Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung brengt Galaxy Tab A8 eind december uit voor 229 euro

Samsung introduceert een nieuwe versie van zijn Galaxy Tab. De Tab A8 heeft een iets groter scherm van 10,5", met een beeldverhouding van 16:10, maar de schermresolutie is iets lager dan bij de voorganger. De Android-tablet kost 229 euro.

De Galaxy Tab A8 heeft een resolutie van 1920x1200 pixels. Dat is iets minder dan de Tab A7, die is uitgerust met een 10,4"-scherm met een beeldverhouding van 15:9 en een resolutie van 2000x1200 pixels.

Volgens Samsung heeft de Tab A8 een processor die tien procent sneller is dan de voorganger, maar welke chip er in de tablet zit, specificeert de fabrikant niet. In het vorige model zat nog een Snapdragon 662, maar van de huidige processor is alleen bekend dat het om een octacore gaat die een snelheid van 2GHz heeft. Wel is bekend dat de tablet wordt geleverd als 3GB-ram-optie met 32GB opslag, of als 4GB-model met 64GB of 128GB aan opslag. Ook is er een microSD-slot om de opslag uit te breiden.

De A8 heeft een frontcamera van 5 megapixel en op de achterkant een enkele camera met een 8-megapixelsensor. De tablet heeft een accu van 7040mAh die kan snelladen met 15W. Ook is er een 3,5mm-aansluiting aanwezig op het apparaat, naast de USB-C-poort.

De tablet is te koop met wifi of met LTE en heeft een adviesprijs die begint bij 229 euro. De tablet draait op Android 11 en komt eind december uit in Nederland.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

15-12-2021 • 16:07

95 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (95)

Wijzig sortering
Lijkt me leuk ipv een dure ipad die vanaf 600 euro begint.
Mja geen idee of je alle games erop kan draaien & updates langer dan 2 jaar krijgt.
iPad vanaf 390 trouwens. Alleen de Air is duurder.. en nee, updates kun je shaken en een hoop games draaien niet geweldig met zo'n ondermaatse processor.

https://www.apple.com/nl/ipad-10.2/

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 15 december 2021 16:29]

en nee, updates kun je shaken
Waar basseer je op dat je op dat je updates kunt shaken?

O.a. de recent uitgebrachte A52 en A72 ontvangen 3 grote Android-updates en 4 jaar beveiligingsupdates. Zie: reviews: Samsung Galaxy A52 - Een terechte bestseller

Eerder dit jaar heeft Samsung ook aangegeven het beleid van software updates te willen verbeteren voor zowel smartphones, als ook tablets. Vier jaar lang beveiligingsupdates(, wat ook is aangekondigd voor de hierbovengenoemde toestellen). Zie: https://www.google.com/am...supdates-vier-jaar/%3famp
Nou nou, maar liefst vier jaar beveiligingsupdates na lancering. De meeste mensen kopen ‘m niet op lancering, dus in de praktijk is de ondersteuning nog korter, terwijl de technische levensduur van de tablet op dit niveau echt wel langer is dan 3 a 4 jaar.

Ik vind het maar matig om eerlijk te zijn. De concurrentie doet dat vele malen beter. 8 jaar support is gangbaar bij iOS.
Voor het geld van drie (!) van deze, haal je net een iPad air uit 2020.
Hou je misschien net geld over voor een Apple schermdoekje.

Nobrainer idd.
Dat is allemaal leuk en aardig maar een iPad begint bij €390… Je kan deze tablet ook gaan vergelijken met de iPad (12,9 inch) met 1TB geheugen voor €1500…
Prima, bijna twee dan. Punt staat nog steeds.
Deze tablet is misschien geen directe concurrent, maar je zal er prima mee uit de voeten kunnen en hij kost linksom of rechtsom fors minder.
Dat een ipad iets langer mee gaat (wie doet nou 8 jaar met een tablet of telefoon..?) vind ik echt geen overweging, maar dat zal wel aan mij liggen dan.
Mijn Sony Xperia Tablet Z bevalt me nog uitstekend.

Probeer alsjeblieft niet te accepteren dat je zo kort doet met een apapraat, iedereen vindt het maar normaal, maar dat is het niet.

"Een auto, daar doe je toch ook niet langer mee dan 4 jaar?" Kom op zeg, tuurlijk wel.
Bij mij gaat zo n ding mee tot m letterlijk op mijn gezicht valt. De rest is bullshit heel die update en upgrade politiek. Toch ene met verstand hier op tweakers. Ik zie het nut ook niet om van het zelfde device 200000000000000 keer opnieuw hetzelfde apparaat te kopen iedere keer weer er een nieuw uitkomt. Netflix blijft Netflix en de rest ook wat je op zo n ding consumeert. Updates staat voor mij gelijk voor de vuilbak. Wij gebruiken ons spullen ipv naar update schermpjes te kijken of dat de levensduur van je toestel bepaalt. Hier op tweakers hebben ze allemaal dezelfde ziekte. Hoeveel devices zij naar het containerpark gebracht hebben dat zij het op korte duur weer beu zijn om weer aan te schuiven voor dezelfde prul daar kan ik een kasteel neerzetten wat zij weg smijten aan tech ieder jaar en het dient nog het mooiste voor niks ook. Tweakers maken graag die bedrijven stinkend rijk door hun ziekelijk koop en vernieuwingsgedrag om zogezegd bij te blijven. Wat eigenlijk de vuilbak vol gooien voor het volgende. Zoals mijn moeder al zij techniek staat voor niks en ze heeft gelijk.
Ik heb de A7 en een iPad Air (ook de iPad 8th gen gehad). De iPad blijft performen en heeft een lange accuduur. De A7 is erg traag in gebruik (opstarten apps en af en toe haperingen in bijv spelletjes). De A7 wordt door mijn dochter gebruikt. Die heeft geen vergelijkingsmateriaal. Maar voor mijzelf zou ik altijd weer voor de iPad gaan óf voor een high end Android tablet.
Jij wilt geen Android omdat hij traag is. Ik wil eens weten wat jij met eender welke generatie iPad binnen 2 jaar met hun zogeheten kickass A/M chips nog open krijgt. Een duur apparaat kapot gesaboteerd door os updates. Mijn Samsung tab s gen1 werkt even snel als de eerste dag. Apple kent maar 1 ding een rad voor je ogen draaien met geweldige producten waar je veel aan betaald tot je een onbruikbaar device over houdt door geplande veroudering. Mag daar nog een M90 inzitten doet niets ter zake dat Apple je kloot iedere keer opnieuw.
Dan vergelijk je Android met IOS. Wat in feite appels met peren vergelijken is. Vergelijk je Android met Android. Dan doet Samsung het wel weer goed.
Ja maar bij apple krijg je dan weer een design en aspect ratio van minstens 8 jaar geleden :P

En als een tablet van 200 euro 4 jaar meegaat en een tablet van 400 euro 8 jaar, dan komt de rekensom ook gelijk uit.
5 jaar met uitzonderingen dus
nee hoor, de oude ipads in ons gezin draaien niet meer op neiuwe IOS versies, al een tijdje niet meer. De ondersteuning is er wel maar de hardware kan het niet aan. Ook ipad gebruiikers vernieuwen om de 3 tot 4 jaar want dan is het gewoon te traag geworden. De rest is window dressing.
onze ipad air 2 is nu 6, bijna 7 jaar oud. draait de recentste ios en werkt gewoon zoals het hoort. wel sluit hij af en toe apps af als je switcht tussen apps om werkgeheugen vrij te maken. Volgende wordt terug een Ipad Air. Liever iets meer uitgeven, maar dan doe je er ook langer mee.
Apple die via updates je iPhone zodanig vertraagt dat je een nieuwe nodig hebt. Nee dank je.
En met hoe lang die base model ipads updates krijgen ben je eigenlijk gewoon niet goed in je hoofd als je voor die prijs een android tablet koopt. Ik heb helemaal niks van apple, behalve de aller goedkoopste nieuwe (toen) ipad. Ze zijn het aankoopbedrag dubbel en dwars waard als je een simpele tablet zoekt.
Je krijgt dan wel langer updates op IOS, maar op IOS wordt app ondersteuning ook sneller gestopt dan op Android.
Voorbeeld: Ziggo GO, minimale android versie 5.1 (maart 2015). Minimaal ios versie 11 (september 2017).
En eventueel kan je nog met Lineage OS als custom rom extra levensduur qua software uit je tablet halen.
yep, maar ios versie 11 en 12 draaien op iPad mini 3 en eerste iPad Air, beide uit 2013...

@Haga Je hebt gelijk, ik had scheef gekeken mini 3...

[Reactie gewijzigd door koppie op 15 december 2021 19:58]

yep, maar ios versie 11 en 12 draaien op iPad mini 4 en eerste iPad Air, beide uit 2013...
Toch nog eens goed naar de feiten kijken:

een iPad mini 4 is van 2015 en draait op de allernieuwste iPadOS 15.2
Ja maar mijn iPad, geen idee welke generatie het is niet vooruit te branden met zijn ios versie. Soms is het gewoon beter om te stoppen met ios updates.
Zoek voor de grap anders even op welke devices op dit moment vast zitten op iOS 10, de eerste te lage versie.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 15 december 2021 19:18]

Nieuwste iPad is al voor 380 te krijgen (zie price watch). Die meerprijs van 150 tov deze tablet lijkt het mij meer dan waard als je kijkt naar de hardware,levensduur, ondersteuning etc.
Vanaf 600 euro?? Eh nee, niet dus. Ietsje minder, namelijk € 389,- En dan de beste apps, snelste soc en langste support. Waarom zou je iets anders kopen?

Bron: https://www.apple.com/nl/shop/buy-ipad/ipad-10-2
Waarom zou je iets anders kopen?
Omdat de meerwaarde niet altijd opweegt tegen de meerprijs (+eventuele nadelen). In dit geval ben je toch €160,- meer kwijt wat een behoorlijk bedrag extra is als de startprijs €230,- is.

Zelf heb ik een basis model ipad, maar mijn ouders hebben een basis model Samsung juist omdat ze het de meerprijs niet waard vinden. Ik kan ze ook geen ongelijk geven gezien ze 4/5 jaar hebben gedaan met hun vorige tablet, wat aardig in lijn ligt met wat andere in mijn omgeving met hun ipad doen voordat ze die vervangen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 16 december 2021 08:27]

Als je in 2016 een samsung galaxy S2 tablet gekocht had voor zo'n €400,- (pricewatch: Samsung Galaxy Tab S2 9,7" WiFi 32GB (2016) Zwart)
Dan kan je nu hier een 'vergelijkbare' tablet kopen voor ongeveer €230,-.

Mijn samsung S2 tablet gaat al 5 jaar mee en is naar mijn idee nog niet aan vervanging toe.

Al moet ik toegeven dat ik onlangs een kleine chromebook heb aangeschaft (pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 3 CB 11IGL05 (82BB0012MH)) die mij aan het denken heeft gezet: Er komt waarschijnlijk geen nieuwe tablet.
Omdat appel? Hoop extra geld voor dezelfde specs als bij concurrenten, vendor lock-in enz
Er *zijn* geen concurrenten…. En vendor lock-in heb je met Android ook.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 15 december 2021 18:58]

Nee want iOS = alleen maar Apple
Android wordt door tig fabrikanten aangeboden
Heb je op je iPad in apps geinvesteerd dan zit je voorgoed vast aan Apple tenzij je er genoegen mee kan nemen om alles weg te gooien als je een ander merk tablet wil.
Zelfde als met Android dus...
Al draait android op van alles waar je t maar op wilt draaien. Je zit niet aan de te dure hardware van dezelfde vendor vast.
Ja, maar apps die onder Android draaien, draaien ook nergens anders onder bedoel ik. Heb je geïnvesteerd in apps voor Android, dan zit je aan Android gebakken.
True, al is "android" natuurlijk geen vendor . Er zijn vele app markets voor android, dus je zit ook niet perse aan google vast bijvoorbeeld. Android zelf is bovendien open source

https://source.android.com
Android Open Source Project

[Reactie gewijzigd door fre0n op 24 december 2021 04:21]

Waarom iets anders? 1 reden: Apple.

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op 16 december 2021 23:49]

32GB opslag is een ramp. Beide kinderen hebben een tablet met 32GB en die zitten altijd vol. Ik zit continu apps te verplaatsen naar SD, maar na elke app-update staat hij weer terug in het interne geheugen.
Verder denk ik dat 3GB ram tegenwoordig ook snel een limiet wordt voor veel spellen.
De A7 2020 kwam uit met Android 10. Deze heeft een update gekregen naar v11 en v12 zou op de planning staan voor juni 2022. En Samsung belooft 4 jaar security updates [bron: nieuws: Samsung geeft alle Galaxy-telefoons van 2019 en nieuwer vier jaar lan... ]

Ik vermoed dus dat deze A8 dezelfde behandeling zal krijgen.
Heeft ook Quad Stereo Speakers, vind ik altijd wel een belangrijke feature als je er video op kijkt.
Vergeef me mijn onwetendheid, maar 8 luidsprekers?
quad = 4 stereo = 2 vandaar de gedachte 4x2 = 8.
Waar de term bedoelt met 4 speakers steeds stereo geluid produceren, zowel in landscape als in portrait.
"Quad Speakers", ik gok dat @KSU4reqY per ongeluk het woordje stereo gebruikt heeft.

Quad speakers, eentje per hoek, gewoon vier speakers dus. Dit zodat je ongeacht de scherm oriëntatie een correct stereo weergave hebt. Vaak zitten er enkel speaker(s) aan één zijde waardoor je alleen stereo geluid hebt als je het apparaat op de juiste manier vast hebt en in alle andere gevallen effectief mono hebt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 15 december 2021 17:39]

Quad Stereo Speakers staat ook op de site van Samsung in het officiële persbericht (zie de specificaties en dan onder audio).

Zoals je zegt zal het altijd gaan om stereo geluid, wat door vier speakers wordt geproduceerd. Die marketeers plakken er een fancy naam op die niemand snapt maar wel interessant klinkt :+
Bij telefoons blijf ik nog wel even bij Android, maar op tablet gebied moet ik toch zeggen dat er niks kan tippen aan een iPad hoor. Ja ze zijn duur, maar mijn ervaring is dat je er vele malen langer mee doet dan met een Android tablet.
Correct, heb nog een iPad 2 die ik af en toe gebruik voor netflix. De batterij ervan gaat zelfs nog enorm lang mee. Een van de beste aankopen ooit.
Die hebben we ook nog thuis. Netflix doet het er nog prima op. Net zo een degelijk apparaat als onze Toyota Yaris uit 2000 en onze Miele wasmachine uit 1991. :)
Zeker op het gebied van ondersteuning zijn iPads niet te verslaan. Ik heb hier nog een paar goed werkende Android tablets liggen. Mogelijk een jaar of wat (5 - 7) oud. Ze werken nog goed. De fabrikant is blijven steken bij Android 4.4.1 nu er een alternatieve Android 7 op kunnen zetten. Goed, nog niet echt nieuw. En dat wordt eigenlijk ook niet meer ondersteund. In ieder geval werkt de TV-kijk-apps van KPN en Ziggo weer. Dat is hoofdfunctie van die dingen :) Over een jaar of twee kijken we wel weer verder.
Heb een iPad 3. Niet mogelijk om te updaten dus alleen nog goed als snijplankje.
Heb een iPad 3. Niet mogelijk om te updaten dus alleen nog goed als snijplankje.
wat wil je ook met een bijna tien jaar oude iPad ;)
Ik heb nog een ipad2. Wat een top ding.
Helaas kan ik alleen nog de oudere versies van apps installeren die er al een keer op hebben gestaan. Verder kan je vrijwel niets meer. Echt zonde. Dat ding werkt gewoon nog prima.
Heb je die nog met guldens gekocht?
Die samsung s line ... Vind ik persoonlijk het scherm wel superieur aan een gewone ipad. Een ipad vergelijken met een a lijn is een geitje vergelijken met een mini.
Komen er ook nog nieuwe 8" versies?
Mag ik ook hopen , hier in huis hoeft het voor zoon niet groter ,
zijn asus memo Andr5 loopt op zijn eind :-)
Zelfde situatie hier! Al het mogelijke wordt uit de Lenovo Tab4 8 Plus (4GB) geperst. Superfijn apparaat, zonder een duidelijke opvolger in zicht, ook niet van een ander merk. Andere goede 8"-tablets zijn ook aan de oude kant, duur, alleen verkrijgbaar in zeer verre landen of: dat alles tegelijk.

Lees er graag ebooks op en voor gerechten lezens en films en series kijken levert hij goed werk.

Edit: staat er toevallig 1 op V&A: V&A aangeboden: Lenovo Tab 4 Plus 8 4G, 4GB ram, 64GB opslag Zwart

Draait custom unofficial A11 LineageOS op met deze: https://forum.xda-develop...plus-tb8704f-x-n.4352943/

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 15 december 2021 18:03]

Tab active 3 van Samsung - 2020? 8 inch exynos 9810 FHD scherm met stylus waterdicht verwisselbare accu. 500 nits galamineerd puik scherm .
Zekers mooie 8 inch , ook een heel mooie prijs !
dubbele van de memo toen , voor home gebruik
iets te duur
Ja pcies ik verwachte een prijsdaling na een jaar, kwam niet. Rugged/verwisselbare Accu/waterdicht/military certificaat stofdicht tja komt toch met zijm prijs. Hey maar de cpu is van de S9 en het scherm is puik. Inmiddels maar besloten deze niet aan te schaffen ben tich maar gewoon voor een ultrabook gegaan.
ga kijken of ik A11 LineageOS er op kan krijgen voor hem …. (waarschijnlijk na zn laatste snik .)
iig thankx
Ik heb de Nokia t20 nu een maand in gebruik, met de t610 chip. Hij draait verrassend vlot, ik had hiervoor een ipad 2018 op mee te vergelijken.
De Nokia lijkt me een betere koop gezien de 4 gb ram die je krijgt voor een lagere prijs. Ook 3 jaar updates, de eerste update liet wel lang op zich wachten.
Vind 3 jaar updates nog steeds weinig. Mijn iPad Air2 uit 2014 krijgt nog steeds updates en draait alles nog prima. De Android tablet (asus nexus 7) die ik daarvoor had was ik kwa performance na 1 jaar al helemaal zat en updates hielden ook al snel op ondanks dat het een Google Nexus device was.
Daarentegen wordt de Nexus 7 wel nog ondersteund door Ubuntu Touch en LuneOS, welke de Nexus 7 qua prestaties ook nog eens als nieuw doen voelen.
Zeker, 3 jaar is te weinig maar is ongeveer het maximum in android land. Als ik nu een nieuwe iPad wou met meer dan 64 gb, dan was de prijs rond de 550. Koop ik binnen 3 jaar wel een nieuwe van rond de 250. Tja uiteindelijk is het een keuze welk besturingssysteem je wil, ik wou weg van Apple voor het bestandssysteem, dan is er niet veel keuze.
Duurzaam is het een niet maar het gaat de goede kant op, 3 jaar was ondenkbaar 5 jaar terug. Heb destijds een lenovo van 300 euro gekocht, schitterend toestel maar kreeg geen updates meer na 1 jaar...
Waarom zo weinig ram ivm bijvoorbeeld een smartphone?
Is in een smartphone ook niet nodig, alleen leuk voor marketing
Er is sprake van een Unisoc Tiger T618 processor.

[Reactie gewijzigd door Fettel op 16 december 2021 02:30]

Wel lullig voor de mensen die als kerstkado een A7 hebben gekocht voor een hogere prijs. Zag deze afgelopen weken gaan voor 260€+. Voor de rest is de A8 een mooi apparaat.
Ik heb nu een maand de Nokia t20 in gebruik, die heeft de t610 chip. De 618 zou iets sneller zijn. Moet zeggen dat ik komende van een ipad 2018 niet het gevoel heb aan snelheid in te boeken. Is wel clean Android op de Nokia, die heeft ook 4gb ram.
Heb ook een Nokia t20. Top apparaat en inderdaad beter ram opslag en accu duur. Ook is de resolutie hoger en betere audio (OZO techniek). Daarbij steun je ook nog een Europese fabrikant, dus lijkt me gewoon een betere keus in dit geval.