OnePlus brengt 10 Pro-telefoons in Europa uit voor 899 euro en 999 euro

OnePlus heeft donderdag zijn 10 Pro-smartphones uitgebracht in Europa, India en Noord-Amerika. Het was al bekend dat de telefoons eind maart gingen uitkomen, maar er waren nog geen exacte prijzen bekend.

De 10 Pro heeft twee versies: een instapmodel en een topmodel. Het instapmodel heeft 8GB ram en 128GB opslagruimte. Dit model verschijnt in de kleur 'Volcanic Black' en kost 899 euro. Het topmodel heeft 12GB ram en 256GB opslagruimte. De telefoon is te krijgen in de kleuren 'Volcanic Black' en 'Emerald Forest' en krijgt een adviesprijs van 999 euro.

Sinds januari is de OnePlus 10 Pro beschikbaar in China. OnePlus-oprichter Pete Lau beloofde in een blogpost in februari dat het toestel ook in Europa zou worden uitgebracht. Tweakers heeft eerder deze maand een preview van de 10 Pro gepubliceerd.

Door Loïs Franx

Redacteur

31-03-2022 • 20:48

120 Linkedin

Submitter: stin00

Reacties (120)

120
117
44
10
0
54
Wijzig sortering
Ik zou eerlijk gezegd geen reden meer kunnen bedenken om tegenwoordig nog een Oneplus toestel te kopen.. Software was hun bread and butter, maar nu ze overgestapt zijn naar het standaard Oppo ColorOS, is het nog weinig waard. Ze hebben niet echt wat in hun toestellen dat boven de competitie uitsteekt.. En helemaal niet voor deze prijzen.
Klopt. Hier nog een OnePlus 6 maar de volgende zal er waarschijnlijk geen meer worden. Spijtig dat ze van hun koers zijn afgestapt en mee doen met de rest van de hoop. Je zou net denken dat het loont om anders te zijn dan de rest, met eigenlijk maakt iedereen nu toch ongeveer hetzelfde. Alleen de symmetrische schermranden van de s22 kan ik moeilijk weerstaan.
Hier zal de 6 ook de laatste worden denk ik.
Of ik pik de 9 nog op.
10 is te duur.. en inderdaad.. WAAROM zouden we met die prijzen nog voor Oneplus gaan.
en ik kan geen reden bedenken waarom ik 999 euro voor zo'n ding zal moeten betalen.
Ze hebben laatst bekendgemaakt weer terug te gaan naar OxygenOS. En het is nooit ColorOS geweest (behalve in China), dus dat is onzin.
Ze noemen het wel OxygenOS maar het is gewoon een schilletje over ColorOS.

Zie bijvoorbeeld de vernietigende review van GSMArena over de OnePlus 9 Android 12 update: https://www.gsmarena.com/..._12_review-news-52205.php
Jij en @AnonymousWP hebben beide gelijk. Er is een update beschikbaar (ook buiten China) met OxygenOS 12 (gebaseerd op ColorOS), daarna hebben ze aangekondigd wel de base te blijven gebruiken, maar dan een lichte Rom te maken zoals OxygenOS altijd al was.

Als Oneplus 9 (Pro) gebruiker heb je nu dus 3 opties:
- OxygensOS 11; lichte Rom, alle toeters en bellen, loopt een versie (bijna 2) achter.
- OxygenOS 12; zwaardere Rom, alle toeters en bellen, laatste Android versie
- Custom Android 12 Rom (bijv. Derpfest); lichte Rom (en toch veel opties, maar dat terzijde), niet de Hasselblad camera en LTPO ondersteuning (beide nog niet beschikbaar voor custom Roms en maken beide een degelijk verschil), laatste Android versie

Ik ben zelf voor de laatste optie gegaan, heb een fatsoenlijk Google Camera app gevonden met een profiel uit een Telegram groep van de ROM. Geen vrr dus nu, maar omdat ik het toestel actief gebruik, is de batterij duur minimaal minder.
En zelfs dat was ruk, ooit een Oneplus Two gekocht en die had na een jaar al geen support meer.
Ze komen elke paar maand met een nieuw model en de oude vergeten ze dan, voor mij nooit meer een Oneplus.
Gebruik nu al een paar jaar de Pixels en elke maand netjes security updates en altijd de nieuwste Android versie.

[Reactie gewijzigd door Bierkameel op 31 maart 2022 21:36]

Ze komen elke paar maand met een nieuw model en de oude vergeten ze dan, voor mij meer een Oneplus.
Sorry maar dit klopt echt voor geen meter. Mijn oude OP6 (2018) heeft afgelopen najaar nog security patches ontvangen - voor nieuwere telefoons, vanaf de 8 (2020) staat er zelfs vier jaar updates en drie Android versies op de planning. Support is hartstikke prima dus!
Nou, @Bierkameel heeft wel deels gelijk. Ik had ooit de OnePlus X en daarvan stopte de support al na 11 maanden, omdat Qualcomm besloot geen ondersteuning voor Android 7 te geven voor de Snapdragon 801 waarmee deze telefoon was uitgerust. (iets wat Fairphone met vergelijkbare hardware m.b.v. de opensourcecommunity en een fraai staaltje reverse engineering wel voor elkaar heeft gekregen).

Overigens krijgt mijn OnePlus Nord, die ik nu ruim een jaar in bezit heb, nog wel keurig elke maand een security update (wordt voor drie jaar gegarandeerd, gerekend vanaf de releasedatum in Q3 2020) en is deze nog in afwachting van de update naar Android 12. Ze hebben dus klaarblijkelijk wel geleerd van de missers uit het verleden.
Mwoah, meer dat android de updates wat beter voor elkaar heeft. Al helpt het als je gewoon niet veel denderend veranderd in alle recente "major" updates
Bedenk even dat: de OP2 en X waren voorzien van een Snapdragon 801 processor, waarbij Qualcomm geen geld meer in die 32bit soc wilde steken, dat daardoor de drivers niet meer werden uitgebracht naar de fabrikanten én dat de smartphonebouwers niet even zelf wilde investeren in het maken van die processor drivers.

Niet alleen OnePlus had in die tijd problemen met die drivers, maar alle merken waaronder Sony, Xiaomi, HTC en BlackBerry.

De enige uitzondering hierop is Fairphone, die de FP 2 nog jarenlang van updates én drivers voorzag (en na 7 jaar nog steeds doet).
Dat het bij jouw toestel nog gebeurde wil niet z3ggen dat het dan altijd zo is. Ik heb een 2, 3 en 5t gehad. Zeer korte ondersteuning. Gelukkig heb je bij OnePlus toestellen een goede community erachter zitten, dus LineageOS en ander custom roms worden nog lang uitgebracht en ondersteund. Dat deed mij toch weer een OP9 kopen. Heb er wel spijt van. Ondersteuning is in de loop der jaren alleen maar slechter geworden.
Nee, zeer inconsistent juist. Zoals hierboven gemeld werd de ondersteuning voor de 2 erg snel stopgezet.
Heb van Juni 2017 - Oktober 2021 mijn OP5 gehad. Perfect toestel, alleen de chargingport ging moeilijk doen. Laatste update was van Jan '21 - Dus ruim 3,5 updates gehad waarvan 2 jaar belooft. Voor die 499 destijds een prima toestel met een Qualcom 835 en AMOLED. Toestel doet het nog steeds. Maar heb nu de Pixel 6. Kwa batterij kan die Pixel niet tippen aan die OP5, die nog steeds ruim max 1,5 dag mee ging met een lading. Als OnePlus dat nou eens vastgehouden had.... Ik snap dat een fabrikant de prijzen met inflatie ed moet verhogen. Maar dat een OP10 nou het dubbele kost, waar Facebook shit standaard ingebakken zit. Ja sorry, niet voor mij.
Helemaal geen onzin maar gewoon een feit, ze zijn later overgestapt naar een ander OS die iets meer updates krijgt.
Welke updates krijg jij nog? Ik sinds december geen meer.
Ik ben niet zo heel bekend met andere Android skins, en ken verder eigenlijk niemand waar ik merken als bijvoorbeeld Oppo zelf even kan bekijken (iedereen om me heen heeft 'n iPhone of een Samsung).

Nu ben ik zelf ooit overgestapt van iPhone naar OnePlus, juist omdat deze een heel snelle/schone skin had van Android. Maar wat is in 't dagelijkse gebruik zo nadelig aan Oppo's skin? Is dat werkelijk zoveel slechter?

Ik ben al snel wat huiverig als bedrijven samengevoegd worden, vaak omdat er een aantal dingen toch op termijn veranderen die ik tot nu toe als nadelig heb ervaren (denk aan de vele acquisities door Microsoft, EA, Blizzard, Apple e.a.). Maar omdat ik geen ervaring heb met Oppo, Huawei, Samsung, Motorola en de Google Pixel telefoons, heb ik echt geen flauw idee wat ik er van moet verwachten.
De OPPO skin is gericht op China, en is dus de typische Chinese software volgepropt met bloatware, onnodige animaties, etc.
Het is vooral form over function
Gelukkig is de huidige software nog niet volledig ColorOS, en lijkt het wel steeds beter te worden
Maar de ColorOS was een aantal jaar geleden echt dramatisch

Vroeger was OnePlus inderdaad heel erg aantrekkelijk vanwege OxygenOS
Maar tegenwoordig is de software van Samsung een heel stuk beter dan TouchWiz, en OxygenOS lijkt dus alleen maar slechter te worden
Het is wel heel makkelijk om ColorOS zo weg te zetten, heb je het in de afgelopen 2 jaar wel eens geprobeerd? Veel minder bloat vergeleken met Samsung, veel minder dubbele apps, en heel veel opties om je persoonlijke voorkeuren aan te geven als iets je niet bevalt.
Als Color OS gebruiker in 2 smaakjes (vanilla op een Oppo Reno en Realme UI 2.0 op een Realme 6) eigenlijk niks op aan te merken,met dagelijks gebruik. Enige wat ik mis is dual audio mode via bluetooth zoals bij Samsung. Bij de vorige versie waren er nog kleine problemen zoals de PiP mode van Youtube die niet altijd lekker wou schalen bij video die niet in 16:9 formaat was, maar dat is er samen met 98% van de bugs uitgesloopt. Via ADB alle onnodige meuk van Mediatek en Qualcomm eruit gesloopt en een paar onnodige services van het OS zelf voor een schonere ervaring (naar mijn mening) in vergelijking met Samsung of Xiaomi.

[Reactie gewijzigd door SkillZ4LollZ V2 op 1 april 2022 22:20]

Ik gebruik m'n telefoon zowel privé als zakelijk, dus heb eigenlijk geen zin om daar via roms e.d. van alles uit te slopen voor een schonere ervaring. Daarom was ik juist zo blij met de OnePlus, die was vanuit de basis al relatief schoon voor m'n gevoel. Dat is ook de reden dat ik geen Xiaomi wil, omdat ik tot nu toe altijd in de reviews las dat er zoveel meuk in zat.
Maar ze zijn ook niet "slechter" dan de competitie?
Wat hebben de anderen boven OnePlus?
Beter camera's, een groter ecosysteem en betere, langere en lokale support
En vergeet ook niet betere verkrijgbaarheid.
Heel veel mensen kopen gewoon bij de provider online en dan doet Oneplus niet altijd mee.
Das wel heel erg subjectief. En verre van onderbouwd. Kom dan met een paar concrete voorbeelden. Inplaats van de gekochte reviews na te kakelen.
Voor deze vergelijking pak ik even de Samsung S22(+), iPhone 13 en Google Pixel 6 Pro, aangezien dat de drie beste telefoons zijn die op dit moment beschikbaar zijn voor redelijk dezelfde prijs

De camera's van OnePlus zijn, ook uit eigen ervaring, toch altijd net wat minder dan de rest
De Pixel heeft altijd heel veel lof gekregen voor de computational photography
En Samsung simpelweg voor de goede foto's en iPhone voor de goede film kwaliteit
Dat is eigenlijk een universeel oordeel

Samsung heeft fantastische smartwatches met hun Galaxy Watch serie, en Apple heeft de Apple Watch
Google mist dit nog, maar die schijnt er toch aan te komen
OnePlus heeft wel hun eigen watch, maar het ontbreken van WearOS of iOS heeft ertoe geleid dat het echt een flop is geworden
Samsung en Apple hebben ook nog een uitgebreide lijn aan tablets
Alle vier hebben ze wel wat audio accesoires

OnePlus belooft 3+4 (Android + security) updates
Google belooft 3+5 en Samsung 4+5
Apple heeft geen belofte gedaan, maar ze hebben recent iOS 15 nog uitgebracht voor de iPhone 6s, uit 2015
Zij hebben dus ook een historie van lange support

iPhones en Samsungs worden ook gerepareerd door ongeveer ieder denkbaar reparatiebedrijf, inclusief MediaMarkt en Coolblue
En met een iPhone kan je ook zo de Apple store binnenlopen voor reparatie
Google heeft deze support niet aangezien de Pixel niet officieel in Nederland verkrijgbaar is
En OnePlus is voornamelijk online verkrijgbaar, en wordt nog steeds maar door selecte bedrijven gerepareerd
Slechter? Zeker. En dan bedoel ik niet dat alles perse ondermaats is maar, voor de zelfde prijs vergeleken met vlaggenschepen is het "slechter". OnePlus is in niets de beste, terwijl andere telefoons dat wel zijn. Wil je de beste foto's? Google pixel 6(pro). Wil je de beste video's? iPhone. Wil je het complete pakket met leuke functies? Samsung. En zo kan ik maar doorgaan. Maar geen één keer zal OnePlus hierin voorkomen. Voorheen was het Software met OnePlus, of "bang-for-your-buck". Maar dat is nu ook verleden tijd.
Hier ben ik het helemaal mee eens
OnePlus was de jack of all trades, but master of none
Het enige unieke zat in de prijs, en lichtjes in de software, aangezien dat subjectief is
Maar allebei die USP's zijn verdwenen
En alle concurrenten zijn inderdaad op alles minstens net zo goed, maar hebben allemaal ook iets waar ze echt beter in zijn en eruit springen
Toestellen in het goedkopere segment. Zelf neem ik enkel toestellen van 200-250 EUR die minstens vier jaar meegaan d.m.v. AOSP ondersteuning (incl. Android upgrades). Gezonder voor zowel mijn portemonnee als het milieu. :)

Geen HDMI, geen OLED, geen 120Hz, geen draadloos laden, geen NFC... Wel gewoon een toestel wat zijn werk doet, en die enkel software draait die mij niet bespioneert. En dat zonder reclame!

Oh ja, en met 3,5mm aansluiting, want in het goedkopere segment krijg je gek genoeg op sommige zaken vaak meer dan in het duurdere segment. :+
Het probleem is dat OnePlus vroeger veel bood voor weinig geld en software matig gewoon erg goed was. Maar.. OnePlus maakt onderdeel uit van Oppo en helaas zie je meer en meer dat het toch allemaal eenheidsworst wordt. Dat is niet verwonderlijk, dit doen uiteindelijk al dit soort Chinese merken, op een gegeven moment kunnen ze deze relatief goedkope mobieltjes die veel bieden niet volhouden en worden ze net zo duur als Samsung/Apple/Sony etc.

En als je je niet meer kunt onderscheiden met je prijs, software is bedroevend vergeleken met vroeger, updates blijven uit, service is non-existent, moet je je toch echt afvragen of je daar nog voor gaat. Voor velen denk ik niet.
Ik zou eerlijk gezegd geen reden meer kunnen bedenken om tegenwoordig nog een Oneplus toestel te kopen.. Software was hun bread and butter, maar nu ze overgestapt zijn naar het standaard Oppo ColorOS, is het nog weinig waard.
Volgens mij valt dat wel mee. Zoals jij dat omschrijft, waren ze dat een klein jaar geleden wel van plan, maar gezien dat de fanbase daar behoorlijk kritisch op reageerde, lijkt dit in de uitwerking behoorlijk afgezwakt. En als ik de preview van Tweakers er zo nog eens op nalees, komt het eindresultaat nog redelijk in de buurt van een 'best of both worlds' scenario.
Aan ColorOS is niets het best (vind ik als ex-OnePlus fan) dus ook geen best of both worlds. Als ik een OPPO wilde dan had ik die wel gekocht. Dat is het probleem.

Overigens heeft Tweakers er juist geen uitspraak over gedaan:
maar we zullen de software uitgebreider moeten proberen om te kunnen oordelen of verandering op dit punt noodzakelijk achteruitgang betekent.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 31 maart 2022 21:55]

Ze zijn nog niet volledig overgestapt naar ColorOS, maar ik geef je wel gelijk in dat er geen reden meer is om voor OnePlus te gaan
Ze zijn inmiddels zelfs duurder dan Samsung, Apple en Google, en dat met mindere camera's en een mindere build quality, en waarschijnlijk ook nog slechtere software
Europese versie heeft gwn oxygen.os
Het is ColorOS met wat aanpassingen. De echte OxygenOS bestaat niet meer sinds Android 12.
Ik heb oneplus al een tijd.. het is beter geworden!
Voor mij is het voornamelijk het snelle opladen maar dat is het ook wel. We hebben thuis de OnePlus 3, 6, 7 pro en de 8 maar meer dan 6 a 700 euro zou ik nooit willen spenderen.
Ik heb laatst nog een OP9 gekocht.

Voornaamste reden? Andere smartphonemakers hebben de laatste jaren niets significant verbeterd in hun hardware, terwijl ze telefoons kariger afleveren.

De OP9 wordt gewoon geleverd met een lader, laadt bovendien uitzonderlijk snel op, bevat een snelle processor en is betaalbaar vergeleken met flagships van merken als Apple, Samsung en Sony. Daarnaast is het OS toch nog redelijk stock en niet zo simpel of commercieel als bij sommige concurrenten.

Overigens was ik meer fan van LG, maar die heeft zichzelf getorpedeerd.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 31 maart 2022 22:56]

OOS 12 valt heel erg mee met colorOS zooi. Er zitten alleen super veel bugs in. Als ze het niet goed doen bij Android 13 dan stop ik er ook mee.
Het is denk ik voor de oneplus fan wachten op nothing. Ik zie ook geen meerwaarde meer in de toestellen. Voor nu heb ik nog mijn 7 pro gelukkig zonder alle oppo zooi.
Aan de software is nog iets te doen maar de prijs helaas niet en voor dit geld heb je betere merken.
Software was hun bread and butter?
Wat dacht je van de specs bij de eerste modellen?
Snelste hardware voor een zéér schappelijke prijs.
De Op3 was mijn laatste.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot nu toe het meeste tevreden ben geweest met Oneplus toestellen. ik heb tussen door andere toestellen geprobeerd en heb nu (helaas) de nieuwe samsung, maar zodra ik kan switch ik weer naar oneplus.. no-nonsense toestel, clean, sliderknop is top. wat mij betreft beste package (voor mij iig).
De OnePlus 6T ooit gekocht, iets later dan de release. Minder dan 3 jaar aan updates ontvangen.

Met deze prijs zoek ik het wel ergens anders
Begin November 2018 de OnePlus 6T gekocht, iets meer dan 3 jaar updates ontvangen. Naar mijn weten niet minder dan er beloofd werd. Ze hebben beloofd om, vanaf de OP8, 3 jaar systeem updates en 4 jaar security updates te geven en daar valt de OP6 niet onder helaas.

Maar ik moet je volledig gelijk geven als we over de prijs praten, de OnePlus 6T (8GB+128GB editie) heeft me full-price € 589,- gekost en ik ben inderdaad niet van plan nu bijna het dubbele te betalen voor het nieuwe flagship.

Prijsverschil tussen flagship in 3 jaar tijd € 410,- want die '310' is uiteraard niet 'hét flagship'.
Daarom wacht bij een upgrade ook altijd totdat er (bijna) een nieuw model in de schappen ligt en koop dan het uplopende model voor een schappelijkere prijs. Op dit moment kun je bijvoorbeeld een Oneplus 9 voor ongeveer € 550 aanschaffen en de Pro voor honderd Euro méér. Nog altijd geen koopjes, maar het scheelt wel een paar honderd Euro met de release prijzen.
Geen innovatie meer, slechte buildquality, sub-top camera's en mindere software dan eerst (terwijl andere software beter blijft worden)
En dat alles voor een prijs die niet veel lager is dan andere high-end telefoons
De S22 en iPhone 13 zijn zelfs goedkoper

Het doet me pijn om te zeggen, maar ik denk dat dit echt het einde van de high-end OnePlus telefoons betekent
Het is inmiddels ook meer dan duidelijk waarom Carl Pei een paar jaar geleden is vertrokken
Hij was de drijfveer achter OnePlus, maar helaas is BBK te gierig geweest
Ik denk dat deze koers van OnePlus een groot gat op gaat leveren waar ik hoop dat Nothing goed gebruik van kan maken later dit jaar
Mee eens software was fijn dat is weg.
Support is slecht twee keer een usb C kapot na slechts 1,5 jaar (7 pro en 8T) maar geen garantie.
Software was fijn / clean dat is weg.
USP is weg want de camera was goed maar niet top. Prijs was redelijk en software clean en prettig, beide weg.
Na de laatste garantie weigering: exit. One plus geen krasje maar 2 keer USB-c = user problem?
Zelfde gezeur als met Auralic en DJI verkocht en klantenservice kan uit het raam. Gelukkig ben ik techneut en kan ik zelf solderen / vervangen maar smd is voor veel mensen niet weggelegd laat staan voor de consument.
Voor bepaalde Aziatische landen telt de klant tevredenheid schijnbaar niet belangrijk.
De eerste Engelstalige reviews komen nu online

The OnePlus 10 Pro Is a Perfectly Respectable Third Choice in the Android Wars: https://gizmodo.com/onepl...ce-in-the-andr-1848730090

OnePlus 10 Pro review: Well, it charges fast: https://www.engadget.com/...comparison-143032415.html

OnePlus 10 Pro review: settling in: https://www.theverge.com/...creen-price-specs-battery

OnePlus 10 Pro review: https://www.gsmarena.com/...ro_review-review-2401.php

OnePlus 10 Pro Smartphone Review: Making the Right Kind of Progress: https://petapixel.com/202...e-right-kind-of-progress/

De recensenten hebben, zoals verwacht, altijd wel iets te klagen (anders lijkt hun werk niet serieus?).
Zo ook hier. Vel je eigen oordeel en stel vast of wat hen is tegengevallen voor jou belangrijk is.
Ik stel vast dat hun issues voor mijn geen rol van betekenis spelen.

[Reactie gewijzigd door Peter_Utrecht op 31 maart 2022 23:38]

Geen officiële IP rating is wel jammer. Een Samsung S22 serie is dan wat aantrekkelijker, zeker wanneer ze weer eens aanbiedingen hebben.
Wel heeft Samsung GPS problemen
Nergens last van op mijn S22, het is niet de gehele 22-serie met GPS problemen.
Kinderziektes, neem aan dat ze het kunnen oplossen met een OTA update. Maar goed, het gaat om de OnePlus 10 Pro hier :)
Het feit dat het optreedt is al slecht. Het gaat hierbij om de exynos chipset en niet de snapdragon variant wat niet in Nederland verkocht wordt. Alleen de exynos variant worden in Nederland verkocht.
Ik kende 'm en kom er niet van onder de indruk.
Mijn telefoon staat nooit aan dit soort druk bloot en ik denk dat een sterke case altijd een goed idee is.

[Reactie gewijzigd door Peter_Utrecht op 1 april 2022 14:05]

Waarom lees ik nergens (zowel hier op Tweakers als op nu.nl of in de comments) dat deze telefoon niet eens door JerryRig zijn test heen is gegaan?

De telefoon brak volledig overmidden, hij is aanzienlijk slapper dan de iPhone 6 bendgate.
Hier ga je toch geen premium prijs voor een telefoon neerliggen als die overmidden breekt als een biscuitje?
Dat komt omdat men hier wel vaker weg kijkt, is erg afhankelijk van het merk.
Als dit gebeurd was met een Iphone dan was het een nieuwe bend-gate en met een Samsung was het de nieuwe Note 7. Ergo, hoge bomen vangen veel wind.

Laten we wel voorop stellen dat 90% van NL niet eens nieuws van Oneplus en andere dito merken bekijkt.
De meesten weten niet eens wat het is.
In Tweakers kringen is het wel bekend natuurlijk maar de gewone man/vrouw op straat kent merken zoals OP, Vivo, Oppo, en de Pixel niet eens.
Onbekend maakt onbemind.

Hier op tweakers is het natuurlijk anders en kijken velen weg want het is natuurlijk OnePlus.
Net zoals je ziet dat issues bij de Pixel ook met de mantel der liefde worden bedekt.
Zo gaat dat gewoon.
Denk dat het klaar is voor OnePlus in EU....niks bijzonders meer.
Er is ook een topic beschikbaar over de OnePlus 10 Pro: [OnePlus 10-serie] Ervaringen & Discussie
Ooit nog een oneplus one gehad dat was pas prijs/kwaliteit.
Jammer dat iedereen tegenwoordig zo negatief is over OnePlus. Ik ben erg tevreden met mijn 9 Pro. Gisteren de update naar Android 12 gehad. Ik hoop dat de support nog even duurt want ik verwachtte dat die langer zou zijn dan bij Samsung. En itt bij Samsung kan ik nu wel alle bloatware er af gooien. Dat was een van mijn redenen om op OP over te stappen
Die negativiteit komt doordat ze compleet afgeweken zijn van waar ze ooit mee begonnen zijn
Ze waren ooit een 'flagship killer'
Nu is de 10 Pro duurder dan de S22, iPhone 13 en Pixel 6 Pro
En dat met mindere kwaliteit, minder features en bovenal een mindere camera
Het is gruwelijk veel geld, maar een snelle fact check leert dat de iPhone en S22 varianten bij introductie net zo duur waren en de Pixel 6 Pro duurder.
De merknaam is me helemaal niets waard
En ja, ik heb de goedkoopste modellen gepakt
Maar die hebben alsnog zeer vergelijkbare features, daar doet het ontbreken van de '+' of 'Pro' niks aan af
En alle telefoons die ik benoemd heb zijn ook nog beter op het vlak van ondersteuning en hebben ook nog betere camera's
Pak maar gewoon rustig de Normale non pro varianten van alle drie die telefoons hoor. Dat zijn namelijk de toestellen waarmee hier vergeleken wordt.

Ik hoor je denken "MAAR DE SPECS ZIJN DAN NIET GELIJK" maar op storage na boeit dat dus helemaal niemand. Behalve storage zijn specificaties in de smartphone wereld zo goed als nutteloos.iPhones lopen standaard achter qua ram en accu capaciteit. Toch trekken ze 95% van de android markt eruit in performance en is hun accuduur ook van topniveau.

Het is wat mij betreft dus helemaal geen appels met peren vergelijken. De OnePlus is namelijk helemaal niet beter dan de drie "instapflagships" van de samsung google en apple. Hij heeft alleen meer opslag, wat dood eenvoudig op te lossen is met een google drive of apple icloud, heb je gelijk een backup. In plaats van 100-200 euro meer uit te geven aan een chinese overprijsde "flagship" met een ondermaatse camera en een android schil die de laatste generatie of twee hard gekelderd is in kwaliteit.

Oneplus was ook nooit meer dan "good value" ze hebben nog nooit een telefoon gemaakt die echte tegen de Galaxy S en de iPhone op kon. Er mankeerde altijd iets aan de camera of ze konden niet draadloos laden of de display tech liep een beetje achter of de vingerafdrukscanner in het scherm was een beetje matig met vieze vingers. Elke generatie was het net niet, maar ze waren goedkoper en wat minder bloated en daar zat de value.

pricewatch: Samsung Galaxy S22 128GB Zwart
pricewatch: Google Pixel 6 128GB Zwart
pricewatch: Apple iPhone 13, 128GB opslag Zwart

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 1 april 2022 09:14]

maar op storage na boeit dat dus helemaal niemand
Laat iedereen dat zelf bepalen. Voor mij is de camera bijvoorbeeld een non-issue.

Performance is misschien niet meteen merkbaar, maar om het nu onbelangrijk te noemen. Je kiest er ook voor met zo'n telefoon. Dan kunnen we alle Snapdragons afschrijven want er zijn goedkopere alternatieven. De snelheid vergelijken met iPhone is ook niet helemaal eerlijk aangezien ze totaal andere software draaien.

De genoemde non-pro's zijn tevens ook nog allemaal kleiner met een lagere resolutie. Maar dat boeit natuurlijk ook niemand hé?
Nee, die lagere resolutie boeit in de praktijk inderdaad bijna niemand. Samsung is bewust terug gegaan naar 1080p voor de instap S21 en S22 daarna. Het mag blijken uit de verkoopcijfers van de Galaxy S en iPhone tegenover die van de Oneplus ieder jaar dat het een non issue is. Je zit namelijk nog steeds op zo'n 422dpi op de S22, wat meer dan voldoende is om nooit pixels te hoeven tellen. De Windows interface op je desktop is nieteens een kwart daarvan als je de scaling op 100% hebt staan, bijvoorbeeld.

Rekenkracht is min of meer identiek tussen de S22, Oneplus 10 en iPhone. De iPhone ligt voor.

Kleiner of groter is subjectief en is geen reden om dan zomaar een 200 euro duurder model te gebruiken om mee te vergelijken omdat dat voor jou een speerpunt is.

Is het niet helemaal eerlijk om met de iPhone te vergelijken vanwege iOS? Daar ben ik het geheel mee oneens. De telefoons bedienen precies dezelfde markt. Ze zijn namelijk gewoon flagship smarthphones in dezelfde prijsrange. Als OnePlus niet wilde concurreren met iOS, hadden ze zich niet de pricerange van de iPhone moeten begeven :)
Even serieus..voor 899 euro en 999 euro dat is meer dan twee duizend Hollandse Guldentjes.. :P
En dat voor iemand die te jong is om bewust de overgang naar de Euro mee gemaakt te hebben.
Heb je enig idee hoeveel dat in Italiaanse lires was? Of in Laotiaanse kip?

Dat is ongeveer even belangrijk.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 31 maart 2022 22:04]

Zo reken ik hier alleen nog maar als mijn vrouw iets duurs wil hebben :) :)

[Reactie gewijzigd door ddekruyf op 1 april 2022 02:32]

Oh wow, iemand die nog in guldens leeft, collectors item right here.
Ja toen verdiende je 2500 gulden, nu verdien je 3500 euro.
Wij met onze Belgische Frank maakt het verschil nog groter. 40000 Frank...
40339 Frank eigenlijk dus. O-)

(Enfin eigenlijk 40299 Frank maar goed).

[Reactie gewijzigd door amyor op 31 maart 2022 23:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee