ASUS: vraag naar gpu's voor cryptomining loopt terug

ASUS-ceo Ted Hsu zegt dat de vraag naar gpu's voor cryptomining terugloopt. Hsu spreekt zelfs over het 'verdwijnen' van de vraag naar gpu's voor cryptominen. Dat kan betekenen dat gpu's na maanden van tekorten weer beter beschikbaar zullen zijn.

Hsu sprak over de vraag naar gpu's in een kwartaalupdate voor aandeelhouders, meldt The Register. Hsu verwacht ook dat de vraag naar pc’s met ongeveer 10 procent zal afnemen. De prijzen van videokaarten stegen in de tweede helft van vorig jaar nog met 25 procent.

Als mogelijke oorzaak van de afnemende vraag noemt Hsu de overstap van proof-of-work naar proof-of-space. Daarnaast is het goed mogelijk dat de vraag verder zal afnemen doordat veel cryptomunten in de afgelopen week veel aan waarde hebben verloren. Onder andere stablecoin Terra daalde meer dan de helft in waarde. Ook de bitcoin had het zwaar.

ASUS maakt zich naar eigen zeggen geen zorgen over het afnemen van de vraag. Volgens Hsu zal de markt weer 'normaliseren'. Ook is het tekort aan chips niet het belangrijkste probleem voor de productie van hardware. Volgens Hsu zijn het op dit moment vooral knelpunten in het transport die productieproblemen veroorzaken bij ASUS. Zo noemt hij onder andere een tekort aan containers als groot probleem.

In de kwartaalupdate meldt ASUS een nettowinst van 10 miljard dollar over het eerste kwartaal van 2022. Dat is ruim 7 procent groei ten opzichte van vorig jaar.

Door Robert Zomers

Redacteur

13-05-2022 • 11:17

128 Linkedin

Reacties (128)

128
121
64
2
0
37
Wijzig sortering
Komt dit door enkele crypto's die hebben aangekondigd dat ze naar proof of stake gaan? Als ik het goed heb, is minen daarmee niet zo rendabel meer?

Maar laat die lagere prijzen maar komen. Ik doe al echt lang met mijn PC (i5-4670K met GTX770) en ben echt wel toe aan een upgrade, maar man wat is dat spul duur geworden. Gelukkig zijn de prijzen aan het dalen, maar het is nog lang niet op het niveau dat ik acceptabel zit. Inmiddels zit ik te kijken naar gebruikte kaarten, jaartje oud, maar ook die gaan voor de hoofdprijs weg. Zelfde met refurbished laptops, die koop je soms voor de prijs van een nieuwe, waarom zou je dat doen als de specs niet veel beter zijn?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 13 mei 2022 11:27]

Pakweg 2007 betaalde je 200 euro voor een midrange kaart (8600GT/HD3650) en 350 voor hetgeen erna (8800GTS/HD3850) 500 voor highend en 650 voor enthusiast level kaarten.

Dat balans van vroeger gaan we niet meer halen. Maar als ik voor 600 euro straks een 7800XT of een RTX4080 Super kan halen zou ik zeker tevreden zijn.

Cryptominers zijn niet allesbepalend in de markt, maar het gaat voor een hervedeling zorgen over de complete supply chain. Over 5 jaar is TSMC weer bij en kunnen we zeggen dat we niet erin geFOMOt zijn tijdens de chiptekorten van begin jaren 20.
Zoals @Osiummaster als aangeeft, telt de inflatie inderdaad flink mee. Volgens het CBS bedroeg de consumentenprijsindex CPI 87,20 in 2007 en 119,81 in april 2022. Dat is een stijging van 37,3%.
Pakweg 2007 betaalde je 200 euro voor een midrange kaart (8600GT/HD3650) en 350 voor hetgeen erna (8800GTS/HD3850) 500 voor highend en 650 voor enthusiast level kaarten.
Als ik daar 37,3% bij tel, kom ik op € 687 voor een high-end videokaart.
Dat balans van vroeger gaan we niet meer halen. Maar als ik voor 600 euro straks een 7800XT of een RTX4080 Super kan halen zou ik zeker tevreden zijn.
Nogal wiedes dat je met € 600 zeker tevreden zou zijn. Dat zou namelijk goedkoper zijn dan wat je - na inflatiecorrectie - in 2007 voor een high-end kaart betaalde. En daarbij ga je er nog aan voorbij dat een high-end videokaart in 2007 een heel ander ding was dan in 2022. Het is niet alsof je een Volkswagen Golf GTI uit 2007 vervangt door een exemplaar uit 2022, maar alsof je de Golf GTI uit 2007 vervangt door een Tesla Model S uit 2022.
Inflatie vergelijking is logisch maar betrekt niet alle facetten van prijsbepaling. Je Tesla vergelijking is minder treffend. Je vergelijkt technologische ontwikkeling terwijl we het hebben over productsegmentering in een ontwikkelend gebied met sterke concurrentie welke bepaald wordt adhv supply chain, kostprijs en economische factoren waar je geen invloed hebt.

De periode 1997-2007 kent ook veel inflatie, maar een laptop, harde schijf of highend kaart was in 1997 duurder. Ontwikkeling en opschaling zorgt ook voor een goedkoper productieproces. Bovendien zijn videokaarten kwa ontwikkeling van rekenkracht aan het stagneren t.o.v. wat goude jaren 2000-2009. Het lijkt alsof de de marketing van Nvidia heeft gewerkt. Mensen gaan geloven dat 1000 euro voor een videokaart normaal is.

De golf gti uit 2007 is nu een golf gti uit 2022, en deze heeft ook 20x zoveel chips, digitale display, A.I. hulpmiddelen en hetzelfde manke onderstel.

[Reactie gewijzigd door Chrono Trigger op 14 mei 2022 09:04]

.

[Reactie gewijzigd door jeroen_loeffen op 15 mei 2022 06:58]

Dan heb ik slecht nieuws voor de bouwers van grafische kaarten, want de salarissen van werknemers zijn vanaf 2007 gemiddeld met nog geen 15% gestegen. Vooral ambtenaren in Nederland zaten op een nullijn vanaf 2008 tot 2018 en kregen er vorig jaar eindelijk 3,6% bij. Dit is niet alleen in Nederland een probleem, maar wereldwijd blijven de salarissen van werknemers achter. Dat zijn dus consumenten die steeds minder de steeds duurder geworden grafische kaarten kunnen kopen. Dat zullen zij uiteindelijk in hun verkoopcijfers gaan voelen al zullen zij misschien de eerste jaren financieel nog wel meer blijven omzetten als de crytominers golf nu opgedroogd is.
Dat ligt aan de toenemende ongelijkheid tussen hoge en lage inkomens. Een trend die wereldwijd al zeker 30 jaar gaande is. Over de oorzaken valt genoeg te vinden.
Over de laatste 30 jaren is het laagste inkomen ook sterk omhoog gegaan. Klagen dat de rijke mensen rijker zijn wanneer iedereen zelfs na inflatie een pak rijker zijn geworden is gewoon jaloezie. Je hoort nagenoeg niet meer van honger in Afrika. De wereld is in de laatste 100 jaar sterk vooruit gegaan, zelfs als dat betekent dat de rijkste mensen rijker dan een koning zijn, zelfs de armste Nederlander/Belg leeft langer en is rijker in alle opzichten tov bijna iedereen in geschiedenis.
Ik zoek op "laagste inkomens sterk gestegen" en google komt echt op niets uit. Wat mis ik?
Hangt ook beetje af van wat je doet. Als je onmisbaar bent of moeilijk te vervangen heb je altijd de voordeel dat je gewoon kan zeggen dat je meer wilt verdienen of ergens anders werk gaat zoeken.

Niet iedereen heeft de kans om zo te kunnen onderhandelen.
Appels met peren vergelijken.
Die 15% is algehele en inflatiecorrectie. Dat wil niet zeggen dat je als ambtenaar geen grotere stijging hebt meegemaakt. Immers deze 15% gaat er vanuit dat je in zelfde schaal en zelfde trede binnen een schaal blijft. Maar in principe ga je gewoon elke keer een trede hoger tot je op t max zit.
Dus vergelijken met jou 13+10 kan je helemaal niet doen.
In 2011 betaalde je BTC 300 voor een beetje videokaart. Nu koop je voor BTC 1, 30 high end videokaarten. Zie juist dat de hele videokaarten branche ontzettende devaluatie kent. En ik voorspel dat het alleen maar erger wordt.
Zeg de waarde gewoon in Euro dat is voor iedereen begrijpelijk ipv populair proberen te doen door het om te rekenen naar Bitcoin.

Net als mensen die verhalen in Nederlands schrijven en dan ineens een enkele Engelse term erin doen om het beter te laten lijken.
De waarde in Bitcoin is op geen enkele manier te vergelijken met die in euro.
De Bitcoin is de afgelopen maanden meer dan gehalveerd en kan over drie maanden weer verdrievoudigd zijn (of tot nihil verdwenen).

Het slaat dan ook nergens op om de prijs van een gpu in Bitcoin uit te drukken zonder het aantal (gpu) cycles dat nodig is voor het minen mee te tellen.
Je begrijpt duidelijk zijn punt niet..
Probeert populair te doen, kaart is ooit aangeschaft met euro,s hou het bij euro,s dat is voor iedereen begrijpelijk.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 15 mei 2022 08:53]

Op een techsite zitten, en mensen uitleggen dat moderne technieken veel slimmer en efficiënter kunnen zijn en dan het verwijt krijgen dat alles bij het oude dient te blijven.....

[Reactie gewijzigd door gepebril op 16 mei 2022 08:37]

BTC is nog geen ingeburgerd betaalmiddel, hou het gewoon bij Euro,s dat bedoel ik te zeggen, is voor iedereen duidelijk ipv te moeten omrekenen met wisselkoersen van toen die tijd terwijl die kaart ook in verledenmet Euro,s aangeschaft is.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 16 mei 2022 10:00]

Omdat de laatste stap in keten nog enkel in Euros denkt en handelt dien ik dat ook te doen.....Er zijn genoeg bedrijven die, die laatste stap uit handen nemen. Iig is de groep die zo leeft en denk als ik aan het groeien en die andere neemt af.
Dit is net zoiets als ruilhandel, jij krijgt 2 appels voor x euro...
Maar blijkbaar is het teveel gevraagd om jouw kaart gekocht in Euro,s ook gewoon te vertellen wat het was in Euro,s ipv populair te gaan omrekenen naar btc.

Of wil je zeggen dat je in 2011 een videokaart werkelijk met btc hebt betaald?

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 17 mei 2022 08:32]

Men vergeet bij deze stijgende prijzen wel vaak de inflatie mee te rekenen.
Klopt, dat is een van de redenen. Koopkracht ook overigens.
Wees er maar zeker van dat de nieuwe 4080 en 7800XT regio 850-900eur zullen gaan.
Inflatie, euro/dollar conversie etc..

Hefet niks te maken met crypto mining, want de MSRP prijs staat gewoon pak hoger bij start.
Pakweg 2007 betaalde je 200 euro voor een midrange kaart (8600GT/HD3650) en 350 voor hetgeen erna (8800GTS/HD3850) 500 voor highend en 650 voor enthusiast level kaarten
Selectief geheugen, de retail prijs van een 8800 Ultra was 800 euro. Met 15 jaar inflatie erbovenop zit je op zo'n 1200 euro.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 13 mei 2022 13:21]

Ik denk niet alleen daardoor, de 2 grootste crypto´s: bitcoin en ethereum zijn alle twee gigantisch gedaald in waarde de afgelopen maanden. Terwijl de hashrate gewoon is toegenomen.

Dus het terugverdienen van GPU's met achterlijke prijzen die we lang zagen in een korte tijdperiode zit er gewoon niet meer in. Logisch dat de prijzen dus zakken.
Bitcoin mine je niet met een GPU, die zijn dermate inefficiënt voor het btc algoritme dat het geen cent zal opleveren.

Bij Ethereum is het een ander verhaal, daar klopt het dat de huidige koers ervoor zorgt dat mining niet meer rendabel is tegen Nederlandse energieprijzen.
Ik vraag mij af in hoeverre er in dat wereldje ook onderlinge handel is. Je zou zeggen dat er na zo'n duikeling onderlinge handel onstaat van hoge electriciteit prijs miners naar lage.
Denk niet dat er veel gemined wordt in HEP landen, jij?
Komt dit door enkele crypto's die hebben aangekondigd dat ze naar proof of stake gaan? Als ik het goed heb, is minen daarmee niet zo rendabel meer?
Dit gaat eigenlijk alleen om Ethereum, want dat is de enige grote cryptomunt die momenteel met videokaarten wordt gemined.

Zodra die volledig over is naar Proof-of-Stake is minen van Ethereum compleet onrendabel, dus niet slechts minder rendabel.
Zelfde met refurbished laptops, die koop je soms voor de prijs van een nieuwe, waarom zou je dat doen als de specs niet veel beter zijn?
De reden was/is de slechte verkrijgbaarheid van nieuwe laptops. Als je meteen iets wilt hebben, kun je soms beter op de tweedehands markt terecht.
Gaat die overstap van Ethereum naar Proof of Stake wel echt gebeuren? Het blijft maar vooruitgeschoven worden en sommige mensen beweren dat dat is omdat de mensen die de dienst uitmaken bij Ethereum eigenlijk helemaal geen belang hebben bij die overstap.
Op zich zouden ze volgende week over kunnen, want de code is klaar. Ze willen het echter heel goed doortesten, wat nogal wat tijd kost. Minimaal een paar maanden, maar dit jaar moet de release wel lukken.

Hier is de laatste update over de overstap.
Er wordt weinig over gesproken maar, Proof of Stake heeft gigantisch veel onopgeloste problemen die Proof of Work niet heeft.

Het is geen opgelost probleem dat POS dus een goede vervanger is. Integendeel, men spreekt van apels en peren.
Volgens mij roepen ze al drie jaar dat ze over gaan naar POS..... Etherium is een beetje de Johan Derksen onder de Crypto munten. .
Klopt veel Cryptos gaan naar PoS of een andere protocol. Ook moet rekening mee gehouden worden dat Mining via reguliere GPU ook al een tijdje steeds minder interessant aan het worden is, veel zijn overgestapt op ASIC mining, waardoor de complexiteit zo hoog is komen te liggen, waarbij de ROI op Mining met een GPU stukken minder interessant is, Mining via een ASIC levert veel meer op.

Edit: okay -1 really, wat is er mis met mijn opmerking?

[Reactie gewijzigd door bons op 13 mei 2022 12:41]

Maar laat die lagere prijzen maar komen. Ik doe al echt lang met mijn PC (i5-4670K met GTX770) en ben echt wel toe aan een upgrade, maar man wat is dat spul duur geworden. Gelukkig zijn de prijzen aan het dalen, maar het is nog lang niet op het niveau dat ik acceptabel zit. Inmiddels zit ik te kijken naar gebruikte kaarten, jaartje oud, maar ook die gaan voor de hoofdprijs weg. Zelfde met refurbished laptops, die koop je soms voor de prijs van een nieuwe, waarom zou je dat doen als de specs niet veel beter zijn?
Je doet nog langer met je PC dan ik op dit moment; ik heb een i7-6700K staan, met 32GB RAM en een GTX 1070... die grafische kaart heb ik aangeschaft on The Witcher 3 fatsoenlijk te kunnen spelen, maar ik heb dat spel nooit gespeeld omdat ik sinds 2017 al niet de tijd heb om spellen van die lengte te spelen...

Voor mij is op het moment een hoge core-count met _allemaal dezelfde_ cores het belangrijkste. Mijn geld gaat dus zitten in de CPU met de hoogste core-count, en dan tellen de E-cores niet mee. Die zijn bullshit voor mijn use cases.

Het zou dus goed kunnen zijn dat mijn ondertussen 6 jaar oude GTX 1070 gewoon mee gaat naar een nieuw systeem, dat op de planning staat om gebouwd te worden in augustus 2023. (Na de release van Debian 12.)

Mocht ik later nog iets gaan spelen dat daadwerkelijk zwaarder is dan TW3, dan zie ik wel verder. Ik denk echter dat de GTX 1070 mogelijk wel 8-10 jaar oud gaat worden hier.
Een 1070 is voor gebruik op 1080p ook zeker nog helemaal prima. Heb de mijne wel onlangs vervangen voor een 3070 omdat ik de kans had er een voor een redelijk normale prijs te kopen. Mijn 'oude' 1070 is naar mijn 14 jaar oude zwagertje gegaan die er nu nog met veel plezier RDR2 en GTA op speelt op de hoogste settings.
Pasgeleden heb ik mijn 24" monitor (Eizo CS240, 1200p) vervangen door een 27" (Eizo EV2795, 1440p), vanwege een paar redenen:

- De CS240 wordt in oktober 8 jaar oud en had ondertussen ~10.000 branduren bereikt.
- Ik fotografeer niet meer semi-profesioneel, dus een hardwarematig gecalibreerde monitor is niet direct meer nodig
- Ik had een monitor nodig met USB-C zodat ik een dikke vette DisplayPort- en USB-kabel kon besparen voor mijn werklaptop. (Jammer genoeg werkt Power Delivery niet omdat die monsterlaptop minstens 150W vereist en PowerDelivery niet verder gaat dan 100. Bij alles onder de 100 trekt die geen stroom en klaagt dat de adapter niet zwaar genoeg is. Bij precies 100 trekt hij _net_ dat de accu niet leegloopt op een normale werkdag.)
- Ik wilde iets meer ruimte op het scherm indien mogelijk (Ik moet een 1440p monitor scalen vanwege slecht zichtvermogen; maar ondanks dat houd ik nog steeds iets van ~250 pixels extra over in de breedte in vergelijking tot 1920x1200.)
- En wat meer scherpte.

De EV2795 is goed, maar niet perfect helaas.

Ik denk echter dat voor de oudere spellen die ik speel 1440P nog gewoon op volle instellingen gespeeld kan worden.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 13 mei 2022 18:18]

denk dat het op dit moment ook steeds lastiger word om goeie winst uit de kaarten te krijgen. ook door de teruglopende prijs.
Enkele maanden geleden betaalde je zelfs nog dubbel de adviesprijs voor een tweedehands GTX1600. Wat niet eens een goede serie is als je al een GTX770 hebt. Prijzen gingen echt nergens meer over.
Dat kan een reden zijn maar crypto komt ook meer en meer in een slecht daglicht te staan door enerzijds de milieu impact (daar kan proof of stake iets betekenen) maar ook door grote hacks, criminaliteit en dit soort berichten: nieuws: Koers van populaire stablecoin Terra stort in
De ROI (van minen met GPU's) is gewoon kutter dan kut geworden en dat denk ik toch wel de hoofdoorzaak is.

Als je geen (of eindeloos lange) Return Of Investment verwacht dan investeer je ook niet natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 mei 2022 11:42]

Precies, het zijn alleen maar de hele grote jongens die nu flink kunnen investeren in mining en er een tijdje op kunnen blijven zitten.
De simpele miner wilt graag een rendement zien om de kosten te dekken en iets van winst te maken.
Er zijn nu zat mensen die begin dit jaar een rig hebben gekocht met een ROI van 10-12 maanden en die zien dat ineens meer dan verdubbelen.

Minen is alleen nog leuk als je gratis of extreem goedkoop aan je stroom kan komen en niet teveel voor je hardware betaald.
Een gamer heeft 1 kaart, en gebruikt die gemiddeld een paar uur per dag, als het dat al is. Een crypto miner heeft mogelijk wel tientallen kaarten, en die draaien 24/7 op 100%.

Meer dan dat, die gamer die uren per dag zit te gamen, die doet dat als hobby. Die is dus niet met de auto op en af aan het gaan naar andere locaties, of extra spullen aan het kopen die van overal op de wereld komen, of noem maar op.

Die miner? Die heeft zijn rig in de kelder staan en heeft daarbovenop nog eens de normale hobbies.

Sorry, maar als je op een console of gewone midrange PC gamet ben je echt vele malen minder belastend voor het milieu dan zelfs de meest casual miner. En buiten dat zijn die paar kWh per week verwaarloosbaar tegenover koken, de was doen, verwarmen en eventueel airconditioning
Echter zijn er veel meer gamers dan miners in Nederland.
En als ik het nieuws luister is het al tien jaar 5 voor 12. Dus alle beetjes helpen.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 13 mei 2022 21:27]

Dus? Het is toch compleet normaal dat miljoenen mensen misschien samen een grotere voetafdruk hebben dan een paar duizend crypto miners?

Natuurlijk helpen alle beetjes, maar crypto mining is geen "beetje". Kijk even door deze getallen. Één enkele bitcoin transactie stoot meer dan een ton CO2 uit. Één enkele transactie. Probeer je dat even in te beelden. Die transactie gebruikt 2000kWh. Dat is de helft van wat mijn gezin gebruikt op een heel jaar. Dat is mijn gaming hobby, thuis werken, koken, de was doen... Alles gewoon op de verwarming na. Voor één enkele transactie. En dan hebben we het nog niet over de productie van al die hardware die extra geproduceerd moet worden en dus grondstoffen en energie opgebruikt, om dan gewoon dag en nacht die 2000kWh per transactie te gaan verspillen. Voor het energieverbruik van één transactie kan je een heel jaar lang elke dag meer dan 13 uur gamen, op een dikke PC die gemiddeld 400W verbruikt. Door gewoon niet in crypto te stappen en wat Bitcoin te kopen, heb ik makkelijk 5 jaar aan mijn gaming hobby aan uitstoot uitgespaard. Als ik op het einde van de rit mijn Bitcoin terug zou willen verkopen, dan zit ik aan 10 jaar gamen qua uitstoot.

Dus nee, dat er veel meer gamers zijn is gewoon niet relevant. Miljoenen mensen die al-bij-al een vrij schadeloze hobby hebben moeten niet opdraaien voor het absolute egoïsme van een handjevol andere mensen die rijk willen worden ten koste van de planeet.

[Reactie gewijzigd door Niosus op 14 mei 2022 01:28]

Dank voor uw betoog.
Zitten alleen aantal beweringen in die niet juist zijn. U gaat uit dat alle hasrate van Bitcoin milieubelastend is. Dat is onjuist er wordt steeds meer energieoverschot gebruikt voor mining en ook 'groene' energie die beschikbaar is in ver afgelegen gebieden.
U gaat er vanuit dat alle Bitcoin transactions on-chain zijn. Die verhouding wordt steeds kleiner door Lightning, Liquid en andere side chain technieken.
Daarnaast stelt u dat Bitcoin draait op een handjevol egoistische mensen. Kunt u dat wat toelichten. Zover ik weet is het een decentraal protocol dat door miljoenen mensen gebruikt wordt. Wie zijn het, wat is hun macht, en hoe passen ze dat toe?

Als ik naar de link ga en naar hoofdpagina ga zie ik een anti crypto site. Dus een website die enkel negatieve aspecten van een techniek wil benadrukken. Dus een activistische site. Wie betaalt die site, wie zijn de adverteerders? U quote ze waarschijnlijk en waarom hanteren ze aantoonbare onjuistheden?

[Reactie gewijzigd door gepebril op 14 mei 2022 09:29]

Ik heb een bron gegeven, u bent niet akkoord. Goed. Heeft u een bron met meer accurate data? En kan u ook ineens een bron geven met het verbruik dat gamers dan doen? Wat is het percentage en de impact van off-chain transacties? Waar zit de mining capaciteit per land, en wat is hun energie mix? U maakt een hele hoop claims, maar ik heb nog geen enkele bron gezien. Geef mij wat extra data en ik doe met plezier mijn berekening opnieuw, speciaal met jouw getallen. Ik zal ze in een Google Sheet zetten, dan kunnen we beide meevolgen.

Het is makkelijk zeggen dat het niet juist is, maar tenzij er bronnen zijn voor de tegenargumenten is dat niet veel waard. Het kan goed zijn dat die site die ik gelinkt heb activistisch is, maar dat maakt de data op zich niet fout. Als het toch allemaal zo fout is, waarom link je dan niet naar een correcte bron?

[Reactie gewijzigd door Niosus op 14 mei 2022 11:07]

Er is een groot onderzoek geweest met Elon Musk, die wilde pas BTC accepteren voor Tesla aankopen indien BTC voor meer dan 50% groen was. Is volgens mij groot wereldwijd nieuws geweest.
Ik beweer niet dat ik een site heb, en alle data in handen heb. Ik volg veel crypto nieuws en zie de ontwikkelingen en mogelijkheden. In Texas wordt zo bijvoorbeeld veel flared gas gebruikt. In China was het ongebruikte capaciteit van hydrocentrales.
Het is dus eenvoudig aan te tonen dat de statements van die site niet kloppen. Zeg maar als een rechter kan aantonen dat een alibi van een getuige niet klopt, dan weet hij ook niet wie de dader is, of waar de verdachte dan wel geweest is. En dat vraagt u nu wel van mij.

En het is voor mij geen issue dat Bitcoin volledig groen zou zijn. Volledig groen bestaat ook helemaal niet, daar er altijd iets gemaakt moet worden, wat voor vervuiling zorgt en daarna kan pas iets opgewekt worden. De definitie van groen is erg politiek en rekbaar. Zeg maar niet 1 en 1 = 2, zoals wiskunde. Mooi voorbeeld was de biomassa.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 16 mei 2022 08:55]

Bij Proof-of-Stake wordt er niet meer gemined zoals bij Proof-of-Work.
Jou aandeel in het netwerk waardoor je je niet gaat misdragen word gerepresenteerd door een inleg van de onderliggende munt vast te leggen.

Bij Proof-Of-Work lever je dit aandeel door middel van het betalen van stroom voor je miners.

Beide zijn technisch totaal niet nodig voor de functionele werking van de valuta, maar zijn een incentive-mechanism.
Leg mij eens uit waarom Proof of Work nodig is om decentraal het bitcoin netwerk te beveiligen. Volgens mij snap je niet helemaal waarom en hoe bitcoin werkt.
Zodat grote partijen niet enkel grote partij munten opkoopt en de zaken naar hun hand kunnen zetten. Nu kun je de boel heel lastig naar jouw hand zetten. Dat zou alleen lukken door 51% van de hashing power te bezitten. Want mensen accepteren nu pas veranderingen indien de meeste gebruikers daar voordeel aan hebben. Dus niet enkel de grootste gebruikers, zoals bij POS
Ws mag Den Haag dan de brokken opruimen wanneer het misgaat met je crypto. ;)
Het is dus te hopen voor Den Haag en alle belastingbetalers dat jij ook gewoon belasting betaald.
Dat het altijd onverstandig is om al je geld in 1 financiële instabiele optie vast te leggen spreekt voor zich.
Ik investeer natuurlijk niet in crypto, maar de enige echte.
Uiteraard, niet alles in één ding. was alleen een voorbeeld.
Chocomel? :+
Ik begrijp het. ;)
"Gaat gelijk een script maken voor de binance chain en maakt een Chocomel coin aan" zo.
is wel zo, hoe langer je in bitcoin zit, hoe goedkoper alles wordt
Ben erg benieuwd waarvoor ik gedownmod ben. Dit is een techniek site en hanteer de moderne technieken, alleen dat wordt dus niet gewaardeerd.....
Wat ik me afvraag is hoe ASUS kan weten of een videokaart gekocht wordt om te gebruiken voor mining?
misschien kijken ze naar niet commerciële partijen die 5+ kaarten bestellen?
Misschien kun je registreren voor langere garantie ofzo. Ze weten dat vroeger 80% dat deed, en nu maar 40%. Dan kun je aannemen dat de helft van de kaarten bij miners is.
Of de steam-statistiek, als die er per merk is. Als daar bepaalde modellen ontbreken kun je vermoeden dat ze aan het minen zijn.
Of gratis spellen bij kaarten die vroeger weer 80% inlosten en nu maar 40%.

Natuurlijk allemaal nog steeds nattevingerwerk maar het zal wel een idee geven.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 13 mei 2022 13:53]

Als je nieuwe afnemers ziet die meer betalen om voorrang te krijgen met leveringen en verder niet zeuren dan zijn dat niet de normale groothandels en kan je een vermoeden hebben dat het een miner betreft.
Of ze hebben/hadden toch aan apart verkoop kanaal specifiek voor miners...
Omdat bepaalde partijen minder afnemen waarvan bekend is dat zij leveren aan miners?
Tja de nieuwe generaties kaarten worden dit jaar nog verwacht.

Die zullen vast ook heel hoog geprijsd zijn, maar ik ga nu geen kaart van de huidige generatie meer kopen ook al zouden de prijzen weer richting msrp gaan.

Ik reserveer tzt wel overal waar dat mogelijk is een kaart van de nieuwe generatie in de hoop die voor een normale prijs te kunnen kopen.

Beetje zonde om nu nog rond de 1K in een kaart te investeren waarvan de opvolger er binnen een paar maanden is.
Ik ga er dus juist van uit dat vanwege deze gedachtegang, de vraag momenteel hoger is dan het lijkt. En dat de prijzen van huidige kaarten dus ook weer omhoog gaan schieten. Nu kijkt iedereen de kat uit de boom. Als de RTX4080 uitkomt zal die, net als de 3080, direct uitverkocht zijn. En dan stort iedereen zich op oudere kaarten. De GTX1600 serie kostte tweedehands ineens het dubbele van de adviesprijs. Je zal zien dat hetzelfde de huidige kaarten zal overkomen. We gaan nog heimwee krijgen naar de RTX3000 prijzen van afgelopen jaar.
Ik denk dat je hier toch onderschat hoeveel GPUs er momenteel in mining zitten. De vraag van gamers zal misschien ligt gestegen zijn ten opzichte van enkele jaren geleden maar ik vermoed dat die niet spectaculair veel verschilt.

Voor de mining boom toen de 3080 uitkwam waren de prijzen niet spectaculair hoog. Je kon afhankelijk van de kaart voor 100-300€ een kaart bij een scalper aanschaffen en die prijzen waren aan het zakken tot dan de mining boom eind 2022. Ik had zelf 6 minuten de tijd om rustig een 3060Ti FE aan te schaffen tegen 420€.
Dan was jij waarschijnlijk heel vroeg bij die scalper. Ik zat klaar om een 3080 aan te schaffen op releasedag, had om 14:54 bij alternate besteld, dus 6 minuten voor de officiële release, en die kaart is nooit verzonden. Ik had die tijd daarna de markt nog in de gaten gehouden, maar dat schoot echt als een raket omhoog. Dat was al heel gauw niet leuk meer. Eigenlijk is het nooit leuk geweest.
Het voorjaar is algemeen een slechte tijd om computerhardware te kopen. De zomer is ieder jaar weer release season.
Nieuwe generaties van videokaarten worden juist meestal in het najaar uitgebracht. Volgens de geruchten komen AMD en Nvidia eind dit jaar met nieuwe kaarten (en AMD ook met Zen 4).

AMD is nu wel met een refresh gekomen, maar dat is niet bepaald indrukwekkend.
Proof-of-space? Moet dat niet proof-of-stake zijn?
Kan beide, de link er achter spreekt over space dus dat zal wel bedoeld zijn dan.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 13 mei 2022 11:51]

Maar videokaarten worden vooral gebruikt om Ethereum te minen en die gaat over naar proof of stake, wat niet hetzelfde is als proof of space.
Wellicht wordt er gehint naar munten die HDD's of SSD's gebruiken.
Volgens mij zijn GPU's al maanden goed beschikbaar. Eén blik op de Pricewatch toont dat je ze bij de meeste winkels de volgende dag al in huis hebt.
Gaat niet zozeer om de beschikbaarheid maar meer de prijzen die stevig inflated zijn.
heeft ook te maken met de inflatie +supply chain problemen.
Ja, maar wel voor veels te hoge prijzen. Ik wacht al een jaar met het kopen van een 6700XT. Maar heb goede hoop dat ik die nu snel kan gaan aanschaffen.
Je zou haast willen zeggen als deze trend zo doorzet, ook over meerdere merken, dat de refresh van AMD 6xxx GPU's de potentie heeft verkeerd getimed te zijn. Ik doel dan op een grote overspoeling van tweedehands graka's waardoor iets als de refresh minder boeiend is. Op de 6650 XT na misschien.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 13 mei 2022 11:28]

Of het verkeerd getimed is is moeilijk te zeggen, maar die grote golf van 2e hands - laat maar komen!
Misschien leuk voor Tweakers om hier aandacht aan te besteden. Als deze trend correct is waargenomen, wat doet het grote aanbod van 2e hands dan met de GPU prijzen? En vooral: wat zijn de voor- en nadelen van een 2e hands mining card kopen? Ik herinner me een artikel van nog ver voor de Crypto tijd van volgens mij T.net of HWI, dat ze een 2 jaar oude videokaart benchmarkten tegen een identiek model dat nog in de verpakking zat, ongebruikt. En de performance bleek identiek. Ik kan me voorstellen dat er zefls situaties zijn dat 100% load wenselijker is dan het vaak schakelen van 100% naar 0%, o.a. vanwege uitzetten van materiaal onder warmte.
Het kan zorgen voor een gigantische crash, want de serieuze miners hebben vele kaarten, terwijl de meeste gamers tevreden zijn met 1 kaart. Daarom zorgde miners ook voor zulke grote tekorten, want 1 enkele miner kan evenveel kaarten opkopen als 20 gamers. Als ze gaan verkopen zorgt dat juist voor het omgekeerde effect. Dan moeten die miners opeens 20 gamers zien te vinden om de kaarten van ze te kopen.

Voor Ethereum is de standaard strategie om de processor van de videokaart te undervolten en underclocken & de VRAM te overclocken. Dus verwacht ik dat met name de geheugen-VRMs en het geheugen zelf wat groter risico heeft op falen.

Verder kun je bij een videokaart die langdurig heeft gedraaid verwachten dat de koelpasta is ingedroogd, dus kan het nodig zijn om die te vervangen. En de ventilatoren zullen sneller kapot gaan.

[Reactie gewijzigd door Ludewig op 13 mei 2022 13:10]

Het lijkt wel een beetje mee te vallen -> https://www.youtube.com/watch?v=hKqVvXTanzI (LTT)

Een scherp comment onder de video is dat je moet opletten op afgeknipte VRM's en condensators om powerdraw te minimaliseren.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 13 mei 2022 17:35]

Die video onderzoekt de snelheid van de kaarten, niet de levensduur. Wat betreft de snelheid is het in principe alleen relevant of de koeling van de kaart nog goed is, zodat hij niet gaat throttlen.

En het verwijderen van VRMs en condensatoren verminderd het verbruik niet, maar zorgt dat de kaart niet meer werkt (verwijderen VRM) dan wel dat de kaart instabieler wordt (verwijderen condensatoren). Dit zullen miners dan ook niet doen, want die willen een stabiele kaart die werkt. Het verlagen van het stroomgebruik doe je puur softwarematig. Op de tweedehandsmarkt worden wel regelmatig kaarten verkocht die een beunhaas heeft geprobeerd te repareren of waar onderdelen af zijn gesloopt om een andere kaart te repareren. Ik denk dat het laatste hier het geval was.

Overigens is Linus Tech Tips meer entertainment dan een serieuze bron van informatie.
LTT is entertainment en luchtig t.o.v. in-depth, ieder zijn smaak natuurlijk :)
Waarschijnlijk ben je nu ook gewoon te laat als je nog instapt. Je kan natuurlijk wel minen als je toevallig toch een GPU hebt, maar je gaat er niet speciaal een voor kopen. Er is teveel onzekerheid op de markt. Teveel risico dat je je GPU nooit meer terugverdient.

Ik denk ook dat de vraag bij consumenten terugloopt. Iedereen verwacht nu de nieuwe lijn van Nvidia en AMD. Desondanks isde vraag hoog en is adviesprijs nog buiten zicht. Ik denk dat als de nieuwe series op de markt komen, het weer helemaal losbarst. Dat zagen we ook bij de release van de RTX3080. Die was direct uitverkocht, en mensen gingen direct alle oudere GPU's opkopen. Ineens kostte zelfs een tweedehands GTX1600 kaart dubbel de adviesprijs. Dat zal nu ook wel weer gebeuren. Reken er maar op dat de prijs van een RTX3060 dan al gauw richting de 1000 euro gaat.
Goed nieuws. In deze tijd van energieschaarste is het nogal bizar dat een deel van die energie wordt ingezet om crypto's te mijnen.
Niet overal is energie schaarste.. dat is een lokatie speciek probleem in de wereld. Omdat resources niet gelijk verdeelt zijn over de wereld.
niet overal is energie schaarste, op plekken waar de energie verdampt is het juist goed om de energie nuttig te gebruiken, zoals dus minen
De afgelopen maanden of weken heb ik niks gemerkt van te korten? Elke webshop heeft ze wel online beschikbaar maar de prijzen zijn absurd hoog, aan de te korten hebben de hoge prijzen de afgelopen 2-3 maanden in ieder geval niet gelegen
heerlijk bericht en nu afwachten met de prijzen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee