Nikon introduceert Z8-systeemcamera met 45,7MP-fullframesensor voor 4599 euro

Nikon heeft de Z8-systeemcamera aangekondigd. Het apparaat heeft een fullframe-CMOS-sensor van 45,7 megapixel. De camera lijkt qua functionaliteit op de Nikon Z9 maar heeft een kleinere behuizing. De Z8 is vanaf eind mei 2023 verkrijgbaar voor 4599 euro.

De Nikon Z8 is een systeemcamera zonder mechanische sluiter en is uitgerust met een fullframe-CMOS-sensor van 45,7 megapixel. Die sensor wordt ook gebruikt in het duurdere Z9-model. De Z8 kan in raw-formaat twintig beelden per seconde in burst schieten. In jpeg-formaat wordt dit 30bps. Wanneer de resolutie wordt gecropt tot 11 megapixels, kan de Z8 tot 120 bps in burst schieten met een maximum van duizend beelden aaneensluitend in de buffer.

De camera beschikt over de Expeed 7-processor en maakt gebruik van AI om mensen, dieren en voertuigen te herkennen. Ook biedt de camera hoofd-, gezichts- en oogdetectie voor een nauwkeurige scherpstelling. Wat betreft sluitertijd loopt het bereik van 1/32000 tot 30 seconden. In de handmatige modus is de sluitertijd te verlengen naar 900 seconden. De iso-waarde loopt van 64 tot 25600, behalve in Hybrid Log Gamma, dan is de minimale iso-waarde 400. De Z8 heeft 493 single-point-autofocuspunten.

Voor fotografen die hdr-beelden willen maken, kan de Z8 naast het raw- en jpeg-formaat ook foto's schieten in 10-bit High Efficiency Image File-formaat. Nikon heeft de viewfinder van de Z9 overgenomen in de Z8. Die heeft een resolutie van 1280x960 pixels. Doordat de camera gebruikmaakt van een gestapelde sensor, zou de Z8 volgens Nikon bijna geen rolling shutter-vertekening vertonen.

Wat betreft video kan de systeemcamera van Nikon in 8K opnemen met 60fps en 4K met 120fps in het N-Raw-formaat, een gecomprimeerd 12-bits RAW-codec. Verder ondersteunt de Z8 video-opnamen in H.264-, H.265-, ProRes RAW HQ- en ProRes 422 HQ-formaat. Om warmteontwikkeling te verminderen, is de maximale opnameduur anderhalf uur.

De Z8 heeft twee kaartsloten, een voor UHS II-kaarten en een voor CFexpress type B-kaarten. Ook beschikt de Z8 over twee USB-C aansluitingen waarmee de accu op kan worden geladen en data kan worden overgedragen. Daarnaast heeft de Z8 een fullsize hdmi-aansluiting en twee 3,5mm-aansluitingen voor het gebruik van een koptelefoon en externe microfoon. Ook heeft de Z8 een weerbestendige afdichting. Volgens Nikon zou de batterijduur goed moeten zijn voor het schieten van 700 foto's op een acculading. Inclusief die accu weegt het apparaat 910 gram. Qua connectiviteit beschikt de Nikon over Bluetooth 5 en 802.11ac wifi.

De Z8 is vanaf eind mei 2023 verkrijgbaar voor 4599 euro. De optionele battery grip, de MB-N12, is vanaf eind mei 2023 verkrijgbaar en moet 399 euro gaan kosten.

Nikon Z8Nikon Z8Nikon Z8Nikon Z8

Door Rard van der Hoeven

Nieuwsredactie

11-05-2023 • 13:43

91

Submitter: Basje93

Reacties (91)

91
91
46
4
0
31
Wijzig sortering
Behalve dat dit een vrij forse camera is, is hij wel echt heel mooi uitgewerkt. Veel features van de Z9 en inmiddels een mooie lenscatalogus waar je gebruik van kan maken; en als je nog Nikon F glas of Sony E glas hebt kun je dit zonder problemen er op schroeven met adapters.
Nikon maakt naar mijn idee momenteel hele goede keuzes om klanten weer terug te binden aan hun merk. Dat is voor de cameraindustrie alleen maar goed. Natuurlijk is 4599 geen kattenpis, maar het is wel veel beter als de concurrentie vraagt voor een stacked-sensor camera.
De klantenvijver waar Nikon grotendeels in vist, is mensen met Nikon DSLR's en F glas en ze overhalen naar Nikon mirrorless. Bijvoorbeeld mensen met een D850. Ze gaan met deze Z8 geen Canon of Sony gebruikers overhalen. Daarvoor zijn de verschillende te klein - en de AF van Sony & Canon net een fractie iets beter. Sony & Canon hebben elk ongeveer 35-45% van de markt, Nikon zit op 15-20%

Nikon zit ook met een imago probleem. Hoe hip & flashy hun marketing er ook uitziet, ik zie zelden jonge video- of fotografen met een Nikon. Zij gaan steevast voor Sony (of Canon). De camera divisie van Nikon is gewoon ook zoveel kleiner dan die van Sony & Canon. Met een even groot verschil in marketingbudget. En als je dan ook nog eens Fujifilm hebt dat in je nek ademt, dat zelf een sterk merk heeft met z'n retro camera's, mooie kleuren en TikTok vriendelijke filmemulatie presets, dan is het niet zo eenvoudig om echt stevig te groeien. Het hoéft ook niet natuurlijk :) .

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 22 juli 2024 22:34]

Zonder me al te veel te laten hinderen door kennis, richt Nikon zich ook niet vooral op de pro's de laatste ~10 jaar? Wat ik begrijp van professionele fotografen is dat ze bijna allemaal overstappen naar Nikon, terwijl ze voorheen allemaal Canon gebruikten. Als je dit soort bedragen vraagt dan richt je je volgens mij ook niet echt op Tiktokkers die alleen maar filmpjes maken.
Dan heb je denk ik de Z9 gemist. Dat is wel één van de beste camera's van het moment en echt geschikt voor professionals. 20FPS RAW met full AF, geen viewfinder blackout en daarnaast ook nog 8K/60P mogelijkheid qua filmen.

Dit wordt neergezet als een Z9 light en biedt deze ook 8K/60FPS.
Ik denk dat ze daar iets moois mee neerzetten. Ik geloof niet per se dat 8K nu heel realistisch is, maar het biedt andere voordelen. Ik zit zo'n 3 meter van het beeldscherm (4K) en heb de 55" televisie geüpgraded naar 65", waar ik 4K beter tot zijn recht vind komen. Met dat in gedachte zou een 8K scherm (minimaal) zo'n 120" moeten zijn. Naast de 0 wife acceptence factor, vind ik dat zelf ook veel te groot (nu) voor in de woonkamer. Misschien over 5 tot 10 jaar niet, maar nu wel.

Maar wat je ook met 8K kan doen is terugschalen naar 4K zonder chroma subsampling, waardoor je een mooier 4K beeld kan krijgen. En 60FPS is wel echt mooi meegenomen.
De laatste 10 jaar deden ze hetzelfde als Canon & Sony: een hele lijn van entry level tot €5000-6000 flagship DSLR.
Pas de laatste jaren richten ze zich wat meer op de prosumer en pro markt omdat mensen nu eenmaal geen goedkope Nikon van €500 meer kopen want: smartphone. Die markt van instapcamera's is volledige ingekrimpt. Plus, de marges zijn groter bij de hogere modellen.

Sony is echter als eerste in full frame mirrorless gestapt, zonder echt veel steken te laten vallen (goede AF) en heeft daardoor een stevige reputatie opgebouwd. In het begin was het lensaanbod beperkt voor hun mirrorless, maar dat punt zijn we al lang voorbij. Toen Nikon eindelijk in full frame mirrorless stapte met de Z6 & Z7 was de kritiek er meteen: de autofocus loopt een paar generaties achter. En dat hebben ze pas bij de Z9 kunnen oplossen. Maar dat is dan weer een camera van €5999. Terwijl Canon & Sony al bodies hadden met zeer goede AF aan de helft van die prijs.

Het huidige marktaandeel van Nikon is ongeveer 15-20% in mirrorless camera's. Dat van Sony en Canon is elk rond de 35-55%. Die cijfers alleen al zeggen jou al dat niet veel mensen overstappen op Nikon. Het is ook ontzettend moeilijk en onlogisch om als pro je hele systeem en investeringen te verkopen (met hevig verlies) en alles opnieuw te kopen bij een ander merk. Dat was wel het geval voor Sony, omdat zij een tijd als enige mirrorless hadden, terwijl de rest nog DSLR aanbood. En zoals ik al zei: nieuwe fotografen, influencers, Youtubers, videografen,... ik zie zeer zelden iemand van hen met een Nikon. Sony mikte ook direct op het image als "hybride camera" (foto & video).

Maar er is ook geen reden om over te stappen naar een ander merk. De verschillen zijn zeer klein, alleen een paar mensen die echt die ENE feature van die ene camera écht nodig hebben, die zouden misschien switchen. En omdat Nikon het kleinste marktaandeel heeft, is het gebrek aan overstappende mensen voor hen natuurlijk het nadeligst. Elk jaar krimpt hun marktaandeel enkele procenten. Misschien remt de Z8 dat even af.

Er is natuurlijk niets mis met de kleinste te zijn. Je hebt alleen wat minder budget om dingen te ontwikkelen of om risico's te nemen. Ik gebruik ook al sinds de D50 uit 2008 Nikon en sinds de D700 professioneel. Ik was gefrustreerd met de Z6, maar het was iets beter met de Z6II. Toen kwam de Z9 en die was veel te groot en te zwaar. De eerste AF firmware versie was ook duidelijk niet op hetzelfde niveau als de andere topmodellen van de concurrentie. Persoonlijk vind ik AF vele malen belangrijker dan 8K of 120fps of zero black-out EVF. De AF zorgt voor een bruikbare of niet bruikbare foto. Of je weet dat je het kan vastleggen of niet. Nikon bied zijn gebruikers iets mooi aan, met een mini Z9 die €1500 goedkoper is. Maar voor wat ik doe is het nog wat overkill. Dus ik richt mijn pijlen op de Z6III.

Maar ik ken dus wel mensen die in het pre-Z9 tijdperk overgestapt zijn van Nikon DSLR (of Z6/7), naar Sony.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 22 juli 2024 22:34]

Goedemorgen Sharky,
Nikon heeft ook een vlogcamera die voor elke amateur geschikt is.
De Nikon Z30 is een systeem vlogcamera die door iedereen te gebruiken is.
De camera met 16-50mm objectief, afst. bediening en statief kost slechts 799,=.
Zie onderstaande link.
https://www.hafo.nl/product/nikon-z30-vlog-kit/

Fijne dag.

Groeten, Nikon Z8
vreemd, ik ging van een D850 naar een Sony A1 en weer terug naar een Z8.
En wat exact is vreemd aan een individuele keuze tov een tendens over meerdere jaren?
zet jouw beide reacties naast elkaar.
Ik zeg iets over een meerderheid en globaal marktaandeel en jij zegt iets over je eigen individuele keuze die daarvan afwijkt. Beide hebben niets met elkaar te maken. Uitzonderingen zijn er altijd en overal.

Je snapt toch ook wel dat jouw eigen persoonlijk aankoopgedrag geen statistische waarde heeft in het totale aankoopbedrag van alle andere video & fotografen? Of een impact op het marktaandeel van Nikon. Of Sony.

Had je nu gezegd, ik heb hier een lijst van 5000 fotografen die van Nikon naar Sony en terug naar Sony gingen, dat zou het iets van relevantie hebben.

Anyway, ik hoop dat je gewoon even met de Sony A1 flirte en niet je hele Nikon systeem van bodies, lenzen en accessories verkocht, vervolgens alles van Sony kocht, dan alles van Sony weer verkocht om dan alles opnieuw van Nikon van A tot Z terug aan te kopen. Want dat is financieel natuurlijk heel komisch.

Als je gewoon de A1 kocht voor video met 1 of 2 lenzen en verder je Nikon spul bijhield, val je al helemaal uit de boot qua statistisch relevantie. Maar het zou nog ietwat begrijpelijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 22 juli 2024 22:34]

De timing is (bijzonder) mooi. Zeker na de schikking in de rechtzaak met RED rondom het "in camera" opnemen van RAW footage. Benieuwd dat de rest van de markt gaat doen binnen dit segment...

[Reactie gewijzigd door justdaboo op 22 juli 2024 22:34]

Ah, wist ik niet. Dit artikel verteld er meer over voor de geïnteresseerden.

https://petapixel.com/202...s-to-keep-compressed-raw/
Het is niet toeval want zij hebben gewacht tot dat er een oplossing is voor deze rechtzaak.
Een EFV met een resolutie van 1280 bij 960?!? Nee, zo bont heeft Nikon het gelukkig niet gemaakt. Maar de 3,7MP (Quad VGA) resolutie is voor een camera in dit segment ook maar mondjesmaat. Bij de andere fabrikanten zie je 5 en zelfs 9MP EFVs voorbij komen in het top segment camera's.

Verder is dit wel een hele mooie camera die voor heel veel doeleinden ingezet kan worden. Super snel maar met deze resolutie ook prima te gebruiken als landschapsgereedschap. Hoewel ik me afvraag of de dynamic range met die elektronische sluiter niet de beperkende factor wordt.

En ook het 4-axis tilting scherm is super. Zagen we bij Sony ook al op de A7Rv maar dat is voor mij een must have. Ideaal voor laag bij de grond macro spul dat je in portrait wilt schieten.
Volgens deze test zou de Nikon Z9 (en dus Z8) ongeveer 1 à 1.5 stops minder DR hebben dan vergelijkbare Sony of Canon (video). Volgens DXOMark, voor fotografie juist hetzelfde, maar uiteraard ook afhankelijk van de ISO waarde (0.3 tot 1.3EV verschil in nadeel van de Z9). In realiteit natuurlijk alleen in extreme omstandigheden zichtbaar.

Velen zoomen keihard in op die EVF resolutie van "maar" 3.7MP, maar ze vergeten wel een paar andere aspecten die de Z8/9 EVF eigenlijk de beste op de markt maakt qua beleving.
  • het is het meest heldere QUAD-VGA panel (max 3000 nits)
  • als enigste, echt zero black-out
  • laagste EVF latency
  • 120 fps refreshrate, zonder compromissen (behalve op batterij)
Bij bepaalde Sony modellen (A1, A7IV,...) wordt de resolutie van de EVF bijna gehalveerd tijdens het focussen/fotograferen. Dan is het resolutie-voordeel ook meteen te nuanceren.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 22 juli 2024 22:34]

Wanneer de resolutie wordt gecropt tot 11 megapixels, kan de Z8 tot 120 bps in burst schieten met een maximum van duizend beelden aaneensluitend in de buffer.
Dit zal sportfotografen wel aanspreken, maar als hobbyist denk ik dan; dat is toch bijna niet te behappen later bij het nabewerken. Stel dat je dit tijdens een wedstrijd 10x doet, moet je tussen 10.000 foto's gaan zoeken naar die ene (per burst) goeie.......

Als ik fotografeer limiteer ik bewust hoeveel foto's ik maak, en tijdens het fotograferen wis ik zoveel mogelijk foto's die zeker niet goed zijn. Anders zit ik 's avonds door honderden foto's te bladeren, dat vind ik al verschrikkelijk.
Er zijn natuurfotografen (vogels) die na een zondag fotograferen met de Z9 met 30.000 foto's thuiskomen (dat zijn geen professionals in de zin van dat ze hun brood ermee verdienen.)

Photo Mechanic (en niet Bridge) is dan bijna een must :)
Er zijn natuurfotografen (vogels) die na een zondag fotograferen met de Z9 met 30.000 foto's thuiskomen (dat zijn geen professionals in de zin van dat ze hun brood ermee verdienen.)
Maar meestal weet je ook al welke momenten echt interessant waren, en welke je wel nam om in ieder geval "iets" te hebben, maar je probleemloos weggooit. Vaak ontwikkeld de situatie zich: je gaat van situatie 1 naar iets betere situatie 2, etc.. Ik moet zeggen ik kom niet met 30.000 foto's terug, maar na een dag fotograferen (meestal 1000-2000 stuks), weet ik vaak wel welke momenten echt interessant waren. Tijdens het schieten weet je gelijk al welk beeld het topbeeld is. En dan is het gewoon kijken waar in de serie dat perfecte beeld zit. Als de serie technisch goed is en het perefecte beeld ertussen zit, kan de rest gewoon weg. De rest was achteraf alleen maar opwarmen.

Meestal loop ik er in de weken/maanden erna nog wel eens doorheen (in de herfst en lente zijn lange telelenzen toch minder bruikbaar door de hoge luchtvochtigheid) maar dat is meer voor dat ene luck shot wat door stom toeval ontstaan is.
Ik gebruik zelf de Z9 voor persfotografie en heb al diverse momenten gehad dat door duizenden foto's heen swipen op de camera niet echt geweldig is, vooral niet na uren beelden maken, Zeker niet als je het ook nog daarna heel snel moet aanleveren. Wat ik meestal doe is een korte spraaknotite maken met een opmerking over bestandsnummer of situatie. Maar die functie zit niet op de z8. Kun je natuurlijk ook met je telefoon doen.

Ik heb er geen aandelen in, maar als je heel veel foto's moet binnenhalen, gelijk waarderen en sorteren voor aanlevering/nabewerking, dan is Photo Mechanic echt een aanrader, losstaande van welke camera/soort (RAW) beeld en grootte je dan ook hebt het is supersnel en zelfs met meer dan 250K foto's in een database weet het enorm snel beelden te vinden/bepaalde sorteringen te maken. Bridge/lightroom is niet te vergelijken, naast minder mogelijkheden zijn deze ook veel trager.
Ik verwacht die memo functie eigenlijk nog wel die kwam ook later bij de Z7 en Z6 camera's.

Ik snap dat het professioneel heel anders is, maar snapbridge werkt hier normaal prima. En kan je zo instellen dat dat automatisch gebeurd. Zo hoef je dus niet op je camera te kijken, maar krijg je sowieso beter beeld.

Maar ja het is wel anders qua werk en het is vooral theoretisch. Het moet voor jou werken.
Je kan in een Nikon (d850) de foto beveiligen en photo mechanic tagt dan de beveiligde foto's. Dat is de snelste manier.
30k raws... van zeg ongeveer 40 MB per raw. Dat is 1.2 Terabyte aan foto's, van een middagje schieten...
Dat is flink doorspitten om dat uit te zoeken. Dan heb je misschien wel net die duikende ijsvogel te pakken, met het tipje van de snavel onder water, en de rest nog boven water 8-) .
Met de goede hardware kan je die foto's ook weer als een 'film' afspelen en pauzeren op de juiste plaats. Niet zoals op mijn eigen laptop volgende/2-seconden wachten/pixel-image/2 seconden-wachten/scherp-image (overdreven maar you get the picture ;))
En dat maakt het het dan allemaal weer waard haha.
Dit zal sportfotografen wel aanspreken, maar als hobbyist denk ik dan; dat is toch bijna niet te behappen later bij het nabewerken. Stel dat je dit tijdens een wedstrijd 10x doet, moet je tussen 10.000 foto's gaan zoeken naar die ene (per burst) goeie.......
In het gereedschapsset van een (hobby)fotograaf zal toch wel iets zitten dat het makkelijk maakt om vele foto's te beheren en de juiste foto's uit te zoeken?
Als ik fotografeer limiteer ik bewust hoeveel foto's ik maak, en tijdens het fotograferen wis ik zoveel mogelijk foto's die zeker niet goed zijn. Anders zit ik 's avonds door honderden foto's te bladeren, dat vind ik al verschrikkelijk.
Ik denk juist dat je beter 's avonds die foto's sneller kan wissen. Anders heb je een kans da tijdens het wissen tijdens het fotograferen een fotomoment mist.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 22:34]

Ja Lightroom, maar dan nog, het uitzoeken van "de beste" is handwerk.
Photo Mechanic is veel beter geschikt voor fotobeheer
Zonder twijfel dat er binnenkort een "AI" is die dat handwerk voor je kan doen :)
is er al; Aftershoot of ImagenAI. Met wisselende resultaten overigens, dat terzijde.
Of gewoon die ene foto die je hebt gemaakt te verbeteren. In principe zal AI op een gegeven moment in staat zijn beide te doen.
Het gaat om een specifiek moment in de tijd (bv. de finish of een inhaalactie in een sportevenement). Zeker als je professioneel bezig bent kan je je niet veroorloven met een 'mindere' foto aan te komen en verbeteren en/of AI toepassen is al helemaal niet toegestaan.
Photo Mechanic is wel 100x beter om te selecteren en ratings te geven. Supersnel en eenvoudig. Ook met RAW files - wat niet gezegd kan worden van Lightroom.
Dit zal sportfotografen wel aanspreken, maar als hobbyist denk ik dan; dat is toch bijna niet te behappen later bij het nabewerken. Stel dat je dit tijdens een wedstrijd 10x doet, moet je tussen 10.000 foto's gaan zoeken naar die ene (per burst) goeie.......
Misschien een leuke uitdaging voor een AI-projectje om uit die 1000 foto's de "beste" te kiezen.
Misschien een leuke uitdaging voor een AI-projectje om uit die 1000 foto's de "beste" te kiezen.
Beste is heel erg subjectief maar mogenlijk te trainen.

Maar wat mij al zou helpen is beelden selecteren die technische problemen als onscherpte hebben. Ik werk met lange telelenzen, vaak door glas of hekken, en dan zijn alle vormen van onscherpte wel aanwezig. Als je die er al automatisch uit kan kieperen zou dat al veel tijd schelen.
Dat kun je al kijken door het contrast tussen de pixels te berekenen .
Als er relatief weinig contrast is, is de foto onscherp.
Alleen een kwestie van een goede threshhold bepalen.

Ik vermoed dat ik dat in minder dan 100 regels code voor je in elkaar kan programmeren. 8-)
dat je 1000 beelden max kunt bufferen, betekent niet je ook per burst 1000 beelden gaat maken ;-) typische use case lijkt me 10 - 30 beelden in een burst om een uniek moment te fotograferen.
Ten eerste zullen het er niet altijd zoveel zijn en ten tweede denk ik dat er veel meer goede tussen zullen zitten. Met deze aantallen is het idee dat er één de enige echte goede zal zijn achterhaald. Daarbij denk ik dat het met AI niet heel moeilijk moet zijn om een preselectie te maken op basis van technische kwaliteit.
20 fps raw is al erg veel. Ik vond 5/6 op de D7100 al oke. Dus wat dat betreft zijn we verwend.
Lijkt mij een hele mooie camera, toch is de prijs wel minder voor een beginnende fotograaf. Zeker voor de jongeren. Ik geloof dat het aantal verkopen van digitale cameras op nog geen 15% zit ten opzichte van 12 jaar geleden. Het enige waar nog op te verdienen valt zijn de duurdere modellen, die worden nog als warme broodjes verkocht aan mensen van 40+, werd mij laatst verteld in een bekende camera winkel.
Dit is een high-end prof camera. Dit koopt geen (normale) consument en er komt nog voor hetzelfde bedrag aan glas bij
"Zelfde bedrag aan glas" per lens ;)
Dit is een camera gericht op juist diegene die niet de hoofdprijs willen betalen, en toch high end functionaliteti willen hebben. De Z8 is denk ik op dit moment in vergelijking met Sony en Canon daarvoor de beste optie. Wel zo dat fotografen veel meer merkentrouw blijven omdat de verschillen veel kleiner zijn dan 10 jaar geleden, aantal switchers zal wel beperkt zijn. Maar voor (professionele) Nikon gebruikers die de Z9 te duur/te groot vinden - niet de hoofdprijs betalen, wel de hoofdprijsfunctionalteit..letterlijk 1-1 in relatie tot de Z9
Bij een mooie aanbieding het komende jaar ga ik toch serieus kijken om mijn Z6II om te wisselen.

Juist vanwege de stacked sensor. Ik wil wel de zomer afwachten omdat ik niet weet wat de geruchten voor de Z6/Z7 III zijn.
Persoonlijk zou ik dan sowieso op de Z 6/Z 7 III wachten. En op dat moment kun je alsnog kiezen voor de Z8.

Ik vind 4599 voor mij echt teveel geld. Ik doe het voor de hobby, en dan vind ik de 2100 euro (nieuw) die ik voor Z 6 II + 24-70 mm F4 kitlens heb uitgegeven nog ok. Want meer lenzen kopen is ook fijn. ;)

Ik verwacht de opvolger van Z 6 II pas volgend jaar. Dan hopen dat ze wat baanbrekends en verrassends weten neer te zetten. Zeker het focus systeem kan veel liefde gebruiken.
Klopt, maar ik heb de Z6II, de kitlens en de 70-200 2.8.

Ik wil vooral nog de 200-600, maar wanneer die komt geen idee meer momenteel. Met de 2.0 TC (die ik eigenlijk veel te duur vind) en 47 MP kom ik met een foto in focus cropped op die 200-600 uit met dezelfde megapixels.

En ja het hangt echt wel deels af van wat ik voor de body terug krijg.
Lijkt mij een hele mooie camera, toch is de prijs wel minder voor een beginnende fotograaf. Zeker voor de jongeren.
Beetje irrelevant niet? Is dat dan ooit anders geweest? Als je het beste van het beste wil betaal je gewoon veel dus ik begrijp het argument niet.

Voor een paar honderd euro kan je als jongere een hele deftige DSLR kopen. Olympus E-M10 Mark IV, Nikon D7500, Fujifilm X-T30,Canon EOS 90D,Fujifilm X-T3 en wat serieuzer werk bijvoorbeeld Nikon D780. Zoveel goeds voor zo weinig geld, waarom klagen?

Als ik de specs er even op na lees is dit de beste camera op de markt. De Z8 heeft een Readout rate van 1/270, dan moet je er al veel duurdere Sony a1 naast zetten om zo'n lage rolling shutter dit te evenaren maar die doet dan weer niet 8K60P zoals de Z8. Er zou ook geen viewfinder lag meer zijn.

Voor mensen die geen Video shooten lijkt de Z8 autofocus het beste te zijn wat er op de markt is. Dus je zal veel vaker scherpe beelden hebben op heel moeilijke momenten. Zeker in combinatie met een Synchro VR lens. Zodra je geld verdient met uw foto's dan is €4500 voor een body gewoon een goede investering.

Als je het vak nog aan het leren bent, de als jongeren wat wil experimenteren of gewoon wat landschappen fotografeert tijdens een zee van tijd dan en je geen haarscherpe foto moet deliveren in het heetst van de strijd dan laat je die body maar links liggen.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 22:34]

Ik verdien geld met fotografie, maar sla deze toch echt over. Werk al 10 jaar met een D810 en daar is nog steeds niks mis mee. Met uitzondering van de hogere klasse sportfotografie of natuur fotografie (National Geographic) zie ik de dan ook echt niet waarvoor iemand een Z9 of Z8 zou kopen. 120 Frames per seconde, wow, maar welke normale fotograaf heeft dat nodig? 46MP, schitterend,.. als je je foto's laat afdrukken op het formaat van 12 bij 16 meter. Nee, blijf toch nog mooi bij m'n D810. En voor de mensen die met 2000 foto's (of meer) thuis komen van een middagje foto's maken, een tip: koop een videocamera.
Daarom dat ik ook zeg: “ of gewoon wat landschappen fotografeert tijdens een zee van tijd dan en je geen haarscherpe foto moet deliveren in het heetst van de strijd dan laat je die body maar links liggen.”

Met andere woorden: De Z8 heeft als USP een zeer snelle en accurate AF die in alle omstandigheden moet presteren.

Als jij dat niet nodig hebt voor natuurfotografie moet je idd geen Z8 kopen. Als je megapixels tekort komt ook niet.

Maar als jij geld verdient met het fotografere van sport of snelle interactie in weinig licht dan is de Z8 weer iets waar je blij kan van worden. Daarom dat ik ook refereer naar de Synchro VR. Als je dat niet mist moet je de overstap niet maken.
(....) het fotografere van sport of snelle interactie in weinig licht dan is de Z8 weer iets waar je blij kan van worden. Daarom dat ik ook refereer naar de Synchro VR. (...)
Sport & snelle actie in weinig licht heeft natuurlijk bijna nul komma nul nut van Synchro VR. Als je actie wilt vastleggen (korte sluitertijden) ga je geen voordeel halen bij gelijk welk type VR.

VR heeft alleen nut als je foto's wilt nemen bij sluitertijden waar je eigen handen & ademhaling voor onscherpe foto's zorgen. Dus pakweg 1/20s of langer. Soms wel tot een volle seconde als je goed stabiel kan staan. Met die sluitertijden ga je geen actie vastleggen. Alleen een wazige blur.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 22 juli 2024 22:34]

Welke videocamera? Arri Alexa of Red Komodo of Sony Venice 2?

Volgens mij de meeste video worden gemaakt met mirrorless cameras zoals Panasonic GH6, Panasonic S1H, Sony A7RV, Sony A7IV, Canon R5 en Canon R6, Canon R6 Mark II en Fuji X-H2S.

Alle camera fabrikanten zoals Canon, Sony, Nikon, Fuji, Panasonic en OM Systems zeggen tijdens CP+ dit jaar dat zij richten op 'Content Creators'. Dus ik begriijp niet welke videocamera je bedoeld.
Wat ik bedoelde was: dat je als fotograaf best mag proberen om het juiste moment af te wachten om af te drukken. Iemand die met 2000 foto's thuis komt heeft in mijn ogen 'maar wat gedaan'. Wat voor kunst is het om met 2000 foto's thuis te komen? Dat kan toch iedereen. Begrijp me niet verkeerd, ik snap het wel want je hebt de mogelijkheid om er zoveel te maken, en het kost niets, maar wat voor 'fotograaf-gevoel' heb je als je als je zoveel foto's maakt. Hoe 'trots' mag je zijn op jezelf als 'fotograaf' als je 2000 foto's hebt gemaakt waarvan er waarschijnlijk 1990 weg gegooid zullen worden (of misschien nog wel meer).
Ahh, nu kan ik jou reactie plaatsen. Mensen die 2000 foto's maken van hetzelfde object kunnen beter een video maken van het object. Om eerlijk te zijn zie ik niet welke nuttige verbetering the laatste 8 jaar is geintroduceerd in cameras betreffend foto's. Als je geen actie-, sport- of natuurfotografie doet dan zijn er geen verbetering. Ieder nieuwe camera heeft verbetering die alleen nuttig zijn voor een kleine group fotografen.
Precies, daarom lukt het me nog steeds om dagelijks te werken met een D810 en een D800. Al beginnen ze wel wat slijtage te tonen. In de viewfinder van de D810 werkt e.e.a. niet meer. Maar goed, als je er al 10 jaar mee werkt, weet je wel welke instellingen je aan het gebruiken bent dus dat is voor mij geen reden om het te laten repareren of nog extremer, te vervangen. Wat je zegt klopt, de verbeteringen die de laatste jaren worden aangebracht is maar voor een kleine groep interessant. Van mij mag Nikon een camera uitbrengen die maar 3 knopjes heeft (Diafragma, Sluitertijd en Iso). En daarbij dan een snelle autofocus die in alle omstandigheden perfect werkt. Voor de rest mogen ze er alles afhalen wat er op zit en zeker alles wat met video te maken heeft. En voor dat model mogen ze dan van mij best € 1.500 voor vragen. Maar ik ben er bang voor dat dat model nooit komt.
Zoner video wordt er geen nieuwe camera gekocht. Sean Robertson van Lumix USA zei dat de huidige mirrorless camera een video camera is die fotos kan nemen. Dus het weghalen van video heeft geen invloed op de prijs.

Tevens 70% van camera kopers kijken naar de video specs in huidige cameras. Terwijl Nikon al niet serieus wordt genomen in videoland betekent weglaten van video zelfmoord voor Nikon.
Wat ik bedoel met beginnende fotograaf is iemand die de overstap maakt van hobbyist naar iemand die zijn brood ermee wilt verdienen. Waar je vroeger een body kon kopen voor deze doelgroep van 2500 euro zit je nu met dezelfde categorie op het dubbele. Of zijn we nu allemaal de canon eos 5D vergeten ten opzichte van de R5 nu ? En dan heb ik het niet over de goedkopere bodies zoals de R6 he ;)
Persoonlijk snap ik niet zo goed dat Nikon niet voor zo'n 500 euro een leuke kit maakt.

Eigelijk zou ik de Z30 en Z50 (video/foto) voor zo'n 500 euro met lens willen zien. De ene een meer zoom lens (20-120 ofzo) en de eerste een 24-50 ofzo.

Met die kit kan je zoveel klanten trekken (zou ik zeggen) dat je daarmee vanzelf meer Z6 en Z9's gaat verkopen.
Omdat die markt volledig gekannibaliseerd is door de smartphone. Waar ze vroeger scheepsvrachten vol met D3100, D5100's verkochten, is die markt volledig ingestort omdat de meeste mensen voldoende hebben aan de snapshots van de smartphone. Hobbyisten zijn nog bereid om meer uit te geven en daardoor is de markt voor prosumer camera's nog steeds rendabel, maar ook nog maar net. Dat is ook de reden dat camera's nu een stuk duurder zijn geworden, want de ontwikkelingskosten moeten nu uitgesmeerd worden over veel minder verkochte exemplaren. En dat is dan ook meteen de reden dat een Z30/Z50 niet voor dat bedrag met objectief kan worden aangeboden.

Mensen die nu nog goedkoop met een fotohobby willen beginnen, kopen wel een D3xxx of D5xxx 2de hands en kunnen hier nog jaren mee verder, zeker als het aanbod van F-mount objectieven 2de hands steeds groter gaat worden door de overstap naar de Z-mount.
Is dat zo?

Want wat je zegt is (althans zo vertaal ik het).

Mensen vinden foto's maken met hun smartphone leuk. En denken ow ik wil iets beters hebben.

dat deze groep kleiner wordt dan voorheen daar ben ik het wel mee eens.

Maar waar ik het niet mee eens ben is dat deze groep dan ook meteen 1000+ euro uit wil geven.

Ik zeg niet dat ik een mindere camera wil hebben. Ik wil die Z50 hebben voor 500-600 euro.

En ja inderdaad de Z50 zal dan mogelijk met verlies worden verkocht of hele dunne marge. Maar als daarna de verkopen van de Z5 tot Z7 ( de volgende stap) hoger zijn is dat zeker interessant in mijn ogen.
Nee, je leest het verkeerd. De meeste mensen zijn tegenwoordig content genoeg met de snapshots van huns smartphone. Die kopen geen aparte camera meer, waar dit vroeger wel nodig was, omdat je geen andere optie had qua foto's maken.

Mensen die toch wat meer willen, zijn een heel stuk minder dan 10-15 jaar geleden. Hierdoor is het voor fabrikanten niet meer rendabel om instapmodellen te maken, want die worden simpelweg te duur, omdat je de R&D kosten over minder toestellen moet verdelen. Dat is dan ook meteen de reden dat de meeste mirrorless equivalenten van DSLR camera's duurder zijn. Meer research, betere hardware, meer software, meer opties, meer ontwikkelkosten. Ook de objectieven voor die mirrorless camera's moeten opnieuw ontwikkeld worden, vanwege de andere mount. Dat kost ook weer extra geld en dus moet je meer geld vragen voor die objectieven.

De losse cameramarkt is gedecimeerd door de opkomst van de smartphonecamera's. Je kan je als fabrikant niet veroorloven om producten met verlies te verkopen, want hun geldreserves zijn al behoorlijk leeg getrokken. Enerzijds door de veel lagere verkopen, anderzijds door de grote investeringen die nodig waren om een volwaardige mirrorless line up te maken. Hierdoor is het niet mogelijk om voor 500-600 euro een pakket te kunnen leveren waar jij tevreden mee bent. En dat hoeft ook niet, want je kan ook nog steeds een DSLR nieuw kopen die wel in die pricerange zit. Zie je fotografie als hobby, wil je meer dan wat een smartphone kan bieden, kan je nog steeds geweldige resultaten halen met een instapcamera DSLR voor een relatief prikkie. Alleen als je persé ook meteen naar mirrorless wil, dan moet je daar ook voor betalen.

Ik heb zelf nu een jaartje of 3-4 een aardige setup met een Nikon D500 en een zooi (semi-)professionele objectieven. Daar kan ik ook de komende 20 jaar nog ontzettend gave en scherpe foto's mee maken. Daarvoor hoef ik niet over te stappen naar een Z5-6-7-8-9. Bieden die nieuwe camera's met zaken als eye-tracking een aantal zaken makkelijk qua fotografie? Jazeker. Maar om daarvoor weer duizenden euro's uit te geven? Nee, dacht het niet.
Je hebt helemaal gelijk. Ik vind de camera reviews altijd wel leuk.

Ow de Sony is zoveel beter. Maar als je kijkt wat je krijgt dan is het allemaal zo goed (en was het dat al) dat je zo'n goede foto's kan maken en dat het meer met kennis en kunde te maken heeft dan met apparatuur.
De beginnende fotograaf is nooit de doelgroep geweest van high end professionele camera’s. Daarvoor zijn andere modellen. Bij Nikon bijvoorbeeld de Z30 of Z50, beide APS-C of als die beginnende fotograaf FF wil de Z5.

Maar de smartphone heeft flink huisgehouden in het goedkopere segment. De afzetmarkt is veel kleiner en dus worden ook de instapmodellen duurder.

[Reactie gewijzigd door Retrospect op 22 juli 2024 22:34]

Enige waarom mensen nu nog instapcamera's halen is dat ze zoombereik willen. De rest doen ze met de smartphone.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Genoeg hobbyisten die nog instapcamera’s halen omdat ze het proces leuk vinden, graag instellingen onder de knoppen hebben, filters willen gebruiken, verschillende objectieven willen gebruiken enzovoort. Ook een huidige instapcamera maakt betere foto’s dan de duurste smartphone.
In de afgelopen zeg jaar dat ik in een fotowinkel werkte waren deze echt few and far between.
Een fotowinkel is sowieso al iets van het verleden.
Was aan de de omzet niet te merken ;)
Dit is het kleine broertje van de Z9 en echt geen toestel voor een beginnende fotograaf. Die gaat verloren lopen tussen al de opties die mogelijk zijn. En zich zot zoeken naar auto-instellingen voor portret/sport/avond/... die dit toestel niet heeft.
Kleine broertje alleen fysiek...bijna letterlijk een Z9 zonder batterijgrip. Alleen m.b.t. video schijnt de Z8 al wel sneller warm te worden dan de Z9. Even afwachten welke beperking hieraan zit.
En met grip wordt de Z8 groter dan de Z9. De Z8 wordt warmer, vanwege een andere type body, hierdoor kan de warmte niet goed weg. De Z9 kan via zijn magnesium body beter de warmte kwijt en daardoor minder kans op oververhitting.
Dit zijn ook geen toestellen voor de beginnende fotograaf, daar zijn genoeg andere opties voor die minder hoog in de prijsklasse zitten. Dit soort camera's zijn voor de professionals en de pro-sumers. Onder hobby natuurfotografen zie je dit soort camera's veel. Maar daar zitten ook mensen tussen die ook 10.000 euro aan een lens uitgeven. Dat zijn vaak wel de wat ouderen in die groep, die ook veel tijd hebben om er op uit te gaan. Ik zit in een aantal groepen en de hoeveelheid Z9s die er in die groep zitten, is echt opvallend. En die camera is nog duurder.
Tsja, deze camera moet je dan ook niet kopen als beginnende fotograaf... Dat is een beetje alsof je met een supercomputer mijnenveger gaat spelen. Er zijn genoeg DLSR's en mirrorless opties die betaalbaarder zijn en daarmee geschikter voor beginners. Bovendien denk ik dat er weinig jongeren zijn die uberhaupt zomaar €4600 ergens aan uit kúnnen geven, in de leeftijdsgroep 40+ komt dat toch vaker voor.

Punt blijft dat telefoon camera's veruit het meest gebruikt worden, wat juist ook wel weer een gave ontwikkeling is. Het dwingt indirect fabrikanten als nikon en canon om te innoveren. En mensen die professioneel fotograferen, of er een beetje een hobby van maken, schuiven uiteindelijk echt wel op naar dit soort spul hoor.
Dit is niet voor beginners of jongeren........
Dit is een pro tool voor de mensen die hier geld mee verdienen.
Niet een instappertje om het te leren of een kiekje te maken.
Als je bij zoiets als dit moet vragen wat het kost kun je je het niet veroorloven.

Juist omdat de markt zo klein geworden is zijn de prijzen zo gestegen.
Lijkt mij een hele mooie camera, toch is de prijs wel minder voor een beginnende fotograaf. Zeker voor de jongeren.
Een beginnend bestuurder zet je niet gelijk in een Porsche (Z8) of Ferrari (Z9). Die beginnen met een kleine oude auto. Zelfde geldt voor camera's.
In 2010 zijn er 210 miljoen cameras verkocht en vorige jaar 2022 is dat gezakt naar 18 miljoen waarvan 10 miljoen ILC (Interchangable Lens Camera). Yodobashi, een Japanse retailer heeft in hun top 10 alleen maar modellen zoals Sony A7RV, SonyA7IV, Canon R5, Canon R6 II, Nikon Z9 en Fuji X-H2, dus alleen cameras duurder dan €2500,-. Verrasend is dat Nikon Z9 , een camera met een prijskaart van €5999,-, in de top 5 zit. Canon is de enige fabrikant die nieuwe cameras introduceerd met nieuwe sensoren en nieuwe processoren onder de €1000.

Ik denk wel dat Sony best veer jongeren aantrekt. Speciaal You Tubers voor video content.
Lijkt mij een hele mooie camera, toch is de prijs wel minder voor een beginnende fotograaf. Zeker voor de jongeren.
Het is ook een pro body, niet voor de beginnende fotograaf. Die is nooit de doelgroep geweest van Nikon met de Z8.
Wat ik ervan gezien/ gelezen heb, is het net een baby Z9. Kleiner, maar nagenoeg dezelfde specs als het vlaggenschip. Mooi spul.
Qua functionaliteit heeft het zelfs nog iets meer dan de Z9, al zal dat met firmware update van de Z9 wel worden opgelost.
Waar je op inlevert is robuustheid bouw, batterij, compactheid met grip (en dus extra batterij) en warmte vorming bij video in zeer hoge kwaliteit.
Volgens Nikon zou de batterijduur goed moeten zijn voor het schieten van 700 foto's op een acculading.
De Z8 kan in raw-formaat twintig beelden per seconde in burst schieten.
Ik hoop niet dat het eerste op gaat voor de burst mode anders ben je in 35 seconden door een complete accu lading heen. Zal wel meer in single shot modus zijn waar de camera elke keer moet focussen, de display verlichten en wit-balans moet bereken b.v.
Ik denk dat de pro koper die dit nodig heeft, zich hele andere vragen stelt dan deze.
In de zin van als je je dit afvraagt moet je er niet aan beginnen.
8k60 4k120 en stacked sensor. Nog niet eens een verkeerd prijsje. Maar om zulke beelden te kunnen bewerken heb je een computer nodig die zich in diezelfde prijs klassen bevindt.
Schijntje voor de pc toch.... je wil niet weten wat ik destijds voor enkel mijn 4gb scsi quantum atlas betaalde.....
Als full time pro met 2 Z9s (primair en backup) ben ik blij met deze optie. Heb nu een Z6II voor video, maar die voldoet niet. Deze Z8 past precies in het gat. Op de DJI RS 3 Pro gimbal is de Z9 eigenlijk net wat te zwaar. De video-opties van de Z8 voldoen niet echt en dit lijkt een heeeeele goede oplossing, met exact dezeflde specs onder de motorkap voor video maar dan met een lager gewicht en compactere behuizing. Goeie zet van Nikon.
Welke videospec zoek je? De videospec van Z8 zijn ongeveer hetzelfde als Z9, maar alleen minder opnametijd door warmte. Naar mijn mening is Nikon nog niet geschikt voor serieuze video. Ik zie Z8 en Z9 als primair fotocameras voor huwelijks-, evenements-, sport-, actie en nieuws fotografen die video kan opnemen. Ik ben niet de enige want gedurende de Live evenement op You Tube van Ordinary Filmmaker heeft een videograaf als James Jackson gezegd dat deze cameras zeer foto- gericht met een paar functionaliteiten voor video. Er is alleen een aspect ratie 16:9 en geen Open Gate opname, geen Blackmagic RAW opname, mogelijk om opnamen op SSD, geen XLR-module.
Is ook zeker zo, maar ik ben primair fotograaf die video erbij doet. Daarvoor voldoet de Z9 prima. Dus ik zoek niet per se zware specs, maar wel betere dan wat de Z6II mij kan bieden. Vandaar dat de Z8, vooral door gewichtsbesparing t.o.v. de Z9 een goede oplossing lijkt. Of het daadwerkelijk zo is kan ik gaan testen bij mijn cameraboer.
Alleen al vanwege de prijs ga ik er wel vanuit dat deze camera toch meer gericht is op professionele fotografen. Het 'grovere' design kan mij verder wel bevallen want zo heb je tenminste echt grip in tegenstelling tot die kleine dingen. Vooral als je wat grotere handen hebt kan dat soms nog wel eens lastig zijn voor een goede grip te krijgen zonder vingers voor de lens.
Persoonlijk vind ik de Z6II ideaal qua formaat. Wel met pinky grip eraan. Zit op beide Z6II's bij mij. Comfort is 10x beter. Ik huur soms de Z9 en daar vind ik de handgrip iets te dik. Mijn handen zijn ook niet super groot. Die van de Z6II zit als gegoten. Ik doe ook soms lange events of weddings en dan is de kleinere & lichtere body wel zeer welkom. Ik zou me nooit met twee Z9's zien rondlopen. Maximaal een Z8 en een Z6II.

Dus voor mij iets te groot en te hoge prijs. Dus ik kijk toch wel uit naar de Z6III. Al denk ik dat een AF update dat minder goed is dan die van de Z8/9 wel heel jammer zou zijn. Ik heb geen nood aan zero black out, supersnelle FPS of uitgebreide videomogelijkheden, dus van mij mogen ze daarop kosten besparen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.