Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Arma 3 krijgt in tweede kwartaal dlc rondom Vietnamoorlog

Savage Game Design werkt aan S.O.G. Prairie Fire, een dlc-pakket voor Arma 3. De dlc speelt zich af in de Vietnamoorlog en geeft kopers nieuwe voertuigen, wapens en facties. Daarnaast is er een nieuwe kaart van 300 vierkante kilometer. De dlc verschijnt nog dit kwartaal.

De dlc krijgt een nieuwe co-op-campagne die draait om een Studies and Observations Group van het Amerikaanse leger. Deze groep werd in 1964 opgericht om geheime operaties uit te voeren in Vietnam, Laos en Cambodja. Voor deze campagne zegt ontwikkelaar Savage Game Design gesprekken te hebben gevoerd met SOG-veteranen en Vietnamese adviseurs. Aan deze campagne kunnen maximaal 14 spelers meedoen en zes missies doorlopen. Daarnaast zijn er negen multiplayer-scenario's en vijf singleplayer-scenario's.

Naast SOG-leden, kunnen gamers in multiplayer spelen als iemand van het reguliere Amerikaanse leger, als een soldaat van het Noord- of Zuid-Vietnamese leger of als een soldaat van de Vietcong. Iedere factie krijgt eigen uniforms en uitrusting. Spelers kunnen kiezen uit ruim vijftig nieuwe wapens in categorieën als pistolen, geweren, shotguns en granaatwerpers. Ook zijn er meer dan vijftig nieuwe voertuigen en statische wapens. Hierbij gaat het om helikopters, boten, tanks, auto's en een jachtvliegtuig.

De nieuwe spelkaart heet Cam Lao Nam Terrain en moet alle delen van de Vietnamoorlog vertegenwoordigen. De Ho Chi Minh Trail zit bijvoorbeeld in de kaart, die van Noord-Vietnam via Laos en Cambodja naar Zuid-Vietnam liep. Uitgever Bohemia Interactive deelt later een preciezere releasedatum, het spel krijgt een adviesprijs van 23 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

08-04-2021 • 13:05

71 Linkedin

Reacties (71)

Wijzig sortering
Persoonlijk had ik liever een aankondiging gezien dat de start van Arma4 zou beginnen. Ik kan de beelden van de huidige engine bijna niet meer aanzien. Daar komt bij dat ik heel wat genoeglijke uren in Nam en The Unsung heb zitten, waarbij ik niet geloof dat deze nieuwe DLC daar nog veel aan kan bijdragen.
Helemaal mee eens Hees :)
Arma 3 draait wel goed mbt frames.. maar voelt erg sloom bij het bewegen van de muis.
Dit dan wel met 50GB aan mods... :/
Wat is er dan zo mis met ARMA 3?
Deze DLC is gemaakt door de mensen die Unsung hebben gemaakt.
Je kan het dus zien als een soort Unsung 2.0, die geen gebruik meer maakt van die oude Arma 2 modellen en textures, maar nieuwe Arma 3 modellen, vernieuwde geluiden, voer-, vaar- en vliegtuigen met volledig intereur.
Ook zit er nu een mogelijkheid in om via modules tunnels te kunnen plaatsen onder de normale speelkaart, wat nooit eerder vertoond is in de reeks.

Je hebt wel gelijk dat Arma toe is aan een nieuwe titel, maar ik adviseer je deze toch eens de kans te geven (desnoods in een sale) :)
Hoe draait de arma3 engine op huidige systemen? Paar jaar terug een poging gedaan maar had een zeer lage gpu velasting waardoor ik de game niet op een stabiele framerate kon draaien.
Heeft in mijn mening altijd prima gedraaid en zou dat nu ook doen. De single & co-op missions moeten op elk respectabel systeem (volgens de eisen) makkelijk moeten draaien. Online is een ander verhaal, ligt echt aan welke gamemode & server je speelt imho.
Het draaide super ruk op AMD's FX lijn, gezien ARMA nooit geoptimaliseerd is voor het verschil in INT en FLOAT cores. ARMA drukt dan vrolijk meer (float) threads je CPU in dan het tegelijktijdig kan verwerken. Ik kreeg de FPS nooit voorbij de 20 met mijn FX 8350.

De gebruikte engine is/was ontzettend pro-Intel, AMD gamers hadden dikke vette pech. Op Ryzen zou de performance beter moeten zijn, maar zelf geen ervaring mee. DayZ (standalone) draaide op mijn Ryzen ook best ruk tot ze de engine vernieuwd hadden.
AMD FX zegt ie.. draaide daar überhaupt wel iets lekker op?
Met titels waarbij de developers niet lui waren en de boel hebben optimised wel. Zegt meer iets over de ontwikkelaars dan de chip in ieder geval.
Bohemia Interactive is een van de tofste gamebouwers die er is wat mij betreft. Veel contact en overleg met de community.
Battlefield 4 draaide als een tiet. Momenten netjes 100% CPU gebruik (vooral als er een boel in je omgeving ontploft) zonder dat de FPS onderuit zakte (wel iets onder de 60, maar niet lager dan 50).

DICE hun Frostbite engine was vanaf het begin heel erg goed geoptimaliseerd voor AMD"s FX CPU's. Unreal kwam na enige tijd met goede ondersteuning en Unity was destijds toch single threaded en kon toch geen gebruik maken van 4 threads, laat staan 8.

ARMA was een uitzondering, samen met nog een klein handje vol games die never nooit enige vorm van optimalisatie gezien hebben voor de FX lijn.

FX waren geen slechte processors :) Toen de optimalisaties goed zaten, waren ze in redelijk wat games gewoon on par met Intels tegenhangers. Helaas kwamen de meeste games niet met de optimalisaties toen ze gelaunched werden (vooral de eerste ~2 jaar na uitkomen van FX) en staan slecht in de score lijstjes. Als je Spectre en co nog even meerekend, waren de FX processors van AMD gelijk aan Intel of zelfs beter.

FX was een prima lijn van processors, alleen de 1 float unit per 2 int cores moest rekening mee gehouden worden. Dit soort afwijkingen op X86 PC gebied hebben we niet gezien sinds de 486.
Arma 3 draait op de zelfde engine als de Standalone, performace is was redelijk op mijn gen1 Ryzen en draait perfect op mijn 8700k
Draaide. Tegenwoordig draait Day-Z op de Enfusion engine, en niet meer op RV4.
Ohja das ook waar, Ik dacht dat ik de nieuwere migratie engine had opgezocht maar het was blijkbaar nog de oude.
DayZ nog geprobeerd toen ik net geupgrade had naar Ryzen, de FPS ging wat omhoog van <20 naar <30.
Enfusion engine update en BAM, strak 60FPS. Alle instellingen van laagst naar high-ultra en nog steeds deftig 60fps.

Gezien het met DayZ SA's oude engine nog steeds whack draaide, ARMA 3 nog niet opnieuw aangeschaft. De volgende ARMA gaat de Enfusion engine gelukkig ook gebruiken.
Lijkt me absoluut waanzinnig om in een nieuwe ARMA game op Enfusion engine te spelen met maps als Chernarus en de standaard ordnance/vehicles uit ARMA 2.
Ik vond ARMA 2 (inclusief expansions) absoluut de tofste game uit de serie maar de engine was/is om te huilen. Toen ik onlangs was geupgrade naar een Core i7 10700K kreeg ik wel plots 45-65 fps zelfs in DayZ servers. Maar de netcode is zoals fervente spelers weten absoluut om te huilen.
ARMA 4 met Enfusion engine en ARMA 2 maps lijkt me heerlijk!
De engine is voor een groot deel nog steeds single-treaded al zijn er wat kleine zaken die tegenwoordig ook op andere threads kunnen draaien.

Voor single-player is dat geen probleem, die missies zijn redelijk slank.

Voor de populaire multiplayer gamemodes zoals Warlords zijn veel AI nodig en dan gaat de game volledig op zijn gat. Ik draai zelf een 3700X met 64GB ram een een NVME SSD, en deze combinatie haalt ongeveer 40 fps als ik eerst een dedicated server maak (zodat alle AI door één thread gedaan wordt) en dan deze dedicated server join via LAN (zodat de rest van de game door windows op een andere thread gezet wordt). Als je zo'n missie zonder dedicated server zou starten moet één thread alles tegelijk doen en kom je rond de 15-25 fps uit met freezes van 10-20 seconden als een hele batch AI spawnt.

Door de workaround met de dedicated servers kun je tenminste een deel van de game logica loskoppelen van de framerate en heb je tenminste twee threads om de game op te kunnen uitsmeren, maar het blijft een ongelofelijk slecht presterende engine.

Het zou tof zijn als Bohemia Interactive een zou stoppen met oppoetsen van deze engine (opgepoetse versie van Operation Flashpoint: Cold War uit 2001) en 'm in de kern eens flink gaat aanpakken om tenminste de framerate en game logic los te koppelen.

[Reactie gewijzigd door Rickkamminga op 8 april 2021 13:51]

Daar zijn ze al lang en breed mee bezig met hun Enfusion Engine. DayZ standalone draaide aanvankelijk ook de RealVirtuality engine en hebben deze een jaar na Early Access release ook omgezet naar de nieuwe engine.
Dit zal de engine worden die ze voor toekomstige producten gaan gebruiken, waaronder de Arma franchise.
Een nieuw deel is overigens nog niet aangekondigt, maar af en toe word er wel eens wat geteased.

In het geval van deze Creator DLC gaat het om een third party team van modders die dus geen invloed hebben op de kern van Arma.
Mee eens, ik vind vooral de animaties in Arma 3 ondertussen wel echt te out-dated....Tijd voor Arma 4!
Definieer "huidige" systeem? Zijn niet veel mensen die een "huidig" systeem kunnen scoren vandaag :P
Op mijn ryzen 3900x en gtx1070 op een resolutie van 1920*1080 draait deze op een volle server op max settings met een rendering distance van 3000 op alles 60fps +-10. hangt een beetje af van hoeveel actie er is. Op rustigere servers haal ik makkelijk hoger dan 60 fps.
Speel gemodde A3 nog wekelijks online met een community. De game zelf draait met single player tussen de 100 en 144fps (vsync) op een 5950X en GTX 1080ti.

Probleem is dat als je multiplayer gaat doen je zeer afhankelijk bent van de host/server. Framerates voor de meeste mensen in onze community met een gemiddelde PC van een paar jaar oud is dan tussen de 20 en 40, afhankelijk van de hoeveelheid AI soldaten en voertuigen. Ikzelf zit vaak tussen de 40 en 80 met dips naar de 20 als de server op z'n gat gaat.

Edit: resolutie 2650x1440 , hoge grafische instellingen en een viewdistance van 8000 meter.

[Reactie gewijzigd door Nixy op 8 april 2021 13:31]

Maar dat is een systeem van 2000+ euro :)
Die 5950X is dan ook helemaal niet nodig.
Arma 3 is nog steeds heel erg CPU intensive. gpu maakt geen reet uit. Heeft er ook mee te maken of je single of multiplayer speelt en hoe de server draait en hoeveel mensen erop zitten etc.
Dit verschilt, arma is over het algemeen zeer CPU afhankelijk.
Singleplayer en co-op draaien over het algemeen goed, mits de missies niet al te complex zijn.
Online multiplayer is een ander verhaal, je framerate hangt namelijk af van de specs van de server en de complexiteit van de missie.
Ik draai deze game zonder issues op mijn, niet huidige, systeem uit 2014.

Nu heb ik wel mn videokaart een paar jaar geleden vervangen. Het spel haalt gemakkelijk de 75fps op een resolutie van 2560x1440 op sub-max settings.
Het draaide met deze specs op : i5 cpu, RX570, 8gb en een traditionele draaiende harddisk.

Inmiddels heb ik 32gb en heb Arma niet meer aangeraakt dus weet niet of het nu beter loopt.
Gaat prima op R7 3700X RTX3080 en laptop MSI met intel i7 10870H en RTX 3060

Ik zou nog verder willen gaan, loopt als een tiet.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 8 april 2021 17:04]

Nou hmmm. Kan je dan ook als Amerikaans leger napalm of Agent Orange op willekeurige dorpen gaan gooien? (100.000 - 1.000.000 burgerdoden in Vietnamoorlog...)

ik vind het een beetje raar dat die verschrikkelijke oorlog "gamified" wordt. Er zit heel veel leed achter.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 8 april 2021 13:44]

Napalm en witte fosfor is onderdeel van deze DLC en is functioneel in het spel.
Agent Orange niet.
Logisch ook. Als je een historisch zo accuraat mogelijk spel of DLC maakt, dan kan je er geen significante delen uit laten. Het is beter dat mensen een klein beetje lering uit zaken trekken zoals videogames, in plaats van helemaal niet.

Ik volg je verdere berichtgeving over deze oorlog dan ook niet helemaal, want er worden al tientallen jaren spellen gemaakt over oorlogen, zoals de 2e wereldoorlog en andere oorlogen.
Sterker nog. De eerste 1st person shooter was Wolfenstein 3d in 1992.
Ondertussen hebben we hele series en franchises gehad, zoals Medal of honor, Call of duty, Battlefield, maar ook games als Commando's, Men of War, enzovoort.
Ook barst de filmindustrie van films over de oorlog en ook dat vinden we massaal goed.
Films kijk Apocalypse Now, Platoon, The Deer Hunter, Full Metal Jacket, etc.
Geeft een heel ander beeld dan "Spelers kunnen kiezen uit ruim vijftig nieuwe wapens in categorieën als pistolen, geweren, shotguns en granaatwerpers. Ook zijn er meer dan vijftig nieuwe voertuigen en statische wapens. Hierbij gaat het om helikopters, boten, tanks, auto's en een jachtvliegtuig."
Oorlog is geen spelletje.
"Oorlog is geen spelletje."
Een echte oorlog vind ik ook geen spelletje, maar je zou het wel zo kunnen zien, het is alleen een extreme vorm van.
Maar goed, ik geef je in de kern best gelijk hoor.
Ik zie dit soort 'oorlogs' spellen ook meer als een soort 'geschiedenisles' gezien sommige aspecten binnen deze games wel op waarheden zijn gebaseerd.
Maar wat "leren" spelers ervan? Als ik mensen over dit soort spellen hoor praten, gaat het over de wapens en voertuigen die erin zitten. Niet over de effecten van oorlog.
Maar dat hangt wellicht ook af van de leeftijden. Als kind besefte ik ook niet wat oorlog kon doen met menselijke psyche.
Nu als volwassen mens kan ik daar veel beter mezelf op inleven, maar vind de games nog net zo vermakelijk.
Ik zou je geen min geven, omdat je zegt "ik vind" en dat respecteer ik.
Maar ik vind je punt wel overdreven, persoonlijk.

Ik keur de echte oorlog ook niet goed, maar een game er van maken zie ik niet als iets negatiefs.
? Heb je dat dan met elke oorlog of louter die in Vietnam?
Elke wel. In die games doen ze alsof het simpel "de slechterik neerschieten" is. En je "wint" als alle vijanden dood zijn.

Niemand heeft de Vietnam oorlog "gewonnen"...
ArmA 3 is op dat vlak wel intressant, zo heb je een DLC die rond humanitaire hulp en ontmijnen draait, waarbij vooral op de menselijke/civiele kant gefocussed wordt, en duidelijk wordt gemaakt dat er geen winnaars zijn (beetje genre This war of mine)

[Reactie gewijzigd door bertware op 8 april 2021 15:37]

Wat met een game zoals GTA die alles oplossen met geweld?
Tja, dat is ook zo met WO1 en WO2. zijn ook genoeg games over gemaakt.
Als gamer zeg ik: lijkt me supervet te spelen! Arma 3 moet ik sowieso nog eens kopen, want ik heb me prima vermaakt met deel 2 en Day Z.

Maar met een Vietnamese echtgenote borrelt toch altijd stiekem de vraag op of zij het ook kunnen waarderen dat er eventueel een Twin Tower game wordt gemaakt o.i.d. ;P

Anyway, just my two cents, ik wil hier geen politieke discussie van maken en is meer een retorische vraag.

[Reactie gewijzigd door Kusanagi op 8 april 2021 13:32]

Als je Arma 3 koopt, koop dan de Apex editie. Die heeft alle DLC's tot en met 2016 en de Apex uitbreiding voor een relatief lage prijs. Als je jezelf afvraagt wat het verschil tussen een DLC en een uitbreiding is: in Arma land is een DLC een content upgrade en een expansie een vrij uitgebreide uitbreiding met nieuwe kaart en relatief veel extra veranderingen in de game mechanics.
Zolang ze het een beetje accuraat representeren vinden ze het prima! Ik, als kind van een ouder die is gevlucht na de oorlog, vind het in ieder geval erg goed dat ze goed de verschillende facties erin hebben gestopt.

Tenzij ze Amerikaanse politieke keuzes in de oorlog gaan verheerlijken, loopt het niet diep (als Zuiderling gesproken). Noorderlingen storen zich er helemaal niet aan, volgens mij - maar tegenwoordig neemt niemand er echt aanstoot meer van.
Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor verheerlijking van welke kant dan ook.

Het Savage Game Design team heeft zijn uiterste best gedaan om zo'n accuraat mogelijke setting neer te zetten (binnen de limitaties van het originele spel natuurlijk) en heeft een uitgebreide lijst met adviseurs van zowel "het westen als het oosten".

https://www.sogpf.com/military-advisors
Wel interessant, misschien kan iemand van Duitse komaf zijn inzicht eens geven over hoe hij de gemiddelde WW2 shooter ervaart...

Wel jammer dat er eigenlijk altijd terug wordt gegrepen op dezelfde conflicten zoals WW2, Vietnam en Midden-Oosten (modern day).
Je kan ook de eerste Creator DLC kopen, genaamd Global Mobilization.
Deze DLC gaat over een "cold war gone hot" scenario waar West-Duitsland tegenover Oost-Duitsland komt te staan.

Maar verder snap ik je punt volkomen, maar ik begrijp wel dat een ontwikkelaar voor de economisch meest interessante onderwerpen kiest.
Daarom zijn deze Creator DLC wel een mooie uitkomst. Een team fanatieke modders met een afiniteit voor een andere setting en scenario en dan kan je mooie dingen krijgen :)
Global Mobilization is sowieso een aanrader :)

De campaign is beter dan de campaigns (op Contact na dan) van Bohemia en doet me denken aan de orignele Operation Flashpoint.

Er komt ook nog een Tsjechische Creator DLC uit, die me dan weer doet denken aan de CSLA-mod van weleer, waar GM doet denken aan de BWMod. :)

[Reactie gewijzigd door _Eend_ op 8 april 2021 15:53]

Ik hoop dat je plezier beleeft, ik heb er vele uren in verbrand.
Helaas vind ik multiplayer er niet beter op geworden en daarom speel ik al een tijd niet meer.

Zelf was ik enorm fan van wasteland, maar de admins zijn geleidelijk aan steeds meer goodies gaan toevoegen waardoor het in mijn ogen steeds minder leuk werd en er kwam ook ander volk op af.

Single player boeit me niet, ik deed dit puur voor multiplayer.
Gaaf! Die wil ik zeker wel spelen
De screenshots lijken wel op Battlfield Vietnam, brings back memories! :)
Misschien handig om te vermelden dat Savage Game Design een independent dev is, en dus los staat van de originele Arma 3 Devs.
DIT! ... maar dan met 128 spelers in 1 map. Even wachten op de nieuwe Battlefield info.
Je kan een mp-missie maken met meer dan 128 spelers. Je blijft daarbij wel afhankelijk of de hardware het trekt.:)
Dat is gaaf, ik vond Arma 3 altijd al wel erg mooi maar de wapens en voertuigen zijn over het algemeen fictief. Bestaande wapens en voertuigen spreken toch meer tot de verbeelding dus ik zie deze uitbreiding wel zitten.
Er zijn echt heel veel mods en modded servers die realistische wapens en voertuigen gebruiken.
Arma 3 gewoon speelt zich dan ook af in de toekomst
Ik deel je sentiment op het gebrek van herkenning.
Leuk detail wel is dat het bijna allemaal bestaande prototypes van legers zijn of apparaten of voertuigen die al actief in dienst zijn.

Voorbeeld:
AAF Strider is de Fennek die wij bij de Koninklijke Landmacht hebben.
CSAT Ifrit is de Falcatus MRAP die de Russische FSB gebruikt.
Enzovoort.
Best leuk om zo eens doorheen te bladeren en je komt nog wel eens verassende dingen tegen.
Zelfs de kaart Altis is naar voorbeeld van het Griekse eiland Limnos nagemaakt.

Zoals BrandenRage ook zegt zijn er veel mods die veel toe voegen.
De Arma frachise draait al jaren als een soort sandbox game, waar mods en communities de rode draad zijn.
Toch de moeite waard om eens te kijken wat er allemaal beschikbaar is.
krijg spontaan weer zin om bad company 2 vietnam te spelen!
Of battlefield vietnam ... met de scooter richting de vijandelijke vlag, rise of the valkyries door de speakers, zalig ...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True