Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Fall Guys: Ultimate Knockout verschijnt dit jaar niet meer voor Switch en Xbox

De Battleroyalegame Fall Guys: Ultimate Knockout verscheen eerder al voor pc en PlayStation 4, maar de release voor de Nintendo Switch, Xbox One en Xbox Series X/S laat nog op zich wachten. De maker bevestigt nu dat de game niet meer dit jaar verschijnt voor deze platformen.

In een nieuwsbericht kondigt ontwikkelaar Mediatonic de plannen aan voor het zesde seizoen van Fall Guys, maar meldt ook dat de versies voor de Xbox-consoles en de Switch niet meer dit jaar verschijnen. De gamemaker reageert daarmee op de geruchten dat deze versies zouden verschijnen met de release van de nieuwe content in seizoen zes, maar dat is dus niet het geval.

Fall Guys verscheen vorig jaar voor de PlayStation 4 en pc. De versies voor Xbox en Switch werden begin dit jaar aangekondigd voor afgelopen zomer. In mei meldde de ontwikkelaar dat deze versies voorlopig werden uitgesteld, omdat ze anders niet alle features in de game konden krijgen. Er is toen geen releasedatum gemeld en nu bevestigt Mediatonic dat de release dit jaar niet meer gaat plaatsvinden.

Fall Guys: Ultimate Knockout is een unieke game in het battleroyalegenre. In de game moeten spelers elkaar niet uitschakelen door te schieten, maar door een hindernisbaan af te leggen en verschillende minigames te voltooien. PlayStation- en pc-spelers kunnen vanaf woensdag aan de slag met de nieuwe events, levels en hindernissen in seizoen zes.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Robert Zomers

Nieuwsposter

01-12-2021 • 16:46

29 Linkedin

Reacties (29)

Wijzig sortering
Heerlijk spel dit, zowel in je eentje tegen anderen als met vrienden!

Volgens mij is de Xbox praktisch een windows 10/11 PC, vraag me dan af waarom het uitbrengen op de Xbox zo lang moet duren. Zitten daar veel extra eisen aan?
Mediatonic was een super kleine studio. Handvol ontwikkelaars. Ze zijn ongetwijfeld gegroeid sinds Fall Guys viraal ging. Maar ik vermoed dat de prioriteit nog altijd ligt bij de content voor de nieuwe seizoenen.

Wat ik niet begrijp ik waarom Microsoft/Xbox geen ontwikkelingsteam heeft wat actief dit soort kleine studio's meehelpt met de Xbox versie ineens hun game viraal gaat en nog niet op het Xbox platform aanwezig is. ID@XBOX programma heeft veel ondersteuning, maar dit wordt niet geboden.
Volgens mij zijn ze opgekocht door Epic Games? Dus zou genoeg mogelijkheden moeten bieden 😄

Ik denk dat het ook niet alleen zal gaan om "simpele" port, maar dat men het free to play gaat maken zodat het op Xbox gespeeld kan worden zonder Xbox Live Gold en op Switch zonder Nintendo Online.

Geld verdienen dan natuurlijk via battle pass en micro transacties en een enorme user base.

Zie ook Rocket League dat overgenomen is door Epic.
Even gezocht en Mediatonic is inderdaad gekocht door Epic Games. Dit wist ik niet. Je verklaring waarom het spel vertraging heeft zou wel eens correct kunnen.
De Xbox is nog steeds gemaakt met een custom chip set, dus alles behalve zo goed als een Windows PC. Als dat zo zou zijn, dan zou je er ook gewoon PC games op moeten kunnen installeren... ;)

Maar zonder dollen: de PlayStation verschilt op de individuele custom onderdelen na, helemaal niet zoveel van de Xbox, dus dan zou hetzelfde gelden voor Sony's platform, wat natuurlijk ook niet zo is.

Console versies van games worden ook vaak anders geprogrammeerd dan wel ge-fine-tuned om meer uit de hardware te halen. De gebruikte term daarvoor is "programming closer to the metal", oftewel optimaal gebruik makend van de custom chip sets, waardoor een console met mindere hardware uiteindelijk toch hetzelfde of soms zelfs een beter resultaat kan behalen als een (iets) krachtigere PC met standaard "off the shelf" onderdelen.

En daarnaast moeten ze er ook console specifieke functies aan toe voegen, zoals @punisher007 ook al aangaf... ;)

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 2 december 2021 11:24]

Ik vermaak me heel erg met deze game op de PC, maar het voelt als een flinke misser dat hij niet beschikbaar is op de switch!
Dit spel lijkt me uitermate geschikt om met 2 (of misschien zelfs 4) personen op de TV te doen! :)
Ik betwijfel of de Switch in staat is om dit 4x te renderen.
Want met Mario Party Deluxe of Smash Ultimate (8 spelers!) vat die niet vlam?
Die spellen/levels spelen zich af in een veld die zichtbaar is vanuit één camera view, dus het beeld/viewport hoeft maar één keer gerenderd te worden (ik heb beide games niet gespeeld, maar put mijn kennis uit de voorgaande delen van die twee spellen).

Het gaat niet om het aantal spelers - het gaat om hoeveel unieke camera's er zijn, want voor elke camera viewport wordt alles wat daarop zichtbaar is apart gerenderd, omdat de view per speler individueel is.

[Reactie gewijzigd door Anomnomnomymous op 2 december 2021 00:21]

Ah, zo bedoel je dat.

Bij Smash is dat 1 camera met (vaak) een klein veld. Ik zie dat ik een fout heb gemaakt. Ik bedoelde Mario Kart Deluxe. (party deluxe bestaat niet). Dat is wel een groot veld met meerdere camera's. En zover ik weet draait dat harstikke prima. Het is dan wel een Nintendo game zelf, en Fall Guys niet, maar ik verwacht niet dat het moeilijk zal zijn.
Het is ook een game die uberhaupt al een generatie terug uitkwam.

Daarbovenop is er een groot verschil tussen een kartgame met 4 personen en 12 totale racers en een physics-based game met 64 spelers, en dat keer 4 renderen!

Ten slotte moet je ook niet vergeten dat de fps flink achteruit gaat als je met 4 man speelt op de Switch, dus zelfs bij Mario Kart heeft 'ie moeite.
Mario Kart Deluxe is Nintendo's eigen engine, and niet de Unity engine.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het is iets waar vanaf het begin met de development rekening mee dient te worden gehouden - iets waar Mario Kart al sinds deel 1 op de NES mee bezig is geweest.

Wat je ook ziet in Mario Kart is dat de frames per second een behoorlijk stuk lager liggen op het moment dat er vier spelers actief zijn (zover ik me meen te herinneren, 60fps voor 1/2 spelers, en 30fps voor 3/4 spelers), en dat er ook hier en daar lagere (low polygon) assets gebruikt worden om de processor iets te ontzien.

Daarnaast is het physics gedeelte in Fallguys een ander element dat behoorlijk wat meer kracht vereist in vergelijking tot bijvoorbeeld een Mario Kart, waar veel items "fake" phyics hebben.
En dan heb je ook nog de 60 spelers - met min of meer unieke kleding combinaties, wat ook weer extra rekenkracht/geheugen met zich meebrengt, die je dus niet kan toewijden aan het renderen.

Dus ja, zeker niet onmogelijk, maar niet in de huidige staat, en ik betwijfel het dat de developer het waard vindt om dit te implementeren voor alleen de Switch.

[Reactie gewijzigd door Anomnomnomymous op 2 december 2021 16:53]

4x een hokje renderen kost gemiddeld niet heel veel meer rekenkracht dan een groot scherm hoor. Het blijven dezelfde aantal pixels.

En sorry maar dit is nou niet echt een van de mooiste games verder.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 1 december 2021 18:53]

Maar wel vier verschillende viewports, wat een flinke impact heeft op performance.

offtopic:
Switch performance daar gelaten.
Je weet echt niet waar je het over hebt…
Er wordt 4x een viewport gerenderd, omdat het niet een statisch veld is met één camera, maar vier camera’s. Het “aantal pixels” heeft hier geen fluit mee te maken.

En ondanks het niet “de mooiste game” betreft, is het nog steeds de Unity engine.
Uit ervaring van splitscreen games ervoor te hebben gemaakt, kost dit bijna 4x zoveel rendering power.

Dus… onmogelijk op de Switch.

[Reactie gewijzigd door Anomnomnomymous op 1 december 2021 20:10]

Zelfs met een Q6600 en een GTX470 zit je in deze game richting de 60fps op 1080p met resolution scaling. :)
En dus moet je het zien alsof er dan 4x datzelfde scherm gerenderd moet worden (en dat laat zelfs andere kleinere overhead buiten beschouwing).
Dus met geen kans dat het, op een Switch, stabiel 60fps zou halen.

[Reactie gewijzigd door Anomnomnomymous op 1 december 2021 20:13]

Dan moet het wel couch co-op hebben. Als de PS versie het niet heeft verwacht ik ook niet dat de switch versie het wel zal hebben. Al ben ik met je eens dat die "mini games" best geinig kunnen zijn zo naast elkaar op de bank.
Het is idd wel typisch een Switch game :)
Ahja, Fall Guys. Had ik wel even in vermaakt in de beta maar dat was het dan ook wel. Kwam heel rap in de schaduw te staan toen Among Us opeens een opmars kreeg en nagenoeg iedereen speelde.

Voor wat het was was de game voor velen die ik ken/spreek de prijs niet waard. Maar momenteel is die voor een tientje te halen en een paar 'seizoenen' verder. Klik hier voor de Steam versie.

[Reactie gewijzigd door Settler11 op 1 december 2021 22:07]

Mee eens, kan er ook nog steeds niet bij dat het alleen maar 720 en 1080p ondersteunt op pc. |:(
Echt ongelooflijk slecht imho, ook een van de redenen waarom ik het niet speel.
Volgens mij kan ik hem gewoon draaien op 2160p… of mis ik hier iets? Is ie dan ge-upscaled?

-edit: typo

[Reactie gewijzigd door Woodsnaps op 1 december 2021 22:07]

Sowieso gemiste kans dat je op de PS geen splitscreen hebt. 1 voor 1 spelen op console met wat vrienden was echt te saai voor woorden.
Toch vreemd dat het zo lang duurt om die te porten, ik vraag me echt wel af wat de reden daarvoor is.
Jammer dat het er nog niet is op Xbox en Switch. Zou voor mij een wereld openen qua co-op aangezien splitscreen ontbreekt. 1 op de ps5 en 1 op de switch zou het een stuk leuker maken. Xbox en Switch toevoegen zou ook goed zijn om de player base groot genoeg te houden om door ontwikkeling te garanderen.
Dit spel wordt echt verpest door de team games. Het maakt niet uit hoe goed je speelt, de team games is gewoon geluk hebben of je in het goede of slechte team terecht komt. Dat haalt de lol er wel een beetje vanaf.
Tof spel! Jammer dat het zo ontzettend traag is op de PS5.
Erg leuke game en eens wat anders dan anders. Ik heb mij er prima mee vermaakt.

Hopelijk voor de gamers komt deze nog wel naar de Microsoft XBOX en Nintendo Switch, prima vermaak voor tussendoor!
Zou ook mooi zijn op stadia!