Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

YouTube test schenken abonnementen onder kleine groep kanaalbeheerders

YouTube test het schenken van lidmaatschappen door kanalen. Hierbij kunnen kanaalbeheerders een of meerdere abonnementen schenken aan gebruikers. De functie wordt de komende maanden getest onder een kleine groep kanaalbeheerders.

Het videoplatform had de Memberships Gifting-functie afgelopen oktober al aangekondigd, maar het was nog niet bekend wanneer die zou uitkomen. Normaliter betalen fans van een kanaal 4,99 dollar per maand voor een lidmaatschap. Hierbij krijgen ze toegang tot speciale badges, emoticons en andere exclusieve content van het kanaal. In het geval van het cadeau-abonnement, is de toegang tot deze functies een maand lang gratis voor de ontvanger, schrijft YouTube.

De abonnementen worden momenteel getest onder YouTube Gaming-gebruikers in de VS en het VK. Wanneer de Memberships Gifting-functie beschikbaar komt voor een grotere groep kanaalbeheerders, is niet bekend. Geïnteresseerden kunnen een formulier invullen, die ervoor zorgt dat ze op een wachtlijst komen te staan. YouTube oordeelt dan of het opgegeven kanaal in aanmerking komt voor de functie.

De Memberships Gifting-functie lijkt op de cadeau-abonnementen van Twitch. Daarbij kunnen streamers abonnementen weggeven, maar kijkers kunnen andere gebruikers ook een lidmaatschap schenken. YouTube heeft de afgelopen jaren meerdere functies toegevoegd die Twitch ook heeft. Zo heeft het videoplatform recent de functie Live Redirects uitgebracht, waarmee streamers hun publiek kunnen omleiden naar de uitzending van een andere kanaalbeheerder. Twitch heeft dit ook in de vorm van Raids.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Loïs Franx

Redacteur

11-05-2022 • 07:33

35 Linkedin

Reacties (35)

Wijzig sortering
Eigenlijk een gratis proefperiode die YT zelf anders kado had gedaan. Maar omdat het nu van een bekende creator gegrift wordt zal de ontvanger eerder geneigd zijn lid te blijven. Slimme commerciële jongens daar.
Reageer
Dit gaat niet om youtube premium (lite), maar om abonnementen op specifieke kanalen. Daarmee willen ze een alternatief voor Patreon bieden.
Reageer
Klopt. Alsnog een goede zet natuurlijk, want Google ontvangt tot 30 procent van dat type abonnement.
Reageer
ìk zie het. volgens mij geldt daar hetzelfde voor: YT gift de creator vouchers. (gemiste commissie zal YT waarschijnlijk compenseren.) de resterende maanden dat de ontvanger abonnee blijft ontvangt YT de 30% commissie. ergo winst voor YT.
Reageer
Zoals het artikel al steld, het is gewoon Twitch "gifted subs"?

Niet dat het slecht is want op twitch werkt het ook heel goed en zie je mensen subs giften links en rechts en soms met tientallen tegelijk.
Dus voor de inkomsten van de creator is dat gunstig.
Reageer
Nee dat is het niet.

YT is aan het testen met giften subs. Voorheen moest je die zelf afnemen. Er zit best wel wat logica achter om dat aan te passen aangezien billing bijvoorbeeld niet meer automatisch verloopt.

Twitch doet dit met een derde partij (Xsolla) die verdere betalingen afhandelt, maar YT heeft natuurlijk via google al een systeem, maar daar zit dit nog niet in (tenminste, zat).

Verder is dit gewoon een ding voor YT livestreaming wat een 1-op-1 kopie is van twitch.
Reageer
Die logica zal wel meevallen denk ik - feitelijk een paar vlaggetjes en misschien wat extra veldjes op de entitlement/subscription rapportage - ik doe maar even een gooi voor een paar eenvoudige veldjes: "gifted" Y/N, "Billable" Y/N, "BillableFromDate", GiftedByID, Repeatable, ReGiftedCount; daar moet je al een heel eind mee kunnen komen zonder superdramatische aanpassingen in het billing systeem en dan heb je eventueel al een basis voor wat leuke metrics en analyses gratis erbij.

Billing is waarschijnlijk nog de meest eenvoudige aanpassing.
Reageer
Nouja. puur alleen het feit dat je ineens subscriptions kunt giften is natuurlijk al een aanpassing die wat logica vereist. Want aan wie gift je een sub? Is dat random? En zo ja hoe random? Aan followers? of mensen die op dat moment actief zijn in de chat? Of mensen die toevallig connected zijn aan chat (dat is hoe twitch werkt, IIRC chat). Of allerlei combinaties van bovengenoemde opties.

En dan nog eens het stukje direct gifting. Dus username pakken en die dan sub giften. Vereist best wel wat logica/aanpassingen in zowel backend als frontend.

ben het met je eens dat billing ws de meest makkelijke optie is aangezien je bij prepaid subs ook geen auto renewal kan doen.
Reageer
Dat was idd mijn punt - de voorkant is een stukje meer variabel (je geeft al een aardige lijst mogelijkheden immers; de praktijk zal uitwijzen in hoeverre die vragen de geimplementeerde usecases zijn maar dat is een andere discussie natuurlijk) als het billing stukje.

Billing systemen zijn vrij saai over het algemeen - maar wel belangrijk :)
Reageer
Hopelijk doen ze wat tegen twitch streamers die hun video dumpen op YouTube.
Iets wat mij wel irriteert is wel een streamer die tegen een muur praat.
En ja ik weet het twitch laat het niet toe iets met... concurrentie belemmeren maar dat is dan hun probleem.
Reageer
Wat is je probleem? Youtube staat vol met filmpjes die ik nooit hoef te zien. Maar die kijk je dan toch gewoon niet?
Reageer
YouTube staat idd vol met filmpjes die ik nooit hoeft te zien, maar dat worden er steeds meer en meer en meer.. Daardoor wordt het steeds lastiger om de pareltjes tussen de poep te vinden.
Reageer
Dat is een beetje inherent aan iedereen kunnen laten uploaden. De wereld is gewoon heel veel poep. Dat zie je op elk platform.
Reageer
Dat jij iets slecht vindt, betekend niet dat dat voor iedereen geld.
Ik vind bijvoorbeeld voetbal niets aan, kijk nog liever 24 uur naar testbeeld… moet voetbal ineens van YouTube af? Nee natuurlijk niet!
Reageer
Deze opmerking had ik al wel zien aankomen. Zoveel mensen zoveel meningen, dat snap ik ook wel. Op youtube staat wel zo verschrikkelijk veel slechte of 10.000x nagenoeg hetzelfde. Dat komt omdat de incentive verkeerd is. Als content maker krijg je betaald per view. Dus hoe meer content, hoe meer views. YouTube vind het prima want die krijgen ook betaald per ad/view. Het is kwantiteit boven kwaliteit.
Reageer
In dat geval zou een optie "Mute account" zoals bij het video platform Peertube het geval makkelijk zijn, als de "poep" daar al niet is uitgefilterd door de instantie(met haar federaties) die je zelf hebt uitgekozen.

Maar ja, dat is geen kapitalistisch advertentieplatform als YT waar voornamelijk de een heerser met de scepter zwaait met een ongekende visie op commerciële stront.
Slechts FLOSS software wat iedereen zelf kan hosten, zelf functionaliteiten bepaald(zo niet aandraagt), en gebruikers YT content met een klik kunnen importen, wat leunt op de community's die daar gevormd worden en de donaties die daar uit voort vloeien voor zowel de content creators als instantie eigenaren(via vrij te definiëren kanalen).

Een community gedreven video platform met geraffineerd content beleid(d.m.v federaties en lokale termen) met kleinschalige moderatie op/van de instanties die met elkaar in verbinding staan moeten we niet willen met z'n allen, dergelijke decentrale systemen en de gebruikte protocollen(zie bijv. ActivityPub) liggen veelte dicht bij de roots van het internet, en zouden gebruikers zowaar controle kunnen geven over hun eigen content.

Dus Mega-datacenters voor de algoritmes om gebruikers voornamelijk tot product te verheffen die daar zelf aan meebetalen is wat we nodig hebben.
Als het even kan in NL, met uitgekiende energie subsidies waar wij belasting voor betalen als dat niet te veel gevraagd is....

[Reactie gewijzigd door puresurvailance op 11 mei 2022 11:54]

Reageer
Mooie reactie helemaal mee eens!

PeerTube kende ik nog niet, thanks for the tip! Dat ga ik eens bekijken!
Reageer
Ik mag hopen dat ze daar niks tegen doen, zeg. De meeste content creators gebruiken sowieso al een 2e kanaal voor de Twitch VODs, waardoor je die niet te zien krijgt als je alleen het hoofdkanaal volgt. Ik mag altijd graag kijken naar de VODs van Nilaus, die Factorio speelt. Ik heb een gruwelijke hekel aan de site en de UI van Twitch dus het is heel fijn dat die VODs ook op YouTube te vinden zijn.
Reageer
Helemaal omdat Twitch de VOD's zelf verwijderd na uiterlijk 3 maanden (afhankelijk van de status van de streamer). Dus als je VOD's will archiven, dan moet je ze wel naar Youtube uploaden
Reageer
Je kunt een YT-kanaal markeren als “Niet geïnteresseerd”. Misschien helpt je dat?
Reageer
Je bedoeld dat je de Twitch chat gewoon mist. Tsja... met een beetje mazzel zit de chat ingebakken in de video, maar anders heb je inderdaad pech.
Reageer
Het is aan twitch daar wat aan te doen, aangezien hun VOD systeem nogal slecht is, zowel technisch als financieel.

Overigens is twitch van plan het verbod voor partners om op concurenende platorms te streamen te schrappen, dus dat zal er ook geen rem op zetten.

Vraag me serieus af of twitch over 10 jaar nog bestaat, ze zijn nogal een niche site en het lukt maar niet uit die niche te breken, ze lopen technisch op belangrijke gebieden erg achter op youtube/facebook, en terwijl ze wel innovatieven dingen doen is het triviaal voor de competitie die dingen over te nemen.
Reageer
Youtube loopt dan weer achter in andere opzichten. Zoals moderatie tooling en technische problemen.

Stream zelf op zowel twitch als YT, maar met YT heb je af en toe problemen die gewoon onverklaarbaar zijn. Twitch doet et of doet het niet. YT doet het soms half. Dat is nog vervelender dan het gewoon niet doen.
Reageer
heb wel eens gehoord dat youtube voor de streamer wat onhandiger is, maar als kijker is het gewoon beter.

al was het maar omdat youtube slim genoeg is te weten dat je in de laaste minuut al een reclame gezien hebt ipv bij ELKE stream die je wilt proberen je opnieuw 30 seconden reclame te laten zien.

twitch wilt ook nog wel eens een reclame doen op een onhandig moment, bij youtube kan je gewoon op pauze drukken en dan niet-live verder kijken zonder iets te missen, bij twitch heb je pech. VOD is bij youtube ook standaard, bij twitch is het vaak helemaal niet, alleen betaald of later op youtube.

en als je dan hoort dat twitch een 18+ sectie wilt gaan toevoegen moet je je toch echt afvragen hoe goed het daar gaat.

oh en dan is er ook nog de grappige DMCA situatie op twitch, dat is op termijn ook niet houdbaar. maarja aan de andere kant heb ik op youtube wel met regelmaat een foutieve autotakedown van streams gezien als de ai denkt iets te zien dat 18+ is.

[Reactie gewijzigd door KSU4reqY op 11 mei 2022 16:15]

Reageer
al was het maar omdat youtube slim genoeg is te weten dat je in de laaste minuut al een reclame gezien hebt ipv bij ELKE stream die je wilt proberen je opnieuw 30 seconden reclame te laten zien.
pre-rolls is per channel, maar daar kan de streamer wel zelf wat aan doen door zelf ads te rollen.
twitch wilt ook nog wel eens een reclame doen op een onhandig moment, bij youtube kan je gewoon op pauze drukken en dan niet-live verder kijken zonder iets te missen, bij twitch heb je pech.
Again Ads is revenue voor de streamer. Je kunt als streamer zelf ads rollen en de lengte bepalen, hiermee schakel je ook pre-rolls uit.
VOD is bij youtube ook standaard, bij twitch is het vaak helemaal niet, alleen betaald of later op youtube.
Ook dat is een streamer preference. Ik heb VODs aanstaan (dus na stream is het 14 dagen beschikbaar voor iedereen). VODS kunnen ook op subscriber only worden gezet (en dus als sub perk). Twitch ToS reserveert een 24uurs exclusiviteitsdeal, dus ja op YT is het dus vaak 24 uur later.
oh en dan is er ook nog de grappige DMCA situatie op twitch, dat is op termijn ook niet houdbaar.
Geen problemen mee moet ik zeggen, Audio die ik afspeel wordt niet meegenomen in de VOD dus geen muting of DMCA notices meer.
Reageer
vaak genoeg gehoord dat streamers pre-rolls niet uit kunnen zetten. ook vaak genoeg gehoord dat veel dat dolgraag zouden willen omdat ze ook wel snappen dat veel mensen meteen afhaken. maar zal ongetwijfeld ook van je contract afhangen.

kan me ook moeilijk voorstellen dat streamers er zelf voor kiezen om de ads elke x minuten te laten rollen midden door gameplay ipv tussen matches in. haak vaak genoeg af van een streamer om dat soort dingen op twitch.

wat is de reden dat je kiest om vods maar 14 dagen beschikbaar te hebben ipv voor altijd? en dan zijn je VODs ook nog zonder audio? hoe is dat goed voor je.
Reageer
vaak genoeg gehoord dat streamers pre-rolls niet uit kunnen zetten. ook vaak genoeg gehoord dat veel dat dolgraag zouden willen omdat ze ook wel snappen dat veel mensen meteen afhaken. maar zal ongetwijfeld ook van je contract afhangen.
Pre-rolls leveren niets op voor de streamer. Wat je dus doet is om de 45 minuten een aantal minuten zelf ads draaien dan worden pre-rolls uitgeschakeld voor bepaalde tijd. Staat in de settings hoeveel je dan zelf moet draaien daarvoor.

Dit doe je zelf door een knop op streamdeck of whatever en daarmee kost het vrijwel geen moeite om te doen als je ff naar de wc loopt of een refill voor water.

De vods zijn bij twitch nu eenmaal maximaal 14 dagen te bewaren. Daarna worden ze vanzelf verwijderd.

Game Audio en voice zit er wel in, maar niet dingen als muziek. Daar heeft twitch twee gescheiden audiokanalen voor. 1 voor de stream en 1 voor VODS en clips. Zet je spotify of iTunes dus niet op channel 2 dan zit die niet in clips/vods.
Reageer
Game Audio en voice zit er wel in, maar niet dingen als muziek. Daar heeft twitch twee gescheiden audiokanalen voor. 1 voor de stream en 1 voor VODS en clips. Zet je spotify of iTunes dus niet op channel 2 dan zit die niet in clips/vods.
wow. het is NOG erger geworden? ze zijn nu niet alleen passief DMCA aan het omzeilen maar bieden actief functies aan voor streamers om illegaal de muziek te streamen en hebben dan een tool gemaakt zodat het "bewijs" niet in de vod komt?

zoals ik al zei, totaal niet houdbaar op de lange termijn.
Reageer
Nee hoor. Dat is het totaal niet. Heeft natuurlijk zo zijn voordelen, maar is niet gemaakt om DMCA te omzeilen.

Het probleem is dat het dmca systeem lek is. Zo heb ik een aantal streams met Pretzelrock gedaan (wat dmca free zou moeten zijn) maar kreeg ik toch muted VODS.

Op YT gebeurt dit ook. Streamers die een strike krijgen voor muziek die ze zelf geproduceerd hebben.
Reageer
het youtube DMCA systeem is lek in het voordeel van de copyright houder, niet ideaal maar geen groot risico voor youtube.

als je DMCA systeem lek is in het voordeel van mensen die illegaal muziek streamen en je faciliteerd dat als bedrijf, dan ben je gewoon aan het gokken dat je als site klein genoeg bent om niet opgemerkt te worden. is gewoon kwestie van tijd tot dat een miljoenen rechtzaak word.

ik zal eens googlen wat de "officiele" reden van twitch is om deze muziek-uit-vod-verwijder tool aan te bieden, ben benieuwd.
Reageer
ik zal eens googlen wat de "officiele" reden van twitch is om deze muziek-uit-vod-verwijder tool aan te bieden, ben benieuwd.
De officiële reden was een music tool die twitch zelf had gemaakt. Een player waar ze met rechthebbenden afspraken hebben gemaakt over het feit dat het voor livestreaming geen probleem is om sommige muziek af te spelen, maar wel als dit on demand ook mogelijk is.
Reageer
Hierbij krijgen ze toegang tot speciale badges, emoticons
Als je voor de context betaal, prima… maar waarom zouden mensen in Gods naam voor een plaatje op het scherm betalen?
Reageer
Dit lijkt me juist een betere manier om inkomsten te vergaren dan zoiets als premium/plus artikelen van bijv. Tweakers voor een community, zo zorg je er voor dat je community niet in twee splitst op inhoud terwijl je toch mensen wat extra biedt.
Reageer
Ik denk dat je de verkeerde mindset hebt in dit geval.
Het gaat niet alleen om een paar emoji's die je kunt gebruiken.

het gaat hier vaak om het totaal.
De interactie, met de creator, de interactie met de chat, sommige willen gewoon de creator supporten en soms is het van alles wat.

De extra content die je kunt gebruiken is niet zozeer het lokmiddel maar het verhoogd de interactie in de chat en speelt in op ons gevoel van het missen van functies omdat iedereen acties die in de chat die jij als niet sub niet kunt.

Het is gewoon een slimme marketing truuk en hoewel ik het zelf ook gebruik op Twitch is het soms wel vervelend om mensen te lokken om geld te geven voor iets wat objectief vaak niet veel meer waarde heeft als mijn eigen bankrekening spekken.

Nou is het spekken van de bankrekening voor mij de investering eruit halen die ik die in mijn content en zorgen dat ik daar de inkomsten weer meer kan investeren in de content maar dat ben ik. Zullen genoeg op vakantie gaan van het geld XD
Reageer
Mensen betalen krankzinnige bedragen voor pixels tegenwoordig.
Reageer