Eerste episode van The Expanse: A Telltale Series verschijnt op 27 juli

De eerste episode van de verhalende adventuregame The Expanse: A Telltale Series is op 27 juli beschikbaar. In totaal zijn er vijf afleveringen, die om de week beschikbaar moeten komen. De game is een prequel op de tv-serie.

De game speelt zich af voor de scifi-tv-serie, die zes seizoenen heeft gekregen en op Amazon Prime staat. Spelers besturen Camina Drummer, die net als in de serie gespeeld wordt door Cara Gee. In het spel is ze 'op zoek is naar een mysterieuze schat aan de randen van The Belt', schrijft de ontwikkelaar. Net als bij andere Telltale-games kunnen spelers keuzes maken die het verloop van het verhaal beïnvloeden. De ontwikkelaar beweert dat de beslissingen van de speler het lot van de Artemis-crew bepaalt en dat het spel 'de grootste' verkenbare wereld heeft van alle Telltale-games.

The Expanse: A Telltale Series verschijnt voor de PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X/S, Xbox One en pc via de Epic Games Store. De game heeft een standaardeditie voor 40 euro en een 'Deluxe'-editie voor 45 euro. Laatstgenoemde bevat dlc die momenteel nog niet is aangekondigd en laat gebruikers een dag eerder spelen.

Telltale Games sloot in 2018 zijn deuren 'na een jaar van onoverkomelijke uitdagingen', maar maakte in het jaar daarop toch een doorstart. Sindsdien bracht de studio Batman: Shadows Edition uit. Naast de The Expanse-game werkt het bedrijf ook aan The Wolf Among Us 2, die volgend jaar moet verschijnen.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

17-05-2023 • 21:00

59

Reacties (59)

59
59
22
1
0
30
Wijzig sortering
Wie zich afvraagt of The Expanse leuk is.... Als je van de "realistische" stijl van Battlestar Galactica houdt, dan vind je The Expanse supervet. En net als BSG erg verslavend, voor je het weet zit je een paar uur te bingen. Goede acteurs, realistische/geloofwaardige omgevingen en physics in de ruimte, personages met mooie verhaallijnen die door elkaar lopen, veel mysterie, het kijkt heerlijk weg!

Ik was halverwege het eerste seizoen wel de draad kwijt, en ben opnieuw begonnen, met het kladblok op schoot, uittekenen wie met welk schip waar naartoe vliegt, wat die daar kwam doen, wie ze waar kwijtraken, etc etc. Dan is het allemaal wat logischer. En het woordenboek van de Belters is soms wel handig. :)

[Reactie gewijzigd door Bergen op 22 juli 2024 13:41]

Het eerste seizoen is best overweldigend, ook omdat ze daarin al delen van het 2e boek meenemen; een tweede keer bekijken is zeker niet verkeerd. De boeken, zeker de eerste, zijn ook best goed en waarschijnlijk makkelijker te volgen.
Ik vond The Expanse nog veel realistischer eigenlijk. Newtoniaanse fysica stonden centraal en dat is veel series wel anders, daar vliegen ze rond alsof ze in een F-16 zitten.

Wel moet ik zeggen dat ik ze de laatste paar seizoenen van de serie (en dus de middelste van de boekenreeks) het hele piraten-verhaal een beetje te ver hebben uitgerekt. Dat vond ik wel saai worden. In de eerste seizoenen gebeurde er veel meer interessants vond ik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:41]

Je bedoelt die Newtoniaanse fysica waar ze in het StarWars universum eeuwen nodig hadden om te bedenken dat massa met snelheid samen een enorme vernietigende kracht vormt?
Diezelfde Newtoniaanse fysica waarmee ze bommen laten vallen in Empire Strikes Back, vanuit die TIE Bomber :+
Ja maar dat deden ze in de eerste wereld oorlog ook. O-)
Wel lastig in de ruimte :+

Maar Lucas heeft de space scenes gebaseerd op oude zwart wit vliegtuig films
Umm right, die fysica waarbij een 'gewichtloze' truck zowel aan de voor en achterkant tegelijkertijd mensen beknelt en 'pinned'? Superrealistisch idd... :?
Eerste seizoen was leuk... daarna werd het rommelig en meer een onduidelijke soap.
Herken ik totaal niet
En velen met jou (en mij), er is een reden dat de halve wereld boos werd toen de stekker eruit getrokken werd door de originele aanbieder, en Amazon door de enorme aantal reacties de rechten had opgekocht om de serie nog een paar seizoenen te geven.
Dit herken ik ook. Eerste aflevering had me helemaal gepakt, maar dat hield niet vol, al tijdens eerste seizoen voelde het voor mij teveel alsof “dezelfde mensen” telkens alles overkwam in een enorm universum
En ondanks dat vond ik het geweldig. Maar ergens heb je natuurlijk gelijk, maar hoe anders? Je wilt een episch verhaal vertellen en dan een keer niet uit het oogpunt van de crew van een vlaggeschip van 'the empire', maar ook wat van 'echte normale leven' laten zien in je mooi verzonnen sci-fi setting..
Dan is dit het beste alternatief. Natuurlijk totaal ongeloofwaardig in een universum van tientallen miljarden mensen. Game of Thrones had het natuurlijk makkelijker in een 'middeleeuwse' setting waar in de gebieden en steden veel kleiner zijn.

Maar dat gezegd hebbende... Ik ben benieuwd of de Telltale formule een beetje met z'n tijd mee gegaan is. Als het nog steeds dezelfde mechanics is als walking dead denk ik niet dat ik er warm voor kan lopen ongeacht de (voor mij) geweldige setting.

[Reactie gewijzigd door phamoen op 22 juli 2024 13:41]

Ja, snap ik dat je het helemaal geweldig vond. Er zat ook veel goed in de serie.
Je hebt gelijk dat het veel toevoegt om te kijken vanuit het oogpunt van de gewone mens, maar dan loop je dus aan tegen het rekken van de geloofwaardigheid.

Boek van Foundation loste dit op door als anthologie te werken: elke keer een andere setting en andere hoofdpersonen (de serie doet dit niet). Maar dat heeft dan weer het nadeel dat je geen binding krijgt over de serie heen.

Lastige puzzel, en elke serie krijgt ermee te maken
En want vond je van die serie?

Serieuze vraag.. Heb er zelf maar 2 afleveringen van gekeken namelijk..

Het Anthology concept is natuurlijk geloofwaardiger, duidelijk, maar elke seizoen opnieuw een band opbouwen met een cast en hun synergie op te laten bouwen is ook lastig. Het zijn afwegingen..

[Reactie gewijzigd door phamoen op 22 juli 2024 13:41]

De boeken van Foundation heb ik verslonden, daar vond ik het anthologie idee goed werken. De serie Foundation vond ik persoonlijk tegenvallen.

Ik weet niet of dat komt doordat ik iets anders had verwacht dan de boeken, dat ik teveel aan het graven was naar "wat is anders". Of dat de wereld me oprecht niet trok.
Wat ik sowieso niet fijn vind bij 'hardere scifi' is de nep-dood: "hahaha, grapje, hoofdpersoon is niet echt dood, hij is nu een robot", toen dat gebeurde bij Foundation was de lol er direct wat af. Hetzelfde met de ongeloofwaardige waterwereld: ik begrijp het idee wel, maar dit was écht over-the-top. Tevens de religie: snap dat het er is, maar waarom moet het er in SciFi altijd zo absurd bovenop liggen? Dat is in onze huidige wereld toch ook niet zo? (en het wordt steeds minder)

"For all mankind" was een serie waarbij de anthologie heel erg goed had kunnen werken. Maar ook daar werd het in seizoen drie weer opvallend veel "dezelfde personen doen alles".

Niet dat ik nou zo kieskeurig ben dat ik geen enkele serie meer met plezier kan kijken, hoor :D. De meeste series draaien niet zo om "de hele wereld vergaat", maar zijn veel lokaler (dan is het logischer dat dezelfde mensen betrokken zijn), of zijn niet zo serieus (en dan boeit het niet zo). Maar als je een high-stakes, high-drama, grote-wereld serie wil maken met weinig mensen... Dan houdt me dat lastig vast.
Met je eens maar vooral in het midden werd het saai en het laatste seizoen alleen maar gekeken omdat het er nu eenmaal is. Het tempo was eruit. Ben toch meer van de new worlds.
Herken ik me niet in.. ik had vooral moeite om in het begin te blijven kijken, het voelde allemaal rommelig en laag budget aan

Maar hoe meer ik er van keek hoe beter het werdt, en de opvolgende seizoenen vond ik echt geweldig!
BGS was best leuk inderdaad, maar the expanse kom ik maar niet door geen.
Geweldige serie was dat; het werd per seizoen grootser en grootser, wat ik een hele puike prestatie vond. Werd ook wel Game of Thrones in de ruimte genoemd, maar gelukkig kreeg het niet zo'n ongelooflijk teleurstellend einde als GoT. Jammer dat het is afgelopen. Paar jaartjes laten liggen en dan weer eens opnieuw kijken.
.oisyn Moderator Devschuur® 17 mei 2023 21:03
Camina Drummer, wel het tofste karakter van de serie O+
In de boeken zeker!!
En amos ook :D
Ja maar ten opzichte van de boeken is het personage van Drummer in de serie een beetje overhoop gehaald met dat van Michio Pa. Die laatste speelt in de serie maar een bijrolletje. Ik denk dat ze dit gaandeweg hebben gedaan omdat de actrice die Drummer speelt (Cara Gee) het zo goed deed. Echt kick-ass.

Over het algemeen blijft de serie verder wel redelijk dicht bij de boeken omdat die ook door dezelfde mensen zijn geschreven. Het was vanaf het begin al bedoeld een serie te worden dus er is nooit een aparte 'adaptatie' geweest.

Edit: Oh je had het over Avasarala, die is in de boeken wel ongeveer hetzelfde ja.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:41]

Toch ook wel kudos voor de schrijvers om dit soort wijzigingen te maken op basis van de casting.
En natuurlijk kudos voor de casting
Wordt vooral ook gedaan voor de kijker denk ik. In een boek is het veel makkelijker om een nieuw karakter te introduceren, Op het scherm tijdens een aflevering denk je gelijk bij een nieuw gezicht 'Moet ik deze onthouden of is het een figurant?'

(Hierboven werd ook opgemerkt dat telkens dezelfde mensen alles overkomt in dit universum en dat dat niet logisch is, maar ja wat wil je)

Beide acteurs en karakters zijn erg vet idd... Maar ik vond dit de beste scifi show sinds Farscape... ;)
zeker allebei fantastisch!
beltalowda _/-\o_

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 22 juli 2024 13:41]

Zou haast denken dat dit soort meningen subjectief zijn :)
MAAR.. hier volgen feiten ;)

Chrisjen verpest elke scene waar ze in zit voor mij.
Verder met @.oisyn eens.

En er zaten echt hele slechte acteurs in deze serie en hele slechte verhaal-delen. Het hele 'op pappa's piraten schip met de rebellen leider' ik heb vrijwel all die scenes doorgespoeld. Ook die met Naomi Nagata. Echt wat een sleep-Ankers in sommige verhaal lijnen. In de boeken zal het allemaal wel weer een stuk beter zijn zoals gewoonlijk. O-)

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 22 juli 2024 13:41]

Mee eens, het verhaal vond ik goed. Maar de acteurs??? Zou zo weer kijken als er een andere cast in zit.
"The place we go is the place we belong."

Jammer dat ze niet verder zijn gegaan met de tv series :'(
In de boeken zit er een gat van 30 jaar op dat moment. Dus wellicht komt dat nog. De acteurs zijn immers nog niet zo ver verouderd.

Als je het verhaal in de boeken leest dan zie je ook dat ze dat niet gewoon zonder gat door kunnen laten gaan. Wat er in de laatste boeken gebeurt, heeft enige tijd nodig om verklaarbaar te kunnen gebeuren.

Aan de andere kant hebben ze de tijdlijnen in de serie wel een beetje ingekort. Waar het in de boeken maanden duurt om tussen planeten te reizen, duurt het in de TV serie maar weken. Dus over een jaar of 5-10 de laatste 3 seizoenen lijkt me wel prima.

En de boeken zijn in dit geval echt de bron van de serie, en er speciaal voor geschreven. Het echte einde van de serie (dat nu dus nog alleen in de laatste 3 boeken is beschreven) is overigens erg tof. Zeker de moeite waard te gaan lezen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 13:41]

Over een jaar of 5-10 geef je een AI de boeken en eerste 6 seizoenen, en die maakt die laatste 3 seizoenen voor je.
Misschien dat je dan ook kan vragen om die eerste 6 seizoenen opnieuw te maken met alle details van de boeken (heb ik niet gelezen maar neem aan dat dat meer is), zodat ze 3x zoveel afleveringen bevatten.
Hmmm kan Dune dan toch noch worden afgemaakt? Ik kijk er naar uit!
Het is de standaard momenteel:
Pak een bestaand idee zodat we zelf niet creatief hoeven te zijn en schrijf wat lullige onnatuurlijk en over de afleveringen en serie inconsistente dialogen omdat iemand bij die aflevering toevallig even een loser moet zijn om het plot te helpen. Ik denk dat bij veel series dit komt door teveel schrijvers of het kan ze gewoon niet schelen. Characters zijn emotioneel vaak nog niet eens op het puber maar op kleuter nivo.
Ik erger me kapot aan dat soort 'character-fluidity'.

Kind acteurs, de achilleshiel van de meeste shows, buiten beschouwing gelaten is niets dat ik recent heb gezien erger dan Raffi in Picard.
Deze actrice: https://t.ly/nDL_
Zij en Bobby :D . Maar van deze trailer merk ik er niet zoveel van helaas.Ik heb de Expanse nog in mijn geheugen ge Drummt, en dit ziet er gewoon niet interessant uit. Telltale heeft wat problemen gehad en ik weet nou niet van wie dit een product is. Het wordt gepresenteerd als ene Telltale game, maar waren zij niet failliet? Dus dit is een andere studio?

Daar van los denk ik dat the Expanse echt meer aandacht verdient over de universe rondom en niet vannuit 1 character er in. We moeten maar zien hoe dat uit pakt.
Deze Telltale Games is een soort reboot van de originele studio.
Moest ff googlen,maar dat is voldemorts zuster denk ik :+
Was het karakter in de TV serie niet een combinatie van meerdere karakters uit de boeken? Ik ben nog niet zover in de boeken.
Ja echt geweldig!
Ik ben een groot fan van The Expanse maar niet iedere serie hoeft een game te hebben, deze trailer vind ik dan ook behoorlijk tegenvallen. Er is echt nog genoeg te ontdekken en te vertellen over deze franchise maar Telltale is wat mij betreft niet de studio die dat zou moeten doen.
Ik had hetzelfde gevoel, enige redeeming factor vond ik dan wel de voice acting. Het is wel heerlijk om camina te horen, maar een game als dit kan mij weinig boeien, ben ik bang.
En dan te bedenken dat het verhaal van the expanse ooit de basis van een mmorpg zou zijn… (had ik best vet gevonden) maar dat is nooit iets geworden
Wel jammer, maar ik denk dat het dan moest concurreren met bijv. Eve Online, die markt is niet heel groot. Plus het speelt zich "maar" af in ons eigen zonnestelsel, er zijn maar een handjevol loaties.

En je zegt MMORPG, volgens mij was het een D&D campagne. Holden is bijv. een stereotype "lawful good" paladin archetype, (boek / seizoen 1 spoilers) waarbij hij (denkt) het goede te doen door hun observaties uit te zenden ook al start hij daarmee een oorlog.
Echt een mmo: https://massivelyop.com/2...fe-as-a-failed-mmo-pitch/

Maar er zijn meer pitches geweest voor ander soort games..
Beetje lastig als het maanden duurt om van planeet naar planeet te gaan, en dat is wel weer intrinsiek verwoven met de piracy etc.
Nee meer een adventure/Mass Effect achtige game, maar we gaan het zien. Niks verwachten en wie weet.
Gaaf, ik wist helemaal niet dat dit eraan zat te komen. Laat maar komen! Net als Wolf Among Us 2 !
Nice! Goeie semi realische space serie
Toevallig onlangs The Walking Dead van Telltale uitgespeeld. Was zeer positief verrast en dat was, enkele momenten daargelaten, een prachtige serie. Ik ga de reviews voor aankomende game in de gaten houden en ben blij dat Telltale door is gegaan.
Geweldige serie, jammer dat Telltale zich ermee moet bemoeien.. Na het eerste Walking Dead spel en alle slappe aftreksels erna heb ik het wel gezien..
Idd. Telltale games hebben zodanig geringe gameplay dat ze het beter een graphic novel kunnen noemen. Eerste Walking Dead was heel cool, maar zelfs daar was er eigenlijk geen gameplay.
Acteur die James Holden speelt vond ik er vaak uitzien en acteren als een CGI character, die had hier beter gepast. Geweldige serie verder met mindere afleveringen maar ook wtf kippenvel afleveringen. Hopelijk kan succes van deze game zorgen voor nieuwe seizoenen van de serie.
Het acteerspel was de belangrijkste reden voor mij om te kappen met de serie. Bijvoorbeeld dat van James Holden inderdaad (grimmig zwijgen geeft een karakter niet per se diepte), maar vooral ook het karakter Naomi Nagata. De actrice lijkt nauwelijks acteerervaring te hebben en heeft helaas een erg prominente rol. Misschien was het een afweging in productiekosten (al die CGI en scifi-sets zijn duur, net als gevestigde acteurs). Spijtig, want ben een scifi-nerd en veel dingen waren dik in orde, zoals de boeiende zonnestelsel-setting.
Het is natuurlijk te verwachten dat vrijwel alle reacties over de serie gaan en niet over de Telltale game. Ik heb eerder zulk soort spellen gespeeld en vond het eigenlijk helemaal niks om die 'controle' te hebben over de keuzes. Ik vind het veel fijner om een serie te zien en te analyseren welke keuzes er in het verhaal zijn gemaakt. Voor mij heeft een serie juist de functie om me te verrassen en indruk te maken. The Expanse was zo'n serie. Ook een van de weinige series waar ze zoveel mogelijk rekening hebben gehouden met physics, zoals dat je geen geluiden hoort in de ruimte, en dat je niet explodeert als je gespaced wordt.

En kwa character was Amos toch wel mijn favoriet. Drummer had de tweede plek en daarna kwam Bobbie.
Allebei geweldige series. En The Expanse is ook een fantastische boekenreeks.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.