Xiaomi presenteert 12- en 12 Pro-smartphones op 28 december

Xiaomi presenteert zijn 12- en 12 Pro-smartphones op 28 december. Beide modellen krijgen een Snapdragon 8 Gen 1-soc van Qualcomm. Volgens de Chinese fabrikant is de serie 'opnieuw gedefinieerd' en komt er een kleiner model.

Xiaomi 12 en 12 Pro

Xiaomi toont een render van de voorkant van de Xiaomi 12 en 12 Pro op zijn Weibo-pagina. Daarop is te zien dat er een kleine variant en een groter model verschijnt. Vorige week toonde OnLeaks al renders van de Xiaomi 12 en dat zou om een 6,2"-model gaan. Daarmee is het toestel kleiner dan de voorganger: de Xiaomi Mi 11 heeft een 6,8"-scherm. De Xiaomi 12 Pro krijgt vermoedelijk wel een scherm dat net zo groot is als dat van de voorganger. Wat de overige verschillen zijn, is nog niet bekend.

Over een opvolger van de Xiaomi Mi 11 Ultra rept de fabrikant nog niet, maar volgens geruchten is die ook op komst. Ook zou Xiaomi met een 12X-uitvoering komen. Die krijgt volgens Gizmochina een Snapdragon 870-soc in plaats van de nieuwe 8 Gen 1. Zowel de Xiaomi 12, 12 Pro als 12X zijn al door prominente werknemers van Xiaomi gebruikt om berichten op Weibo te plaatsen, merkt de site op.

Xiaomi presenteert zijn nieuwe Android-topmodellen op dinsdag 28 december om 12.30 uur Nederlandse tijd. Vermoedelijk komen de toestellen eerst uit in China en volgt een Europese release later. De Mi 11 verscheen dit jaar in maart in Nederland, nadat het toestel eind 2020 was aangekondigd in China.

Xiaomi 12-renders van OnLeaks

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-12-2021 • 08:31

63 Linkedin

Reacties (63)

63
63
23
3
0
37
Wijzig sortering
Hopelijk is de camera deze keer deftig en steken ze er eentje met OIS in. Die van de Mi 11t Pro valt naar't schijnt dik tegen, de enige reden dat ik nog een Mi 8 gebruik (niet dat die beter is) met een Pixel Experience ROM.
De camera hardware is vaak prima. Alleen de software laat veel te wensen over. Daarom zijn die Chinese merken met betere specs vaak goedkoper dan de Samsungs. De Samsungs hebben uren R&D in zaken zitten die zich niet naar een specsheet vertalen, waaronder top notch camera software.
Ach welnee; Xiaomi hanteert andere winstmarges dan Samsung en Apple. Kijk maar eens naar de reclame budgetten van die merken...
Natuurlijk zal dat wel meespelen, maar het is geen toeval dat Chinese merken met betere hardware het gewoon af laten weten op gebied van software optimalisatie. Het "onzichtbare" werk.
Ik gebruik al sinds 2013 enkel 'Chinese' telefoons en ik kan niet anders dan je gelijk te geven. Wat wél helpt, is een andere camera app te installeren. Op mijn OnePlus Nord zijn de foto's beter met de Google Camera app uit de Pixel serie; voorheen boekte ik ook goede resultaten met o.a. Open Camera

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 21 december 2021 10:12]

Dat heb je met de budgets van Xiaomi's ook,dat met een gCam port je meestal betere foto's krijgt. Maar met de top range van Xiaomi heeft de gCam ports weinig tot geen nut. Kijk naar de Mi 10/11 reeks en vooral de Mi 10/11 Ultra bv....

[Reactie gewijzigd door greatkz op 21 december 2021 14:07]

Omdat? Ik draai een mi note 10, zeer sterk in camera's, maar gcam is gewoon beter. En dan met extra's zoals night shot en motion photo (voor kinder/dier/ander bewegend materieel valt het enorm mee) , heeft mi camera geen kans.
Ja maar de topreeks heeft een veel betere verwerking via de sterkere processors die ze erin steken... De Mi Note 10 lijn heeft dan ook niet de betere processor van dat moment,dit om kosten te besparen...De gCam app slaat de bal ook soms behoorlijk mis vind ik in bepaalde situaties,bv vooral bij selfies durft het nogal te scherp uit de hoek komen,letterlijk dan.Maar over het algemeen heb je vooral bij de budgets idd een betere weegave van de foto's met de compatibele gCam app. Mijn vrouw heeft de Mi 11 Ultra en die heeft echt geen gCam app meer nodig, integendeel. In bijna elke situatie is de Mi cam app de winnaar.
Goed om te weten, dat wordt een eerste.
De goede gcam streek vinden dat het beste op jouw mobieltje en gebruikspatroon werkt, is wel een uitdaging. Ik heb er 8-10 verschillende geprobeerd, mogelijk 1 dag eraan besteden, tot ik het beste heb gevonden.
Mee eens. Maar als ik €300 voor een smartphone betaal ipv. €700 kan ik met slechtere software leven.
Helemaal mee eens. Genoeg xiaomi spul in huis gehad en altijd zijn de specs prima in orde maar de software is vaak matig. Van hun beamers, telefoons of robot stofzuigers. De software is het vaak "net niet"
Misschien toch tijd om van Xiaomi af te stappen. Zelfs middelmatige hardware presteert super goed. Persoonlijk zou ik kiezen voor de 'beste' software.
Tegenwoordig kijk ik eerst op sites als XDA en https://download.lineageos.org/ om te zien wat er voor 3rd party software development gebeurt voor een bepaald type toestel voor ik deze aanschaf of neig aan te schaffen.

Mijn Note 3 uit 2013 krijgt nog Lineage 18.1 (Android 11)
Mijn Oneplus 5T krijgt ook nog Lineage 18.1 updates.

Al sinds 2009/2010 doe ik aan bootloader unlocks en dit is een vereiste voor mij voor ik ook maar iets koop, als dit niet kan dan schaf ik het toestel niet aan.

Overigens ook nooit problemen gehad hiermee. Koop daarom ook nooit meer een apparaat totdat deze een paar maanden oud is. Ik kan leven met een vorige generatie toestel dat uitgebreid gebruikt/getest is dan bleeding edge met tientallen problemen.
Ik heb een S4 mini ook jarenlang op lineage (en cyanogenmod) gedraaid. Dat liep stukken beter dan het Samsung Os. Nu heb ik toch weer liever het Samsung Os :)
Zolang Samsung updates geeft kan ik mij voorstellen dat dit erg fijn is! Het is vaak vooral op wat oudere toestellen leuk om custom ROMs op te draaien met een latere Android versie.

Heb op mijn Note 3 ook een Note 7 ROM gebruikt (de ontploftelefoon) voordat de Note 7 uitkwam, iemand had deze toen geport en dat werkte redelijk goed.
Ja ook al tijden geleden gedaan hoor. Ik heb nog wel wat in huis, maar veel devices zijn inderdaad vervangen.
Ik heb een Xiaomi Android TV kastje. De software is inderdaad niet goed. Ontzettend instabiele WiFi en dat is het enige apparaat in huis dat deze kuur heeft.

Een goed product is meer dan alleen specs. Daar hoort ook goede software bij en in mijn ogen is dat (zoals jij ook aangeeft) waar Xiaomi de bal laat liggen. Overigens is er geen Chinees bedrijf dat echt veel aandacht aan software besteedt. Past over het algemeen ook niet in de bedrijfsfilosofie daar.
Dat android tv boxje (mi box) heb ik ook gehad. Erg buggy en de firmware updates gaven vaak meer problemen dan ze oplosten.
Dit is toch ook normaal bij de overige merken? Elk bedrijf maakt er softwarematig een potje van. Samsung heeft heel lang liggen aanklooien met de bloated Touchwiz draak voordat het goed werd, LG is heer en meester in OLED tech, maar krijgt het niet voor elkaar om consistente kwaliteit wat betreft TV software te leveren. Nokia is afhankelijk van 3rd party software en bijbehorende issues.

De enige die vrij consistent is wat betreft software kwaliteit is Apple. Het is dat Samsung al wat jaartjes mee doet, want de software was voorheen alles behalve goed.

Ik vraag me overigens oprecht af wat er momenteel nog mankeert aan de camera software van Xiaomi (of Huawei, Oppo etc)? Schieten allemaal prima plaatjes en uiteindelijk is het de fotograaf en niet de hardware die het verschil maakt.
Natuurlijk zullen andere OEM's issues met software hebben. Dat betwist ik ook niet. Wat ik alleen zeg is dat in smartphone land, Chinese fabrikanten die de specs/euro race winnen, het vaak af laten weten op software. En dat kwaliteit van software zich niet uit kan drukken in de spec sheets. Vooral camera software. Huawei doet het zeker goed. Maar Xiaomi echt niet. Camera specs zijn vaak goed maar ze schieten slechtere foto's dan A-merken met lagere specs.
Daar ben ik, en o.a. DXOMark, het niet mee eens. Met o.a. de 10T Pro hebben ze aangetoond dat ze zich prima konden meten en zelfs op momenten beter zijn dan telefoons die 2x zo duur zijn. Ook de Mi 11 en zeker de 11 Ultra werd wat betreft camera performance goed ontvangen. De camera van bijv. de Galaxy A72 is écht niet vergelijkbaar, laat staan beter, aan de 10T Pro.

Er zijn legio camera comparisons te vinden die tegenspreken wat jij claimed. Het is allemaal niet zo zwart/wit dat je kunt stellen dat foto's van merk A zijn slechter dan merk B. Waar Xiaomi vaak struggled is nacht en low light fotografie/film, maar performen ze met goede belichting goed genoeg dat je niet meer kunt spreken van een verschil in kwaliteit, maar van een subjectieve/persoonlijke voorkeur in de post-processing (kleurechtheid, levendigheid etc.).
Ik denk dat Xiaomi wel een utizondering daar op is. Ze hebben een beter updatebeleid dan Samsung voor hun software. Dat wordt allemaal zeer lang ondersteund en geupdate (zelfs de fitbandjes van een paar tientjes).
Smartphones met de beste camera's komen overigens wel vaak uit de hoek van China. Huawei komt er met haar gebande telefoons vaak als een van de beste uit de test en zit onder de prijzen van Samsung.
Zelfs (voormalige) budgetdocher Honor had puike camera's aan boord. Ik herinner me nog een vergelijking tussen (ik dacht) de Huawei P10 en de goedkopere evenknie van Honor (8?), en waar de eerstgenoemde was uitgerust met Leica lenzen, bleek de Honor met exact dezelfde lenzen te zijn uitgerust, alleen zonder het merklogo van Leica er op.
Huawei mag er dan behoorlijk goed uitkomen maar ze vragen ook wel heel andere prijzen dan de goedkope chinese telefoontjes. Apple en Google hebben beiden bewezen dat je met goede software en inferieure hardware grotere stappen kunt maken dan andersom.
Daarom scoren de Xiaomi's zeker jarenlang steevast stukken beter in Dxomark dan de Samsungs? Ik gebruik ze beiden en Xiaomi doet in software niets onder aan Samsung.
De camera hardware is vaak prima. Alleen de software laat veel te wensen over. Daarom zijn die Chinese merken met betere specs vaak goedkoper dan de Samsungs. De Samsungs hebben uren R&D in zaken zitten die zich niet naar een specsheet vertalen, waaronder top notch camera software.
Maar als je sowieso een custom rom zonder vendor-software en zonder Google Apps wil gebruiken, heb je weer veel meer aan goede hardware voor een lage prijs, dan aan R&D-kosten voor software die je niet gebruikt. ;)
"dik tegen" valt ook wel mee, ligt er aan wat je ervan verwacht. Valt het tegen tegenover de 2021 lineup? ja, enigzins, valt het tegen t.o.v. de Mi 8? Absoluut niet, dat verliest de Mi 8 zonder twijfel.

De T serie heeft geen OIS, maar de gewone 11 (flagship) heeft dit wel, ik verwacht dus ook dat de 12 en 12 Pro dit ook weer zullen hebben.
De T is ook niet het echte high-end model, is meer een extra 'budget high-end' model voor alleen Europa. De gewone Mi 11 en Mi 11 Pro/Ultra hebben wel gewoon OIS en een betere camera module

[Reactie gewijzigd door edgarf28 op 21 december 2021 09:18]

mi 11t is de budget variant van de normale mi11
Koop je nu een zak-camera of een telefoon? Als je goede plaatjes wilt schieten neem dan een fatsoenlijke camera :D
De beste camera is degene die je bij hebt, vraag maar aan elke fotograaf. Het gaat niet om de hardware, het gaat om het juiste plaatje op het juiste moment en tegenwoordig is dat vaak de smartphone. Of loop jij nog rond met losse camera, mp3-speler, dictafoon, videocamera en al die andere rommel?
Ik heb nu een camera omdat het leuk leek onze hond op de foto te zetten, maar wat een onding om mee te nemen, nog nooit heb ik voor mijn plezier gedacht nou ik neem dat ding mee waar ik de hele tijd mee rond moet gaan lopen. Oftewel 500/600 euro door het putje voor niks (ding ligt te verstoffen in de kast).

Mijn telefoon daarentegen, altijd bij me en daarom 99% van de foto's van onze hond mee gemaakt...

Z'n camera is vooral leuk als je fotograferen leuk vindt, maar (goede/okee) foto's willen maken staat niet gelijk aan leuk vinden om te fotograferen!
Precies, jouw verhaal is ook precies in lijn met de verkoop (of eigenlijk het gebrek aan....) van met name compact camera's en zelfs de mirrorless en spiegelreflex camera's.
Dat had ik ook, een canon M50 gekocht maar ja wanneer sleep je zo'n ding mee?
Honden mee, riemen, ik fotografeer wel met mijn smartphone.
Heb hem teruggestuurd na 20 dagen.
Dacht: dit neem ik 2x per jaar mee.
Beter keer huren dan een weekend met mooi weer :)
Je kunt anders ook een gewone pixel 6 halen, uitstekende camera, en een beter "pixel experience" is er niet te krijgen. Zit je naar mijn weten zelfs in dezelfde prijs categorie.
Alleen heeft Google sinds deze week de ontvangst weten te slopen van veel Pixel toestellen.

Het blijft lastig voor Google om een consistente ervaring aan te bieden.
Ik hoor de berichten maar heb hier dus echt totaal geen last van. Netjes geupdated en al en echt geen enkel probleem. Ik heb het idee dat dit maar een heel klein groepje is die heel hard staat te schreeuwen.
Ik heb zelf nog een Xiaomi Max 3, heerlijk groot 7" scherm. Helaas komt er geen opvolger meer. :|
Als je ouder wordt, is een groter scherm toch wel fijn.

[Reactie gewijzigd door heian op 21 december 2021 10:05]

Ik heb een leesbril gekocht. Dan kun je met ieder formaat smartphone overweg 😂
Dan heb je toch juist geluk, tegenwoordig zitten bijna alle nieuwe releases tegen de 7 inch aan.
Hey kijk, de Mi 10T Pro ... Zien er precies hetzelfde uit :o
Ik gebruik hier nog dagelijks de Mi10 Lite 5G, zoals ik het zie wordt deze volgend jaar vervangen door de Mi11. Deze zal dan wel zakken in prijs met de release van de Xiaomi 12. Verder zijn het top telefoons voor een zeer aantrekkelijke prijs. En MIUI vind ik zelf ook heerlijk werken, dus hier niet snel een ander merk dan Xiaomi. ;)
Ik heb nog steeds de mi8... supergoed toestel.

Wil hem wel vervangen naar de mi 12 ultra...
de mi is er vanaf he, :) zou al blij zijn als er nieuwe redmi's komen
Ik heb nog een Mi6. Als ik kijk naar de huidige prijzen, ga ik geen high end toestel meer kopen :o
Ik heb ook lang een Mi6 gebruikt, ik was van plan deze in te wisselen voor een Mi10 maar toen deze uitkwam bleek deze duur en vooral ook te groot. De Mi6 is een prima formaat telefoon. Ik loop nu met een iets grotere Mi9.

Afhankelijk van de afmetingen zou een Xiaomi 12 (of een Pixel 6A) daar weer een mooie opvolger van kunnen worden, al doet de Mi9 het nog prima dus hoeft deze nu nog niet snel vervangen te worden. Lijkt er nu op dat deze qua afmetingen tussen de Mi6 en de Mi9 in zitten.
Stel ik zou voor een meer betaalbare Xiaomi 12 Lite o.i.d. gaan, blijven die qua performance veel achter op de grotere / duurdere broertjes en zusjes?

Het scherm van de Mi6 begint wat kuren te vertonen, dus ik zit toch langzamerhand na te denken over vervanging.
Ja, performance is juist het punt waar ze het meeste zulllen schelen tegenover de flagships.
Vermoedelijk zal je in moeten boeten op: het type scherm, refeshrate, cpu, werkgeheugen en camera's.

Als je niet het beste van het beste wil hebben, dan is de Lite versie vaak een prima alternatief. Kijk eventueel ook naar de Poco en Redmi versies in dezelfde prijsklassen, daar zitten vaak nog mooie parels tussen.
Kleiner aankondigen en dan met 6.2 komen :+
De Xperia 5 III wordt met 6.1" ook klein genoemd... de laatste fijne high-end compacte smartphone voor mij was de Sony XZ2 compact (5").. jaren daarvoor werd de Z groot genoemd met een 5" scherm. Lang verhaal kort: definitie van klein verandert helaas :')
ja idd, sony maakte vroeger ook mooie kleintjes! Vroeguh vonden we de eerste paar Samsung Notes ook belachelijk, gaat toch niet met een tablet aan je oor lopen. En nu is minimaal 6.5 de standaard. Jammer dat mn broekzakken niet meegegroeid zijn :P

btw, ook de iphone mini schijnt het niet goed te doen en schijnt apple weer mee te stoppen. Ik ben blijkbaar een niche. Misschien een keer de stap gewoon wagen en maar aan wennen. Zit toch de hele dag thuis, hoeft niet mee in de broekzak of op de fiets.

[Reactie gewijzigd door Flipm0de op 21 december 2021 10:03]

Neem een paar van deze: https://www.levi.com/DK/e...rpenter-jeans/p/558490005 :9 lekker grote en diepe zakken!
Die smartphone wordt inderdaad klein genoemd (door de marketing afdeling van Sony zelf), maar is groter dan veel traditionele 6,4" smartphones vanwege de absurt hoge 21:9 scherm. Met 157 cm komt de hoogte zelfs in de buurt van 6,5" smartphones en de hoogte zorgt er juist voor waardoor je een toestel wel of niet (redelijke) met 1 hand kan bedienen:

https://tweakers.net/smar...frmNZLaBvJrybz5r1rWqi1fgE
Mooi toestel. Lekker simpel ontwerp. Dit betekent vooral dat de Mi11 een stuk goedkoper gaat worden en je voor de prijs van een middenmoter een high end toestel hebt die weer wat jaren mee kan :)
nou, graag een 1 inch camera erin, google cam erop en gaan!

En het is best mogelijk om goede camera's in chinese toestellen te stoppen. Tot de Huawei P30 pro (de laatste met Google) hadden ze de beste camera in een android toestel.
De P40 pro was top, maar miste dus google.

Hopelijk gaat Xiaomi het net zo goed doen

[Reactie gewijzigd door greatgonzo op 21 december 2021 12:54]

Vaak prima prijs-kwaliteit, Xiaomi! Ik wil geen moraalridder zijn (al ga ik dat toch nu zijn), maar ik merk dat ik toch wegblijf van Chinese merken door de enorme vinger die de overheid daar in de pap heeft. En als je (zelfs als topman van een bedrijf) kritiek heb, verdwijn je gewoon een paar maanden. Het is een klein, symbolisch gebaar om geen consumenten producten te kopen (ik weet dat er chinese onderdelen zitten in praktisch alles), maar het voelt voor mij toch als de goede keuze.
Maar dan kan je toch ook geen iPhone meer kopen na al de nare dingen die de Amerikaanse overheid op hun geweten hebben? En Nederlandse producten kopen, na de belastingdienst affaire waar mensen letterlijk zelfmoord hebben gepleegd doordat ze kapot zijn gemaakt door onze overheid? Op die manier kan je dus niets meer kopen.
Ik zit eigenlijk te wachten op weer eens een goede telefoon met een popup-camera zoals de Mi 9T Pro of de OnePlus 7 Pro. Ik vind die telefoons prachtig met een schoon volledig scherm zonder gaten of druppels voor een spy-cam die ik toch bijna nooit gebruik. Maar die dingen zijn helemaal uit de mode, of niet?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee