Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple bevestigt overname van muziekherkenningsapp Shazam

Apple heeft bevestigd dat het de muziekherkenningsapp Shazam heeft overgenomen. Er waren onlangs al geruchten dat het bedrijf uit Cupertino van plan was om Shazam over te nemen. De overname moet nog wel worden goedgekeurd.

In een korte officiële verklaring, die onder meer aan TechCrunch is verstrekt, bevestigt Apple de overname, maar het bedrijf noemt geen nadere details zoals de overeengekomen prijs. In de verklaring zegt Apple dat Shazam en Apple music van nature goed bij elkaar passen; het ligt dan ook voor de hand dat Shazam in Apple Music of in ieder geval in iOS wordt geïntegreerd.

Onlangs meldde het doorgaans goed ingevoerde TechCrunch op basis van verschillende niet nader genoemde bronnen dat Apple dicht bij een overname van Shazam was. Volgens de bronnen zou Apple bereid zijn een bedrag van 300 miljoen pond, omgerekend ongeveer 341 miljoen euro, op tafel te leggen. TechCrunch meldt dat meerdere bronnen hebben gezegd Shazam eerder ook heeft gesproken met Snapchat en Spotify voor een eventuele overname.

Shazam heeft een applicatie ontwikkeld die beschikbaar is voor Android en iOS, maar ook voor de Apple Watch en Android Wear. Tevens is er een versie voor de Mac. Met de software is het mogelijk om liedjes te herkennen; van afgespeelde muziek kan de artiest en titel van het nummer worden getoond door de app ernaar te laten 'luisteren'. Enige tijd geleden kwam Shazam ook met de mogelijkheid om afbeeldingen te herkennen.

Wat Apple wil met de overname van Shazam is niet duidelijk. Mogelijk maakt het bedrijf de software een standaard onderdeel van iOS, iets dat jaren geleden al eens in geruchten werd genoemd. Het is daarbij ook de vraag of de Android-versie doorontwikkeld blijft worden na de overname.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-12-2017 • 19:52

123 Linkedin Google+

Reacties (123)

Wijzig sortering
"Met de software is het mogelijk om liedjes te herkennen; van afgespeelde muziek kan de artiest en titel van het nummer worden getoond door de app ernaar te laten 'luisteren'"

De hoofdreden waarom Apple Shazam overneemt is zodat ze na de herkenning van een liedje direct naar de Apple store kunnen verwijzen. De verwijzing naar Spotify en Deezer zou in de toekomst wel verwijderd worden.
Zat er wel aan te komen. Goeie zaak wel, Shazam werkt behoorlijk soepel en accuraat.
Goeie zaak? Ik zou niet weten waarom eigenlijk. Met name de laatste zin in het artikel baart me inderdaad zorgen. Prima om dit te integreren in iOS en OSX maar het gevaar is dat Shazam nu een OS beperking krijgt. Er zal in dat geval ongetwijfeld een nieuwe Android variant opstaan, maar waarom moeten dit soort apps/bedrijven altijd worden overgenomen door 'de reuzen'? Het wordt er naar mijn idee lang niet altijd beter op in ieder geval.
"waarom moeten dit soort apps/bedrijven altijd worden overgenomen door 'de reuzen'"

Die vraag moet je niet aan de reuzen stellen maar aan de kleintjes zelf. Heel het Silicon Valley model is gebaseerd op uiteindelijk verkocht worden (alhoewel Shazam blijkbaar uit Londen komt). Het is ook DE manier hoe men aan het beste personeel komt: door ze aandelen te geven van iets wat ooit heel erg groot kan worden.

Het andere aspect is natuurlijk dat vrijwel iedere startup barst van de schulden (ahem: investeringen). Hier de vele rondes van Shazam:

https://www.crunchbase.co...ounds/funding_rounds_list

Omzet of winst? Geen idee, maar meestal gaat de kost voor de baat uit bij dit soort bedrijven, en is langdurige zelfstandigheid simpelweg geen optie, financieel gezien.

Dit alles maakt het er niet beter op, maar het beantwoord deels de vraag "waarom?".
Investeringsgeld is geen schuld. Ik weet niet waar die “ahem” vandaan komt.
Er is al een grote concurrent, soundhound. Ik vind beide apps prima werken.
Er was een grote concurrent.


Shazam wordt Apple,
andere partijen zullen soundhound willen hebben alleen al om een soort van tegenwicht te hebben. Google als eerste, MS kan het ook toevoegen in Windows/Xbox, voor Amazon kan het een leuke toevoeging zijn.
Zojuist Shazam eraf gegooid en Soundhound erop gezet. Ik moet zeggen dat het bevalt, wat frisser en innovatiever dan Shazam, bijvoorbeeld lyrics direct meelopend. Zo zie je dat ieder nadeel ook zijn voordeel heeft. Zonder Apple had ik nooit naar Soundhound gekeken.
Ze zullen je missen :'(
Gooit SoundHound je "gesoundhoundede" liedjes ook op Spotify?
Ja, je kunt dat per liedje kiezen of je dat wil of niet. Hij gaat dan naar een playlist Soundhound. De integratie met Spotify vind ik beter dan met Shazam. Zo kun je Spotify ook als standaard speler en 'winkel' instellen.
Omdat dit de manier is waarop de reuzen aan nieuwe functionaliteiten/produkten/patenten komen, iedereen doet het sinds jaar en dag; Microsoft, Google,Apple,IBM,HP enz. enz.

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Acquisitions_by_year.

[Reactie gewijzigd door sko op 11 december 2017 20:29]

Ik denk niet dat de Android-app gaat verdwijnen, maar eerder dat de verwijzingen naar andere diensten worden geschrapt. Als je nu bijvoorbeeld naar een nummer zoekt, kun je deze gelijk openen in Spotify, Play Music of Apple Music en daar ontvangt Shazam een kleine commissie voor. Ik vermoed dat Apple straks alleen nog mensen gaat doorverwijzen naar Apple Music, dat voor macOS, iOS, tvOS, watchOS, Windows en Android beschikbaar is.
Het is HEEL SIMPEL !
Bijna alles in dit leven gaat om geld en ook hier is dat het geval.
Als men een dik bedrag voorgeschoteld krijgt dan vergeten ze snel het oorspronkelijke idee, de visie, het personeel en de rest.
Ze hadden de kans om flink te cashen dus dat doen ze ook en ik kan het ze niet kwalijkt nemen.
Mischien minder goed voor ons maar er is snel een alternatief gevonden en over 3 jaar praat niemand er meer over.
Goeie zaak? Ik zou niet weten waarom eigenlijk. Met name de laatste zin in het artikel baart me inderdaad zorgen. Prima om dit te integreren in iOS en OSX maar het gevaar is dat Shazam nu een OS beperking krijgt. Er zal in dat geval ongetwijfeld een nieuwe Android variant opstaan, maar waarom moeten dit soort apps/bedrijven altijd worden overgenomen door 'de reuzen'? Het wordt er naar mijn idee lang niet altijd beter op in ieder geval.
Het woord er ook niet beter op, meeste keren woord het slechter en of verdwijnen ze, en woorden ze een gemaakt met het bedrijf en hoor je er niks meer van, het kost meestal ook bannen, want ze willen vaak niet alle mensen ook houden, en ga maar zo door.
Android doet hetzelfde al standaard, zonder extra app via Google Assistant. Tenminste.... hier in de VS wel..
nederland ook, gewoon op de microfoon drukken
Is die er ook voor Android? 8)7 :)
Misschien wat te simpel omschreven door mij. Maar ging erom dat MrCyber zegt dat Android dat al kan zonder extra App, en ik daar aan toe wou voegen dat Apple dat met Siri ook doet.
Overigens is die technologie erachter gewoon Shazam. Maar de Shazam App werkt fijner vind ik, omdat je meteen kunt doorklikken naar je favoriete streamingsdienst/youtube enzo, om het nummer af te spelen/op te slaan.
Ik ben benieuwd hoe dat in de toekomst gaat, en of Shazam bij Android zal verdwijnen of niet (ik ben er bang voor).
Ik verwachtte er eigenlijk geen serieus antwoord op.
Ik heb liever (een oude versire van) Shazam, zonder account of andere koppelingen.
Zelf maken? Die toevoegingen zijn meestal nodig om een app levensvatbaar te maken of te houden.
Ik heb nu een apk van Shazam 4.5.1 uit 2014, zolang die blijft werken vind ik het best.
Hier in Nederland ook, hoewel ook Cortana dat prima deed (op mijn vorige telefoon) :)
Niks nieuws onder de zon dus... mogelijk dat trouwens GoogleAssistan/Cortana dat via Shazam deden op licentie?
Shazam is nu al een standaard onderdeel van iOS. Shazam is een onderdeel van Siri .
Apple ook gewoon, via Shazam, via Siri. Het is dus waarschijnlijk gewoon een kwestie van de technologie en patenten willen bezitten, dan dat het om het geld voor de licentie ging.
Vind het erg jammer dat al die grote bedrijven alles opkopen. Moet ik waarschijnlijk op zoek naar een andere app, mits de ondersteuning wordt gestaakt. Maar ach, Shazam zat sowieso vol ads, aanbevelingen en andere rommel.

Wel één van de beste muziekherkenningsapps.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 11 december 2017 19:57]

Het vervelende is dat ik hem gekocht heb, zodat ik geen reclame kreeg en wat extra kreeg.

Maar je hebt nog een hele goede, die heet SoundHound, en met die kan je het zelf gaan na zingen en dan vind hij vaak ook de lied die je zoekt, zo als de naam en ga maar zo door.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 11 december 2017 20:19]

Hoe lang totdat Soundhound wordt gekocht door Google, Microsoft, Amazon of Facebook?

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door PPie op 11 december 2017 23:08]

Als je denkt dat SoundHound nu volledig door een klein bedrijfje wordt gerunt...

"In January 2017, the company raised another $75 million in an investment round that included Nvidia, Samsung, Kleiner Perkins Caulfield & Byers, and others"

Die hebben vast allen wel een vinger in de pap.
nazingen? Damn, dat is wel heel tof, ik ken soundhound niet, maar die ga ik zeker erop zetten. Bedankt voor de tip!
Het werkt helaas vrijwel nooit met dat neuriën hoor. ;(
nazingen? Damn, dat is wel heel tof
Daar was midomi al heel lang mee bezig maar heel goed werkte dat nooit.
Iedereen wil reclamevrij maar wil er niet voor niet betalen. Shazam is nog maar een paar jaar winstgevend... van zijn 15jarig bestaan. (De eerste jaren weet ik niet).

Ik hoor hier er veel tweakers zeggen als “versie x.x is de beste, geen rotzooi in de app” en dat zegg gewoon veel over de denlmentaliteit. Niemand lijkt te beseffen dat die ads er heel vaal zijn om te overleven en niet om te cashen.

Hoe dan ook is dit voor Apple een regelrecht koopje. 340miljoen euro voor een van de meeste populaire apps ook gemaakt is een prikje. Shazam is de technologie sinds 1999 aan het ontwikkelen.(nog veel voor de app dus) De reden dat het zo goedkoop gekocht werd is omdat er weinig bedrijven het kunnen monetizen.

Of shazam onbruikbaar zal worden op android is vrij ondenkbaar. Apple music draait ook op android en op Iphones is Spotify enorm populair.

Mijn vermoeden is dat ook dat de app gewoon Apple music focussed zal zijn.
De waarde voor Apple is, als ze slim zijn, meer marktkennis. Je weet beter wat mensen leuk vinden, want daar gebruik je Shazam meestal voor;een liedje scannen wat je leuk vind maar de naam niet van kent of wilt opzoeken. De vraag is of Spotify nog wel bereid is te betalen voor links vanuit Shazam naar Spotify.

Ik begreep trouwens ook dat het een defensieve overname was, een overname om te voorkomen dat de concurrent te sterk wordt.
Je had natuurlijk ee n paar euro uit kunnen geven. Dan had je volgens jou 1 van de beste, zonder reclame gehad.
Maar inderdaad één van de beste.
Als shazam het niet wist, wist soundhound wel. En andersom.
Het is niet te hopen dat dat het einde van Shazam is voor Android, alhoewel mij dat een enorm domme zet zou lijken en ik het me niet kan voorstellen.

But what if.. :X
Ik gok dat Apple Shazam overneemt om zo meer data te krijgen omtrent wat mensen graag willen luisteren. In dat geval moet Shazam juist door zoveel mogelijk mensen, ook Android-gebruikers, gebruikt worden. Shazam exclusief voor iOS maken zou absoluut geen logische stap zijn aangezien je daar niks mee wint.
Ik denk eerder dat ze het gekocht hebben omdat Shazam al langere tijd onderdeel is van Siri. Als je vraagt: "Hey Siri, What's this song?"

Dan wordt het nummer dat je hoort obv Shazam benoemd.
Door de koop is dit onderdeel van Siri niet meer afhankelijk van een externe partij.
Dat was al bekend en dat ging om een samenwerking tussen Apple en Shazam.

http://appleinsider.com/a...-recognize-songs-in-ios-8
Ik denk eerder dat ze het gekocht hebben omdat Shazam al langere tijd onderdeel is van Siri.
Dat is geen reden maar een constatering.
Door de koop is dit onderdeel van Siri niet meer afhankelijk van een externe partij.
En wat is daar het voordeel van?
Wat het voordeel is van onafhankelijk zijn?
Ik denk onafhankelijk zijn.
Onafhankelijk zijn heeft alleen nut als het strategische waarde heeft, anders belast je jezelf met dingen die niet jouw core business zijn. Puur 'onafhankelijk zijn' is geen reden, dan kan je elk bedrijf wel opkopen waar je ook maar iets mee te maken hebt.
Apple zal Shazam blijven uitbrengen voor Android zolang die dienst genoeg kopers naar de Apple muziekwinkel stuurt. Zijn dat er niet genoeg dan heeft het voor Apple natuurlijk geen enkele zin om een concurrerend platform aantrekkelijker te maken.

Voor de meeste Google programma's is dat anders, die verdienen simpelweg aan het gebruik van de apps (door dataverzameling en het plaatsen van advertenties), of het nu op Android of iOs is. En Google verdient uitstekend op het iOs platform...

Persoonlijk denk ik niet dat Shazam voor Android nog lang zal bestaan.
Mogelijke conclusie; spotify support sleutelen ze er uit en alle gebruikers sturen ze naar hun eigen dienst. Om het te kunnen blijven gebruiken moet je inloggen met je apple id. Naar mijn mening zou dit doodzonde zijn, maargoed we gaan het zien, en tsja er zijn dan nog zat andere applicaties die hetzelfde doen.
Geen idee waarom je +1tjes krijgt voor je reinste speculatie. Hoe is dat on-topic of relevant? Waar is hier het precedent? Koopt Apple vaker apps die ze vervolgens achter een Apple ID hangen? In Apple's eigen apps ben je niet eens verplicht in te loggen met een Apple ID.
Dan gooien we het weg. Ik hoef geen downgraded troep.
Apple Music is ook beschikbaar voor Android. Ik denk dat Apple Shazam wel zal blijven onderhouden op Android.
Als iPhone gebruiker zal ik daar waarschijnlijk geen last van krijgen ;)

Echter als fervent Spotify liefhebber maak ik me wel zorgen over de koppeling naar Spotify. Het is nu kind eenvoudig om de gevonden nummers toe te voegen aan je afspeellijsten. Ik vraag me af of dit ook blijft bestaan onder de vlag van Apple..
Dan raad ik je SoundHound aan, werkt regelmatig beter dan Shazam.
Vindt inderdaad meer nummers dan Shazam, vooral nieuwe nummers staan sneller op SoundHound dan op Shazam. Heeft Apple de verkeerde gekocht? ;)

Maar even serieus: ik ben bang dat de onafhankelijkheid van Shazam zo wel weg is, gezien de doorverwijzing naar Spotify natuurlijk het eerste is wat sneuvelt, want dat zal Apple niet laten gebeuren.

@hieronder: niet zo serieus op ingaan als ik een knipoog geef. Ik snap prima waarom ze Shazam hebben gekocht. Ik vind persoonlijk SoundHound beter, maar dat is mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 11 december 2017 21:13]

Apple koopt gewoon Shazam omdat deze verder prima voldoet, het verschil tussen Shazam en Soundhound is niet zo bijster groot buiten enkele resultaten, en ze hebben Shazam al enige tijd geïntegreerd binnen Siri, dus een prima deal voor beiden.
Volgens mij hadden ze Shazam niet eens per se gekocht om hun muziek herken technologie maar die van films.
Ik hoop maar dat het daarom gaat, en niet om patenten waarmee ze Soundhound of anderen aan kunnen klagen.
> Vindt inderdaad meer nummers dan Shazam, vooral nieuwe nummers staan sneller op SoundHound dan op Shazam.

Dat hoeft met Apple als eigenaar niet zo te blijven natuurlijk.
Wat een onzin opmerking en keuze zeg.

Als jouw merk voor Melk (Campina) wordt opgekocht door Melkan, dan is het nog steeds dezelfde melk, uit dezelfde fabriek. Ga je dan ook roepen, ik drink nooit meer deze melk ik ga over naar een ander!

Als je een mening hebt, onderbouw deze dan met normale argumenten, want dit slaat kant nog wal.
Ik sta totaal niet achter Apple als merk en ik weet dat ze mij in de toekomst gaan dwarsbomen om Shazam met Android/Spotify te gebruiken, is dat geen reden genoeg om dan nu maar direct over te schakelen?
Ze gaan Android niet dwarsbomen, dat zal het stomste zijn wat ze kunnen doen. Zij willen zo veel mogelijk informatie verzamelen (precies wat Shazam nu ook al doet en wilt) en daarmee zien wat mensen graag willen luisteren. Daarmee kunnen ze hun eigen dienst beter maken (Apple Music). Als zij de app van Shazam van het Android platform halen, missen ze dus 90% aan gebruikersdata, omdat er nog steeds meer Android gebruikers zijn dan IOS gebruikers.

Dus, nogmaals, voordat je een opmerking plaatst, zorg dat je goede argumenten hebt en er over hebt nagedacht ;)
Wellicht niet van Android, maar de koppeling met Spotify gaat 100% zeker weten verdwijnen en dat is nu juist net zo fijn :)
Ach, Soundhound is in handen van een hoop venture capitalists en Nvidia en Samsung. Dus ook niet echt een geuzenapp....
Alleen omdat Apple hem gekocht heeft ?
Vandaag is de kwaliteit toch niet achteruit gegaan.
Aansteller. Blijft dezelfde app.
Boeit niks. Je google assistent kan ook nummers herkennen.
Deze werkt idd ook heel goed! Ik gebruik geen andere meer.
werkt bij mij voor geen meter
Probeer eens soundhound?
Als je die hebt. Ik kan alleen S Voice vinden.
Danny.G Tweakers Hero
11 december 2017 19:56
Het is niet te hopen dat dat het einde van Shazam is voor Android, alhoewel mij dat een enorm domme zet zou lijken en ik het me niet kan voorstellen.

But what if.. :X
Als ze Shazam stoppen op Android, dan kan ik je met alle zekerheid zeggen dat SoundHound DE grote muziekherkenner gaat worden op Android.

NIET verwarren met SoundCloud
Ik gebruik al jaren soundhound. werkt ook goed
Zo'n beetje de hele Google/Android portefeuille bestaat uit functies van gekochte bedrijven, de lijst is nog veel groter dan die van Apple, dus waarom mensen nu ineens zo verbaasd zijn?
https://en.wikipedia.org/..._acquisitions_by_Alphabet
https://en.wikipedia.org/...and_acquisitions_by_Apple
Volgens mij heeft Google niet heel veel bedrijven opgekocht die al zo "ingeburgerd" zijn als Shazam.

Tenminste, als ik hun lijst bekijk kom ik er niet heel veel tegen, veel (voor mij persoonlijk) onbekende bedrijven waar ze wss technieken en mensen vandaan willen hebben.

Maar ik kan het mis hebben, ken niet alles en iedereen..

Edit : Heb net de lijst van Apple gekeken, en kom er daar ook maar enkele tegen die ik ken. Dus wellicht gaan ze gelijk op in mijn kennis van bedrijven.

[Reactie gewijzigd door iketot op 11 december 2017 22:25]

Wel eens van YouTube gehoord? :+
Uiteraard, en daarom zeg ik ook dat ze niet heel veel bedrijven hebben opgekocht die al zo ingeburgerd waren.

Om even op getallen in te gaan ; Youtube bestond net anderhalf jaar toen ze werden over genomen. Was een inmens populaire site, maar vnl in de VS en UK (want was nog alleen in het Engels).

Dus ze hebben een vrij 'jong' (wel populair hoor) bedrijf opgekocht.

Shazam bestaat al 18 (!) jaar en heeft meer dan 120 miljoen actieve gebruikers per maand en heeft al meer dan een miljard downloads uit app stores.

Dus je kan zeggen dat Shazam meet ingeburgerd is op dit moment, dan Youtube was op het moment dat ze werden gekocht.

Maar goed, ik ken (@jimzz) inderdaad Motorola (al was deze vlgs mij redding van de afgrond), en bv ook Waze was al heel goed ingeburgerd.
Als ik zie wat voor bedragen ze af en toe voor de meest vage apps neertellen, dan komt 300mln voor een bekende apps als Shazam wel bescheiden. Zal ongetwijfeld met de hoeveelheid reclame-inkomsten te maken hebben, maar toch.
dat zegt meer over de belachelijke overnameprijzen van die andere apps. volgens de tijd is de prijs ogeveer 10 keer de jaaromzet, dat is waanzinnig veel geld. Daar komt nog bovenop dat shazam chronisch verlieslatend is.
Die extreme bedragen zijn meestal voor apps die een mogelijke bedreiging gaan vormen. Zoals instagram voor facebook een mogelijke bedreiging was. Niet omdat de technologie zo spannend is.
Tot zover de naadloze samenwerking van Shazam en Spotify :(
Naadloos? Al 5x is die “samenwerking” een eigen playlist begonnen.

Sindsdien koppel ik niks meer automatisch om die vervuiling tegen te gaan. Aan de andere kant, als iPhone gebruiker, zou die integratie met Apple Music (dat heb ik niet) nog niet zo slecht zijn. Zitten links en rechts wel wat voordelen aan met name in Carplay et cum suis.
Jammer dat je niet begrijpt wat ik bedoel.met het einde van Shazam/Spotify door de overname van Apple en dat je dan valt over het woord naadloos (overigens werkt het bij mij wel naadloos)
Je hebt het niet over het einde. Je hebt het over de naadloze samenwerking.
Bij mijn wordt de shazam playlist al meer dan een maand niet bijgewerkt, terwijl ik shazam zo'n beetje dagelijks gebruik.
Zelfs mijn oude Lumia deed dit als onder WP8.1, zonder app.
Heb het ooit eens geprobeerd, verder nog nooit nodig gehad.

Maar ik ben het wel eens dat het slechte zaak is dat grote bedrijven dit soort functionaliteit gewoon opkopen....