
Japans spel:
In het engels heet ie: Hey you pikachu!

In dit ZEER kinderachtige spel, moet je dingen tegen pickachu zeggen, waar hij vervolgens op reageert.
Hij reageert volgens mij ook nog op verschillende tonen van je stem.
(ook soort van stemherkenning)

Nee ik ben geen pokťfan ofzo.

Duz voor je mensen gaat dishen, weet dan plz wel ff waar je over praat.
De herkenningssoftware van de Microsoft's Gamevoice is op zijn minst niet fantastisch. Het lijkt er op dat MS daarop dan ook niet verder borduurt gezien recente ontwikkelingen op support gebied voor dat apparaatje (het verwijderen van de support forums van de gamevoice website bijvoorbeeld). Het is in elk geval te hopen dat de GameVoice technologie dan ook niet in de XBox toegepast wordt, maar dat ze vanaf nul beginnen.

Kijk voor al je vragen over dit soort soft/hardware trouwens ook eens op http://www.gameclubcentral.com. Op hun forums zijn verschillende experts op dit gebied actief.

[Een beetje offtopic, maar wel handig :*)]
Mocht je voor de PC op zoek zijn naar een beter programma voor stemherkenning, gebruik dan GameCommander2: http://www.gamecommander.com
En ff later zit je in een gesticht, omdat je moeder\ vriendin zich toch wel ernstige zorgen maakt.

# Eerst zat hij maar 6 uur per dag achter zijn xbox
En nu praat hij er ook al tegen.
:Y)

Nu ff serieus:
Spraakherkenning voor een console is juist wel handig.
Je hebt bij een "standaard" controller in tegenstelling tot een toetsenbord niet de beschikking over tal van shortcuts voor commando's

Denk b.v maar aan UT, AHL, en CS natuurlijk.
Als je als clan toch goed wilt functioneren, en je niet beschikt over een toetstenbord bij je xbox, dan is spraakherkenning the next best thing.

Als je bijvoorbeeld dan zegt 1.Wie, 2.wat, 3.object\persoon
1.All
2.Attack\defend\cover
3.Base\me\squad 3
(jaja "all atack me" zou dan niet echt logish over komen :P)
etc

Als dit herkend wordt, kan het dan vervolgens in txt op het beeld van de medespelers weergegeven worden ofzo.

Maarja daz weer mijn bescheiden mening :)
Lijkt me wel degelijk een leuke uitbreiding, mits goed geimplementeerd. Eventueel zal de eerste versie nog niet echt performen zoals gewenst, maar het begin is er.

Ik zie wel mogelijkheden... Neem bijvoorbeeld een RTS game (C&C-achtig) en je kunt gewoon 'build war factory' zeggen, of 'train 5 grenadiers' zonder je ogen van de actie af te halen.

Of, en nou denk ik aan het grijze verleden waarin ik nachtenlang Gunship 2000 zat te spelen, commando's geven om artillerie op te roepen vanuit m'n cockpit door coordinaten op te noemen. Battlezone zou wel leuk zijn met deze add-on.

Iets simpeler, in een of ander RTS of Flightsim-game, een eenvoudig "Help!" of "Send backup!" en binnen no-time wordt je bijgestaan door grof geschut (tegen een penalty).

Of een sportgame, waarin je met een spraakcommando van opstelling of tactiek kunt wisselen. Optimaal voor games waarin je speelt met een team van AI's, en je anders met je joypad door menu's moet bladeren.

Waar teken ik in hiervoor?
Of als hij tijdens het spelen opeens je framerate dropt odat ie met die harddisk begint te ronken om zijn pagefile te updaten, roep je gewoon: KAPPE NOU, GEEN GEINTJES NU, IK BEN AAN HET GAMEN!
Hoi allemaal !

Hier wil ik toch ff op reageren, heb hier al veel gelezen maar hier wilde ik nu toch ff op reageren.

* 786562 BigIk gebruik L&H spraakherkenning en ik moet zeggen ik type bijna niets meer, zelfs dit type ik niet !
Het werkt perfect en bijvoorbeeld ik speel graag online 3d shooters.
Bv.: RTCW en daar gebruik ik voice commands voor
- change gun eigenlijk is het gewoon 1, 2, 3, 4 enz. dat hij moet herkennen.
- Voor voice comands in games is het ook simel het is juist een commando (meestal cijfer) met vooraf gegaan met een letter, dus perfect herkenbaar voor L&H
In het begin is het echt niet gemakkelijk omdat je moet leren te spreken tegen dat ding maar na een tijdje heb je zoveel tijd over om te aimen en te shooten. Mijn frag is zeker met 10% gestegen

Ik zou niet meer zonder kunnen samen met mijn Nostromo Speedpad enzo, dus techniek moet je gebruiken vind ik, het is er !
Hiermee is nog eens 10% bij dus ! :*)

byebyekes iedereen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True