Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple: Shazam identificeert maandelijks meer dan 1 miljard nummers

Muziekherkenningsdienst Shazam identificeert maandelijks meer dan één miljard nummers. Dat zegt Apple volgens 9to5Mac en andere Amerikaanse nieuwswebsites. De dienst zou deze maand ook het 50 miljardste muzieknummer hebben herkend.

Eind 2020 maakte muziekherkenningsdienst Shazam bekend dat het maandelijks 200 miljoen actieve gebruikers heeft. Volgens 9to5Mac is het meest populaire nummer van toen, Dance Monkey van Tones and I, nu nog steeds het nummer waarnaar het meest gezocht werd.

Tijdens de laatste editie van WWDC onthulde Apple dat het een Shazam-api beschikbaar zou stellen aan ontwikkelaars in iOS 15 via ShazamKit. Via deze api zullen ook andere geluiden herkend kunnen worden in apps van ontwikkelaars.

Apple nam Shazam over in 2017. Het bedrijf stelde toen dat Shazam goed zou passen bij de diensten van Apple Music. Er werd geen overnamebedrag vermeld maar volgens bronnen zou dat bedrag rond de 300 miljoen Britse pond hebben gelegen.

Enkele maanden na de overname van Shazam door Apple begon de Europese Commissie een diepgaand onderzoek naar de overname. De commissie was toen bezorgd dat Apple door de overname gevoelige data over klanten van concurrenten zou bemachtigen. In september 2018 oordeelde de Europese Commissie dat de overname van Shazam door Apple de concurrentie niet zou schaden.

Update, 21u30: Inleiding aangepast.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

17-06-2021 • 21:20

74 Linkedin

Reacties (74)

Wijzig sortering
Ik blijf het zwarte magie vinden hoe goed Shazam werkt en ook de snelheid waarop dat gebeurt. Ik heb soms best een obscure muzieksmaak, zoals punkmuziek uit de jaren '80 dat nooit in de hitlijsten heeft gestaan. En zelfs zonder lyrics gehoord te hebben herkent Shazam vaak het nummer. Fijne app en de integratie in iOS heeft het wat mij betreft alleen maar beter gemaakt!
Deze toevallig als eens gezien? https://youtu.be/kMNSAhsyiDg
Fraaie video met uitleg hoe Shazam werkt. Is inderdaad een bijzonder mooi stukje techniek.

Overigens gebruik ik tegenwoordig zelf Google Assistent.. Zodra je op je telefoon de Google Assistent opent kan je aangeven dat ze muziek moet herkennen en dat werkt eigenlijk net zo goed en net zo snel.
Weer een app minder op mijn telefoon, vind ik zelf altijd wel fijn.
Bij mij heb ik vaak dat als ik Google Assistant vraag: What's this song? / What's playing?
Dat ik als antwoord krijg: Nothing's playing right now
Want t denkt dat ik bedoel welk nummer mijn telefoon nu afspeelt :/

Vroeger werkte die command, weet niet wat ik nu moet zeggen om t te triggeren :/

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 18 juni 2021 02:18]

Op mijn Pixel 5 werkt "Welk nummer is dit".
Let wel, indien je een google home in de buurt hebt kun je de assistent niet met "Ok google" starten, aangezien dit de google home activeert.
De workarround(s) zijn
1. Mic van de google home uitschakelen.
2. Handmatig de assistent activeren.
Het is nu ook al verweven in iOS na de overname van Apple.
Sinds de overname door Apple is de techniek geïntegreerd. Je kunt dus aan siri vragen “what is this song” of in t neerlands “welk nummer is dit”.

Mooie is dan ook dat je geen extra apps meer nodig hebt.

Ik vraag me alleen af hoe ze dit met de komende iOS 15 on device gaan doen. Wordt een serieuze databank dan.
Ik heb een Shazam icoontje onder het bovenste menu (geen idee hoe dat menu heet).
Dus 2x van boven naar beneden swipen en dan op Shazam drukken en dan begint hij met luisteren.
Inderdaad. Als test net een oude gebrande cd met allerlei gothic/industrial spul getest. Alles gevonden. onder andere Feindflug, einsturzende neubauten, wumpscut.
Supervet idd ("helaas" hou ik van breakbeat genres en vind ie daar nog lang niet alles van, maar dat komt ooit nog wel vermoed ik) ... kon je vroegah alleen maar van dromen .( toch krijg ik af en toe als ie zo snel een obscuur liedje herkent in mn achterhoofd een beeld van een skynet robot die net me net zo snel herkent ondanks mn kapuchon en zonnebril en pruik en net zo snel beslist dat ik weg mag en dat net zo snel uitvoerd... te veel films (met treinen die op je af rijden) gezien denk ik :) )

[Reactie gewijzigd door kr1z op 18 juni 2021 06:56]

Voor zo'n analyse-algoritme is een gezongen stem niet anders dan het andere geluid in de opname. Wel of geen lyrics maakt voor de herkenning helemaal geen verschil. Een match in de waveform via een Fouriertransformatie is voldoende.
Interessant! Ik had verwacht dat ze ook naar de lyrics kijken omdat dat voor een mens natuurlijk behoorlijk onderscheidend is. Eerder genoemde filmpjes nog niet bekeken maar dat ga ik zeker doen.
Nee dat doen ze juist niet. Daarom herkent shazam het ook als je een beetje in de goede toonhoogte neuriet.

De standaard “du-du-du-du-dum Duuhhh-du-du-du-du-dum” herkent ie ook ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat de versie van Google me iets meer bevalt dan Shazam (deed).

Offline (geen data naar een server), veel sneller en vrijwel 100% herkent zonder zelf daar een opdracht voor te moeten geven (blijft op de achtergrond werken).

Als Apple serieus is op dit vlak zouden ze ook naar zoiets moeten bewegen, veel gebruiksvriendelijker.
Helemaal offline? Dat klinkt best wel goed, ik Shazam namelijk vaak film muziek in de bioscoop en daar is niet altijd dekking.

Welke app moet ik dan hebben?
Welke app moet ik dan hebben?
Ik ben zelf erg te spreken over SoundHound! Je kunt hier ook je opdracht offline opnemen om hem te analyseren zodra je online bent.
Als Shazam het niet gelijk vindt, slaat ie het op en probeert ie het opnieuw te vinden als ie wel bereik heeft
Ja alleen mijn ervaring daarmee is helaas niet geweldig maar het is iets idd.
Ik vrees dat het voort nu nog een pixel 9nly feature is, hopelijk brengt Google het op de play store.

Maar het gaat om "now playing", waarbij er een kleine database op je telefoon gezet wordt (blijkbaar gespecificeerd naar je favoriete genres) die offline razendsnel vrijwel alle nummers herkent.
Aah ik zie het nu idd, behoorlijk beperkt, c.a. 20.000 nummers lokaal op je toestel, voor de rest is de cloud alsnog nodig. Geen volwaardig offline alternatief voor Shazam en soortgelijke dus helaas.
Anders blijven zitten tijdens de credits. Nummers staan vaak op volgorde daar.
Kun je ook gewoon met Shazam doen, dan zoekt hij hem op wanneer je weer verbinding hebt.
Zonder server gebruik?
Dat lijkt me sterk. Welke app gaat het om?
https://play.google.com/s...beat.light&hl=en_US&gl=US
Find a song within seconds (Powered by ACRCloud).
Wat je linkt is een willekeurige Android app die niet aan Google gelinkt is. Waar Fly-guy vermoedelijk op doelt is de ingebouwde muziekherkenning van Google Assistant en Pixel telefoons: https://ai.googleblog.com...ext-generation-music.html
Voor de mensen die zich afvragen of dit niet een erg hoog getal is: Shazam heeft ook een optie om "auto-shazam" te doen; dan blijft ie opnemen en geeft ie je alle herkende nummers van de hele avond. Dan telt het inderdaad lekker snel op.

Neemt verder niet weg dat dit een geweldige dienst is.
Shazam heeft ook een optie om "auto-shazam" te doen; dan blijft ie opnemen (...)
Dus je iPhone met auto shazam luistert je actief af?
Als je die optie handmatig hebt aangezet ja. Daarbij weet je op een iPhone ook altijd wanneer de microfoon wordt gebruikt door een icoontje. Het is niet "zomaar afluisteren", je doet dat bereidwillig, waarom zou dat verkeerd zijn?

Wil je dat niet, zet het af, duh.

[Reactie gewijzigd door Techprice op 17 juni 2021 22:12]

Dat geldt inderdaad voor ios 14, maar voor oudere versies (hoop ik niet) kan je dat moeilijk achterhalen.
Al heel veel iOSes geleden kreeg je al een groene banner als er een app actief aan het luisteren was. Nu is dat een microfoontje.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 17 juni 2021 23:08]

Volgensmij was het soort van schermopname melding?
Sorry, het was een groene balk die aangaf of er een app aan het luisteren was. Either way, er is al heel lang een indicator die aangeeft of je mic aan staat.
Er staat constant een banner boven in beeld bij auto Shazam. Ook in andere apps.
Jawel. Je krijgt bij de iPhones een blauwe balk te zien boven in het scherm en bij de nieuwere iPhones links boven een blauwe knop. Klik je op een van deze dan wordt je naar de Shazam app gebracht.
Echt heel relevant is dat eigenlijk niet. Auto shazam is altijd een manuele handeling geweest, dat gaat niet zomaar aan.
Prima als jij dat wilt, maar vraag je ook toestemming aan iedereen om je heen de hele avond?

Zonder toestemming mag je geen gesprekken opnemen waar je niet aan deelneemt, in een volle club is dat erg lastig ;)
En wat dan als je belt met iemand? Bv. op de trein/in een restaurant.
De persoon aan de overkant van de lijn kan ook het gesprek opnemen dan en de mensen "om je heen" dus ook opnemen. In het dagelijkse leven gaan we nu al altijd flexibel om met zo'n dingen, dat is bij dit net hetzelfde.

Privacy is soms wat te ver doorgeslagen imo. Ik snap wat je bedoelt he, maar er zijn ook grenzen aan absurditeiten. Als je het toch echt allemaal zo strikt neemt mag je ook geen enkele foto nemen in de openbare ruimtes, zeker al niet in Frankrijk als je de regelgeving daar zou kennen en strikt zou volgen.

Be sensible zou ik tegen iedereen zeggen. Daarbij, wat verhindert een persoon er nu al van om gewoon een recorder app aan te zetten en gesprekken zoals die van jou op te nemen omdat je "in de omgeving bent"?
Dit is dus echt maar een marginaal probleem om van wakker te liggen hoor ;).
Je kan het doen ja, maar het blijft verboden en onethisch. Toch, we zijn idd op een punt dat je in het openbaar gewoon altijd moet opletten wat je zegt. Zat mensen die gewoon schijt aan je rechten hebben en vrolijk alles naar Apple/Google/etc. doorsturen.
Ik gebruik deze app al een paar jaar op Android en vaak om via de radio achter te komen welke muziek het is. Muziek dat goed klinkt zoek ik op en dan kan ik het later op YouTube terug luisteren

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 17 juni 2021 21:56]

Zeer grote kans dat de meeste gebruikers het daar voor gebruiken...
Ik gebruik het meestal voor nummers die ik niet leuk vind, dan weet ik dat ik die niet op hoef te zetten! :+
Anekdotisch, maar veel jazz en klassiek etc herkent ie niet.
Helaas is er veel on the spot improvisatie bij Jazz en blues, bij klassiek is er dan weer een grote variatie van dezelfde stukken en meerdere orkesten die dezelfde stukken spelen, het zijn lastige genres waarbij het resultaat een aardig lijstje kan worden.
Daarbij komt nog eens dat de analyse veel preciezer is geworden en daardoor veel verschillende uitvoeringen inderdaad niet worden herkend terwijl in de begintijd een muziekwerk, gespeeld door de Berliner Philharmoniker ook werd herkend als in de Shazamdatabase een uitvoering van bijv. het Concertgebouworkest zat. Nu krijg je bij een match exact dezelfde uitvoering gepresenteerd. Dat betekent dat heel veel wat niet in de database zit niet meer herkend wordt. Voor klassiek is het dus een achteruitgang.
Ha. Heb sinds enkele dagen m'n eerste Android telefoon, dus werd door dit artikel aan Shazam herinnerd. Heb eerst even de Google assistant geprobeerd die ook boven in de comments wordt genoemd, op een sample dat ik al jaren op de computer heb staan. Herkende 'm niet. Shazam gedownload, die herkende 'm wel! Handig.

Voorheen was 't lyrics googlen, maar als die er niet waren, dan tracklists achterhalen of DJs mailen. En anders pech. :P
Shazam werkt geweldig maar de spotify integratie is voor veel gebruikers onbruikbaar. Ik heb 500+shazam herkenningen maar er zijn er maar 150 gesynct met spotify. Als ik de lijst verwijder in spotify, de connectie tussen shazam en spotify verbreek of als ik vanuit shazam de lijst sync dan is er een kleine kans dat er 1 of 2 nummers gesynct worden. Maar dat is het dan ook wel. Jammer want het heeft erg goed gewerkt
Apple: Shazam identificeert maandelijks meer dan 1 miljard nummers
Dit kun je ook opvatten als 1 miljard verschillende nummers. Ik neem aan dat bedoeld wordt: maandelijks meer dan 1 miljard keer een nummer willekeurig identificeert.
Naast Shazam gebruik ik Soundhound die toch net dan weer wel andere nummers wel herkent... tezamen heb je een aardig vangnet.
En waarom weet Apple van zulke statistieken?

Edit: Lezen is niet mijn ding haha

[Reactie gewijzigd door moonlander op 17 juni 2021 22:19]

Apple nam Shazam over in 2017.
Staat in het artikel 😉
Lees het artikel even helemaal, voor je reageert :)
Apple nam Shazam over in 2017.

[Reactie gewijzigd door Shunt9 op 17 juni 2021 21:55]