Microsoft: gepersonaliseerde e-mailadressen in 365 Personal en Family verdwijnen

Microsoft is van plan om te stoppen met het aanbieden van gepersonaliseerde e-mailadressen voor gebruikers van Microsoft 365 Personal en Family. De ondersteuning stopt aan het eind van november 2023.

Huidige Outlook-gebruikers die een aangepaste domeinnaam gebruiken voor e-mailadressen blijven deze behouden, zo stelt Microsoft op een ondersteuningspagina. Hoewel bestaande gepersonaliseerde e-mailadressen na 30 november 2023 gewoon blijven werken, is het vanaf dat moment niet langer mogelijk om nieuwe gepersonaliseerde e-mailadressen aan te maken.

Microsoft waarschuwt dat het niet mogelijk is om een gepersonaliseerd Outlook.com-e-mailadres na 30 november 2023 terug te halen wanneer deze verwijderd is. Gebruikers die na die datum geen toegang meer hebben tot hun verwijderde gepersonaliseerde e-mailadres of een nieuwe aan willen maken, worden doorverwezen naar de Microsoft 365 Business-abonnementen.

Vorige maand maakte Microsoft bekend dat het vrijwel volledig stopt met de merknaam Office, waardoor de naamvoering van Office 365 definitief veranderde naar Microsoft 365.

Door Sabine Schults

Redacteur

06-11-2022 • 09:13

158

Submitter: TheVivaldi

Reacties (158)

158
155
81
7
0
53
Wijzig sortering
Wat wordt bedoeld met gepersonaliseerde e-mailadressen? De aliassen?
Je kunt dan dus een alias van een ander domain gebruiken:
As a benefit of your Microsoft 365 Family or Microsoft 365 Personal subscription, you can create a personalized email address that's associated with your Outlook.com mailbox. For example, yourname@example.com.
Zie https://support.microsoft...25-4c02-8c07-8979403b427b

Let wel op dat dit alleen kon als het domain bij GoDaddy wordt gehost:
At the moment, we only support connecting domains managed by GoDaddy with Outlook.com.
Van dezelfde URL als hierboven.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 22 juli 2024 13:26]

.oisyn Moderator Devschuur® @wildhagen6 november 2022 14:27
Let wel op dat dit alleen kon als het domain bij GoDaddy wordt gehost:
Officieel wel, maar uiteindelijk controleert Outlook alleen maar of je de juiste records hebt op je domein dus die kun je overnemen bij elke willekeurige registrar.
Ik heb mijn eigen url in outlook365, en host mijn site echt niet bij GoDaddy..
Dat kan ook wel kloppen. Waar jij zws gebruik van maakt is Outlook via Office365. Dat benader ja oa via outlook.office.com.

Waar dit artikel over spreekt is de gratis en op consumenten gerichte variant van Outlook, benaderbaar via outlook.com. Voorheen bekend als Windows Live Hotmail of het aloude Hotmail.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 22 juli 2024 13:26]

Nee, je hoeft alleen de settings te matchen. Het is heel stom maar je kunt met beetje googlen uitvogelen hoe je het zonder GoDaddy kunt doen.
Op de business versie is er zelfs een 'wizard' die je adviseert hoe je het moet doen en controleert of je je DNS juist hebt aangepast.

Op de consumentenversie zullen ze wel een kickback krijgen van GoDaddy en daarom deze optie weggelaten hebben.
Support is iets anders dan dat het niet werkt. Ik heb al jarenlang een eigen domeinnaam gekoppeld aan een Family abo, en mijn domain en dns-registrar is niet GoDaddy.
Ik ben benieuwd hoe je dat heb opgetrokken. Zou je je werkwijze even kunnen delen met me?
Zo heb ik inderdaad ook een domein aan mijn outlook.com premium account gehangen. Mega sloppy hacky manier maar het werkt wel.

Ik was bewust van M365 Exhange online plan naar M365 personal family gegaan vanwege de value van dat abbo. Ook vaak met korting te scoren. Ik laat het wel as is, het is voor mij persoonlijk en mensen in mijn familie maken geen gebruik van het custom domein.
Dank voor de tip! Ga ik mee aan de slag!
Destijds kon je een domainname toevoegen, en kreeg je ergens in de wizard de optie om zelf verificatierecords in je dns-zone aan te maken, vergelijkbaar met M365 zeg maar. Als je dat doorliep was het klaar.. Google leert mij dat dit kennelijk nu niet meer mogelijk is. Oplossing die ik nu tegenkom is het tijdelijk registreren van een domein bij GoDaddy, de onboarding doorlopen en daarna het domein wegmigreren naar je registrar naar keuze. Stupide keuze van Microsoft overigens....
Ik vond het ook vaag, het lijkt puur te gaan om een e-mailadres opzetten met je eigen domeinnaam.

https://support.microsoft...25-4c02-8c07-8979403b427b
As a benefit of your Microsoft 365 Family or Microsoft 365 Personal subscription, you can create a personalized email address that's associated with your Outlook.com mailbox. For example, yourname@example.com.

[Reactie gewijzigd door NanoSector op 22 juli 2024 13:26]

WTF... ik heb dit een goeie maand geleden aangemaakt om eindelijk verlost te geraken van mijn provider, Outlook en Gmail adressen en alzo volledig onafhankelijk te zijn met een eigen domain name (en ja die moest ik registreren via Go Daddy).

Wil Microsoft me dan pushen naar Microsoft 365 Business Standard als particulier (wat me dubbel zoveel kost) ?

[Reactie gewijzigd door r2504 op 22 juli 2024 13:26]

Anoniem: 420148 @r25046 november 2022 13:59
Mocht je een iCloud account hebben, Apple ondersteunt wel adressen via DNS-records. Laatst ook opgezet na het stopzetten van MS 365 zodat zakelijke mails nog binnenkomen.

https://support.apple.com/en-us/HT212514

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 22 juli 2024 13:26]

Interessant dat iCloud dat aanbied. Kan je ook gebruik maken van third party mail clients? Zoals ThunderBird?
Anoniem: 420148 @Ryan287 november 2022 12:18
Yes, het is gewoon een email-service. Werkt overal 🙂

https://support.apple.com/en-us/HT212514

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 22 juli 2024 13:26]

Ik gebruik zelf Exchange Plan 1, dat kost niet zoveel, en je hebt veel vrijheid vwb domeinnamen, aliassen en extra mailboxen. Er zit alleen geen office bij
€4,11 per gebruiker per maand (inc btw) is wel stevig hoor. Ik gebruik zelf 4 gepersonaliseerde mailadressen in 365 Family. Dat zou €16,44/maand worden, dat is evenveel als een mobiel abonnement voor een handjevol mailadressen 8)7

Voorlopig hoef ik gelukkig nog niet naar iets nieuws te zoeken. Een jaar of 10 geleden gebruikte ik Windows Live for Domains met hetzelfde doel, daar stopte MS uiteindelijk ook mee. Mijn mailadressen bleven lang genoeg gehandhaaft dat ik over kon stappen op deze service. Ik hoop dat die geschiedenis zich gaat herhalen :)
Kijk eens naar shared mailboxen.

Je moet bij Microsoft365 gebruikers en mailboxen los zien.
Daar wil ik niet aan beginnen omwille van UX. 3 van de mailadressen zijn van familieleden, die wil ik een 'normale' mail-experience geven (incl eenvoudig inloggen op alle devices & web) ipv een proxy-account waarmee ze 'send as' moeten gebruiken en door submenu's moeten gaan om bij hun mailbox te komen via web. Op dit moment is het ook wel prettig dat ze gewoon hun domein-mailadres als Microsoft-account kunnen gebruiken.
Dat is niet nodig. Ze kunnen apart inloggen. Je maakt een gedeelde mailbox en er word automatisch een gebruiker aangemaakt. Daarvan wijzig je het wachtwoord. En ze kunnen inloggen en hebben dezelfde mogelijkheden om de mail te lezen als een normale gebruiker, behalve owa. Dat heeft MS net aan banden gelegd, daar heb je een omweg voor nodig. Dan moet je namelijk de url aanpassen om de mail te lezen nadat je bent ingelogd. Ik heb dat beschikbaar gemaakt via een webformulier met de vraag wat het email adres is. Dan kom je gelijk op de juiste url uit en hoef je alleen nog maar in te loggen. Zo heb ik maar 1 licentie voor MS en 30 gedeelde mailboxen.
Dat werkt op zich maar licentietechnisch gezien is dat illegaal. Gaat natuurlijk niet gebeuren op die schaal maar mocht men er echt een zaak van willen maken kan je daarmee last krijgen.
Dit is sinds een maand ofzo niet meer mogelijk om rechtstreeks in te loggen op een gedeeld postvak.
Dit kan je alleen doen als je een gebruikers ervoor hebt met een geldige licentie.
Dan log je in via die gebruiker naar die box. Rechtstreeks gaat dus niet meer.

In het begin van Exchange Online was dit ook zo maar hebben ze toen "open" gezet omdat heel veel mail clients hiermee niet overweg konden. Dit is dus een maand geleden weer dichtgegooid en heb je een licentie nodig om dit postvak standalone te gebruiken.
Dat meld ik ook in mijn post. Je moet dan naar https://outlook.office.com/mail/mail@adres.nl gaan.
Ik maak daar nog altijd gebruik van en is nog altijd gratis...
Ja, 365 domein e-mail is gratis maar wordt dus uitgefaseerd. Ik had het over Exchange Plan 1, dat is niet gratis.
Ik bedoelde Live Domains ;-) Dat 'bestaat' al jaren niet meer en ik gebruik het nog altijd gratis.
Ik gebruik zelf Exchange Plan 1, dat kost niet zoveel, en je hebt veel vrijheid vwb domeinnamen, aliassen en extra mailboxen. Er zit alleen geen office bij
En er zit geen 1TB cloudopslag bij, bij de Outlook 365 Family krijgen 6 accounts 1TB aan opslag (lees; 6TB totaal) per account betaal je omgerekend zo'n € 0,90 per maand.

Veel mensen willen 'the best of two worlds' en helaas gaat Microsoft daar nu verandering in brengen. Enerzijds was het wel lekker om een eigen domein te gebruiken, anderzijds... € 2,50 meer neerleggen en daarmee 1TB opslag per account verliezen is voor mij (en zo ook voor genoeg anderen) geen oplossing, dan kan men beter ergens een hostingpakketje pakken.
Protonmail, Tutanota, Startmail of gewoon e-mail only hosting (IMAP).

En niet echt slim om bij Outlook(dat is een e-mailclient en is microsoft?) en Google weg te gaan en dan naar Microsoft te gaan. Dan heb je toch nog steeds een provider en ben je nog steeds afhankelijk?

Protonmail, Tutanota, Startmail zijn goede alternatieven om e-mail op te zetten, kun je je domein gewoon aan koppelen. Anders kun je bij genoeg hostingproviders e-mail only nemen, kan ook bij mij als je dat wilt.

Je koppelt dan gewoon je domein aan de mailserver en kunt met imap je e-mailclient instellen (op alle devices) ook heb je dan een webmail.

Wil je helemaal onafhankelijk zijn, bestel dan een raspberry pi, of bijv een VPS bij transip en installeer hier voor het gemak Plesk of Directadmin op om gebruik te kunnen maken van die mailserver. Je bent dan alleen nog afhankelijk van de registrar voor je domein en de DNS server van GoDaddy.
Wil je helemaal onafhankelijk zijn, bestel dan een raspberry pi, of bijv een VPS bij transip en installeer hier voor het gemak Plesk of Directadmin op om gebruik te kunnen maken van die mailserver. Je bent dan alleen nog afhankelijk van de registrar voor je domein en de DNS server van GoDaddy.
Een volledig controlepaneel bedoelt voor bedrijven in de hostingmarkt installeren voor een mailserver? 8)7

Het kost meer, bevat functionaliteit die een mailserver nóóit gebruikt en daarom kan er ook meer stuk gaan/breken of veiligheidsrisico's opleveren.
Ik zeg ook voor de makkelijkheid! Ik ben niet echt bekend met mailservers alleen installeren op een vps. Daarnaast kan je er een webmail omgeving mee maken, ssl certificaten installeren, dkim installeren etc.

Maar nogmaals mail only software voor servers heb ik nog nooit gebruikt.

Plex is daarnaast vreselijk robuust en je kan gewoon e-mail only abonnementen maken.

Qua kosten heb je helemaal gelijk, misschien wat te gek voor een imap mailtje. Maar je beheert het wel zelf en hebt alles in eigen hand.

En veiligheidsrisico’s en stuk gaan breken? Juist met Plex ben je verzekerd van een veilige server. Gebruik het al 10 jaar en nog nooit iets kapot zien gaan.

[Reactie gewijzigd door RobertPeterson op 22 juli 2024 13:26]

Als ik kijk naar de pricing van Plesk, zie ik dat het begint bij een maandelijks abonnement van 9,50 euro per maand. Dat is vrij fors, zeker gezien een VPS van 5 euro per maand al een prima mailserver maakt. Qua gratis alternatieven - voor anderen, want jij bent overduidelijk al voorzien, is er ook Mail-in-a-Box, wat tevens een web UI bevat voor het aanmaken van mailadressen (en daarnaast ook support voor SPF/DKIM/DMARC etc). Ook is er iRedMail en het op Docker gebaseerde Mailcow.

Zelf heb ik mijn eigen mailserver opgebouwd, op basis van OpenBSD, OpenSMTPD, Dovecot en anderen; daarmee doe je ook gelijk veel kennis op - en het is super robust. Een soortgelijke setup, maar niet de tijd om erin te steken? Dan is er ook Excision Mail.

(ps @RobertPeterson: Plex waar jij het over hebt is een mediaserver, je bedoelt ongetwijfeld Plesk)

[Reactie gewijzigd door jurroen op 22 juli 2024 13:26]

Sorry, Ik heb gisteren mijn Plex server geïnstalleerd en werk zakelijk met Plesk haha!

Bedankt voor de opheldering dan zijn er inderdaad genoeg betere alternatieven voor een mail server!

De bedoeling van mijn eerste post was meer dat wanneer hij niet afhankelijk wil zijn van een provider hij dit beter, en vrij makkelijk zelf kan doen! Het was niet zozeer een hulde aan plesk als mailserver 😉.
Wtf, rtfm—>postfix ofzo. Werkt perfect op een rPi (3b zelfs, of 2 ook nog wel)
Hmm, zelf hosten doe ik niet meer voor mail. Jarenlang gedaan maar het is tegenwoordig teveel werk om alles in orde te krijgen en houden qua deliverability, spam filtering, IP reputatie, DKIM, SPF, DMARC, etc. Eigen domein natuurlijk wel zodat ik niet afhankelijk ben van één mailprovider.

Tuurlijk is iedereen vrij om dit zelf te beslissen maar mijn tijd is meer waard.
Ik kan dus niet spreken van de mail only software. Maar juist dit is goed geregeld bij met een VPS en Plesk.

Alles zit keurig in deze software, IP reputatie ben je natuurlijk altijd afhankelijk van het IP-adres dat je krijgt. Maar heb ik zelf nog nooit problemen gehad met mijn meerdere servers.

Spam, DKIM, SPF en DMARC is daar geregeld met enkele klikken en een paar DNS records.
Dan heb je toch nog steeds een provider en ben je nog steeds afhankelijk?
Hoe is dat anders als je naar Protonmail vertrekt?
Niet, dat waren ook meer alternatieven gewoon alternatieven voor de dienst die hij nu gebruikt. Daarna geef ik voorbeelden hoe het zelf te doen
Je zou ook kunne over wegen om een exchange online p1 abbonement af te nemen, kost slechts 3,40 per maand. Zit enkel een mailbox in en dus geen office suite.

Microsoft 365 business basic is wellicht ook een optie, zit iets meer opties in en kost uit mijn hoofd rond de 6,50 per maand.
Je zou ook kunne over wegen om een exchange online p1 abbonement af te nemen, kost slechts 3,40 per maand. Zit enkel een mailbox in en dus geen office suite.
€3,40 per maand, per gebruiker, ex btw.
.oisyn Moderator Devschuur® @r25046 november 2022 14:24
en ja die moest ik registreren via Go Daddy
Dit hoeft overigens niet, er is wel een omweg waarbij domeinen die niet via GoDaddy geregistreerd zijn toch toe te voegen bij Outlook.

Wel jammer dat dit nu weer verdwijnt, het was voor een aantal mensen een oplossing voor het afschaffen van GSuite Legacy (wat overigens uiteindelijk niet is doorgegaan). Leuk dat het blijft werken, maar wel irritant dat je daarna nooit meer een aanpassing kan maken.
De mogelijkheid tot aanpassen was al erg beperkt. Per gebruiker in je Family-account kun je één mailbox aanmaken. Die is namelijk gekoppeld aan het Microsoft-account van de gebruiker. Een nieuwe mailbox openen om dingen te verzamelen (of eentje voor spam, etc) was al niet zo makkelijk als bij een 'normale' mailprovider. Ik denk eigenlijk dat ik precies daarom over ga naar Migadu.
Een Exchange Online Plan 1 is genoeg om je eigen domein te koppelen aan een emailadres
Dat maakt m'n Office 365 Personal meteen wel 50 euro duurder... trouwens geen idee hoe beide te combineren zijn.

Enfin, voorlopig lijkt het geen probleem te zijn voor bestaande accounts maar een leuke vooruitzicht is het alvast niet.
Als ik het goed lees dan vermoed ik dat dit wel blijft werken in outlook, alleen is er mogelijk ook een 365 integratie waar dit wordt stopgezet?

Moet wel zeggen dat in Outlook 2019 (non 365) er al extra moeite gedaan moet worden om bij alle email account instellingen te komen, en dat het 'verstopt' is in het configuratie scherm, waar niet bij gekomen kan worden vanuit de eerste startup 'stel je mail in' wizard.
Maarja, 'gepersonaliseerde' emailadressen is dan ook vooral iets voor business, niet zozeer voor particulieren. Ja tuurlijk heb je altijd wel wat particulieren die hier gebruik van maken, maar dat zijn vaak toch tweakerachtige figuren.
Volgens mij staat het antwoord op jouw vraag direct in de eerste zin van het artikel:
"Huidige Outlook-gebruikers die een aangepaste domeinnaam gebruiken voor e-mailadressen blijven deze behouden"
Er zijn nog wel wat andere licenties dan Business standaard hoor, Exchange Online is een prima alternatief bijvoorbeeld.
Ssst, maar een Microsoft365 Developer account heeft 25 E5 licenties... voor noppes.
Kan je hier ook een custom domain aan koppelen?
Jazeker. Wel opletten dat het kan zijn dat je de licentie handmatig moet verlengen, tot nu toe gaat dit bij mij automatisch.
WTF... ik heb dit een goeie maand geleden aangemaakt om eindelijk verlost te geraken van mijn provider, Outlook en Gmail adressen en alzo volledig onafhankelijk te zijn met een eigen domain name (en ja die moest ik registreren via Go Daddy).

Wil Microsoft me dan pushen naar Microsoft 365 Business Standard als particulier (wat me dubbel zoveel kost) ?
Mocht je op zoek moeten naar iets anders kan ik je Zoho mail aanraden.
Kost me iets van een 13€/jaar en ik gebruik het nu toch al een aantal jaar.
Hun web ui is niet fantastisch, maar als je het gebruikt via IMAP in andere clients werkt het perfect.
Je krijgt ook een "wildcard" email, dus ik kan oneindig aantal emails maken in de trend van: tweakers.net@mijn-domein.com of reddit.com@mijn-domein.com
Dat is net het punt... op zich ben ik prima tevreden van Outlook en de integratie met m'n smartphone ed. (en het feit dat ik er ook nog 1 TB aan cloud storage bij heb via OneDrive) en dus totaal niet op zoek naar alternatieven (laat staan alle problemen met IMAP toestanden).
Voorlopig hoef je niet te veranderen toch? Bij bestaande klanten blijft het gewoon werken.
Wat is er moeilijk aan IMAP?
Niets maar als je de vlekkeloze synchronisatie van Exchange/Outlook gewoon bent op diverse devices dan is IMAP toch wel zwak.
Niets maar als je de vlekkeloze synchronisatie van Exchange/Outlook gewoon bent op diverse devices dan is IMAP toch wel zwak.
Enigszins off-topic, maar als mensen weg willen van Microsoft misschien niet.

Is je statement niet een beetje stemmingmakerij?

Je stelt dat IMAP-toestanden problemen geven. @William_H vraagt wat er dan het probleem is.

Ik ben geen groot fan van Microsoft, en ben alleen op de zaak verplicht gebruik te maken van Exchange 365. Daar irriteert het me redelijk, vanwege het toch wel verplicht zijn gebruik te maken van Microsoft client software met beperkte mogelijkheden (trage webclient, beperkt aantal filtermappen in native client, bijvoorbeeld)

Met IMAP heb ik daarentegen geen problemen.

Ik ben benieuwd wat ik mis in IMAP-land!
Mijn ervaringen met IMAP kunnen misschien wat outdated zijn al dacht ik niet dat er veel wijzigingen zijn aan het protocol. Feit is dat IMAP me vroeg of laat altijd wel kopzorgen gaf.
Anoniem: 420148 @r25046 november 2022 21:09
Volgens mij werkt O365 ook gewoon met IMAP en kun je dus Outlook/Exchange email ontvangen in een heleboel clients. Ik zie het probleem met IMAP dus ook niet echt. Gmail e.d. gebruiken dit ook en daar zijn ook weinig/geen problemen mee, voor zover het protocol gaat.
Volgens mij zijn ze bij O365 juist van IMAP afgestapt en werkt het alleen nog met het Microsoft proprietary Graph protocol.
Volgens mij zijn ze bij O365 juist van IMAP afgestapt en werkt het alleen nog met het Microsoft proprietary Graph protocol.
Volgens mij (en mijn mail client) niet. IMAP is gewoon beschikbaar, je moet alleen wel OAuth2 gebruiken en geen basic authentication.
Anoniem: 420148 @Alfa19707 november 2022 12:17
Dat klopt niet, maar dat had je binnen enkele seconden kunnen Googlen.

https://support.microsoft...f4-4e97-b147-6c6c4ac95353
Ik had het meer over de custom domeinnamen.
De functionaliteit die volgens het artikel dus in de toekomst zal verdwijnen. (althans voor nieuwe mailadressen)
[...]


Mocht je op zoek moeten naar iets anders kan ik je Zoho mail aanraden.
Kost me iets van een 13€/jaar en ik gebruik het nu toch al een aantal jaar.
Hun web ui is niet fantastisch, maar als je het gebruikt via IMAP in andere clients werkt het perfect.
Je krijgt ook een "wildcard" email, dus ik kan oneindig aantal emails maken in de trend van: tweakers.net@mijn-domein.com of reddit.com@mijn-domein.com
Wat is dat nou voor een oplossing? De gemiddelde consument wil en krijgt gratis email.
De gemiddelde consument wil en krijgt gratis email.
Het punt is dat je voor Office 365 Personal of Family gewoon betaald.
[...]

Het punt is dat je voor Office 365 Personal of Family gewoon betaald.
Dan neem je die toch niet? Ik zie overigens het verband met email niet.
Libreoffice voldoet ook en kost niets. Al staan ze open voor donaties...

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 22 juli 2024 13:26]

Maar dat is het hele punt toch niet? Het gaat hier over de email functionaliteit die outlook bied via hun Office 365 Personal of Family subscriptions. Libreoffice bied deze functionaliteit helemaal niet aan.
Zoho biedt ook Exchange Activesync toegang. Werkt voor mij prima in combinatie met Outlook client.
https://www.zoho.com/nl/mail/help/zoho-mail-active-sync.html
Ik denk dat Microsoft alleen @Hotmail.com @MSN.com, @Live.com en @Live.nl en @Outlook.com gaat ondersteunen, de rest dus niet meer na de genoemde datum. Dus heb je een ander domeinnaam dan bovengenoemde, moet je al die mail overzetten naar een ander e-mailadres. Om je mail safe te houden zeg maar.

My2cts

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 22 juli 2024 13:26]

Is er ook niet @outlook , live.NL etc ?
Klopt, die horen er ook bij.
Aangepast.
Je kunt wellicht kijken naar TransIP of anders AWS SES (simple email service) diensten.
Protonmail Werkt perfect voor een paar euro per maand.
Ik betaal in totaal minder als €10,- per maand voor Proton vpn en Protonmail ( 500GB opslag ) met 10 verschillende domeinnamen. Instap pakket is stuk goedkoper.
Dan ben ik HEEL blij dat ik mijn Google apps email gemigreerd heb naar migadu en niet naar Microsoft, wat ik nog sterk overwogen heb.
Als ze bestaande accounts gaan dwingen om een dubbel zo duur pakket te nemen, gewoon voor het privilege om iets andere MX records te hebben is dat echt niet acceptabel.
Ik heb alles verplaatst naar Microsoft 365. Alle 30 accounts overgezet komt Google leuk met de melding dat je het voor prive gebruik nog steeds gratis mag blijven gebruiken. Account nu wel gehouden. Mochten we in de toekomst toch weer terug moeten gaan.
Goeie vraag. Maar ik denk dat ze eigen domeinen bedoelen.
Jouwnaam@jouwdomein.com
Maar dat denk ik en is geen absolute waarheid.
Ik gok het gebruikmaken van een eigen domein.
"Starting November 30, 2023, Microsoft 365 Personal or Microsoft 365 Family subscribers will no longer be able to create a new personalized email address associated with their Outlook.com mailbox."

Ik lees dat zelf als de alias voor "@outlook.com" ?
Hele goede vraag. Ik vind dat tweaker hier wel een journalistiek steekje laat vallen. Microsoft heeft (waarschijnlijk bewust) hier een heel vaag persbericht over opgesteld. Dit wordt achteloos ge copy paste en klaar.
Waarschijnlijk om je als particulier tot een (duurder) klein zakelijk account te verleiden?
Zal wel meevallen denk ik. Dit kon immers alleen ingesteld worden voor mailadressen waarvan het domain werd gehost door GoDaddy.

Hoeveel mensen hebben dit nu ingesteld, en dus een domain via GoDaddy? Ik denk dat je het hier over een hele kleine minderheid van de mensen met een Family/Personal-abonnement hebt hoor.
In Nederland ja, is dat in de VS ook het geval?
Domain hoeft niet door GoDaddy gehost worden. Het wat wat voordelen met het eenvoudig kunnen aantonen dat je de eigenaar van het domein bent, maar daar houdt het wel mee op. Als je gewoon de wizard doorloopt, en de juiste verificatie-records aanmaakte in je zones, dan werkt het ook prima.

Edit: lijkt erop dat MS die optie nu geblokkeerd heeft...

[Reactie gewijzigd door Question Mark op 22 juli 2024 13:26]

Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar ik denk dat dit onvoldoende gestandaardiseerd is. Er is niet een of andere standaard API, waarbij je bij een willekeurige domeinnamen boer een domein kunt laten registreren en records kunt aanmaken. En al het handwerk met betrekking tot het installen van SPF, DMARC en DANE is voor de meeste gebruikers echt veel te moeilijk. Maar is natuurlijk wel wat Microsoft wil verkopen.
Ik heb zelf ook het pad bewandeld via godaddy.
Zelf vond ik het zogenaamde automatische traject via godaddy veel lastiger dan gewoon lekker zelf de dns records aan te maken via de registrar.
Niet in de eerste plaats om het domein te moeten switchen van mijn oude registrar naar godaddy toe.
Bovendien loopt godaddy enorm zogenaamde verzekeringen te pushen tegen domein kapingen enz.

Microsoft had prima een pagina kunnen aanbieden met alle records die moeten worden aangemaakt.
Want wat ik zie op godaddy is verder niets speciaals qua dns records.
Klinkt als koppelverkoop...ruikt als koppelverkoop, koppelverkoop?

GoDaddy is niet de eerste toko die (blijft) zeuren om verzekeringen tegen domeinkapingen. Maar dat is eerder een probleem van hun kant dan van de gebruiker.

Hoeveel moeite kost het om 30 dagen voor het einde van de registratie periode een vernieuwingsmailtje te versturen? Dat krijgt de registrar hier in Paraguay gemakkelijk voor elkaar, ook de registrar die ik in NL gebruik doet dit. In deze berichten staat precies wat de prijs is, waar betaald kan worden en welke stappen daarvoor doorlopen dienen te worden.

Lijkt er meer op dat GoDaddy voor niet veel anders staat dan gemakszucht. Zeker geen klantenserice, dat staat wel vast.
En dat er voor zakelijk andere rechten gelden dan voor particulieren.
Microsoft kwam recent in het nieuws met het sluiten van privé accounts, rechter gaf aan terug draaien.
Zakelijk gelden andere rechten dan voor particulieren, dus wellicht is dit een manier om de rechten van particulieren te omzeilen.
Voor 3,40 per maand kun je een complete exchange online mailbox hebben per persoon, heb je gewoon een exchange instantie in Azure. Eigen tenant met alle lol van dien.Hiermee kun je al jouw domeinen koppelen als je dat wilt, is wel voor techies.
3,40 .. ex btw toch?? kortom als je eeen gezin hebt van 4 (bij family krijg je er zelfs 6 maar laat ik niet gierig gaan doen)...

4x3=12 + 4x0,4=1,6 (kosten ex btw per maand) = 13,6 x 1,21 (+btw) x 12 = (per jaar) 197 euro... dat is voor een gezin van 4 dus 2x zo duur als een standaard 0365 family abo (a 99 in de ms store). en dat alleen om een paar mailboxjes te krijgen... met nog eens de toegevoegde extra complexiteit voor het beheer.

ik kan me wel iets beters voorstellen eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 13:26]

Ja klopt zo ongeveer wel.

Ik heb het zo ooi. Komt ongeveer voor 3 mail adressen bij Exchange Online (P1) uit op ongeveer 10-12 euro per maand.

In 2010 had ik mijn domeinnaam bij GoDaddy geregistreerd. Als IT-er vond ik het leuk om een eigen domeinnaam te hebben. GoDaddy had toen als een van de weinigen een Hosted Exchange abo inclusief Push mail voor ongeveer 2,8€ per maand. Dat ging bij mij toen om 1 mail adres. Die Hosted Exchange was echter maar een 2GB mailbox.

Dat jaar ook een XBox aangeschaft. Tijdens het setup proces van de Xbox kon je toen nog je verplichte Microsoft account aanmaken met een eigen domeinnaam.nl adres ipv Hotmail of Outlook. Dat heb ik des tijds dus gedaan. Mijn primaire (personal) Microsoft account is dus voornaam@achternaam.nl

Dat werkt prima. Een paar jaar later kwam Microsoft met hun eigen Hosted Exchange, namelijk Exchange Online P1 en P2 etc. Ik heb toen die GoDaddy Hosted Exchange omgezet naar Exchange Online van Microsoft met als naam voornaam@achternaam.nl.

Bij het inloggen moet ik dus nu opgeven dat het niet om mijn personal Microsoft account gaat, voornaam@achternaam.nl, maar op een zakelijk microsoft account, voornaam@achternaam.nl. Dat is best verwarrend. Gelukkig heeft Microsoft dat wel door en krijg je bij het inloggen vaak de extra vraag of het om je Personal of Schoo/Work account gaat.

Zelf heb ik al jaren een Office 365 Family abo. En als ik nu inlog bij outlook.com met mijn personaal voornaam@achternaam.nl microsoft account, zie ik idd dat ik mijn GoDaddy account kan koppelen.

Eigenlijk wil ik wel af van dat verschil tussen zakelijk en personaal gedoe bij het inloggen dus ik zal eens kijken of het opheffen van het Exchange Online abo mogelijk is en die mailbox direct te koppelen aan Microsoft 365 Family. Het is nog een jaar mogelijk om dit in te stellen, dus ik heb nog wel even de tijd om eea uit te zoeken. Dat zal wel moeten gebeuren want ik denk dat er toch wel wat moet veranderen.
Migadu is goedkoper - eerder genoemd in de commentaren. Maar wist je dat zelfs apple dit tegenwoordig aanbiedt? Tot drie domeinen bij elk icloud plus abonnement. Gebruik het zelf niet, maar heb een vriend geholpen, werkt erg goed, ik kan niet anders zeggen.
Klopt wel, maar goed ik zit ook veel in Azure en beheer/instellen is voor mij geen probleem. Zolang ik er niet op leegloop vind ik het een betere oplossing dan thuis exchange te laten draaien. Er zijn goedkopere oplossingen, maar 3,40 incl per maand vind ik geen geld voor een mailbox met bijna alle exchange features.
En wederom prima reclame voor waarom je niet je persoonlijke zaken uit moet besteden aan een commerciële cloud provider. Winstcijfers niet goed genoeg, of een strategische heroriëntatie, en zie, je bent alle regie kwijt.
Als je het gebruikt, zijn ze nog te gebruiken.
Alleen het maken van nieuwe is niet meer mogelijk.

Qua uitstraling is een website zoals groenteboervlaardingen.nl en dan mailen met groenteboervlaardingen@outlook.com minder professioneel. Maar je moet als groenteboer in Vlaardingen maar net een domein kunnen (laten) opzetten met website en een bijpassend mailadres.
Maar je moet als groenteboer in Vlaardingen maar net een domein kunnen (laten) opzetten met website en een bijpassend mailadres.
En dan moet je dat domein ook nog eens laten hosten door GoDaddy, want anders werkte deze functionaliteit sowieso om te beginnen al niet eens.

Zie dit:
At the moment, we only support connecting domains managed by GoDaddy with Outlook.com.
Van https://support.microsoft...25-4c02-8c07-8979403b427b
gelul, en dat is ook al 481keer geroepen hier op tweakers....

ja officieel werkt het alleen (automatisch) met go-daddy maar je kunt gewoon handmatig de checks uitvoeren door zelf in te loggen in je dns-beheer en daar de benodigde mx, cname en txt records aan te maken... als je go-dady hebt werkt dat min of meer, meestal, automagisch maar handmatig kan gewoon en werkt bij elke provider die de juiste reccords (mx, cname, txt) ondersteunt...

https://learn.microsoft.c...omain?view=o365-worldwide
https://learn.microsoft.c...vider?view=o365-worldwide
gewoon een kwestie van verder kijken dan de allereerste pagina... moet je wel vaker bij windows of andere MS producten...

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 13:26]

die instructie is voor het zakelijke pakket, je kan met een persoonlijk account niet eens inloggen op admin.microsoft.com
Ik zie genoeg busjes rondrijden waarbij het e-mailadres qua domein niet hoort bij de website.
Als je als bedrijf je mail afhandelt met een alias op je persoonlijke account binnen Outlook, heb je GoDaddy toch niet nodig? Dat bedoelde ik: een outlook adres gebruiken voor je bedrijfsmail staat niet professioneel.
En wederom een redelijk kortzichtige reactie naar mijn mening.

Hoeveel mensen zijn er in staat om zelf zomaar even een emaildienst te gaan hosten voor zichzelf? Willen daar de tijd en het geld in steken om dat te doen?

Hoeveel mensen hebben in de jaren 90 geen hotmail adres geregistreerd dat vandaag de dag, meer dan 25 jaar na de start, nog altijd werkt?

Hoeveel mensen gaan hier verliezen? Iedereen die vandaag gebruik maakt van een gepersonaliseerd adres kan daar in de toekomst gebruik van blijven maken. Dus wat verlies je hier nu eigenlijk?
Stap 1; registreer domein.

Stap 2: configureer hosting.

Stap 3: koppel email accounts aan de hosting en het domein.

Stap 4: Installeer op mobiel, tablet, laptop of PC de IMAP versie.

Stap 5: happy emailing.
Hoezo is dit niet even risicovol? Blijft een commerciële partij die handelt in haar belang, niet per sé de jouwe.
Het verschil is dat je het domein zelf in de hand hebt. Dus wil je naar een andere mailprovider, dan kan dat zonder dat je overal je emailadres moet aanpassen.
Dat is exact wat je doet, als je zelf jouw domein, in jouw beheer (jij kunt hem verhuizen en DNS records instellen), bij Microsoft 365 family van email voorziet.
Zou mooi zijn als dat zo werkt, alleen kan dat alleen via GoDaddy blijkbaar.

Edit: er zijn wel mogelijkheden: MchlLyn in 'Microsoft: gepersonaliseerde e-mailadressen in 365 Personal en Family verdwijnen'

[Reactie gewijzigd door schraal op 22 juli 2024 13:26]

Je vergeet stappen 2a en 3a: zorgen dat je DKIM, DMARC en alle andere zooi correct regelt zodat je mails überhaupt aankomen.

En dan is er stap 6: raak geïrriteerd omdat je emails alsnog vaak in spamboxes terecht komen omdat je van een onbekend IP adres verzend.

Email is een stuk lastiger helemaal juist te krijgen dan het klinkt. Het is een stuk meer werk dan een webserver draaien.
Bij stap 2 haakt 80% dus af.
Eerder, hoe belangrijk vindt 80 procent (90 procent?) een eigen domeinnaam. Ik host alles b.v. bij de Antagonist en vind het daar prima geregeld.
Dat ook. Zo heb ik zakelijk mijn eigen domein (incl div mailadressen) en toch gebruik ik privé een Gmail-adres als primaire adres. Alle privacynadelen ten spijt.
Ben je tevreden over Antagonist? Ik kende ze niet. Zo te zien onafhankelijk, als een van de weinigen tegenwoordig...
Heb zelf geen email maar 2 websites bij Antagonist draaien en kan ze van harte aanbevelen. Zeer professionele partij, nagenoeg nooit downtime en de support is uitstekend. Vooral dat laatste punt is wel iets waar zij om bekend staan.
vergeet je dan niet stap 0 (en het is terrecht dat je dat stap null noemt want 0 is immers het lastigste getal, (probeer maar eens iets door 0 te delen), het kiezen van een hostingprovider.

om een hosting provider te kiezen zit je al direct met heeeeeeeel veel issues.

1: hoe weet ik welk bedrijf wél of niet OK is,
2: welke technologie gebruikt het bedrijf, werken ze met plesk of met cpanel of met WHCS en hoe makkelijk gaat het dan zijn om mail accounts te beheren of spam-lijsten aan te vullen....
3: over spam gesproken hoe goed werkt hun systeem daar default tegen.
4: hoeveel mailboxen /cq ruimte krijg je... bijv Gapps free was dat 15gb (PER MAILBOX) bij O365 was dat ook zoiets. maar bij de meeste mailhosting-aanbod krijg je vaak maar 1gb per mailbox. soms

.... voor mij betekent dat dat ik ongeveer een 10% van m'n mailbox ga moeten ruimen + nog een bepaald percentage om nieuwe mail te kunnen gaan ontvangen... ik bewaar de meeste mail namelijk 10 jaar ...

5: welk mailsync protocol wordt er gebruikt pop imap of activsync. die laatste is in veel gevallen 100% te preferen omdat het minder data en accu kost op bijvoorbeeld mobieltjes....

dan zijn we dus al 5 stappen verder voor we uberhaubt kunnen nadenken over welk domein je wilt registreren.

persooonlijk vind ik dit overigens wel echt goed klote, begrijp me niet verkeerd maar 6x 1tb aan data is natuurlijk leuk, en die office tools zijn ook heel fijn... maar wat ga je nu nog aan outlook hebben zonder mail-adres. of verwacht MS oprecht dat je straks weer jantje123212321112233221@hotmail.com gaat registeren...

ik was op termijn nog steeds van plan over te stappen van gapps naar 0365 als ik nu wéér verder mag gaan zoeken... door features in #killedbymicrosoft
Ik heb dit lijstje aan mijn moeder doorgegeven, ze heeft nu een natuurgebied en hotel gekocht. Stap 3 en 4 snapt ze helemaal niets van.
Waarom ben je in dit geval alle regie kwijt? Je bent gewoon nog eigenaar van het domein, dus je kan naar andere e-mail provider overstappen zonder dat iemand anders iets merkt.

In zijn algemeenheid is dit natuurlijk vervelend voor degene die het gebruiken of willen gebruiken, maar e-mail is nou net iets wat je volgens mij niet zelf wil gaan instellen handmatig allemaal, omdat het één groot gedoe is met door spam filters komen.
Het staat heel krom in het artikel waarbij heel vaak “verwijderd” staat.


Je kon tot nu een eigen domein hebben die je gratis aan je e-mail kon koppelen,
dan heb je vb www.troje.nl waar verder helemaal niks op staat,
en daar kon je dan een e-mail-adres van maken.


Alleen was het heel beperkt, alleen via godaddy.com,
je kon maar 1 e-mail naam koppelen, en als je meer wou moest je ook betalen.
Ik maak hier gebruik van (familie) en ben er erg tevreden over. Log gewoon in bij outlook.com met voornaam@achternaam.nl. Dit kan voor 6 mailadressen gebruikt worden incl. 6 volledige 365 premium accounts met 1tb OneDrive en Office pakket voor totaal €100,- per jaar. Ga nu maar snel alle 6 namen aanmaken en nooit meer opzeggen.

Maak ook gebruik van family safety optie in dit pakket en door aangepaste Microsoft launcher op de android tablet van mn zoontje wordt alles correct afgeschermd en onder controle gehouden.

[Reactie gewijzigd door Mieze op 22 juli 2024 13:26]

Ik heb ooit mijn domein gekoppeld via domains.live.com. Maar beheer hiervan werkt al jaren niet meer en ik moet eigenlijk nog wel emailadressen toevoegen.... Later heb ik toen ook het 365 pakket genomen om cloudopslag te krijgen (100eur per jaar)

Is de enige route nu nog via godaddy dan? Dan ga ik snel verhuizen en nog alles aanmaken voordat het niet meer kan. Of zijn er nu nog andere mogelijkheden?
Andere mogelijkheden om het bij Microsoft neer te zetten niet, maar je kan het hele spul wel naar een partij als Migadu verhuizen. Die zijn lekker goedkoop en je kan er bákken met emailadressen aanmaken. Mis je alleen wel je OWA.
Ik host mijn eigen mailserver (Linux). Deze mail server kan worden voorzienvan verschillende web-interfaces. RoundCube bevalt me uitstekend. Als het gaat om web-interfaces, bedoel ik. Er gaat niets boven een fatsoenlijke mail client. In mijn geval is dat Thunderbird.

Een eigen mail server is zeer zeker niet de gemakkelijkste weg en voor 90% van de tweakers hier ook niet aan te raden. Niet vanwege een gebrek aan kennis, de rompslomp van blacklisters is niet bepaald prettig.
Ik draai op mijn werk ook een eigen mailserver. Maar daar word ik ook betaald om de tijd erin te steken. Als ik inventariseer wat ervoor nodig zou zijn om dat ook thuis te doen wordt het mij te veel. Ik wil geen gedonder hebben als mijn consumentenlijntje weer eens downtime heeft, dus dat wordt al gauw een VPS. Kost ook een paar centen en dan moet je ook nog je reputation managen etc. Uiteindelijk kom ik dan gewoon uit bij een mailhoster als Migadu. Heb ik overigens al prima ervaringen mee met een ander domein, dat helpt ook wel.
Apple heeft het in iCloud onlangs juist mogelijk gemaakt eigen mail-adressen (met eigen domeinnaam) te gebruiken. Dat maakte voor ons een doorstuurservice overbodig.

Precies de omgekeerde beweging. Vreemde keus van Microsoft, ook privé-personen hebben vaak eigen domeinnamen, en niet alleen omdat ze nou zo 'zakelijk' zijn.

Edit:
Dit werkt alleen bij een iCloud+ abonnement. Dus ook Apple werpt een drempel(tje) op. De scheiding ligt echter niet bij professioneel/privé, maar meer bij de mate van 'onderdompeling' in het Apple ecosysteem.

[Reactie gewijzigd door Ryen op 22 juli 2024 13:26]

Weet je toevallig hoe dit werkt met catch all? Ik heb op het moment veel <website>@domein.nl adressen en ben benieuwd of dit ook kan via iCloud. Veel goedkoper dan die 4 euro per maand die ik nu betaal voor mijn extra mailbox via TransIP
Je kunt catch-all aanzetten, dan komt alle mail voor jouw domein aan in icloud. Je kunt ook individuele mail-adressen specificeren voor verschillende doelen. Catch-all werkt dan niet meer, volgens mij.

Alles komt in één mailbox aan, maar met verschillende adressen dus.
BiG-GuY Moderator Wonen & Mobiliteit 6 november 2022 09:30
Deze functie werkte toch al niet helemaal zoals de zakelijke versie. Je was bijvoorbeeld verplicht om je domeinnaam via GoDaddy te hosten, die veel duurder is dan de meeste NL domeinnaam bedrijven. Heb het als test een tijdje gedraaid, maar uiteindelijk maar via IMAP gedaan voor dat specifieke adres/domeinnaam en nu inderdaad via iCloud en Apple One Family abonnement ingesteld.
Zelf gebruik ik ook Icloud om voor 1 euro per maand de e-mails daar te laten binnen komen. Daarbij is het een kwestie van de DNS van je registrar naar Icloud te laten wijzen en heb je verder geen abonnement nodig. Wil je in de toekomst naar een andere e-mail provider, dan is het alleen nodig om de DNS naar deze aanbieder te wijzigen.
Die Business abonnementen als alternatief voor persoonlijke domeinnamen op Outlook kan ik niet aanraden. Heb dat twee jaar lang gehad, maar toevallig gisteren(!) de overstap gemaakt op Proton. Het beheer bij Office 365 is niet makkelijk, je moet precies weten hoe je Exchange moet beheren, ook al heb je maar 1 account. Simpele dingen aanpassen als een alias is onnodig complex. Ook kan je daarna je email adres niet meer gebruiken bij persoonlijke Microsoft services zoals Xbox. Die staat een zakelijk account op de een of andere reden niet toe.
Zo, gisteren maarliefst. Met uitroepteken :) 365 beheer is prima, maar als je niet dagelijks in dat ecosysteem zit kan het wat overweldigend zijn. Laat je over een jaar nog even weten hoe Proton bevalt?.
Ja toevallig! Vandaar dus. Had niet eens wat met het bericht hier op Tweakers te maken.
Waar wil je dat ik over een jaar een update plaats? De ervaring na 24 uur is top, vooral de filtermogelijkheden! Daar kan de concurrentie een puntje aan zuigen :-). En natuurlijk het feit dat ik geen Amerikaans bedrijf door mijn digitale leven meer laat snuffelen, is zeker mooi meegenomen!
Proton werkt prima via de webinterface en app om eerlijk te zijn, maar er zit wel een limitatie aan domains en mailboxen die je kan maken (zeker als je meerdere domains hebt).
het Unlimited pakket heeft een max van 3 domains en 15 mailboxen;
Plus zit op 1 domain en 10 mailboxen.

afhankelijk of dat genoeg is voor je wel een prima product.

zat zelf te twijfelen om naar MS365 for business te gaan om oneindige mailboxen te maken (1 voor elke website idee), en alle domeinen op te voeren, maar de kosten houden me wat tegen.
Volgens mij betaal je per mailbox, dus let even goed op!
met MS365 voor business betaal je per user die kan inloggen. je hebt dus 1 hoofdaccount met mailbox (al dan niet custom), en daaronder kan je een zwik shared mailboxen hangen via Exchange, deze kosten niks.
Nee hoor, business is per gebruiker, je hangt er zoveel mailboxen en aliassen achter als je zelf wil
Anoniem: 111246 6 november 2022 10:52
Ooit... toen Microsoft in 2005 begon met "Live Custom Domains"
nieuws: Microsoft gaat e-mail hosten voor persoonlijke domeinen
heb ik dat gebruikt, gratis en voor niks. Sindsdien is het telkens overgezet, gratis.
Kan er helaas niks meer aan wijzigen / adres toevoegen, etc. maar 't werkt nog steeds prima.
Pech voor uitbreiding in de familie. Mijn O365 personal krijg ik met korting via de baas.
Maar de move naar Business wel is dan ook wel erg prijzig. Kortom, zolang dit nog werkt, prima. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.