Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

De muziekherkennings-app Shazam kan vanaf nu ook afbeeldingen herkennen. Dat maakte het bedrijf donderdag bekend. Als gebruikers in de Shazam-app hun camera op plaatjes met het Shazam-logo richten, komen ze automatisch uit bij een pagina met extra content.

In de Shazam-app zit vanaf nu een camera-icoon op het hoofdscherm. Door daarop te drukken kan de app qr-codes, maar ook afbeeldingen scannen, waarna de gebruiker terechtkomt op een pagina met meer informatie. Dat kan niet bij iedere willekeurige afbeelding; het Shazam-logo geeft aan wanneer gebruikers de app kunnen gebruiken. De functie is vooral bedoeld voor interactieve reclames. Shazam geeft als voorbeeld een poster van de film Tomorrowland. Door die te scannen komt de gebruiker uit op een pagina met een trailer van de film.

Shazam werd in 1999 voor het eerst uitgebracht als service. Tegenwoordig is de dienst vooral populair vanwege de apps op diverse platforms, die maandelijks door meer dan honderd miljoen mensen worden gebruikt. De dienst herkent binnen tien seconden een muzieknummer aan de hand van een akoestische vingerafdruk. Die wordt vergeleken met een centrale database. Sinds 2012 kan de app ook bepaalde tv-shows herkennen.

Over de komst van de nieuwe features gingen al langer geruchten. Met de update probeert Shazam zijn aanbod te verbreden. De digitale assistenten van Apple, Microsoft en Google kunnen inmiddels ook muziek herkennen. Apples Siri gebruikt daarvoor de technologie van Shazam, maar Google Now en Microsoft Cortana hebben een eigen algoritme.

Shazam afbeeldingenscanner

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Wat ik mij afvraag is hoe de techniek achter shazam werkt? En dan met name, degene waarmee muziek herkent kan worden. Weet iemand hoe dat in elkaar zit?
Shazam works by analyzing the captured sound and seeking a match based on an acoustic fingerprint in a database of more than 11 million songs.

http://www.ee.columbia.edu/~dpwe/papers/Wang03-shazam.pdf

[Reactie gewijzigd door williammorren op 28 mei 2015 18:11]

Iedereen boven mij (op dit moment) krijgt een 0 of -1 voor commentaar waarvan ik vind dat ze wel degelijk een punt hebben.

Voorbeeldje, QR codes, die zouden het ook helemaal worden. Lekker de hele dag QR codes scannen. Ik zie het niet gebeuren bij QR codes en ik vermoed het zelfde voor Shazam.

Handmatig iets scannen met je telefoon is gewoon niet de techniek waar men mee gaat werken. Men wilt de moeite niet nemen. Het zal meer een techniek moeten zijn dat er een signaal uitgezonden wordt die je telefoon kan oppikken zodat men geen extra handelingen hoeft uit te voeren.
Is dit niet wat layar ook veel doet met posters in bushokjes? Die kun je scannen en dan krijg je er extra info bij

Ik heb Layar dan ook 1 keer gebruikt om te kijken wat het deed, en er daarna meteen weer afgegooid :P
Layar is gekocht door Blippar, die inderdaad vrijwel hetzelfde doen. Zeker nu ze ook in de visual search markt willen stappen (in plaats van alleen augmented reality voor, veelal, marketing doeleinden).

Blippar Visual Search

Ik ben wel benieuwd, ik zit nog een beetje in dubio of ik echt geloof of dit gaat werken. Maar er wordt wel flink in ge´nvesteerd, ik zag dat Blippar werd genoemd als lid van de Unicorn club.
Ik vind scannen best wel handig, in al zijn vormen. Ik vrees dat de apps/technieken gewoon te kort schieten.

QR codes zijn best geniaal, zo hebben wij (vastgoedkantoor) dit proberen integreren op onze publiciteitspanelen. Niets handiger dan een woning zien die ons interesseert en dan met 1 scan op een detailpagina van die woning terecht komen. Jammer genoeg werkt dit niet meer als het paneel op de eerste verdieping of hoger hangt. Maar ik kan mij wel voorstellen dat dit een meerwaarde kan betekenen voor tal van andere producten.

Hetzelfde geldt voor business cards, heel handig om dit te kunnen scannen en zo rechtstreeks te kunnen invoeren in ons databestand. Alleen jammer dat ons eigen databestand niet overweg kan met de standaard waarin de gegevens opgeslaan worden :|

Dus ja ik ben wel voorstander van het scannen, het moet alleen nog wat volwassen worden. Een signaal uitzenden zou uiteraard nog beter zijn, maar die integratie lijkt mij niet zo eenvoudig. Toegegeven, mijn technische kennis is hier ook te beperkt voor om daar uitspraken over te doen.

[Reactie gewijzigd door Nieker op 28 mei 2015 16:21]

'Ik vrees dat de apps/technieken gewoon te kort schieten. '

Juist, ik denk dat dit pas aanslaat als de standaard camera app op telefoons dit automatisch ondersteunen..

Bijv. Je neem je iPhone, swiped de camera app open en i.p.v. een foto maken reageerd deze zodra die een QR code ziet.
"Ik vrees dat de apps/technieken gewoon te kort schieten. "

Dat is meestal het probleem, ik me herinneren dat bartsmit ooit eens QR codes in hun reclame gebruikte, maar je werd dan gelinkt naar een normale desktop pagina die moeilijk te navigeren was op een mobiel |:(

Of de barcode scanner van de AH app, die alle barcodes kan lezen behalve die op een ronde fles staan :'(

IKEA product codes die prima te scannen zijn, behalve als ze in een plastic hoesje zitten... wat bij bijna alle IKEA producten het geval is ;(

Dit soort techniek staat of valt bij de implementatie er van. En de ondersteuning is ook wel een puntje, zal niet de eerste keer zijn dat bvb google gogles een QR code herkent en dan dood leuk mij door linkt naar google.nl "afbeeldingen van vergelijkbare QR codes tonen". :X

[Reactie gewijzigd door sHELL op 28 mei 2015 16:43]

Ik heb thuis 2 QR codes hangen voor m'n wifi netwerken, dan hoef ik zelf of bezoek niet steeds login details in te voeren.
Cool! Maar in de wereld buiten zijn ze keihard gefaald.
Mwha... Jij hebt zeker nooit een pakketje verstuurd via ups?
Zijn die niet voornamelijk voor hun verwerking? Ik heb niet zoveel moeite met het intikken van en T&T code. QR is eigenlijk alleen handig met een mobiel.

Je ziet ze wel her en der maar het is nooit zo'n succes geworden dat je op alles een QR ziet. URLs zijn vaak simpel genoeg om gewoon te tikken. T&T codes wat minder. Voordeel van gewoon een URL tonen is dat mensen het moeten intikken en je bedrijfsnaam of site beter onthouden.

QR wordt toch steeds minder belangrijk nu afbeeldingen zelf steeds beter herkenbaar zijn.
Dat gebeurd voor de muziekherkenning via geluid ook al, en daarmee doen ze het blijkbaar goed. Ik gebruik het tegenwoordig toch ook vaak als ik onbekende muziek op de radio hoor.
Je hebt in de gaten dat in andere regios het scannen van bijvoorbeeld QR codes een razend populair iets is?

http://edition.cnn.com/20...-in-the-subway/index.html

Dat jij en mensen in je directe omgeving de techniek niet snappen of er niets in zien wil nog niet zeggen dat de rest er ook zo over denkt.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 29 mei 2015 15:08]

"Dat jij en mensen in je directe omgeving de techniek niet snappen of er niets in zien wil nog niet zeggen dat de rest er ook zo over denkt."

Is dat nou echt nodig? Ik schrijf alleen mijn mening en gedachte op over deze techniek, hoef je niet direct iemand op aan te vallen.

[Reactie gewijzigd door SaintK op 28 mei 2015 21:07]

Nee, dat stukje was idd niet nodig. Iedereen stapt wel eens met het verkeerde been uit bed zullen we maar zeggen ;) Excuus!
Van mij hoeft het niet... Neigt wat mij betreft wat naar bloatware.
Voor nu niet zo interessant, maar ik denk wel dat het de toekomst wordt.
Telelefoon pakken, ergens op 'richten' en dan meer content krijgen.

Probleem is dat het nu teveel handelingen is;
Telefoon pakken, unlocken, app zoeken, opstarten en scannen (wat vaak net te lang duurt)....

Het wordt interessant als je camera direct werkt als je ergens op richt zonder extra handelingen, maar denk dat er nogal wat bezwaar is dat een camera altjd actief is...
Deze functionaliteit ziet er heel anders uit dan de functionaliteit die Shazam oorspronkelijk beloofde. Beetje een tegenvaller dit soort functies wordt door verschillende partijen aangeboden.
yes, gebruik ik al jaren
Precies, dat hebben ze overduidelijk na willen bouwen, zelfs de 'balk' die over het plaatje gaat terwijl er detectie word gedaan is precies hetzelfde als in Goggles
Lekkere nutteloos als ik een filmposter zie start ik de IMDB app wel even op als ik meer interesse heb, dat is net zoveel zo niet minder werk dan de poster scannen, ik weet de titel toch immers al? Zelfde voor TV shows ik kijk wel in de EPG hoe de show heet.

Shazam is geweldig voor muziek en daar gebruik ik het heel vaak voor maar anders dan dat zie ik hier geen toegevoegde waarde in. Dit is echt in de trend van we moeten nieuwe dingen blijven bedenken (terwijl Google dit trouwens ook al heeft met Goggles).
Maar dan moet je het zelf typen.. nu neem je gewoon een foto ervan en doet Shazam het werk..

Ik vraag of overigens af hoe populair deze app tegenwoordig nog is.. vroeger kwam ik het vaak tegen .. lijkt tegenwoordig minder te zijn. Ideetje voor een poll?
Ja ok hoewel als een film 'hot' is staat hij vaak wel op de frontpage van IMDB of volstaat het om de eerste 2-3 letters in te voeren.

Zie jij iemand weleens QR code gebruiken dan bij reclameposters? Ik gebruik trouwens wel QR code om m'n kaartje in de bioscoop te laten scannen met m'n smartphone, dat is dan wel weer erg handig :)
Ikzelf gebruik de app niet meer, nu ik ook tegen Siri kan zeggen: "What music is playing" mogelijk dat andere mensen er ook zo over denken, aangezien dat blijkbaar ook op Windows Phone en Android werkt.
Shazam is er toch juist voor als je de titel van een liedje niet weet? Als ik een reclameposter voor een film zie zie ik de titel toch al? Dat bedoel ik te zeggen.
Nog effetjes en dan "Shazammen" we iemand's vingerafdruk of haar en kunnen we zo personen zoeken.
Laten we eerst beginnen met het opzoeken van een persoon met een eenvoudige foto. Soms wil je weten hoe de persoon op de foto heet. Ik neem aan dat Shazam enkel werkt met voorwerpen, en bijvoorbeeld niet met celebs.
Dat meisje tegenover je in de trein, even shazammen, ze wordt op facebook opgezocht en je weet haar naam, leeftijd, relatiestatus en haar hobbies om een gesprek over te beginnen. Klinkt handig, maar kan wel eens als privacy schending ervaren worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True