Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Deathloop is verder uitgesteld tot 14 september

Bethesda-studio Arkane Lyon stelt zijn game Deathloop voor de tweede keer uit. De releasedatum is nu op 14 september gezet. Er is volgens het team extra tijd nodig om de kwaliteit te verbeteren en de ambities waar te maken.

De studio noemt ook het gezond en veilig houden van zijn medewerkers als reden voor het uitstel. Mogelijk heeft dat te maken met zaken als thuiswerken, als gevolg van de coronapandemie. Arkane Lyon noemt de nieuwe verschijningsdatum op Twitter.

Deathloop werd in juni 2019 aangekondigd tijdens de E3 als een game die tijdelijk exclusief is voor de PlayStation 5 en pc. Het spel had eind 2020 moeten uitkomen, maar dat werd al uitgesteld naar het tweede kwartaal van 2021. De releasedatum werd vervolgens op 5 mei gezet, maar dat wordt dus niet gehaald.

De game is een fps die zich afspeelt in een surrealistische omgeving. Deathloop speelt zich af op het fictieve eiland Blackreef en spelers moeten in de rol van het personage Colt uit een tijdloop zien te ontsnappen, door doelwitten uit te schakelen.

Deathloop wordt gemaakt door Arkane Lyon, de studio die bekend is van Dishonored. De studio is onderdeel van Bethesda, dat door Microsoft is overgenomen. Arkane Lyon is inmiddels dus een Xbox-studio, maar Microsoft heeft eerder al aangegeven dat bestaande exclusiviteitsdeals gehandhaafd blijven.

Vermoedelijk is Deathloop voor een bepaalde periode, van bijvoorbeeld een jaar, alleen beschikbaar op de PlayStation 5 en niet op andere consoles. Er komt wel een pc-versie uit op het moment dat de PS5-versie verschijnt.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-04-2021 • 16:32

21 Linkedin

Reacties (21)

Wijzig sortering
Ah jammer, ben erg benieuwd naar deze!
Ziet er lekker orgineel uit, en Arkane is een creatieve studio.

Maar wel goed inderdaad dat ze de werknemers niet teveel willen laten crunchen, als dat de echte reden van uitstel is.
Ik denk dat ze de titel met opzet te vroeg aangekondigd hebben, om met de PS5 hype-video mee te kunnen doen.

Bijna een jaar later en d'r zijn nog steeds geen PS5 titels.
Ik snap niet dat men bij het uitstellen alsnog een datum noemt. Het is niet erg dat het uitgesteld wordt (wel jammer) maar benoem nu geen nieuwe datum. Want zoals we eerder hebben gezien is de kans groot dat die datum in de toekomst óók niet gehaald gaat worden en men dan wéér uit moet gaan stellen.

Als studio zou ik eerder iets communiceren als:
"Helaas hebben we moeten vaststellen dat de beoogde datum niet gaat lukken. We hebben besloten de release tot nader order uit te stellen, om teleurstellingen in de toekomst te voorkomen prikken we (voor de buitenwereld) géén nieuwe datum"

Of communiceer in eerste instantie een kwartaal (bijvoorbeeld Q4 2021) ipv een vaste datum.. dan houdt je nog wat speling.
Een industrie insider geeft aan dat release datums of richtingen meer worden gegeven voor shareholders en investeerders voor een indicatie wanneer hun geld terugverdient gaat worden en winstgevend gaat worden in plaats van voor de kopers.

Alanah Pearce heeft best wat goede content op haar youtube staan als je wilt weten waar ik het van heb.
Dat is een zeer legitieme rede maar toch niet direct een rede om dit aan de wereld te verkondigen? Shareholders zijn mensen die onderdeel zijn van het bedrijf door een belang te kopen. Als zij zoveel geld hebben geïnvesteerd dat ze belang en baat hebben bij een datum dan stuur je die toch een mail?

Ben het volledig met @DonJunior eens. Iets wat ik ook nog nooit heb begrepen. Communicatie is het moeilijkste wat er is (hier heeft elk bedrijf hoe klein of groot, zowel intern als extern problemen mee) maar dit zijn dan nog de redelijk makkelijke en voor de hand liggende zaken als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Zantiath op 9 april 2021 08:12]

"Vermoedelijk is Deathloop voor een bepaalde periode, van bijvoorbeeld een jaar, alleen beschikbaar op de PlayStation 5 en niet op andere consoles."

Dat kun je ook gewoon een timed exclusive noemen.
Ik zou het wel komisch vinden als je straks je game op de PS5 opstart en dan groot in beeld “Xbox game studios” in beeld ziet 8)7

Ik weet niet meer om welke sportfan dit ging, maar dat was vroeger ook al een probleem met de reclameborden in deze game waar Xbox op stond (ivm de licentie voor de sportgame
Moest de reclame ook overgenomen worden)
Sony heeft hier destijds echt moeilijk over gedaan en helaas voor hun verloren.

Ik ben benieuwd hoe dat straks gaat met “Xbox game studio” games die op PlayStation uit komen.
MLB heeft dat straks al omgekeerd, een Sony studios logo voor een gamepass game.
"Game xxx is uitgesteld tot xxxx" is wel een kop waar ik onderhand aan gewend begin te worden. Ik snap dat het plannen van zo'n groot project heel lastig is en dat de laatste 20% bijna altijd meer werk blijkt te zijn dan vooraf ingeschat (en het hele Cyberpunk fiasco en wellicht Covid hier ook aan bijdragen).

Toch heb ik het gevoel dat de laatste paar jaren dit vaker gebeurd dan daarvoor. Het kan misschien aan mij liggen en dat ik vroeger minder het 'game-nieuws' volgde...

Verder stellen ze de games maar lekker uit. Je werknemers uitputten om zo'n deadline te halen zou niet eens op je agenda moeten staan.
"De studio noemt ook het gezond en veilig houden van zijn medewerkers als reden voor het uitstel"

Dit vind ik wel een positief geluid! Voor de verandering wordt hier niet van medewerkers verwacht dat ze overvolle werkweken maken om een afgegeven release datum te halen, koste wat het kost. Er zijn wat werkgevers, in de game industrie en daarbuiten, die hier een voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Inderdaad! Voor mij is Supergiant games altijd een schoolvoorbeeld van werkethiek. Zie ook het artikel van Kotaku over hen: https://kotaku.com/the-se...pyre-and-hades-1838082618
Het valt me op dat veel releases doorgeschoven worden; enerzijds zal dat het Cyberpunk effect zijn, maar ik vermoed toch ook de onbeschikbaarheid van de consoles...
Vanuit Sony zijnde lijkt me dat ook wel goed. Je exclusiviteit wil je natuurlijk kopers mee overhalen, en dat is moeilijk als niemand je console kan kopen
Vergeten we ook niet even Covid-19? Vergt ook de nodige aanpassingen.
Games uitstellen gebeurt al jaren, heeft niet zoveel met Cyberpunk te maken. Het wordt tijd dat developers/studios/etc eens gaan nadenken over wanneer het nou echt realistisch is om een deadline aan te geven. Persoonlijk lijkt het mij dat je dit niet meer dan een half jaar van te voren kan doen. Dat wil zeggen als de game eigenlijk al zo goed als af is en je eventueel al een werkende demo/beta zou kunnen uitbrengen om te gaan starten met testen. Het zou ook veel prettiger zijn als developers gameplay of techdemos uit zouden brengen ipv nieuwsberichten met een latere releasedatum.
Dat een game uitgesteld word is prima, juist goed. Maar wat ik dus steeds niet snap is waarom een game best kort voor de releasedatum uitgesteld word. Bedoel lang daarvoor, zoals 3 tot 6 maanden, kan je toch wel ongeveer weten of je dan wel echt klaar kan zijn of niet. Zoals 5 mei, in minder dan een maand tijd ineens uitgesteld.


Of zie ik dat verkeerd? 😅
Uitstel van drama, omdat de toxicity binnen de gaming community dermate hoge niveaus heeft bereikt dat er altijd gezeikt gaat worden, ongeacht welke kant de devs en publisher op gaan. Vaak proberen ze dan met alle macht iets bij elkaar te schrapen om te releasen of worden de onafgewerkte elementen zo veel mogelijk in de schaduw gezet, maar ook dit werkt alleen wanneer de achterstand niet te significant is. Toxicity komt trouwens van beide kanten, begrijp me niet verkeerd, ook sommige devs en vooral de publishers / directors zijn verrot. Het concept van "Game as a service" die momenteel massaal in trek is binnen de industrie, is een bubble die vroeg of laat zichzelf kwaad zal doen.
Hopelijk komt de nieuwe Resident Evil nog in mei, anders wordt het een beetje mager dit voorjaar. Op Far Cry 6 reken ik alvast ook niet.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True