Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Adobe komt met webversies van Photoshop en Illustrator

Adobe werkt aan webversies van Photoshop en Illustrator. De Photoshop-webapp is al beschikbaar als open bèta, maar de bèta van de Illustrator-webversie is nog besloten. Het bedrijf heeft ook nieuwe functies voor verschillende Creative Cloud-apps uitgebracht.

Adobe meldt dat de webversies van Photoshop en Illustrator op termijn beschikbaar komen voor alle Creative Cloud-abonnees. Het betreffen versimpelde versies, die niet alle functies van de reguliere app bevatten. Gebruikers van deze webapps kunnen Photoshop- en Illustrator-bestanden via een url delen met anderen. De ontvangers hoeven geen Creative Cloud-abonnement te hebben om deze te bekijken en reacties achter te laten, maar dienen wel geabonneerd te zijn om 'lichte aanpassingen' door te voeren.

De webversie van Photoshop. Bron: Adobe

Het bedrijf voegt op dinsdag ook nieuwe functies toe aan zijn CC-apps, waaronder de desktopversie van Photoshop. Photoshop krijgt een hover auto-masking-functie, die gebruikmaakt van Adobe Sensei, de AI-engine van het bedrijf. Gebruikers kunnen een object in een afbeelding automatisch maskeren door er met de muiscursor overheen te bewegen. Er komen ook nieuwe Neural Filters, die eveneens gebruikmaken van Adobe Sensei. Dergelijke filters kunnen bijvoorbeeld de luchtkleuren van een zonsondergang nabootsen in een landschapsfoto.

De iPad-versie van Photoshop krijgt onder andere ondersteuning voor raw bestanden, waaronder Apple ProRAW. Illustrator voor iPads krijgt een previewversie van 'Vectorize', waarmee gebruikers iedere afbeelding kunnen omzetten in een vectorafbeelding, en de desktopversie van deze applicatie krijgt onder meer verbeterde 3D-effecten. Adobe Lightroom krijgt daarbij een AI-functie waarmee objecten en achtergronden afzonderlijk van elkaar bewerkt kunnen worden.

Op gebied van videobewerking is 'Multi-frame Rendering' toegevoegd aan After Effects, waarmee de applicatie volgens Adobe beter gebruikmaakt van processors met meerdere cores. Het bedrijf claimt dat previews daardoor 'tot vier keer sneller' worden weergegeven. Ook de rendersnelheid moet hoger zijn. Premiere Pro heeft betere speech-to-text en een Simplify Sequence-functie waarmee de tijdlijn van gebruikers automatisch wordt opgeruimd. Zo worden bijvoorbeeld ongebruikte audio- en videosporen verwijderd en gaten in de timeline weggehaald, schrijft XDA Developers. Adobe InDesign krijgt native ondersteuning voor Apples M1-chips en het bedrijf brengt ook een After Effects-bèta voor Macs met Apple Silicon-chips uit.

Hover auto-masking in Photoshop en AI-bewerkfuncties in Lightroom. Bron: Adobe

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

26-10-2021 • 17:20

54 Linkedin

Reacties (54)

Wijzig sortering
Met de komst van WebAssembly (al is dat er al een tijdje, maar het heeft de laatste paar jaar flink tractie gekregen) zullen we dit meer en meer gaan zien: desktop applicaties die via het web aangeboden gaan worden.

WebAssembly is bytecode die uitgevoerd wordt in de browser. Applicaties worden dus niet in javascript geschreven, maar in C, Rust, C#/.Net of een andere taal met als compile target WebAssembly. Vaak kunnen hele brokken bestaande code met minimale aanpassingen worden hergebruikt.

Bijna alle browsers ondersteunen WebAssembly, zelfs mobiele varianten.

Ik ben benieuwd hoe zich dit allemaal verder gaat ontwikkelen!
Ik ben tegen WebAssembly: we hebben dit al eerder gezien in de vorm van Java Applets en Flash en dezelfde bezwaren blijven: veiligheid en privacy. Applicaties in de browser op basis van HTML, CSS en JavaScript kun je met plugins bewerken om zelf te stylen (denk aan toegankelijk maken voor gehandicapten), ongewenst tracken tegen te gaan, ongewenste/onveilige advertenties te blokkeren, enz.

Met WebAssembly hebben we de tooling daarvoor helemaal niet. We moeten niet de richting op dat alle websites een app worden. Kijk maar wat met YouTube is gebeurd is op je telefoon: geen mogelijkheid om tracking en advertenties te blokkeren.
Geen idee wat er mis is met jouw telefoon maar ik kan nog steeds YouTube bekijken en de nodige tracking blokkeren (buiten mijn telefoon) en bepaalde reclames komen ook niet langer door. Wat zie jij als je naar https://www.youtube.com/ gaat op je mobiel?
Niet te vergeten always online DRM.

Ik heb een hekel aan web-apps, vooral als je specifieke plugins gewend bent [sketchup STL exporter [de ingebouwde werkt wel, maar die export alles, niet een enkele selectie] ]
dit is wel web assembly, maar ook lit dus gewoon web componenten. Het meeste is dus gewoon zo open als wat. Je haalt bepaalde algoritmes versnellen door elkaar met een gui, die laatste is gewoon nog html.
Ik ben tegen WebAssembly: we hebben dit al eerder gezien in de vorm van Java Applets en Flash en dezelfde bezwaren blijven: veiligheid en privacy.
En vrijheid. Het biedt de gebruiker geen voordelen, commerciële partijen des te meer (DRM, abonnementen).
Je kunt webassembly code niet zo makkelijk inzien, maar het draait in dezelfde sandbox als js code. Als je dus js uitvoer kunt inzien of tegenhouden, kan dat ook met wasm. Ook is het daardoor precies even veilig als js. Het heeft weinig te maken met een applet.

Persoonlijk ben ik blij dat we nu de keuze hebben om een eigen programmameertaal te pakken en niet vastzitten aan het toch wel wat eigenaardige javascript. Het omzetten van bestaande applicatiecode naar een webvariant wordt daardoor ook een stuk eenvoudiger. En wasm is niet bedoeld om html en css te vervangen, hoewel dat natuurlijk (net zoals in js) wel kan.

Youtube reclames kun je gewoon nog blokkeren. Bijvoorbeeld met Firefox en Ublock op je telefoon.
Yep Ik heb zelfs al enige Unity3D projecten als webassembly gepubliceerd. Er zitten wat haken en ogen aan, vooral op iOS, maar wordt steeds beter. Sinds iOS15 wordt daar nu ook eindelijk webgl2 ondersteund. Wel nog een limit op 1 GB geheugengebruik.
Ook worden compute shaders niet ondersteund helaas.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 26 oktober 2021 18:33]

Over een tijd draait er haast geen app meer lokaal op je machine. Alles draait in je browser. Op termijn zullen app stores ook gaan verdwijnen; in ieder geval zoals ze nu zijn. Dat is natuurlijk een gigantische economie die je niet zomaar om zeep helpt; ik kan me voorstellen dat app stores in de toekomst simpelweg alleen verkapte winkels zijn voor PWA achtige apps.
Ik ben benieuwd hoe zich dit allemaal verder gaat ontwikkelen!
Nog meer abonnementen van software ipv dat je een softwareversie eenmalig aanschaft. Nog meer zooi die een internetverbinding vereist. Waardoor je als gebruiker nog minder macht en privacy hebt. Maar 't kan nog slechter, namelijk: 'download onze Electron app'. En met die ratio in gedachte, @ari3, ben ik voor WebAssembly.

Wat je ook ziet, en wat smerig is, is dat websites hun 'app' pushen. O.a. Twitter en Reddit doen dat (@GewoonWatSpulle). Of YouTube het ook doet weet ik niet; ik gebruik NewPipe.
Gezien Adobe's versie niet gratis is en ook al een uitgeklede versie betreft, betwijfel ik dat. Ik heb sowieso moeite te bepalen wie hier de doelgroep voor is... De kleine niche die op Chromebooks werkt? :?
Ik gebruik voornamelijk linux, maar het gemis van Photoshop is groot. Via wine is het allemaal net niet of instabiel. Een web versie zou dit probleem oplossen.

Gimp e.d. kan ik niet mee werken. Al heel vaak geprobeerd, maar vind de software onlogisch en verre van intuïtief aanvoelen.
En toch is het, net als toen je begon met Photoshop, een kwestie van wennen. Toegegeven dat je, ook net als alle fotobewerkingsprogramma's, de tijd moet nemen om het te leren.

Het probleem blijft bestaan als je niet wil investeren in GIMP, zoals je dat ook ooit met Photoshop gedaan hebt. Ik zie het keer-op-keer bij anderen dat als men voor iets moet betalen, ze veel meer moeite doen om iets onder de knie te krijgen (want men heeft er immers voor betaald). Dat geldt voor software, maar ook voor apparaten. Bij gratis software wordt het al veel sneller opzij geschoven en wil men het niet aanleren. En dat terwijl men zoveel profijt kan hebben van tooltjes zoals GIMP. Al was het maar omdat je, om hetzelfde te willen bereiken, niet een duur abonnement moet afsluiten of diep in de buidel moet tasten voor software.

Ik heb zelf wel tijd geïnvesteerd in GIMP, maar eigenlijk in alle software onder Linux, ter vervanging van de software die doorgaans onder Windows draait. Ik heb er de rest van mijn leven profijt van en heb mezelf gigantisch veel kosten bespaard. Niet dat ik het daarom gedaan heb, maar het is een leuke bijkomstigheid. ;)
toch snap ik @NightFox89 prima. GIMP vind ik zelf ook een gedrocht. De hele UI voelt niet lekker, ondanks een forse investering in tijd en dus ook geld als je het proffessioneel wilt gebruiken.

Ik grijp nu eerder naar Krita, waar ik lang zoveel tijd niet ingestoken heb als in gimp. Dat zegt iets over de usability van gimp. Zelfde geldt voor tools als DarkTable, al is dat iets beter usable dan gimp. Ook een hoge learning curve, maar daar krijg je dan wat voor terug.

Een complete rewrite van gimp met focus op UX zou geen overbodige luxe zijn. Nu is het meer en meer de VIM onder de grafische software aan het worden.

Ik hoop ooit nog eens dat de diverse open source oplossingen van ongeveer hetzelfde probleem de handen ineen slaan, maar ik vrees dat dat net zo'n debacle wordt als de kabinetsformatie. Allemaal ego's
Alleen heb ik 20 jaar ervaring in Photoshop die een hoop tijd en geld heeft gekost.

Ik snap je opmerking, maar het komt meer over als ‘je bespeelt je gitaar als een pro. Hier heb je een viool. Werkt eventjes iets anders maar als je er een beeeeeetje tijd in stopt leer je het vanzelf’.

Dat is geen realistische optie voor me. Een hele Windows installatie via een vm draaien zou bv al een veel betere optie zijn.
Heb je deze al eens geprobeerd? Het is Gimp met een Photoshop look-and-feel jasje. Speciaal gemaakt voor mensen die Photoshop gewend zijn.

https://github.com/Diolinux/PhotoGIMP
Dat is weinig meer dan een thema. Alle tools, windows en opties die Photoshop (of andere software) biedt, wat GIMP standaard niet doet krijg je hiermee ook niet. Moderne workflows zoals non-destructive editing en vector-layers (en andere zaken die haast 10 jaar geleden al in CS6 zat) kan je bijvoorbeeld nog steeds op je buik schrijven.

Iemand die werkelijk Photoshop gewend is kan beter naar iets geheel anders kijken. Krita zit mijns inziens een stuk dichter bij de featureset van PS, en daar zit aanzienlijk meer tempo achter kwa ontwikkeling. Ondertussen voelt het nog als gisteren dat GIMP eindelijk van floating windows af is gestapt.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 26 oktober 2021 23:36]

Oftewel ideaal voor basisscholen, dus kinderen en toekomstige gebruikers als ze ouder zijn.
Precies, de klanten van de toekomst. Heel logisch dat deze software as a service nu al stappen naar webbased maakt.

Mijn kinderen werken ook met Chromebooks op school en vragen daar nu zelfs om. Ik vroeg mij af sponsort Google dat maximaal? Natuurlijk een oude truc, zo is ook iedereen aan de Microsoft Office geraakt destijds.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 26 oktober 2021 19:13]

De strategie van Apple in de jaren 80 en 90. Heeft heel goed gewerkt.
Volgens mij was de strategie van Apple in de jaren 80 en 90 uberhaupt proberen om maar wat machines te slijten. De grafische industrie was al fan, maar de rest nog lang niet. Pas bij het succes van de iPhone is deze zogenoemde "strategie" gaan werken, omdat alles lekker integreert.
En ook adobe die alle kunst academies goedkope licenties bood en zo zorgde dat de nieuwe (nu a oude) generatie ontwerpers vaak alleen adobe producten beheerste
dat is op zich dezelfde aanpak als de web based office software. Allemaal net wat simpeler, het werkt ook net wat minder lekker maar echt slecht werkt het ook weer niet. Ik gok dat het eerder een licentiedingetje gaat worden om mensen aan boord te trekken.
Als je met ‘licentiedingetje’ bedoelt dat Adobe het op deze manier kan regelen dat hun software niet meer te downloaden/installeren – en dus niet meer illegaal te installeren/gebruiken is, denken we aan hetzelfde.
Dan denken we niet aan hetzelfde. De MS webapps zijn een stuk goedkoper dan de native apps. Op die manier kan MS ze als een soort teaser gebruiken om mensen hun ecosysteem binnen te trekken en ik sluit niet uit dat dat ook de strategie van adobe is.
Ah, op zo'n manier.

Adobe heeft niet zo'n ecosysteem, dus dat kunnen ze ook niet promoten. Wel zou je kunnen zeggen dat ze een heel pakket aan audio/visuele-bewerkingssoftware hebben, wat op elkaar is afgestemd. Dat promoten ze qua prijs juist omgekeerd, door losse apps relatief duur te maken.

Programma's als Photoshop, Acrobat en Illustrator zijn een soort van industriestandaard. Het kost bedrijven vaak meer tijd/geld/gedoe om daar omheen te werken dan het oplevert.

Misschien proberen ze met een webbased versie vooral te voorkomen dat ze een optie laten liggen, waar concurrenten in kunnen duiken. Veel 'bedrijfsmatige photoshoppers' gebruiken maar een paar functies. In het verleden had je daarvoor uitgeklede versies zoals Photoshop Limited Edition en Photoshop Elements, maar dat zou ook prima webbased kunnen.
Ik vraag me af of je psd-bestanden kan uploaden en ze dan kan bekijken.
Ik krijg als ZZP'er wel eens psd-bestanden (design) binnen en dan wil ik de details kunnen bekijken welke font's, kleuren ed gebruikt zijn.

Nu laad ik ze in, in The Gimp (i.v.m. PS niet beschikbaar op Linux), maar geen garantie dat het correct over komt.
Ook Pixlr is een concurrent.
Leuk om even mee te spelen inderdaad. En toch altijd weer maandelijks geld vragen voor iets wat nooit van jou zal worden. Nee, ik hou het voorlopig bij de Affinity software.
Den benieuwd hoe dat met sneltoetsen werkt. Of met Wacom-tablets.

Wel een positieve ontwikkeling. Dan kan ik eindelijk zonder veel gedoe overstappen naar Linux.
In principe werken sneltoetsen en Wacom tablets prima in de browser. Maar er zitten wel bepaalde limitaties aan een browser, waardoor ik uiteindelijk weer van Photopea naar Photoshop ben gegaan.
Maar niet alle sneltoetsen toch? Als een sneltoets al gemapt is aan een browserfunctie vermoed ik dat je dan die functie triggert. En werkt de drukgevoeligheid van een Wacom ook in de browser?
En werkt de drukgevoeligheid van een Wacom ook in de browser?
Yup daar is een mooie API voor beschikbaar in alle modern browsers. Onafhankelijk van wacom, werkt prima met alle pennen of tablets die drukgevoeligheid ondersteunen.
Je hebt gelijk, bepaalde sneltoetsen werken indd niet in je browser.

Zo kun je bijvoorbeeld niet f11 of escape afvangen.
Er zijn een paar uitzonderingen, maar het idee dat…
Als een sneltoets al gemapt is aan een browserfunctie vermoed ik dat je dan die functie triggert.
… is gewoon niet correct.

Edit: en je kunt F11 en escape prima afvangen, alleen niet in alle omstandigheden wellicht.

[Reactie gewijzigd door lilmonkey op 26 oktober 2021 19:01]

Volgens mij kan de applicatie sneltoetsen overriden. In Photopea werkt CMD + O om een bestand te openen, terwijl Firefox deze ook gemapped heeft.
En ja, drukgevoeligheid werkt.

Waar ik me voornamelijk aan stoorde was het werken met bestanden. De browser heeft geen toegang tot het bestandssysteem, je kunt alleen bestanden uploaden en downloaden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 oktober 2021 17:49]

Wat is uberhaupt de doelgroep? Een pro tool wil je toch ook met pro performance en privacy en betrouwbaarheid (lokaal op een pro PC). Ipv alles op en neer naar het internet met alle beperkingen (performance, usability, privacy).
Ik zou webbased alleen voor "consumenten" tools verwachten, of gratis trial versies.
Maar ik denk dat ik te oud ben om dit te begrijpen. Dus laat mij maar liever lokale opensource alternatieve gebruiken (op linux als het kan), want ik ben geen Pro. De enige cloud die ik vertrouw is mijn "own" cloud.
Want de cloud is gewoon somebody elses computer,
De Linux/Ubuntu gebruikers. Bij ons zitten alle developers op Ubuntu met Docker en een symfony applicatie, enige wat ze niet hebben is een fatsoenlijke toegang tot Adobe software. Alternatieven zoals Gimp zijn zwaar inferieur.

Voor de front-end developers is dit een welkome ontwikkeling, want Adobe voor Linux wachten ze al 15 jaar op en zal er waarschijnlijk nooit komen.

Nu gebruiken ze met name Photopea als acceptabel alternatief.
Als je een bedrijf runt kies je toch de beste tools, en is het platform daaraan ondergeschikt?
Ubuntu is voor de dev omgeving de beste "tool". Met Windows is het al aanzienlijk beter sinds WSL2, maar Ubuntu blijft sneller met de minste issues. OSX is nog een groter drama en nu met ARM (m1) hebben we al heel veel issues ervaren.

Designers zitten uiteraard gewoon op Windows of OSX.

[Reactie gewijzigd door quintox op 27 oktober 2021 08:40]

Meoah, mij bevalt de online Lightroom wel. Thuis gebruik ik de desktop software op mijn pc en op andere locaties gebruik ik een te slappe laptop met de browser versie. Performance is dan echt heel goed.

Verder sla ik alles wat ik upload ook lokaal op.

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 26 oktober 2021 19:15]

Mij niet gezien. Creativiteit en hoe jij iets vanuit jou idee maakt, als in fotografie werk, artworks, muziek produceren etc zou ik nooit via een cloud based service laten lopen. Wat is de volgende stap, dat men alvast voor jou de mooiste aanbevelingen qua filters etc uitkiest? (Oh wacht.. dat is er al!) Schei toch uit met die onzin, zelf nadenken en vanuit jou kop creatief wezen is het mooist wat er is.

Ik blijf bij m'n offline Lightroom en Photoshop in ieder geval :)

[Reactie gewijzigd door Vis op 26 oktober 2021 20:06]

Ik snap niet waarom je denkt dat je belemmerd wordt in je creativiteit als je in een cloud-app zou werken versus een on-premise variant?
Ik zeg niet dat ik dan belemerd wordt, wat ik probeer te zeggen is dat waarom moet big tech nou zo nodig alles mee zien? Ben je er van bewust dat alles via de cloud niet meer van jou alleen is maar ook van big tech.
Hetzelfde als een kunstenaar zou zeggen: hier heb je de sleutel van mijn atelier, kom gerust mee kijken hoe ik mijn werk doe. De charme van kunst is toch gewoon dat de kijker niet precies weet hoe iets is gemaakt?
Dan kunnen ze zien wat voor foto's je maakt.
Mij niet gezien.
Begrijp niet dat je gedownmod wordt. Ik gebruik ook geen online photoshop(alternatief) of office-software of cloudopslag om die reden. Ik heb mijn data liever in eigen beheer.
Idd ik gebruik ook geen cloud diensten.
Dat kunnen ze al lang met de Adobe Creative Cloud versies van de app Lightroom. Daarin upload je de foto's ook naar de cloud en bewerk je ze daar (gesynced in local cache). Alleen in de classic versie werk je met libraries op je eigen machine.
een raw bestand van 50-95mb uploaden en bewerken op het web, nee laat maar.
Daar is het dus ook duidelijk niet voor bedoeld. Voor chromebook editing mogelijk een goede oplossing. JPEGs nabewerken en andere lichte creatieve taken.

Er is wel een enorme (gratis) concurrentie voor dit niveau van software dat vergelijkbaar kan. Of je moet gaan voor de specifieke Adobe-only tools.
Die webapps wil ik wel eens testen. Het merendeel van de webapps die ik gebruikt heb voor mockups haalden het nog niet echt qua lekker gebruik. Toch altijd wat sluggishness tijdens het werken. Komt waarschijnlijk doordat je wat rekenkracht on the fly mist. Als ze dat de komende jaren zouden kunnen fixen, inclusief eenzelfde featureset als de desktop equivalent... Dan ben ik om 😉
Ik moet de Adobe Max Keynote nog zien. Dat ga ik straks met een bak koffie lekker op mijn gemak checken.

Ik heb al een paar dingen voorbij zien komen. Photoshop is al een jaar bezig met Neural filters in beta vorm. En deze zijn stuk voor stuk bijzonder interessant. Zo kan je met een slider mensen laten lachen, veranderen in leeftijd. Kan je een foto laten inkleuren en nog veel meer. Met een nieuwe filter kan je 2 foto's met 1 klik op de knop samen laten komen qua kleur. Iets wat nu via een omweg ook lukt, maar het is wel een beetje trail and error. Nu dus met een klik gebeurd en met een slider pas je het op smaak aan. Dat gaat echt een heleboel tijd schelen!

Ik vind het idee van een url delen met een klant wel interessant. Ik zou het tof vinden als dit ook in de client versie komt. Ik zou dan een link kunnen delen zodat de klant kan zien wat er gebeurd is. Als diegene dan ook nog aantekeningen kan plaatsen zodat ik direct in Photoshop de feedback kan inzien kan ik een hele batterij aan screenshots maken, delen in emails en heen en weren stoppen, en het een stuk leuker maken.

Ik denk dat het nu alleen voor de webversie is. misschien kan ik een project in de client versie delen naar een webversie, en via daar met de klant communiceren.

Voor de iPad apps hoop ik dat ze met Illustrator nog een slag hebben gemaakt. Ik miste daar echt nog een paar functies waardoor ik nog niet mijn werk full op de iPad kan doen. Ik ben heel benieuwd!

Ik hoop dat ze Fresco ooit naar de PC uit gaan brengen!

Anyway.. vanavond. Met koffie! Laat ik het op me inwerken!

[edit] Supergaaf! Met een druk op de knop kan je in Photoshop een URL aanmaken en deze met de klant delen. Die kan het werk inzien en feedback achterlaten. Geen gedoe meer met wetransfers, screenshots, etc etc!

De webversie van Photoshop is ook echt wel iets tofs. Bedoeld om on-the-fly eenvoudige aanpassingen te kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door RoyK op 26 oktober 2021 20:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True