Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Adobe voegt PDF-bewerktools toe aan zijn Acrobat-extensie voor Chrome en Edge

Adobe heeft een update voor zijn Acrobat-extensie voor Chrome- en Edge-browsers doorgevoerd. Daarmee wordt het mogelijk om vanuit de browser direct meerdere bewerkingen toe te passen in PDF's.

Adobe schrijft dat de Acrobat-extensie het mogelijk maakt om snel vanuit een browservenster in PDF-bestanden bijvoorbeeld invulvelden in te vullen of commentaren en handtekeningen te plaatsen. Ook het printen en downloaden van PDF-bestanden en het plaatsen van markeringen is mogelijk met de extensie. Deze extensie staat los van de web-versie van Acrobat en de desktopclient.

Een aantal meer geavanceerde bewerkingen maken geen onderdeel uit van de gratis extensie, zoals het omzetten van een PDF- naar een Microsoft Word-bestand, het converteren van webpagina's naar PDF of het draaien, verwijderen of herrangschikken van individuele PDF-pagina's. Voor dat soort functionaliteiten is een betaald abonnement op Adobe Acrobat Pro DC nodig.

Het lijkt erop dat deze Acrobat-extensie al in augustus al beschikbaar is gekomen, al schenkt Adobe nu pas aandacht aan de extensie en de uitgebreidere mogelijkheden. Voorheen was het met deze extensie alleen mogelijk webpagina's in PDF om te zetten, wat via de printtools ook met de browser kan.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-10-2021 • 13:00

28 Linkedin

Reacties (28)

Wijzig sortering
Is niet het hele doel van PDF's dat je juist niks van het bestand kan veranderen? En het daarom ook zo handig is? Er zijn natuurlijk nog wel meer voordelen en doelen maar meende dat dit wel één van de belangrijkste doelen was.
Reageer
Ik denk dat het doel van PDF's vooral is dat een document er overal hetzelfde uit ziet en dat dát de hoofdreden is om alles in PDF op te sturen. Een Word document wil bijvoorbeeld in verschillende readers/schermen nog wel eens anders voor de dag komen. Ook lettertypen dienen aanwezig te zijn op het systeem zelf.

Maar in PDFjes wordt dat allemaal meegestuurd. Een ander ziet het echt zoals jij het ook ziet.

Wat betreft het bewerken: in de betaalde versie van Adobe Acrobat is het een kwestie van rechtermuisknop > tekst bewerken en letterlijk alles is aan te passen alsof je in Word zit, zonder dat je hoeft te converteren wat soms alsnog voor problemen zorgt. Deze browserextensie is er denk ik meer voor het bewerken van invulvelden die je ook met de gratis versie van de desktopapp zou kunnen invullen.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 13 oktober 2021 14:18]

Reageer
Wat betreft het bewerken: in de betaalde versie van Adobe Acrobat is het een kwestie van rechtermuisknop > tekst bewerken en letterlijk alles is aan te passen alsof je in Word zit, zonder dat je hoeft te converteren wat soms alsnog voor problemen zorgt.
Als je een digitaal document in bijvoorbeeld illustrator maakt heb je de mogelijkheid je tekst om te zetten in een vectoren, die dus géén tekst element zijn, en daarmee dus ook niet zomaar aanpasbaar zijn voor derden.

Mocht je moeite willen doen om het makkelijk aanpassen van je document door derden enigszins te vertragen.
Reageer
Dat is inderdaad een goede tip. Maar opzich zijn dat soort manieren niet gebonden aan het PDF formaat. In een Word document kan ik ook tekst plakken in de vorm van een plaatje waardoor het onselecteerbaar/onbewerkbaar wordt.

Maar in beide gevallen creëer je slechts een kleine heuvel voor iemand die sowieso al Acrobat Pro heeft. Ook daarvoor heeft deze namelijk een oplossing: met een klik op de knop pas je OCR toe. Dat werkt ook met vectorillustraties. Het gaat zonder moeite, feilloos, snel en je tekst is weer te bewerken en selecteerbaar. Ik denk dat als je de tekst als mens kunt lezen, de OCR het kan ontcijferen. Mogelijk zijn er technieken om er zo'n gek circus van te maken dat OCR niet meewerkt, maar dat is in serieuzere documenten geen optie...
Reageer
OCR, feilloos. Twee woorden die je zelden bij elkaar in de buurt treft. 90%, zeker. 95%, als je mazzel hebt. 100% accuraat eigenlijk alleen als je OCR toch al niet nodig had.
Reageer
Klopt, daar heb je zeker gelijk in. Een van de weinige andere tips die ik kan geven is dat je het gebruikt in combinatie met een eigen font, daarmee wordt het vervalsen van tekst opeens een stuk tijdrovender. Maar goed, het voorkomt natuurlijk niet zoiets als OCR.
Reageer
Inderdaad, ieder PDF-document is simpel en met behoud van opmaak eenvoudig aan te passen. Zelfs het beveiligen met wachtwoord is daarvoor geen alternatief. Het doel van een PDF blijft overigens wel bestaan, portabel en klein van omvang en daar ging het om. Wil je iets beveiligen dan moet je andere manieren zoeken. Jammer dat Adobe de hoofdprijs vraagt. Er zijn voldoende alternatieven die hetzelfde kunnen, zowel online als offline.
Reageer
Alles klopt wat je zegt, echter heeft @CF16 zeker een punt. Ik denk dat voor 90% van de gebruikers wel geldt dat het doel is dat er geen wijzigingen kunnen worden aangebracht. Of tenminste dat de drempel daartoe hoog genoeg ligt. Ik schrok dan ook wel even toen ik de titel las van dit artikel, maar gelukkig gaat het alleen om invulvelden en annotaties. Ben verbaasd dat dat eerder blijkbaar nog niet kon met deze plugin.
Reageer
Volgens mij vooral dat de lay-out overal hetzelfde blijft. Bewerken kon natuurlijk altijd al met Acrobat Pro of alternatieven. Tegenwoordig zelfs in Word, al gooit die de lay-out wel overhoop.

Mocht het nodig zijn kun je in Acrobat wel bewerkingen blokkeren met een wachtwoord.

Bij deze extensie zijn de gratis functies natuurlijk wel handig in veel gevallen (bijv. commentaar toevoegen, formulier invullen). Voor de meeste 'pro-functies' (samenvoegen, roteren, splitsen) kun je makkelijk sites vinden die het gratis doen. De extensie maakt het natuurlijk wel makkelijker als je sowieso al Acrobat Pro hebt.

[Reactie gewijzigd door remco8264 op 13 oktober 2021 14:29]

Reageer
Dat klopt. Moet wel zeggen dat wij op kantoor, ondanks dat we de Pro desktop versie van Acrobat hebben, toch nog wel eens teruggrijpen op de gratis tool "PDFsam" voor het splitsen/samenvoegen van documenten. Wij ervaren die interface als veel fijner dan de ingebouwde tools. En wachtwoorden slopen we wel eens uit documenten door ze met een browser of andere viewer opnieuw naar PDF te printen. Maar dat is natuurlijk alleen ideaal als het hele document statisch is (...en is bovendien natuurlijk niet helemaal de bedoeling).
Reageer
Is de moderne PDFSam niet met verplicht account? Heb 'm laatst gedownload en moest voor 't samenvoegen van 2 pdfs 'n account aanmaken. Direct verwijderd. Voorheen wel een hele fijne tool.
Reageer
Wij draaien nog een oudere versie, van voor de hele layout werd omgegooid (volgens mij de laatste uit de v2.x serie). Het is de enige tool in onze hele omgeving die we niet voorzien van updates, omdat het sinds 3.0 allemaal super bloaty aanvoelt. En we werken toch alleen met eigen documenten dus redelijk veilig. Is puur een layout ding, de nieuwe biedt niet heel veel meer of minder.

Wel heb ik toevallig een maand of 3/4 geleden nog een nieuwere release geinstalleerd om het eens te bekijken en toen had ik nog geen account nodig voor gebruik, kan veranderd zijn.
Reageer
Al sinds de vorige eeuw zijn er meerdere redenen om pdf te gebruiken en daarom zijn er ook meerdere pdf-varianten. Voor zover ik het ervaar zit er in de huidige web-browsers een minimale pdf-viewer die het pdf-document laat zien zoals je ook naar een stapel faxen kan kijken, overigens mits de pdf dat toelaat...

De toevoegingen van de add-ons en extra software begint al bij het openen van beveiligde pdf-s. Zaken als wachtwoorden en sleutels om ze te openen verwerken bijvoorbeeld.

De volgende stap is het schrijven op de pdf-documenten, zoals je ook op een papieren formulier kan schrijven en tekenen en zo. Ook het toevoegen van commentaar en dergelijke, velden invullen, handtekeningen plaatsen (zelfs voor formele autorisatie en dergelijke). En voor die autorisatie is dan vaak ook geautoriseerde software nodig.

Tot zo ver alleen maar de zaken die met lezen en gebruiken te maken hebben. Dan heb ik het nog niet eens over het hergebruik van het document, als dat kan en mag natuurlijk.
Reageer
Is dit de standaard extensie voor PDF's in Edge? Of komt de standaard van Microsoft zelf en is de extensie van Adobe een andere? (Ik zit op dit moment op een Edge-loze Windows 8.1 laptop te werken.)
Reageer
De ingebouwde PDF Viewer in Edge is volgens mij geen extensie die je terug ziet in de lijst (heet trouwens letterlijk "Microsoft Edge PDF Viewer"). De extensie uit het artikel is te vinden onder de naam "Adobe Acrobat". Ik heb hem net gedownload in Edge en hij geeft extra opties in de standaardviewer van Edge: lijkt dus meer een uitbereiding te zijn die gaat werken zodra je een PDF opent.

Ik heb hem voor Edge trouwens uit de Chrome Web Store gehaald, want in de Edge catalogus kon ik hem niet vinden. Ben benieuwd of iemand daar nog een link voor heeft, want in het artikel wordt ook enkel gelinkt naar de Chrome versie.
Reageer
Mooi, dan heb ik dus geen Adobe meuk op mijn eigen laptop. Dat zal ik dan ook maar zo laten.
Reageer
"Een aantal meer geavanceerde bewerkingen maken geen onderdeel uit van de gratis extensie, zoals het omzetten van een PDF- naar een Microsoft Word-bestand,"
Dit kan ook gratis, gewoon een PDF openen vanuit Word.
Reageer
Is Word ook gratis beschikbaar dan tegenwoordig?

Ik gebruik eigenlijk al jaren Google docs nu dus ik zou het niet weten (ik gok trouwens dat je met Google docs ook een PDF kunt omzetten naar een Word bestand)
Reageer
Met LibreOffice lukt het ook ;)

Ik ben heel lang gebruiker geweest van Adobe Acrobat Professional (de editor, dus), vanaf 4.0 tot versie 11, maar inmiddels ben ik er wel helemaal klaar mee. En de huidige Reader is al helemaal om te huilen Er zijn alternatieven die én (veel) goedkoper zijn én sneller werken en tenslotte ook in 99% van de meest gebruikelijke functionaliteit voorzien.
Reageer
Wat andere PDF readers/converters vaak minder goed doen is de conversie van pdf naar word format bijvoorbeeld, daar doet Acrobat Pro het met name erg goed.
Reageer
Nou, wat mij anders vies tegen valt, is dat Adobe de laatste jaren alleen maar slechter is omgegaan met pdf's die door andere applicaties worden geproduceerd. Ik werk o.a. met Solidworks en wanneer ik een dimensionele tekening maak van een model en deze exporteer naar een pdf bestand, komt het regelmatig voor dat Adobe problemen geeft met het printen van die pdf. Open ik deze echter in een andere applicatie (ik gebruik zelf PDF XChange Editor), geeft dat geen enkel probleem.

Oh, en in de tijd dat Reader nodig heeft om de tekening te openen vanuit Verkenner, heb ik de pdf al geopend, geprint en weer afgesloten in datzelfde PDF XChange. Ook wel een dingetje.
Reageer
En de huidige Reader is al helemaal om te huilen
Daarom gebruik ik nog steeds and forever Acrobat Reader XI (heeft dit met de chinese president te maken?). Heb de laatste versie 11.0.23 stevig gearchiveerd voor de verre toekomst.
Zonder cloud gedoe.
Hier staat hij ook nog: https://adobe-reader.en.lo4d.com/windows

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 13 oktober 2021 17:59]

Reageer
Ja. Op office.com, gewoon inloggen met een Microsoft ID
Reageer
Dat kan inderdaad in Google Docs.
In het betaalde Word kan het ook, maar in de online omgeving mogelijk niet.
Reageer
Je hebt gelijk, maar mijn ervaring is wel dat omzetting vanuit Adobe Arcobat een beter resultaat oplevert dan vanuit MS Word.
Reageer
inderdaad, van de week nog ervaren :)
De layout werd niet correct behouden door Word bijvoorbeeld.
Reageer
Zie mijn reactie hierboven.

Ik heb veel readers/converters getest en Acrobat Pro doet de conversie van pdf naar bijv. Word het best.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 14 oktober 2021 00:24]

Reageer
Mijn ervaring is dat het direct editten in Acrobat toch echt het beste werkt. Je bewerkt dan gewoon direct het originele document, en zet het niet eerst om. Zelfs als ik via Acrobat zelf dingen omzet kom ik in heel complexe documenten toch nog wel eens tegen dat niet alles meer goed staat, en het lijkt soms ook of ik in een onzichtbare tabel aan het werk ben.
Reageer