Mozilla test functie om geopende tabbladen op andere apparaten te bekijken

Mozilla test de nieuwe functie Firefox View in de testbuilds van zijn browser. De functie voegt een knop toe aan Firefox, waarmee pas geopende of gesloten tabbladen op andere apparaten kunnen worden geopend.

De nieuwe functie is ontdekt door Ghacks in een recente testbuild van Firefox. Met Firefox View lijkt Mozilla het makkelijker te maken om tabbladen te delen tussen verschillende apparaten. Het is al mogelijk om bladwijzers te delen tussen apparaten als gebruikers inloggen met een Firefox-account, maar Firefox View gaat nog een stapje verder.

Met Tab Pickup kunnen onlangs geopende tabbladen op ander apparaat worden geopend. Hiermee kunnen gebruikers bijvoorbeeld een tabblad op hun desktop openen dat ze eerst op hun telefoon hebben bekeken. Daarnaast worden er pas afgesloten tabbladen getoond. Hierbij wordt ook de specifieke tijd getoond waarop een tabblad werd gesloten.

Firefox View is beschikbaar in de Beta-, Developer- en Nightly-build van de webbrowser. Mozilla heeft de functie nog niet aangekondigd, dus het is ook niet bekend wanneer we Firefox View kunnen verwachten in de liveversie van Firefox.

Door Robert Zomers

Redacteur

22-09-2022 • 15:56

26 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (26)

Wijzig sortering
Ik zou van Mozilla verwachten dat dit soort functies met eigen servers zou kunnen. Maar ook Mozilla dreunt erop een account te maken bij hun helaas.
Reageer
Dit kan ook. Je kan zelf een Firefox Sync server draaien. De data wordt dan op je eigen server opgeslagen. Voor de authenticatie wordt nog wel een server van Mozilla gebruikt. Dus alleen je login (versleuteld en niet door Mozilla in te zien) wordt opgeslagen.

Ook dat stukje is trouwens zelf te draaien, maar is nog erg experimenteel en slecht gedocumenteerd.
Reageer
Hmm laatste keer dat ik daarnaar keek werkte het op dat moment niet meer met de nieuwe versies van toen. Was ook vrij weinig discussie over te vinden. Toch weer eens naar kijken, bedankt.
Wel nog jammer van de authenticatie server. Ik met mn aluminium hoedje die niet weet hoe authenticatie precies werkt, ga dan toch denken dat die server ook vals kan authenticeren of op het moment dat ik zelf authenticeer daar ook gebruik van kan maken en alles uitlezen.
Reageer
Goed dat je nadenkt over zaken als authenticatie. In dit geval wordt alleen je gebruikersnaam en wachtwoord versleuteld opgeslagen bij Mozilla. Dit wordt zo (versleuteld) opgeslagen dat medewerkers van Mozilla daar niet bij kunnen.

Verder leesvoer:

https://github.com/mozilla-services/syncserver
https://github.com/crazy-...syncserver#docker-compose (populaire docker image)
https://homegrowntechie.com/self-host-your-browser-data/
https://www.vultr.com/doc...rver-on-debian-or-ubuntu/
https://mozilla-services..../howtos/run-sync-1.5.html (hier staat ook over de authenticatie server)

Op deze manier wordt er een sqllite database gebruikt. Deze draait in het geheugen, dus bij een reboot of crash wordt dit leeggemaakt. Volgens mij geen probleem, aangezien hij na de reboot weer vrolijk gaat synchen. Toch kiezen sommigen liever voor een permanente database, bijv. MariaDB.

Maak het jezelf makkelijk, installeer docker, docker compose en portainer. Hier: https://www.youtube.com/watch?v=DGw6P5Lkj-U wordt op een eenvoudige en duidelijke manier uitgelegd hoe je dit kan opzetten. Filmpjes zijn erg leerzaam en leuk kanaal vol met ideeën voor je home-server.
Reageer
Enorm bedankt voor alle info. Ik draai zelf al Proxmox, dus kan makkelijk daarbij. Reboot in principe alleen als Proxmox dat zelf wilt bij een grote update ofzo. Kan eventueel ook na een reboot hersellen naar de laatste automatische snapshot.
Reageer
Als je geen idee hebt hoe authenticatie werkt dan ben je overigens naar mijn idee beter af zonder account (met dan helaas ook geen synchronisatie) dan met een zelf opgezette authenticatieserver. In de meeste (zo niet alle) gevallen komt daar toch wel goed begrip van hoe authenticatie werkt bij kijken om het goed in te richten.
Reageer
Het is uiteindelijk niet zakelijk, maar privé gerommel. Hoewel ik van authenticatie de wetenschap erachter niet helemaal begrijp, vertrouw ik de community daarop door een stappenplan te volgen als die éénmaal beschikbaar is. Verder werk ik met alles (vooral Nextcloud) achter een vpn en al is het niet de beste, maar security by obsecurity. Ik ben geen target en draai alles op niet standaard hoge poorten.

Daarnaast behalve functioneel, is het natuurlijk ook leuk om het zelf te doen en in eigen handen te hebben.
Reageer
Daarnaast behalve functioneel, is het natuurlijk ook leuk om het zelf te doen en in eigen handen te hebben.
Dat is zeker waar... en naast leuk ook vaak leerzaam. Alleen je alu hoedje opmerking gaf me het idee dat je graag geen enkel risico wilde lopen. En, waarschijnlijk mede daardoor, je opmerking 'niet weet hoe authenticatie precies werkt' had ik denk ik iets te sterk geinterpreteerd als 'ben een volledige leek', ipv 'niet helemaal tot in de details begrijpen'

De stappenplannen van de community zijn vaak gemaakt door kennishouders wat een risico oplevert voor de absolute leek, door een (onbedoelde) kennis-blindheid bij de auteurs: aannemen dat een bepaalde actie/maatregel zo voor de hand liggend is (voor kennishouders) dat er niet aan gedacht wordt het als stap op te nemen in het stappenplan ('dat is de normale gang van zaken' voor het goed uitvoeren van de net daarvoor of daarachter wel expliciet opgenomen stap, iets wat iedere niet-leek direct vat, maar voor de leek wel even uitgelegd moet worden).
Hoe langer het stappenplan er is hoe groter de kans dat zulke omissies er uit gepatcht zijn omdat iemand het opmerkt waarna het alsnog toegevoegd wordt, maar zeker in het begin kun je verwachten dat er dat soort zaken spelen en het dus goed is dat je wel hoogover een idee hebt wat er bij komt kijken.
Reageer
We raken een beetje off-topic, maar het is ook gewoon een leuke hobby (thuisservertjes)!

Via een VPN is wel één van de veiligste manieren om de boel af te schermen. Zelf heb ik ook veel achter de VPN (Wireguard) weggestopt. De diensten (o.a. Jellyfin) die ik wel via het internet beschikbaar wil hebben zitten achter een reverse proxy (Caddy). Voordeel hiervan is dat ik de dienst kan benaderen via mijndienst.mijndomein.nl. Daarnaast hoef ik dan maar één poort open te zetten in m'n firewall, 443, en dat het verkeer standaard via een beveiligde (https) verbinding loopt. Mochten hackers ermee aan de haal gaan zitten ze op m'n reverse proxy-server. Misschien kunnen ze dan verder hoppen naar andere servers, maar dan ben ik toch al de Sjaak.

Natuurlijk altijd zorgen dat je servers up-to-date zijn, firewall draait en aanmeldschermen beschermen met MFA en ik gebruik graag fail2ban. Als je vragen hebt, mag je ook altijd even een PM sturen.
Reageer
Het zal aan mij liggen, maar ik kan nu al tabs doorsturen of de op mijn telefoon geopende tabs zien in Firefox op mijn laptop. Allemaal te vinden in het menu en dan op je account klikken. Dus het enige wat ze nu hebben gedaan is er een pagina voor gemaakt?

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 22 september 2022 16:02]

Reageer
Dat staat ook in het verhaal,

Het verschil is me niet precies duidelijk, maar het wordt makkelijker, en het gaat een stapje verder staat er.

Ik denk dat de toevoeging komt voor reeds gesloten tabs.

Uit principe heb ik geen account. dus helaas kan ik hier geen gebruik van maken.
Reageer
Er staat dat het mogelijk was bladwijzers te delen, maar dat tabbladen nieuw is. Maar dat laatste doe ik toch echt al meer dan een jaar, dus ik zie niet wat er nu nieuw is aan deze functionaliteit.
Reageer
Ook zo'n self-hoster als ik? Probeer deze eens, ik moet er nog aan beginnen maar hij staat op mn lijstje om binnenkort eens op te pakken: https://homegrowntechie.com/self-host-your-browser-data/
Reageer
Het is mogelijk een Firefox account te syncen met een eigen server. Wil ik zelf ook nog een keer uitzoeken/inrichten.

Wat ik nu vaak doe is als ik een tab op een ander device wil openen om verder te lezen is in de url balk een deel van de url in te vullen en dan krijg ik hem al als suggestie. Ik zie niet zo hoe deze functie het nog makkelijker kan maken..
Reageer
Daar lijkt het wel op. Op zich lijkt het overzicht van recent gesloten tabbladen me wel handig, ook als dat over verschillende devices heen werkt en ik dus op mijn telefoon eenvoudig een tabblad kan opduikelen dat ik recent op mijn laptop heb gesloten.
Reageer
Tab Pickup is inderdaad niet nieuw. Je kunt met Firefox - mits je bent ingelogd op Firefox Sync - tabs sturen naar en opvragen van andere devices waar je Firefox geopend hebt. Ik gebruik dit regelmatig als ik van kantoor naar huis ga en toch weer even iets wil oppakken waar ik mee bezig was. Of als je een tab even snel naar je mobiele telefoon wilt sturen.
Reageer
Beetje zoals in MacOS dan? Als ik voor mijn Macbook zit en open op mijn iPhone een webpagina in Safari krijg ik op mijn laptop een Safari icoon, met een iPhone icoontje in de hoek, in het dock. Los van de gepinde Safari shortcut.

Het is wel handig en het werkt voor de meeste stock Apple apps die op iPhone en MacBook beschikbaar zijn.
Reageer
Met Firefox werkt dit net zo goed als met safari. Tenminste dat is mijn ervaring.
Reageer
Ik heb deze vanmorgen gekregen in mijn Firefox dev versie. Ik wordt er wel blij van, maar...

Op dit moment pakt hij mijn pinned sites. Als ik verder wil met mijn mobiele pagina ga ik weg van mijn pin. En die pin ik juist om niet kwijt te raken. Een extra pin zou veel beter werken voor mij.
Reageer
Werk hier al een tijd mee, fijne toevoeging. Wel jammer dat je nog niet direct kan vinden, de sync kan even duren. Je kan zelf ook klikken op 'sync now' in het menu.

Verder vind ik dat 'independent voices' stukje aan de rechter kant een beetje vervelende clutter.
Reageer
Snap er geen bal van, doe dit al jaren met Firefox, zowel op Android, Linux als Windows.
En je kan ook de historie zien van andere devices.
Reageer
Beetje vervelend dat ze in elke window van firefox het icoontje plaatsen. Maar dit is tenminste sneller dan “send to device” die altijd iffy was
Reageer
Ik vind het vooral handig dat hij pas gesloten tabbladen laat zien. Dit was een van de weinige voordelen van Vivaldi.
Reageer
Firefox Sync heeft al sinds jaar en dag een functie "Sync all tabs".
En het menu heeft al een optie "Send tab to device".

Dit lijkt inderdaad weinig meer. Wat visuele verfraaiïng, een optie om ook closed tabs te openen,dus history gaat ook worden gesynced. En de mogelijkheid om vanaf één device open tabs op alle andere devices te kunnen zie, wat de logica van de al bestaande functionaliteit omdraait.

Ik geloof niet dat ik er veel extra lol aan zal beleven, maar ja het is wel een verbeteringetje.
Reageer
Het zou nuttiger zijn als ze private tabs zouden terugbrengen.
Reageer