Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

T-Mobile Thuis heeft voor tweede dag op rij internetstoring, impact is kleiner

T-Mobile Thuis-klanten hebben voor de tweede dag op rij last van een storing met hun vaste internet. De storing van dinsdag is wel kleiner dan die van maandag. Onder meer Tweakers, CoronaCheck en Twitch zijn slecht tot niet bereikbaar door de storing.

Abonnees zeggen onder meer op GoT sinds dinsdagochtend 06.51 uur last te hebben van de storing. Tweakers en Gathering of Tweakers zijn door die storing onbereikbaar, evenals bepaalde overheidsdiensten als de CoronaCheck- en CoronaTest-website. Streams van Twitch zijn daarnaast niet te bekijken, melden klanten op T-Mobiles forum. Overigens zeggen niet alle klanten last te hebben van de storing.

De provider zegt te werken aan de storing. Het is niet duidelijk wat er precies aan de hand is. Sommige gebruikers kunnen via T-Mobile Thuis Tweakers wel te zien krijgen, maar dat komt doordat Tweakers via twee adressen bereikbaar is, legt Tweakers-serverbeheerder Kees Hoekzema uit. Gebruikers die Tweakers wel te zien krijgen, zijn dan waarschijnlijk via Tweakers' fall-back datacenter verbonden.

Op maandag hadden T-Mobile Thuis-klanten ook last van een storing; deze was heviger en zorgde ervoor dat tv niet werkte en meer sites niet bereikbaar waren. Sites en diensten als Slack, NOS en Netflix waren toen niet te gebruiken. Om 10.45 uur was deze storing 'door aanpassingen in het netwerk' opgelost. Bij beide T-Mobile Thuis-storingen zijn klanten met een mobiele T-Mobile-verbinding niet getroffen.

Update, 13:49 uur: Tweakers heeft aanpassingen gedaan waardoor de site weer voor T-Mobile Thuis-klanten werkt. Twitch en de overheidsdiensten blijven onbereikbaar voor de T-Mobile Thuis-klanten.

Update 2, 14:41 uur: T-Mobile Thuis zegt vannacht een wijziging door te voeren waarmee alles sites weer beschikbaar zouden moeten komen. De provider zegt verder dat 'lang niet al onze klanten' last hebben van het probleem.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

23-11-2021 • 12:42

155 Linkedin

Submitter: Vincentio

Reacties (155)

Wijzig sortering
Begin die storingen bij T-Mobile onderhand wel zat te worden.
Maandelijks is er ellende. Letterlijk uren hang je aan de telefoon en NOOIT weten ze dat er een storing is.
En vervolgens komt er ook nooit compensatie voor de storingen.
Reageer
Wat zou een goede compensatie zijn? Want ik ben afhankelijk van mijn verbinding voor o.a. werk tegenwoordig en mijn partner ook en als ik kinderen zou hebben - zij ook.
Reageer
In combinatie met de eerder genoemde minimumstoringsduur van 12 uur komt de compensatie van een abonnement met een maandelijkse vaste vergoeding van 30 Euro op het volgende neer: bij een storing van 0 tot 12 uur: geen vergoeding; bij een storing van 12 tot 24 uur een vergoeding van 1 Euro; bij een storing van meer dan 24 uur tot en met 48 uur, een vergoeding van 2 Euro; bij een storing van meer dan 48 uur tot en met 72 uur een vergoeding van 3 Euro. Bij iedere extra dag storing stijgt derhalve het compensatiebedrag met 1 Euro.

Dus de compensatie is grofweg een euro per maand. Dus het niet leveren zou ze geld opleveren? Ik stelde die vraag niet voor het bedrag, maar meer om onszelf ook eens na te laten denken dat redundantie niet gek is.
Reageer
Dus de compensatie is grofweg een euro per maand.
Nee je krijgt dan gewoon (maandbedrag bedrag/gedeeld door dagen in de maand) * dagen in de maand met meer dan 12 uur storing = bij een hele maand storing precies retour wat je ook betaald :)

Het kost ze dus vooral geld want ze hebben ook nog kosten aan de administratieve handelingen die ze er voor uit moeten voeren + alle support/klachten behandelen is ook niet gratis.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 november 2021 13:30]

Reageer
Maar als er dus elke dag een storing is van 11 uur, dan krijg je nooit compensatie? Dat is een beetje krom geregeld.

Ik denk niet dat deze regeling ook bedoeld is voor storingen als deze, maar meer voor klanten waarbij bijvoorbeeld door werkzaamheden een kabel geraakt is en een klant dus soms een week geen internet heeft. Op dat moment krijgt de klant deze geld gewoon weer terug.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 november 2021 19:17]

Reageer
Als er elke dag een storing is van 11 uur heb je na een paar dagen geen klanten meer dus dan lost t probleem zichzelf ook op.
Reageer
Het was meer hypothetisch bedoeld
Reageer
Excuus, ik typte een incomplete zin. Dus er is geen sprake van compensatie, waar je niet betaald voor hetgeen wat je niet geleverd krijgt? En ik geloof best dat dit geld kost voor de provider in kwestie. Je zou een tweede lijn willen hebben die je automatisch betaald uit de compensatie van de ander als een soort roaming in het buitenland (dat je op het netwerk van een andere provider komt en daar afspraken over zijn). Dan heb je bijna nooit meer storing in theorie (bijv door provider X glasvezel te backuppen met provider & 5G).
Reageer
Dat is toch gewoon compensatie. Er staat nergens dat je extra gecompenseerd wordt voor de gevolg schade of ongemakken. Je krijgt compensatie voor een deel van je abonnementsgeld.
Reageer
In theorie klopt dat echter buiten Tweakers klopt praktisch niemand aan om van deze regeling gebruik te maken.

Bij een andere provider hebben ze gewoon een zelf service tool ervoor en dan mag je het als klant zelf doen op basis van klantnummer en wat andere data. Mits de storing aan de database gekoppeld is krijg je dan automatisch het bedrag te zien en dat het in mindering word gebracht op je volgende factuur.

Of het systeem nog steeds online is weet ik niet want praktisch niemand maakte er gebruik van.

Als je bij wijze van 10% van je totale service area moet crediteren is dat goedkoper dan automatisch heel je servicegebied crediteren - althans zo was destijds de gedachten.

En om heel eerlijk te zijn heb ik de zin/tijd niet om voor thuis, die €1 te claimen. Ik merk er in theorie weinig van omdat die toch failovert naar een data sim.
Reageer
Consumenten verwachten tegenwoordig ook wel een 1:1 lijn met strenge SLA wat je dus kan vergeten, dan moet je naar zakelijke lijnen kijken, zie hier ook maar weer op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 23 november 2021 21:12]

Reageer
De vraag is in hoeverre consumenten in de huidige thuiswerkwereld nog consumenten zijn. We zouden die uitval ook niet bij onze werkgevers, universiteiten en dergelijke instellingen wensen. Toch zijn we daar tegenwoordig onderdeel van op basis van infrastructuur die we zelf beheren, aanleggen, bekostigen en onderhouden. Is dat normaal? Is dat goed voor de economische wendbaarheid van een land?

[Reactie gewijzigd door N1ckk op 24 november 2021 12:02]

Reageer
Wat jij noemt gaat niet op, Bedrijven betalen er ook voor deze betere dienstverlening, deze lijnen zijn gemakkelijk 4x duurder dan een consumenten abbo.

Ik hoop niet dat er veel naar consumenten geluisterd wordt en er strengere regels komen voor providers want dan wordt mijn verbinding thuis weer onnodig duur door dit geneuzel waardoor ik ook verplicht ben om daar aan mee te betalen.

Ik vind het ook jammer hoor als de verbinding er even uit kan vliegen maar begrijp ook dat ik daar niet voor betaal voor 100% betrouwbaarheid, storingen zijn ook op 1 hand te stellen en komen echt heel weinig voor.

Ik heb gewoon een 4G hotspot, het is dan even niet anders de provider (T mobile) bied het dan tijdelijk gratis aan, dus je zit niet in het "donker", echter dat wordt even niet je zin krijgen en 4K Netflix kijken.

MS teams en andere zaken werken ook op Hotspot, alleen de video/audio kwaliteit is dan even een stuk minder(360p bijvoorbeeld).

Die vergoedingen zou mij een rotzorg zijn, als ze maar tijdelijk een alternatief aanbieden, want diensten (tijdelijk) terug schroeven in kwaliteit is altijd beter dan helemaal niks hebben.

In Nederland zijn wij ook erg verwend met onze Gigabit lijnen, terwijl er genoeg landen zijn met 2 mbps lijntjes die niks beter weten en zich toch weten te redden.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 24 november 2021 12:33]

Reageer
Laat maar, je snapt me niet.
Reageer
Je verwacht dat de werkgever de lijn bekostigd ? een verbinding wat maar voor 10% voor werk wordt gebruikt ?

Storingen heb je altijd, 100% redundant kan gewoon niet, dit soort systemen kosten gigantisch veel.
Ik hekel op het punt als de lijn er eens uit vliegt voor een zeer korte periode springen we gelijk hoog in de boom wat je niet kan verwachten als consument.

De provider wil het ook niet dat een verbinding plat gaat maar er bestaat iets als overmacht.
Nou whoepie 2 dagen per jaar geen internet tja... ondanks ik ICT,er ben en ook afhankelijk van ben weet ik mij wel prima te redden als het even tegen zit.

De mensen die vaak schreeuwen zijn degene die de hele dag voor plezier Netflix kijken bijvoorbeeld(geen flame dit is sarcasme).

Bijna iedereen heeft tegenwoordig naast de vaste lijn ook mobiel internet en vanuit de provider kun je vaak een tijdelijke code krijgen zodat je even onbeperkt hebt, kortom een storm in glas water.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 24 november 2021 18:03]

Reageer
En vervolgens lees je artikel 7.1a lid 1 en zie je plotseling;

Bij een volledige onderbreking van de levering van een als separate dienst te onderscheiden openbare elektronische communicatiedienst als gevolg van een storing in het netwerk van de aanbieder van die dienst verstrekt de aanbieder uit eigen beweging of op aanvraag van de abonnee, die woonachtig of gevestigd is in het gebied waarin de gevolgen van de storing zich voordoen, een compensatie aan de abonnee, mits de verstoring langer duurt dan een bij ministeriële regeling te bepalen periode.
Reageer
Zoals ik dus al in een eerder comment zei, gaat het hier dus specifiek om storingen zoals kabelbreuk, wat soms dagen(soms weken!) kan duren voor het opgelost is.
Reageer
Hebben al een T-Mobile 4G sim als backup. Maar die kost wel elke maand weer €25,-
Zou ze netjes staan om die €25,- te compenseren als er een storing was ofzo.
Reageer
Ik heb dat ook, maar ik heb een prepaid SIM waar ik Unlimited Data Vandaag op zet als de vaste verbinding eruit valt. Kost maar €2,95 per dag, en het is ook nog eens echt onbeperkt (dus niet na 8GB extra GBs moeten bijklikken).
Reageer
Is it? Dat is wel interessant als back up.
Reageer
Ja. Ik heb de eerste keer (toen was de standaard GO Unlimited dagelijkse GBs nog 5GB) iets van 7GB aan data verbruikt die dag, en geen aanvullers hoeven gebruiken. Het werkt inderdaad prima als backup: 4G USB stickje in m'n router, prepaid SIM zonder standaard databundel erin, en Unlimited Data Vandaag erop als het nodig is.
Reageer
Dat is wel interessant. Wat voor snelheid krijg je dan? Word je gecapped of gewoon maximale beschikbare snelheid. Kan je dan alleen 4G of 5G?
Reageer
4G, maximaal 100 Mbps. Maar ik kom zelf toch niet boven de 50 uit met die stick.
Reageer
4G+ zelfs ik tik regelmatig de 180 Mbps aan. en 60 up uiteraard. bij Vodafone hetzelfde die zijn in vergelijking goedkoper voor 1 week. ook daar gemiddeld 120-150 en 50 up
Reageer
Met een prepaid van T-Mobile wordt je gelimiteerd tot 100M.
Reageer
daar heb ik geen last van iig. ik trek zowel T-Mobile prepaid als Vodafone ruim 140 Mbps
Reageer
Je kunt ook tmobile bellen bij een storing, dan krijg je die dagbundel gratis. Dat doet KPN ook.
Reageer
Is dat ook daadwerkelijk een back-up SIM of hebben we het hier over een "normaal" Unlimited abonnement voor je telefoon?
Reageer
Als je internet storing langer dan 12 uur duurt wordt er een wettelijke compensatie toegepast. Verder geeft TMobile je even een unlimited data als je bij hen een mobiel abbo hebt.
Reageer
Ja dat klopt. 7 dagen. Echter heb ik al unlimited dus dat schiet niet echt op.
Reageer
Mijn ervaring met T-Mobile thuis is dat ze ook een alternatief voor thuis aanbieden. Zoals een uitgebreidere databundel als je ook een mobiele t-mobile lijn hebt. Dat is een van de redenen dat zo'n combinatieabonnement heel handig is.

Maar als ik je reactie hier zie dan heb je het over een bedrijf dat t-mobile thuis als solo verbinding gebruikt. Jouw probleem ligt bij een incompetente organisatie waar je deel van uit maakt, niet t-mobile thuis.
Reageer
Gisteren lag de verbinding naar visma, autodesk en splashtop er ook uit.
Dat betekende dus dat boekhouding 0,0 aan werk kon doen.
De hele tekenkamer kon niets doen, want tegenwoordig is de licentie user-bound en wordt dat gecheckt via internet.
Iedereen die thuis werkt kon niets doen, want geen verbinding naar de zaak.

Onder aan de streep heeft t bedrijf gisteren een uurtje of 3 nagenoeg plat gelegen.

Vandaag zelfde ellende met digid, waardoor inloggen op sommige services niet werkte.
Hierboven jouw reactie hier.

Die 4G backup van je werkt niet begrijp ik? Of die heb je er nu zelf bijverzonnen? Of hoe moet ik 't precies zien. Want je hebt duidelijk een backup, maar toch kon men 3 uur niets doen? Klinkt niet heel competent.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 23 november 2021 13:40]

Reageer
Die 4G backup werkt wel.
Maar de 8GB startbundel en daarna elke 2GB handmatig moeten activeren werkt niet.
Die 8GB is er in 15 min door.
Die 2GB gaat er zo snel door dat zelfs de app van T-Mobile dit niet bij houdt.
En als je na bijna 3 uur aan de telefoon hangen pas een 'unlimited' code krijg zodat dat 'refreshen' niet nodig is.. dan ben je toch echt 3 uur plat.
Reageer
Om een unlimited code moeten leuren omdat je te cheap bent om een zakelijke verbinding met gedegen SLA en goede 4G backup te hebben, ondanks dat je er voor je bedrijfsvoering zo afhankelijk van bent? Tja, ik weet niet of ik nu moet lachen of huilen. Je maakt er zelf een gigantisch potje van. Zeker omdat het prijsverschil echt maar een paar euro is tussen particulier en zakelijk.
Reageer
Gebruik een prepaid SIM met de Unlimited Data Vandaag bundel erop als je je backup nodig hebt. Kost maar €2,95 per dag (en natuurlijk niets als je hem niet gebruikt, dus uiteindelijk een stuk goedkoper dan een GO Unlimited abbo).

En (tenzij dat veranderd is sinds ik het de laatste keer nodig had) het is echt unlimited, dus niet 8GB + aanvullers.
Reageer
Voor die paar sites die er uitliggen en wel bereikbaar zijn met je mobiel?

Ik denk niet eens een hele pee per note ;).
Reageer
Gisteren lag de verbinding naar visma, autodesk en splashtop er ook uit.
Dat betekende dus dat boekhouding 0,0 aan werk kon doen.
De hele tekenkamer kon niets doen, want tegenwoordig is de licentie user-bound en wordt dat gecheckt via internet.
Iedereen die thuis werkt kon niets doen, want geen verbinding naar de zaak.

Onder aan de streep heeft t bedrijf gisteren een uurtje of 3 nagenoeg plat gelegen.

Vandaag zelfde ellende met digid, waardoor inloggen op sommige services niet werkte.
Reageer
Als het zoveel impact heeft voor een bedrijf dat een internetverbinding het niet doet, dan zou je gewoon een backup-verbinding moeten hebben. 100% uptime is een utopie.

[Reactie gewijzigd door Qlimaxxx op 23 november 2021 13:01]

Reageer
Kwestie van een paar oorzaken.
#1 het pushen van alle services naar een 'always online' methode waarmee je offline product niet werkt als internet niet werkt.
#2 thuis moeten werken vanwege covid en flink krachtige systemen nodig hebben waardoor hardware mee naar huis nemen niet een optie is.

Daarbij is een glasvezel en 4G verbinding naar mijn idee nog altijd beter dan een overbetaalde 'business' aansluiting met een SLA.
Want als we een zakelijk T-Mobile op glas hadden gehad, hadden we hetzelfde probleem gehad.
Reageer
Je ontwijkt de opmerking over gewoon een tweede verbinding. Een routertje waarbij je een fallback kan instellen kost misschien 150 euro. Een tweede verbinding van een andere aanbieder misschien 80 euro per maand. Waar hebben we het over? Als het allemaal zo belangrijk is voor je bedrijfje.
Reageer
Zo'n SLA zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Fijn dat je snel geholpen wordt, maar een failover naar een andere verbinding kan bijna instant en ook nog eens automatisch geschieden.

Bestaat natuurlijk altijd een kans dat de stroom uitvalt, maar het houdt een keer op.

Het gaat erom dat je als ondernemer de afweging moet maken wat meer geld kost. Dat je hele bedrijf, of specifieke medewerkers, een of enkele uren niet kunnen werken, of dat je preventief extra investeert om dat te voorkomen.
Reageer
Vodafone levert bij de zakelijke glasverbindingen een modem met 4/5g antenne, ligt glas er uit, schakel je automatisch over op 4/5g (van Vodafone).

Eventueel nog een andere lijn er langs als uptime belangrijk is over een ander medium (dsl/4/kabel) via een andere provider

Alhoewel ik niet zo snel voor kabel zou gaan als je in het verzorgingsgebied van ziggo zit, want als zowel 4g en glas van vodafone er uit ligt, zou dat ook zomaar een impact kunnen hebben op ziggo.
Reageer
Als je 2 verbindingen van eenzelfde provider neemt is de kans toch nog groter dat beide verbindingen storing hebben. Wil je echt redundante internetverbindingen dan is het handig om naast het medium ook 2 losstaande aanbieders te hebben. Dus niet glas en DSL via KPN of 1 van de providers op dat netwerk. En ook niet 4G en vast van dezelfde provider (of een virtuele provider op het netwerk van je vaste provider).
Reageer
Uhu. Bij al die miljoenen thuiswerkende nederlanders?

Ik kon gisteren niet bij Jira en confluence. Ook lekker.
Reageer
Zoals in een reactie hier boven: ik heb niet de indruk dat het gaat om de verbinding bij de medewerkers thuis. Hoe groot is de kans dat ze allemaal T-Mobile hebben? Zo groot is het marktaandeel van T-Mobile namelijk niet.
Reageer
Nee, maar het kan best zijn dat zij nu als bedrijf wel gezegd hebben hier heb je een vergoeding voor internet, als je dit en dat via t-mobile regelt is het het goedkoopst en heb je relatief veel bandbreedte om je werk te kunnen doen.
Reageer
Dan kies je als bedrijf er bewust voor om deze situatie te creëren. Of in ieder geval het risico te nemen dat dit gebeurd.
Reageer
Exact! Dat geleuter altijd. :O
Reageer
Ik denk dat het gaat om de verbindingen thuis bij de medewerkers? Het is niet redelijk om te verwachten dat elke medewerker tegenwoordig 2 gescheiden internetverbindingen thuis hebben. Ik heb dat zelf overigens wel O-)
Reageer
Iedereen heeft toch een mobiel...
Reageer
Hij heeft het over "de hele tekenkamer ligt eruit" en "omdat er geen verbinding naar de zaak is".
Ik ken welgeteld 2 mensen die een T-Mobile thuis verbinding hebben en ik beheer een kleine 100 verbindingen van klanten en bekenden. Lijkt me sterk dat alle medewerkers van dat bedrijf thuis T-Mobile hebben.
Reageer
Dus je neemt op kantoor een T-Mobile Thuis lijntje van 4 tientjes en maakt een heel bedrijf daarvan afhankelijk? Hmmm, okay...
Reageer
Er zijn bedrijven die zo cheap doen. Maar hoe verklaar je anders dat het gehele bedrijf er last van heeft?
Reageer
Gisteren en vandaag (en morgen) aan het thuiswerken, gelukkig geen problemen met Thuis.
Reageer
Iedereen die thuis werkt kon niets doen, want geen verbinding naar de zaak.
Wil je hiermee zeggen dat een bedrijf dat afhankelijk is van z'n internet verbinding, gebruikt maakt van een consumenten product? Wellicht handig om eens te gaan shoppen voor een business verbinding met een deftige SLA.
Reageer
Maar als je bedrijf hier zo afhankelijk van is, dan bieden ze toch gewoon een VPN aan? Had je hier ook geen last van gehad.
Reageer
Ik tether bij ISP downtime wel eens 4G naar mn desktop (via Bluetooth bijvoorbeeld).
Kids sjagerijnig, maar ik kan door.
Reageer
Op het moment dat je echt gebruik moet maken van internet en de vaste verbinding eruit ligt, krijg je van T-Mobile vaak een dag onbeperkt 4G internet (moet je er wel eerst even een telefoontje aan wagen). Natuurlijk heb je daar niks aan als je bij een andere mobiele provider zit, maar even tijdelijk op 4G werken moet ook geen probleem zijn?

Wij hebben al sinds 4 of 5 jaar T-Mobile thuis glasvezel en ook al zeker 2 jaar een 1000Mbps verbinding. We hebben eigenlijk in al die jaren nog nooit echt last gehad van storingen, het kwam sporadisch voor dat er een storing was en als er dan een keer een storing was dan was het ook snel opgelost. Ik heb zelf ook mobiel internet van T-Mobile dus als T-Mobile echt helemaal op z'n gat zou liggen dan heb ik wel een uitdaging, maar de kans dat dit gaat gebeuren is zo enorm klein dat ik dat risico wel durf te nemen. In het ergste geval ga ik tijdelijk op 4G van m'n werktelefoon (KPN).
Reageer
Je krijgt een code voor een week, je moet dan wel een T-Mobile pre paid sim kaart hebben of kopen.
Reageer
Normaliter is de compensatie naar ratio verrekenen met het maandbedrag bij een consumenten verbinding. Heb je dus 1 dag storing kan je +- 1/30ste terugvragen.

Wil je meer zal je moeten kijken naar zakelijke verbindingen met een deftige SLA, maar goed dan praat je ook over hele andere bedragen qua maandelijkse kosten.

Als je echt afhankelijk bent van je verbinding is het hebben van een enkele consumenten verbinding niet heel verstandig, en ligt daar misschien ook een taak voor de werkgever om daar iets te faciliteren als deze meent dat je altijd een verbinding moet hebben.
Reageer
Als je afhankelijk bent van internet voor werk, mag ik hopen dat je een zakelijke lijn hebt genomen. Daar heb je dan een (a)SLA op afgesloten en kan je de provider daar op afrekenen als men niet aan de aangegeven beloften voldoet.
Reageer
In de praktijk blijkt alleen vaak dat het geen donder uit maakt of je een zakelijke of particuliere lijn hebt.
De uitval uren worden nooit gehaald, dus compensaties zijn NUL.

We betaal je vaak meer voor zakelijk. Om je ergens op te beroepen waar je je achteraf niet op kan beroepen. Omdat het aantal uitgevallen uren niet gehaald is.
Reageer
Zakelijke abonnementen hebben wel degelijk verschillen. De uptime garantie, reactietijden e.d. kunnen wel degelijk verschillen. Dáár betaal je immers voor. Meestal heb je dan ook bijvoorbeeld een vast IP-adres, om een voor velen belangrijk verschil te noemen.
Reageer
Ik heb nu ruim een jaar T-mobile en eigenlijk maar 1x last gehad van een storing. En ik werk eigenlijk heel de week thuis tegenwoordig. Wel heb ik eigen DNS servers ingesteld staan, en gebruik niet die van T-Mobile. Weet je zeker dat het niets in je thuis netwerk is? Of wellicht de T-mobile router?
Reageer
Het is normaliter idd de DNS die niet werkt. Die heb ik dan ook op cloudflare gezet (1.1.1.1) met als back-up volgens mij 1.1.1.0.

DNS storingen zijn dan gewoon niet aan de orde.
Reageer
Als er een storing in het netwerk zit heeft het echt geen zin om te bellen. Die studenten in een callcenter weten ook van niks. Je kan weinig doen behalve wachten.
Reageer
ik belde dus en de 'student' wist nog helemaal van niks.
Reageer
Er zijn mensen in verschillende plaatsen die al 10 dagen met issues zitten en dat het gekke is dat het per klant wisseld. Een voorbeeld in Diemen dacht ik waren er klanten die geen internet hadden en andere wel weer en dan weer geen tv of juist wel beide. Ik ga ervan uit dat dit landelijk is.

Ik snap best wel dat T-Mobile sinds december 2020 klanten binnen haalt tegen kostprijs en dan moet je ook service leveren zonder dat er iets tegen over staat. Dit is leuk voor klanten die maar rond de 30 euro betalen voor Internet ,maar veel gaat extern via derden. Eerlijk is eerlijk ze hebben er klanten bij gekregen en laatste kwartaal ook en daardoor hebben ze ook een goede verkoopprijs gekregen. Toppers

Ik had alleen niet verwacht dat T-Mobile die nu in handen is van een investeringsbedrijf zou doorgaan met deze lage prijzen om klanten binnen te halen. Het doet me denken aan Tele2 waar het moederbedrijf niet van af kwam en toen met een strategie kwam om laag in de markt te zitten, wat ze alleen nog minder winst gaf door juist de service en toen het bedrijf voor de tweede keer Tele2 NL niet kon verkopen gingen ze enorm investeren in 4G en dat leverde breed meer klanten op en winst en toch is het later alsnog overgegaan naar T-Mobile (tele2 heeft 25% in handen )

Hier is ook bewezen dat service geld kost. Dit is ook de reden achter oxxio die service moest uitbreiden om internet vragen en klachten moest oplossen en dat kost geld. Het zijn geen faktuur vragen over je ingekocht electricitieit en gas in kW en M3 Gas. Door dit af te stoten en terug te gaan naar de core business zijn ze die kosten kwijt.

Klanten die na budget aanbieders gaan willen geen service of laat staan voor service betalen en dan moet je dus je service uitkleden om juist lage prijzen aan te bieden. het is een keuze en soms kan het goed uitvallen en internet is niet het zelfde als gas of elektra er zit namelijk nog een bedrijf achter die service moet bieden.
Reageer
Ziggo is niet budget maar extreem duur, en toch voldoen ze aan alles wat je chets.
Geen service, uitgeklede klantenservice met lange wachttijden, etc etc.
Gaat dus niet helemaal op.
Reageer
Zij betalen geen wholesale prijzen zoals KPN of T-Mobile en daarbij zit er achter Ziggo al heel lang een investeringsbedrijf die zoveel mogelijk rendement wil dus hoge opbrengst en zo min mogelijk kosten. Ziggo was ooit 5 jaar geleden altijd een euro goedkoper. Dat was hier ook altijd de klacht met prijsverhogingen dat Ziggo altijd KPN volgde en er een euro onder ging. Als je nu kijkt naar standaard pakket is dat al die jaren duurder geworden en nu zelfs bij Ziggo 8-12 euro duurder.

Tja er zijn uitzonderingen en T-Mobile heeft ook een investeringsbedrijf en die zal op een bepaald moment rendement willen zien
Reageer
Welke omgeving woon je? Ik heb zelf eigenlijk nooit last van storingen en zelfs de storing van afgelopen maandag heb ik niks van gemerkt. Vanochtend merkte ik wel dat ik bijna niet op Tweakers kwam, maar alles wat ik nodig had was gewoon bereikbaar.
Reageer
Ik snap je frustratie, en je hebt volkomen gelijk.

Overigens heb ik nog nooit een provider meegemaakt die op de hoogte was van een storing en bij melding er niet direct van uit ging dat het euvel bij mij lag, terwijl altijd achteraf blijkt dat het bij de provider lag.
Het verdienmodel bij deze tokos is nu eenmaal automatisch incasseren en niet interesseren of compenseren.
Reageer
Verschillende ervaringen dan. Laatst was er een grotere storing met enkele dagen geen internet (bleek uiteindelijk iemand ergens in de buurt een kabel doorgestoken te hebben tijdens graafwerk), na 1 telefoontje kreeg ik voor enkele dagen ongelimiteerde mobiele data (heb m'n mobiele abbo hier ook) zodat ik zonder zorgen een hotspot kon opzetten.
Reageer
denk je dat t mobile dit leuk vind dit gedope, zij zitten er ook niet op te wachten.
mensen klagen snel over als keer iets niet doet en werkt maar vergeet niet dat het om apparatuur gaat en dit ook stuk kan gaan ook als je het niet wilt of verwacht
Reageer
Valt wel mee bij mij, deze twee zijn tot nu toe de enige.
Reageer
Begin die storingen bij T-Mobile onderhand wel zat te worden.
Maandelijks is er ellende. Letterlijk uren hang je aan de telefoon en NOOIT weten ze dat er een storing is.
En vervolgens komt er ook nooit compensatie voor de storingen.
Ben terug naar Vodafone/Ziggo beste telefonie keus ooit gemaakt
Reageer
Ja want bij vodafone hebben ze nog nooit een storing gehad :+
Reageer
Net weg bij Voda/Ziggo best keuze ooit gemaakt.

Nergens last van bij t-mobile en bij ziggo heb je 2 wekelijks wel gekloot met dat brakke modem van ze. We sturen u een nieuwe configuratie (hoe vaak ik dat niet gehoord heb..) Het was een jaar aftellen tot de dag...
Uitstapje was een hele slechte keuze.

[Reactie gewijzigd door thefox154 op 23 november 2021 21:13]

Reageer
Begin die storingen bij T-Mobile onderhand wel zat te worden.
Maandelijks is er ellende. Letterlijk uren hang je aan de telefoon en NOOIT weten ze dat er een storing is.
En vervolgens komt er ook nooit compensatie voor de storingen.
Gewoon overstappen naar KPN, heb ik ook gedaan.
Reageer
klagen via HET KLACHTENCOMPAS Consumentenbond en ACM helpt , kan ik je bevestigen.
MITS je een goed dossier hebt opgebouwd.
Elke Cloud provider zou zich schamen over een dergelijk ontbrekende E2E Monitoring , Incident en Problem afhandeling.
Daardoor betalen wij op dit moment maar gedeelte van rekeningen.
Reageer
Ik moet zeggen dat ik, noch gister, noch vandaag, iets van een storing gemerkt heb.
Eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik ook al jaren geen gebruik meer maak van hun DNS, misschien dat het iets met elkaar te maken heeft...
Reageer
De problemen van gisteren waren niet op DNS niveau, zo ver ik begreep. Een collega van mij had er ook last van en die had ik ook geadviseerd om het DNS aan te passen maar had niets geholpen helaas.
Reageer
Dit staat volledig los van hun DNS. Dit is een routeringdingetje, althans, lijkt het.
Reageer
huh. De routers van TMOB? Weet je meer?
Herken de problemen met BGP en DNS communicatie met andere overheidssites !
Reageer
Forum gaat over routering. Snap er hier ook niks meer van. Totaal geen issues hier van geen van beide storingen. Ben wel pre historie klant, mss daardoor mazzel?
Reageer
Dat hielp helaas niks. Ik zit ook al jaren op Cloudflare DNS, maar had toch last. Ik had gisteren zelfs de hosts file aangepast met static IPs naar Slack, no sigar. Uiteindelijk gaan tetheren over 4G.
Reageer
Hoort Tele 2 hier ook bij? Tweakers was voor mij lange tijd niet bereikbaar en ik kan nog steeds geen streams kijken op Twitch. De site zelf laad wel prima.
Reageer
Ja ik denk het wel. Ik heb exact dezelfde problemen. Het gebruik van een vpn lost het probleem op.

[Reactie gewijzigd door ADR3 op 23 november 2021 14:24]

Reageer
Ja. Gisteren ook problemen met het bereiken van sites bij Tele2.
Reageer
Tele2 is van T-Mobile (25% is tele2)
Reageer
Yep, verbinding was matig vandaag.
Reageer
Ik heb nergens last van, heb T-Mobile. Heb alleen wel in mijn router 1.1.1.1 en 8.8.8.8 als DNS servers. Geen idee of ik daarom geen last heb.
Reageer
Heb ik ook echter routing gaat ondanks dat nog niet goed. Tweakers was onbereikbaar.
Reageer
Ik heb exact hetzelfde gedaan. Ook op glas en niets gemerkt van beide storingen (gister en vandaag).
Reageer
Hier is tweakers ook onbereikbaar. Dacht dat ik de dans was ontsprongen bij de storing van maandag, maar nu is het toch raak op dinsdag. Hopelijk lossen ze het snel op.

Edit: Tweakers is momenteel weer te bereiken door een wijziging aan de kant van tweakers. Daadwerkeiljke problemen zijn dus nog niet opgelost.

[Reactie gewijzigd door Yemoke op 23 november 2021 13:25]

Reageer
Getuige je reactie zal 'ie niet zo onbereikbaar zijn voor je dan je wellicht denkt :+
Reageer
Ook bij mij was Tweakers.net gedurende de ochtend niet bereikbaar. T-mobile 1gbit glasvezel.

Ruim 3 maanden geleden ben ik na 5 jaar KPN 100mbit glasvezel naar 1gbit glasvezel bij T-mobile overgestapt. Sindsdien is me vaker opgevallen dat de verbinding niet altijd stabiel is:
  • Youtube heeft in de eerste 2 weken na overstappen niet goed gewerkt. Na circa 1 minuut tot 5 minuten stopte het bufferen met een foutmelding. Na een refresh kon je wel weer naar het punt gaan waar je in de video was om weer een aantal minuten verder te kijken.
  • Meermaals sterk het idee gehad dat web requests soms even haperden. Dat het af en toe een aantal seconden hangt en dan weer werkt.
En nu deze storing ook weer. Achteraf heb ik spijt van de overstap. De snelheidswinst is erg prettig, maar een stabiele verbinding is mij eigenlijk meer waard. Ik weet nog niet zeker of ik weer terug over stap (dan heb ik namelijk een hoger tarief dan toen ik er weg ging), maar blij ben ik er niet mee!

Edit: ter aanvulling. Gedurende de 5 jaar KPN heb ik nog nooit een hapering of storing in mijn internet kunnen ontdekken. En nu na 3+ maanden T-mobile al meermaals storing / vermoedens dat de verbinding niet lekker is

Edit2: Twitch doet het ook nog niet inderdaad

[Reactie gewijzigd door Pindamann op 23 november 2021 22:22]

Reageer
Gebruik jij een eigen modem of die van T-Mobile? Want sinds ik de modem van T-Mobile eruit gehaald heb en mijn router in de plaats gebruik, heb ik nergens meer last van. Overigens het veranderen van de DNS server naar bijv. Cloudflare DNS of Google DNS zou ook vele verbeteringen moeten geven.
Reageer
Dank voor de reactie. Ik gebruik het modem van T-mobile nog. Een Zyxel VMG8825-T50.

Andere DNS zou ik eens kunnen proberen inderdaad! Edit: oh wacht ik had ingesteld op de APs dat een andere DNS gebruikt moest worden. 1.1.1.1 en 8.8.8.8 als alternatief

[Reactie gewijzigd door Pindamann op 23 november 2021 19:35]

Reageer
Ik gebruik een USG van Ubiquiti en heb al jaren nergens last van (wij hebben glas). Het is dus aan te raden een eigen router te gebruiken :)
Reageer
Ik ben erg benieuwd wat voor wijziging Tweakers heeft gemaakt om weer bereikbaar te zijn. Mag/Kan daar iets over gedeeld worden? :)
Reageer
Ze hebben tweakers achter de nawas weggehaald. Zie bron van deze uitspraak.

[Reactie gewijzigd door david-v op 23 november 2021 14:28]

Reageer
Hier al jaren tmobile thuis en merk deze storingen ook niet echt. Het is dat ik het nu hier lees maar anders merkte ik helemaal niks
Reageer
Ik heb de laatste jaren ook nauwelijks of nooit problemen - als ik online ben iig.

Het enige wat ik vandaag merkte is dat de remote desktop via VMware Horizon mijn 'eigen' Windows 10 enorm laggy maakte, heb ik nog nooit meegemaakt. Toeval?
Reageer
Onder meer Tweakers, CoronaCheck en Twitch zijn slecht tot niet bereikbaar door de storing.
Heel de ochtend last van gehad. Toevallig is dit het eerste bericht dat me vandaag lukt op de T-Mobile Thuis-verbinding te lezen :)
Reageer
Ik had dit gisteravond/vanmorgen rond 00:00-01:00 al. Best irritant.
Reageer
Te horen gehad dat vannacht er "een update" komt die de routing problemen moeten oplossen.

Twitch.tv werkt, de chat werkt, maar de streams laden niet.
Reageer
Installeer een gratis VPN addon zoals op Firefox werkt uitstekend..
Reageer