Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon neemt versleutelde berichtendienst Wickr over

Amazon neemt de versleutelde berichtendienst Wickr over. Dat meldt het bedrijf in een blogpost. Hoeveel Amazon heeft betaald voor de overname is niet duidelijk. Een aangepaste versie van de berichtendienst wordt momenteel gebruikt door de Amerikaanse luchtmacht.

"Wickr heeft de best beveiligde en end-to-end versleutelde communicatietechnologie in huis", stelt AWS-topman Stephen Schmidt in een blogpost waarin hij tevens ook meldt dat de berichtendienst per direct aangeboden wordt aan AWS-klanten. "Dankzij Wickr kunnen klanten en partners gebruik maken van geavanceerde beveiligingsfuncties die niet op traditionele communicatieplatformen beschikbaar zijn."

Wickr maakt gebruik van end-to-end-encryptie en andere uitgebreide beveiligingsfuncties waardoor de dienst gebruikt wordt door grote bedrijven en internationale overheidsdiensten zoals de Duitse federale politiedienst Bundeskriminalamt en het Amerikaanse ministerie van Defensie.

Begin april koos de Amerikaanse luchtmacht om een aangepaste versie van Wickr-Enterprise, Wickr RAM, in te zetten voor haar communicatiedoeleinden. Deze versie versie voldeed volgens het bedrijf achter de chatapplicatie aan de hoge veiligheidsnormen van het Amerikaanse ministerie van Defensie.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

25-06-2021 • 17:46

47 Linkedin

Reacties (47)

Wijzig sortering
Volgens mij moeten we er gauw stil bij staan dat die Big Tech reuzen, die weinig belasting betalen en zo ook steeds groter worden, het geld hebben om steeds belangrijke diensten op te kopen. Straks is het internet en communicatie vooral in handen van een klein aantal bedrijven. We moeten ons toch echt een keer afvragen of we dat willen.
Dat is het nu al. De meeste mensen internetten via Facebook en Google. Een groot deel van het internet is afhankelijk van Amazon, Apple en Microsoft.

En nee, dat willen we niet, maar dat process is al wat jaartjes bezig.
Het wordt tijd dat dat bij de politiek doordringt
Misschien dat dat langzaam aan het gebeuren is: https://arstechnica.com/t...nes-in-antimonopoly-push/

De soep zal wel niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend, maar toch.
Een backdoor in deze dienst en de grote bedrijven kunnen de politici afluisteren.
Ik denk niet dat deze overheidsdiensten blij gaan zijn dat Amazon Wickr overgenomen heeft.

<Doomsday>
Maar aan de andere kant. Deze grote bedrijven betalen nu al miljoenen aan landen voor meer macht te krijgen dus zoals het er nu naar uit ziet zullen in de toekomst deze multinationals het voor het zeggen te hebben.
</Doomsday>
Moet er eerst iemand komen die verstand van IT en aanverwante zaken heeft in de politiek
spreek nu alleen voor Nederland in de rest van de EU zal het niet beter zijn

[Reactie gewijzigd door Reradus op 26 juni 2021 15:07]

Daar waarschuwen bepaalde mensen al lang voor... Een aanvraag van een debat over het feit dat Big Tech massaal berichten en personen censureert is afgewezen. Zo fout allemaal.
Benieuwd wat er met de app gaat gebeuren.
Want wat is nu de meerwaarde voor Amazon om zoiets te kopen?
Hoe veilig gaat de app nog blijven, gaan er geen Back Doors ineens in de app zitten.
Amazon gaan het aanbieden aan eenieder die gebruik maakt van aws (de cloud dienst van amazon, meer dan 10 miljard dollar winst per jaar). Een goede beveiliging voor de communicatie tussen de werkers op afstand en mogelijke integratie met aws lijkt me geen overbodige luxe.

[Reactie gewijzigd door emphy op 25 juni 2021 18:10]

Juist ondervonden dat wickr terug werkt op ubuntu (vorige versies segfaultten in libNPL) ... en nu moet ik het wellicht om andere redenen mijn rug toekeren. Zucht.
Omdat het een andere eigenaar heeft? 🙄🤦🏻‍♂️
Ja? Amazon vind ik een van de minst betrouwbare tech bedrijven. Je kan niet om hun hosting heen, maar ik gebruik eigenlijk geen enkel product van hun uit eigen beweging.
Niet zomaar eentje, maar zo’n beetje de grootste boevenbende ter wereld.
En waar is deze mening op gebaseerd?
Amazon heeft nooit echt winst gemaakt en boeit ze ook weinig.

Alles wordt gestopt in afdekken van verliezen van andere takken en opkopen van bedrijven.

Je hebt een bedrijf dat simpelweg door zijn schaal een manier zaken doet dat niet door de beugel kan en op middellange termijn tegen je zal keren. Gebrek aan innovatie, monotoon, etc. Alles voor de laagste prijs.
geen winst?
Winst/jaar US$ 22,9 miljard (2020)[2]
De laatste keer dat ze verlies hebben gemaakt is 2014

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 25 juni 2021 19:12]

https://www.forbes.com/si...anytime-soon-say-analysts
Facebook, Amazon and Google parent Alphabet have amassed a combined cash balance of more than $290 billion as of the end of last year, but have paid no dividends to shareholders….

Pence noted that since investors that own Facebook, Alphabet, and Amazon are buying them because they are dominant companies with exceptional growth numbers – these companies are likely better off repurchasing stock to pump up share prices. Indeed, he notes that Facebook has authorized $34 billion in stock repurchases since 2015 while Alphabet has authorized $80 billion.
Dat bedoel ik dus met nooit echt winst. Ze betalen ook praktisch geen belasting met deze truukjes. En de aandelen zullen op midden-korte termijn nooit echt hard gaan dalen. Dan gaan ze terugkopen om te voorkomen dat te verliezen te hoog worden.
Op de enorme hoeveelheid verslagen en verklaringen van oud-werknemers natuurlijk, maar dat wist je uiteraard zelf ook wel.

https://www.logistiekprof...op-grote-schaal-producten

https://www.businessinsid...llegaal-overuren-draaien/

https://www.vrt.be/vrtnws...eennachtmerrie-1-2417606/

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 25 juni 2021 19:16]

Mening?

Heb je het nieuws over Amazon de laatste *jaren* wel eens gevolgd??

https://www.ad.nl/economi...ij-onlinegigant~aaac31ab/

https://www.rtlnieuws.nl/...iljoenen-nieuwe-producten

https://www.vpro.nl/progr...9/amazon-zij-met-ons.html

nieuws: Duitse kartelwaakhond start onderzoek naar machtspositie Amazon

En dan hebben we het nog niet eens gehad over privacy schendende dochterondernemingen als Ring en hoe die daarmee totaal lak hebben aan alle regelgeving….

Vooral die aflevering van VPRO Tegenlicht van een paar jaar geleden was voor mij echt een eye-opener vwb Amazon.
Niet een bedrijf waar je met goed fatsoen producten van wilt afnemen als je enig ethisch of moraal besef hebt, zodra je van alle wanpraktijken op de hoogte bent, zou ik zeggen.
Segfault = kernel version too old! dus niks met Wickr... :)
Ik denk het niet: ... libNPL werd meegeleverd met wickr, geinstalleerd met apt en et was op een specifeke plaats in de library. Lijkt mij eerder en geheugen toegang naar een foute plek (null pointer dereference ofzo) maar het was wat moeilijk te achterhalen met snap/apparmor er nog tussen.
Hieronder is de fout en ook op centos had ik hetzelfde probleem: https://forum.snapcraft.i...ore-installation/23449/11

[Reactie gewijzigd door goarilla op 25 juni 2021 18:53]

say goodbye wickr, welcome signal and session
Nee geen threema, decentralised is beter dan central servers
Signal is niet decentraal, er is één server en alternatieve clients worden geweerd door de ontwikkelaars. Het is wel volledig open source, maar dat is Threema ook op dezelfde manier: je mag de code inkijken, maar wil je meedoen moet je aan de voorwaarden voldoen (dus, officiële client draaien (signal) of betalen (Threema)).

Ik ben niet zo bekend met Session, maar het feit dat ze op hun website spreken van een blockchain maakt me erg huiverig voor weer een cryptoscam.

XMPP en Matrix zijn de enige decentrale chatclients die ik ken die ik zelf vertrouw.
Session zelf is gewoon een berichten app, maar de software die ze geven is gelijk voor alles op je server
Ah, dat gedeelte klinkt wel goed. Ik blijf weg van cryptocoins, maar dat gedeelte is dan wel weer nuttig.
Messaging in een blockchain... Als je je een beetje bekommert om privacy moet je dat toch gewoon volstrekt niet willen?
De blockchain (Loki Network) word hier enkel gebruikt voor het aanmoedigen voor het runnen van Nodes
Deze nodes worden gebruikt voor het onion-routen van berichten over meerdere nodes, zodat er geen link kan gelegd worden tussen de communicatie van 2 users.
Het messaging-gedeelte zelf gaat niet over de blockchain.

[Reactie gewijzigd door jeroen7s op 25 juni 2021 23:46]

Sphinx.chat : echt decentraal chatten (en betalen) via het Bitcoin lightning network en je eigen lightning node

Nu nog m'n vriendenkring overhalen 😉
Signal is ook centralized.
Daarom gebruik ik die ook niet, maar wel een fatsoenlijk alternatief voor Whatsapp
Ligt er helemaal aan wat je ziet als beter. Bij signal hoef ik alleen maar de signal devs te vetrouwen met mijn metadata. Met dingen als matrix of xmpp moet ik ook andere servers die ik niet ken vertrouwen.
Zie je het probleem al? Zelfs wij als geeks zijn het onderling niet eens over welke berichtendienst beter is, dus de meeste mensen blijven gewoon lekker bij WhatsApp want dat kennen ze al.

Als wij echt willen bijdragen aan een move weg van Facebook-technologie zouden we stoppen met hier onderling over te bekvechten en zouden wij die de technische kennis hebben om zowat eender welke random app te gebruiken ze gewoon allemaal installeren. Op die manier, als er iemand dan toch eens een alternatief installeert, zit er dan op zijn minst toch al 1 persoon meer op die ze kennen. Of Threema, Telegram of Signal nou technisch gezien (of gewoon volgens jou) de beste messaging app is maakt niet uit. Als het niet in handen is van Facebook is dat al gewoon progress.

[Reactie gewijzigd door RobinJ1995 op 25 juni 2021 20:16]

Briljant. Dit zouden meer nerds moeten snappen.
Liever gewoon een XMPP-client: open, federated servers en veilig (met omemo-versleuteling) ;)
Ben benieuwd of de Amerikaanse luchtmacht er dan ook mee doorgaat als de veiligheidsnormen door Amazon achteruit gaan (*als*).
Hoezo? Ze hosten nu toch ook op AWS?
Ten eerste: de Amerikaanse luchtmacht heeft al een aangepaste versie. Dus zelfs als er iets aan de standaard versie veranderd hoeft dat geen enkele invloed te hebben voor de luchtmacht.

Ten tweede: waarom zou Amazon de veiligheidsnormen verslechteren? Omdat het een Amerikaanse bedrijf is wat afgeluisterd moet kunnen worden door de NSA/FBI/CIA ? Wickr was al een Amerikaanse bedrijf, alle 'backdoors die er in zouden moeten zitten vanwege wetgeving' zitten er dus al in. En als er geen backdoors verplicht zijn voor de NSA/... dan blijft de vraag waarom Amazon die opeens zou willen/moeten toevoegen.

@Megamind: waaruit concludeer je dat de Luchtmacht AWS gebruikt? Je kunt een messenger service prima hosten op je eigen servers. Of je eigen cloud. Misschien dat dat het verschil is tussen de standaard versie van wickr en de aangepaste versie die de Luchtmacht gebruikt?
Nice, nog meer Signal-gebruikers
Hoezo ‘nóg meer’? Ik ken niemand die het gebruikt… ja ik heb t geïnstalleerd maar als ik om de dag met pincodes moet gaan klooien om het te openen en te zien dat niemand het gebruikt laat ik ‘t maar gewoon zitten.
Precies wat ik zeg, nóg meer. Gebruik het zelf ipv Facebook's WhatsApp en voor de mensen die het niet hebben gebruik ik de SMS-functie in die app. Na iedere WhatsApp-update word ik begroet met nieuwe mensen uit mijn contactlijst die het hebben geïnstalleerd.
Overigens kunt u die PIN check uitzetten, al is dit wel voor uw eigen veiligheid omdat de makers van Signal het veiligheidsrisico in SMS-verificatie erkennen en daarom die PIN fungeert als 2FA. Niet echt van toepassing voor de gemiddelde gebruiker maar wel iets voor mensen waarbij privacy heel belangrijk is.
Dan zet dat pincode 'gedoe' toch uit.

Instellingen > Jouw registratie
Of (hopelijk) XMPP-gebruikers. :)
Een aangepaste versie van de berichtendienst wordt momenteel gebruikt door de Amerikaanse luchtmacht.
Ik hoop dat ze geen fouten maken en berichten bij de verkeerde afleveren. Zoals Gmail in het begin wel eens deed.

Je zal toch maar met je vrienden klagen over iemand en zeggen 'die gast moet echt een drone strike op zijn bek' en dan doe je vervolgens het nieuws aan.... :')