Square Enix stopt ontwikkeling Just Cause: Mobile - update

Square Enix is gestopt met de ontwikkeling van Just Cause: Mobile. Het spel werd in 2020 aangekondigd en was ruim anderhalf jaar als early access beschikbaar in bepaalde regio's. De game werd eerder meermaals uitgesteld.

Vanaf 3 juli zou de mobiele game niet meer beschikbaar moeten zijn via appwinkels, zo bevestigt Square Enix tegenover Tweakers. Het statement dat de uitgever naar Tweakers stuurde komt exact overeen met een screenshot dat eerder op Reddit verscheen. Er wordt tevens vermeld dat de game niet meer uit gaat komen en dat klanten die Blue Diamonds kochten in februari hun geld al teruggekregen hebben.

Ook is de officiële website van het spel niet meer bereikbaar en verwijderde het ontwikkelaarsteam zijn Twitter-account en alle tweets waarin aankondigingen over de game gedaan werden. Sinds december 2022 bracht de ontwikkelaar tevens geen updates meer uit voor de game, zo blijkt uit de Google Play Store-pagina. Deze pagina is overigens op dinsdag 4 juli nog steeds beschikbaar, al verschijnt het spel al niet meer in de zoekresultaten van de iOS- en Android-appwinkels.

Just Cause: Mobile werd tijdens The Game Award 2020 aangekondigd en moest oorspronkelijk ergens in 2021 uitkomen. Sindsdien werd het spel als early access in verschillende landen uitgebracht, maar er werd nooit een nieuwe officiële releasedatum aangekondigd.

Update, dinsdag, 14.30 uur: Statement van Square Enix is toegevoegd.

Door Yannick Spinner

Redacteur

03-07-2023 • 20:01

42

Submitter: Xtuv

Reacties (42)

42
41
14
1
0
22
Wijzig sortering
Ik heb nog nooit een succesvolle "volwaardige" game gezien op mobiel.
Menen willen gewoon iets wat je snel oppakt en weer weg kan leggen voor tussendoor. Zoals angry birds, wordfeud en candy crush. Maar een "echte" game daar neemt toch niemand de tijd voor op een mobieltje?
Bij volwaardige spellen horen over het algemeen dan ook een volwaardig bedrag. En daar gaat het vaak spaak denk ik.
Of het spel nou weergegeven wordt op een monitor of een telefoon met dezelfde resolutie zal qua ontwikkelingskosten weinig uitmaken.

In elk geval in Nederland lijkt men in elk geval het idee te hebben dat alles op een telefoon maar heel goedkoop of gratis moet zijn.
Een beetje zoals e-books. Men lijkt het gevoel te hebben dat die paar vellen papier een significant deel van de kosten van een boek is (( je kan met een oplage van ongeveer 300-400 boeken en 250 pagina voor ongeveer 3 euro per boek klaar zijn))

Edit: typo :)

[Reactie gewijzigd door lenwar op 24 juli 2024 17:50]

3 euro aan productiekosten, en dan nog opslag, verschepen, btw over dat alles. als je het dan online besteld met verzendkosten erbij kan je al snel verwachten dat een e-book zeker 10 euro onder de prijs van een normaal boek zit.
BTW en verschepen naar één adres zit daarbij. Ook kan je voor dat bedrag alleen via bol.com verkopen. (Sterker. Voor ongeveer dat bedrag kan je ze ook per bestelling laten maken. (Dus ieder boek wordt dan op afvraag gedrukt/geprint)

Onthoud ook dat mijn voorbeeld particulier/zelf-uitgegeven drukwerk omvat. Was ik er vergeten bij te schrijven. Goede kans dat een uitgever het voor aanzienlijk minder kan.

Het ebook heeft uiteraard ook DRM-licenties en zo. (Hosting is denk ik nihil op volume). Al heb ik geen idee wat dat kost per titel
Ik denk dat het gevoel van waarde meer zit in het feit dat je iets fysieks koopt en vast kan houden ten opzichte van iets dat digitaal en ongrijpbaar is. Daarnaast kun je fysieke aankopen uitlenen aan vrienden of verkopen als je er klaar mee bent. Dus ik ben bereid daar meer voor te betalen.
Precies dat denk ik ook. Het is het gevoel dat je er bij hebt.

Zie bijvoorbeeld ook hoe er mijn reactie is gestemd en de reactie van @svenk91. Ik heb zelfs een paar -1s gekregen (alsof ik een schofterige opmerking maak ;) ). Zelfs de 0'en zijn vreemd, want ik reageer toch echt ontopic op m'n voorganger, waar de andere reactie zelfs een +2 heeft gemiddeld.

Nou wil ik niet inhoudelijk klagen over inhoudelijke moderaties, maar het toont wel het 'gevoel' dat blijkbaar bestaat rondom kosten van e-books. (aangezien men hier niet op inhoud, maar op gevoel/eens/oneens modereert)
Die zul je ook niet tegen komen als je games zoals Angry Birds tot niet volwaardige games vindt behoren.

Wat maakt een game als Angry Birds tot een niet volwaardige game??

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 24 juli 2024 17:50]

Er zijn genoeg volwaardige games op mobiel. Dit zijn over het algemeen wel allemaal remakes van oudere games (Chrono Trigger, RCT Classic, Adventures of Mana, Secret of Mana, Worms (allemaal gespeeld)). Maar ook al deze remakes zijn goed geoptimaliseerd voor het snel oppakken en weer wegleggen. Genoeg tijd voor als je iedere dag in het OV zit.
Dat is er al 20 jaar hoor ;)
https://www.mobygames.com...mpires-pocket-pc-edition/

Maar je hebt zeker gelijk. Het populairste blijven simpele spellen die je snel oppakt en weglegt. Daarom zie je niet zo vaak de games met meer diepgaan. Ze bestaan echter wel. De truuk is om naar ports van goede console/pc games te zoeken, en dan een review erbij te pakken om te zien of de controls lekker werken (en hoe de controller support is mocht je die hebben). Neem een XCOM 2 of een KOTOR II, Football Manager 2023, een sloot Final Fantasy games, Castlevania: Symphony of Night. Veel moderne indie games die succes hebben op de pc/console vinden hun weg ook naar mobile.
Bloons td 6 en openttd zijn er al 2.

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 juli 2024 17:50]

Hearthstone is een mooi voorbeeld van een volwaardige game op mobile die tevens beter geschikt is voor touch dan voor muis. Overigens geen verschil tussen de mobile game en de PC/mac versie.

Even 10 minuten online spelen en weer wegleggen gaat prima.
Wat dacht je van Fortnite of CoD Mobile? En Heartstone? GTA zit er ook op en verkoopt als een malle.

[Reactie gewijzigd door Travelan op 24 juli 2024 17:50]

Ze moeten gewoon meer games voor android en ios uitbrengen die met een controller te spelen zijn, een beetje telefoon is gewoon een draagbare spelcomputer met redelijk tot goede graphics.
Verkoopt alleen niet. Mobiele gamers willen niet vooraf betalen. Vrijwel alle omzet in de mobiele markt gaat naar een handjevol free to play games.

Ja, je hebt de GTA ports die het wel okee doen maar gezien wat GTA doet op andere platforms is die paar miljoen verkopen op Google Play niks. Al helemaal niet voor het bedrag dat ze vragen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 17:50]

daar ben ik het ook mee eens. Alleen ik vind de controllers set up op mobiels te vaak lomp
hoewel er wel een aantal controllers bestaan waarbij je de telefoon in de controller plaats en een soort switch idee krijgt irriteert mij de notch op de iphone 11 die ik heb enorm. Bij dagelijks gebruik heb ik er geen last van maar gamen.. meh. Het probleem met mobiele games behalve dat het vooral met touchscreen is, is het feit dat de meeste "goede" games free to play zijn met een shop waar je u tegen zegt. Zie bijvoorbeeld de diablo mobile, had veel meer kunnen zijn, om even een voorbeeld te geven
Die heb je!

https://play.google.com/s...m.poncle.vampiresurvivors

https://play.google.com/s....baldursgate.darkalliance

https://play.google.com/s...ls?id=com.Team17.WormsWMD

En honourable mention: https://play.google.com/s...ls?id=com.bethsoft.DOOMII

Google Play maakt adverteert ze niet bepaald, maar je hebt zat games die met een controller te spelen zijn. Ik denk alleen niet dat veel mensen 10 tot 20 euro gaan uitgeven aan een game voor hun telefoon, helemaal omdat er zoveel gratis spul te krijgen is (ook al is dat troep). Ook is de reputatie van "mobiel gamen" nogal verpest door alle microtransactiedrek.

Ik denk dat je met een simpele controllergrip voor je telefoon en Just Cause 1 gecompileerd voor aarch64 een heel eind zal komen, maar je zult wel genoeg publiek moeten vinden om de ontwikkelkosten de moeite waard te maken.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 24 juli 2024 17:50]

Op de iphone weliswaar via een abonnement, maar Apple heeft best goed ingezet met Apple Arcade.
Hier zitten best wel leuke games tussen die zowel met touchscreen control en via een controller te spelen zijn.

Geen reclame of in-app aankopen, gewoon lekker spelen.
Vroeger was trouwens het aanbod volledige games ook groter op mobieltjes, vooral sinds voor gamemakers duidelijk is dat reclame vaak meer kan opleveren kiezen ze nu voor deze weg.
Voordeel: Apple Arcade kun je ook op de AppleTV spelen (en straks ook op de Vision Pro!).

Overigens denk ik dat de meesten als ze Apple Arcade hebben dit als onderdeel van de Apple One bundle nemen… heb in ieder geval weinig mensen gehoord (en zit toch wel in Apple kringen) die echt Apple Arcade an sich nemen.
Ik kreeg het als trial van 3 maanden bij een nieuwe iPhone. Dat zal ook mensen aantrekken. Of ik het nog houd na de trial betwijfel ik, in het begin wat angry birds gespeeld op de wc. Als ik tijd heb om te gamen zit ik echter meestal thuis met mijn andere apparaten waar ik genoeg games op heb. Mocht ik ooit een Apple TV nemen, dan wordt het misschien interessant.
Ook een belangrijke, carmagedon max damage. Tot op heden het enige mobiele spel die ik ooit fanatiek heb gespeeld.
Beetje afhankelijk van hoe ze die game brengen.

Ik was namelijk ooit in m'n nopjes toen ik hoorde dat Dungeon Keeper naar Android zou komen.
Puntje bij paaltje bleek het allemaal om gems kopen te draaien en overal time locks op de zitten.

Zolang dat cultuurtje niet veranderd, mag de mobiele game markt van mij een hele snelle dood tegemoet zien.
Maar dat is niet zo. Een telefoon is een display met touch screen. Een controller is een optioneel accessoire en je kunt er van uit gaan dat de grote meerderheid dit niet heeft.

Dus je moet altijd een optie maken die bruikbaar is zonder optionele controller, en dan worden spellen al een stuk minder speelbaar. Onscreen buttons en sticks. Sowieso een stuk minder opties qua buttons tenzij je het hele scherm volplakt met elke button die een normale controller heeft.

Is het mogelijk? Ja, is het wenselijk? Meestal nee.

Dus dan is het logischer om specifiek een game te ontwikkelen die speelbaar is met het touchscreen en optioneel een controller.

Maar dan vallen dus een hoop gewone games af.

En dan heb je nog de factor dat mensen vrijwel niet bereid zijn te betalen voor mobiele games. Ook nogal gemotiveerd door dat F2P het defacto model lijkt te zijn. Als je 10 euro vraagt voor een spel is het al veel.

Als het financieel interessant was, dan waren de spellen er wel.
Dit spel lijkt zich ook niet te lenen voor mobile controls.. bijzondere keuzes daar bij Square Enix.
Ik wist eerlijk gezegd helemaal niet van het bestaan van een mobiele versie van Just Cause en altijd alleen de gewone desktopversie gespeeld. Vind het eerlijk gezegd ook niet echt een handig spel om op een mobiel te spelen.

Maar nu ik er zo aan denk word het toch weer eens tijd Just Cause te gaan installeren, altijd goed mee kunnen amuseren vooral met de grapple hook. Auto's en van alles en nogwat aan mekaar knopen :)
Hopelijk gaan ze zich nu richten op JC5...
Ik gok dat de ontwikkeling van JC5 niets met deze ontwikkelaars te maken heeft. Dit zal dan ook totaal geen impact gaan hebben daarop.
Weet ik, maar ik mag hopen toch? ;-)
Just Cause: Mobile... hoe verzin je het.. zal vast voll met micro zooi inzitten
Daarin staat dat de game niet meer uit gaat komen en dat klanten die Blue Diamonds kochten in februari hun geld al teruggekregen hebben.
Deze zin vat samen waarom dit spel niet vergeleken moet worden met de PC-spellen. "Blue Diamonds"? Kan je een nog algemenere naam geven aan een MTX-valuta? :')
Wat dacht je van gold? Vind blue diamonds al redelijk creatief haha!
In-game currency?
Lama, kan niet lezen.

[Reactie gewijzigd door Triblade_8472 op 24 juli 2024 17:50]

Wat is dat toch, de drang om overal te willen gamen?
Ik denk , omdat velen mensen het ondragelijk vinden om saaiheid te ervaren, effkes snel een doel-loos smartphone spelletje spelen, owee als je doelloos uit t raam kijkt als je met het openbaar vervoer reist, of onder de pauze op het werk zoals ik een boek zit te lezen ;) (Ik wil de 3 body problem uitlezen ja :D )

Veritasium heeft er een goede video over , over hoe belangrijk " Boredom " is
https://www.youtube.com/watch?v=LKPwKFigF8U

[Reactie gewijzigd door Metallize op 24 juli 2024 17:50]

Maar je ziet in de praktijk ook hoe natuurlijk het is ook niet verveels te willen zijn.

Kijk maar kleine kinderen met maar weinig referentie. Die gaan ondersteboven hangen op bank (vrij letterlijk), klagen en zuchten.
Allemaal dingen om maar ‘hier en nu iets te doen’. Na zo’n verveelsessie zie je om dat ze uit zichzelf ineens iets ‘creatiefs/artistieks’ gaan doen. (kleuren, zingen, dansen, enz) Maar ook iets repeterend futiels. Een balletje laten vallen en observeren.

In mindfulness wordt gesproken over het feit dat je hersens (je onderbewustzijn) altijd bezig willen zijn. Dat is waar ze voor bedoeld zijn. Prikkels verwerken. De enige manier om door te ontvangen, is door je bewustzijn iets te laten doen.
En het voelt in eerste instantie dan ook contra-intuïtief, dat door niets bewusts te doen (niet bewegen, niet denken, alleen zijn), je je hersens het meest te doen geeft.
Mijn coach zij altijd. Je bent niet je gedachte of emoties. Je hebt gedachten en emoties. (Doelend op je onderbewustzijn)
En dan heb je ook mensen zoals m’n ex-vriendin, die op een dag zei tegen mij “iedereen zegt tegen mij dat ze hun gedachten kunnen horen in hun kop, dat is toch een fabeltje of niet? ” toen heb ik haar pijnlijk moeten uitleggen dat t abnormaal is om het niet te hebben :/
En toch is het heerlijk om niet te denken. Om alleen te zijn.

Met mindfulnessmeditatie kan je na wat oefenen en begeleiding in een staat komen van alleen ‘zijn’.
Geen gedachtes, geen herinneringen, geen gevoelens. Alleen zijn. Hier en nu. Je bent je volledig bewust van jezelf. Waar je lichaam geraakt wordt (als je ligt, voel je dat je lichaam de grond raakt. Maar je hebt er geen gevoel bij. Het ‘is’ gewoon, zonder oordeel. Je hoort mogelijk de begeleidende sturen of geluiden, maar je denkt er niet over. Het ‘is’ er gewoon.) Alles in het hier en nu… niets anders dan jij.

N.B. Dit is dan natuurlijk niet hetzelfde als die gasten van de film New Kids. Want daar zie je aan de acteurs dat er gewoon domweg niks gebeurd in die bovenkamer. En dat is weer een ander verhaal (en briljant geacteerd!!)
Laten ze zich maar consentreren op Tomb Raider.
Tomb Raider is nu van de Embracer groep, SE heeft het verkocht.
Klopt, is ook zo. Hoop dat er nog eens weer een goede Tomb Raider game uitkomt.
codm _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ |:( |:( |:( met een ps4 controller is ok als afleiding

[Reactie gewijzigd door iain sheldon op 24 juli 2024 17:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.