Apple brengt iOS 16 en watchOS 9 maandag uit

Apple brengt iOS 16 en watchOS 9 komende maandag uit. Dat blijkt op de pagina's op de site van de fabrikant. De release van iPadOS is dit jaar later, zo bevestigde de fabrikant al eerder. De besturingssystemen zijn al maanden als bèta uit te proberen.

De release vindt vermoedelijk maandagavond Nederlandse tijd plaats. Doorgaans brengt Apple zijn updates en upgrades uit om tien uur 's ochtends op zijn hoofdkantoor in de Amerikaanse stad Cupertino, wat in de Benelux zeven uur 's avonds is. De upgrade komt over-the-air naar compatibele modellen. Gebruikers kunnen ook handmatig controleren of de upgrade al klaarstaat.

De iPhone 6s, SE en 7 krijgen deze upgrades niet. Voor iOS 16 is een iPhone 8, X of nieuwer vereist, zo laat Apple weten. De Apple Watch Series 4 en nieuwer werken allemaal met watchOS 9, waarmee ondersteuning voor de Series 3 uit 2017 vervalt. WatchOS 9 behoeft ook een iPhone met iOS 16.

De release van iPadOS is dit jaar later, zo zei Apple al. Dat is naar alle waarschijnlijkheid om de nieuwe manier van multitasken met Stage Manager te polijsten. De release volgt vermoedelijk bij een volgend evenement van Apple in oktober of november.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-09-2022 • 14:55

86

Reacties (86)

Sorteer op:

Weergave:

Ondertussen zijn div. apparaten uit o.a. 2013 vorige week nog voorzien van iOS 12.5.6
(iPhone 5s, iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPad Air, iPad mini 2, iPad mini 3 en iPod touch (6e generatie).
Dit is toch wel erg netjes. Apparaten van bijna 10 jaar oud nog van beveiligingsupdates voorzien. Hier kan de concurrentie nog wat van leren. Top!
Nee. Het wil zeggen dat een aantal devices die al lang niet meer officieel ondersteund worden alsnog beperkt updates krijgen, wat die dan ook in mogen houden.

!!pas op: persoonlijke mening!!
Ik denk dat Apple daarmee erkent dat niet iedereen het geld heeft liggen voor een nieuwe telefoon. Door af en toe nog wat beveiligingsupdates uit te brengen nemen ze ten eerste hun verantwoordelijkheid tegenover die klanten en ten tweede nemen ze daarbij bij die mensen de noodzaak weg om een budget Android toestel te kopen als hun iPhone verouderd is. Elk Android toestel is er één teveel in hun ogen, dat is hoe concurrentie werkt.
Waar bij ios heel veel functionaliteit nog via een generieke ios update geupdate moet worden.
Zijn grote delen bij Android via de playstore te updaten (denk bijvoorbeeld aan de webview), dit maakt het niet meer ondersteunen door de fabrikant, wel iets minder erg kwa security.
Ik wou het Android vs. iOS debacle graag in het midden laten, dat leidt bijna zonder uitzondering alleen maar tot gezeur :)
Klopt maar wel meer. Ik ben geen dokter dus ik weet niet of een beetje zwanger bestaat.

Maar de analogie van de boot kan ik behoorlijk in meekomen. Eigenlijk zijn alle systemen zinkende schepen. En op een gegeven moment worden er steeds minder lekken gedicht waardoor uiteindelijk het schip zinkt. Maar het schip waar geen enkel gat meer gedicht wordt zal sneller gezonken zijn dan het schip wat af en toe nog wat reparaties ontvangt. Ook al is dat niet genoeg om het uiteindelijke lot te voorkomen. Wat eigenlijk geen enkel systeem kan. Want uiteindelijk gaan alle systemen een keer ten onder. Alleen sommige langzamer dan andere. Afhankelijk van hoevaak er lekken gedicht worden.
Dat ligt er maar net aan welke gaten er gedicht worden natuurlijk.
Als er alleen reparaties aan de schootsteen plaatsvinden en niet aan de romp houdt het op natuurlijk.

Voorbeeld:
iOS 9 had in eens na drie jaar ineens een update (iOS 9.3.5 is van august 2016 en iOS 9.3.6 is van juli 2019). Er waren veel mensen die ineens riepen "Kijk is hoe goed. Er komen nog steeds updates voor de iPhone 4s uit 2011. Puur technisch gezien klopte dat natuurlijk. Echter zorgde die update er alleen maar voor dat de GPS het bleef doen (er was toen iets aan de hand met de GPS systemen. Ik weet niet meer precies wat). Hartstikke fijn natuurlijk voor degenen die dat nodig hadden, maar het maakt het toestel niet 'veiliger'

iOS 12.5.5 kwam in september 2021 uit, iOS 12.5.6 in augustus 2022. Die laatste patch was voor Webkit. Ik weiger te geloven dat ze niet in de tussentijd andere/meerdere beveiligingsfouten hebben gevonden die dus domweg niet gepatched zijn of gaan worden. Ik denk zelfs dat ze iOS 12 hebben meegenomen met die Webkit-patch omdat het eventueel heel weinig werk was om die patch ook beschikbaar te stellen voor dat besturingssysteem. Het betrof hier CVE https://cve.mitre.org/cgi...e.cgi?name=CVE-2022-32893

Het is natuurlijk heel netjes hoe lang ze hun producten functioneel houden door ze de laatste OSen te geven enzo. Maar door eens in de zoveel tijd een flauw gezegd een 'willekeurige patch' uit te brengen voor een oudere versie van een OS kan dat natuurlijk ook een vals gevoel van veiligheid geven. Op dat vlak doen denk ik Microsoft en Google het wel beter. Die brengen echt nog heel vaak patches uit voor oudere versies van Windows en AOSP.
Okay, ik had het voornamelijk over veiligheidsupdates en over weinig vs geen veiligheidsupdates.

Dus het gaat mij niet zo zeer om de kwalitatieve verhouding maar over geen vs wel veiligheidsupdates krijgen. En zoals jezelf al een aantal keer zegt: Best netjes is.

Ik ben het zeker eens over je laatste punt dat magere (veiligheids)updates kunnen een vals gevoel van veiligheid geven. Het is natuurlijk heel moeilijk te kwantificeren hoe veilig iets is. Zeker voor de consument.

Ik denk ook dat bij de updates duidelijk moet worden gemaakt of dat een telefoon nog wel of niet volledig onderhouden wordt qua beveiliging of alleen nog maar ondersteunende updates doen waar niet vanuit mag worden gegaan dat je telefoon ook nog "veilig" is.

Een melding naar de gebruiker zou mooi zijn: Vanaf {{datum}} wordt uw telefoon niet meer actief bijgewerkt met de laatste beveiligingsupdates. We doen ons best om uw telefoon nog zo lang mogelijk mee te laten gaan. Maar hiervan mag niet worden uitgegaan dat de telefoon net zo veilig is als een telefoon die we nog wel actief updaten.
De SE uit 2020 krijgt IOS 16 wel, de SE die hier genoemd wordt is de eerste versie van de SE.
Fijn he, al dat hergebruik van productnamen. Net als COD Modern Warfare. Welke versie bedoel ik hier denk je? :)
Heel jammer dat er nog altijd geen behoorlijke app drawer binnen iOS zit en deze komt dus ook niet in iOS 16. Alle iconen voor apps op je homescreens is gewoon heel rommelig en de app bibliotheek is het ook net niet (eigenlijk helemaal niet).

Op mijn homescreens zou ik alleen informatie willen zien, zoals tijd, datum, weer, agenda etc. Maar iconen naar apps wil ik dan alleen op een apart scherm. Bij Android moet je dan omhoog swipen om al je apps te zien. Dat ziet er wat mij betreft veel netter en georganiseerder uit.
Heb je spotlight search wel eens geprobeerd? Persoonlijk heb ik alleen 4 apps in de dock staan (telefoon, whatsapp, safari en Gmail). De rest zoek ik in een handomdraai op via spotlight. Daarnaast geeft spotlight ook handige suggesties. Op bepaalde tijden staan daar apps die je dan gebruikt. Zo staat bij mij klok daar altijd in de avond als ik een wekker ga zetten voor de volgende dag.
Noem mij dan maar autistisch, maar ik weet exact op welk scherm welke app in welke folder staat....
Ik heb dan ook geen 200+ apps op mijn telefoon staan en ben waarschijnlijk geen doorsnee telefoon gebruiker.. doe er niet heel veel mee :+
Grappig, ik heb wel 299 apps (ja exact 299) en weet zo waar ze staan op welk scherm of map.

Ik ben gelijk van slag als er per ongeluk een app verschoven is :X
Geen idee wat je precies bedoeld maar je hoeft niet all je iconen op je homescreen te hebben deze kan je dus volledig gebruiken voor wat je aangeeft.

Iconen naar apps zou je prima op je 2e "homescreen" kunnen zetten voorals je bij de applibrary komt.
Homescreens zijn voor mij schermen waar ik alleen informatie wil hebben staan en zeker geen iconen. Bovendien als je te veel iconen hebt moet je de hele tijd naar rechts swipen en zoeken waar nu dat icoon staat. Enige vorm van sortering (alfabetisch, laatst gebruikt) is niet mogelijk.

Dan blijft alleen nog de optie App Library over, maar daar wordt alles ongevraagd in folders geduwd. Het is niet mogelijk om folders te wijzigen of nieuwe te maken. Alleen door naar zoeken te gaan krijg je een lijst met alle apps onder elkaar te zien.

Wat gebruikerservaring loopt Android hier echt mee voorop. Die hebben nog apart scherm hiervoor, door van onder naar boven te swipen krijg je een raster met alle apps. Standaard zie ik dan 8 rijen met 5 iconen per rij (kan aangepast worden). Daar binnen kun je dan sorteren en zoeken maar ik behoud de clean look op mijn Homescreens.
Ik heb veel meer apps geïnstalleerd staan dat dat ik wil zien op mijn homescreens. Veel apps die je weinig gebruikt (Digid, berichtenbox, etc.). Die gaan dus van mijn homescreens af, maar zijn op verschillende manieren snel te vinden: swipe omlaag vanaf ieder homescreen en je krijgt een zoekveld, of ga naar de app drawer en zoek daar.

Trouwens, je opmerking over alfabetische volgorde klopt niet, die zit in je app drawer. Als je omlaag swiped in je app drawer krijg je een A-Z lijst met alle apps.
Gebruik zelf overigens altijd het zoekveld. Net zo snel, zo niet sneller. Mijn apps staan echt overal en nergens. :+
Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar je kan toch zelf gewoon folders aanmaken en daar de gewenste apps in stoppen?
Je kunt ook zoeken met een drag naar beneden vanuit een homescreen. Sinds ik dat weet sorteer ik eigenlijk niks meer. :)
Op het hoofdscherm in het midden naar beneden swipen activeert de zoekfunctie. Typ de eerste paar letters van de app die je zoekt. 9 van de 10 keer activeer ik apps op deze manier, want zoeken in een lijst werkt voor mij niet en door folders bladeren gaat veel te traag.
In iOS16 staat er zelfs een search knopje direct boven je dock en hoef je zelfs niet naar beneden te swipen.
Handig! Ik gebruik ook steeds vaker Siri. Hey Siri, start :appname. Scheelt weer een paar seconden irritatie. Hoe minder swipen en typen, hoe beter.
Ik snap wat je bedoeld. Ik ben een paar jaar geleden van Android naar iOS teruggegaan (vind het een fijner OS), maar dat stukje van die app-bibliotheek kan ik me helemaal in vinden. Dat vond ik op Android ook echt veel fijner werken, dat je (ook) gewoon een lijst met apps hebt waar je doorheen kan scrollen zonder dat het 'schermen' zijn. Wat je al zegt. Het zit ook in de zoeken-functie van de Appbliotheek (dat je een alfabetische lijst hebt), maar dat is dan weer 'slechts' één app per regel.

Ik heb nu iOS 16 draaien (de RC), maar ook op iOS 15, had ik één homescreen met m'n meestgebruikte apps en de rest 'zoek' ik. Dat deed ik effectief altijd al op iOS. Ik vind het systeem van teveel icoontjes op schermen die je al-dan-niet in mapjes hebt niet prettig werken (puur persoonlijk). Ook gebruik ik helemaal geen widgets. Dat ervaar ik alleen maar als rommelig (had ik ook niet op Android). Ook weer puur persoonlijk natuurlijk :)
Maar goed. Ik zou dus als ik wil geen apps op m'n home screen(s) hebben en alleen een paar widgets.

Echter moet ik wel zeggen dat de automatisch gecategoriseerde app-bibliotheek ook wel handig kan zijn als je de naam van de app even niet meer weet. De categoriën zijn (in mijn beleving/ervaring) wel logisch ingedeeld. Sommige apps hebben niet altijd een logische naam. De ING Internetbankieren app heet 'Bankieren'. Nou is het bij iOS wel dat als ik op 'ING' zoek dat hij hem dan wel vindt. Op Android vond hij hem dan niet en heb me daar toch wel is de krampen gezocht. Daar moest ik echt zoeken naar 'bankieren', wat ik dan weer 'stom' vond, want zoeken is een beetje Google z'n ding namelijk :). Ik snap uiteraard dat het puur een indexeringsding op sleutelwoorden is, maar het voelde een beetje zwak als gebruiker.
In iOS kan je dat ook instellen als je dat wilt. Je kan alle iconen van je startschermen verwijderen. Onder 'wijzig beginscherm' en vervolgens de '-' boven het icoontje kan je kiezen voor 'verwijderen van beginscherm'.
Als je bij het laatste beginscherm doorscrollt naar rechts kom je bovendien in de 'Appbibliotheek', hier staan al jouw apps in categorieen gesorteerd. Als je begint te typen komen de apps daarnaast in alfabetische volgorde te staan.

Bij mijn persoonlijk staan de apps (op het eerste beginscherm na) in totaal willekeurige volgorde. Min of meer op volgorde van installatie. Bijna alles wat ik open en wat ik niet op het beginscherm heb gezet, open ik via spotlight.
Sinds jaar en dag heb je daar de App Bibliotheek voor…. Als je ze op je Home Screen wil kun je dat zelf instellen.
De App Library vind ik persoonlijk heel erg gebruikersonvriendelijk. Apple bepaalt in welke folders apps worden geplaatst en ik kan zelf geen folders aanpassen of nieuwe maken. Alleen door te zoeken krijg je een lijst te zien van alle apps onder elkaar (dat zijn er bij mij nogal veel). Vrij omslachtige manier om daar te komen en verder ook geen opties om te sorteren. Standaard is het alfabetisch maar je kan bijvoorbeeld niet sorteren op laatst gebruikt, daarvoor moet je weer terug naar de folders van de app library.
Ieder zijn eigen flow, maar laatst gebruikte apps openen doe ik via multi-tasking (swipe up), dat lijkt mij handiger. Verder is het al lang mogelijk iconen van je home screen te halen zonder de app te verwijderen, dus als je niet wilt dat er op je home screens iconen staan: knock yourself out en verwijder ze allemaal :o

Ik ben het ook met je eens hoor, ik heb wel veel schermen met iconen maar weet heel vaak niet meer waar ik een minder gebruikte app heb staan. Daarom gebruik ik over het algemeen een swipe down, 1e, soms 2e letter v/d naam intikken en dan heb je hem al. Gaat veel sneller dan je home schermen afzoeken naar het juiste icoontje :) .
Die gebruiksonvriendelijkheid heb ik dan weer niet (en ik ben pas van Android naar iOS overgestapt toen ze die App Library introduceerden, want inderdaad, allemaal folders op je home scherm(en) met alle apps erin werd onoverzichtelijk). Maar ik vind het zelf vaak sneller en makkelijker een app door naar beneden te swipen op een home scherm en via Spotlight de eerste karakters van de app in te toetsen. Die geeft daarnaast ook suggesties die bij mij meestal wel kloppen.
Je zou alle apps van je homescreen kunnen verwijderen, met een swipe naar beneden kan je met spotlight echt heel snel apps zoeken en staan de persoonlijk aanbevolen apps ook vaak precies goed.
Heel sporadisch raak ik nog eens een Android aan, maar dan wordt ik juist weer heel chagrijnig van die mega lijst met apps.
Nee, zoals al vaak door anderen is gezocht, doe mij maar spotlight search; meestal staat de app al in de suggesties en anders één of twee karakters toetsen en klaar.

Maar ieder z'n meug, daarom is het goed dat er concurrentie is die niet alles klakkeloos overnemen :)
Het grootste nadeel aan de app bibliotheek is dat heel veel categorieën niet kloppen. Dus die mapjes zijn per definitie useless voor mij. Zo zijn er overigens wel meer features die ik niet begrijp, te beginnen met waarom het schijnt dat iPadOS later is: Stage Manager. WHY?

Maar een Siri widget voor apps en Spotlight doen al een hoop goed trouwens.
Bij iPhone swype je naar links voor de bibliotheek, lijkt me net zo makkelijk.
Hopelijk komt er eindelijk een optie om de oververhittingsbescherming te overrulen. Aan een scherm van 2000 nits heb je niet veel als de telefoon met 90% dimt na 5 minuten in de Nederlandse zon. Zou graag een optie zien om de helderheid hoog te houden, zelfs als dat ten koste gaat van de levensduur.
Waar ik mij vooral over verbaas;
Als ik mijn iPhone 13 draadloos laadt in de auto, carplay, spotify (lokale playlist) en flitsmeister of een andere navi app heb aanstaan, dan wordt mijn iphone 13 bloedheet en reageren apps in carplay of op de iphone haast niet. Blijkbaar vergt dit zoveel van de telefoon, dat ie nagenoeg crasht. Laad ik de telefoon op via een kabel, wordt ie ook wel warm, maar niet zo heet als draadloos.
Als ik draadloos laad in mijn auto dan wordt de telefoon ook bloedheet. Daarom heb ik een MagSafe houder met originele Apple MagSafe “puk” opgehangen in het ventilatorrooster. Sinds dien wordt de telefoon niet meer heet.

De telefoon wordt ontzettend heet wanneer die niet 100% op de juiste plek ligt op een draadloos lader. Alsof de energie die langs de spoel voor het draadloos laden zichzelf omzet naar hitte. Een MagSafe puk (alleen maar goede ervaringen met de originele van Apple) lost dit op.

[Reactie gewijzigd door kanvua op 29 juli 2024 12:48]

Als ik draadloos laad in mijn auto dan wordt de telefoon ook bloedheet. Daarom heb ik een MagSafe houder met originele Apple MagSafe “puk” opgehangen in het ventilatorrooster. Sinds dien wordt de telefoon niet meer heet.

De telefoon wordt ontzettend heet wanneer die niet 100% op de juiste plek ligt op een draadloos lader. Alsof de energie die langs de spoel voor het draadloos laden zichzelf omzet naar hitte. Een MagSafe puk (alleen maar goede ervaringen met de originele van Apple) lost dit op.
Check! Ook zo gedaan: met een magneetje aan mijn telefoonhouder een Apple Magsafe lader er aan geklikt. Daar hang ik vervolgens het toestel aan. Hij wordt nu warm, warmer dan met bedraad laden, maar niet zo heet als bij andere draadloze laders.

Wat Trouwens nog wel eens voorkomt: de zon die door de ruit rechtstreeks op het toestel schijnt. Daarom hangt hij bij mij aan het ventilatie rooster en dan gaat het wel goed.

Maar een originel Apple kabel met Belkin 12 volt lader werkt eigenlijk sneller, beter en met nog minder warmte ontwikkeling.
Precies dit probleem ervaar ik ook.
Dat zou ik niet proberen, in de brandende zon wordt mijn 13 Pro al gloeiend heet, is gewoon niet gezond voor de batterij
Een niet perfecte wordaround kan zijn om er zo'n smartphone koeler op te zetten. Die werken behoorlijk effectief. Razer heeft er eentje die speciaal ontworpen is voor die magneten op de achterkant.

Ik gebruik zelf een cooler van Amazon voor mn S10+ en mn telefoon blijft voelbaar koel, ook hij zware games.
Gaat men nooit doen omdat het gewoon gevaarlijk wordt. Mensen kunnen zich gaan verbranden aan het toestel terwijl je je ook moet afvragen wat er ondertussen met de batterij gebeurd.
Hopelijk komt er eindelijk een optie om de oververhittingsbescherming te overrulen. Aan een scherm van 2000 nits heb je niet veel als de telefoon met 90% dimt na 5 minuten in de Nederlandse zon. Zou graag een optie zien om de helderheid hoog te houden, zelfs als dat ten koste gaat van de levensduur.
90% dimmen vanaf 2000 nits geeft nog steeds een beter te lezen plaatje als een 90% dim vanaf 1500 nits ;)
Die bescherming is er niet voor niks….
en daarna naar de winkel voor garantie want 'mijn accu gaat zo snel leeg' :+
In sommige gevallen kan het dimmen ook het gevolg zijn van “attention-aware” features. Je kan proberen om in instellingen naar Face ID & toegangscode te gaan en daar deze instelling op uit te zetten. Dit voorkomt in sommige gevallen dat de telefoon dimt.
Waarom zou je dat willen?

Je hebt liever dat je hardware achteruit/kapot gaat dan dat je even de schaduw op moet zoeken of je hand/boek oid boven je scherm moet houden?
Je kan ook genieten van de zon zonder telefoon ;) 5 min is al lang
Waarom zou je niet zo lang mogelijk met je telefoon willen doen? Met een iPhone kan je prima diverse jaren mee doen.
Voor Apple is 6 jaar ondersteuning voor een OS relatief kort. Ik hoop niet dat de trent zich voortzet.
Nieuwe iOS krijgen is iets anders dan geen ondersteuning meer.
Veel oudere toestellen krijgen nog gewoon update's op oudere iOS versies.
Nieuwe iOS krijgen is iets anders dan geen ondersteuning meer.
Veel oudere toestellen krijgen nog gewoon update's op oudere iOS versies.
Security updates heb je gelijk in. Maar sommige apps functioneren na verloop van tijd niet meer goed op oudere iOS versies, en dan loop je wel tegen beperkingen aan.
Ik heb nog een iPhone 6 en ervaar dat helemaal niet. Er zijn volgens mij heel weinig apps die perse iOS 13 of hoger nodig hebben op dit moment. Dat zullen er de komende de jaren ongetwijfeld meer worden, maar oneindige ondersteuning van ontwikkelaars hoef je niet te verwachten als er op een gegeven moment nog maar weinig mensen zo’n oud toestel in gebruik hebben.

Hij heeft ook nog een beveiligingsupdate gekregen vorige week.

Naar mijn idee dus juist heel goed allemaal qua ondersteuning.
iOS 12 heeft vorige week nog een update gekregen (voor toestellen uit 2013!). Dit is de eerste keer sinds iOS 13 dat er modellen afvallen, dus ik denk dat iOS 15 nog wel een tijdje security updates krijgt.
Security updates komen vaak nog wel, ook al worden er geen nieuwe major OS updates meer uitgegeven.
Er is een verschil tussen upgrades en updates. De bijna 10 jaar oude iPhone 5S heeft afgelopen week nog een beveiligingsupdate gekregen.
Heb sinds gister de RC van iOS 16 op mijn 13 mini staan. En ik moet zeggen dat de nieuwe lockscreen wel een stuk leuker er uit kan zien maar het toch nog niet helemaal werkt. De weer animatie verschijnt pas na een seconde en je kan nog steeds niet de zaklamp knop weg halen helaas.
Maar voor de rest zeker een mooie update.
Heb sinds gister de RC van iOS 16 op mijn 13 mini staan. En ik moet zeggen dat de nieuwe lockscreen wel een stuk leuker er uit kan zien maar het toch nog niet helemaal werkt. De weer animatie verschijnt pas na een seconde en je kan nog steeds niet de zaklamp knop weg halen helaas.
Maar voor de rest zeker een mooie update.
De zaklamp knop hoeft helemaal niet weg, als ze er maar een slider button van maken. Dan is het per ongeluk aan gaan in je broekzak al opgelost. Hoe kan het dat niemand Apple bereikt met deze boodschap? Het spontaan branden van je zaklamp is een van de langt bestaande irritaties inmiddels.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 29 juli 2024 12:48]

Een slider is misschien wel een beter idee. Ik heb zo het gevoel dat zoiets pas veranderd wordt zodra Tim Cook er last van heeft :P
Mijn vader heeft juist meer last van de camera knop gek genoeg, dus die vertelt wel eens dat hij weer eens twintig fotos heeft gemaakt van niks
Nu nog de update voor MacOS nieuwe versie en je iPhone kan als Webcam ingezet worden voor je Mac. ideaal lijkt me dat
Ik heb vanmorgen mijn iOS 16 gedownload...
iOS16 is nog niet final, als je deze al geïnstalleerd hebt dan heb je een beta profiel actief.
De RC is sinds gister avond beschikbaar, tenzij er hele gekke dingen gevonden worden is dit exact dezelfde versie als die maandag naar consumenten gaat.
Sure, maar die kan je na installatie direct weer verwijderen, je doet dan weer met de normale updates mee. Als de build van maandag idd identiek is dan vraagt ie dan ook niet om een update.
Maar alleen als je een developer account hebt, of het grijze circuit in wil, de RC is (nog) niet beschikbaar voor de public beta testers.

Maar goed dat doet er eigenlijk allemaal niet zo toe, de final komt dus maandag.
Uiteraard moet je een developer account hebben, maar het dus wel de final versie, dat is het hele punt van de RC release.

Developers hebben al maanden hun apps kunnen testen met de beta’s dus alle grote problemen zouden verholpen moeten zijn, maar krijgen nu de exacte versie die naar consumenten gaat een paar dagen eerder zodat ze met die final versie nog alles eens kunnen testen voor de release.
Een release CANDIDATE is niet per se hetzelfde als de general availability release, dat is alleen zo als er geen (belangrijke genoege) fouten meer worden gevonden. Dat het idd vaak dezelfde versie is dat is zo, maar het is zeker niet het punt van een RC.
Vroeger noemde apple deze release de GM (gold master), sinds enkele jaren heet het de RC. Het is in al die jaren volgens mij 1 keer voorgekomen dat er een GM2 release was.
De RC is wel voor public beta testers beschikbaar hoor. Heb ik gisteren op die manier op mijn 12 mini geïnstalleerd.
Zeker wel :) als je gewoon een public beta profiel installeert kun je sinds gisteravond de RC downloaden.
Ja @Rastapopoulos zei het net idd. Ik heb een dev profiel maar had de berichtgeving even gemist dus.

Nou goed maandag voor iedereen.
Vooraleer ik ios16 installeer, zou ik graag weten of de app 'Itsme' werkt.
Is teveel nodig om op diensten aan te loggen om hem een tijdje te moeten missen.
Gebruik het zelf niet, zie wel dat hun laatste app update ongeveer twee weken geleden is uitgebracht en ga er vanuit dat ze dat wel getest hebben op de destijds beschikbare beta. geen 100% zekerheid natuurlijk.
Ik ken het niet maar heb mijn mobiele data eens verspilt er aan, heb de app downloaden installeren en ook opstarten.
IOS 16 getest vanaf het eerste moment, geen enkel probleem tegen gekomen bij gebruik op mijn iPhone 13 Pro Max. Lockscreen widget zijn wel grappig maar voegen (voor mij) niet veel toe. Batterij percentage is wel eindelijk terug in de topdrawer, erg fijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.