Xiaomi introduceert 12-, 12 Pro- en 12X-smartphones

Xiaomi heeft zijn 12-serie van smartphones onthuld in China. De Xiaomi 12 is met zijn 6,3"-scherm compacter dan zijn voorganger. De Xiaomi 12 Pro heeft een groter 6,7"-scherm en een betere camera. Ook verschijnt er een goedkopere 12X met een oudere soc.

Zowel de Xiaomi 12 als de 12 Pro zijn uitgerust met Qualcomms nieuwe Snapdragon 8 Gen 1-soc, die op een 4nm-procedé van Samsung wordt gemaakt. Het Pro-model heeft een 6,7"-oledpaneel met een variabele refreshrate van 1 tot 120Hz en een resolutie van 3200x1440 pixels. Dit topmodel ondersteunt ook snelladen tot 120W.

De Xiaomi 12 is met zijn 6,3"-scherm een stukje kleiner dan de voorganger, die een 6,8"-scherm had. Bij de presentatie legde Xiaomi veel nadruk op de breedte van het toestel. Die bedraagt 69,9mm en dat is net iets minder dan de breedte van de iPhone 13, die een 6,1"-scherm heeft.

Verder zit er verschil in de camera's. De Xiaomi 12 Pro krijgt een Sony IMX707-sensor voor de primaire camera. Dat is een relatief grote sensor van het 1/1,28"-formaat, met een 50-megapixelresolutie. Dat is vergelijkbaar met de 1/1,31"-sensor van de Google Pixel 6 en 6 Pro. In de Xiaomi 12 zit een kleinere IMX766-sensor van het 1/1,56"-formaat. Die sensor is echter nog altijd iets groter dan de 1/1,65"-sensor uit de iPhone 13 Pro en Pro Max. Beide toestellen hebben een primaire camera met optische stabilisatie.

Xiaomi 12-serie
Xiaomi 12-serie

De Xiaomi 12 en 12 Pro krijgen een zogenaamde CyberFocus-functie. Volgens Xiaomi komt die techniek uit de CyberDog-robotviervoeter en werkt die met geavanceerde tracking en herkenning van onderwerpen. Dat zou de kwaliteit van foto's van bewegende onderwerpen moeten verbeteren.

Xiaomi brengt ook een 12X uit. Die is vrijwel gelijk aan de Xiaomi 12, maar dan met een Snapdragon 870 5G-soc en zonder ondersteuning voor draadloos laden. Ook ontbreekt de CyberFocus-functie op dit model.

De Xiaomi 12-telefoons komen eerst uit in China en vermoedelijk later ook in Nederland en België, maar daarover is nog niets bekendgemaakt. Het is ook niet duidelijk of alle modellen naar de Benelux komen. De prijzen in China beginnen bij 3199 yuan voor de Xiaomi 12X en gaat tot 5399 yuan voor de duurste 12 Pro-uitvoering. Omgerekend met btw is dat respectievelijk 537 en 906 euro.

Xiaomi 12 en 12 ProXiaomi 12 en 12 ProXiaomi 12 en 12 ProXiaomi 12 en 12 ProXiaomi 12 en 12 ProXiaomi 12 en 12 Pro
Toestel Xiaomi 12 Pro Xiaomi 12 Xiaomi 12X
Scherm 6,73"-ltpo-oled
1-120Hz
3200x1440px
Maximaal 1500cd/m²
Gorilla Glass Victus
6,28"-oled
120Hz
2400x1080px
Maximaal 1100cd/m²
Gorilla Glass Victus
6,28"-oled
120Hz
2400x1080px
Maximaal 1100cd/m²
Gorilla Glass Victus
Soc Snapdragon 8 Gen 1 Snapdragon 8 Gen 1 Snapdragon 870 5G
Camera's Primair: IMX707, 1/1,28", 50Mp, ois
Ultrawide: 50Mp, 14mm
Tele: 50Mp, 2x 'zoom'
Front: 32Mp
Primair: IMX766, 1/1,56", 50Mp, ois
Ultrawide: 13Mp, 123 graden
Telemacro: 5Mp, 2x 'zoom'
Front: 32Mp
Primair: IMX766, 1/1,56", 50Mp, ois
Ultrawide: 13Mp, 123 graden
Telemacro: 5Mp, 2x 'zoom'
Front: 32Mp
Gewicht 205 gram 180 gram 180 gram
Accucapaciteit 4600mAh 4500mAh 4500mAh
Laadsnelheid Max. 120W Max. 67W Max. 67W
Draadloos laden Ja Ja Nee
OS MIUI 13, op basis van Android 12 MIUI 13, op basis van Android 12 MIUI 13, op basis van Android 12
Adviesprijzen 8+128GB: 4699 yuan
8+256GB: 4999 yuan
12+256GB: 5399 yuan
8+128GB: 3699 yuan
8+256GB: 3999 yuan
12+256GB: 4399 yuan
8+128GB: 3199 yuan
8+256GB: 3499 yuan
12+256GB: 3799 yuan
Europrijzen (omgerekend incl. btw) 8+128GB: 789 euro
8+256GB: 840 euro
12+256GB: 906 euro
8+128GB: 612 euro
8+256GB: 670 euro
12+256GB: 738 euro
8+128GB: 537 euro
8+256GB: 588 euro
12+256GB: 638 euro

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-12-2021 • 15:09

76

Reacties (76)

76
75
38
2
0
24
Wijzig sortering
Eindelijk weer een smartphone die niet zo gigantisch is. Ik kan dus erg blij worden van de Xiaomi 12 (x).
Ik ben wel benieuwd of deze serie nu ook waterdicht is. Daarover heeft Xiaomi niets verteld.

Ter vergelijking heb ik hem met de P40 en Galaxy S10e vergeleken door een soortgelijke telefoon (qua hoogte) toe te voegen:

https://www.phonearena.co.../phones/11388,11114,10948

Hier is alle info over de stream terug te vinden:
Live stream:
https://www.mi.com/a/h/22822.html

Foto's uit de stream:
https://web.vip.miui.com/...io/detail?postId=32935225
Even groot als een s21 of iphone 13
De S21 is inderdaad ongeveer even groot en de iPhone 13 iets kleiner.

De accu van de S21 is op papier ruim genoeg, maar uiteindelijk was dat geen hoogvlieger (volgens diverse reviews).
Ik ben benieuwd of Xiaomi dit binnen de perken kan gehouden met de software en zuinigere processor.

Hier nog een overzicht met de S21 in iPhone 13:

https://www.phonearena.co.../phones/10948,11508,11634
S21 :
https://www.dxomark.com/s...napdragon-battery-review/

https://www.dxomark.com/a...g-the-autonomy-challenge/

Iets minder dan de 13 wat ruim goedgemaakt word met het veel sneller opladen.

https://www.tomsguide.com...-galaxy-s21-battery-tests

Zegt hetzelfde vergelijkbaar met ene iphone 12 daar.
Dat sneller opladen komt helaas de acculevensduur niet ten goede.

Gebruik het sporadisch, maar absoluut niet voor overnight charging. Het geforceerd opladen op dergelijke vermogens geeft veel stress op de batterij en dus zal de degradatie sneller gaan.

Leuk hoor al dat “120W” charging, maar alleen op papier. Af en toe eens handig als je net ff 10 minuten hebt en het ‘s nachts niet goed is gegaan (naast de qi pad gelegd bijvoorbeeld), maar het verpest op de lange termijn meer dan dat je er baat bij hebt.
Als je het hebt over slecht voor je accu: draadloos laden. Genereert veel warmte wat je accu ook niet ten goede komt.
Sorry maar mijn s8 kon ook veel sneller laden en gaat qua batterij al veel langer mee dan de iphones van toen. En neen dat was echt niet op papier.
Dat is het dan ook. Als je makkelijk kan controleren hoe snel hij laadt, en je alleen voor het maximum gaat in noodgevallen, dan is het toch echt een feature met toegevoegde waarde.
Das niet echt waar. Dat werd ook gezegd over oneplus. Mijn Oneplus 5t accu na ruim 4 jaar nog steeds prima en 79% capaciteit.
Het is wel degelijk waar, maar niet iedere accu heeft er last van.
Off-topic gezien het over een ander merk gaat, hoewel bij wel de vraag rijst of dit ook mogelijk is voor de Xiaomi 12 met MIUI 13.
Mijn 3+ jaar oude S10 heeft een batterijduur van 2...4 dagen bij 1...3 uur intensief gebruik per dag. Wi-Fi is buitenshuis uit, Bluetooth staat vrijwel alleen thuis en in de auto aan, en internet staat altijd aan.
Deze batterijduur is overigens mede mogelijk door veel onnodige en batterij vretende software uit te schakelen via USB debugging. Dit heeft mij omstreeks een dag aan baterijduur opgeleverd. Voor de S21 is dit ook mogelijk dunkt mij.
Het volledig aanpassen van een smartphone en het uitschakelen van functies is een manier om de telefoon langer op een accu te laten draaien. Er zijn ook veel Xiaomi gebruikers die de telefoon aan een computer koppelen door veel functies uit te schakelen. Ik verwacht zeer zeker dat het ook effect kan/zal hebben bij Miui. Ik heb het echter zelf nooit gedaan, ik beperk mij vooral op het uitschakelen van lokaal opgeslagen apps en instellingen.

Denk daarbij aan Google apps die ik niet gebruik, een extra toetsenbord die ik niet hoef en het uitschakelen van Facebook services, als ik toch geen gebruik maak van de notificaties en van alternatieve lite apps.

Een extra dag uit de accu persen is eigenlijk wel een blog waardig :)
Helemaal mee eens.. alles boven 6.1 is al te groot voor mij, anders past hij niet in het bakje met de draadloze lader in de auto :+
Xiaomi 12 is net zo groot als een S21, met een grotere accu, betere camera hardware en lager prijs. Ziet er intressant uit!

Met een update policy van 3 OS updates (3 jaar) is het een concurrent voor Samsung!
Bij Xiaomi hoef je niet al te veel te verwachten van OS upgrades. De meeste patches en verbeteringen zitten in: Miui zelf, afzonderlijke Google apps en afzonderlijke Miui apps.
Denk daarbij aan Stagefright, Heartbleed en onlangs de bug waarbij 911 niet gebeld kon worden.

Het Android patchlevel loopt vaak verder achter, maar er is meerdere keren gebleken dat patches na een nacht al gepushed kunnen worden (bij een groot lek) of dat het lek al in een eerder stadium al was gedicht in Miui, doordat zij Android wat drastische aanpassen (zoals One UI dat eigenlijk ook heeft). Door deze aanpassingen, hun eigen Miui versies en updates van systeem apps, zijn de Android OS upgrades veel minder van belang en heeft een recente Android versie tegenwoordig niet echt een meerwaarde.

Dit is iets om in de gaten te houden bij het aanschaffen van een Android met een zwaar aangepaste smartphone met een Android Fork (variant).
Dus in feite is het dus voor een aantal jaar zeker goed?
Voorheen kreeg je bij Xiaomi zo'n 5 jaar lang patches en diverse upgrades (in de tijd van de Mi 2). Hoe dat tegenwoordig is weet ik niet, maar volgens mij schommelt het tussen de 2 en 5 jaar en dan ligt het er vooral aan of je een standaard Qualcomm variant hebt of een lokale Mediatek variant. De Mi4 (Azië/Global) heeft volgens mij langer updates gehad dan de Mi 4i (voor India).

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 25 juli 2024 05:46]

Prima merk om LineageOS op te installeren...
Heb LineageOS op mijn mi a2 gezet en het werkt een stuk beter dan de originele software.
Geen last meer van instabiele wifi, vreemde strepen in beeld en een heet wordende batterij.
Maar voor mij geen Xiaomi meer.
Android One en Miui zijn niet geheel te vergelijken. De hardware komt wel overeen en dat is Xiaomi. Blijkbaar was het OS (Android One) niet goed, maar de hardware wel. Velen zullen Miui overigens ook niet prefereren, maar dat is niet hetgeen wat op de A2 stond.
Probeer ook eens CalyxOS. Het is de enige non-pixel telefoon die zijn supporten en ze zijn behoorlijk kritisch.

Wel heb je dan geen echte google play maar MicroG, maar dat is voor velen juist een voordeel (privacy)
Ligt aan het model. Vlaggenschip modellen hebben meestal niet even veel ROM opties als sommige goedkopere modellen.
Dit kan ik zo niet helemaal plaatsen, heb je hier een voorbeeld van?
Je kunt het vrij gemakkelijk vergelijken door smartphone pagina's op te zoeken via XDA. Dus kijk maar eens naar de ondersteuning van de Mi 11 op XDA. Die ondersteunt veel ROMs niet. Kijk vervolgens naar de veel betaalbaardere Poco F3 op XDA.

Maar het is ook logisch. Mensen die ROMs ontwikkelen of ROMs flashen doen dat liever op goedkopere telefoons. De risico of interesse om te flashen op een €600+ toestel lijkt minder interessant voor gebruikers.
Ah zo, minder keuzes uit custom Roms. Ja dat klopt, inderdaad omdat die gewoon duurder zijn haha.

Mijn Mi 11 had zelfs geen xiaomi.eu Rom voor een half jaar ofzo. Duurde gewoon even. Inmiddels zijn er ook voor de Mi 11 goede custom roms te verkrijgen.
inderdaad. Mijn Mi A1 toestellen kregen onlangs een update naar LineageOS 18.1 (Android 11). Met een nieuwe batterij perfecte toestellen voor de kids.
Suggesties voor de aankoop van de Chinese versie? Vorige versies altijd direct via Gearbest gekocht met scherpe aanbiedingen, maar die verkeren in zwaar weer op dit moment
Zou geen Chinese versie nemen, in tegenstelling tot de Chinese versie van de Xiaomi 11 ondersteund de Chinese versie van de 12 (& de Pro) géén LTE band 20.
Deze heb je bij de meeste providers nodig in Europa
Hoe weet je dit? Bijv. bij Giztop staat wel band 20 voor LTE :)
Staat op de officiële site.
Mi.com/mi12/specs & mi.com/mi12pro/specs

Giztop heeft het dus fout.
Ik heb best wat Xiaomi devices uit China gehaald, volgens mij was de Mi 6 de laatste die bepaalde bands in het westen niet ondersteunde.

Volgens mij is dat gewoon gelijkgetrokken. Mijn Chinese Mi 11, de K20 Pro draaien op alle banden.
Qua voorgaande modellen heb je gelijk... Maar deze Xiaomi 12 ondersteund echt geen band 20 meer.
De officiële Chinese Xiaomi site liegt hier niet over.
En het is daardoor dus niet aan te raden om een Chinees model van de Xiaomi 12 of 12 Pro aan te schaffen
Bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk beter om nog even te wachten dan en hopelijk heeft de global version wel de juiste ondersteuning.
Giztop maakt vaker fouten. Heb daar niet de beste ervaring mee.
Suggesties: www.kimovil.com kun je erbij pakken voor de meest bekende webshops.
https://www.giztop.com/ zelf geen ervaring mee maar had er wel goede verhalen over gelezen.
Je kan deze telefoons daar al bestellen zo te zien (in stock!).

[Reactie gewijzigd door Plugin op 25 juli 2024 05:46]

Dit is incorrect bij hun. Elke nieuwe telefoon die ze toevoegen staat In Stock. Echter staat er altijd bij dat het of een preorder is, (zoals in dit geval dus ook: * Accepting pre-order, will ship at beginning of January 2022.) of staat er pas dat hij er niet als als je een model hebt gekozen.
cect-shop of tradingshenzhen.
Ik ben blij dat ze er eindelijk voor hebben gekozen ook een kleiner model uit te brengen, 6.2". een telefoon past tegenwoordig bijna niet meer normaal in de broekzak...
Voor wie nog op zoek is naar een leuke kleine telefoon, de Mi 11 lite weegt slechts 159 gram. Nog een stukje lichter dan deze nieuwe modellen en is vlot verkrijgbaar in België en Nederland. Kost rond de 300 euro maar was laatst te krijgen bij MediaMarkt voor rond de 200 euro. Geen idee of het een superkoop is maar voor dat geld lijkt het mij een hele mooie deal (en hij ziet er nog leuk uit ook).
Het voordeel van nieuwe (bijna) randloze 6,1-6,3" smartphones, is dat de hoogte weer redelijk binnen handbereik ligt. Bij de Mi 11 Lite, met een standaard scherm, is dat niet het geval.

Ik hoor ook nooit klachten over smartphones die te zwaar of te dik zijn. Het gewicht is niet echt een beperking voor de veel gebruikers, maar, maar de hoogte lijkt dat wel steeds meer te worden. Iedereen die ik adviseer over smartphones, heeft het erover dat ze hetzelfde formaat willen hebben als hun 2-4 jaar oude telefoon. Helaas moet ik ze dan bijna altijd teleurstellen en aangeven dat ze dan maar 1 of hooguit 2 keuzes hebben met belangrijke beperkingen.

Men wil liever kleinere telefoons en niet zozeer lichtere telefoons.
Blijkbaar niet anders zouden die veel meer op de markt zijn.
De fabrikanten merkten in China dat steeds meer lokale bewoners behoefte hadden aan een groot scherm. Doordat het leven daar anders is dan hier (volgens mij hebben ze daar geen tv, maar is de smartphone het belangrijkste scherm). Doordat het scherm zo belangrijk is gewoorden is daar groter automatisch beter.

De handomtrek van een Europeaan is vaak groter dan van iemand uit Azië, waardoor ik mij kan voorstellen dat alles boven de 5,5" daar al buiten de reach is van een hand, terwijl dat in Europa wellicht pas bij 6" is.
Als je dan toch 2 handen moet gebruiken om een smartphone te bedienen, dan maakt het formaat wat minder uit dan voor de mensen die het nog met 1 hand willen gebruiken.

Dus je hebt te maken met content en met de reach van je hand. Als je dan toch boven een bepaalde grens zit, dan kun je net zo goed een zo groot mogelijke smartphone uitbrengen. Doordat het goedkoper is om 1 maat schermformaat te gebruiken, dan 4 verschillende formaten, dan is het vaak logisch dat veel fabrikanten voor hetzelfde formaat kiezen. Kleiner is in dit geval ook duurder, doordat het scherm schaarser is en de hardware dichter op elkaar komt te liggen.

Als mensen de keuze hadden, dan denk ik dat het smartphone formaat in Azië veel groter zal zijn dan in Europa. Echter zijn zo goed als alle fabrikanten in Azië te vinden en doen wij simpelweg gewoon mee met die markt.
En die aziaten geven niks om dat als er een markt voor is zullen die wel leveren.
Nog altijd 6.55 inch. Ik vind 5.5" prima.
Schermgrootte zegt niks, een iphone 7 plus van 5.5 inch is veel groter dan een samsung s21 van 6.2 inch.
Ik heb een Poco X3 met 6,7". Is eigenlijk net wat te groot. Verwacht ook niet dat telefoons groter dan ca 6,7" zullen worden in de toekomst.
Tecno is al bezig met 6,9" smartphones, en ze zijn volgensmij niet de enige. Denk dat de telefoons nog wel een stukje grotee gaan worden dan nu, totdat iedereen over is op foldables etc.
Dat is zeker een lichte telefoon, maar met 16 bij 7,5 cm zou ik hem toch niet klein noemen.
Een iphone 7 was 14 bij 7 , breedte dus amper verschil enkel een 2cm hoger
Twee centimeter verschil is heel veel voor een smartphone.

Om even met iPhones te blijven vergelijken: de Mi 11 lite is ongeveer even groot als de iPhone 13 Pro Max, de grootste van de huidige line-up van Apple. Dat is op geen enkele manier te omschrijven als een "kleine telefoon".
2 cm verschil is echt niks voor zowat iedereen hoor. Mensen denken gewoon dat smartphones zo groot zijn door de grotere schermen, ze vergeten dat er geen bezels meer zijn.
Ja, je kan dan wel alle smartphones omschrijven als kleine smartphones inderdaad.

Alle olifanten zijn grote olifanten, alle muizen zijn kleine muizen, etc. :+
Ik zei nergens klein echter wel even groot als de meeste telefoons ervoor.
Het enige punt van deze hele off-topic discussie was het corrigeren van @benneken91 , die de telefoon klein noemde... ;)
Mensen hebben dan ook een verschillende mening, dat gebeurt.
De meeste smartphones hebben ongeveer dezelfde grootte de laatste jaren.
Dat is juist geen kleine telefoon. Nog groter dan de Xiaomi 12 en mijn Samsung S20 en ook zwaarder dan deze Samsung.

Leuk hè al die marketing? Je gaat er snel in geloven.
? Moet je wel heel kleine broekzakken hebben.
De inchen zijn incorrect in het nieuwsbericht. :)

12 en 12X zijn 6.28"
12 Pro is 6.73"

https://cdn.prohardver.hu/dl/cnt/2021-12/173013s.jpg

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 25 juli 2024 05:46]

Het artikel heeft de cijfers naar boven afgerond. De lijst daaronder leek al wel in orde te zijn (die is net na plaatsing nog wel een keer aangepast m.b.t. camera specs).
Oké waarom naar boven? Vind 6.73" meer 6.7" dan 6.8".

[Reactie gewijzigd door WhySoSerious? op 25 juli 2024 05:46]

De Xiaomi 12 is met zijn 6,3"-scherm compacter dan zijn voorganger. De Xiaomi 12 Pro heeft een groter 6,7"-scherm
Dat lijkt wel goed te staan. Ze vergelijken het nog een keer met het scherm van de Mi 11.
Ja nu wel, het nieuwsbericht is aangepast. :+
Erg nette line-up qua specs zeg.. Zeker ook het formaat van de 12 een grote pre, zo weinig onder de 16cm tegenwoordig.

Ben benieuwd of ze de reguliere 12 voor 699 of max 749 in NL gaan uitbrengen, dan is het wel echt een mooie tegenhanger voor komende Samsung flagships
Die afrondingen van het scherm :X Waarom zou je het scherm meer afronden dan de afronding van de behuizing vraagt :?
ben benieuwd of de Ultra weer de ISOCELL sensor gaat gebruiken.
Ben nu in het bezit van de Mi11 Ultra en de foto's zijn (voor zover ik kan overzien) erg indrukwekkend :)
6.28 inch scherm groote, begint ergens op te lijken Xiaomi, volgend jaar wellicht 6 inch?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.