PCI Express 7.0-specificatie krijgt datarate van 128GT/s en is in 2025 gereed

De PCI-SIG, de organisatie die de PCI-standaard overziet, heeft de datarate van de komende PCIe 7.0-standaard vastgesteld op 128GT/s. Dat is een verdubbeling ten opzichte van PCIe 6.0 en een verviervoudiging ten opzichte van PCIe 5.0.

Naar verwachting zal de PCI Express 7.0-standaard in 2025 uitgebracht worden, meldt de PCI-SIG. De organisatie werkt nu aan de ontwikkeling van die standaard en heeft daarbij als doel gesteld dat die een datarate van 128GT/s moet halen. Dat maakt een bidirectionele bandbreedte van 512GB/s mogelijk in een x16-configuratie. Net als PCIe 6.0 maakt de opvolger gebruik van PAM4. Dat is een vorm van pulse-amplitude modulation.

De PCIe 7.0-specificatie komt volgens de PCI-SIG van pas bij opkomende technieken zoals 800G-ethernet, AI- en machinelearningtoepassingen, cloud- en quantumcomputing. De techniek is niet alleen geschikt voor dergelijke toepassingen, maar zal daar vermoedelijk als eerst gebruikt worden en later naar consumentenhardware komen.

Momenteel is PCIe 5.0 mondjesmaat in gebruik bij consumentenhardware. Daar komt later dit jaar verandering in met de komst van AMD's AM5-platform, PCIe 5.0-ssd's voor consumenten en misschien ook videokaarten. In datacenters en servers wordt PCIe 5.0 al meer gebruikt.

Begin dit jaar werd de in 2019 aangekondigde PCIe 6.0-standaard afgerond. De PCI-SIG verwacht dat die vanaf volgend jaar in gebruik genomen zal worden in commerciële omgevingen zoals de markt voor servers en datacenters. Over consumentenproducten op basis van PCIe 6.0 is nog niets bekend.

De PCI-SIG heeft het doel gesteld om iedere drie jaar een nieuwe versie van de PCI Express standaard uit te brengen met een dubbele bandbreedte. De organisatie ligt daarmee naar eigen zeggen op schema.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-06-2022 • 14:13

51 Linkedin

Reacties (51)

Wijzig sortering
Ben wel benieuwd wat dit met de prijzen van mobo's gaat doen.

Die zijn met de laatste paar PCI updates behoorlijk omhoog gegaan, gezien de kwaliteit van de hardware een stuk hoger moet zijn om die specificaties te halen.

Voor consumenten zijn het vooral hogere kosten terwijl het in de meeste gevallen overkill is.
Reageer
Als (voor bijv een GPU) PCIe x16 overkill is/wordt, kunnen ze dat slot ook terugbrengen naar x4/x1.
Dan is het per lane mss duurder maar heb je minder lanes nodig.
Zodra zelfs x1 al overkill wordt voor de consument, kunnen fabrikanten mss concurreren op prijs door nieuwere generaties waar geen behoefte aan is, gewoon niet te implementeren.
Reageer
Iedereen aan de meta zal wel wat bandbreedte kosten?
Voor consumenten zijn het vooral hogere kosten terwijl het in de meeste gevallen overkill is.
Reageer
Tegen de tijd dat dat klaar is en tegen de tijd dat er moederborden zijn die het hebben EN er is apparatuur dat er profijt van kan hebben, dan is het al wel 2027 of zo, genoeg tijd om te sparen :)
Reageer
De gaps tussen PCIe versies worden wel kleiner. Wij hebben best wel lang PCIe3 gehad uitgebracht in 2010. Pas sinds een jaar of 2 hebben wij echt PCIe 4 kaarten. De stap naar 5 is volgens sommige al in aantocht binnen nu en twee jaar.

Hoeveel hebben wij als normale mensen aan PCIe5? Op dit moment? Vrij weinig. PCIe 4 krijgen wij al niet of nauwelijks tot de max gedreven.

Dan vind ik 2027 voor PCIe 7 al snel.
Reageer
Ach, je ziet nu al dat met backwards compat, dat 3.0 en 4.0 niet uitmaken behalve bij brakke games. Dat ga je in de toekomst meer zien.

Heb jij veel PCIe lanes nodig? Neem je pcie 7 boorden, waardoor je met 1x of 2x weg komt met je GPU voor gaming. Heb je de rest voor al het andere.

Game je alleen? Koop je toch een boordje met pcie4 met een 16x? Dan heb je alleen een GPU die je aansluit en ben je klaar.

Ik zie juist voordelen en dat er een segment systeem komt in mobo's, meer dan er nu al is.
Reageer
"Voor consumenten zijn het vooral hogere kosten terwijl het in de meeste gevallen overkill is."

De computers kunnen ook fors meer dan vroeger, kijk bijvoorbeeld eens naar games van nu en vroeger.
Zo simpel is het niet om te vergelijken.
Reageer
Maar de software wat er vandaag de dag op draait is fors uitgebreider dan vroeger en daar gaat het om...

Ik hoef echt geen Crysis op een 80486 gaan draaien want dat gaat niet lukken...

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 22 juni 2022 15:47]

Reageer
De computer van vroeger kon veel meer dan alleen rekenen, gezien het gewoon een beroep was:
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_(occupation)

Dat beroep bestaat nu niet meer, en is de definitie van een computer, gewoon deze van een machine die heel, heel snel kan rekenen.
Reageer
Lol, die kunnen idd geen Crysis draaien. :)
Reageer
Is er een reden waarom ze elke 3 jaar willen verdubbelen? Makkelijk en duidelijk natuurlijk, maar zullen ze geen jaren hebben dat ze er misschien minder of meer uit kunnen halen?

Gaat wel erg hard dan op ten duur met die verdubbelingen. :)
Reageer
datacenter wil graag nog sneller dan nu al kan


weet het niet maar zou mij niet verbazen als die de PCI 5 alweer vol hebben en zitten te smachten om PCI6
Reageer
Die zit al vol, gewoon een aantal SSD's erop zetten en dat ding is al vol, CPU's kunnen toch niet volgen.
Reageer
dank voor de aanvulling
Reageer
Ik acht dit een wat karige uitleg, ik haal hier weinig uit. Er is geen garantie dat "een aantal SSD's erop zetten" de bandbreedte absoluut verzadigd op de manier zoals jij het lijkt te stellen.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 22 juni 2022 18:37]

Reageer
Heel simpel: blijven innoveren. Als je elke keer wil verdubbelen moet je grenzen verleggen in hoe je dit voor elkaar gaat krijgen. Er was al een grote delay in PCIE 4.0, vanwege de nieuwe techniek, waardoor PCIe 5.0 opeens veel sneller uitkwam (dit was een redelijk "minor" update). Ik denk dat het steeds vaker voor gaat komen dat verdubbelen niet meer mogelijk is, maar tot die tijd is het door blijven innoveren.
Reageer
Consumenten hebben natuurlijk niets aan PCI-E 6.0 laat staan PCI-E 5.0. Er is geen hardware momenteel dat daar volledig gebruik van kan maken. Tenzij je hele specifieke user cases of workloads gaat doen waardoor het "wellicht" tot z'n recht komt. Maar PCI-E 3.0 kan niet eens ten volle worden benut met 1 grafische kaart al.

En het is ook logisch.. ze maken chipsets voor enterprise die uiteindelijk doorvloeien naar consumenten. Dus je krijgt een standaard zoals PCI-E 4.0 en je hebt straks keuze uit high-end boardjes of gewoon eenvoudig zoals een single PCI-E 4.0 X16 slot met een X4 NVME slot. Meer dan voldoende voor de meeste use cases.

PCI-E wordt wel gewoon nog doorontwikkeld, S-ata bijv staat al jaren stil met een 3GB interface. NVME is natuurlijk veel sneller.
Reageer
Een rtx 3090 kan pcie 3.0 volledig satureren, bij gamen, en ik dacht een 3080 ook
Reageer
Het grote voordeel van PCI.e 6.0 is dat NVLink en dergelijke niet meer nodig zijn, omdat onderlinge communicatie makkelijk door de PCI.e lanes kan.
Reageer
Volgens mij is de reden van elke 3 jaar verdubbelen gewoon iets van de wet van Moore. Eens kijken of de techniek het kan of zo iets.

En vergeet niet dat de verdubbeling hier van 2 kanten komt: en de dubbele snelheid, en de dubbele woordbreedte.

Maar volgens mij is dat vooral de wens een beetje losjes gebaseerd op de recente geschiedenis. De bandbreedte is ondertussen gelijk aan de bandbreedte tussen cpu en geheugen en dergelijke. Daarmee is het niet echt meer praktisch om nog sneller te gaan. Al kan het vooor definities en dergelijke wel aardig zijn.
Reageer
10 jaar geleden kwam de AMD Radeon HD 7970 uit met als eerste PCI-e 3.0. We concludeerde toen dat het niets toevoegde voor games :+

Het is moeilijk voor te stellen, maar waarschijnlijk zeggen we in 2028 exact hetzelfde en gaan we het toch nodig hebben.
Reageer
Dit is voor consumenten helemaal niet meer interessant tot het al verouderd is. De toegenomen bandbreedte wordt voornamelijk in datacenters gebruikt. En daar is nog steeds een sterke behoefte naar meer.

Een kaart als de Radeon 5500, die erg beperkt is in de PCI-E lanes, heeft iets eerder voordeel van een nieuwe generatie, maar dan doe je weer het prijsvoordeel van lanes weg knippen ongedaan.

Dat gezegd hebbende, voor consumenten is het ook fijn dat de technologie gewoon door ontwikkeld wordt, en niet gewacht wordt tot het nodig is.
Reageer
Dat is nu ook het geval met PCI-e 4.0, wat "eersgisteren" lijkt uit te zijn gekomen terwijl we "vandaag" PCI-e 5.0 hebben.

Wat ik ermee bedoel, de huidige crème the la crème kaarten bevatten PCI-e 4.0, terwijl al zichtbaar is dat games er alleen 1-5 FPS vooruit (en soms zelfs achteruit gaat), vergeleken met 3.0. Ik heb hierom ook "maar" een 3.0 risercable gekocht, in verband prijs en beschikbaarheid. Dan zijn we nog niet begonnen met 5.0.

Het lijkt me wel dat er meer gebruikte aansluitingen, inclusief storage er wel iets invloed op heeft. Alsnog, zoals ik andere reacties zie is dit minder relevant voor consumenten.
Reageer
Mooi hoe de grafiek laat zien dat we nu met 4.0 en 5.0 echt op het omslag punt zitten. Lastig voor te stellen wat dit voor praktische gevolgen gaat hebben voor de consument (over een jaar of 5).
Reageer
Zitten we dat? De bandbreedte verdubbelt gewoon iedere gen. Deze grafiek is niet anders van 2^x. Plot de grafiek maar eens en haal PCIe 6.0 en 7.0 weg, dan verplaatst het "omslagpunt" naar links.Dit is niets anders dan een bijwerking van het plotten van een exponentieel verband in een grafiek met lineaire assen.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juni 2022 14:44]

Reageer
Ik kan me de officiele term niet herinneren, maar ik bedoel het punt van de grafiek waarop de richtingscoefficient groter dan 1 wordt. In de getoonde grafiek is dat (voor de donkerblauwe "actual bandwith" tussen 4.0 en 5.0.

Als je 6.0 en 7.0 weghaalt heeft dat 0 effect, de enige manier waarop je de r.c. kan veranderen is door de schaalverdeling op de assen aan te passen.
Reageer
Schaalverdeling aanpassen gaat niets veranderen aan de rc hoor... Schaalverdeling aanpassen zou wel duidelijk maken wat youridv1 zegt, namelijk dat je net dezelfde curve krijgt als je 6.0 en 7.0 weglaat.
Reageer
Ik bedoelde de schaalverdeling aanpassen van linear naar exponentieel. Maargoed, 20 jaar na m'n laatste wiskunde college's is alles te ver weggezakt om uit te leggen wat ik bedoel.

Punt is dat de grafiek eerst meer horizontaal was en na 4.0/5.0 meer verticaal, of je willekeurig punten toe gaat voegen of verwijderen verandert niets aan het omslagpunt, want de formule blijft gelijk?
Reageer
Toch kan ik je geen gelijk geven... Omslagpunt hangt wel degelijk af van hoeveel punten je toont, als je 6.0 en 7.0 weglaat zal het omslagpunt na 2.0/3.0 zijn/lijken.
Reageer
Volgens mij snap ik hem, jij kijkt naar het omslagpunt enkel van het weergegeven deel van de grafiek.

Ik heb het over het omslagpunt van de formule als geheel, waar de hoek van de raaklijn met de x-as groter wordt dan 45 graden.
Reageer
Over die hoek kun je alleen iets zinnigs over zeggen als op beide assen dezelfde eenheden worden gebruikt. Nu hangt hij van de schaal af.
Reageer
De enige reden dat dat buigpunt ligt waar het ligt, is omdat bij een continu verdubbelend verband de laatste verdubbeling altijd de helft van de verticale as in beslag neemt. Bij PCIe 8.0 verdubbelt de boel weer, en dan verdwijnt het verschil tussen 4.0 en 5.0 werkelijk in het niets. Het omslagpunt lijkt dus altijd bij de op twee na laatste tijdstap te liggen met dit soort schaalverdelingen.
Reageer
Het omslag punt van een meer horizontale lijn (r.c. <1) naar een meer verticale lijn (r.c. >1), of anders gezegd, wanneer de hoek van de raaklijk met de x-as groter dan 45 graden wordt, zal nooit veranderen.

Teken het maar eens voor jezelf uit.
Reageer
Mooi hoe de grafiek laat zien dat we nu met 4.0 en 5.0 echt op het omslag punt zitten. Lastig voor te stellen wat dit voor praktische gevolgen gaat hebben voor de consument (over een jaar of 5).
Ik vrees niet veel... 4.0 werd in 2017 officieel uitgebracht en we zijn nu ook ongeveer 5 jaar later en de nieuwe gpu's benutten het nog amper. Er is dus nog een lange weg te gaan want 5.0 is de volgende in de rij.
Reageer
Je kunt natuurlijk meer hardware in een PCI-Expres slot drukken dan enkel grafische kaarten. Vooral als je naar de systemen in een datacentra gaat kijken.
Reageer
Ik denk alleen niet dat hij dat bedoelt met praktische gevolgen voor de consument, al zou dat in principe kunnen natuurlijk.
Maar wat benut dan eigenlijk al wel de potentie van 5?
Reageer
Er zijn netwerk kaarten die dat benutten
Reageer
Maar die netwerkkaarten zijn niet van nut voor consumenten. En daar gaat het de hele tijd om in deze thread; wat heeft de consument eraan.

En op een keer is het voor de consument niet meer interessant, want je computer denkt nog steeds niet voor je.

Datacentra zijn inderdaad een heel ander verhaal.
Reageer
Nog even en we zitten op 1 TT/s. Euhhh, misschien hadden we toch de T niet moeten gebruiken voor tera en transfers.
Reageer
Want twee keer dezelfde letter mag niet? Oke, dan zullen de letter voor "meter" even moeten veranderen om millimeters weer te repareren

Kilokelvin (kK) en hectohenry (hH) zijn misschien wat minder goede voorbeelden. :+

[Reactie gewijzigd door bwerg op 22 juni 2022 14:59]

Reageer
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Er zijn verdacht weinig kleine letters of hoofdletters die zowel een SI-prefix als een eenheid voorstellen, trouwens.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 22 juni 2022 15:00]

Reageer
Als nog verder groeit dan zit je op 3x k krijg je KKK . Dan wordt het denk ik toch wel tijd om iets te veranderen :X
Reageer
Moet meteen weer denken aan kiklIo inkvip. Sorry. :D
Reageer
Komend weekend maar wegblijven uit Assen dan.
Reageer
Nouja, dit soort dingen zijn alleen interessant als de opslag dan ook mee kan met die snelheden, maar dat is vooralsnog verre van. Fijnste wordt als er geen verschil meer zit tussen de RAM modules en de opslag modules, ofwel waarbij RAM vervangen wordt door opslag die net zo snel is maar dus wel behouden blijft als de stroom er af gaat. En dan natuurlijk daarnaast ook de snelheid over het netwerk nog behoorlijke stappen nodig heeft.
Reageer
Fijnste wordt als er geen verschil meer zit tussen de RAM modules en de opslag modules, ofwel waarbij RAM vervangen wordt door opslag die net zo snel is maar dus wel behouden blijft als de stroom er af gaat.
Dat zie ik niet snel gebeuren. Een NVMe drive wordt steeds sneller (richting DDR3 throughput) maar random access is ms, voor RAM is dat ns.

Denk ook dat de levensduur op dat moment beperkt is.
Reageer
Ben benieuwd of het aantal beschikbare lanes vanuit de CPU daar ook een beetje gelijke tred mee gaat houden, maar als dat een keertje x16 blijft en nog een paar lanes daarbij waarvan een deel door de chipset wordt opgesoupeerd, blijft het toch niet heel erg opschieten buiten één enkele GPU en misschien één enkele SSD erbij.
Reageer
Mooie tijden komen er, nieuwe generatie CPUs, DDR5, en nu snellere PCIs.
Jammer dat het zo verspreid is.
Het was een lange tijd still met PCs en nu een ware explosie van veranderingen.
Reageer
WE ZIJN NOG NIET HELEMAAL NAAR 4.0 CALM DOWN BBOYS
Reageer


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee