Microsoft gaat weer producten in eigen fysieke winkels verkopen

Microsoft gaat weer producten verkopen op eigen fysieke locaties. In de Experience Centers van de techgigant zijn binnenkort weer producten te koop. Het gaat om de locaties in Londen, New York en Sydney.

In een verklaring aan The Verge laat Microsoft weten dan vanaf 1 juli er weer "een select aantal producten" te koop zijn in de Experience Centers in de drie grote steden. Het is niet bekend of Microsoft van plan is om dit uit te breiden naar andere eigen fysieke locaties.

Het zal in eerste instantie gaan om Surface-apparaten en Microsoft 365-abonnementen. Volgens het bericht is de Xbox Series X/S is voorlopig niet verkrijgbaar op deze locaties vanwege chiptekorten.

Vorig jaar juni maakte Microsoft bekend helemaal te stoppen met de verkoop van producten in zijn eigen winkels. De meeste fysieke locaties werden vervolgens gesloten. Alleen een aantal van de Experience Centers bleven open voor demonstraties van producten. De Microsoft-winkels bevonden zich voornamelijk in de Verenigde Staten.

Microsoft heeft nooit een reden gegeven voor het sluiten van de winkels. Het bedrijf heeft niet bekendgemaakt of er nu weer meer Microsoft-winkels geopend gaan worden, nu de Experience Centers weer producten gaan verkopen.

Door Robert Zomers

Redacteur

08-06-2021 • 20:04

54

Reacties (54)

54
48
27
1
0
17
Wijzig sortering
Microsoft heeft nooit een reden gegeven voor het sluiten van de winkels.
Ik vind Microsoft behoorlijk onnavolgbaar qua investeringen.

Ik ben er bijvoorbeeld vrij zeker van dat het niet verstandig was om het oude Nokia en Windows Phone te laten vallen. Dat was uitstekende hardware en software, maar vooral: heel erg goed op elkaar afgestemd. Maar Microsoft is schijnbaar zo ontzettend ongeduldig dat het dat product toch heeft afgeschoten. Niet eens lang genoeg gewacht tot het goed wortelde en kon uitdijen tot een publiekslieveling, echt alleen maar kijken tot een bepaalde termijn. Het lijkt wel alsof er destijds iemand bij Microsoft heeft geroepen: "de wereldmarkt heeft qua smartphones vooral behoefte aan een duopolie en dat is er al met Android en IOS. We maken geen schijn van kans meer!"

En dat terwijl dat zelfde Microsoft wel succesvol is met de XBox die heeft moeten opboksen tegen de Playstation en Nintendo. Daar is geen duopolie.

Ik vind het maar een raar bedrijf. Ik kan er echt geen touw aan vastknopen.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 24 juli 2024 17:33]

Microsoft, net als veel bedrijven, hebben last van de compromis. Hoe die in intern tot stand komen tussen managers zal nooit duidelijk zijn. Microsoft plaats zich daarbij niet zozeer als een devices bedrijf maar als software/services bedrijf. Wie weet verandert dat nog een keer. Vergeet niet dat ze ook nog een hoop partners hebben, die ook tevreden moeten blijven.
En veel grote bedrijven hebben ook last van managerwissels. Een nieuwe manager op hoog niveau wil vaak meteen zijn stempel drukken. Vandaar de wisselde koers die vaak gevaren wordt.
Microsoft heeft het gewoon totaal verkeerd aangepakt met de telefoons.
In de huidige smartphone markt is Microsoft begonnen met Windows Phone 7, daarna Windows Phone 8, Windows Phone 8.1 en als laatste Windows 10 Mobile.
Met elke nieuwe versie, was er geen backwards compatibiliteit met de vorige versie, dus als een bank, een app had gemaakt voor Windows Phone 8, dan was deze niet beschikbaar in de store voor Windows 10 Mobile.
Microsoft had al met elke iteratie een laag marktaandeel en als je dan ook nog elke versie met een lege store opnieuw begint dan krijg je de developers ook niet mee om alsnog weer een nieuwe app voor je nieuwe platform te maken. En iedereen weet; geen apps, geen gebruikers.
Als je op je smartphone niet je standaard set aan apps beschikbaar hebt zoals: Whatsapp, Bank, OV. Dan zullen gebruikers er niet snel naar overstappen.

Microsoft had aan het eind van Windows 10 Mobile wel nog Microsoft Bridge geïntroduceerd, hiermee konden Android apps worden omgezet in universal Windows 10 Phone apps, maar dat heeft nooit het daglicht gezien.
Klopt, je zag met elke nieuwe versie minder apps haast. Wat ook niet meehielp was dat het idee van hybride zijn tussen Apple's model (eigen hardware) en Android's model (hardware voornamelijk door anderen) helemaal mis liep. De Nokia/eigen hardware (Nokia had een bevoorrechte positie en kreeg meer toegang tot het OS en meer inspraak bij de ontwikkeling van het OS) was lastig tegen te concurreren door andere fabrikanten, maar er waren teveel concessions om het toch mogelijk te maken.

De hardware en software was steeds goed, de strategie was bagger.
MrMonkE loopt de snackbar binnen.
Snackbarman: "We hebben nu een APP! Kun je bestellen en krijg je bericht wanneer het klaar is."
MrMonkE: "Ook voor mijn Telefoon?"
Snackbarman:"Ja, Android én Apple!"
MrMonkE: "Maar ik heb windows phone"
..

Windows phone was veel van 'wij doen het anders dan iedereen'. Horizontaal scrollen? Paginas? Nee, wij doen verticaal zodat je icons op andere plekken staan afhankelijk van hoeveel je scrolled.
Wil je een tile in een ander kleurtje? Ja, maar dan wel allemaal tegelijk van kleur veranderen. Niet per individuele tile.

De laatste stuiptrekking was het proberen toevoegen van android-app ondersteuning.
Dat is ze ook nooit goed gelukt volgens mij.
Dat slechte aanbod was idd een issue, wat denk ik vooral kwam door de strategie om met bijna elke grote release de backward compatibility te slopen. Er was een (korte) tijd dat er wel mainstream app support was (met als notoire dwarsliggers Google die zo probeerde directe concurrentie te killen en snapchat vanwege een persoonlijke vete van de eigenaar), met meer dan 10% marktaandeel in Europa en de snelste groei in 2013 was het een serieuze markt geworden voor ontwikkelaars. Toen in 2014 kwam windows phone 8.1, ondanks dat die nog wel windows phone 8 apps kon draaien, konden apps specifiek ontwikkeld voor windows phone 8.1 niet op windows phone 8 draaien. In 2015 kwam al Windows Mobile 10 en kreeg je weer vergelijkbaar gedoe. In die jaren zag je dus ook het marktaandeel kelderen en developers afhaken.

De launcher was idd anders, en vond ik juist fijner werken zo. Anderen waren toen van de geen widgets bijv. en pushen vooral horizontaal scrollen. Niettemin, support voor alternatieve launchers was fijn geweest, maar ik denk dat dit veel afbreuk zou doen aan de gestroomlijnde ervaring en ontwikkelaars minder zou motiveren om goede live tiles te maken (want iedere fabrikant gaat dan natuurlijk gelijk zijn eigen launcher bloat meeleveren die niet goed compatible is, die waren bijna unaniem slecht destijds).

Android app ondersteuning is er idd nooit gekomen en was ook echt een stuiptrekking ja, zou sowieso nooit veel steun vinden gezien er geen Google Play services support zou zijn en daarmee de doorsnee app voor de westerse markt al niet werkt (of je moet jailbreaken en een micro-g achtige oplossing nemen, maar dat is ook maar voor een kleine niche weggelegd dan). Er kwam wel een oplossing om Android apps makkelijker te porten, maar dat was too little, too late.
Beetje rare comment op microsoft toch wel.
Apple laat niets toe om kleurtjes te veranderen, zelfs de soort iconen niet, en iedereen tevreden. Dus Microsoft met zijn 'theme kleur' was een verbetering. En nog steeds stijlvol ipv 37 kleuren.
Het scrollen en apps die vaak gebruikt werden die bovenaan kwamen, kon je afzetten, maar was eigenlijk best handig. Android devices doen dat trouwens ook in de app drawer vaak, bovenaan je meest gebruikte zetten.
Grootste probleem was gewoon de app ondersteuning. Want qua werking ermee, was het zowat de betere vond ik. En ik heb zowel iOS oud (9) en nieuw(10+), android (4 tot de huidige) en Windows Phone 7, 8, 8.1 en 10 gehad
Uiteindelijk gaven ze telefoons + 2 Windows pro licenties aan ontwikkelaars om apps te kunnen porten, met als gevolg dat de hele store vol met troep kwam te staan.

Ik heb het geprobeert met een app maar we hadden niet eens één download op dat platform, vergeleken met een half miljoen op Google Play. Gelukkig waren de Windows licenties de kleine moeite wel waard.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 17:33]

Jij weet meer?

@Uruk-Hai Nvm, je post is volledig geëdit na mijn reactie. Mijn comment was op je initiële bericht.

[Reactie gewijzigd door kamustra op 24 juli 2024 17:33]

Nee, ik weet niet meer en dat staat ook in mijn tekst.

Ik snap geen snars van Microsoft.

In het ene pompen ze gigantisch veel geld voor de langere termijn zoals de XBox.

Maar bijvoorbeeld de Microsoft Zune had ook een publiekslieveling kunnen worden, net als de iPod. De Zune kwam zelfs voorbij aan het einde van het tweede deel van Guardians of the Galaxy.

Waarom geloofde MS wel dat de XBox een hit kon worden en de Zune niet?

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 24 juli 2024 17:33]

De Zune kwam zelfs voorbij aan het einde van het tweede deel van Guardians of the Galaxy.
Ja dat was juist om te benadrukken dat men dat als stukje vintage spul zag. Als in “die heeft het niet gered.”
Ha ik dacht dat het gewoon betaalde product placement was, maar jouw uitleg is leuker!
It's called a Zune. It's what everybody's listening to on Earth nowadays.
Die zin hint dat je dat niet zo serieus moet nemen. ;)
Oh sorry. Nou, dan zijn we het eens dat er over mijn eerste versie slecht was nagedacht ;)
Dat komt echt doordat marketeers bij Microsoft veel te veel naar Apple, Google en Samsung kijken. En die lijken eigenlijk alles wat ze kunnen bedenken met succes te verkopen. Producten die het minder goed doen worden vaak niet in de pers uitgelicht, maar "evil" Microsoft ligt altijd onder het vergrootglas. Ze hadden echt wel iets van Nokia-Windows Phone kunnen maken, als er maar wil was. En helaas, was er geen wil.
Denk dat het bij Windows Phone vooral was ‘er zijn geen apps, dus geen klanten’.

Zelfs grote namen brachten hun apps er niet heen! Standaarden als CalDav voor kalenders werkten er niet op (uitgezonderd Google calendar) en ga zo maar door.

Als ze het wat meer met de wereld hadden laten samenwerken en grote namen hadden betaald om een app te maken, was het er misschien wel gekomen.
Heerste er toen dan niet al een beetje het zelfde gevoel als nu bij facebook, google en amazon? Weer voor een product maar microsoft.. straks zit ons hele leven daar. Die “Evil Microsoft” komt toch ergens vandaan? Ik denk dat we toen nog makkelijk konden zeggen “daar kan ik wel zonder” en nu zitten we er helemaal ingezogen en afhankelijk van gemaakt.
Lijkt me ook omdat de schandalen mbt Facebook etc nog niet of minder naar buiten kwamen destijds (gedoe met die schaduwprofielen en cambridge analytica schandaal etc.). Dat maakt MS relatief nu wat minder data hongerig dan destijds.
[...]

Ik vind Microsoft behoorlijk onnavolgbaar qua investeringen.

Ik vind het maar een raar bedrijf. Ik kan er echt geen touw aan vastknopen.
Ik denk dat Microsoft vooral aan het worstelen is aan de consumenten kant met het aan de man brengen van zijn producten. Persoonlijk vind ik dat ze met hun Surface lijn echt hele toffe hardware hebben uitgebracht, maar op één of andere manier kunnen ze het niet echt op een "hippe manier" promoten aan de consument. In dat opzicht vind ik Microsoft maar een beetje een grijze mus.

Hun consistentie in beleid helpt verder ook niet mee. Ze hebben vaak zeer ambitieuze ideeën, die dan teleurstellen in uitwerking zijn. En wie doet vervolgens hetzelfde idee (lees: inspiratie) uitbrengen x aantal jaren later en wordt een knallend succes? Juist Apple!
Wat betreft Windows Phone ben ik het niet met je eens. Het is niet dat ze de consument geen tijd hebben gegund om het te adopteren, maar dat ze de ontwikkelaren onvoldoende ondersteund hebben op het platform. Dat komt vooral door de wispelturigheid van Microsoft in de ontwikkeltools en compatibiliteit van apps tussen verschillende Windows Phone/Mobile versies. Dat kan je wel zo welwillend zijn als consument om een platform te ondersteunen, maar als de concurrenten een aanzienlijk betere app ondersteuning en app-functionaliteit hebben (multitasken was aan het begin van Windows Phone niet aan de orde...), dan houdt het gewoon op. Het helpt daar ook niet bij dat de hardware van Windows Phone gewoon te hoog geprijsd was vergeleken met de specificaties. Ja, Windows Phone kon met minder krachtige hardware overweg voor een goede gebruikservaring, maar daardoor zou je juist verwachten dat Windows Phones goedkoper zouden zijn. Dat waren ze niet. De prijs en featureset waren gewoon niet in verhouding met de user experience USP.

Waar ik wél een appeltje met Microsoft te schillen heb is Windows 8. Windows 8 als desktop/laptop OS werkt niet. Maar (het metro deel van) Windows 8 was en is by far de meest intuïtieve en tablet vriendelijke OS die ooit heeft bestaan. Je kon het volledige (metro) OS bedienen zonder je hand ook maar één keer van de tablet af te halen. Als ze door waren gegaan met Metro voor de Tablet dan hadden ze écht wel een geduchte concurrent voor de iPad.
Windows mobieltjes met 8 of 8.1 waren juist heel goedkoop en heel compleet wat apps betreft.
Volgens was een groot deel van het probleem dat er, vanwege de wat late instap van Microsoft, er weinig apps voor het platform ontwikkeld werden. Anderen hebben hier vast en zeker meer info over. Ik bedoel, kijk maar naar de Microsoft(/Windows) Store op Windows 10(/8). Die bestaat nu 8 jaar, maar ik heb nog steeds het gevoel dat ontwikkelaars UWP-apps als bijzaak zien, en dat zelfs grote namen alleen UWP-versies van hun software maken 'omdat het moet'.

Verder ben ik het wel met je eens dat het jammer is. Misschien had het na tien jaar wel plotseling aangeslagen of in ieder geval voldoende publiek bereikt. Bedrijven denken echter net als politici niet vaak na over de lange termijn.
Ze hadden een unique selling point moeten creeren. Heb in het begin altijd windows phones gehad werkte heerlijk maar inderdaad de meute miste de apps. Ze hadden in het gat van de enterprise markt moeten springen. Centraal en volledig beheer voor je telefoon bv via gpo/intune. De rest van de markt had wel meegegaan als de doelgroep groot genoeg was.
Eens, als Microsoft die telefoons verder had doorontwikkelt: Ik had maar wat graag een telefoon-computer gehad. Dat was ook de reden voor de aanschaf van een Surface Pro 'tablet'.
Microsoft heeft echter nog steeds een omzet van 40miljard per kwartaal. De helft minder omzet tov apple, echter maar 10% minder market cap. Dus voor jou is er misschien geen touw aan vast te knopen.. maar voor mensen/bedrijven die daadwerkelijk investeren blijkbaar wel. Denk dat bijv hun switch om tijdig focussen op intelligent cloud een hoop investeerders blij hebben gemaakt, dat is tegenwoordig ook waar 1/3de van hun omzet vandaan komt. 1/3 uit personal computing en de rest uit productivity and business processes.

[Reactie gewijzigd door Sunny op 24 juli 2024 17:33]

Inderdaad, op deze jojo manier zullen consumenten maar ook ontwikkelaars Microsoft steeds minder vertrouwen. Microsoft is een volger geworden en geen leider meer zoals ze vroeger waren.
ik mis mijn windows phone nog;-( en er software voor schrijven was ook leuk.
Wat ik de meerwaarde vind aan een fysieke Microsoft winkel is de functie van reparatiewerkplaats voor defect geraakte Surface laptops, omdat het binnenwerk van dat soort spullen tegenwoordig steeds meer dichtgeplakt en vast gesoldeerd is.

Die Surface laptops doen het heel goed. Ik ken veel mensen die zo'n ding hebben en er erg tevreden over zijn.

[Reactie gewijzigd door Uruk-Hai op 24 juli 2024 17:33]

In Tilburg is een splinternieuwe heel daftige plak voor ze beschikbaar: onder de rok van het nieuwe stadhuis.
Dichter bij de hooggeplaatsten én het koopvolk kan je niet komen.
Begin vorig jaar heb ik in Shenzhen een Microsoft store bezocht. Heb toen dubbel moeten checken of het wel een echte was aangezien het redelijk trashy eruit zag terwijl het één van de beste en dan ook duurste locaties had in de stad..

Hoop dat ze een goede strategie hebben, vermoed echter dat het een move is om aandeelhouders gerust te stellen of enkel voor brand exposure..
Misschien was het dan wel een nep store? Over het algemeen zien de Microsoft stores er in China netjes verzorgd uit. En zoals je ook schreef inderdaad, op prime locaties in shopping malls. Het is wel vaak erg rustig in de Microsoft stores trouwens.
Dus maar drie winkels :?
Het is in elk geval opmerkelijk dat ze hun online-paketten’365’ fysiek willen verkopen. Voor mensen zonder internetverbinding of -vaardigheden?
Ik heb een internetverbinding en de benodigde vaardigheden en hun aankondiging van een offline Office was echt een geschenk uit de hemel. Ik hoop dat Microsoft dit niet eenmalig doet en ook toekomstige versies van Office offline en niet alleen als SaaS aanbied.
Ze zijn toch nooit gestopt met 'offline' office? Of bedoel je dat je niet verwacht had dat er nog een Office 2019 zou komen en 2016 wel de laatste was? Dat was niet eenmalig, want office 2019 was niet de eerste 'offline' office.

offline in quotes, omdat je er natuurlijk wel online functionaliteit bij kan gebruiken
Ik snap ook niet zo goed wat je hier mee bedoelt, er is gewoon een office variant die geen O365/M365 is?
En buiten dat kan je een O365 office variant ook gewoon lokaal installeren.

Of bedoel je iets anders en begrijpen we je gewoon niet?
Ik hoop dat Microsoft dit niet eenmalig doet en ook toekomstige versies van Office offline en niet alleen als SaaS aanbied.
Ik snap je nogsteeds niet want hiervoor was er offie 2019, nu office 2021, toen 2019 er was toen hadden we ook al o365 dus het is blijkbaar niet iets eenmaligs.
Wellicht installeren ze het voor die mensen. Of kan je daar ook cash betalen.
Nee, voor mensen die graag een fysiek aanspreekpunt willen voor bv. garantie claims of vragen. Of iemand die graag wat ondersteuning wil over welke variant ze moeten aanschaffen, en niet slechts een vergelijkingstabel wil zien op een site die behalve rauwe specificaties uit de datasheets nog weinig concrete informatie biedt.
Als het een code in een doosje is, dan kunnen retailers nog wel eens leuke kortingen erover gooien. Is het meer als een code van de server, dan is het echter een upsale mogelijkheid voor retailers?
Macos /iPhone/ ipad doet dit standaard ook niet, het is dat je sinds een paar jaar standaard Office pakket standaard krijgt van Apple pages etc.

Deze was ook tot aantal jaar terug betaald, en kon het dus ook niet openen.
Omdat je al sinds aantal jaar nu gratis pages etc krijgt, het wordt ook default geïnstalleerd.
Maar dit is ook pas iets van de afgelopen 5 of 6 jaar, daarvoor had je geen apps om Office bestanden te openen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 24 juli 2024 17:33]

Office is een standaard hoor, de de facto standaard ;)
Het gaat ze echt niet om de producten die al 'ingeburgerd' zijn zoals Office en Windows. Het gaat veel meer om het presenteren van producten, denk aan HoloLens en surface hub (nieuws: Microsoft gaat 85"-kantoorscherm Surface Hub 2S verkopen voor 22.000 ...). Die apparaten kosten duizenden Euro's, dan zou ik ook wel iets meer willen dan een aantal reviews voor ik zo'n ding koop. Microsoft zal dan een omgeving creëren waar elk (duur) artikel perfect tot zijn recht komt. 'kijk, dit kan je er ook mee'. Als onderneming overstappen op dit soort techniek is geen kleinigheidje, dan wil je alles een keer werkend gezien en getest hebben. Met dit idee gaan ze, denk ik, de shops opzetten.
Als jij een Hololens of Surface Hub wilt kopen dan ben je, gezien de prijzen en de usecases, een bedrijf. Een bedrijf heeft gewoon een sales manager van Microsoft tot zijn beschikking. Deze kan zonder problemen een demo voor jou regelen of zelfs een Proof of Concept starten zodat je de producten ontvangt en voor een bepaalde periode kan gebruiken om te zien of het inderdaad iets voor jou bedrijf is. Daar hoef je echt niet voor naar een fysieke winkel toe.
Er is een gezegde dat je beter niet kunt reageren als je er geen verstand van hebt!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.