Samsung kondigt 43"- en 98"-versies aan van Neo QLED QN90A-tv

Samsung brengt zijn Neo QLED QN90A-tv met 4k-resolutie uit in de aanvullende schermformaten 43, 50 en 98 inch. Ook kondigt het Koreaanse bedrijf de komst van een grotere versie van zijn The Frame-televisie aan.

De schermformaten 43", 50" en 98" voor de Neo QLED QN90A 4K komen in aanvulling op de bestaande formaten van 55", 65", 75" en 85" voor deze tv. Prijzen en regionale beschikbaarheidsinformatie noemt Samsung nog niet in zijn aankondiging.

De Neo QLED QN90A 4K-modellen behoren tot de duurste 4k-tv's van Samsungs QLED-serie met lcd-paneel van dit jaar. De tv's gebruiken een miniledbacklight. Het bedrijf kondigde de Neo QLED-serie begin 2021 aan. De QN90A met 85"-scherm, het grootste model tot nu toe, had destijds een geadverteerde adviesprijs van 5499 euro. Tweakers publiceerde een review van de QN95A in 65"-uitvoering.

Samsungs opvallende The Frame-tv met verwisselbare lijsten komt eveneens in een grotere versie beschikbaar, met 85"-scherm. Daarmee is die televisie nu in zeven schermmaten verkrijgbaar. Ten slotte brengt Samsung een 65"-versie van The Terrace uit. Deze televisie voor buitengebruik was al beschikbaar in een 55"-formaat. Ook van de nieuwe The Frame- en The Terrace-modellen zijn nog geen prijzen en beschikbaarheid bekend.

Samsung Neo QLED QN90A

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-09-2021 • 17:07

115 Linkedin

Reacties (115)

Wijzig sortering
Knap hoe Samsung elke keer weer de markt in de maling neemt met hun veel te dure LED tv's... De techniek past Sony al jaren toe, maar inderdaad knap hoe Samsung het verkoopt alsof het DE techniek is.
Over het algemeen matig contrast, te hoge helderheid, totaal het geld niet waard.
Deze reactie klinkt mij meer als meepraten met de groep.
OLED heeft de perfecte zwartwaarden en daardoor een veel hoger contrast. Maar door de lagere helderheid halen deze tv's niet de hdr10 standaard van 1000nits.
Samsung doet het met zijn TV anders en heeft niet de zwartwaarden van een oled maar geeft je wel een hogere helderheid.

Kijkend naar de verschillende woonsituaties kun je hiermee wel de juiste tv uitkiezen. Zet een OLED in een goed verlichte kamer en je zult niet zo'n mooi plaatje zien. In die situatie zal Samsung of welk merk dan ook met lcd paneel er beter in zijn om jou lekker TV te laten kijken. Praten we over een verduisterde kamer dan is OLED de beste TV die je kunt hebben.
Mocht je in in een goed verlichte ruimte toch OLED plaatsen dan kan het ook weer zijn dat je je gaat ergeren aan de spiegelingen die andere tv's juist weer aanzienlijk kunnen reduceren

Als je Samsung benadeelt om hun veel te dure techniek tegenover Sony zou je ook eens moeten kijken naar de OLED's van Sony en LG. Het paneel van iedere OLED is van LG maar Sony is hier echt veel duurder mee wat in mijn ogen moeilijk te verantwoorden is. Maar Samsung verkoopt hun tv's net als dat Sony dat doet.
Mocht Samsung het geld totaal niet waard niet zijn, hoe kijk jij er dan tegenaan met de OLED's van Sony?
Grappig dat je denkt dat ik mee praat met de groep terwijl ik zelf werk in een commerciële elektronica winkel. Dan had ik juist helemaal Samsung voorstander moeten zijn. Maar goed, dat terzijde. Die fabel over een donkere kamer of lichte kamer maakt helemaal niks uit. Ik verkoop al ruim 4 jaar OLED TV's en nog nooit een klacht gehoord over dit probleem. De antireflectie laag van een OLED of QLED TV is net zo goed/slecht. Dus dat maakt niks uit. Dat komt omdat bij OLED elke pixel apart aangestuurd worden en daardoor de beste kijkhoek heeft.

Over HDR10 zal ik me niet eens druk om maken, gezien het feit dat er totaal geen content is die specifiek daarvoor is gemaakt. Dolby Vision is daar gewoon de marktleider in, alleen ja die heeft Samsung niet als ondersteuning... HDR10 is gewoon een standaard die op elke TV wel aanwezig is.

Over Sony OLED dat is zeker wel te verklaren, de Sony XR processor zorgt voor de beste kleur afstemming vanuit de doos al (www.rtings.com). Daarnaast bied Sony de beste ingebouwde speakers voor mensen die geen Soundbar willen.

Het blijft helaas een feit dat het menselijk oog liever naar goed contrast kijkt, dan overdreven hoge helderheid waar juist Samsung heel erg mee te koop loopt, zie ik 90% van de klanten na neutrale demo's allemaal overstappen op OLED. Puur om het contrast en kleurafstemming. Er is natuurlijk een reden waarom Samsung de marketingterm QLED heeft verzonnen, het bestrijden van OLED als concurrent.
Antireflectie laag het zelfde OLED vs QLED?
Samsung heeft de beste reflectie laag, punt.
Ik zelf heb OLED (dus geen Samsung)
OLED kan je het beste niet nemen met grote raampartijen bij je tv als je overdag tv kijkt.
Ik snap zowiezo die hele discussie niet van overdag kijken, de meeste mensen kijken toch in de avond uren, waar het daglicht/reflectie verhaal weinig afspeelt.
Wat het beste geluid uit de tv komt voor een sounbar willen is totale onzin, er zijn wel tv's met een beter geluid.
Ik denk dat je een center speaker bedoeld, wat ook meestal onzin is, want een center speaker moet de zelfde klankkleur hebben als je andere speakers in je setup.
En de centerspeaker is de belangrijkste speaker in setup omdat daar de dialogen uit komen.
Wat de kleurafstelling betreft van de Sony's weet ik niet precies , maar dat Sony heer en meester in stutter en Judder & motion is (zie je goed in de pan's) dat is wel een feit.
Waar je info vandaan komt is ook wel een beetje "gekleurd" ;) , je kan beter naar Vincent Teoh van hdtv kijken.
Ik snap zowiezo die hele discussie niet van overdag kijken, de meeste mensen kijken toch in de avond uren, waar het daglicht/reflectie verhaal weinig afspeelt.
Behalve in de zomertijd als de zon later ondergaat. Bovendien staat 's avonds de zon nét om de hoek van het raam bij mijn tv waardoor er nog een aantal zonnestralen naar binnen schijnen als de zon zo laat ondergaat.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 4 september 2021 12:29]

Uitzonderingen zijn er altijd ;)
Woonkamers zonder ramen bedoel je
Zuid, noord, oost, west, een Oled zonder ramen is the best...
Ik denk dat kijken naar Max om 15.00 geen uitzondering is.
Speakers hebben volume nodig voor goede weergave. Geluid uit tv is in principe altijd ruk vergeleken met een goeie surround setup. een soundbar heeft "bestaansrecht" omdat het geluid uit platte TV ruk is. Maar een soundbar is weer ruk vergeleken met een goeie surround setup. moet je wel een paar duizend euri's stukslaan vs 500 voor een soundbar, dus dat is niet echt een eerlijk vergelijk.
Of je het allemaal waard vind, is een andere zaak. beauty is in the eye of the beholder...
Mijn ervaring met winkels is inderdaad dat veel te vaak het personeel denkt er verstand van te hebben terwijl ze ten onder gaan aan arrogantie, irrelevante termen en gebrek aan kennis van zaken.

Qled heeft een kleinere kijkhoek en sterke backlight en zijn dus per definitie minder gevoelig voor reflectie.
Ik haal mijn kennis vanaf websites zoals rtings.com, die apparatuur neutraal testen. ;)
Jammer dat je me alleen daarop kan aanvallen en de rest vergeet...
Ja inderdaad, je kennis is echt van een hoog niveau:

Dat komt omdat bij OLED elke pixel apart aangestuurd worden en daardoor de beste kijkhoek heeft.
Wat een grap maak jij er van zeg.

Ik heb een qled bewust gekozen TOV een oled en ik ben blij met mijn keuze:) ik vond de hogere helderheid juist prettig en het contrast interesseert me een stuk minder. Tevens de levensduur van een LCD is een stuk beter. Ik verwacht bij een Oled niet dat hij over een jaar of 10-12 nog een mooi plaatje geeft .

Je komt wel erg over als een verkoper ja, een paar termen heb je gehoord en je verwacht te weten hoe zaken werken.

Als je er zo veel verstand van hebt. Leg mij eens uit wat burn in is?
( Voor ik die een tv alleen als pc monitor gebruikt met een taakbalk onderin)
Heb wel een linkje voor je. De burn in betreft echter de ingebrande voorkeur obv eigen keuzes:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Choice-supportive_bias
Wat een joke. En als het zo zou zijn een schande voor het bedrijf
Dat komt omdat bij OLED elke pixel apart aangestuurd worden en daardoor de beste kijkhoek heeft
Ben ik even blij dat ik verkopers zelden geloof/vertrouw, dit soort uitspraken mag je in de winkel wel doen naar me, ik lach je er alleen vierkant uit! Over marketing blabla gesproken...

Bij alle tvs worden de (sub)pixels apart aangestuurd, anders keek je altijd naar een effen kleur |:( Enige wat individueler aangestuurd kan worden bij OLED is de 'backlight' (nee het is geen backlight) per pixel en ja dat heeft zeker voordelen, maar ook nadelen (die OLEDjes kunnen niet zo vel met veel tegelijk).

Kan best dat de reflectie prima is hoor maar niet om die reden die je opgeeft natuurlijk, dat is echt verkopersbullshit. Als je vergelijksvideos gaat zoeken (youtube) mbt reflectie zijn ze stuk voor stuk in het voordeel van QLED...

En ja de laatste/nieuwste OLED zal het vast beter doen (betere laag die daarbij helpt) maar niet omdat de pixels individueel aanstuurbaar zijn, dat is anmelijk al jaren het geval, want dat is bij elke OLEd altijd al zo geweest :?
Denk eerder dat de Panasonic jzw 2004 de beste ingebouwde speakers heeft 😉
Ook wat kleurafstemming betreft is deze net een tikje beter dan de sony maar panasonic staat er ook om bekend af fabriek zeer goed gekalibreerd te zijn.
het gaat niet om antireflectie coating, maar om helderheid. als jij hem je 250niet laptopje buiten gaat zitten zie jij geen ene fuck. Dat zelfde principe heb je dus ook als je de tv in een goed verlichte kamer zet. Een oled kan nou eenmaal geen hoge nits halen (op grote oppervlakten). Kijkhoek en anti reflectie coating kan dan nog zo goed zijn.
ik ben gewoon gebruiker. Oled in de huiskamer. inderdaad met heel helder en direct zonlicht, niet om aan te gluren, maar daar doe ik graag een luxaflexje of gordijntje voor dichtin het geval dat ik overdag kijk. (wie behalve scholieren/studenten kijkt overdag?)
ik zit me nog steeds te verbazen over hoe mooi de beeldkwaliteit is.
Anoniem: 1532362
@gekkemarc4 september 2021 10:28
licht perceptie is relatief, je ogen passen zich aan. Je hoeft geen 1000nits helderheid te hebben voor goede HDR als je de gordijnen dicht doet.
Ik ga nooit meer terug van OLED naar QLED, QLED is echt ruk en LG maakt betere TVs dan Samsung.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 4 september 2021 10:30]

Is de perceptie met zwartwaardes dan niet relatief? Ook dat tv's beter zijn is meer een mening dan een feit.
Ik heb vanaf de middag de zon hier naar binnen schijnen, maar ik ga niet iedere keer gordijnen dicht doen om tv te kunnen kijken.
Toen ik mijn tv kocht heb ik ook getwijfeld om voor een oled te gaan maar dat zou hier geen succes zijn geweest.
Het sentiment dat samsung neo qled enigszins overpriced is, deel ik deels. Waar ik over val is dat samsung neo qled een combinatie is van quantom dots, een VA lcd paneel en een miniled backlight. LG heeft met hun QNED schermen een vergelijkbare techniek in de markt gezet echter, hierbij gaat het om een combinatie van quantum dots, een IPS paneel (ipv VA) en een miniled backlight. Dat VA lcd paneel van een samsung neo qled zie ik echt als een minpunt. IPS is zoveel mooier om naar te kijken (praktijkervaring).

https://www.bluecinetech.co.uk/lg-qned-vs-samsung-neo-qled/
Die menig deel ik niet met mijn ervaring. Ik prefereer echt een VA paneel. Misschien dat LG het nu beter heeft gemaakt dan mijn ervaring.
"Die menig deel ik niet met mijn ervaring"

Ik probeer me te bedenken hoe je je mening deelt met je ervaring, zijn dat twee verschillende persoonlijkheden? 8)7

ontopic: IPS panelen hebben een groter kleurbereik en kijkhoek, VA panelen hebben snel de neiging "flets" eruit te zien, doordat je nooit recht tegenover het scherm zit. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat van oudsher professionele monitoren , oa in de grafische industrie, voorzien zijn van IPS panelen. Maar ach, wat weten die mensen er nou van...
Hij deelt z'n mening niet. Hij deelt 'die' mening in dit geval jouw mening
In mijn ervaring is contrast king. VA panelen hebben dan ook een factor 4 betere native contrast dan IPS panelen. Al zal dit bij de QN90 iets minder zijn omdat ze daar een goede filter eroverheen gooien die de kijkhoek vergroot en het contrast verlaagt. Als je een minpunt van VA wilt noemen, noem dan black smearing.
Sony is heer en meester in stutter en Judder & motion (zie je goed in de pan's).
I know, maar kun je zeggen dat het de hoge meerprijs in verhouding is daartoe?
Zeker wel als je hier "gevoelig" hier voor bent.
Wat gebeurt/beleef er dan als je hier gevoelig voor bent?
Dan irriteer je er uiteraard aan.
Dacht dat het misschien in de medische richting was. Maar op die manier zijn heel veel dingen te rechtvaardigen.
idd, daarom hebben we gelukkig een voortschrijdende techniek, denk bv aan het fps verhaal ;)
Ja goed voorbeeld. Velen zweren bij 60gps of meer maar ik kan bij 30 ook gewoon lekker spelen.
idd, met een Nokia kan je ook bellen.
Dan irriteer je er uiteraard aan.
*erger

[Reactie gewijzigd door mac5er op 4 september 2021 13:04]

Waar haalt u de info vandaan dat de hdr10 STANDAARD 1000 nits heeft?
Dat was een beetje krom verwoord maar hdr10 is tot 1000 nits waarbij je dat niet optimaal benut met de nits van een OLED
waarbij je dat niet optimaal benut ?
Bij LCD wel dan?
Bij de betere lcd tv's wel. Daarbij benut je de hdr beter in dat opzicht. Net als dat een groep per se Oled wil omdat dat het beste beeld is. Maar vervolgens kijken ze alleen maar streamingsdiensten in plaats van fysieke media.
Er is nu nog geen perfecte tv. De ene heeft het beste zwart en de andere weer de piek helderheid. Als micro led er straks is hebben we het beste van both worlds. Als je Dan ook nog 4k blu ray en een geluidsinstallatie hebt die minimaal 5.1.2 is dan heb je echt de ultieme thuisbioscoop
Er is nu nog geen perfecte tv. De ene heeft het beste zwart en de andere weer de piek helderheid. Als micro led er straks is hebben we het beste van both worlds.
Die perfecte tv zal er nooit komen, er zullen altijd weer betere aankomen, ik ben heel erg tevreden met mijn OLED en 7.1 installatie.
Ik hoef geen bouwlamp in mijn woonkamer, ik bekijk alles in de avond uren
Als je Dan ook nog 4k blu ray en een geluidsinstallatie hebt die minimaal 5.1.2 is dan heb je echt de ultieme thuisbioscoop
Dat heb ik al jaren, en nee ik heb geen enkele streamingsdienst, maar dwl alles, het liefst zo groot mogelijk.
Speel alles perfect af met mijn M9702 over mijn Yamaha RX-A870 en ben daar ook erg tevreden over.
Dat hoeven ze ook niet te halen gelukkig, want de OLEDjes zijn al heel fel. Tenzij je echt perse je retina wilt inbranden, tja, dan is het een ander verhaal. :)
dat je je retina verbrand valt wel mee. hiet is niet constant dat het zo fel is.
In 43" zijn weinig goede televisies te vinden. De QN90A is toch de toptelevisie van Samsung en als die nu in 43" te krijgen is, dan is dat zeer goed nieuws voor degene die geen enorme televisie wil.
Helemaal mee eens.
Omdat bij ons de tv vaker uit dan aan staat wil ik niet tegen zo'n enorm zwart vlak aan te kijken.
43" vind ik ook meer dan genoeg, maar helaas een beetje kwaliteitsschermen zijn lastig te vinden.
Tv lift achter een wandje doet wonderen. Geen zwarte doos in je woonkamer. Kost je 300 euro plus een leuk zaterdagmiddag projectje.
Ik denk dat ze het preventief doen aangezien lg een 42” oled op de horizon heeft staan
OLED schermen spiegelen veel meer dan sommige LCD TV's. Daarom heb graag een mat scherm
In dat geval heeft de sony a80j als enige oled een gematteerd scherm in de 55&65”
Samsung heeft de beste antireflectie laag op tv's (ben ABSOLUUTgéén Samsung man)
Samsung boven aan, geen LG :9 :P
Dat moet je tegen Ver Stappen of Hamilton zeggen ;)
Er is uiteindelijk een winnaar punt
Dit is geen race, als er bijna geen verschil te zien is dan is er bijna geen verschil. Bij het maken van een keuze lijkt me dit geen goed argument, zeker als je de lijst van slechte TV's daaronder ziet. Buiten dat is zo'n test nooit 100% precies, kan best zijn dat onder iets andere test omstandigheden de OLED's hadden gewonnen. Maar bij zo'n score maakt het gewoon geen donder uit, en ik vind het flauw dat je dan met een verschil kleiner dan 10% je gelijk probeert te halen.
Heb je dit zelf ondervonden, of..
Heb je dit zelf ondervonden, of..
Waarom moet ik het zelf ondervonden hebben en wat zou dat aangeven? Het idee van testen is toch juist dat het niet afhangt van een enkele subjectieve waarneming? Ik heb zelf een "goedkoop" - zonder extra brightness - OLED scherm en die staat wel naast een raam, maar die staat op het Noorden. Tot nu toe geen problemen mee gehad, alles prima zichtbaar, maar voor films (en soms sport) doe ik natuurlijk de gordijnen dicht.

Een 9.4 of 9.3 geeft het toch duidelijk aan dat er weinig verschil te merken is? Er zijn toch plaatjes van gereproduceerd? Er is geen mens die uit die cijfers concludeert dat de een significant beter is dan de andere. Beide hebben prima waarden, zeker vergeleken met andere schermen.

Het zou wel interessant zijn om een nieuwe lijst te zien met alleen QLED en OLED, net zoals wat er nu gebeurd met energie-labels. Misschien dat die test meer aan het licht kan brengen, want de huidige schaal is duidelijk niet toereikend.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 7 september 2021 10:37]

Niet mee eens, als ik dit model vergelijk met de nieuwe LG Oled vind ik de Samsung echt veel helderder beeld hebben, veel mooiere kleuren. Alleen de zwart waarden van de LG zijn beter. En de prijs van de Samsung TV's is juist veel aantrekkelijker.

[Reactie gewijzigd door kevinvandorst op 3 september 2021 18:04]

Persoonlijk vind ik Philips oled mooiere kleuren hebben dan LG of Samsung, het kijkt rustiger en wat natuurlijker en niet zo overheersend schreeuwerig als van samsung en LG maar dat is mijnpersoonlijke mening.

[Reactie gewijzigd door J.E. Weinor op 4 september 2021 13:19]

Onderbouw eens waarom hogere helderheid belangrijk voor je is? Wel de Samsung en de LG Oled op Film modus gezien? Samsung prijzen aantrekkelijker? LG verkoopt al 55 inch modellen voor rond de 1000 euro, en 65 inch rond de 1500/1600 euro. Samsung zijn vlagschipmodellen richting de 2800/3000 euro in de 65 inch...
Dit is echt wel een terechte vraag. Wij zijn van een pioneer kuro naar een philips 48oled935 gegaan. En ik was wat bezorgd over de lichtopbrengst, aangezien de tv dichtbij een groot raam op het zuiden hangt.

In de praktijk is zelfs de helderheid van de isf-nacht stand meer dan voldoende om overdag te kijken. En zal meet technisch de qled meer licht geven. Maar in de praktijk is ook een oled meer dan voldoende, zelf op een hele lichte zuidkant van de kamer.
Geen idee, waarschijnlijk veel eigenaars van Samsung. Ik zeg niet dat Samsung perse slecht is, ze zijn alleen vaak kwaliteitsverhouding te duur laatste jaren...
Je kan je beter afvragen waarom iemand die kiest voor zijn eigen argumenten een ander die argumenten moet gaan verkopen.

Om dezelfde reden dat we niet allemaal een identiek huis hebben en dezelfde baan en auto, iedereen hecht gewoon waarde (of juist geen waarde) aan verscjillende apparaten en hun eigenschappen.

Dat hij juist de feitelijke info opnoemende is juist top, iedereen kan voor zichzelf bepalen of hoge helderheid belangrijk is, maar dat hoef je toch niet naar een ander te verwoorden?
ik weet het verschil niet tussen qled en oled,qled is de techniek samsung gebruikt.
Sony en andere merken gebruiken gewoon led of oled.
Sony zijn benaming is Triluminos Display. Is in feite het zelfde.
Hedde gij liever een OLED met grijze waas en te lage helderheid?

8)7
Heb nu twee maanden de Samsung Neo QLED 55QN92A en zeer enthousiast over!
De beeldkwaliteit is gewoon prachtig te noemen. Geluidskwaliteit van de TV zelf is ook al dik in orde!
We kunnen em niet meer missen!

Enkel soms storing met de VTM app. (Terwijl andere apps als Netflix dat niet hebben)
Is er veel reflectie in het scherm? Ik heb heel veel zonlicht, en ik twijfel dus heel hard voor een oled tv aan te schaffen. Dit lijkt me mss een betere keuze. (43inch)
nee, anti-reflectie is een van de sterke punten van deze tv, waarschijnlijk het beste wat te krijgen is op de markt. Betekent niet dat er totaal geen reflectie is, maar ik kan wel tv kijken zonder de gordijnen dicht te hoeven doen. Sinds een aantal weken eigenaar van de 65-inch versie.
https://www.youtube.com/watch?v=chK_DDHi5G0
Anoniem: 1532362
@amatoer4 september 2021 10:37
ja ik ben echt een hol bewoner, i know. maar waarom zou je de gordijnen niet gewoon dicht doen? Als het kon vervangde ik mijn ramen gewoon door beton muur. Ik doe liever een lamp aan met lekker warm oranje licht.
Ben anders erg te spreken over de anti-reflectie van HP, maar misschien zijn dat stiekem wel Samsung panels.
Ik heb 2 wanden in de woonkamer die over de hele lengte van vloer tot plafond glas zijn en dus een enorme zee van licht in de woonkamer, kan met mijn Qled overdag (ook als de zon schijnt) prima TV kijken zonder de rolluiken omlaag te hoeven doen. Aangaande reflecties is het enige wat storend is als ik een lamp achter de bank aan heb als het verder donker is en ik dus een directe reflectiehoek heb met de lamp, maar daar zou elke TV last van hebben.
Welke TV geeft een lamp die pal achter de kijker staat welke in een rechte lijn voor de TV zit dan niet storend weer?
Grappig... en toch weet je te beweren dat de anti-reflectie laag niet goed is....

Beetje dom gelul als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 3 september 2021 22:11]

Let bij Samsung wel op met de verschillen in de featureset tussen de verschillende afmetingen, zoals bijvoorbeeld de 50 inch QLED 2021 die de reflectie-filter(betere kijkhoeken) mist die de 55 inch (en groter) modellen wel hebben.
Precies. Kleinere modellen van Samsung zijn helaas ook beperkt tot 60HZ.
Een OLED ga je niet op 43 inch krijgen. Daarnaast moet die sowieso niet in contact komen met direct zonlicht. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 4 september 2021 11:41]

Klopt, zal 48 zijn bij oled, maar 42 komt er mss ook (LG). De 43 versie van Samsung kan ik beter verantwoorden bij mijn wederhelft :-)
De 43 versie van Samsung kan ik beter verantwoorden bij mijn wederhelft
Ik ken je woonsituatie natuurlijk niet, misschien zit je relatief dicht bij je tv, of woon je klein, maar... Ik hoor dat argument vaker voorbij komen, ook bij vrienden. Meestal vindt de vrouwelijke wederhelft zo'n "grote tv" een slecht idee... Om emotionele redenen meestal.
Totdat ze er aan gewend zijn.

Mijn vriendin was eerst ook sceptisch toen ik de 55" OLED bestelde (we hadden 42" plasma) . Maar na een paar dagen was ze gewend. En de tv incl bezel is niet eens veel groter dan de plasma met enorme bezels, en de OLED zit bijna vlak tegen de muur. Als we nu bij vrienden of familie een filmpje kijken, zegt ze op de terugweg regelmatig "wat een kleine tv hebben zij zeg, en zo ver van de muur" :*)
En mensen die op bij ons tv kijken zeggen ook regelmatig "toch wel fijn zo'n groot scherm, en zo strak tegen de muur valt de grootte nauwelijks op".

Dus als je de ruimte er voor hebt, en de kijkafstand is voldoende: neem gewoon die 55" (of groter). Je hebt misschien 1 dag chagrijn, maar daarna wil ze nooit meer terug naar <48" Geloof me. :+
Dit inderdaad, kan ik alleen maar onderbouwen;

Wij zelf zijn een aantal jaar overgegaan van 42" in naar 55" Heeft ook alles met je kijkafstand te maken. We zitten zelf op zo'n 4.5 meter van het scherm af en en dan is een 42 of 55" een wereld van verschil! Het was een dag even wennen maar dit was meer een positieve ervaring! De 42 staat nu op de slaapkamer, en elke keer al we s'avonds een keer nog een filmpje willen kijken zitten we ons toch een beetje te ergeren aan zo'n klein scherm. Zelf voor die ene keer dat we er een keer naar kijken misschien die ook maar 55inch maken. Kijkt gewoon fijner!
hier ook, nu al spijt van het feit dat ik niet meteen 65" heb genomen...formaat went enorm. ik weet nog mijn eerste platte tv van wel 32"!!!
zegt ze op de terugweg regelmatig "wat een kleine tv hebben zij zeg"
Ik kan dit alleen maar beamen. Al twee keer ;)
En nu zou het ook geen probleem zijn, als de volgende nog een maatje groter zou zijn... :D

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 september 2021 21:40]

Met veel zonlicht moet je juist QLED nemen. Bovendien heeft die geen burn-in.
Je moet niks. Er zijn genoeg mensen die ook in een kamer met veel licht kunnen genieten van OLED. Lees de reviews maar. En dat inbranden is wel enigszins achterhaald, bij normaal gebruik tenminste. Tenzij je honderden uren achtereen CNN kijkt, of gamet, is de kans op inbranden tegenwoordig erg klein.
Burn-in gebeurd bijna niet meer. Of je moet een logo voor meer dan 10 uur in het scherm hebben staan. En dan nog zijn er functies om burn-in te ver komen.
Ik was vroeger ook anti-Samsung-tv's, maar inmiddels hebben ze de LCD-techniek toch aardig geperfectioneerd en maken ze tv's die gewoon een erg goed beeld leveren. Nee, de zwartwaarden zijn niet zo goed als OLED, maar de helderheid en kleurweergave in lichte ruimtes zijn beduidend beter dan OLED. Het is maar wat je belangrijk vindt, of hoe je kijksituatie is wat 't beste voor je past.
Het is anekdotisch bewijs wat niks waard is, maar de Samsung tv in de woonkamer is al 13 jaar oud, en doet het nog prima. Boven staat ook nog een Sony van 15 jaar oud, doet het ook nog prima.
Dat hangt allemaal van je situatie af, ikzelf heb mijn (zeer goede) LG OLED C7 55" vervangen door een Samsung 'The Frame 2021' 50" en dat is een zeer goede keuze geweest naar interieur toe en lichtinval.

We hebben geen digitale TV en streamen alleen, we hebben ook geen randapparatuur buiten een Chromecast. Het grote zwarte saaie vlak in de woonruimte waren we ook gewoon beu.

Een keuze die ik onmiddellijk opnieuw zou maken. Die 85" wil ik dus wel eens in het echt zien met een kwaliteitsfoto/schilderij als voorbeeld :)
In de woonkamer een prachtige LG OLED staan waar we echt zeer over te spreken zijn.

Nieuwe tv voor de woonkeuken gekocht, een zeer platte (25mm, was een harde eis) Samsung 43AU8000 en echt te spreken over de tv voor ‘erbij’ of als je weinig wensen hebt en gewoon fijn tv wilt kijken.

Uiteindelijk moeten er ook tv’s voor Henk en Ingrid zijn, niet iedereen is Tweaker.
Dat geld voor zo'n beetje alle goedkope tv's, als er weinig eisen en wensen zijn zijn die tv's van 400 euro allemaal prima, ik heb er een van 300 euro van LG en daar ben ik ook zeer over te spreken, mooi ips paneel. Wel knap van Samsung dat ze voor zo weinig geld zon dunne tv kunnen maken, 25mm is zeker lekker plat.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 3 september 2021 22:00]

Om die reden hebben wij een pricewatch: Xiaomi Mi TV 4S 43" Titanium, Zwart
Stuk goedkoper (was € 330) dan de Samsung en Android TV werkt prima met Netflix en Ziggo GO.
Hoef ik ook geen coax kabels door het huis te leggen.

Voor ‘erbij’ is een TV van € 300 - 400 inderdaad prima.
Mooi ding, maar 8cm of 2,5cm tegen de muur maakt bij ons nogal verschil. Bovendien nu een VA-paneel wat ik zelf net iets fijner vind. Maar zo is er voor een ieder een andere tv te vinden.
Jammer dat er bij The Frame geen frees setje zit voor je muur.
Idee is juist dat het een lijst is op je muur. Zoals een schilderij.

Schilderijen frees je niet in.
TV doen sommige mensen wel maar vind ik echt gek. Als je ooit je tv vervangt is die net weer wat kleiner of groter. En als je je inrichting omgooit zit je met dat gat.
Ik bedoel voor de kabels haha.
Maar dat is een enkele dunne (glasvezel achtig) kabeltje.. freesen is wel mooiste natuurlijk, maar tis ook best prima zonder te freesen.

Nooit aan gedacht eigenlijk om die ook weg te werken.
Oh zo'n ding, met een los kastje? Die hebben m'n ouders ook, zou die bijna achter het behang kunnen.
Deugt die QLED Neo wat als PC monitor?
Ja, prima voor een home-pc of game console. Windows gaming weet ik niet, maar denk dat ie niet verkeerd zal presteren.
Prachtige TV, maar ik hou het bij de 65'' :P
De 50qn92 is al langere tijd te krijgen. Raar dat ie pas sinds eind augustus in de prijswatch staat.
Nu alleen hopen dat het geen generfed model wordt met de helft van de specs van de 65" gecut en een 50Hz paneel...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee