Signify introduceert Philips Hue-railsysteem en draagbare Hue Go-tafellamp

Signify breidt zijn aanbod van slimme verlichting in de Philips Hue-serie uit met diverse producten. Hue Perifo is een modulair railsysteem waar verschillende lichtbronnen aan bevestigd kunnen worden. De Hue Go is een draagbare tafellamp met accu en laadplatform.

Het Philips Hue Perifo-railsysteem kan aan het plafond of aan de muur bevestigd worden. Het is een modulaire rail die maximaal vijftien meter lang gemaakt kan worden en er komen ook hoeken beschikbaar. Op iedere plek op de rails kan een lamp bevestigd worden, die vervolgens van stroom wordt voorzien. Er komen spotjes, hanglampen en lichtbalken beschikbaar voor het systeem.

Stukken rail kosten tussen de 50 en 90 euro. Verbindingsstukken zijn er van 20 tot 30 euro. De voeding kost 100 euro en de verschillende lampen hebben prijzen van 120 tot 300 euro. Volgens Signify is het Hue Perifo-systeem aan het einde van de zomer beschikbaar.

Philips Hue Tap-lichtschakelaar met dimfunctie

Signify brengt per direct een Philips Hue Tap dial switch uit voor 50 euro. Dat is een ronde afstandsbediening die magnetisch aan een muur bevestigd kan worden. Er zijn vier knoppen om tussen scènes te wisselen en met een draairing kan het licht gedimd worden. De afstandsbediening is de opvolger van de bestaande Philips Hue Tap-lichtschakelaar zonder dimfunctie.

Philips Hue Go-tafellamp met accu

Aan het einde van de zomer verschijnt ook de Philips Hue Go. Dat is een tafellamp met een ingebouwde accu en een meegeleverd laadplatform. De lamp kan opgepakt worden en zo ergens anders neergezet worden. Afhankelijk van de instelling van de lamp is de accuduur 6 tot 48 uur. De tafellamp is spatwaterdicht en krijgt een adviesprijs van 150 euro.

Zonsopkomstfunctie Philips Hue-app

Signify voorziet zijn Philips Hue-app van een functie om de zonsopkomst na te bootsen. Dat werkt in combinatie met gradientlampen van het merk, die bijvoorbeeld het kleurverloop tussen geel en blauw kunnen weergeven. Onder andere de nieuwe Philips Hue Signe-lampen zijn voorzien van een dergelijke lichtbron. Een Signe-tafellamp kost 240 euro en een vloerlamp is verkrijgbaar voor 350 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-06-2022 • 13:33

113 Linkedin

Submitter: basst85

Reacties (113)

Wijzig sortering
Stukken rail kosten tussen de 50 en 90 euro. Verbindingsstukken zijn er van 20 tot 30 euro. De voeding kost 100 euro en de verschillende lampen hebben prijzen van 120 tot 300 euro. Volgens Signify is het Hue Perifo-systeem aan het einde van de zomer beschikbaar.
Mooie lampen, maar wat een prijzen. Als ik de prijzen zie dan zou de configuratie op het 2e plaatje dus ongeveer zo'n 1600 euro zijn. Althans mijn schatting op basis van de aannames hieronder op basis van de genoemde prijzen.
2x rail = 180 euro
1x verbinding stuk = 30 euro
voeding = 100 euro
2x grote lichtbalk = 600 euro (ga even uit dat dit de duurste zijn)
1x kleine lichtbalk = 200 euro
4x spot = 480 euro
Totaal bijna 1600 euro. En dan heb ik misschien nog te weinig rails. Erg leuk, maar persoonlijk ga ik hier geen 1600 euro aan uitgeven. En dat heb ik eigenlijk met de meeste Hue lampen systemen. De losse lampen tot daar aan toe, maar de echte volledige armaturen vind ik persoonlijk veel te duur.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 21 juni 2022 13:52]

Reageer
Helemaal mee eens. Ik ben tijden aan het zoeken geweest voor een mooi Hue armatuur voor aan het plafond en kwam de Centris tegen. Precies wat ik zocht!

Ware het niet dat de lampen niet individueel te vervangen zijn, dus als er 1 stuk is zit je met een half werkend armatuur. Voor de prijs (geloof minimaal 300 euro) vond ik dat echt van de zotte.
Reageer
Ik heb zelf een centris en kan gewoon de spotjes (gu10) vervangen. Alleen de ledbalk is een vervelende.

Een Centris is volledig aluminium en oogt wel degelijk luxe in 't echt, naast slimme dingetjes zoals het ophangsysteem. Andere lampen van dezelfde kwaliteit zijn toch echt fors duurder. Ik denk dat de meesten die zeuren over de prijs een ikea armatuurtje als alternatief zien, kun je best doen, maar dat is zo onredelijk tegenover de hogere kwaliteit van Hue.
Reageer
Mee eens, ik heb ook de Centris in de zithoek en mijn man cave. Boven de eettafel hebben we een Ensis. Die vonden we zelfs spotgoedkoop vergeleken met andere ledverlichting van een gelijkaardig design. We hadden voordien een 'domme' armatuur op het oog die €800 kostte.
Voor slimme verlichting van degelijke kwaliteit valt de prijs van Hue nog wel goed mee, vind ik (zeker met mijn 20% korting, via het werk :) )

Langs de andere kant zijn sommige Hue producten toch wel aan de prijs. Sommige van de losse lampen bijvoorbeeld. Of die Signe tafellamp die hier in het artikel vermeld wordt. Die vind ik dan weer vrij duur voor wat het is...
Reageer
Nou de Signe kan ik ergens begrijpen, de hele logica om die ledstrip per ledje aan te sturen is best complex, het maken van een gradient, die aansturen, dat laten werken met ambilight en/of hue sync box als onderdeel van een entertainment area is toch best een dingetje. Andere producten met vergelijkbare technische mogelijkheden zijn over het algemeen toch niet goedkoper, eerder duurder. Ze hebben er ook wel wat R&D in moeten steken om tot een werkbaar systeem te komen dat ook via hun app goed werkt, naast het implementeren van publieke api's voor die lampen. Het werk dat Hue erin steekt kan ik wel waarderen.
Reageer
Sorry, maar ken je de WS2812B leds voor zo'n 25 euro voor 5 meter? Hoewel de aansturing technisch gezien anders is kan je daarmee een zelfde systeem maken als Hue Ambilight (via Hyperion heb ik het zelfs werkend voor m'n PS5 via HDMI2.1 zonder splitter) voor een fractie van de prijs. De kleurechtheid is natuurlijk van een lagere kwaliteit, Hue-software is echt goed en het werkt fijn maar de prijs blijft echt te hoog. Ik heb de Hue Ensis nagemaakt voor zo'n 80 euro waarbij de helft in de aluminium plaatjes zit ;)
Reageer
Je zegt het zelf: de kleurechtheid is van lagere kwaliteit. Dat hoort bij de lage prijs van alle alternatieven.

Bij Hue krijg je de kleurechtheid over alle producten over de hele levensduur van het product. En dat maakt de producten ook duurder in productie en niet zo weinig ook.

Hue is high end verlichting en dat kost geld. En voor wie het dat niet waard is zijn er goedkopere alternatieven. Mooi toch! Ik wordt een beetje moe over al het gezeur over de prijs op dit forum (en dit is zeker niet naar jou persoonlijk hoor). Voor mij is dit hetzelfde als het vergelijken van de prijs van een Dacia Duster met een Porsche Cayenne. De Porsche is veel te duur want de Dacia is goedkoper, heeft ook een radio aan boord en kan ook de maximale 130km/u op de snelweg rijden. Klopt allemaal, maar is de vergelijking correct? Nee en dat is het vergelijken van Hue met goedkope verlichting ook niet.
Reageer
Tuurlijk, ik heb hier een lading Philips Hue E27-lampen, de Hue ledstrip in een aluminium frame a la Hue Signe, en de kleurkwaliteit is echt goed. Verbinding via Zigbee, wat routines, etc, allemaal goed. Maar het is inderdaad net als jouw vergelijking, alleen zou ik het dan eerder in de Volkswagen-groep houden met Skoda en Audi.
De Skoda ENYAQ iV kan je net zo goed van A naar B brengen als de Audi E-Tron, maar Audi is op wat vlakken gewoon mooier, fijner, sneller. Je betaalt alleen wel echt flink wat meer voor de Audi (67k), net zoals Hue, terwijl je dingen die standaard zijn bij de Skoda (49k) mist. Zoiets simpels als een achteruitrijcamera zit er bij Skoda in maar is een optie van 567 euro bij Audi.
Dat bedoel ik dus ook met Hue, de led-strip heeft een betere kleurkwaliteit, daar betaal je dan ook flink voor (laten we zeggen, 50 euro voor 2 meter excl stroom) maar heeft vervolgens een verschrikkelijk beroerd aantal leds per meter. 18/meter tegenover de redelijk standaard 60/meter van een WS2812b-strip (25 euro voor 5 meter excl stroom). Daardoor krijg je geen egaal licht als je de led-strip te dicht bij een muur plaatst, of als je de led-strip als balk zelf ziet (zoals een opgehangen Hue Ensis). Dan heb je bij de WS2812b ook juist als betere vergelijking juist de Hue Gradient-strip als tegenhanger die 120 euro voor 2 meter incl stroom/Zigbee is. Echt een enorm prijsverschil en vervolgens ben je beperkt tot 3 kleurzones, minder transities, minder effecten, zelfs softwarematig beperkt in het gebruik van max 5? entertainment zones. En dat bedoel ik dus, je betaalt net als bij de Audi echt een flink stuk meer waar je vervolgens minder voor krijgt, maar ja, de Audi is op bepaalde vlakken wel wat betrouwbaarder en fijner.
Reageer
Dankjewel voor de toelichting. Nu begrijp ik jouw punt beter.
Reageer
ja de spotjes wel, maar die LED balk inderdaad niet. Zal je zien dat die net stuk gaat :)

En ja die lamp was echt precies wat ik zocht voor op mijn werkkamer. De LED balk om de kamer in z'n geheel te verlichten en de spotjes om bepaalde zaken uit te lichten (foto's aan de muur etc.)

Maar voor die prijs pffff.....
Reageer
Dat zie ik echter ook bij de gemiddelde design lamp in lampenwinkel. Astronomische bedragen en als led kapot is, succes..
Reageer
Ook een leuke

Phillips verkoopt bij onder andere Gamma hele leuke budget plaffonières

Die lampen hebben drie standen
Maar in plaats van een simpele 433mhz chip of een hue- zender zit er dan weer niet in

Nee in plaats daarvan moet je de lamp aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan zetten om door de standen te wisselen. Is het dan écht te gek om te verwachten dat ze deze lampen compatibel maken met de hue bridge met in de app een off / low / mid / high. Slider?

Ondertussen is dit vast ook wel op te lossen met een kaku- on/off-schakelaar.
Maar echt klantvriendelijk is het natuurlijk niet en Mijn’s inziens ook een goede manier om mensen in het ecosysteem te lokken gemist

[Reactie gewijzigd door i-chat op 21 juni 2022 15:32]

Reageer
Zo te zien snap je totaal niet hoeveel techniek er in een Hue lampje zit en wat voor techniek er vooral niet in die plafonnières van je zitten. De een heeft praktisch een eigen soc met geheugen etcetera in de lamp waarmee 'ie een mesh netwerk op moet zetten en de ander een suf printplaatje.
Reageer
Afhankelijk van je smaak kan een armatuur best prijzig zijn, dat is niet exclusief aan signify. :p
Reageer
Natuurlijk mooie armaturen kunnen best prijzig zijn maar een Philips is geen luxe merk. Toevallig hebben we ooit een winkel uitgerust met Philips rails, totaal een kleine 80 meter en dat kostte toendertijd ongeveer 8.000 Euro. Een andere winkel hebben we een nagenoeg dezelfde opzet van een c-merk laten ophangen en dat kostte de helft en dat doet het nu anderhalf jaar verder net zo goed. Sterker nog als een lampje kapot gaat, en dat gaat gebeuren kost het geen drol om die te vervangen. Een Philips is snel 100 euro.

Nu houd ik zelf van mooie verlichting zo ook thuis en geef ik snel soort gelijke bedragen uit voor mooie armaturen, made in Italy. En dat vind ik het geld best waard maar hier krijg ik van Philips een overpriced winkel verlichting voor thuis? Ik geloof dan ook niet dat hier een markt voor is. Diegene die geld aan verlichting wilt uitgeven koopt geen Philips, en voor diegene die een beetje bewust met hun financien omgaan is dit te duur.
Reageer
Het probleem met goedkope led verlichting is de PWM frequentie. HUE zit op 1000Hz en is daarmee bruikbaar zonder dat je het ziet. Veel goedkope LED verlichting werkt slechts op 60Hz en dat kun je zien als een stroboscoop effect. Ik ben daar zelf nogal gevoelig voor en kan daar erg slecht tegen.

Je kunt dit heel snel zien als je in de avond ff je camera op slo-mo zet met 120-240FPS.

Dit kan, zeker op grote oppervlakten heel erg storend en desoriënterend werken.

Niets zo irritant als een grote winkel met slechte verlichting. Dus zal best dat het goedkoper is, maar goed voor je klandizie is het niet.
Reageer
Heb je daar een bron voor? Ik vind niets wat hierop wijst als ik zoek naar flinkering speed of refresh rate.

Kan het me moelijk voorstellen, want dat zou betekenen dat het stroomverbruik ook hoger (want meer tijd aan) is en de lampen een kortere levensduur (want vaker knipperen) hebben.

En daarnaast heeft Hue ook armaturen waar je zelf lampen in zet. Spotjes van Philips Dimtone gu10 knipperen vrijwel niet met slomo aan zie ik in ieder geval.
Reageer
Bij gelijke lichtopbrengst zal een lamp met hogere PWM frequentie niet significant meer verbruiken. Het gaat om de verhouding aan/uit. Indien twee lampen met gelijke opbrengst effectief 50% van de tijd aan staan, dan zal het verbruik bij 100Hz en 1000Hz ongeveer gelijk zijn. Staat de ene lamp 25% van de tijd aan en de andere 50%, dan is er een verschil in verbruik, maar ook in gemiddelde opbrengst.
Een hogere PWM frequentie betekent niet dat de lamp een groter deel van de tijd aan staat, maar dat deze sneller schakelt tussen aan en uit staan. Met 10 Hz duurt een aan/uit-cyclus 100ms. Met 1000Hz duurt die 1 ms. Is de 'aan' tijd gelijk aan de 'uit' tijd, dan staan zowel de 10Hz als 1000Hz lamp 50% van de tijd aan. Duurt de 'aan' tijd 2x zo lang als de 'uit' tijd, dan staan de lampen afgerond 67% van de tijd aan.
Reageer
Ja ik heb wel wat documentatie daarover voor je: https://github.com/WolfgangFranke/LightFlickerMeasure

Als je zoekt op hue pwm frequency dan vind je wel wat dingen.

Het verbruik is niet per se meer overigens. Misschien marginaal omdat er meer geschakeld wordt en er zwaardere dimmer componenten worden gebruikt
Reageer
Tja, dat heb ik ook met Philips: prima spul en het werkt fantastisch, ik ben helemaal gelukkig met de "peertjes", maar de volledige lampen zijn gewoon (goed) plastic, met vaak vast ingebouwde verlichting tegen hoge prijzen, koop liever normale lampen en draai er Hue peertjes in. Ik zou ook liever een GU10 rail kopen met Hue lampjes.
Ik heb tuinverlichting van OSRAM, 16 lampen: echte troep die naar een paar jaar automatisch uitvalt, ik denk vanwege condensatie, maar wel 8 lampen voor zo'n €100,-, waar je bij Hue net 1 lamp voor hebt...
Reageer
Eens met dat hue duur is echter mijn ervaring is wel dat de kwaliteit daar ook weer naar is.

Bij goedkopere alternatieven merk je toch dat je flink aan kwaliteit inlevert. Zo had ik eens lampen van Innr gekocht. Die dimmen niet zo vloeiend als de hue lampen, dat wist ik ook en had ik ook geen probleem meel. Echter nadat ik deze had doorgemeten bleken ze constant 1.5W te verstoken terwijl ze uit stonden. Dat is gewoon ~13kwh per jaar. De hue lampen verbruiken in tegenstelling bijna niks. Binnen een paar jaartjes waren die 'goedkope' innr lampen helemaal niet zo goedkoop meer.
Reageer
Ik heb nu voor ongeveer 4 jaar mijn hele appartement vol gehangen met Hue verlichting. De aanschafwaarde lijkt hoog, maar die dingen gaan echt lang mee. Tot op heden nog geen één lamp hoeven te vervangen. Terwijl ze elke avond voor minimaal 3 uur aanstaan. Ook super handig dat je alles met je telefoon of smart assistants kunt bedienen. Ik zou niet meer terug willen. Ik hoop wel dat ze een keer de GU10 bulbs gaan vernieuwen.
Reageer
Niet om een Hue party-crasher te zijn, maar is dat niet met de meeste A-merk ledverlichting het geval?
Heb hier LED lampen van Calex (o.a.) en het 'reguliere' Philips maar ook die gaan al jaren mee. Dat lijkt me los te staan van HUE. LED verlichting staat gewoon bekend om de langere levensduur.
Dat is in auto's bijvoorbeeld ook zo.. Halogeenlampjes moest je in de auto om de haverklap vervangen terwijl ik nog nooit een defecte LED unit heb gehad.
Reageer
Ik ben gestopt met goedkope led lampen te kopen. van de ongeveer 9 stuks andere led lampen zijn meerdere defect en vervangen. (verschillende merken)
Van mijn 17 hue lampen heb ik in kleine 10 jaar tijd er 1 vervangen.
Reageer
Klopt, maar ik benoem ook express A-merk ledlampen. Men roemt hier HUE alsof het de beste lampen ooit zijn en de aanschafprijs tegenover de levensduur prima af te zetten is. Maar andere A-merken doen qua levensduur niet onder voor HUE lampen terwijl de prijs wel echt een stuk lager ligt.

Ik benoem expres geen goedkope LEDs want veel daarvan is rommel inderdaad.
Reageer
als je een Hue systeem hebt dan wil je wel dat het hiermee samenwerkt. Dan zijn de lampen van Ikea en adurosmart toch een stapje minder qua licht en betrouwbaarheid. Innr lijkt tot nu toe wel ok
Reageer
De Innr lampen hebben alleen wel een vrij hoog idle verbruik. Zo goedkoop zijn ze dus helaas niet na verloop van tijd.
Reageer
ik heb een outdoor lichtstrip en volgens de specs zit die op 0.35W vs Hue (max)0,5W
Reageer
Ik had wat e14 lampjes van innr doorgemeten en die verstookten gewoon 1.5W terwijl ze uitstonden. Ze voelden ook warm aan waar de Hue dat niet doet.

Ik vertrouw dat toch een stuk meer dan de spec sheet.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 22 juni 2022 07:33]

Reageer
Dit komt van "Europees productregister voor energie-etikettering". Ik weet niet in hoeverre dit getest wordt of dat het door fabrikanten zelf wordt opgegeven
Reageer
Nouja, Hue lampen kunnen wel dingen die de concurrentie simpelweg niet doet, ook deels omdat er snellere hardware in zit. De prijs is in die zin helemaal zo gek nog niet. Dynamische lichtscenes en extra dingetjes zoals kaarseffecten draaien bij Hue vanaf de lamp en bij de concurrentie niet. Ook kennen de Hue lampen een entertainment mode (voor muziek/spotify of ambilight bijvoorbeeld) en dat kan de concurrentie al helemaal niet. De latency tussen Hue lampen is vaak ook fors lager dan andere lampen, zeker als je B merken erbij pakt zoals Ikea.

Ja, ze zijn iets duurder, maar niet zomaar zonder reden, er zit daadwerkelijk duurdere hardware in.
Reageer
Oh dat geloof ik ook wel hoor. Maar dat zijn niet de reacties die je leest.. normaal gaan mensen helemaal prat op de levensduur van de lampen terwijl dat juist eigenlijk een generieke eigenschap van LED lampen is. (alleen dat beeld is vertroebeld door de vele meuk uit china)
Reageer
Ik moet zeggen dat ik het led peertje hier op mijn kantoortje al twee keer heb vervangen sinds begin corona. Waren eerst Philips led lampen die kapot gingen. Nu zit er een General Electrics in. Hopen dat deze het langer uithoud.
Reageer
N=1. Dus je argumenten gaan weinig op

Op diezelfde manier kan ik je vertellen over mijn ervaringen met Philips Hue.
Kort gezegd komt het erop neer dat ik in een huur appartement woont waar stroomvoorziening niet optimaal is dit heeft er voor mij voor gezorgd dat ik in de vijf jaar dat ik hier woon, ik acht Philips hue-lampen heb zien doorbranden en daarnaast ook nog eens de hub.
Ik ben daarom overgestapt van hue naar de lampen van de Action, niet omdat deze zoveel beter zijn, maar gewoon omdat het nu wat minder uitmaakt als er een stuk gaat. Het grote probleem met hue is dat alles in de bol zit en dat we van bollen weten dat die gemakkelijk stukken kunnen. Dat wil zeggen: als de regelelektronica stuk is gooien we ook meteen de leds weg en Visa versa
Reageer
Klinkt als een jou-probleem, niet zozeer eentje van Signify. Neem contact op met je huurbaas- of organisatie :')
Reageer
Wat een onzin reactie

Denk je nu echt dat ik de enige ben die ergens woont waar er af en toe kleine spikes zijn door verouderde kabels of andere onzin?

Bijna iedereen in een wat ouder appartementencomplex of flat zou hier ook last van kunnen hebben

Of op een ander vlak slecht aansluitwerk kunnen tegenkomen
Als die allemaal allerlei gekke renovatie projecten moeten doen voor een stel hue bolletjes is het einde wel wat zoek zou ik denken

Niet iedereen in Nederland woont in een post-jaren-90 woning verre van zelfs
Reageer
Apart, ik heb vooral B merk LED lampen en de afgelopen 5+ jaar is er misschien 1 stuk gegaan en dat kwam zeer waarschijnlijk omdat ik de lamp van tafel liet vallen.
Reageer
Ik ben gestopt met goedkope led lampen te kopen. van de ongeveer 9 stuks andere led lampen zijn meerdere defect en vervangen. (verschillende merken)
Van mijn 17 hue lampen heb ik in kleine 10 jaar tijd er 1 vervangen.
Er is niet mis met goedkope led lampen, let gewoon op dat er een dimmer inzit, dat beschermt de led tegen fluctuaties in het elektriciteits net, die de led kapot maken.
Hue's hebben ook allemaal zo een dimmer (interne transformator), als je dus goedkope leds koopt, zorg dat er op de doos staat dat ze dimmable zijn. Dat zijn ze trouwens allemaal zodra ze smart zijn (zoals die van de lidl)
Reageer
Ik meen dat Alle LED lampen hebben een bepaalde voorschakeling hebben omdat ze in essentie laagspanning gebruiken. Maar het kan ook opgelost zijn daar veel led-lampen in serie te zetten.
Het probleem kan dus zowel in het echte licht-element zitten als de voorschakeling. En beiden zijn gevoelig voor overspanning - al zou de voorschakeling (spanningsregelaar) dit moeten opvangen. Maar ze zijn beide ook gevoelig (als in: gaan defect) voor hoge temperaturen.
Reageer
Ik denk dat de concurrentie voor Hue niet zo zit in de A-merk leds maar meer in de modulaire systemen die Action en Ikea verkopen. En heb verschillende vrienden die mij uitlachen omdat zij het véél goedkoper hebben geregeld bij Ikea, Lidl of Action. Maar als je die producten dan in de praktijk bekijkt... "Ja nee, heel soms mist hij een lamp, hooguit 1x per dag en dan zet ik hem gewoon met de app even aan"....
In 15 jaar tijd heeft er bij mij nog nooit één Huelamp een schakeling gemist.
Reageer
Als zei heel soms een lamp missen 1x per dag noemen help ze dan in gods naam aan een beter wifi netwek

Zelfs met openwrt op tplink troep een een geïsoleerd 2.4ghz netwerk voor mn action lampjes overkomt met dat hooguit eens per 1 a 2 maanden (Het blíjft cloudspul)

Maar het ikea spul is al een stui beter dan dit vooral nu er een nieuwe hub is die lampen zijn iig prima en ook vrij goed te combineren met hue ik denk dat er in ons huis straks ook meer dan één ikea lamp komt gewoon op plaatsen waar hue overkill is zoals in een badkamer of in een gang
Reageer
Mbt die laatste opmerking, inmiddels al weer 70K km's de lampen in de barchetta niet hoeven te vervangen. Veel hangt dus af van het thermisch ontwerp en de lamp zelf.
Reageer
En ook of er vocht in de behuizing kan komen. Bij mijn Peugeot 206 die ik 18 jaar geleden had, was dat een ramp. Bijna elke 3 maanden moest ik wel weer een koplamp vervangen. Zelfs een keer zo erg dat beide koplampen tegelijkertijd kapot sprongen in de avond toen ik over een drempel heen reed (rustig, ik vloog er niet over). Altijd gewoon A merk lampen erin gehad en zonder de behuizing aan te raken geïnstalleerd.
Reageer
Dat zou zeer wel kunnen. Mijn barchetta rijdt altijd met de lampen aan, maar wordt bij nat weer niet gebruikt. Maar goed, hoewel het nog steeds over lampen gaat, raken we wel wat off-topic :-)
Reageer
zonder de behuizing aan te raken geïnstalleerd.
Zonder het glas aan te raken neem ik aan? Want daar zit het probleem - de olie op onze handen brandt in op het glas.
Reageer
Heeft ook te maken met de accu spanning. Een accu die goed bemeten is op de stroompiek van de startmotor zorgt ervoor dat je lampen langer meegaan. Zeker met start/stop systeem. Fiat had hier problemen mee met de Punto’s van 10 jaar geleden. Was de accu niet berekent op Xenon én start/stop.
Reageer
Denk dat dat wel klopt natuurlijk. Maar het maakt de relatief hoge aanschafprijs van Hue lampen wel een stuk makkelijker te verteren. Als ik een Hue lamp van 40 euro over 8 jaar verspreid afschrijf (zo lang gaan de Hue lampen die ik als eerste kocht inmiddels al mee!), dan heb ik er niet zo'n probleem mee dat ik ook voor 10 euro een generieke lamp had kunnen kopen, zelfs als die net zo lang mee zou gaan. Het verschil in afschrijving over de hele levensduur is dan 30 / (12x8) = 31.25 cent per maand. Daar lig ik persoonlijk niet van wakker, zeker niet als de Hue lamp betere integratie en fijner licht geeft.
Reageer
Zie even boven mijn verhaal over OSRAM tuinverlichting. Heb al zeker 5x een setje vervangen...
Reageer
Dus jouw enkele ervaring doet direct mijn verhaal inzake andere lampen teniet?
Natuurlijk kan er altijd een slechte serie/batch zijn. Die heb je ook met Hue lampen gehad. (zie o.a. https://www.klachtenkompa...10-478d-a3e6-0f13bb3ee159)

Maar dat is het punt niet, over het algemeen is de levensduur van LEDs langer dan halogeen en zeker in vergelijking met gloeilampen. Dat is niet iets van Hue specifiek.
Reageer
Tja... maar voor buitenlampen ligt dat toch net even anders... als er vochtigheid bij de electronica komt, gaat het mis, LED of niet, heeft niet te maken met LED. Ditto voor lampen waarin de LEDs te heet worden.
Reageer
Dit is toch wel een tikje ingewikkelder dan een LED lampje: er zit ook een controller, Zigbee spul RGBW enz. in. Ik heb Paul Neuhaus LED lampen Q-Fisheye. Mooi hoor, maar al een keer de LED laten vervangen, nu weer een LED kapot en na 3 jaar, nul antwoord - weggooi kwaliteit ... maar dan veel duurder!
Reageer
De LED's zelf gaan doorgaans extreem lang mee (officieel rond de 25.000 uur bij vol vermogen, maar ook als dit de helft blijkt te zijn ben je waarschijnlijk uitgekeken op de lamp voordat deze kapot gaat). Het zijn vaak de drivers die kapotgaan, en laten die juist vaak van slechte kwaliteit met goedkope componenten zijn bij de goedkopere lampen. Zelfs met Osram heb ik veel meer problemen dan met Hue.
Verder lijkt het kwaliteitverschil vooral in kleurechtheid en dimbaarheid te zitten. De IKEA TRÅDFRI lampen zijn best degelijk, gaan lang mee en geven veel licht, maar de kleuren zijn minder en de minimale helderheid is echt veel te hoog. Dit is ook aangetoond bij een eerder Tweakers artikel. Mensen verwachten meer maximale lichtopbrengst bij duurdere lampen, maar het is juist de minimale lichtopbrengst waar het grote verschil zit.
Reageer
Helemaal met je eens! ook ik heb in 2 jaar tijd 1 lampje van de toch ruim 25 moeten vervangen.

De GU10 bulbs moeten compacter. In de meeste armaturen steken ze uit. Een zwart exemplaar is ook wel gewenst moet ik zeggen.

De nieuwe dimmer lijkt mij weer perfect! gelijk maar 1 van bestellen.
Reageer
De recentere GU10 multicolor lampen zijn al een heel stuk kleiner dan de versies van een paar jaar terug.
Reageer
I second that ... heb vanaf 2015 Hue verlichting en ook nog nooit een lamp hoeven te vervangen, nou ja eentje dan maar daar was de zwaartekracht de boosdoener
Reageer
Tot nu toe op 5 jaar tijd 2x e27 moeten vervangen die kapot gegaan zijn. Nuja die in mijn bureau brand wel 10-12u per dag (soms best wel langer). Dus heeft wel zijn tijd gehad zo een 4 jaar. De andere lamp was eentje die niet zoveel brand, nuja er kan altijd wel eens een "maandag of vrijdag model" tussenzitten. Voor de rest komt er ook nisk anders meer in. Spijtig genoeg is niet elke socket beschikbaar, zoals bijvoorbeeld voor mijn ingebouwde lampen in het meubel van de badkamer en van de dampkap
Reageer
Belangrijkste argument mis je. Het werkt immer en altijd. Belangrijkste argument wat mij betreft bij domotica producten. Het moet gewoon werken zonder kuren of compromissen.
Reageer
Same here, het spul draait al zeker 10 jaar, nog nooit wat hoeven te vervangen.
Reageer
Moeten die Philips hue's nog steeds communiceren met het internet ?
De laatste keer dat ik een hue set kocht was dat wel het geval :?

Ik ben er iig niet zo huiverig op , dat Ome Philips weet wanneer ik mijn lichten aan doe ;)

[Reactie gewijzigd door Metallize op 21 juni 2022 14:06]

Reageer
Zover bij mij bekend is dat nooit verplicht geweest. Je had de mogelijkheid om hem op internet aan te sluiten, maar je kan ook zonder. Dat is wat mij betreft altijd de kracht van die bridge geweest. Je kan hem ook 'LAN-only' gebruiken.
Maar als je het echt niet vertrouwd kan je een Hue lamp ook gewoon aan Home Assistant hangen middels een Zigbee stick.
Reageer
Je kan de Hue bridge sinds jaar en dag loskoppelen van het internet.
Reageer
Moeten die Philips hue's nog steeds communiceren met het internet ?
De laatste keer dat ik een hue set kocht was dat wel het geval :?

Ik ben er iig niet zo huiverig op , dat Ome Philips weet wanneer ik mijn lichten aan doe ;)
Ik weet niet hoe het vroeger was, maar de Hue lampen en Hue bridge die ik al een aantal jaar heb werken volledig offline. Er zijn wat extra functies (zoals van buitenshuiis je lichten bedienen) waar wel internet voor nodig is, maar da's allemaal optioneel. En kun je via een andere applicatie (zoals Home Assistant) laten doen zodat je nog steeds alle touwtjes zelf in handen houdt.
Reageer
Mijn Hue set heeft nog nooit gecommuniceerd met het internet. Geen idee waar de "nog steeds" vandaan komt. Wel met het netwerk verbonden uiteraard, echter op een apart kanaal zonder toegang naar de buitenwereld.
Reageer
Internet is alleen een vereiste als je buiten de deur je licht aan wil kunnen zetten.
Reageer
Kom niet zeveren, dat is nooit verplicht geweest. Nu probeer je gewoon karma-punten te scoren...

De cloud-functionaliteit is optioneel en enkel als je de lichten via de hue app wil bedienen via het internet. Op je LAN werkt het gewoon ook zonder internet-verbinding, zoals het hoort.
Reageer
oh nee , gewoon een vraag omdat ik het in 2017 uit probeerde voor mn pc (een led strip) en t inderdaad communiceerde met het internet, en t niet zonder functioneerde... maar ik kan toegeven dat het wel een domme vraag kan zijn ;)

en btw ik was het hele karma-punten systeem helemaal vergeten :Y)
Reageer
Mooie spullen. Die rail zou mooi zijn als hij ook in het wit zou komen, en voor alle spullen: graag met native Home Assistant ondersteuning.
Reageer
Perifo komt ook in wit!
Reageer
Mooi, kon ik uit het nieuwsbericht zo niet halen en ook op de Hue site zo 123 niet.

Vind het nog steeds knap hoe Signify een zo mooi ecosysteem heeft weten op te bouwen.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 21 juni 2022 13:46]

Reageer
Correct, deze staat al op de Duitse website: Hue Perifo Wit
Reageer
Het is én Zigbee en aan te sturen via de Hue Bridge. Dit gaat dus echt wel met Home Assistant werken.

In zoverre is het natuurlijk ook niet echt iets nieuws, eventueel op die Tap Dial na. Een lamp blijft een lamp waarbij je een kleur en helderheid instelt. En dat wordt dan ook nog eens allemaal door de Bridge geabstraheerd naar een REST API die Signify netjes gedocumenteerd heeft. Op die Tap Dial na zal alles dus we automatisch werkende met Home Assistant en elke andere API gebruiker van de Bridge.

En met alternatieve Zigbee coordinators (zoals Zigbee2mqtt, Deconz, ZHA, ...) zal dat ook wel goed komen, gezien het zoals aangegeven gewoon een lamp is waarvan Signify er al tientallen heeft uitgebracht in de Hue lijn en die allemaal werken voor zover ik weet.
Reageer
Die HA ondersteuning ging me met name om die dial. En dan liefst ZHA.

[Reactie gewijzigd door r_bleumer op 21 juni 2022 14:00]

Reageer
Hue ging toch Matter ondersteunen, dus lijkt me dat aansturing vanuit HA dan geen probleem mag zijn.
Reageer
Naar mijn weten gaat dit alleen om de bridge. de lampen zelf gaan matter niet ondersteunen.
Reageer
Ik heb eenzelfde rail, maar dan van EuTrac met daarin losse Hue spotjes: https://www.ledloket.nl/b...ichting/3-fase-railspots/

Scheelde me denk ik 1/3e van de prijs en is ook te gebruiken voor niet-Hue oplossingen. Plus EuTrac is echt kwaliteit in mijn ogen.
Reageer
Een nieuwe bridge die meer dat 50 accessories ondersteunt zou ook leuk zijn
Reageer
Kun je niet meerdere bridges aan elkaar koppelen in bridge modus?
Reageer
Ja maar dat is niet ideaal, kost meer stroom en UTP poortjes. Met het uitbreidende gamma zullen steeds meer mensen hier meer te maken krijgen
Reageer
Klagen over stroomverbruik van een bridge als je alleen al 50+ accessoires (en waarschijnlijk nog veel meer lampen) hebt :+
Reageer
en superirritant om dingen binnen de Philips app niet meer te kunnen koppelen en om maar 1 brige via Google home aan te kunnen sturen
Reageer
een bridge in brigde modus.. huehuehuehue
Reageer
Helemaal eens. November verhuis ik, en ga ik een huis helemaal 'smart-ifyien' en het is eigenlijk wel een gepuzzel. Ik heb een hoop Hue spullen die ik mee neem en wil gebruiken (vooral lampen, nog niet veel switches) maar wil het wel goed doen. Motion sensors overal, overal switches (die nieuwen zien er goed uit), en ook de verwarming/verkoeling, raambekleding, PV installatie, stofzuiger, grasmaaier, en auto (EV) zo veel mogelijk geïntegreerd. Later hopelijk meer (heb ambities om zo grid-onafhankelijk mogelijk te zijn en zit aan een batterij + uitbreiding op huidig WTW + CV systeem met een WP ipv de CV). Home Assistant klinkt logisch, en lijkt Hue te ondersteunen, maar het lijkt er ook op dat ik voor al mijn doelen er niet aan ga ontkomen om óf meerdere bridges (en dus huizen), of ook nog Z-wave er naast te gaan gebruiken. Qua armaturen wil ik heel graag deze Hue producten gebruiken, want ze zijn écht "schmexy" maar het ecosysteem is niet voldoende op zichzelf.
Reageer
Je kan Hue apparaten ook direct aan home assistent met zigbee stick hangen, dan ben je niet afhankelijk van de bridge, maar mis je natuurlijk ook de functionaliteit er van.
Reageer
Ik heb Hier Hue nu ongeveer 10/12 jaar ben van het eerste uur met Hue.
Maar, ik ben enkele jaren geleden gestopt met originele lampen te kopen
En ik koop nu mijn lampen en led strips en GU10 bij Ali Express werkt super op de Hue Bridge en vele malen goedkoper voorbeeld: 2x E27 lampen RGB +ww+cw (cct) ... 20€.... dus 10€ per stuk en de kleur weergave vind ik mooier dan de originele lampen
En die lampen van Ali draaien al jaren probleemloos

[Reactie gewijzigd door wim1928 op 21 juni 2022 14:08]

Reageer
Er zijn zeker goedkopere lampen op de markt. Wat ik echter wel heb gemerkt is dat lampen van veel andere merken er niet in slagen om lampen met dezelfde instelling dezelfde kleur/temperatuur te geven. Ik had bijvoorbeeld 3 Ikea lampen boven de eettafel, die behoorden tot dezelfde groep met dezelfde instellingen maar toch wat de ene lamp feller dan de andere en was "warm-wit" niet voor elke lamp hetzelfde. Idem voor veel lampen die ik in de loop der jaren op Ali heb gekocht. Bij Hue ben ik dat nog niet tegengekomen.
Reageer
bij mij zijn 2 ledstrips van Ali ontploft. Kan jaren goed gaan.....
Reageer
Mooi zo'n spotrail. Zelf heb ik ook een spotrail thuis (Qazqa, 1-fase), en deze zelf voorzien van GU10 Hue lampen. Lijkt me een veel goedkopere optie, met dezelfde functionaliteit :) .
Reageer
Ah ik ben niet de enige die dat gedaan heeft...wel een draak van een handleiding van de qazqa spotrail.
Reageer
Hier precies hetzelfde, (quazqa) maar hier in huis alleen maar met hue .
In mijn hobbyruimte en kantoortje wel wat andere merken. maar als dat eens weigert mee te doen vind ik dat niet zo erg. In de woning zelf, alleen maar hue, dat werkt en heeft een positieve waf.
Reageer
Ik ben ook heel erg benieuwd of de nieuwe tap switch ook batterijloos is zoals de oude. Dit heb ik nog niet zo snel kunnen vinden.
Reageer
https://hueblog.com/2022/...lips-hue-tap-dial-switch/ er zit een batterij in. Vind ik prima. Als je de dimmer en de tap vergeleek had de tap minder functies omdat niet alles weggeprogrammeerd kon worden in die harvesting switches. Ik heb een aantal FoH schakelaar met Tap techniek erin, maar die zijn toch maar gelimiteerd. Als deze passen op een vierkante blindplaat, gaat de FoH eruit
Reageer
Dan koop je toch gewoon een losse lamp voor in een tafellamp die je hebt?
Wat een verschrikkelijk ding.
Reageer
Die Philips Hue Tap dial switch lijkt mij wel super handig voor de babykamer.
Daar heb ik nu de Philips Hue Smart Dimmer Switch, maar om de lamp op z'n felst te krijgen moet ik 3x klikken. (stand 1 is nachtlicht, 2 is gedimd, 3 is "helder"). Klik ik echter 1x teveel, moet ik door alle modussen heen om weer bij de gewenste stand te komen.

Werkt de nieuwe Hue Tap ook met kinetische energie? Of gaat deze wel op batterij?
Reageer
Je kan toch ook weer op uit drukken en dan begint het weer van voor af aan? Of je maakt een soort palindroom van standen. Nachtlampje, gedimd, fel, gedimd, nachtlampje?
Reageer
Hey, dat is nog niet eens zo’n gek idee! :D
Reageer
Met Apps zoals iConnectHue kan je er ook voor kiezen dat de toetsen een tweede functie hebben voor "langer gedrukt" houden. B.v. bovenste toets kort=nachtlampje aan, wat langer ingedrukt houden voor helder. Dat werkt vaak handiger dan 3x klikken.
Andere optie voor jou, als je alleen deze 3 mogelijkheden plus "uit" wilt is en voor de rest de dimmer toetsen niet gebruikt: 1e toets =>helder" , 2e toets => "gedimd", 3e => "nachtlicht", 4e => "uit".
Reageer
In de handleiding staat dat deze voorzien is van een CR2032 batterij (dus niet kinetisch), daarmee vindt ik het ook geen opvolger van de Hue Tap (zoals gesteld in het artikel) welke wel volledig kinetisch is.

Ik blijf daarmee bij de Senic Gira kinetische schakelaars welke prima bevallen en nooit batterijen hoeven te vervangen. :)
Reageer
Eens! Een van de grote voordelen van de Tap is juist dat hij geen batterij nodig heeft.
Reageer