Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: AMD produceert Zen 3-chips Ryzen Embedded V3000 op 6nm

Ryzen Embedded V3000-processors zijn op 6nm geproduceerd en bevatten Zen 3-cores en een op RDNA2 gebaseerde gpu. Dat staat althans in specificaties van de opvolger van de V2000-serie die zijn verschenen.

Volgens geruchten verschijnen er ten minste drie modellen in de Ryzen Embedded V3000-serie. Het gaat daarbij om de V3748 en V3718 met acht cores en kloksnelheden van respectievelijk 3,1GHz en 2,6GHz en de V3516 met zes cores en een kloksnelheid van 2,8GHz. Patrick Schur publiceert de specificaties; hij geeft vaker informatie over processors vroegtijdig vrij.

AMD zou de Zen 3-processors op 6nm produceren, waar het de V2000-generatie van Zen 2-chips op 7nm laat produceren door TSMC. De V3718 zou twaalf op RDNA2 gebaseerde Compute Units hebben, terwijl de overige twee V3000-processors het met acht RDNA2-CU's zouden moeten doen.

Verder zouden de chips twee USB 4.0-interfaces, maximaal twee DDR5-4800-geheugenmodules en twintig PCIe 4.0-lanes ondersteunen. Onduidelijk is wanneer AMD de processors gaat introduceren. Het bedrijf kondigde de Embedded V2000-serie in november vorig jaar aan.

AMD richt zich met de embedded processors op toepassingen voor thin clients, mini-pc's en zogenoemde edge computing, waar tal van apparaten zoals die voor internet-of-things-toepassingen onder vallen.

TSMC maakte volgens Anandtech begin juni tijdens zijn Technology Symposium bekend dat de 6nm-output in het vierde kwartaal op het niveau van de 7nm-node moet liggen, waar dat eind 2020 nog op 15 procent van de 7nm-prductie lag. De 6nm-productie is een geoptimaliseerde variant van de 7nm-node, onder andere door EUV in te zetten.

AMD Ryzen Embedded
V1000 V2000 V3000 (Gerucht)
Core-architectuur 14nm Zen 7nm Zen2 6nm Zen3
Max. configuratie 4C/8T 8C/16T 8C/16T
Max. gpu-cores 11 CUs (GCN5/Vega) 8 CUs (GCN5/Vega) 12 CUs (RDNA2)
PCIe-ondersteuning 16x PCIe 3.0 20x PCIe 3.0 20x PCIe 4.0
Geheugenonderst. Dual DDR4-3200/2400 ECC Dual DDR4-3200 ECC Dual DDR5-4800 ECC

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-06-2021 • 09:55

57 Linkedin

Reacties (57)

Wijzig sortering
Waarom gebruiken ze hier wel een rdna2 gpu maar in de 5000g chips gebruiken ze nog vega graphics?
De APUs van AMD hebben een monolitische die en zijn dus een specifiek ontwerp. Daarnaast is de geïntegreerde variant van een GPU ook een specifiek ontwerp en niet een afgesneden grote chip.

Je kan een design van een chip niet zomaar op een andere node laten printen, daar is werk voor nodig. Een goede vergelijking van een lithografie machine is denk ik een CNC machine: die stuur je instructies om in stappen een richting op te snijden. Zo werkt het lithografie proces ook.

Je denkt misschien "huh, maar Vega hebben ze toch ook naar 7nm verplaatst?" En dan heb je ergens ook gelijk, alleen is de 7nm Vega II variant (vandaar de Vega VII benaming) niet alleen een port maar ook een ontwikkeling van de Vega 12nm chips en is dus niet hetzelfde design.

Nou is TSMC 6nm een doorontwikkeling van TSMC 7nm en niet een nieuwe node
(denk aan 14nm++), dus zal het relatief makkelijk zijn om RDNA2 porten naar dit procedé.

Maar klaarblijkelijk heeft AMD de geïntegreerde versie van RDNA2 ontworpen om op 6nm geproduceerd te worden, mogelijk vanwege stroomverbruik en warmteproductie. Daarnaast is het sowieso logisch om een efficiënter proces te kiezen als je een nieuw ontwerp maakt. Ook maak @fentoment een goede observatie dat mogelijk de bandbreedte van DDR4 een bottleneck vormt voor RDNA2 en zal zeker de keuze beïnvloeden om dit zo "laat" pas te introduceren (laten we niet vergeten dat RDNA2 pas een halfjaar uit is)
Je kan een design van een chip niet zomaar op een andere node laten printen...

Maar klaarblijkelijk heeft AMD de geïntegreerde versie van RDNA2 ontworpen om op 6nm geproduceerd te worden,
Nee; het zit anders: Je kan een N7 (DUV) design wel zomaar op 1 specifieke andere node, namelijk 6nm laten printen, omdat N6 (EUV) specifiek is ontworpen om 'design compatible' te zijn met N7. Dus er is geen sprake van "porten" in dit ene specifieke, bijzondere geval.

Hoe zit dat dan, wel, aldus:

-Eerst was er N7 DUV en het leven was goed, maar daarvoor is "multi-patterning" nodig. Een N7 wafer kost geloof ik tot 3 maanden in de fabriek totdat die klaar is, erg duur.

-Toen was er N7+, de EUV variant van N7 (DUV). Alleen Huawei maakte er gebruik van, want het was de 1e generatie TSMC EUV. Dus de capaciteit was nog niet zo groot, er zaten nog wat kinderziekten in. Maar de overgang van N7 naar N7+ vereiste een volledig "herontwerp", en dat zagen klanten niet zitten. Apple, Qualcomm, AMD en bijna alle anderen besloten N7+ over te slaan.

-TSMC zag dat met lede ogen aan, en handelde. Ze pakten het impopulaire N7+ EUV als basis voor N6 EUV. Vervolgens werd N6 EUV zo aangpast, dat N7 DUV chip-ontwerpen 1 op 1 ook werkten op N6 EUV.

-Van N7 DUV kwam een geoptimaliseerde DUV versie, geheten N7P.

-Daarna gooide TSMC de hele naamgeving om want niemand snapte het kennelijk (behalve ik???), maar hoe het daarna allemaal is gaan heten weet ik niet.

-Huawei mocht geen chips meer kopen bij TSMC van twitter account verwijderd, dus er kwam EUV apparatuur "vrij" bij TSMC.

Met andere woorden, alles wat voor TSMC N7 DUV is ontworpen, en dat zijn 100'en chips van verschillende klanten, kan allemaal zonder enig herontwerp op N6 EUV gemaakt worden! Dat geld dus ook voor ZEN 2 en ZEN 3.

Dat is fantastisch nieuws. Want voor N6 is vziw geen multi-patterning nodig, dus het is veel goedkoper dan N7. De EUV-apparatuur is grotendeels al betaald door Huawei lijkt me, dus het kost ook niet de hoofdprijs aan afschrijving. En vermoedelijk hoeven de wafers, omdat ze nog maar 1 belichting nodig hebben (voor de onderste metaal-lagen) minder lang in de fabriek te blijven, dus effectief loopt AMD weken tot een maand in op het productie-schema.

Vervolgens heeft N6 EUV een betere "line edge roughness", wat zich zou kunnen vertalen in een hogere yield; dus mogelijk ook lagere kosten en meer output.

Het verveldende is, dat ik bang ben dat AMD de lagere kosten niet zal doorrekenen aan klanten...

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 juni 2021 19:42]

Omdat deze ddr5 gebruikt en waarschijnlijk grote prestatiewinsten heeft dan rdna2 met ddr4.
Of nog iets sterker gezegd, geheugenbandbreedte kan best wel eens een bottleneck zijn waardoor een snellere IGP praktisch zinloos is. Dus RNDA op een 5000G-APU zou vanwege DDR4 best vies kunnen tegenvallen.
Het leuke van Zen is dat het bijna een SoC is. Je hebt niet per se een "chipset" nodig.
Heeft Intel dat ondertussen ook, of houden die nog steeds vast aan een "chipset"?
Het complexe antwoord is 'een beetje'. Intel heeft evenals AMD de geheugencontroller al verplaatst naar de CPU (jaren geleden), maar de IO die nog niet. Dus (een groot deel) van de poorten zit nog op een losse chip.
Maar de link tussen de chipset en de CPU is bij Intel een proprietary protocol (DMI), terwijl het bij AMD een extensie op PCIe is. AMD CPUs kunnen deze link ook naar andere apparaten sturen.

Sterker nog, een feature van multi-socket Epyc is dat voor workloads die weinig uitwisseling tussen de NUMA domains nodig hebben, een deel van de PCIe lanes tussen de CPUs omgezet kunnen worden in extra PCIe voor apparaten. Dit is iets wat Intel helemaal niet kan.
Bij Intel heeft de chipset ook een functie om de CPU aan te zetten. Zie de Celerons, die met de "juiste" chipset plotseling ECC-geheugen begrijpen. Dat zit er dus altijd in, maar de chipset heeft de sleutel om het te unlocken.
(En een high end processor unlocken gaat niet, dan moet je maar extra lappen voor een xeon.)
Ik denk niet dat de embedded serie zó veel PCIe lanes krijgt en DDR5 lijkt me ook nog te vroeg maar wie weet!
Zoveel PCIE lanes is dat toch niet, 4 meer dan de eerste generatie en net zoveel als de 2de generatie.
Ze zijn alleen nu PCIE4 i.p.v. PCIE3 als deze geruchten kloppen.
Ik zou eerder 16 + 4 verwachten PCIe 4 en PCIe 3 zoals bij de reguliere Zen 3.

Excuus, de Zen 3 APU's zijn tot nu toe "gewoon" PCIe 3.0, ik dacht dat deze óók PCIe 4.0 hadden voor een paar lanes.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 22 juni 2021 11:48]

Reguliere Zen 3 Sku's hebben 'gewoon' 20x PCIE4.0 aan vrije PCIE lanes, geen 16x PCIE4 + 4x PCIE3 (Zen 2 trouwens ook al).
De Zen 3 APU's hebben 12x PCIE3.0 vrije lanes (Laptop) of 20x PCIE 3.0 (Desktop)

Daarnaast hebben al deze APU's 4 lanes op PCIE3.0/PCIE4.0 snelheid gereserveerd voor chipset communicatie. De gebruikte PCIE versie voor deze communicatie is afhankelijk van de chipset en cpu, als beide 4.0 supporten is dit 4.0, support een van beide (of beide) slechts 3.0 is het 3.0. Voorbeeld, een Zen 3 Ryzen 5600X met een B550 zal voor chipset communicatie deze 4 lanes als 3.0 gebruiken, terwijl een Ryzen 5600X met een X570 chipset deze lanes als PCIE4.0 zal gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juni 2021 11:58]

Als ik het zo lees is deze uitvoering gewoon een embedded uitgave van Rembrandt, die als gewone APU precies dezelfde specs (behalve de kloksnelheid natuurlijk) krijgt op AM4+.

Volgens geruchten komt Rembrandt begin januari, dus dat ze nu ook bezig zijn met een embedded variant is niet onwaarschijnlijk.

Deze categorie "embedded" komt ook neer op "we hebben de APU alvast voor je op een moedebord geprikt" dus dat het verder dezelfde chip is is niet gek.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 22 juni 2021 11:38]

Ik hoop dat AMD eindelijk het idle verbruik op het niveau van Intel weet te krijgen.
Dat is de reden dat ik voor laptops en mini pc's nog Intel prefereer. Onder load is AMD efficienter dan Intel, maar idle verbruikt AMD juist een stuk meer.
Idle verbruik van Ryzen zit vooral in desktops en servers hoger omwille van het chiplet ontwerp. In laptops is het toch relatief vergelijkbaar.

https://www.notebookcheck...l=1&cpu_name=1&gpu_name=1

Heel veel hangt ook af van de fabrikant van de laptop, tuning van de CPU en andere componenten (zeker het scherm).

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 22 juni 2021 11:11]

Dank hiervoor! Mooie tabel.
De huidige embedded V1600 verbruikt wel een stukje meer dan wat ik hier zie idle (ook in testen online) maar heel goed te zien dat dat voor de U versies anders is. Heb zelf een 4800U in een laptop zitten, ik heb een stroommeter maar ik weet niet hoe ik kan meten zonder ook de power draw voor het opladen mee te nemen..
het lagere idle verbruik kwam ook de laatste jaren door verschil in IO connecties, vooral dan PCI-e4. Als je kijkt naar huidige generatie dan zie je dat Intel niet langer het zuinigste is idle en groot verschil tov gen10
Dit zal sowieso dus ook in de laptop een gevolg hebben.

kijk maar naar volgende review info:
https://www.techpowerup.c...el-core-i5-11600k/21.html
Uiteindelijk wil je toch weten hoeveel de stroom de laptop gebruikt, niet alleen de CPU want die kun je niet alleen kopen.

Notebookcheck meet aan het stopcontact (zie ook https://www.notebookcheck.net/Our-Test-Criteria.15394.0.html), maar ze testen dan ook de laptop en niet een component op zich. Ik veronderstel dat de batterij (bijna) helemaal opgeladen zal zijn bij die test.

Power draw van alleen CPU is nauwelijks te meten, in een desktop weet je welke draden voor de voeding van de CPU dienen, in een laptop zit alles zoveel meer geïntegreerd.

Een V1600 is trouwens Zen 1 en er zijn wel stappen gezet in idle verbruik met Zen 2 Mobile en daarna Zen 3 Mobile (bv spanningsregeling per core https://www.anandtech.com...yzen-5000-mobile-tested/2, dit zijn nu wel zaken die ik elke keer opnieuw lijk te lezen, AMD is al sinds het Bulldozer tijdperk bezig met optimalisatie van spanning op specifieke delen van de die, Intel doet dit ook wel veronderstel ik).
Heb zelf een 4800U in een laptop zitten, ik heb een stroommeter maar ik weet niet hoe ik kan meten zonder ook de power draw voor het opladen mee te nemen..
Accu er uit halen.
ik hoop dat ze dat lukt inderdaad maar hier is intel in het voordeel dat alles op een die zit is me verteld

met AMD en hun losse I/O die is hun verbruik in idle hoger dus ben benieuwd of dit op te lossen valt of dat dit inherent is aan het ontwerp

sorry als je dit al wist of als mijn informatie outdated/incorrect blijkt
Ik zie een Amd Embedded Ryzen wel zitten omdat ze standaard ECC geheugen ondersteunen.
Sommige chips ondersteunen ook 10Gbit ethernet.
Ik hoop dat ze ook makkelijker te krijgen zijn voor een leuke prijs.
Meeste prijzen zie ik gezien heb liggen tussen de 400 en 900 euro.
Voor dat geld kan je veel meer krijgen.

Ik zou graag een NUC/Asrock Minidesk formaat zien met ECC, Dual ethernet en 2x M2 slotten met NVME ondersteuning. Zodat je een kleine NAS/router bent.
Prijs rond de 200 Euro.
Ik zie een Amd Embedded Ryzen wel zitten omdat ze standaard ECC geheugen ondersteunen.
Niet helemaal waar, hier heb ik mijn vingers al eens aan gebrand. AMD "ondersteunt" ECC geheugen met al hun consumenten processors in zoverre dat de geheugenmodules werken, maar je krijgt niet zomaar de ECC functionaliteit. Daarvoor moet je een CPU of APU met de PRO aanduiding kopen. Ik heb voor mijn thuisserver, die ik wilde bouwen op basis van een AMD Ryzen 5 3400G APU, uiteindelijk met wat moeite de PRO versie weten te bemachtigen zodat mijn ECC geheugen ook daadwerkelijk error correctie deed. De aangeschafte AMD Ryzen 5 3400G non-PRO heb ik hier via V&A weer verkocht.
Alleen de APUs hebben PRO nodig voor ECC. De CPUs niet.
Niet je prijs, niet je CPU merk, maar deze komt wel dicht in de buurt.
Minisforum U820: https://store.minisforum....isforum-u820-u850-mini-pc
Op Amazon.de via de officiele Minisforum store 490 Euro inclusief 16GB dual channel RAM en 512GB SSD.

De 8259U is krachtig zat (zowel CPU en iGPU zijn sneller dan de 10th gen die in de U850 zit) voor zo'n beetje alles behalve gaming en zou <3W idle doen. Mist dan alleen nog echt de ECC ram.. dat vind ik echt jammer.

Kan gewoon met een USB-C kabel van voeding, beeld en data worden voorzien als je een monitor hebt die dat ondersteund (of een USB-C 65W lader).

Ik wilde eerst ook 2x M2, maar juist NVME verbruikt een pak meer stroom dan gewoon SATA. Zeker voor een NAS/router/homeserver vind ik dat erg zonde, de hoge snelheid (en de SSD controller hitte) van een NVME SSD heb je namelijk helemaal niet nodig.

Dit kastje heeft 2x 2.5" ruimte!
Er past zelfs 1x 9.5mm in (dankzij flexibele top) + 1x 7mm. Dat heb ik erin zitten: 2TB Samsung Spinpoint T9 HDD + 2TB Samsung QVO 870, naast de geleverde 512MB nvme SSD.

Omdat de Ryzen V16xx veel meer stroom idle verbruikt ben ik voor deze gegaan. Draait nu Ubuntu en zal functioneren als "homepc" en downloadbak voor mn ouders maar ook always-on, want het wordt mijn remote backup voor mijn eigen zuinige server :)

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 22 juni 2021 11:22]

Zijn deze chips zuinig genoeg om zich "embedded" te mogen* noemen? Als je het vergelijkt met een ARM chip dan vreten deze dingen stroom.

* ik snap dat er geen regels zijn voor wat een chip al dan niet "embedded" maakt, het gaat me gewoon even om de mening van ons als Tweakers, de mensen die met embedded systemen werken en de markt.
Soms heb je wat meer kracht nodig in embedded systemen hoor, je mag niet denken dat elk embedded systeem zo zuinig mogelijk moet zijn.
Meer kracht? De ARM-based M1 chip van Apple al bekeken? Dat ding gaat als de brandweer. Zonder koeling.

Edit: Waarom in godsnaam -1. Ik geef alleen aan dat een ARM chip heel erg krachtig en zuinig kan zijn zonder de nadelen van een intel/amd chip.

[Reactie gewijzigd door aschja op 22 juni 2021 11:16]

M1 = SOC, en is veel meer dan alleen maar een ARM CPU. Ze hebben meerdere functies als CPU, GPU, AI cores, and geheugencontroller en I/O controller en hardware video codec support in één chip gemaakt. Het geheugen is wel apart maar hebben ze anders dan gebruikelijk gekoppeld met de CPU. De M1 is op maximaal 3,2Ghz geklokt en het throttled ook. Het is duidelijk dat de M1 in de Ipad Pro lager geklokt is, want hij qua performance onder de Macbook Air en Macbook Pro. Overigens de M1 in de nieuwe iMac base model is ook iets lager geklokt doet vermoeden de performance scores - dat komt omdat er maar 1 koeler i.p.v. 2 koelers in het base model zit.
En hoeveel M1 chips levert Apple aan andere bedrijven zodat zij deze kunnen inbouwen in hun systemen? En mochten ze gaan leveren aan andere bedrijven, dan hebben we het nog niet eens over de Apple premium prijzen die zij rekenen voor hun hardware.
Je hebt daarmee wel een punt, maar dat is niet mijn boodschap. Ik geef alleen aan dat het technisch mogelijk is om een krachtige en zuinige ARM te ontwerpen die qua performance op high-end Intel/AMD gebied mee doet. Dat de concurrentie hier vooralsnog niets mee deed is natuurlijk gekkenwerk.
AMD heeft ARM licentie, volgens AMD zijn er nog geen klanten geweest die AMD ARM dingen wilden gebruiken.
Gemiste kans als je ziet wat Apple uit die M1 weet te persen. Ook kijkend naar batterijduur.
EN kost een fortuin tov deze. Apple verkoopt die trouwens niet aan 3e partijen dus dit slaat gewoon nergens op.
de m1 is idd een echte arm krachtpatser en zal qua performance niet ver weg liggen met een lager verbruik ook nog eens.

de applicatie ondersteuning is helaas nog echt belabberd. echte native draaiende apps zijn op een paar handen te tellen en de rest draait ge-emuleerd. veel externe apparaten hebben (nog) geen drivers en werken niet of sub-optimaal en ook ios apps zijn niet meer te porten in t nieuwe macOS. de m1 is nog te nieuw en helaas apple-only.
Ik zie dat anders. Ik ben nog geen app tegen gekomen dat niet werkt.
Draai zelf veel zware macro's in Excel. Mijn 5600XT draait deze in 16 seconden, mijn laptop met een I7 10 generatie Quad-Core doet er bijna 40 seconden over.

De M1 deed er nog langer over (zowel met Rosetta als zonder). Vervelend want ik had gehoopt dat de kracht van de M1 ook in office tot uiting kwam.

Leerde later dat Microsoft office voor Mac totaal niet optimaliseert (in dezelfde mate als voor Windows) voor Mac. Voor mijn usecase was de M1 waardeloos. Echt jammer want de rest was boven verwachting.
Dat is idd jammer. Gelukkig is Adobe inmiddels geoptimaliseerd, wat een verschil is dat.
Zonder koeling throttled hij toch echt hoor, dus nee :+
Niet lang? Het internet staat vol met mensen die hun apparaat serieus gebruiken en waar hij gewoon 100c wordt :+
Probleem is hierbij dat er zelfs onder de mensen die met embedded systemen werken geen duidelijke definitie is wat embedded precies is. De een vind een SoC in een smartphone al embedded, terwlijk de andere een Microcontroller op een arduinobordje een embedded systeem is.
Die is er wel. Wanneer de CPU geïntegreerd zit in het mainbord is het een embedded systeem. Of dat nu een smartphone een arduino of een barebone is doet er niet toe.
Maar wat dan met SOM modules die je op je carrierboard prikt?

Voor de ene is "headless" het argument, maar wat dan met servers? Voor de andere gaat het vaak over RTOS, alhoewel er bijvoorbeeld perfect POS systemen bestaan die geen RT taken uitvoeren. Voor nog andere is het zoals hierboven vermeld afhankelijk van de type processor, namelijk is het een microcontroller (Cortex M reeks bijvoorbeeld) of echt een SOC (bijvorobeeld Cortex A serie). Maar ook daar heb je best wel krachtige microcontrollers die een gestripte linux kunnen draaien...
Is het dan omwille van de taak die het moet uitvoeren? Een embedded systeem wordt dikwijls ontwikkeld voor het uitvoeren van een set specifieke taken, terwijl desktop/server meer generieke dingen doen...

Ik denk dat @sebastiaan1997 het bij het rechte eind heeft, er is geen exacte definitie.

Note-bene: er bestaan heel wat x86 systemen die zich embedded noemen, kijk maar eens rond op embedded world.

[Reactie gewijzigd door geoffrey.vl op 22 juni 2021 10:27]

SuperMicro heeft inderdaad een Xeon-D systeem met 16 cores, in een waterdichte IP65 behuizing voor buitengebruik. Dat ding komt zelfs met een verwarmingselement (!) zodat je'm ook in de Siberische winter kunt gebruiken - omdat die 16-core niet warm genoeg wordt uit zichzelf.
Precies mijn punt. Als ik er over nadenk is eigenlijk iedere computer die is ingebouwd in en dus onlosmakelijk is verbonden met een groter systeem, dat geen "general purpose computer" is, een embedded systeem. En zoals @k995 al aan geeft, zijn er scenario's te bedenken waarin je in zo'n situatie net even wat meer power nodig hebt dan een low powered chip je kan geven. Als voorbeeld kom ik echter niet veel verder dan een machine die complexe (3D) berekeningen moet doen tijdens een productieproces, waar nu waarschijnlijk een gewone Small Form Factor pc voor is ingebouwd.
Denk aan auto's tegenwoordig en alle smart zaken die daar ingebouwd zijn. Het verwerken van al die camera/lidar/whatever inputs vraagt gewoon kracht en of die SOC dan 5 watt of 15 watt verbuikt maakt niet uit voor een wagen die rijd.
Ik denk niet dat zuinigheid per definitie de doorslaggevende factor is om iets embedded te mogen noemen of niet, soms is bijvoorbeeld performance ook een belangrijke factor. Ik zie embedded dan ook meer als een definitie van dat het geen losstaand systeem is, maar een 'computer geïntegreerd in het overkoepelende systeem'.

Neem bijv. een CNC machine, wordt deze aangestuurd door een losse PC die er naast staat, zal ik dit niet direct embedded noemen, ook al is die PC voorzien van een cpu uit een 'embedded' product range van AMD of Intel.

Zit echter de aansturing volledig geïntegreerd in de CNC machine, dan valt dat mijn inziens weer wel onder embedded.
Voor mij is de embedded vraagstuk niet gericht op de hardware zelf. Daarmee bedoel ik: de vorm van de hardware maakt niet uit, en ook de rekenkracht niet.

Embedded slaat eerder op de functie van rekenkracht binnen (hence embedded) een apparaat als geheel, doorgaans een zgn Cyber-Physical System (maar niet altijd). Het computersysteem is dan "embedded" in het apparaat om zo gezamenlijk tot een totaalproduct te komen. Voorbeelden zijn:

- Een autonome auto met voldoende "embedded" rekenkracht om de input van sensoren te verwerken en vervolgens de actuatoren aan te sturen.
- Een robot waarbij de meerdere sensoren, en het embedded systeem, er zorg voor moeten dragen dat de juiste bewegingen worden gemaakt, stabiel, zonder (fatale) overshoots.
- Een solar PV inverter met controller voor Maximal Power Point Tracking en afschakeling bij overspanning / te hoge frequentie om aan de netstandaarden te voldoen.

Hierbij is het doorgaans ook de bedoeling dat de gebruiker, itt een normale PC of smarthpone, geen toegang krijgt tot de software, maar enkel tot wat basale user input.

De chips an sich zijn wat dat betreft niet zo bijzonder. Het labeltje Embedded zegt dan ook weer meer over de service: AMD zal deze processoren langer ondersteunen en blijven fabriceren. En gezien het "embedded" karakter is dat heel erg belangrijk! Machines waar deze chips in komen worden vaak ook als geheel gecertificeerd (denk bijvoorbeeld aan medische apparatuur). Als de producent niet meer dezelfde chip kan krijgen, moet de hele machine potentieel weer door de certificering.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 22 juni 2021 11:54]

Dit wil ik eigenlijk wel graag in een laptop, liefst met iets hogere kloksnelheden.
Met hogere kloksnelheden komt ook een hoger energieverbruik en dan zit je al snel weer op het niveau van reguliere Zen3 APU's, voor zover die al bestaan.
Die bestaan zeker, zie o.a. https://www.anandtech.com...and-cezanne-for-notebooks

Maar (nog) niet in deze configuratie. De laptop Sku's met Zen 3 cores hebben momenteel nog Vega als GPU en minder PCIE 3.0 lanes. Er gaan uiteraard wel geruchten over komende varianten met PCIE4 / DDR5 en RDNA2 GPU's.
Precies die rdna2 gpu lijkt me super
Uw wens wordt gehoord: dit zijn gewoon embedded versies van AM4+ Rembrandt, en die worden naar verwachting bij CES geïntroduceerd, dus in januari.

Boostkloksnelheden kunnen misschien hoger zijn, maar bij laptops zit je natuurlijk wel vast aan een TDP van 45W.
Mooie specs voor een 'thin-client'...
Ja inderdaad, "thin-client". Doe er 2 8GB-DDR5 repen in, en hij draait alle PS4 spellen welke naar pc zijn geport. 54W TDP is best netjes voor wat je krijgt. Power-efficient gaming lijkt een ding te worden zo.