Apple houdt presentatie op 7 september

Apple gaat een presentatie houden op woensdag 7 september om 19.00 uur Nederlandse tijd. Er gingen geruchten dat Apple op deze datum een evenement wilde organiseren, maar nu heeft de fabrikant dit zelf bevestigd.

Op de site van Apple is de datum en de tijd van het evenement te zien. Geïnteresseerden kunnen de presentatie volgen via Apple TV of het YouTube-kanaal van Apple. Naar verwachting gaat Apple zijn iPhone 14-modellen onthullen, schreef Bloomberg eerder deze maand op basis van diverse bronnen.

Het zou dit jaar gaan om vier modellen: een iPhone 14, een grotere 'iPhone 14 Max', een iPhone 14 Pro en een Pro Max-model. Er zou echter geen goedkoop mini-model op de markt verschijnen. Ook zouden deze Pro-modellen duurder worden dan de vorige Pro-versies, omdat ze onder andere de nieuwe Apple-soc zouden hebben. De andere iPhone 14-modellen hebben deze niet, volgens Apple-analist Ming-Chi Kuo.

Apple Event
Bron: Apple

Door Loïs Franx

Redacteur

24-08-2022 • 20:39

188

Reacties (188)

188
176
69
5
0
80
Wijzig sortering
Waar sterk aan moet worden gewerkt volgens mij is het gewicht van de Pro iPhones. Ik had een iPhone 13 Pro gekocht vorig jaar en vond het geweldig op het gewicht na. Het was een te groot nadeel en dus ruilde ik het in voor de gewone iPhone 13 die wel nog draagbaar is.

Apple heeft in de voorbije jaren de batterijduur van iPhones sterk omhoog getrokken, en dat was echt wel nodig. Alle modellen ouder dan de iPhone X en de iPhone 8, 8 Plus, iPhone SE 2020, iPhone SE 2021 en iPhone 12 hebben/hadden onvoldoende batterijduur. Maar sinds de iPhone 11 series vind ik dat ze voldoende batterijduur hebben. En ik ga absoluut niet mee in het verhaal "meer batterijduur is altijd beter" want enkel naïeve mensen zeggen zulke dingen. Extra batterijduur gaat altijd gepaard met andere trade-offs en dat is met de iPhone 13 Pro extra gewicht en dikte. Ik verwacht niet dat Apple de batterijduur zal doen dalen in toekomstige modellen, maar ik hoop echt wel dat ze de energie-efficiëntiewinsten dankzij nieuwe chips en andere onderdelen spenderen aan de iPhone lichter te maken. Want ik vind dat ze van het ene extreme naar het andere gegaan zijn en de flagship iPhone is gewoonweg veel te zwaar geworden.
Toestellen zijn ook aardig groot tegenwoordig. Ik merkte het met m'n Galaxy S10+ in het begin ook wel. Maar intussen hebben de nieuwe topmodellen een camera unit waar je U tegen zegt. En dat gewicht zit ook nog eens bovenin de telefoon waardoor die "topzwaar" wordt als je typt.

Aan de andere kant: first world problems.

Er zit ook wel bizar wat techniek in zo'n toestel én de accu duur is top. Dat is ook wat waard :)
Absoluut, en ik erken ook het feit dat veel mensen blij zijn met de extra accuduur van de 13 Pro en 13 Pro Max. Maar ik vrees dat Apple een batterijduurverslaving heeft ontwikkeld voor iPhones...
Andere zaken waar mensen over klagen zoals de camera bump, etc. vind ik echt geen probleem, maar het gewicht kan gewoon niet meer voor mij. De iPhone 11 Pro was de limiet en ik vond de grootte van het toestel perfect.

Anyway, let's see what happens met de 14. Hopelijk slankt die wat af...
Ik ben van 143 naar 178 gram met m'n telefoon en dat is al een wereld van verschil. Eerste indruk was wow wat zwaar. En dan zie ik dat de 13 pro dik 200 gram weegt. Dan heb je net een stuk lood vast zo moet dat voelen.

Ik zie wel 189 gram voor de pro 14 dus de iPhone is toch op dieet blijkbaar. Als die info klopt tenminste.
Extra dikte was minder een issue als de design niet zo hoekig was (ik vind bepaalde dikkere android telefoons lekkerder in de hand liggen, dan mijn 13 Pro erdoor)

En gewicht issue is omdat Apple staal gebruikt bij Pro modellen, aluminium was zat geweest (titanium is alleen een excuus om de boel duurder te maken)

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 25 juli 2024 01:44]

Absoluut mee eens. Ik vond de iPhone 11 Pro de lekkerst voelende iPhone die ik ooit heb gehad. Ik hoop dat ze naar de afgeronde randen terugkeren.
Tja, ieder zijn voorkeur. Ik vind de platte zijkanten dan weer zoveel prettiger. Het design met de ronde zijkant gaf me te veel een drukpunt in mijn duim en vingers als ik de iPhone wat langer vast had. Ook gleed de iPhone vaak uit mijn handen als ik hem van de tafel probeerde op te pakken. Nu nooit meer last van.
In overwoog de 11 voor ik de nieuwere model ging halen, maar ik vond de 11 te breed.

Maar je kunt niet alles hebben vrees ik, ben benieuwd waar Apple dit jaar mee komt dan.
helemaal mee eens! vorig jaar niet overgestapt op de 13 hierdoor.
Maar nu ontkom ik er niet meer aan, helaas.
Ik heb renders gezien van de 14 pro die vergeleken met de 13 pro rondere hoeken hebben. Met name door het grotere camera-eiland.
Er is een gerucht dat ze voor titanium gaan bij de iPhone 14, wat het zowel lichter als steviger maakt.
Maar ook duurder, en eerlijk is eerlijk, iPhone zijn al vrij duur zonder titanium.

Maar we zullen het zien, 7 september is om de hoek.
Het scheelt 30g, vind je dat echt zo zwaar merkbaar? Dikte is identiek: 7,65mm. Ik ben sowieso tevreden met mijn mini, maar zo erg veel fysiek verschil lijkt mij persoonlijk niet te voelen tussen de 13 en de 13 pro. De Max vind ik dan wel een bakbeest van formaat.

[Reactie gewijzigd door sigmundfreund op 25 juli 2024 01:44]

30g? In de jaren '90 was het grootste sellingsitem dat de nieuwe Startac of Vseries "wel 5 gram lichter!" was....
Grappig, ik stoorde mij heel erg aan het veel te lichte gewicht van de niet-Pro's. Voelde opeens aan als een speeltje dat niet zo solide is in plaats van een echt stuk tech.
Gewicht in de telefoon is inderdaad heel erg fijn. Daarnaast zijn iPhones ook fijn gebalanceerd. Kan niet hetzelfde zeggen over de concurrentie.
Ik koop juist bewust de rvs pro omdat de normale iphone te licht aanvoelt. Ieder zjjn voorkeur.
Je weet dat je een telefoon met een behuizing van RVS hebt gekocht? Aantal mAh bij 13 Pro is minder dan bij de 13, dus snap niet zo goed wat je bedoelt met "Extra batterijduur gaat altijd gepaard met andere trade-offs en dat is met de iPhone 13 Pro extra gewicht en dikte."
Klopt, weet ik en ik wist het gewicht ook alvorens ik het aankocht, maar ik had een beetje gehoopt dat het zou meevallen maar die 15g extra bovenop de 11 Pro voelde echt wel aan als een enorm verschil in de praktijk. De iPhone 13 Pro gaat uiteindelijk wel langer mee door het scherm met variabele verversing. Ik had vóór de aankondiging van de 13 Pro gehoopt dat ze de winsten zouden stoppen in een lichtere iPhone. Ik moet ook wel zeggen dat de gewone 13 beter in de hand aanvoelt dan de Pro. Hopelijk gaan ze ooit naar titanium overstappen voor de Pro modellen? Al zie ik dat niet gebeuren omwille van de kostprijs. De Pro in aluminium maken zie ik niet gebeuren want ze willen het blijven onderscheiden van de gewone iPhone ook op vlak van materialen.

Edit: ik bedoel dat de gewone 13 beter aanvoelt dan de 13 Pro. Niet enkel qua gewicht maar ook materiaal

[Reactie gewijzigd door Darida op 25 juli 2024 01:44]

15g verschil voel jij? Double blind test of GTFO. Ik gok zo dat formaat of grip eerder opvalt dan 15 luttele grammetjes.
15 gram kun je merken, net zo goed als de kaasboer kaas zo nauwkeurig kan snijden…

Van. In mogen juiste de telefoons wel wat zwaarder, maar ook kwa materiaal anders dat het. Iet zo’n glas geval is..
Aluminium vond ik altijd heerlijk. Ik zeg trouwens niet dat je het niet kunt merken, ik beweer dat je het niet dubbel blind gaat kunnen verifiëren.
Staal is zwaar en staal op de Pro modellen is meer een luxe ding.

Ze zijn zwaarder vooral daardoor.
Klinkt als een slap excuus. Zoveel staal zit er nou ook weer niet in om het volledige gewichtsverschil te verklaren.

Sowieso vind ik staal een domme keuze. Staat vast leuk op de specsheet, maar biedt geen enkele meerwaarde.
Zeker wel, want in principe zijn de enige verschillen tussen de 13 en de 13 Pro de volgende:
1 extra cameramodule (de groothoek) op de Pro
1 LiDar Scanner op de Pro
ProMotion OLED scherm op de Pro
Stalen frame versus aluminium frame

Ik gok dat de gehele cameramodule een gram of 3 zwaarder is dan de niet-Pro. Dat betekent dat de rest toch echt in dat frame zit. Het scherm is niet dikker of zwaarder.

Aluminium heeft een soortelijk gewicht van 2.755 kg/m³
RVS heeft een soortelijk gewicht van 7.930 kg/m³
Dat is toch echt bijna een factor 3.

Overigens staat het niet alleen leuk op de specsheet, maar ook in real life. De RVS modellen vind ik er persoonlijk aanzienlijk luxer uitzien. Maar dat is uiteindelijk een kwestie van smaak.

[Reactie gewijzigd door niekhj op 25 juli 2024 01:44]

Op die paar gram van het frame van zo'n telefoon maakt zo'n gewichtstoename ook niet uit, althans het verklaart lang niet alles. De telefoon voelt overigens ook zwaarder aan dan 'ie is vanwege de slechte gewichtsverdeling. Het gewicht zit niet netjes relatief laag in de telefoon zoals het hoort, maar te hoog. Dat maakt het gewicht veel irritanter aanwezig.

RVS ziet er anders uit door de (semi)transparante coating die ze bij Apple toepassen. Die coating kan ook op plastic. Aluminium en RVS zijn in de meeste vormen lastiger uit elkaar te halen dan jij en denkt en de marketing van Apple voorstelt.

Niet alle RVS is hetzelfde. De legering bepaalt het soortelijk gewicht, weet je zeker dat je de Apple variant berekent? Ik denk namelijk van niet. Daar vind ik het toestel ook te licht voor.

Marketing is een sterk middel, dat blijkt maar weer.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 juli 2024 01:44]

De gewone 13 heeft ook een Ultra wide lens. De Pro heeft een zoomlens die de gewone 13 niet heeft.
RVS is veel sterker en beschadigd minder snel door stootjes en vallen. Ik gebruik geen case & geen screen protector en heb alleen maar wat krassen op het scherm (redelijk diep ook) maar daarbuiten is hij krasloos.
Ik heb een plastic telefoon, nergens last van. N=1, zegt dat je wat?
Point taken, maar dat neemt niet weg dat de eigenschappen van RVS hiervoor beter geschikt zijn dan die van aluminium (of de legering die apple gebruikt)
En jij hebt zeker bij of met Apple gewerkt? Als ik je iets kan vertellen is het dat ze daar niet lui zijn.
Wie weet, jij in ieder geval niet.

Lui zijn ze niet, maar ze houden wel van geld en doen absoluut niets als 't niet direct geld oplevert. Ze gaan dus geen quality of life features toevoegen als het niet direct meer sales oplevert en daarom vind ik ze vervelend.

Ik vertaalde dat naar lui, vond ik wel een mooie.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 juli 2024 01:44]

Ik heb zelf wel met Apple gewerkt en ken een paar mensen die er werken.... Leek me vrij duidelijk uit de reactie.

Ik dus in ieder geval wel.
Je moet beter leren lezen. Je vraag was of ik bij of met Apple had gewerkt, niet of ik wist of jij er had gewerkt.

Mijn antwoord was dat jij dat niet weet.
Mee eens, ik heb de 13 Pro Max en vind die geweldig kwa prestaties, scherm en zeker batterijduur.
Maar het gewicht is wel een dingetje.
En wat is je vergelijkingsmateriaal?
Komt door het gebruik van RVS in plaats van alu. Ik heb ook voor het eerst een Pro (en dus RVS) en ik moet zeggen dat het wel heel erg aangenaam is, door de hogere hardness en andere eigenschappen. Het krast veel minder snel, het deukt veel minder snel bij laten vallen, en ga zo maar door.

Mijn iPhone 7 was helemaal dof geworden op de bezels, omdat het geanodiseerde aluminium gewoon door stofjes en deeltjes tussen de behuizing en het hoesje op den duur gewoon helemaal versleet.

Het hogere gewicht is echter wel een nadeel ja.
De aluminiumvariant van Apple was dan ook vrij budget en zacht en zeker niet representatief voor alu legeringen in 't geheel. De coating die ze erop legde was ook ondermaats. Ik denk dus niet dat de keuze voor alu de oorzaak was, meer de lage kwaliteit van de gebruikte materialen. Apple moet tenslotte wel winst blijven maken.

Alu op andere telefoons bij de concurrentie deukt tenslotte ook niet. Alu heeft ineens een rare naam gekregen omdat er ineens RVS is, maar dit soort reacties zoals die van jou laten vooral zien dat je totaal geen flauw idee hebt waar je het over hebt en de marketing bullshit van Apple slikt als zoete koek. Heeft Apple het toch voor elkaar dat je een paar honderd euro extra aftikt voor een stuk onzin.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 juli 2024 01:44]

Want alu is onverwoestbaar op andere telefoons? Het is gewoon een feit dat als je een iPhone / iPhone Pro dezelfde val laat maken, de behuizing met RVS minder impact gaat hebben. En of die coating van Apple nou zo goed of zo slecht is, geen enkele coating of legering gaat in de buurt van de eigenschappen van RVS komen, dat is gewoon een feit.
Dat het shady marketing is, om 1 product eigenlijk met lage kwaliteit te verkopen, om zo de duurdere variant aantrekkelijker te maken.
Het feit dat je me hier de les leest met je "Smartphones Badge" met zoveel pretentie en vooroordelen geeft weer goed bloot hoeveel je de expertise en meningen van "de kenner" moet respecteren.
Je hebt 't punt lekker weten te missen hè.
geen enkele coating of legering gaat in de buurt van de eigenschappen van RVS komen, dat is gewoon een feit.
En dat is het dus niet. Er zijn heel veel vormen van RVS, net als dat er veel vormen van aluminium zijn die voor telefoons gebruikt kunnen worden die veel harder zijn dan wat Apple gebruikt. Natuurlijk is RVS harder te krijgen dan alu, maar het verschil bij Apple komt dus vooral door de goedkope en zachte aluminiumvariant die ze gebruiken en niet omdat RVS in theorie zoveel beter is, zeker niet bij de gemiddelde klappen die een smartphone te verduren heeft.

Voor te looks hoef je het ook niet te doen, RVS en aluminium zijn met het blote oog over het algemeen niet uit elkaar te houden. Dat verschil is ook kunstmatig door Apple gemaakt door de coating op hun RVS producten.
Ja er bestaat vast wel een legering dat beter is dan Chinesium grade RVS, maar ga nou niet doen alsof je 7075 gaat vinden in welke telefoon dan ook. Onbewerkt RVS vs. onbewerkt Alu is een no-brainer.
Als ze alu zouden polijsten zoals op de Pro, zul je die glans zo kwijtraken, daar is de oppervlakte veel te zacht voor. Ja natuurlijk kan je het in theorie glanzend krijgen met hoge hardheid, maar dat is toch helemaal voorbij het punt van een "standaard" versie? Dan is het toch een no-brainer dat de Pro versie van RVS duurder is, en daardoor dus ook meer geld gegaan is in de bewerking van de behuizing?
Er is geen onbewerkt RVS en onbewerkt alu zit nooit in een telefoon.

Als je de afwerking bedoelt, ook alu kun je makkelijk eruit laten zien als RVS op een iphone. Met het blote oog zijn die echt niet zomaar uit elkaar te houden.

RVS ten opzichte van alu is een paar euro duurder, niet de honderden die Apple van je vraagt.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 25 juli 2024 01:44]

Je hebt geen flauw idee wat de kosten zijn om alu te bewerken vs rvs. Materiaalkosten is insignificant in de productiekosten van zo’n behuizing.
Doe niet zo mal, zo bijzonder is het ontwerp niet en we maken al heeeel veel jaartjes massaal RVS componenten. Zo lastig is dat echt niet hoor. Wie heeft jou die onzin wijs gemaakt?
Iets dikker vind ik juist wel fijn, het hoeft niet zo plat mogelijk. Meer batterijduur is zeker wel beter, al is het omdat je dan minder snel last hebt van verminderde capaciteit.
Persoonlijk geen enkel probleem mee. Vind het juist fijn om een zwaardere telefoon te hebben, heb je tenminste ook wat vast. Komt vast ook door het Stainless Steel wat ze gebruiken voor het frame, voelt toch een stuk beter aan dan het aluminium van de standaard iPhone 13.

Van mij zou die eventueel nog wel iets dikker mogen voor een dikkere batterij zodat dat een stuk vooruit gaat.
Vergeet niet dat er andere doelgroepen zijn. Begrijp me niet verkeerd, batterij duur is voor mij ook prima maar dat is met een screen time van 2-3u per dag. De jeugd van tegenwoordig zit vastgeplakt aan dat scherm en die moet na 8u screen time ook nog steeds werken anders kiezen ze een ander merk.
"Geen goedkoop mini-model"

Daar moest ik wel even om lachen. Hoogstens is dit model goedkoper, maar zeker niet goedkoop te noemen.
Mijn nieuwe SE is al bijna 2x zo duur als de telefoon van mijn vriendin, en die heeft 3 camera’s en een 108MP sensor, naast eindeloos veel meer opslag, vingerafdruk zonder enorme bezels en ga zo maar door.

Eigenlijk betaal ik dus 50-75% voor het gebruik van iOS (en dat vind ik persoonlijk prima). Maar goedkoop en Apple zal nooit gebeuren.
Die 108MP sensor zegt helemaal niks, de techniek en grootte van de sensor (om nog maar de zwijgen over de software) is veel belangrijker. De iPhone stapt 7 september wel over naar een 48MP sensor.
Maar je hebt wel 5 jaar software ondersteuning. De reden dat ik van Motorola’s overgestapt ben op de SE 2022. (Die stiekem toch wel weer erg klein is 😂)
Alleen heb je die 5 jaar ondersteuning bij Samsung ook gewoon al.
Welke telefoon van Samsung in het 200 euro segment krijgt 5 jaar Major updates dan? Artz schrijft namelijk over zijn SE die 2x zo duur is als de telefoon van zijn vriendin.

[Reactie gewijzigd door Snowfall op 25 juli 2024 01:44]

We gaan t zien over 3 jaar dus :)
Maar dan heb je Samsung. Geen near stock Android..
Dan koop je een Pixel. Stock android en lange ondersteuning.
Was een kanshebber maar las toch teveel over een aantal issues als de fingerprintscanner en problemen met schermen. Hoewel ik Androids vrijheid mis, ben ik voorlopig wel tevreden met de stabiele iOS omgeving. We zien over 5 jaar wel weer verder. 😄
Bij Android heb ik altijd een effectieve offline backup functionaliteit gemist, die echt alles backupped zoals een encrypted backup naar een Mac doet bij een Apple toestel. Ik heb nog nooit gehad dat ik bij een Android restore alles terug had zonder ingewikkelde dingen te doen zoals rooten om alles te kunnen backuppen. Dat is wel echt typisch 1 van die dingen die zo goed kunnen gaan dankzij een gesloten ecosysteem, je weet immers 100% betrouwbaar waar alle app data staat en daar is niet van af te wijken.

Voor corporate omgevingen vind ik Apple's MDM ook fijner werken met onboarding en onderhoud, maar dat kan een kwestie van smaak zijn :)
Newsflash: ook bij Apple heb je niet alles 100% terug na een restore, helaas zelf recent nog mogen ervaren. Data van sommige apps zit gewoon niet in de backup.
Het is in ieder geval vele malen meer dan bij Android. Bij Android moet je eigenlijk opnieuw beginnen, met alles. Bij een iPhone heb je hoogstens een paar apps die vervelend doen (I'm looking at you, ING - Ameriaanse banken kunnen het ook, nu jullie nog!). Ironisch genoeg heb ik persoonlijk sinds in een iPhone heb niet meer de behoefte om elk jaar te switchen, dus hoef ik minder vaak te wisselen nu het makkelijker is om te doen.
Het is in ieder geval vele malen meer dan bij Android. Bij Android moet je eigenlijk opnieuw beginnen, met alles.
Complete onzin. Hoe kom je toch bij die rare dingen?
En we weten allemaal hoe goed Google lange termijn zaken aanpakt. Hoe heet die site ook alweer waar alle Google producten op staan die voortijdig zijn gekilld?
En we weten hoe Google privacy respecteert, heb je deze ochtend een advertentie voor pixel telefoons gezien?
Of je neemt een Jolla met SailfishX. Altijd 5 jaar ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 25 juli 2024 01:44]

Moest even opzoeken wat het was. Alleen support voor Sony telefoons en klinkt niet als een daily driver waar je makkelijk allerlei appa op installeert.
Maar goed dat je je er in hebt verdiept…
Xiaomi doet het ook aardig. 3 jaar grote updates en 4 jaar security updates. Samen 7 jaar.
Eeeeeh, vast niet 3+4 maar max 4 jaar. En je hebt in die vier jaar drie jaar grote updates.
Hmm, klopt. Ik heb het verkeerd gelezen.
En toch klinkt de SE vele malen aantrekkelijker.
De mini wel, de SE voelt inmiddels antiek.
Het prijsverschil tussen die 2 is nog aanzienlijk en het ging juist over goedkop(er)e iPhones.

Ook heb je weinig keuze als je per se een iPhone met fingerprint optie wil hebben, plus ik vind het wel prettig om een low-key telefoon te hebben met het binnenwerk van een high-end toestel.
Mijn voorspelling: Betere cpu, betere camera, misschien iets andere behuizing, voor de rest same old. Zodra Apple met een vouwbaar toestel komt zoals de fold is het instant buy. Anders blij ik lekker op mijn Xs hangen.
Betere CPU inderdaad (Exclusief voor de Pro modellen dit jaar), betere camera, notch gaat weg en een always-on-display. Dat zijn de verwachte veranderingen voor de Pro modellen van dit jaar.
Ik vind het ondertussen wel echt jammer geworden dat Apple deze veilige route aan het bewandelen is. In het begin bij de Fold 1 had ik nog zoiets van ja ik snap dat Apple pas ervoor gaat als het ook gewoon echt goed is. Maar met de Fold 2,3 en 4 laat Samsung ondertussen zien dat een foldable telefoon echt een degelijk product kan zijn, en begint het bij elke nieuwe Fold steeds meer te kriebelen om gewoon over te stappen. Ik hou alleen ontzettend veel van iOS en vind Android persoonlijk niet zo een fijn systeem. Dat is ook de enige reden dat ik momenteel bij Apple blijf hangen nog.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 juli 2024 01:44]

Ik denk dat de markt voor Apple te klein is. Er is namelijk ook een hele grote groep gebruikers die niet zitten te wachten op deze hype.

Apple heeft altijd al jaren gewacht om te zien of een hype een blijvertje is of niet. Ik ben blij dat ze op die manier blijven denken.
Er even los op filosoferend zou dit natuurlijk ook een impact kunnen hebben op ipad verkopen. Apple zou dit mee kunnen wegen,
segmentatie is wel hun ding.
(plus dat je een ipados / ios hybride zou krijgen, wat weer extra inspanningen kost)

Ik verwacht dat ze binnen een paar jaar met een relatief slick ding komen als de Android folds echt van de grond komen.
Er is namelijk ook een hele grote groep gebruikers die niet zitten te wachten op deze hype.
Ja en? Het is niet zo dat een foldable uitbrengen betekent dat je geen normale modellen meer uitbrengt, dus die grote groep die er niet op zit te wachten kun je nog steeds bedienen met de reguliere modellen. Je hebt echter wel kans op het pakken van extra klanten die wel op een dergelijke telefoon zitten te wachten.

Is Samsung klanten kwijt geraakt doordat ze een foldable uitgebracht hebben? Zijn de klanten die een regulier toestel van Samsung gekocht hebben minder blij omdat er ook een foldable Samsung op de markt is?
Ik denk dat Apple er niet op zit te wachten om deze niche-markt te ondersteunen. Volgens mij willen ze een zo breed mogelijke markt met zo min mogelijk producten aanspreken. Ik kan me heel goed voorstellen dat een foldable daar niet in past.
Ik denk dat de markt voor Apple te klein is. Er is namelijk ook een hele grote groep gebruikers die niet zitten te wachten op deze hype.
Is dat wel zo, of zit je er zelf niet op te wachten?

Laatst was er een poll op 9to5Mac (of MacRumors weet ik ff niet meer) en daar kwam de iPhone fold er juist erg goed vanaf, groot gedeelte van de doelgroep daar vond het interessant of zou het aanschaffen.
Alleen zijn de 9to5Mac niet per sé representatief voor de volledige groep iPhone gebruikers.
Totdat ze 2000 euro moeten betalen voor een opvouwbare iPhone met 'uitgevouwen' een 6,7" scherm en die 2x zo dik is als een reguliere iPhone. Dan vallen er veel mensen af die het concept en de technische realisatie dan wel mooi vinden maar het geld er niet voor (over) hebben of het toestel te dik of zwaar vinden.

Ik zeg dat als voormalig eigenaar van zowel de Flip als de Fold 3. Ik heb nu een iPhone 13 Mini die dan wel een kleiner scherm heeft maar bijna net zo compact was (en dunner), dit bevalt me toch weer beter. Niet alleen omdat het continu openklappen na een poosje irritant werd maar ook vanwege de problemen ermee.

Zakelijk gebruik ik nu weer een iPhone 13 Pro Max, met name door de problemen met de Fold 3 (minder frictie op de schanier, toename grease en problemen met de screenprotector) In dat geval mis ik dan weer wel het kunnen wisselen tussen het smallere buitenscherm en het grote binnenscherm, ondanks ook weer de zichtbare en voelbare vouw.
Maar met de Fold 2,3 en 4 laat Samsung ondertussen zien dat een foldable telefoon echt een degelijk product kan zijn,
Ik weet niet of ik het er mee eens ben. Een scherm dat snel krast door de flexibele toplaag en ook nooit helemaal strak is? Voor mij voelt dat toch niet echt aan als een degelijk product. Ik heb twee verschillende vouwbare telefoons van Samsung in mijn handen gehad (modellen van dit jaar), maar het zou echt niets voor mij zijn.
Dat krassen valt juist erg mee, je moet daar aardig je best voor doen. En het is dan een kwestie van de protector vervangen. Na een jaar Fold en Flip 3 kan ik zeggen dat de schermen juist erg goed beschermd zijn tegen krassen door het dubbelvouwen en ze ook minder zacht zijn dan je zou denken. De scharnier houdt zich ook goed bij intensief gebruik maar de frictie nam wel iets af na een klein jaar. Het scherm had wel een wat minder strak en vlak uiterlijk, je voelt het niet en ziet dat alleen als het uit is met een directe lichtbron op het scherm. Erger is dat je het toestel moet wissen en opsturen om een nieuwe protector te krijgen.
Ik vind de volt een prachtig toestel.
Alleen zal dit toestel nog niet klaar zijn voor de "Apple touch", Apple kopieert in mijn ogen pas concepten als ze echt goed uitgewerkt kunnen worden.
En al jaren zijn hun klanten ook gewend aan AppleCare+ die 2 jaar garantie bied voor zowat alles....
Een vouwbaar scherm die na verloop van tijd een "mindere ervaring" bied.
Ik heb gelezen dat de vouwlijn toch slijtage vertoont, En apple wilt graag zijn naam en ervaring hoog houden, ook in de 2e hands markt.

Nu is de Fold4 zeker een wereld van verschil t.o.v de eerste, maar de schermtechnologie is nog zeker niet perfect te noemen. ik denk dat Apple nog 2-4 jaar wacht voordat ze deze overstap zullen maken.
Apple brengt pas iets uit als het volgens hun 'geperfectioneerd' is. Een vouwbare telefoon met dus een plastic scherm (lees: extreem krasgevoelig) is in hun ogen niet geperfectioneerd, daarom brengen ze het niet uit. Tevens denk ik dat de markt er ook niet voor is...
Je moet het hele plaatje zien. De toestellen die Samsung nu laat zien zijn misschien in orde. Maar Samsung verkoopt 10 miljoen Folds per jaar. Een iPhone doet er om-en-nabij 230 miljoen per jaar. Voordat Samsung de productie zo opgeschroeft heeft dat ze Apple kunnen gaan leveren zijn ze wel wat jaren oefenen verder.
200+ miljoen iPhones verkocht vs 10 miljoen foldables (in totaal) verkocht. Die markt is echt een stuk kleiner en imo totaal niet interessant voor ze.

Ik denk dat als de techniek echt een stuk verder is en er krasvrije schermen gemaakt kunnen worden die ook kunnen vouwen dat Apple misschien een poging gaat wagen. Maar voor nu is de markt gewoonweg nog veel te klein denk ik.
De folds van Samsung zijn volgens mij echt wel degelijke producten inderdaad.
Maar ik verwacht dat Apple pas mee gaat doen als je de vouw in het scherm niet meer ziet/voelt.
Mijn XS schreeuwt om vervanging (van de batterij 😅)
Kost je maar 80,- bij de coolblue 😉
In de Apple-store is het zelfs nog goedkoper.
Heb gekeken maar kan het niet vinden of het zit te diep verstopt.
Heeft me nu een half uur gekost om te zien dat het 5,- goedkoper is. Via de Amac. Bij de Coolblue via Apple is het duurder dan direct bij Coolblue.

Ik loop er binnenkort wel langs.
Weet jij toevallig hoe lang je de telefoon dan kwijt bent?
Coolblue doet het volgens mij binnen een paar uur als je langs een winkel gaat.
Ik was hem een uurtje of vier kwijt bij Apple Store Den Haag.
Goed om te weten, bedankt ;)
Heb elk jaar een nieuw model maar als ze met een fold komen stop ik ermee, persoonlijke voorkeur.

Moet wel zeggen dat ik nu sowieso twijfels heb mede door de prijs waar ik huiverig voor ben die de Pro mee krijgt.
Ik zit al 6 jaar op een iphone 7, ondanks betere cpu, camera en iets andere behuizing is het voor mij een step up :D
Gezien de kwaliteit van de huidige buigbare schermen verwacht ik dat het nog wel even duurt voordat Apple zoiets gaat doen.
Ik zie Apple niet zo snel komen met een vouwbare iPhone: daarmee komt zo'n toestel veel te dicht in het vaarwater van de iPad terecht. En het feit dat de iPad (door restricties van iPad OS) nog steeds voor de meeste mensen geen volwaardig vervanger is voor een laptop zegt mij ook genoeg. Maar als deze er komt en maximaal opgevouwen net zo dik is als mijn iPhone 12 Pro, dan zou het voor mij ook een instant buy kunnen zijn. Twee apparaten in één als het ware, wat me doet denken aan toen ik de TomTom-app kocht voor mijn iPhone 3GS (en het kastje in de la belandde).

[Reactie gewijzigd door ddZ op 25 juli 2024 01:44]

Hallo Apple fans. Ik volg dit met belangstelling.
Ik had tot nog toe alléén Android phones (en een iPad). Vaak grotere Samsungs.
Mijn laatste is een Pixel 4A 4G. Met 5.8 inch, 143 gr. en stock Android is het mijn fijnste toestel tot nog toe.
Voor mij persoonlijk (!) niet te groot of te klein en niet te zwaar of te licht.
Ik kijk alvast rond wat mijn volgende toestel zal zijn. Dat zou zo maar een iPhone kunnen worden. Maar als die nieuwe inderdaad relatief zwaar en fors zijn, dan ga ik verder kijken.
Uiteraard is alles een kwestie van persoonlijke smaak.
Koop een iPhone 13 mini wanneer de nieuwe iPhones zijn uitgekomen, mooiste formaat die er is geweest!
Helemaal mee eens, ik heb er op 'de valreep' net eentje gekocht omdat ze eruit gingen en ook nog eens 125 euro goedkoper. Ben weer terug naar iPhone (privé), na uitstapje naar Flip 3 van Samsung. Die was dikker en maar net iets korter, werd het openklappen voor elke scheet wel beu na een tijdje, plus Samsungs service is echt ruk. Toestel moeten wissen en 3 dagen kwijt voor het vervangen van de screenprotector die helemaal los was gekomen. Wordt dan 1x gedaan en kost daarna een 2de keer (w.s. weer 10 maanden later) een vermogen om te vervangen als je pech hebt). Dus nu weer blij met iPhone in een lekker compact formaatje!
Hallo Apple fans. Ik volg dit met belangstelling.
Ik had tot nog toe alléén Android phones (en een iPad). Vaak grotere Samsungs.
Mijn laatste is een Pixel 4A 4G. Met 5.8 inch, 143 gr. en stock Android is het mijn fijnste toestel tot nog toe.
Voor mij persoonlijk (!) niet te groot of te klein en niet te zwaar of te licht.
Ik kijk alvast rond wat mijn volgende toestel zal zijn. Dat zou zo maar een iPhone kunnen worden. Maar als die nieuwe inderdaad relatief zwaar en fors zijn, dan ga ik verder kijken.
Uiteraard is alles een kwestie van persoonlijke smaak.
Meld je aan bij de Pricewatch van Tweakers voor de Iphone 13 mini en sla nu nog toe. Er zijn met uitzicht op de nieuwe Iphones nu al best wat nette aanbiedingen gepasseerd waarbij de Iphone 13 mini tussen de 50,- en 150,- euro goedkoper werd aangeboden dan de advies prijs. En op Apple wordt zelden veel korting gegeven, dus zie je zo'n deal, dan kan je net zo goed nu al toeslaan.
Ik heb hetzelfde; enorm blij met m'n compacte Pixel 4a (4G). Wat een heerlijk toestel, en tegenwoordig uniek te noemen qua formaat en gewicht (140 gram voel je niet in je broekzak zitten). Je kunt kijken naar de iPhone 13 Mini (de 14 krijgt helaas geen Mini model meer ivm de slechte verkoop ervan). Ik heb de Mini bekeken en het is indd een heerlijk compact toestel en precies even zwaar als onze Pixel 4a. Het enige punt: het scherm is klein, zelfs kleiner dan de Pixel 4a (5,4-inch uit m'n hoofd). Dus ja, scherm is wel iets kleiner zelfs - als dit geen issue is kun je tzt dus het beste de Mini halen in mijn optiek. OF Google komt weer met een kleinere Pixel, maar gezien de recente Pixel 6a verwacht ik het niet.

[Reactie gewijzigd door rickertsnaak op 25 juli 2024 01:44]

Anoniem: 459533 24 augustus 2022 20:48
Mijn voorspelling: iphone 14 pro max met "spacezoom" als je kijkt naar het plaatje lijkt het net als iets van James Webb telescoop foto. Of ze hebben een samenwerking met Hasselblad aangegaan (astronauten-->maan) voor telescoop fotografie of een foldable (sterren-->ruimte-->groot scherm) of allebei/allemaal.

Misschien ook dat background apps beter draaien op de iphone 14 bijvoorbeeld zoals synology photos dat je de iphone niet meer perse aan de lader moet hebben om fotos te backuppen. (Sterren-->infinity-->oneindig iets die kant op)

Als dat allemaal zou gaan gebeuren ga ik weer terug naar apple. Ik mis bij apple dat wanneer ik een foto maak hij automatisch naar mijn nas upload zonder de app te openen. Mijn android telefoon doet dit wel automatisch. Ik hoef niet na te denken over uploaden hij doet het gewoon automatisch.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 459533 op 25 juli 2024 01:44]

Google foto's synct anders gewoon op de achtergrond, zolang je de app maar niet volledig afsluit. (Wegswipen van apps)

Heeft dus denk ik meer met de app maker te maken dan Apple zelf.
Bij mij synct Google foto's ook gewoon als de app volledig afgesloten is.
Inderdaad, ik denk dat er een grotere zoom op zit dmv een 'periscope lens'. Als dat waar wordt vraag ik me dan wel of ze digital zoom onder controle houden, als ze niet nog een camera module toevoegen. Verder verbeterde night photography gok ik (hoop ik). Dus nog even afwachten... en sparen :)
Er zijn ook al langer geruchten dat er nieuwe iPad modellen aangekondigd zulllen worden.
In Oktober is er nog een event en dan komen waarschijnlijk de nieuwe iPad’s.

At best gebruiken ze deze voor de nieuwe instap iPad, de Pro’s sowieso pas in Oktober.
De laatste paar "Instap" iPad's werden in September aangekondigd en uitgebracht, verwacht dat ze dit jaar hetzelfde doen.
“Ook zouden deze Pro-modellen duurder worden dan de vorige Pro-versies, omdat ze onder andere de nieuwe Apple-soc zouden hebben.”

Ook een manier om de prijs op te drijven. In tegenstelling tot wat we gewend zijn de nieuwe soc nu alleen nog voor pro beschikbaar maken en de prijs kan nog wel een beetje omhoog. Het zijn geruchten, I know, maar… ik vraag me echt af hoe lang Apple dit soort grappen nog kan uithalen voordat de meerderheid dit niet meer pikt.
Ja vond die ook wel grappig.
Feitelijk krijg je bij de non pros dus gewoon een iPhone 13.
Alles voor de winstmaximalisatie! Apple: “Hoe kunnen we onze Apple consumenten nog meer geld uit de beurs kloppen om onze aandeelhouders tevreden te stellen!?”

Nou, zo dus!

…En dat zeg ik als gezinshoofd met - sinds jaar en dag - 2 AppleTV’s, een MacBook Air, 4 iPhones, een iPad & iPad Pro 12.9” in gebruik…
Maar waarom niet? Ik snap het niet helemaal. Blijkbaar houd het mensen niet tegen om 9 (!) van hun apparaten te kopen.
Mijn MacBook Air is 10 jaar oud (!) in september, doet het nog prima en draait Fedora Linux (8GB versie met ingebouwde 1TB SATA SSD). Onze kinderen gebruiken onze oude iPhones (7 en eerste SE). Zelf hebben we beide een iPhone 11. De iPad moest mijn zoon hebben voor school. Met de iPad Pro 12.9 uit 2015 verdien ik het grootste deel van mijn centjes. De Apple TV 4k hebben we omdat die beter werkt dan die Samsung Smart TV troep in onze woonkamer. …En de oude AppleTV 1080p hebben we alweer vele jaren bij onze 14 jaar oude dumb 1080p SonyTV die ik gebruik als (externe) monitor voor mijn MacBook en mijn (retro) gameconsoles. Oftwel het spul gaat erg lang mee! Kan ik ook niets aan doen! 😜
En weer VIER nieuwe toestellen. Eigenlijk zeggen ze dat de oude versies niet goed zijn. Of meer zijn, ik sla deze ronde ZEKER over. Nog steeds een notch en weinig echt nieuwe visie op de telefoon, jammer, wel alles weer sneller, nog sneller….
Niemand zegt de oude versies niet goed zijn. Wel dat de nieuwe beter zijn. Dat is helemaal niet bijzonders bij evolutionaire producten. En zeg nou zelf: het concept smartphone is uitontwikkeld. Er zullen alleen nog ieder jaar kleine verbeteringen komen en af en toe een ander jasje. .
Ik ben vooral benieuwd naar de always-on 120Hz display waar sommige leaks het over hadden.
Ik denk dat ik bij de volgende iPhone overstap op een SE en daarnaast een losse compact camera koop voor foto’s op iPhone pro(?)-niveau. Ik denk dat dit aardig wat geld gaat schelen met uiteindelijk hetzelfde resultaat.
Of je haalt de ‘oudere’ iPhone 13 Pro en zeult niet met 2 apparaten om je heen. Daarnaast biedt de Pro je meer features dan wat een compact camera aan kan.
Dan kijk ik liever of de batterij van de huidige te vervangen is.

Ik vind het overigens echt schandalig dat dat nog geen wet is. ‘oude’ mobieltjes kunnen ook echt oude mobieltjes zijn (in het geval van Apple in ieder geval) ware het niet dat de batterij vaak niet goed te vervangen is.
@Dennisweb Was eerder ;) Inhoudelijk discussiëren kan dus ook in het topic [Event] Far Out - 7 september 2022 19:00

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 25 juli 2024 01:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.