Diablo Immortal is door bugs onspeelbaar op Exynos-apparaten

Diablo Immortal voor Android lijdt aan allerlei technische problemen wanneer de game draait op Samsung-toestellen met Exynos-socs. Blizzard werkt aan een fix en schakelt downloads 'mogelijk' uit voor een groot aantal toestellen van het merk.

Op screenshots van gebruikers is te zien dat grafische corruptie, een soort dubbel perspectief en volledig niet ladende 3d-modellen zich voordoen. Al met al lijkt de game met deze problemen niet speelbaar. Desalniettemin haalt Blizzard de game voor deze platformen dus niet offline. Een fix moet 'zo snel mogelijk' online komen, zei community lead PezRadar op de subreddit voor Diablo Immortal woensdag.

Nederlandse en Belgische gebruikers zullen weinig last hebben van het euvel omdat de game officieel niet in onze landen uitkomt. Dat geldt zowel voor de mobiele versie als die voor pc's. "Dit houdt verband met de huidige exploitatievoorwaarden voor games in die landen", gaf Blizzards communicatiemanager als reden op. Verder inhoudelijk commentaar daarop wil de communicatiemanager niet geven. Het ligt voor de hand dat Blizzard de game niet uitbrengt vanwege wetgeving tegen lootboxes in België.

Diablo Immortal is de nieuwste telg van de Diablo-familie, die in 1996 begon. Immortal is de eerste game die free-to-play is en aanvankelijk wilde Blizzard deze titel alleen op mobiele platformen uitgeven. Daarop kwam veel kritiek vanuit het gamende publiek, waarna Blizzard besloot Windows als platform ook te betrekken bij de release. De gamestudio verdient aan het spel met microtransacties.

De volgende Exynos-apparaten zijn volgens de community lead getroffen.

  • Galaxy A12
  • Galaxy A13
  • Galaxy A21s
  • Galaxy A51 5G
  • Galaxy A Quantum
  • Galaxy S10e
  • Galaxy S10
  • Galaxy S10+
  • Galaxy S10 5G
  • Galaxy Note10
  • Galaxy Note10 5G
  • Galaxy Note10+
  • Galaxy Note10+ 5G
  • Galaxy F12
  • Galaxy F62
  • Galaxy M12
  • Galaxy M13
  • Galaxy M62
  • Galaxy XCover 5

Door Mark Hendrikman

Redacteur

04-06-2022 • 10:23

168 Linkedin

Reacties (167)

167
162
134
3
0
6
Wijzig sortering
Hold on a second. Samsung, één van de grootste fabrikanten ter wereld, ergens aan de top, honderden miljoenen aan toestellen en daar test je maar weinig? Ik snap heel goed dat je niet ieder toestel kan testen, verre van. Maar als je zo'n grote lijst aan toestellen hebt dan moet je toch ergens tegenaan gelopen zijn tijdens testen? Ben benieuwd hoe dit ontstaan is, rotte release build?
De game is gemaakt door Netease. Alle vormen van kwaliteit controle dat je zou verwachten van Blizzard bestaan niet. (Hoewel zelfs dat al jaren op een laag pitje staat)

Vergat er nog bij te vermelden. Exynos SOC's worden niet geleverd in de VS.
Nagenoeg elke Samsung telefoon voor de Amerikaanse markt heeft een Qualcomm SOC alternatief.

[Reactie gewijzigd door Caelestis op 4 juni 2022 11:16]

Het is ook mogelijk dat de meeste QA in noord amerika is gebeurd.
Weke niet de exynos based samsung toestellen hebben maar quallcomm.

mogelijk wel alle toestellen gekocht van alle fabrikant en getest. Maar niet gerealiseerd dat in europa er andere chips in zitten.

Vervelende fout maar makkelijk te missen als je 1000 toestellen moet qa-en
Ja heel vervelend als je de nummer 1 telefoon leverancier in de gehele EMEA regio even over het hoofd gezien wordt.
Maar goed het boeit me eigenlijk ook helemaal niks. Het is een walgelijke cash grab en verboden binnen de Benelux.
De game moet overal verboden worden. Je kan letterlijk meer als 50000 dollar spenderen en dan heb je nog niet alles in de game.
Verboden in België, niet in Nederland (geen idee van Luxemburg maar verwacht ook niet). Het is de keuze van Blizzard om onze landjes gelijk te behandelen.
In Luxemburg te downloaden op PC en op mobiel, op voorwaarde dat je nooit je google account voor email en je PayPal account dat aan de Play Store gekoppeld is, in of op Nederland hebt geregistreerd.

Mijn zoon heeft nog geen PayPal, maar wel een gmail account geregistreerd in Luxemburg en hij kan het dus spelen, maar ik, ook woonachtig in Luxemburg, kan het niet zien in de Play Store omdat mijn Gmail nog uit de tijd is dat ik in Nederland woonde en de enige manier om dat probleem op te lossen, is om Google te verzoeken mijn woonland te veranderen (1x per jaar mogelijk), maar....dan is er een tweede probleem, want dan eist Google dat ik ook gelijk een betaalmethode toevoeg die in Luxemburg geregistreerd staat en laat ik die nou niet hebben en niet willen. Ik heb gewoon nog mijn Nederlandse bank in Nederland en als inwoner van de E.U. in een euroland gaat dat zonder problemen verder, maar natuurlijk moet Google weer dwarsliggen. Alsof ze niet begrijpen wat E.U. inwonerschap en Eurolanden betekent. Krankzinnig.

Blizzard's Battle.net laat me Immortal wel op de PC installeren.
Ja... Heb je dat bericht zelf gelezen?
Het is opvallend dat Blizzard de game ook niet in Nederland uitbrengt. Volgens de Nederlandse Kansspelautoriteit is een lootbox pas een kansspel als de inhoud ervan een economische waarde vertegenwoordigt. Dat wil zeggen dat het mogelijk moet zijn om de virtuele inhoud te verhandelen tegen echt geld. Voor zover bekend is het niet mogelijk om in Diablo Immortal virtuele items te verkopen voor geld.
De game zal in deze landen niet beschikbaar zijn via de appstores en ook niet voor de pc via Battle.net. "Dit houdt verband met de huidige exploitatievoorwaarden voor games in die landen", geeft Blizzard als reden op.
Oh dus dan geloof je Blizzard ineens op hun blauwe ogen? Het is gewoon niet verboden in Nederland (helaas). Blizzard kiest er echter voor om ondanks dat het in Nederland strikt genomen wel zou mogen het niet uit te brengen. De exacte reden is gissen want die geeft Blizzard niet (nee wat ze hierboven zeggen is geen exacte reden, is veel te vaag).
Ongeacht de reden, is het spel dus niet beschikbaar in Nederland.. haal ik uit jou comment.

Je eerdere comment klopt dus gewoon niet.

Verkeerd gelezen.
Verboden in België, niet in Nederland (geen idee van Luxemburg maar verwacht ook niet).

[Reactie gewijzigd door TheHeavySoldier op 6 juni 2022 00:37]

Die reactie klopte wel, het één sluit het ander niet uit. Het is simpelweg niet verboden in NL; de uitgever heeft alleen besloten om het spel niet in Nederland uit te brengen. Dat is nog wel een wezenlijk verschil.
Ah ja je hebt gelijk.
Inderdaad overheen gelezen.
Heeft geen moer met geloven te maken. Jij zit met het EA uitspraak in je hoofd en denkt daarom dat die twee situaties vergelijkbaar zijn.
Blizzard heeft gewoon getoetst of ze net als EA erdoorheen kunnen glippen en hun conclusie was dus 'nee'.
Jouw beargumentatie rust volledig op het aanname dat ze uit luiheid of onwil geen geld willen stelen van Nederlandse gebruikers omdat de twee landen naast elkaar zitten. Gewoon zomaar omdat ze er zin in hebben?
Gratis geld weggooien voor beursgenoteerde bedrijven is wel het laatste wat er ooit zal gebeuren.
Kijk iedereen maakt fouten.
Slordig ja. Maar zo makkelijk is het allemaal niet.

Als je een lijst moet opzetten met alle toestellen en alle combinaties maar niet meer dan nodig, (want opzetten kost tijd geld en mentale bandbreedte)

Ja dan mis je soms wel eens wat.
Plus dit kan ook een driver issue zijn en samsungs schuld.

Laten we dus gewoon even afwachten, en niet meteen vingertjes gaan wijzen.

Het is niet zo makkelijk.
Zeker niet in de mobile space waar dezelfde telefoon verschillende socs heeft en je hebt zoveel verschillende OS versies in use.
Wat een onzinargument. Honderden miljoenen toestellen wereldwijd hebben een Exynos-SOC aan boord, dat is niet een geval van 'dan mis je wel eens wat'.
Ik zeg nergends dat het een ok fout is.

Ik zeg echter wel dat als je een process hebt dat zeg, elk toestel koopt, wat zeker niet een onredelijke strategie lijkt, dit het gevolg is.

En dat het niet zo makkelijk is om alles te testen.

En ja ik ben gamedeveloper van beroep, en als je denkt dat jij nooit zo’n fout zou maken, kom je vast nog wel eens van een koude kermis thuis.

Ja erg slordig natuurlijk, maar ik kan prima zien hoe met een ogenschijnlijk goede strategie voor coverage, je dit probleem dus zou hebben.
Iets obscuurs missen kan gebeuren. Een aanzienlijk deel van de markt over het hoofd zien is niet slordig, dat is gewoon ronduit amateuristisch.

Basta.
Echte mensen kopen toch een iphone? Samsungs zijn meer voor mensen die geen fooi geven. Blizzard heeft zich dus gericht op de doelgroep mét geld :+
Een volledige Samsung S22+ Ultra kost 1300 euro.
Een volledige Iphone 13 max kost 1200 euro
Tevens werkt diablo immortal ook op een Iphone niet in NL en BE dus als het doelgroep geld betreft. Zijn wij met zijn allen arme sloebers die geen fooi betalen hier in NL en BE? Zit ik al jaren fooi te geven voor niks?
Waar jou vergelijking op slaat zie ik niet, ook niet als lollig argument.
En ook de FE modellen in Europa.

Ik heb nu sinds kort een S20 FE. En wat een verademing qua accu tijd. Telefoons zijn allemaal snel genoeg. Maar mijn S10 had altijd moeite om de dag door te komen. Nu hoef ik niet op te letten.
komt minder door qualcomm.. maar meer doordat de S20 FE 30% grotere batterijcapaciteit heeft (3400 vs 4500 mah)
En vergeet niet dat de S10 ouder is en dus al meer batterij slijtage heeft. Dit kan dus ook nog zo'n 10
á 15% schelen qua capaciteit.
Dat laatste snap ik, maar dat is echt niet alleen het probleem. De drain die er soms is omdat er "iets" te warm wordt is al sinds de S6. Onverklaarbare batterijdrain bij percentages < 50%.

Dit heb ik bij nieuwe en oude toestellen gezien. En bij deze nog nooit.
De S20 FE was ook meetbaar duidelijk beter dan Exynos S20s, dus het ligt zeker ook aan de soc.
Er heeft toch ook Blizzard personeel aan deze game gewerkt? Wyat Chang is werknemer van Blizzard en heeft aan de game gewerkt.
De textures e.d. zullen vast van blizzard komen zeker. De game zelf is letterlijk een reskin van andere Netease games.
Er zit zelfs de Chinese gezichtsherkenning software in gebakken wat ze gebruiken om speel tijd in china te regelen.
Het is niet actief buiten china om en het excuus van blizzard dat het erin zit is dat ze ooit het idee hadden om emoties en gezichtsuitdrukkingen te synchroniseren met je ingame char. Het voldeed echter niet aan hun hoge kwaliteit eisen dus het is uitgeschakeld.

Gezien de game in de basis altijd al een "mobiele" game was vindt ik het idee van gezicht uitdrukkingen op een 6" scherm herkennen een beetje erg vergezocht.
Als het alleen een reskin was geweest had het geen jaren gekost om te ontwikkelen. De 'reskin' was er al toen ze de game voor het eerst lieten zien (het 'don't you guys have phones' debacle).
Ik zit ook niet op deze mobile trash te wachten en vind het geen ramp dat wij niet kunnen spelen (en ga er zeker niet voor aan de slag met een vpn), maar je verzwakt je eigen positie alleen maar door dit soort zwakke argumenten te gebruiken.
NetEase is de partner die het spel voor de Chinese markt aanpast. Voorzover ik weet is de productie van de game gewoon bij Blizzard gebeurd onder leiding van Wyatt Cheng, senior game designer van oa D3.

Ondanks dat je gelijk hebt dat QA bij Blizzard al jaren geen prioriteit meer is, is het wel heel erg duidelijk dat hard gewerkt is aan het spel en dat player feedback tot in de puntjes meegenomen en verwerkt is. Dat kan je ook zien in de community update posts.

Ik heb het gevoel dat je gewoon effe wou zeuren en kakken op Blizzard want dat is cool tegenwoordig.
Dat is zeker niet waar. netease is de hoofdontwikkelaar voor Immortal, en blizzard heeft een aantal mensen (waaronder Cheng) die mee werken/helpen.
NetEase is de partner die het spel voor de Chinese markt aanpast. Voorzover ik weet is de productie van de game gewoon bij Blizzard gebeurd onder leiding van Wyatt Cheng, senior game designer van oa D3.
Het is ondertussen al duidelijk geworden dat de internationale versies van Diablo Immortal op vziw zowel Android als PC gezichtsherkenningssoftware aan boord hebben, in lijn met standaard Chinese praktijken.

Er wordt nu vanuit de PR kant damage-control gedaan door te claimen dat het een overblijfsel is van een experiment om het karakter van de speler de gezichtsuitdrukking van de speler zelf over te laten nemen.
Bij die uitleg plaats ik hele sterke vraagtekens. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een top-down ARPG, waar je tijdens het spelen amper het hoofd van een karakter kunt onderscheiden; laat staan het gezicht; laat staan de uitdrukking op dat gezicht, de plek is om met zulke dingen te gaan experimenteren.

Dit stinkt.
Naar hele, hele rotte vis.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 4 juni 2022 20:05]

Ik kan me voorstellen dat het misschien ook iets te maken heeft met dat Samsung heel veel toestellen in de VS met snapdragons uitgebracht heeft terwijl de rest van de wereld exynos kreeg. Wellicht is het in de VS getest en is daar niet over nagedacht.
Dat is zeker een optie, maar het kan ook zijn dat dit allemaal toestellen zijn met 'End of Life' SoC's, ik ken deze niet, maar ik lees wel dat op 'moderne' Exynos toestellen het wel correct werkt, denk aan bijv. de Galaxy S20/21 en 22 reeksen.

Ik ken echter de toestellen op deze lijst niet goed genoeg om te beoordelen of deze allemaal uitgerust zijn met SoC's uit oudere Exynos generaties en daardoor misschien niet of minder supported meer zijn.
Of ze zien het zo dat mensen met een oudere telefoon niet tientallen of honderden euro's aan lootboxes gaan besteden.
Of ze zien het zo dat mensen met een oudere telefoon niet tientallen of honderden euro's aan lootboxes gaan besteden.
Dat zal het niet zijn, ook spellen met lootboxen hebben een kritieke massa nodig van mensen die nooit wat gaan kopen maar die het wel een beetje levendig houden op de servers
Sorry beetje off topic, maar 2 à 3 jaar oude telefoons "end of life"...
Ongelofelijk, wat een idiote markt is dit toch...

Of heb ik de term "end of life" hier verkeerd begrepen mss? (Ik ben niet zo bezig met telefoontjes..)

[Reactie gewijzigd door Bloedvat op 4 juni 2022 11:16]

Bij sommige bedrijven wel. Veel mensen realiseren zich niet dat software bouwen en onderhouden plus testen bakken met geld kost. Met de €150 van je nieuwe toestel betaal je voor garantie, software, het toestel, R&D, marketing, onderhoud en overige zaken. Buiten dat worden sommige toestellen uitgeleverd met een oudere generatie SOC. Sommige van de SOC fabrikanten willen (of kunnen?) de nieuwere code niet leveren die vereist is voor OS updates. Effectief gezien is je toestel dan een soort van EOL.

Corrigeer me als ik het fout heb overigens, dit is af en toe een ingewikkeld onderwerp en lastige discussie.
Dit soort spelletjes zijn echter wel gemaakt om grof geld binnen te harken. Dus goed testen is dan wel handig, een lage rating in de Play store helpt niet voor je merk en geloofwaardigheid. Dan valt het grote plan (geld binnen harken) snel in duigen.
Dit soort spelletjes zijn echter wel gemaakt om grof geld binnen te harken. Dus goed testen is dan wel handig
Nergens voor nodig. In het topic op GoT zijn er zelfs mensen die een tablet gaan aanschaffen om dit spel goed te kunnen spelen. :+

[Reactie gewijzigd door True op 4 juni 2022 15:58]

Oh 😅 dat is wel next level. Zulke fans moet Blizzard koesteren.
Mijn a53 5g heeft geen problemen met het spel.
Dat is inderdaad wel en punt. Heb voor de lol even snel gekeken maar er zijn toch wel een aantal toestellen die uit 2020 stammen. Zo heeft bijvoorbeeld de A51 5G een SOC uit 2019. De Helio G35 in de A12 stamt uit mid 2020. Kan me zo voorstellen dat er nog veel mensen zijn die momenteel nog zo'n toestel gebruiken. Dan mis je dus gewoon miljoenen toestellen en dus ook behoorlijk wat winst.

EDIT: Was bedoeld voor FreVDP, SCSI.

[Reactie gewijzigd door NotLikeTheOther op 4 juni 2022 11:24]

Het zijn natuurlijk wel oudere toestellen en zin end of life. Als ze enkel Samsung toestellen getest hebben die na deze modellen uit kwamen, zal dat nog een hele berg geweest zijn.
Er staan genoeg toestellen op dit lijstje die de end-of-life stempel nog lang niet hebben.
A53 werkt wel maar die is nieuwer
Spel is meer bedoelt voor de Chinezen markt, samsung is daar niet perse heel populair. Gaat meer om marktaandeel qua verwachte user. Sws staan in dit lijstje al wat cerouderde modellen
Zo gaat het nu in de gameindustrie: Eerst iets uitbrengen, in welke staat dan ook, en later repareren. Echt onbegrijpelijk. Stel je voor dat je een auto bestelt en wanneer je m ophaalt zie je dat ie een een motor heeft die zichzelf na 100 kilometer vastdraait, airbags die zomaar af kunnen gaan, stoelen van hout en en ontbrekend windscherm. En wanneer je de dealer hierop aanspreekt, krijg je te horen dat 'het later wordt opgelost'. Mensen zouden helemaal gek worden, waarom blijft dit keer op keer gebeuren met games?
Omdat Exynos een gare SoC is die zelfs door Mediatek verslagen wordt 🤣
Wat zou er nou wezenlijk anders zijn aan de Exynos-apparaten?
Ik denk dat GPU anders is. Er kunnen best grote verschillen zijn tussen welke features de GPU’s op verschillende toestelen ondersteunen. Dit is een van de punten waar er best nog wat fragmentatie is op Android.
Juist. De genoemde Exynos-modellen hebben een verouderde Mali-GPU, en Mali staat al aardig bekend om bugs in de Vulkan/OpenGL-implementatie.
De Exynos cpu, de AMD soc ... Nog wat kleine custom chips.
Had de S22 verwacht, maar die is schijnbaar getest? Ook de s21 en s20 serie staan er niet op.

Vraag je dan af zijn die getest en gepatched, of heeft men geen problemen gehad met die, en aangenomen de rest werkt wel.
Voor zover ik begrepen heb werken alle recente Galaxy product families (S20, S21 en S22) en hun SoC's probleemloos vanaf release en lijkt het dus voornamelijk oudere generaties SoC's te betreffen, al kan ik dat niet met 100% zekerheid zeggen daar ik niet alle release dates ken van de in deze toestellen gebruikte SoC's.
Zeg het maar, Samsung zal nooit vertellen of ze uitvoerig getest hebben of niet.
Dit is precies de reden waarom ik NOOIT Exynos Samsung hardware koop. Geen zin om een premium te betalen en daarna een 2e rangs ervaring te hebben binnen hetzelfde ecosysteem.
Het is hier ook niet aan Samsung om te testen, maar aan de game developer.. dit zijn de oudere of lowend modellen, dus de kans dat daar wat mis mee gaat is groter dan de nieuwere modellen met betere specs.
Dan ga je er van uit dat de bug in diablo zit en niet in de grafische driver van Samsung. Als dat het geval zou zijn was het wel aan Samsung om dit te testen.
Dat is zeker waar ... Maar het probleem is dat een dev alleen maar last heeft van dit soort afwijkende soc's en het is niet altijd even rendabel om het steeds te blijven updaten.
Zeker in het flagship segement en dus de zwaardere soc's, zit niet een groot deel Exynos gebruikers.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 4 juni 2022 12:19]

De AMD-GPU in de Exynos die sinds de S22 gebruikt wordt heeft een stuk betere Vulkan-driver qua ondersteunde functionaliteit en bugs dan zelfs de Adreno in de Snapdragon 8 Gen 1.

Is helaas wel iets langzamer, maar een grote verbetering tegenover de Mali.
Ja dus ?
Niet sneller, zeker niet betere compatibiliteit (SD socs zijn vaak de benchmark).

Het was veel hype met AMD een jaar geleden en inmiddels is het duidelijk. Het heeft niet veel gebracht.
Sure, beter dan de versie ervoor maar nog steeds niet top of the line.
Ze moeten stoppen met die 2 spalt voor exact dezelfde device. Het verkloot het premium imago van een lineup.
Alleen de nieuwste Exynos SoC (Exynos 2200) heeft een AMD GPU met RDNA volgens mij, al deze modellen zijn voorzien van Mali GPU's zo lijkt het. uit de stal van ARM Holding.

De Exynos 2200 lijkt wel gewoon goed supported in deze game, net als diverse andere Exynos SoC's met Mali GPU's. Het lijkt echt bepaalde SoC generaties te betreffen die niet lekker werken.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 4 juni 2022 11:08]

De Exynos SOC?....
de CPU en de GPU gecombineerd in de Exynos SoC, deze wijken af van bijvoorbeeld de concurrenten Qualcomm en Mediatek in hetzelfde segment en van dezelfde generatie. Op CPU gebied zijn die verschillen volgens mij vrij klein, omdat ze alsnog hetzelfde type ARM cores gebruiken, maar op GPU gebied zijn die verschillen volgens mij groter.

Daarnaast zal je te maken hebben met verschillen op software gebied vanwege deze verschillen. De drivers voor een Exynos GPU zullen anders zijn dan die van de concurrenten. En ik verwacht eigenlijk dat hier mogelijk de problemen liggen, aan de software kant, ik kan me niet voorstellen dat deze problemen niet te fixen zijn met updates vanuit Blizzard, Samsung of beide gecombineerd.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 4 juni 2022 10:40]

Slechte kwaliteit SoC? 😆🤡
Zou je die regio restrictie (de niet beschikbaarheid) kunnen omzeilen met vpn?
Dit kan inderdaad wel met wat trucjes, zie dit topic: Diablo Immortal

Let wel ymmv en ik zou persoonlijk een 'schoon' battle.net account gebruiken, ik moet er bijv. niet aan denken dat mijn Battle.net bijv. gebanned zou worden wegens het omzeilen van restricties. Je weet niet op Blizzard dat zal doen, maar ik zou het risico niet eens willen lopen.
Goede tip. Thanks. Ga vanmiddag gelijk aan de gang.
gewoon een nieuw battle.net account aanmaken met vpn naar bijvoorbeeld zweden. op mobiel heb ik de apk gedownload, en daar kan ik het gewoon spelen zonder vpn. op laptop moet ik wel vpn opzetten voordat het te spelen is.
Thanks voor het melden.
Ja. Vriendin van me gebruikt VPN om Diablo Immortal te spelen.
Ik heb hem zojuist via een alternatieve store / gespiegelde website gedownload voor mijn S22 en ik kan zonder VPN gewoon inloggen op mijn NL acccount. Vanuit Huawei was ik al gewend om gebruik te maken van alternatieve appstores waardoor ik nu niet aan slag hoef met VPN's.
Ik ben benieuwd of het spel hierop goed zal werken wel of niet op goed zal werken. Uit het artikel kan niet halen of hij hierop wel of niet is getest. Ik kan alleen zien welke Samsung smartphones gerapporteerd zijn, maar niet welke eventueel wel werken.

Ik ga het de komende dagen testen en ik zal het topic in de gaten houden.
Ik heb hem zojuist via een alternatieve store / gespiegelde website gedownload voor mijn S22 en ik kan zonder VPN gewoon inloggen op mijn NL acccount.
Omdat ze op het moment nog niet actief monitoren op regio's.
Er is van horen zeggen al gecommuniceerd dat er geen garantie is dat dit zo blijft; en dat het goed mogelijk is dat de infrastructuur nog aangepast kan worden om spelers van buiten de toegestane regio's actief te gaan weren. Daarnaast is ook al gewaarschuwt dat het een overtreding van de gebruikersvoorwaarden voor het spel en voor Battle.net blijft, wat kan resulteren in het termineren van de Battle.net account. Dat dat momenteel niet aan de orde is, komt dus wss. enkel omdat er nog geen ondersteunende infrastructuur voor is.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 4 juni 2022 12:16]

Haha waarom zouden ze dat in godsnaam doen? Blizzard die actief er voor gaat zorgen dat ze zelf minder geld gaan verdienen? not gonna happen, behalve als er wellicht boetes staan te wachten als ze het niet doen
Haha waarom zouden ze dat in godsnaam doen?
Wettelijke verplichting.

Als dit spel onder de kansspelwetgeving valt, mogen ze het niet aan Nederlanders en Belgen aanbieden.
In tegenstelling tot overzeese goksites betreft het hier een onderneming die binnen de EU opereert en daardoor zich ook aan wetgeving dient te houden van lidstaten.
Dit is deels een fabel of misverstand.

In Nederland is er geen “lootbox” uitzondering in de wet opgenomen, maar wel in België.

Hier zijn er rechtszaken over geweest, dit begon toen tegen EA en FIFA spellen, waarna het door gerechtelijke uitspraak “verboden” werd.

However.. Recent, afgelopen maart, heeft de KSA dit verloren voor de Raad van Staten en waren de boetes tegen EA als onterecht verklaard en is er nu dus officieel geen uitspraak meer wat het verbied.

Maw hier in Nederland is hier helemaal geen wetgeving over te vinden, wel een hoop adviezen en dat je als ouders moet opletten etc.

Volwassen mensen krijgen blijkbaar al helemaal geen keus.

https://kansspelautoritei...tanden/aanpak-loot-boxes/

[Reactie gewijzigd door Bozebeer38 op 6 juni 2022 08:37]

Dit argument lanceerde je een tijdje geleden ook al rondom Steam.

Het feit is gewoon dat Blizzard het geen donder kan interesseren, zolang ze er maar geen gezeur mee krijgen, of wanneer mensen via VPN's dingen goedkoper proberen te krijgen.

Dus zolang ze niet verplicht worden om mensen te weren, zullen ze dat niet doen. Banned van je Battle.net account gaan ze al helemaal niet doen, want daardoor zouden mensen ook niets meer voor andere spellen kopen.

Blizzard doet gewoon alleen wat wanneer het nadelig wordt om niets te doen.
"DoN't YoU gUyS hAvE pHoNeS???"

Ironisch en karma. :+
Een goeie comeback zou zijn; don’t you guys have dignity? Oh wait you are part of Activision now, my bad.
En afgezaagd ondertussen.
Mwoa ik vind het nog steeds een relevante quote welke aangeeft hoe erg de grote publishers hun core audience kwijt zijn. Of ze dat erg vinden weet ik niet, want ze verdienen meer aan de casuals, maar goed, vaak heb je op lange termijn wel je core audience nodig, want de meer casual spelers zijn met een jaar weer vertrokken naar de volgende hype.
In dit geval betwijfel ik of dat het geval is. Als ik mezelf als voorbeeld neem. Heb alle diablo games wel gespeeld. Diablo 3 zelfs op meerdere platforms.

PC gamen doe ik al een tijd niet meer. En daarnaast is dit een perfecte game voor mobiel. Er zijn naar mijn idee een hoop spelers die er hetzelfde in staan.

Natuurlijk had ik liever een buy to play model gehad, zonder ingame store. Maar goed heb gister toch wel genoten van immortal op mijn Ipad.
Natuurlijk had ik liever een buy to play model gehad, zonder ingame store. Maar goed heb gister toch wel genoten van immortal op mijn Ipad.
Hoelang speel je het spel al? van wat ik namelijk gezien heb is dit echt zo'n typische game waar je in het begin heel veel nieuwe levels en nieuwe items krijgt waardoor je het gevoel krijgt dat je goed beloond wordt, maar als je lang blijft spelen komen de verwachte paywalls of verleidingen om toch te betalen

Prima natuurlijk dat je vermaakt bent, maar dat soort game mechanics heb ik echt een hekel aan
Het lijkt wel mee te vallen. Ik heb nog geen paywall gezien. Ze lijken meer de fortnite benadering te kiezen.
Dat je wordt weg gemod is wel het meest ironische van dit artikel. Mensen zullen wel een kort geheugen hebben.

https://youtu.be/VGByCvWDINA
Don't you guys have credit cards???
Loopt op mijn telefoon best goed (S20 FE), and op de Emulator op de PC ook.
Loopt op mijn telefoon best goed (S20 FE), and op de Emulator op de PC ook.
Waarom zou je dit spel op een Emulator spelen, als hij gewoon letterlijk voor de PC te verkrijgen is?

[Reactie gewijzigd door Sinester op 5 juni 2022 12:26]

Waarom niet is de betere vraag? Sommige mensen spelen met de emulator op hun NL account, daarom dat sommige een Emu gebruiken i.p.v. de client.
Waarom niet is de betere vraag?
Hoe is dat de betere vraag? je gaat toch niet als er een native versie bestaat een emulator gebruiken?
ik zag persoonlijk geen enkele reden om dat te doen

Maar je geeft daarna toch nog antwoord op me vraag, dank daarvoor nu snap ik hem ook
Sommige mensen spelen met de emulator op hun NL account, daarom dat sommige een Emu gebruiken i.p.v. de client. Want op je NL account op de native PC client spelen, gaat niet. Snap je hem nu?
Hoe kunnen ze met hun Nederlandse account wel op Mobile spelen dan? het spel is namelijk Cross-Platform dus je kan met het zelfde account op mobiel en pc spelen met dezelfde voortgang. Maar als je met een NL account geblocked wordt hoe kan je dan wel mobiel spelen, maar niet via de client op PC?
Omdat je de game wel via een APK kan downloaden en spelen, en vervolgens je Nederlandse Blizzard account kunt koppelen en spelen. Wat trouwens ook werkt; maak een Duits Google account aan, log er mee in en download de game, koppel vervolgens je Nederlandse Blizzard account en have fun playing.

[Reactie gewijzigd door Hoenens op 7 juni 2022 15:28]

Don't you guys have other phones?
Draait op mijn Samsung S22 Ultra met Exynos SOC zeer vloeiend, geen problemen tegengekomen. Nou staat mijn telefoon ook niet in de lijst. De Exynos 2200 SOC heeft een GPU die is gebaseerd op AMD's RDNA2-architectuur, mogelijk dat dit voor betere compatibiliteit zorgt? Had overigens liever de Snapdragon variant gehad, die presteert gewoonweg veel beter in games en is beter geoptimaliseerd.

Voor Android bezitters is Diablo Immortal zeer eenvoudig te sideloaden door de APK online op te sporen. Geen VPN of wat dan ook nodig om te spelen :)
Vreemd. Waarom komt me dit bekend voor.... oh ja. Het spel Sky children of the light. Pixelation op exynos soc van de Galaxy S22 serie. Ik snap niet dat Samsung geen goede drivers kan leveren voor die soc. Ze kunnen alles wel op de devs gooien, maar ze moeten zelf ook maar eens naar zichzelf kijken. Het is alleen die soc. Europa is weer de sjaak. De rest hebben de andere soc en geen problemen.
Spel draait als een zonnetje op S22!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee